Backup: wat, wanneer, hoe en waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd naar het backupgedrag van mijn medeforumleden. Momenteel zit ik een backupstrategie uit te denken, en kom daar verschillende voor- en nadelen bij tegen.

wat?
Ik heb zo'n 80 gb aan data op mijn schijven staan (laptop en workstation). Het overgrote deel bestaat uit geinstalleerde programma's en mp3 bestanden. Daarnaast documenten en foto's. Die laatste wil ik in ieder geval bewaren, en ook mijn meest zeldzame mp3 bestanden.

wanneer?
Ik wil eigenlijk graag minimaal elke week een backup maken, zodat ik nooit teveel data in een keer kwijtraak.

hoe?
Ik heb -naast mijn fileserver met 160 gb harddisk - een pc staan met 60 gb schijf. Het lijkt me een goed idee om die 60 schijf te gebruiken om op te backuppen. Nu staat die pc wel bij de fileserver. Is het niet beter om bijv. te zorgen voor een backup op een andere plek? Ik zou bijv. een externe usb disc in de auto kunnen leggen, die ik elke week van de nieuwste data voorzie? Of ik zou bij m'n moeder thuis een klein servertje in kunnen richten (die heb ik nog liggen) die elke week een paar uur data mag slurpen van mijn fileserver via een 100 kb upload? Of moet ik het op DVD branden?

waar?
Waar moet ik het spul bewaren? Is de kelder een goed idee? Maakt vocht iets uit voor harddiscs / dvd's? Of moet ik toch mijn backupserver in de schuur zetten, zodat bij evt. brand in huis de schuur (losstaand) met data bewaard blijft?

Kortom; ik ben benieuwd hoe de GoTters hun backupvoorzieningen hebben geregeld.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:37

BHQ

Ik maak altijd backups op een externe schijf of op CD. Misschien iets om te combineren? Evt. kan je ook RAID overwegen :)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

raid is geen backup, het beschermt je alleen tegen dataverlies door uitval van 1 of meerdere hardeschijven. wis je het zelf dan ben je het echt kwijt

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

Ben hier zelf ook al een tijdje mee bezig en onlangs stond er een uitgebreid verhaal over backuppen in de c't van juli/aug 2006 over backup programma's.
Conclusie: Meeste backup proggies zijn waardeloos. Maar dit terzijde.

Gezien de groeiende omvang van prive databases met name door de digitale fotografie en film voldoen DVD's al lang niet meer in mijn geval. Ook de backup op een DVD is niet onfeilbaar en afhankelijk van de (wisselende) kwaliteit van de DVD's.

De harde schijfen van tegenwoordig (mits goed gekoeld) zijn zeer betrouwbaar. Een externe harde schijf is mijns inziens nog betrouwbaarder dan een DVD die ook per jaar achteruit gaat. Deze kan je dan na de backup ook loskoppelen wat de veiligheid ook weer vergroot.

Dus koop een losse harde schijf en een aparte koppeling om te communiceren met je comp of als je over meerdere controllers beschikt op je moederbord sluit daar je schijf op aan en koppel deze steeds los na de backup. Een beetje omslachtig misschien.

Zelf zit ik nog te denken aan het doorvoeren van een van de Sataaansluitingen naar de voorkant van de comp zodat je ook nog eens supersnel kan backuppen zonder afhankelijk te zijn van alleen USB.

Hoe makkelijker en sneller het backuppen gedaan kan worden hoe meer er ook gebackuped zal worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 22:52 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

fenrir schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:22:
raid is geen backup, het beschermt je alleen tegen dataverlies door uitval van 1 of meerdere hardeschijven. wis je het zelf dan ben je het echt kwijt
Dan moet je wel het juiste verhaal vertellen. RAID heb je namelijk in verschillende vormen, zie ook de RAID FAQ. :)

Signature

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Enige tijd geleden heb ik met de zelfde vraag gespeeld, ik heb toen het volgende gedaan:

Externe hardeschijf gekocht (300GB, usb 2.0), deze aangesloten op m'n file servertje, shares op de server aangemaakt met dezelfde gebruikersnamen en wachtwoorden als op de werkstations, mappings aangemaakt op de werktstations, vervolgens ntbackup geconfigureerd per werkstatoin wie de data wegschrijft naar de gemaakte mapping.

Naar mijn idee:

-Voordelen-

- Simpel op te zetten
- Makkelijk te beheren, zonder clients enzo
- Snel genoeg (tenminste hier)
- doeltreffend

-Nadelen-

- Als de usb ontkoppeld word(t?) moetten de rechten opnieuw uitgedeeld worden
- De HD blijft 24/7 draaien
- Moelijker meerdere disken te gebruiken door vorige punten.

Verder gebruik ik voor foto's en dergelijke DVD's wie ik in een mapje bewaar. Alleen ik bewaar ze niet op speciale plaats.

Als je kelder niet te vochtig lijkt me het niet zo'n probleem, een hele andere locatie als thuis is naar mijn idee natuurlijk het allerbeste, vanwege risco spreiding.

[ Voor 17% gewijzigd door Bargemanos op 12-07-2006 02:07 ]

uhuuummm

Verwijderd

Ik zie op dit moment de oplossing voor het backuppen ook in externe USB conected schijfen.
Je moet dan wel inderdaad nog steeds de moeite nemen om het zakie steeds aan te sluiten en te ontkoppelen. En de "Gouden regel" is mijnsinziens;

"Hoe makkelijker er te backuppen valt hoe vaker er gebackuped zal worden".

Daarom zit ik nu zelfs aan een NAS (Network Attached Storage) te denken.
In combinatie met een handig programma zoals bijvoorbeeld Second Copy (Of nog beter met windows backup toolz zelf) die steeds je backup in de achtergrond up to date houdt zou je helemaal zelf tussendoor geen backup handelingen hoeven uit te voeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 13:52 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hier een externe 300GB HDD waar ik af en toe belangrijke meuk op zet. Die 300GB is voor mij meer dan voldoende en het is ook niet echt duur. HDD is gewoon USB2.0 wat snel genoeg gaat.

Als ik weer een aantal dingen heb die belangrijk zijn zet de de HDD aan en ga ff eten of iets anders doen, zodra ik dan terug kom is ie klaar en gaat de HDD weer uit.

De HDD staat altijd aangesloten op mijn PC, ik hoef alleen 1 knopje om te zetten en binnen 10 sec is ie klaar voor gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 21-07-2006 13:53 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:29
Ik doe het nog ouderwets.
DDS-3, 12 GB.
1 keer per week backup op tape. Voornamelijk documenten en foto's
mp3 collectie is te groot en mijn film collectie ook.

Ik heb 3 week tapes en 6 maand tapes. 1 keer per maand maak ik een maand backup en zo heb ik tot maximaal 6 maanden terug al mijn data. Tapedrive doet ook controle (verify) en de drive geeft zelf aan wanneer de koppen weer eens gereinigd moeten worden (speciale tape erin, even wachten en klaar).

Mijn backup start zondag 03:00 en is rond 08:00 uur klaar (tape drive doet ongeveer 1 MB/sec, dus backup slag + verify is ongeveer 5 uurtjes...

Tapes bewaar ik in een aparte kast.

Edit: server draait Linux en is compleet gescheduled. Ik hoef alleen maar zaterdag de tape erin te doen en zondag weer eruit te halen. En natuurlijk ff de logs checken...

[ Voor 13% gewijzigd door GarBaGe op 21-07-2006 14:00 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik backup mijn meuk (dus fotos, documenten etc) naar DVD en naar de fileserver hier. Vind ik veilig genoeg.
Backuppen van mp3s doe ik niet eens, kan het altijd nog herdownloaden, evenals films, games en dat soort meuk. Dat staat of al op DVD of cd.

Persoonlijk backup ik dus ook het liefst zo min mogelijk, alleen wat belangrijk is.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

GarBaGe schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:59:
Ik doe het nog ouderwets.
DDS-3, 12 GB.
1 keer per week backup op tape. Voornamelijk documenten en foto's
mp3 collectie is te groot en mijn film collectie ook.

Ik heb 3 week tapes en 6 maand tapes. 1 keer per maand maak ik een maand backup en zo heb ik tot maximaal 6 maanden terug al mijn data. Tapedrive doet ook controle (verify) en de drive geeft zelf aan wanneer de koppen weer eens gereinigd moeten worden (speciale tape erin, even wachten en klaar).

Mijn backup start zondag 03:00 en is rond 08:00 uur klaar (tape drive doet ongeveer 1 MB/sec, dus backup slag + verify is ongeveer 5 uurtjes...

Tapes bewaar ik in een aparte kast.

Edit: server draait Linux en is compleet gescheduled. Ik hoef alleen maar zaterdag de tape erin te doen en zondag weer eruit te halen. En natuurlijk ff de logs checken...
Tape blijft het betrouwbaarst uiteindelijk, maar ik weet niet op de TS hier zin in heeft ??
Ik kan hem ook wel leuk een HP Ultrium 232 Drive gaan zitten aanraden alleen is dat een beetje asociaal duur voor een consument tenzij degene een eigen bedrijf heeft en het daarvoor gebruikt :P

Zelf heb ik gewoon 2x250 GB in RAID 0 voor de speed en dan nog 2 aparte 250 GB schijven die ik handmatig mirror zeg maar. Dus alles van de RAID 0 op de 2 schijven kopieren om de zoveel tijd :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Imho sta je als thuisgebruiekr al héél ver als je wekelijks een backupset maakt op externe hdd (die je ontkoppelt na het backuppen!). Enkel brand oid zou je data nog kunnen vernoiken, maar om als consumer een off-site backup te gaan doen :? Je zou bijv kunnen overwegen maandelijks een dvd-tje te schrijven en bij (groot)ouders, vrienden of iets dergelijks te leggen. En echt belangrijke dingen kan je missch ook online gaan backuppen :)

Zelf backup ik geen muziek of films (allemaal vervangbaar), maar enkel documenten/foto's en settings (zeg maar de documents and settings map :) ) naar een racked hdd die wekelijks gewisseld wordt. Belangrijke documenten waar ik aan werk, backup ik handmatig regelmatig naar usb-stick of cd en op m'n webspace van m'n provider (dan kan die het vannacht op tape zetten :D)

Overigens is het al genoemde artikel van C't best interssant leesvoer :)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:43
Ik heb alleen Ghost Images van onze computers hier in huis. op een hidden partition in geval van systeemfouten o.i.d. en ook nog gekopieerd naar een externe schijf in geval van een defecte schijf.

Op mijn 1 terrabyte tellende server backup ik niets! Mijn mp3's die ik al vanaf 1996 in ere houdt tot nu heb ik steeds overgezet van schijf naar schijf. Eventueel gedownloade dvd's of software gaat op dvd.

discogs

Verwijderd

Lastige vraag, want een backup strategie zul je echt zelf op je eigen gedrag moeten afstemmen.

er zijn wel een paar aanraders of handige tips.

MP3/DVD files hoef je niet elke week te doen, hooguit de nieuwe
maak geen backup van programma's alleen de data
zorg dat er 1 backup extern bewaard wordt, bijvoorbeeld een (half) jaar backup

Bepaal afhankelijk van je budget je strategie

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-07 13:58

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ik kopieer/synchroniseer My documents (Staan de belangrijkste zaken in) naar 2 computers thuis, 1 keer per maand maak ik een complete backup van mijn drie pc's via NTbackup op mijn Ultrium 100 drive. (2 tapes nodig van 100Gb Native/200Gb compressed)

https://powershellisfun.com

• BlueInk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-02 15:58
De frekwentie van de reservekopiën die ik maak is afhankelijk van de belangrijkheid.
De gebruikte software: OCB http://www.acritum.nl en WinRAR.
OCB is hier zowel de sturende eenheid als de planner.

Er worden dagelijks backups gemaakt en die komen eerst op een Freecom HD van 250 GB, waarbij ze later op een CD komen.
Per backup actie kan er een waarschuwing komen via e-mail als er iets is misgegaan.

Daarbij komt de "gevoelige" data maandelijks of per kwartaal op CD met 24 karaat goud.
Deze worden in een bankkluis bewaard.

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 14:04:
[...]

Tape blijft het betrouwbaarst uiteindelijk, maar ik weet niet op de TS hier zin in heeft ??
Ik kan hem ook wel leuk een HP Ultrium 232 Drive gaan zitten aanraden alleen is dat een beetje asociaal duur voor een consument tenzij degene een eigen bedrijf heeft en het daarvoor gebruikt :P

Zelf heb ik gewoon 2x250 GB in RAID 0 voor de speed en dan nog 2 aparte 250 GB schijven die ik handmatig mirror zeg maar. Dus alles van de RAID 0 op de 2 schijven kopieren om de zoveel tijd :)
Misschien is tape het meest betrouwbaar maar het was voor mij wel even schrikken (Kom niet uit de serverwereld) dat er nog steeds Tape gebruikt word :o

Erg traag omdat het maar een richting uit kan schrijven...als er data tussen gezet moet worden draait de tape weer helemaal terug heb ik inmiddels begrepen lol. Geeft mij ook van die nostalgische beelden van oude SF -films waar je dan standaard ergens op de achtergrond van die tapes ziet draaien.

Ik denk gewoon effkes een USB externe harde schijf maken met losse behuizing of eentje totaal USB ready kopen. Er zit trouwens wel heel veel kwaliteitsverschil tussen de USB Interfacen. Deze is al zeer goed getest (en nog goedkoop ook) voor IDE. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mr-at.nl/mediumimages/pictures/22198.jpg

Ik heb echter SATA ....mmm effe nadenken. :?

Bestaan daar omzetpluggen voor of zoiets of kan dat niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2006 18:26 ]

Verwijderd

momenteel gebruik ik een combinatie Acronis en WinRAR:
- met Acronis maak ik een image van de systemen
- met enkele scripts, gescheduled d.m.v. een AT-job, backup ik dynamische (gebruikers) data
- de virtuele machines (VMware) worden compleet gekopieerd (.vmdk bestand)
de images en backup data komen op een externe harde schijf te staan
verder heb ik een DVD met de belangrijkste images bij m'n ouders thuis liggen en brand ik om de paar maanden de dynamische data op DVD en leg deze erbij

Acronis draait om de paar maanden (de systemen zijn redelijk statisch) en bij belangrijke patches, de scripts draaien elke nacht

de scripts zien er ongeveer zo uit:

IIS data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
@ECHO OFF
del \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\inetpub\old\*.rar
copy /y \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\inetpub\*.rar \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\inetpub\old\*.rar
del \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\inetpub\*.rar

FOR /F "TOKENS=1* DELIMS= " %%A IN ('DATE /T') DO SET CDATE=%%B
FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=/ " %%A IN ('DATE /T') DO SET mm=%%B
FOR /F "TOKENS=1,2 DELIMS=/ eol=/" %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET dd=%%B
FOR /F "TOKENS=2,3 DELIMS=/ " %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET yyyy=%%B

rar a -r -m5 \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\inetpub\wwwroot-%yyyy%%mm%%dd%.rar d:\inetpub\wwwroot > \\nmdc01\backup$\logs\wwwroot-%yyyy%%mm%%dd%.log
MySQL database:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@ECHO OFF
copy /y \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\sql\*.sql \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\sql\old\*.sql
del \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\sql\*.sql

FOR /F "TOKENS=1* DELIMS= " %%A IN ('DATE /T') DO SET CDATE=%%B
FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=/ " %%A IN ('DATE /T') DO SET mm=%%B
FOR /F "TOKENS=1,2 DELIMS=/ eol=/" %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET dd=%%B
FOR /F "TOKENS=2,3 DELIMS=/ " %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET yyyy=%%B

"c:\Program Files\MySQL\MySQL Server 5.0\bin\mysqldump" --opt --all-databases -u sqlbu -p#### > \\nmdc01\backup$\vmweb01\dynamic\sql\mysql-%yyyy%%mm%%dd%.sql
(password in plain text is een read-only account)

en zo nog een paar, ook voor de fileserver
dan krijg ik ten slotte via een script een melding in m'n mailbox als 1 van de jobs niet heeft gedraaid

ik heb ook nog ergens een licentie van Veritas BackupExec liggen, maar op het moment heb ik nog geen zin om dit in te regelen, pas als ik m'n mailserver ingericht heb, ga ik met BE aan de slag
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:48:
Daarom zit ik nu zelfs aan een NAS (Network Attached Storage) te denken.
heb je geld teveel ofzo? :P

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 13:55 ]

Verwijderd

NAS is meer een term en hoeft echt niet duur te zijn vooral als je zelf bouwt.

Goede zeer stille harde schijven heb je reeds voor Euro 100,- dus met bijvoorbeeld 4 hd's zit je al over te Terra. Daar komt natuurijk nog het een en ander bij maar als je slim inkoopt ben je denk ik voor rond de 1000,- klaar en dat lijkt mij niet echt duur nee eerder zeer goedkoop.

Een beetje modern moederbord heeft Gigalan aan boord.

Voorbeeldje:
Euro 100,- Intel Pentium D 805 Dual Core.
Euro 50,- Asus moederbordje met Gigabite lan en DDR geheugen (Goedkoop en ruime keus)
Euro 50,- 2x 512 DDR pc 3200
Euro 150,- Goeie kast met goede voeding Antec Titan.
Euro 400,- 4x WD 3200KS 16 mb zeer stil en echte 300 GB schijven.

Heb je nog Euro 250,- over voor desnoods waterkoeling :*)

Kortom genoeg bewijs dat het niet duur hoeft te zijn :)

Heb nu net een BootCD gemaakt met Acronis Disk Derector Full tezamen met Acronis True Image dit zijn echt heilige toolz...zeer goed product ook voor server 2003.

Je kan ook multiple OS instellen met Acronis wat ik ook gedaan heb zodat ik een Image op een andere partitie kan zetten. Beter op een externe schijf als je Raid drivers onverhoopt naar de klote gaan wat ik reeds ervaren heb. Soms kan je met het opnieuw erop zetten van de Raid drivers het zakie redden maar een enkele keer ben je zuur.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2006 21:53 ]

Verwijderd

Op verzoek van enkelen hier het script om de status van de scheduled tasks te monitoren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
'Script by Frivole Henkie, 2006

'These constants are defined to make the code more readable
Const ForReading = 1, ForWriting = 2, ForAppending = 8

'Get date and time
strDate = Date()
strTime = Time()

'Specify filenames
strDir = "D:\Inetpub\wwwroot\system\"
strTextFileS = strDir & "tasks.txt"
strTextFileD = strDir & "result.txt"

'Put scheduled task information into file
Set objShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set objExecObject = objShell.Exec("cmd /c schtasks /query /fo LIST /v > " & strTextFileS)

'Wait a sec
wscript.sleep 1000

'Look for relevant info
strSearchstringa = "TaskName:"
strSearchstringb = "Last Run Time:"
strSearchstringc = "Last Result:"

'Open the tasks file for reading
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objTextFileS = objFSO.OpenTextFile (strTextFileS, ForReading)

'Create the result file
Set objTextFileD = objFSO.OpenTextFile(strTextFileD, ForWriting, True)

'Find and write to result file
objTextFileD.Writeline "Results scheduled tasks on vmweb01 on " & strDate & " " & strTime
objTextFileD.Writeline
objTextFileD.Writeline

Do Until objTextFileS.AtEndOfStream

strLine = objTextFileS.Readline

If InStr(strLine, StrSearchstringa) <> 0 Then
        objTextFileD.Writeline strLine
    End If

If InStr(strLine, StrSearchstringb) <> 0 Then
    End If

If InStr(strLine, StrSearchstringc) <> 0 Then
        objTextFileD.Writeline

'Look for error
        strError = 0
        If strLine <> "Last Result:                          0" Then
        strError = 1
        ElseIf strLine = "Last Result:                          1" Then
        strError = 0
        End If

End If

Loop

'Close the files
objTextFileS.Close
objTextFileD.Close

'Wait a sec
wscript.sleep 1000

'Open the result file for reading
Set objTextFileR = objFSO.OpenTextFile(strTextFileD, ForReading)

'Read the entire file into a variable
strBodyText = objTextFileR.ReadAll

'Close the file
objTextFileR.Close

'Specify mailinfo
strFrom = "vmweb01@domein.cum"
strTo = "monitor@domein.cum"
strSmarthost = "smtp.tiscali.nl"

'Send mail
Set objEmail = CreateObject("CDO.Message")
objEmail.From = strFrom
objEmail.To = strTo

'Define subject
If strError = 1 Then
    objEmail.Subject = "Error in task scheduling!"
Else
    objEmail.Subject = "Task scheduling ok!"
End If

objEmail.Textbody = strBodyText
objEmail.AddAttachment strTextFileD

'Uncomment the following to use a smarthost
'objEmail.Configuration.Fields.Item ("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
'objEmail.Configuration.Fields.Item ("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = strSmarthost 
'objEmail.Configuration.Fields.Item ("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport") = 25
'objEmail.Configuration.Fields.Update

objEmail.Send

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 14:35 ]

Pagina: 1