Bor de Wollef schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 23:26:
[...]
Dat is juist wat je met een backup wel wilt bereiken. het niet terug kunnen naar een situatie van een paar dagen terug kan ik op geen enkele wijze als voordeel zien; er kleven alleen maar nadelen aan. Kortom ook met een raid 1 blijft een goede backup onontbeerlijk.
Heb ik ooit anders gezegd? Beetje een redundante

opmerking van je.
Ik zeg dat raid goed is als tijdelijke backup, beter zelfs dan een 'echte' backup. Ik heb bijvoorbeeld raid-1, ik heb net 4 uur zitten werken aan een project, en neen, in realiteit maak je geen echte backup om de 4 uur op een echt backup medium. Ik ben klaar met dit deel en pats, computer kapot, 1HDD naar de vaantjes. Dan schiet je niks op met een backup van vorige week. Maar die raid-1 redt wel je werk van die dag.
[...]
Daadwerkelijk deleten moet je zeker meerekenen, evenals corruptie van bestanden door software error, malware etc. Dat zijn zaken die je in de praktijk zeker zult tegenkomen! Een raid 1 set zal je hier in geen enkel geval tegen beschermen (integendeel: deze zal de corrupte date gewoon overnemen); een goede backup zal dit in zekere mate wel kunnen doen.
idd aan slechte software heb ik niet gedacht, dat is een factor, maar slechts een kleine, in een kritisch systeem gebruik je geen bèta software en natuurlijk kan er met goed uitgewerkte software ook wel eens iets mislopen, dus die geef ik je.

Maar ik vermeld er meteen bij dan op de manier waarop ik systemen gebruikt zie (en wat ik hier probeer duidelijk te maken dus), een echte backup je ook niet helpt. Want vooraleer je die maakt, heeft die slechte software z'n werk allang gedaan. Maar jij zei ook al: "in zekere mate", dus ik denk dat je dat met me eens bent.
[...]
De vergelijking tussen het daadwerkelijk deleten van een file en het weggooien van een backup gaat niet helemaal op. Alleen het weggooien van alle schijfen uit de raid 1 opstelling staat min of meer gelijk aan het weggooien van alle eerder gemaakte backups (hier zit weer een tijdselement in bij de backups, niet bij de raid set).
Tja, dat moet je ook wel kunnen, dat is allebei zo onwaarschijnlijk (alle data van de schijven wissen of alle backups weggooien) dat het niet de moeite is om in rekening te nemen, als iemand dat doet, dan verdient ie het z'n data te verliezen. Ik had het over een deel weggooien, ik dacht ook dat je dat bedoelde, misverstand... Verder denk ik wel dat het sneller gebeurt dat iemand per ongeluk een paar dvd's of een doosje met een tape in weggooit dan dat ie z'n hele harde schijf wist (als het iemand is die niet nog half slaapt lijkt het me allebei zeeer onwaarschijnlijk). Ja, je hebt dan nog de backup van 5 dagen geleden ipv die van 2 dagen geleden, maar als je niet alles wist, heb je ook nog het grootste deel van je data en je wekelijkse backup heb je zowieso.
Nogmaals, ik heb nergens gezegd dat raid backups volledig vervangt. Maar wel tijdelijk kan wel. Dat heb ik in mijn eerste reply al gezegd.
[...]
Door een goede backup policy (bv grandfather / father / son) kun je terug in de tijd gaan naar het tijdstip voordat het betreffende bestand corrupt raakte. Dit is iets wat met een raid set niet kan: kortom raid is geen backup.
Raid doet het als tijdelijke backup beter dan 'echte' backups, zie boven, dus vandaar mijn statement: raid is goede tijdelijke backup. Ik zeg nogmaals, ik zei: niet helemaal eens, ik zei niet, helemaal niet eens. Je moet niet mijn woorden zo uit de context halen, dat hoort niet (en anders begrijp ik je verkeerd).
[...]
Raid heeft zeker nut: het zorgt voor een minimale tot geen onderbreking bij hardware failure van een schijf. Dat is dan ook het enige waarvoor een raid opstelling als raid 1 bedoelt is: downtime proberen te voorkomen. Jij haalt het maken van een backup en het voorkomen van downtime door elkaar. Dit zijn 2 totaal verschillende zaken.
Zelfde opmerking als hierboven, ik heb zelf die voordelen in mijn reply aangehaald, dus waarom je dat hier dan nog eens zegt tegen mij????
Verder ken ik meer mensen die het niet volledig eens zijn met dat, dan die het er wel volledig mee eens zijn, dat raid-1 niet alleen maar daarvoor bedoelt is. In alle gevallen die ik ken waar het gebruikt wordt (zijn er niet veel, maar 2 uit persoonlijke ervaring), zijn het én downtime én tijdelijke backup, meer nog, uit het een volgt gewoon het ander. Je kan niet downtime voorkomen als je geen identieke data klaar hebt.
edit: maar eh, we gaan hiermee off-topic, de TS was niet direct geinteresseerd in raid-1 of hoger, maar raid-0, dus ik laat het hierbij.
[
Voor 5% gewijzigd door
TetsuoShima op 14-07-2006 02:00
]
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.