Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Koppeling versleten en ik krijg de schuld

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BackSlash32 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:38:
[...]

Verreweg de meeste auto's hebben voorwielaandrijving, en een onderstuur karakter.
Dat onderstuurkarakter (rechtdoor willen) kan je ondervangen door inderdaad in z'n 2 de bocht door te gaan.
Je kan dan met het gaspedaal meesturen.

[...]

Totdat je iemand naar binnen krijgt die de bocht uitvliegt omdat ie niet terugschakelt.
Wat voor gare auto/banden heb jij dat je uit de bocht vliegt als je in zijn 3 de hoek om gaat?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
Elwood Blues schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 08:18:
Ik weet niet hoor, maar als je stil moet staan op een helling hoor je de handrem te gebruiken, niet de voetrem (schijven kunnen kom trekken als je ze ongelijk laat afkoelen als ze heet zijn) en al helemaaaal niet de koppeling.. Dat heb ik volgens mij nog niemand horen zeggen in dit topic (maar misschien heb ik iets gemist) :)
Moderne auto's hebben ook schijfremmen achter ;)
En hoe werkt de handrem? Vaak bedienen die via kabel gewoon de remblokken van de achterremklauwen :+

Verwijderd

Ik snap de hele discussie over het "afremmen op de motor" niet. Het is gewoon heel normaal. Ik werk nu al 2 jaar lang aan auto's en ik kan je nu vertellen dat het totaal niet slecht is voor je motor. Het is alleen een andere manier van remmen, je gebruikt het niet om van 50 naar 0 km/h te gaan. Je gebruikt het om geleidelijk af te remmen van 50 naar 30km/h. Daar is totaal niks mis mee en je motor/versnellingsbak/koppeling slijten er totaal niet meer van dan bij gewoon optrekken of terugschakelen.

Verder is het roesten van remblokken/schijven natuurlijk grote onzin. Dit gebeurt alleen als je er te weinig mee rijdt, want je remmen moet je zowiezo gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Hierbij slijten ze al lang genoeg om roestvorming tegen te gaan. Maar denk nou niet dat ik hier wat onzin zit te vertellen als je ziet dat de remschijven aan de bovenkant geroest zijn, want dit is volledig normaal. Dit komt omdat er geen remblokken tegenaan schuren.

Dus, voor eens en altijd, afremmen op de motor brengt totaal geen extra slijtage met zich mee en is volkomen normaal :) .

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BackSlash32 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:38:
[...]

Totdat je iemand naar binnen krijgt die de bocht uitvliegt omdat ie niet terugschakelt.
Je vliegt niet de bocht uit omdat je niet terugschakelt, je vliegt de bocht uit omdat je te snel gaat.

Maar als ik jou was zou ik me maar bergen als ik eraan kom. Ik neem de meeste bochten in z'n 3.

Signatures zijn voor boomers.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 01:29:
Ik snap de hele discussie over het "afremmen op de motor" niet. Het is gewoon heel normaal.
Tjah, verschil van opvatting denk ik, gewoon gas loslaten en dan uitrollen beschouw ik als normaalste zaak van de wereld en noem dat zelf niet direct afremmen op de motor. Afremmen op de motor beschouw ik meer als het doelbewust een versnelling 'te' laag schakelen zodat je motor ineens meer toeren draait en zo merkbaar vlotter afremmen.

Zelf doe ik DAT geregeld bij het nemen van een scherpe bocht, je komt aanrijden met 90 en gaat redelijk in de remmen en nog een tiental meters voor de bocht zet je hem in de 2 zodat ie van 4000 rom nog meehelpt afremmen naar 2000rpm alvorens de bocht te nemen.

^ als ik zin heb in een sportief bochtje :)

* note: dit is een benzine auto, dus een bereik tot 6500 rpm, i.p.v. die diesel dingen die maar tot 4000 rpm gaan.
* note: ik rij LPG dus ik wil niet teveel ondertoeren door gast te geven in de 3 bij 1200 rpm i.v.m. het risico van een backfire.
Maasluip schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:10:
[...]
Hmm, daar kun je wel je rijstijl aan aflezen.
Ik rij al bijna 80.000 km met mijn Citroën ZX, en niet als langzaamste, maar ik heb nog geen nieuwe remblokjes moeten monteren.
Tjah, ik bezuinig niet op remblokjes, evenmin als op banden. Dan hadden ze maar wat anders moeten worden. :P

Doorgaans rij ik vrij normaal, maar ik hou wel van doorrijden. Het gaat vaak 'fout' als je mij een mooie rits bochtige weggetjes voorschoteld :9

Een ZX is trouwens ook zeker 130kg lichter dan mijn voiture, dus dat scheelt ook in afremmen. En de eerste Citroën ZX die mij voorbij kwam moet ik nog meemaken :+

I can't help it, I'm a petrol head :7

[ Voor 37% gewijzigd door Alfa Novanta op 21-07-2006 09:40 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Koppelingsplaten in 3.000km verslijten is of een bijzonder slechte rijstijl of niet mogelijk.
Grootste kans i.d.d. dat het de hulp- of hoofdkoppelingscylinder is.

@Buttje: ZX 1.9 of 2.0, 122pk, 1050kg loopt aaaaardig hard ;)

BMW 535D

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Soulfly schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:15:

@Buttje: ZX 1.9 of 2.0, 122pk, 1050kg loopt aaaaardig hard ;)
ZX 16V, 163pk, daar heeft zelfs een AR 90 2.5 moeite mee ;)

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

zegt ie nou :P

Zal even naar je zwaaien als je voorbij komt :w

offtopic:
mijn 2,0 TS zou theoretisch sneller kunnen zijn dan de 2.5 omdat die bijna evenveel vermogen heeft maar veel lichter is. Theoretisch :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
@Maassluip: Ik heb bewust naar de 8v gekeken... beetje vergelijkbaar met die van Buttje :)

@Buttje: een collega van me heeft o.a. zo'n ZX, die dingetjes willen wel... (z'n andere is een Citroen SM overigens, ligt een maserati blok in)

BMW 535D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Marzman schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:43:
[...]

Wat voor gare auto/banden heb jij dat je uit de bocht vliegt als je in zijn 3 de hoek om gaat?
Waarschijnlijk last van zijn rechtervoet en teveel alcohol op. Door de krachten die je voelt in een auto weet je gewoon dat je niet harder door een bocht moet, en als het goed is, dus ook niet doet. Dit is ook een van de redenen waarom je niet fatsoenlijk kan rijden met een autorace spelletje op gevoel, je zult steeds op het klokje moeten kijken of je wel langzaam genoeg op een bocht aankomt.

Kan natuurlijk ook zijn dat zijn auto een dusdanige verdeling heeft dat je pas bij 80 naar de 3 gaat, dan kan ik me voorstellen dat je niet in de 3e door een bocht wilt (met een 4-versnellings benzine auto wil je dat overigens ook niet).

• _JGC_
Verder is het roesten van remblokken/schijven natuurlijk grote onzin. Dit gebeurt alleen als je er te weinig mee rijdt, want je remmen moet je zowiezo gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Hierbij slijten ze al lang genoeg om roestvorming tegen te gaan. Maar denk nou niet dat ik hier wat onzin zit te vertellen als je ziet dat de remschijven aan de bovenkant geroest zijn, want dit is volledig normaal. Dit komt omdat er geen remblokken tegenaan schuren.
Helaas is het bij auto's zo dat je voorop voor het grootste deel remt (richting de 80%), en op het achterste deel de resterende 20%. Als jij een auto met schijfremmen achter hebt, waarbij je zeer weinig de remmen gebruikt, doen je achterste remmen dus weinig tot niets. Met trommels heb je hier weinig last van, die dingen roesten amper vanbinnen. Dankzij extreem toepassen van "het nieuwe rijden" was de slopel van mijn ouders trager dan de traagste diesel waar ik ooit in gereden heb (een Opel Vectra 1.6 16V die een Golf II 1.6D niet voorbij kan trekken is rampzalig zeg maar :P) en klapperde het rempedaal gewoon op en neer als je een keer het rempedaal intrapte. Pas na een maand of 3-4 begonnen mijn ouders over dat laatste te klagen, ik had al lang geen zin meer om in dat onveilig stuk blik te rijden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ing._Buttje schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:25:
zegt ie nou :P

Zal even naar je zwaaien als je voorbij komt :w
Doe maar, ik rij alleen geen 16V :P
_JGC_ schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:38:
[...]

Kan natuurlijk ook zijn dat zijn auto een dusdanige verdeling heeft dat je pas bij 80 naar de 3 gaat, dan kan ik me voorstellen dat je niet in de 3e door een bocht wilt (met een 4-versnellings benzine auto wil je dat overigens ook niet).
Dat hangt ook weer sterk van de auto af. Met mijn Peugeot 404 (4-bak, 3 gaat theoretisch tot 110) neem ik de meeste haakse bochten ook gewoon in de 3 hoor.

Ik ga alleen niet als een slappe vaatdoek de bocht om. Dat is het verschil.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:54:
[...]

Helaas is het bij auto's zo dat je voorop voor het grootste deel remt (richting de 80%), en op het achterste deel de resterende 20%. Als jij een auto met schijfremmen achter hebt, waarbij je zeer weinig de remmen gebruikt, doen je achterste remmen dus weinig tot niets.
Dat ze minder effect hebben, zegt niet dat ze minder gebruikt worden... Als je de voorrem gebruikt, wordt de achterrem ook gebruikt... Minder, maar het gebeurt wel..

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Maar omdat de achterremmen minder worden gebruikt, worden ze dus ook minder warm :)

Is er trouwens al iets meer duidelijk ts?

[ Voor 22% gewijzigd door AkroBatik op 21-07-2006 21:51 ]

.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Marzman schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:43:
[...]

Ik niet hoor :)
Het is altijd die andere, dat weet je toch?

PS: ik rijd prive in een 205GTI rond, dus gas los > overstuur voor het betere bochtenwerk.
_JGC_ schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 13:38:
Waarschijnlijk last van zijn rechtervoet en teveel alcohol op.
Ik zal het niet persoonlijk nemen, omdat je Marzman verkeerd begreep.

[ Voor 38% gewijzigd door alt-92 op 21-07-2006 22:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AkroBatik schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 21:50:
Maar omdat de achterremmen minder worden gebruikt, worden ze dus ook minder warm :)

Is er trouwens al iets meer duidelijk ts?
Warm ja... Als de blokjes de roest er maar vanaf schrapen... Heeft niks met warmte te maken...

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MikeyMan schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 22:40:
[...]

Warm ja... Als de blokjes de roest er maar vanaf schrapen... Heeft niks met warmte te maken...
Nee idd. ik had het maar half gelezen, dacht dat het over het krom trekken ging met de handrem er op.

.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik snap de hele discussie over het "afremmen op de motor" niet. Het is gewoon heel normaal. Ik werk nu al 2 jaar lang aan auto's en ik kan je nu vertellen dat het totaal niet slecht is voor je motor.
[...]
Dus, voor eens en altijd, afremmen op de motor brengt totaal geen extra slijtage met zich mee en is volkomen normaal :) .
Zie topictitel: de discussie gaat niet over de motor, maar over de koppeling. Als je bij het terugschakelen het toerenverschil opvangt met de koppelingsplaten, dan zullen die zeker sneller slijten...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

MeMoRy schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 01:52:
Als je bij het terugschakelen het toerenverschil opvangt met de koppelingsplaten, dan zullen die zeker sneller slijten...
[wijsneus]
Nope, want de koppelingsplaat bestaat uit 2 platen, die nadat je de koppeling loslaat als 1 geheel werken. Dit betekent dat de platen maar op een bepaald moment van het koppelen "schuren". Dus als je goed koppelt, slijten ze even veel als bij gewoon schakelen omdat de motor het verschil opvangt.
[/wijsneus]

:)

• _JGC_
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 02:11:
[...]

[wijsneus]
Nope, want de koppelingsplaat bestaat uit 2 platen, die nadat je de koppeling loslaat als 1 geheel werken. Dit betekent dat de platen maar op een bepaald moment van het koppelen "schuren". Dus als je goed koppelt, slijten ze even veel als bij gewoon schakelen omdat de motor het verschil opvangt.
[/wijsneus]

:)
Behalve als je koppelingsplaten al halfgaar zijn, dan help je ze nog iets verder naar de eeuwige jachtvelden :P

* _JGC_ wil dat nooit weer:
auto gekocht, brakke koppeling (250 euro van de prijs afgeluld :P), ik dat ding mee naar garage, collega kijkt ernaar, "ow, is de koppelingskabel". Nieuwe kabel, hielp idd, maar koppelingsplaten waren al redelijk aangetast omdat er op die manier al tig kilometers mee gereden was.
nog geen 12.000km later, vriend van me rijdt in mn auto, rijdt in brussel bij een helling op... *VROEEEEEEEM*... de platen die opelkaar zaten konden het verschil in krachten niet meer bijbenen en gingen slippen. Later ook nog vaak meegemaakt bij afremmen op de motor dmv terugschakelen bij rotondes, elke keer als ik dat deed trapte ik er doorheen bij het optrekken :X

Uiteindelijk na 13.000km een oliebeurtje en een set koppelingsplaten laten vervangen, best wel handig als je 2 weken later naar duitsland moet (moet er niet aan denken, op de autobahn rijden met versleten koppelingsplaten :X).

Dus ja, het is mogelijk om in een paar duizend kilometer je koppelingsplaten op te roken met redelijk schakel en koppelgedrag, maar houd er rekening mee dat ze daarvoor ook al niet super behandeld zijn in dat geval.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 02:11:
[wijsneus]
[/wijsneus]
Iets zal die klap opvangen... als het de koppeling niet is (dus als je na het terugschakelen de koppeling in één keer ohoogknalt), dan zal het wel iets anders zijn dat slijt. Komen echt grote krachten op alle bewegende delen te staan dan...

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1 2 Laatste