Hoe verscherp jij je foto's?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik verscherp mijn foto's zeer afwisselend. Het hangt een beetje van de foto af, en vooral van het resultaat na het verscherpen. Meestal probeer ik wat verschillende manieren uit en kies vervolgens de beste voor die bewuste foto.

Wat gebruik ik zelf:
Usm (unsharpen mask) bij iedereen waarschijnlijk bekend.
Smartsharpen optie is photoshop cs2.
en Highpass.

De laatste optie kwam ik laatst tegen in een tutorial. Hier een linkje naar een tutorial over highpass sharpening.

Wat ik me dus afvroeg zijn er nog meer manieren om je foto te verscherpen, en welke manieren grbuiken jullie?

[ Voor 8% gewijzigd door Justawitte op 11-07-2006 19:17 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 19:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Bij Adobe Photoshop Elements ben ik meestal wel tevreden met het resultaat als ik de optie "Sharpen Edges" gebruik.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Per foto anders.
-Usm gebruik ik eigenlijk alleen nog maar met hele grote radius om een soort korrel-effect te maken (heeft dus niks met verscherpen te maken).
-SmartSharpen gebruik ik ongeveer bij 80% van m'n foto's (standje advanced met verscherpen in de schaduw partijen op 50%)
-HighPass soms, vooral op webformaat. Geeft wel vaak een grauw effect (wat ook wel weer fijn kan zijn :)).

Vroeger verscherpte ik alleen in het lightness kanaal (Lab mode) maar sinds smart sharpen eigenlijk niet meer.
De hoeveelheid verscherping is afhankelijk per foto / onderwerp (soms verscherp ik ook niet). Wel is het altijd mijn laatste stap (en na verkleining naar webformaat herhaal ik dit).

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
photoshop cs2 is DE tool gewoon :P

das ook de enige die ik gebruik...er zijn wel verschillende technieken om een foto te verscherpen
bv door alleen de highlights te verscherpen, dit geeft een zeer goed effect

Verwijderd

'Hoe verscherpen jij' :? :P

Ik gebruik meestal gewoon USM, maar alleen als ik een foto moet resizen naar webformaat.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:11

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Liefst via sharpness instelling van m'n RAW files achteraf.

Profiel in m'n camera staat op standaard, als ik de foto achteraf niet scherp genoeg vind kan ik de RAW file extra sharpening meegeven, en ook weer zonder verlies terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Kanarie op 11-07-2006 19:41 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik had er eerst wat anders staan. Zoeits van "hoe verscherpen jullie je foto's" maar dat heb ik later aangepast naar jij, en verscherpen dus niet veranderd |:(

Om nog wat dieper integaan op hoe ik verscherp.
Meestal dupliceer ik eerst mijn laag die ik wil verschepen.
Vervolgens kies is een van de opties om te verscherpen. Meestal poest in dan in de verscherpte laag alle onderdelen die niet verscherpt haden hoeven te worden weg, omdat daar meestal onzinnige ruis bij is gekomen. Als het verschepte gedeelte nadien eigenlijk wat overdreven is dan zet ik de zichtbaarheid van de laag wat terug omdat de fade knop in photoshop dan al niet meer werkt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ga meestal ook voor USM of Highpass. Voor dat laatste zit in PSP X een ingebakken functie, dus dat is een stuk makkelijker dan op de PS manier :)

Tot nu toe steeds gewoon op de hele foto, toch die techniek met het verscherpen van een nieuwe laag eens proberen. Nu neem ik meestal maar gewoon genoegen met stukken waar de verscherping minder mooi is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

ik maak gewoon scherpe foto's of ik donder ze weg.
want waarom zou ik de foto gaan bewerken op dergelijke manieren.
kan je beter gewoon wat met de camera rommelen, of de gehele foto in photoshop maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 20:36 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-01 17:10

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 20:36:
want waarom zou ik de foto gaan bewerken op dergelijke manieren.
kan je beter gewoon wat met de camera rommelen, of de gehele foto in photoshop maken.
80% van alle fotograven doen het en bijna 100% van alle foto's die je in reclames, magazines, kranten en brochures ziet zijn bewerkt. Om nu te zeggen dat je maar 'gewoon' scherpe foto's moet maken gaat niet op, hetzelfde gaat op voor kleursaturatie en leveling.

Het gaat immers vaak niet om het feit of de foto zo accuraat mogelijk de werkelijkheid weerspiegelt, maar dat deze zo aangenaam mogelijk is om te zien. En als een persoon nét iets scherper is, de lucht iets blauwer en de boom iets groener, dan vinden mensen dat prettiger om naar te kijken.

Bewerken in de camera is juist iets dat professionele fotograven zo min mogelijk doen. Op de computer kun je namelijk een foto véél beter bewerken. Bovendien is het zo dat als je op RAW schiet, dat de camera helemaal geen bewerking doet. Het heet niet voor niks RAW ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

dutchtubby: gelukkig laten vele dSLR-fabrikanten dat aan de fotograaf over: een hands-off aanpak van het sharpeningverhaal bij foto's. Dit geeft je een zeer gezonde mate van controle over je foto's: het eindproduct komt er precies zo uit te zien als jij dat wil, niet zoals de cam dat 'uitpoept'.

Normale RAW-NEFs uit mijn dSLR komen bijna nooit kant en klaar uit de camera, maar wel als gezond rauw materiaal: dan is het mijn eigen taak om contrast, kleurverzadiging èn sharpening te doen.

Je vraag over 'waarom zou je een foto op dergelijke manieren gaan bewerken' is dus heel makkelijk te beantwoorden: totale controle over het eindresultaat :)

edit:
Bewerken in de camera is juist iets dat professionele fotograven zo min mogelijk doen.
Er is een uitzondering bij die pro-fotografen: sport/reportagefotografen, die supersnel hun werk moeten afleveren, vaak nog dezelfde dag of iig binnen 24 uur. Dan is er voor henzelf èn voor de fotoredactie geen tijd om alle binnenkomende foto's op hun gemak te gaan bewerken: die mensen gebruiken dus bepaalde gefinetunede instellingen in hun dSLRs, net als met de witbalans, verzadiging etcetera. Zij schieten dan ook bijna alleen maar JPEG: voor RAWs is er simpelweg geen tijd en soms bij grote hoeveelheden foto's, geen ruimte :)

[ Voor 33% gewijzigd door Remy op 11-07-2006 20:48 ]

LinkedIn
Instagram

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 20:31
Er is ook nog een andere manier om platen scherper te maken : door vervorming

Stel je voor dat je een overgang van wit->zwart hebt, die via wat grijstinten verloopt. Nu kun je deze overgang ook scherper maken door met pixels te gaan zitten schuiven, en dat is precies wat dit GIMP-script doet.

Het resultaat is heel anders dan USM.

Voorbeeld :

origineel:
Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/original.JPG
USM :
Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/usm.JPG
Warp-Sharp :
Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/warp.JPG

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 20:36:
Dan verscherpt de camera ze voor je (en heb je er geen controle over) of je haalt niet het maximale uit je digitale foto's. Een digitale camera heeft nu eenmaal een AA filter om het pixel-effect te compenseren en dit is in feite een blur filter. Digitale foto's hebben hierdoor softere randen dan hun analoge variant. Verscherping compenseert dit weer.
offtopic:
Zelf in de analoge fotografie werd er in de doka verscherpt d.m.v. een tweede out-of-focus negatief. Vandaar nog steeds de term Unsharp mask.

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07

Xenan

Tree-of-life

USM verscherpt alles, ook ruis of korrel. Een mooie variant is dan eerst een kleurkanaal kopiëren naar een nieuwe laag, daar filter->stylize->find edges op los laten. De laag inverteren, de lijnen verdikken en vergroten, wazig maken, vervolgens de laag omzetten in een selectie en op deze selectie USM toepassen. De USM mag dan best flink sterk zijn.

Dit is even wat werk maar met name bij gescande foto's of films genomen met hoge ISO geeft het een goed resultaat.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 14:20
Dit is imho wel een aardige pagina over verscherpen. Zo'n beetje alle mogelijke methoden komen wel aan bod en worden ook netjes toegelicht:

http://ronbigelow.com/articles/sharpen1/sharpen1.htm

• djengizz
  • Niet online
Ik heb vandaag voor mezelf een testje gedaan m.b.t. verscherpen dus laat ik het resultaat gelijk maar even delen.
Uitgangspunt is een redelijk softe 100% crop met een blauwe lucht als achtergrond voor het vergelijken van ruis artifacts. In het echt zou je zo'n lucht waarschijnlijk masken maar voor deze test heeft dat weinig nut.
De verscherping is toegepast op een 16 bits tiff geconverteerd vanuit RAW met Adobe Camera Raw, met alle autosettings uit en de verscherping op 0. Voor het web geconverteerd naar 8 bit jpg met quality 100.
Ik heb een behoorlijke hoeveelheid verscherping toegepast (waarschijnlijk gebruik je in de praktijk minder) en de settings per methode zijn natuurlijk niet helemaal te vergelijken. Ook is de resolutie van de file hierop natuurlijk van invloed.

De toegepaste methodes zijn:
-Geen verscherping
-USM
-High Pass (SoftLight blending omdat dat bij mij mooiere resultaten geeft dan Overlay)
-Smart Sharpen
-fredmiranda's Intellisharpen script
-USM in Lightness channel (lab mode)

Hier staat het resultaat (en de settings per methode).

Mijn conclusie:
-USM: minste resultaat, mede door de contrast verhoging
-High Pass: redelijk resultaat, minder geschikt voor de wat zwaardere verscherping, introduceert veel ruis.
-Smart Sharpen: geeft imo het mooiste resultaat met de meeste ruis. Dit is in de praktijk toch vaak de door mij gebruikte methode i.c.m. een mask voor de ruis.
-fredmiranda's Intellisharpen: verscherping wordt wat teniet gedaan door een gausiaans blur, hierdoor wel weinig ruis, geschikt voor foto's met veel ruis.
-USM in Lightness Channel: mooi alternatief als Smart Sharpen teveel ruis opleverd, verscherpings effect iets minder goed, weinig extra ruis.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik kopieer de laag die ik wil verscherpen, op die nieuwe laag pas ik smart sharpening toe, en dan bij de blending mode van die laag stel ik bij 'blend-if' in dat de donkere delen doorlatend zijn. (dus niet verscherpt worden).

lekker non-destructief

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Voor mij gaat er niets boven het sharpengui script. Die maakt 2 lagen aan (even terug in de history om de flatten image ongedaan te maken) 1 voor hoogcontrast sharpening en 1 voor laagcontrast sharpening.
Pagina: 1