Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Koppeling versleten en ik krijg de schuld

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Thuis hebben we al een viertal jaar een Opel Astra Break, 1.7 liter DTI. Er staat zo'n 120.000 kilometer op de teller, waarvan ik maximum 3000 km gereden heb. Dat gebeurde niet aan één stuk door, maar verspreid over 9 maanden, afgewisseld met stukken langere ritten door mijn vader, de eigenaar van de auto.

Nu krijg ik vandaag naar mijn hoofd dat de bak lang niet meer zo vinnig reageert, en dat de koppeling pas terug 'pakt' wanneer het pedaal bijna helemaal boven is. En het is mijn schuld.

Nu was ik in het privilege om bij de rijschool met een Alfa 147 2 liter HDI te rijden, en inderdaad: daar koppelt 'ie al als je het pedaal ongeveer 1/3 loslaat. De wagen was op dat moment een negental maanden oud. Volgens de rijschool wordt er nooit langer dan twee jaar met zo'n auto gereden.

In hoeverre ben ik inderdaad de schuldige?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 21:18 ]

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 20:11
Niet. Gewoon standaard slijtage lijkt me. Houden jij en/of je vader er nog aparte schakelgewoontes op na? Pedaal half indrukken ofzo of veel met slippende koppeling rijden?

Agree to disagree... | Sort that one out!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat hangt er volledig vanaf hoe je rijdt. In 100m kan je makkelijk een stel koppelingsplaten oproken.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja kan kloppen dat jij de schuld hebt. Zeker als je vader voornamelijk lange stukken rijdt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kan ook zijn dat de koppelingskabel domweg iets bijgesteld moet worden, het hoeft niet persé slijtage te zijn.

🖥️ | 🚗

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Ik heb in mijn lesauto met de vorige koppeling 70.000 km gedaan, mijn bak is vervangen bij 80.000
Een gewone auto die na 120.000 km de koppeling kapot heeft is vrij vroeg, maar niet schrikbarend.
Als ze jou de schuld ervan geven, lekker laten lullen. Zelf een auto kopen ;)

Daarbij kan het late pakken van de koppeling ook aan de afstelling liggen.

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:22:
Daarbij kan het late pakken van de koppeling ook aan de afstelling liggen.
Zelfstellende zijn het nu ;) Zelfs bij een Opel.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 09-07-2006 21:24 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JdM
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Chevy454 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:24:
[...]

Dan kan de hulpkoppelingscilinder ook gaar zijn ;)

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:25:
Dan voel je de druk ontsnappen ;)

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=26105379,noline]Houden jij en/of je vader er nog aparte schakelgewoontes op na? Pedaal half indrukken ofzo of veel met slippende koppeling rijden?
Nee, het enige wat ik altijd doe, omdat het me zo was aangeleerd op de rijschool, is het remmen op de motor door terugschakelen. Voor zover ik weet, werkt dat ook een beetje slijtend op de koppeling, maar verhoogt het de veiligheid bij natte wegdekken. Plus je zou wat van je remblokken uitsparen (ten koste van je verbruik, dus, euhm...).
Wat er misschien ook nog mee te maken kan hebben; een week voor mijn examen heb ik de manoeuvres erg intensief ingeoefend, waarbij de auto dus zo'n honderdtal keer in, uit en door smalle stukjes is gegaan; dus stop, start, stop, start. Het gaspedaal bleef in 98 procent van de gevallen onaangeroerd.

Verder heb ik ook altijd ge-granny-shifted, in die zin dat ik de motor zelden over 3000 toeren joeg - maar wel door toedoen van pa: als je over de 50 zit moet je in vierde staan. Beetje erg vroeg, vind ik, maar het was zijn auto, dus doen we dat maar.

Laten we kosten praten: wat kost dat bijstellen/hulpkoppelingscylinder vervangen of nieuwe koppeling steken?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 21:32 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:30:
[...]
Plus je zou wat van je remblokken uitsparen
Vraag me af wat meer kost, koppelingplaat vervangen of remmen?

• Chevy454
  • Niet online
DRaakje schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:34:
Vraag me af wat meer kost, koppelingplaat vervangen of remmen?
Remschijven en remblokken tikken toch ook aan met ongeveer 600 euro.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Chevy454 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:24:
[...]

Mijn VW had het ook, totdat de Opel monteur erin ging knippen en dat ding in 20.000km zn platen verrot heeft gereden (vorige eigenaar bij de Opel dealer waar ie dat ding gekocht had en in onderhoud had: "Klopt het dat die koppeling zo hoog op komt?" "Ja, dat is bij alle golfjes zo"... misschien bij afgeragde golf GTIs ofzo, maar zeker niet standaard :X).

• paQ
  • Nu online

paQ

[...]
Verder heb ik ook altijd ge-granny-shifted, in die zin dat ik de motor zelden over 3000 toeren joeg - maar wel door toedoen van pa: als je over de 50 zit moet je in vierde staan. Beetje erg vroeg, vind ik, maar het was zijn auto, dus doen we dat maar.
dan lijkt het me meer aande rijstijl van de vaste bestuurder te liggen ;)

bij 50 al naar zijn 4 gaan bij optrekken is wat aan de vroege kant ja. Ik kan me voorstellen als je dat 120000 km volhoudt, het stuk gaat ja.

of rij je altijd met de voet nog op het pedaal hangend? (of je pa in dit geval)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Nee, het enige wat ik altijd doe, omdat het me zo was aangeleerd op de rijschool, is het remmen op de motor door terugschakelen. Voor zover ik weet, werkt dat ook een beetje slijtend op de koppeling, maar verhoogt het de veiligheid bij natte wegdekken. Plus je zou wat van je remblokken uitsparen (ten koste van je verbruik, dus, euhm...).
Het gaat niet ten koste van je verbruik want een (moderne) auto die afremt op de motor die verbruikt niks.
Wat er misschien ook nog mee te maken kan hebben; een week voor mijn examen heb ik de manoeuvres erg intensief ingeoefend, waarbij de auto dus zo'n honderdtal keer in, uit en door smalle stukjes is gegaan; dus stop, start, stop, start. Het gaspedaal bleef in 98 procent van de gevallen onaangeroerd.

Laten we kosten praten: wat kost dat bijstellen/hulpkoppelingscylinder vervangen of nieuwe koppeling steken?
Er zijn mensen die hun auto niet achteruit laten rollen op een helling door met de koppeling te spelen. Ik weet niet of je jezelf dat soort gewoontes hebt aangeleerd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:38:
[...]

Het gaat niet ten koste van je verbruik want een (moderne) auto die afremt op de motor die verbruikt niks.

[...]

Er zijn mensen die hun auto niet achteruit laten rollen op een helling door met de koppeling te spelen. Ik weet niet of je jezelf dat soort gewoontes hebt aangeleerd?
Je maakt toch even meer toeren als je van vierde naar derde gaat? Voorbeeld 1500 toeren in vierde, terugschakelen naar derde, en daar ongeveer 2000 toeren, en zo weer afzakken; dan verbruik je toch, niet?

En je tweede zin vat ik niet.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ok, we hebben het over koppelingsplatenverbruik (ik dacht dat je benzineverbruik erbij betrok). In die zin is het een extra schakelmoment en slijtage ja. Ik schakel (en dus koppel) zelf trouwens ook pas als ik (bijna) stilsta.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 09-07-2006 21:50 ]

/▌

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:43:
[...]
De koppeling laten slippen zodat de auto niet acheruit rolt op een helling.

En met terugschakelen kan je de slijtage minimaal houden, door kort gas bij te geven tijdens het schakelen. Op deze manier heb je nauwelijks een toerenverschil als de koppeling weer opkomt.

[ Voor 33% gewijzigd door MadMarky op 09-07-2006 21:52 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:50:
[...]

De koppeling laten slippen zodat de auto niet acheruit rolt op een helling.

En met terugschakelen kan je de slijtage minimaal houden, door kort gas bij te geven tijdens het schakelen. Op deze manier heb je nauwelijks een toerenverschil als de koppeling weer opkomt.
Ah, nee :) Dat doe ik nooit, maar een vriendin van me wel. 'Moet niet remmen dan'...

• _JGC_
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:43:
[...]

Je maakt toch even meer toeren als je van vierde naar derde gaat? Voorbeeld 1500 toeren in vierde, terugschakelen naar derde, en daar ongeveer 2000 toeren, en zo weer afzakken; dan verbruik je toch, niet?

Je verbruikt meer koppelingsplaat ja, geen brandstof in nieuwere auto's. Wat een nieuwe auto doet bij terugschakelen: je rijdt een bepaalde snelheid met een bepaald toerental, je schakelt terug en vervolgens slingert je versnellingsbak je motor naar een hoger toerental. Je motormanagement heeft dit vrijwel meteen in de gaten en stopt de brandstoftoevoer, aangezien je motor wel blijft draaien op deze manier zonder toevoegen van extra brandstof. Pas als jij weer gas geeft wordt er weer brandstof verbruikt.

Wat betreft die platen die op deze manier slijten: toen mijn platen bijna op waren schakelde ik wel eens iets te snel terug, waardoor er hard op de motor afgeremd werd. Vervolgens om de rotonde en weer optrekken.... vergeet het maar, koppeling had er geen zin in, voorzichtig optrekken was dan nog het enige wat mogelijk was.

• naftebakje
  • Laatst online: 08:43
[...]
...
Als je nu nog zou altijd met gierende banden in een rood toerental zou rondcrossen, ok, maar als je idd zo rustig rijd, dan kunnen ze het imho zeker niet op jou steken. Dat terugschakelen, zolang je de koppeling een beetje vlot laat terugkomen (als je voelt dat ie begint af te remmen, koppeling los, natuurlijk niet in een klap zodat je de motor hoort 'hikken') dan is de slijtage heel weinig.
Je pappie denkt ws gewoon om er goedkoop vanaf te zijn (hij zegt dat de auto niet vinnig meer is, wat volgens mij wil zeggen dat hij de koppelingsplaatverslijtend-rijdende chauffeur is). Misschien wil hij wel op een slungelige manier ff wat discussie losweken over het autogebruik (als in: je betaalt er nu niets voor, en als de tank bijna leeg is ga je nooit ff tanken, dus ga ik je eens laten beseffen hoe duur een auto wel is), vraag dit eens op rustige toon, blijf de vriendelijkste van de 2, als pappie begint te schelden, laat hem gewoon uitrazen, en ga dan verder met rustig te overleggen (zo werkt het bij mijn vader, alleen kan hij er niet echt tegen dat ik rustig blijft, dan wordt ie nog bozer :+ ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Het is niet het aantal toeren die je verbruik bepalen, het is de hoeveelheid gas die je geeft. Als je laat uitrollen, gekoppeld, zonder gas te geven, dan verbruik je niets, of dit nu met 3000 of 2000 of whatever toeren is.

Verder moet je een onderscheid maken tussen remmen op de motor enerzijds en remmen op de koppeling (zoals ik het noem) anderzijds).
Remmen op de motor is gewoon gekoppeld zonder gas uitbollen: je remt dan sneller af (door de motor) dan wanneer je ontkoppelt zou uitbollen.
Remmen op de koppeling is:
- je bent bevoorbeeld aan het rijden in 4de en laat gas los
- je ontkoppelt, je motor gaat op stationair toerental draaien, pakweg 800 rpm
- je gaat naar derde
- je koppelt terug, waardoor je motor door de beweging van de auto terug opgetrokken wordt van stationair (800 rpm)naar bijvoorbeeld 2500 rpm (hierdoor voel je een fellere afremming dan bij gewoon remmen op de motor)

In dat geval krijgt je koppeling dus een overgang van 800->2500 te verwerken. En dit gebeurt elke keer als je terugschakkelt.

Wat ik hierbij altijd doe is tussengas geven. Op het moment dat ik terug wil koppelen, geef ik al wat gas zodat de motor al op een toerental terugkomt dat ongeveer gelijk gaat zijn aan het toerental waarnaar de motor terug opgetrokken zou worden wanneer je dan terug koppelt in derde versnelling. Zo krijgt de koppeling maar een overgang te verwerken van een paar hondertal rpm (afhankelijk van hoe goed je kunt schatten en doseren :) ). Uiteraard rem je dan niet zo fel af, maar indien nodig rem je dan gewoon bij met de voet. Heb me ditzelf ook bewust na een tijdje aan zitten leren...

Daarbij vind ik het maar flauw dat je nu de schuld krijgt van de koppeling. De auto is al 4 jaar oud en er is niets eerder over gezegd geweest. Je hebt zelfs instructies gekregen van waar/wanneer je net moet schakelen en die volg je precies goed op. En nu dat de koppeling niet meer goed is krijg jij plots de schuld. Vind ik een beetje loos. Ook al is het (gedeeltelijk) door jou rijstijl: had hij er eerder iets al over mogen zeggen (en niet achteraf zoals nu het geval is) en daarbij heeft hij jou rijstijl medebepaalt. Dus zeker ook pa's eigen schuld (als jij als schuld treft...).

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het maar een raar argument van je vader. Volgens mij is het koppel-moment bij elke auto weer anders.

Mijn vorige auto (renault 19) koppelde vrij laat, pedaal was dan al zeker over de helft van het bereik. Maar de koppeling zelf werkte verder wel prima, slipte ook niet o.i.d.

Nu heb ik een Suzuki Baleno, en die heeft het tegenovergestelde; de koppeling pakt bijna meteen als je hem een heel klein beetje laat komen. Ook deze werkt prima.. ik dacht dat de koppeling gaar was toen ik deze kocht omdat het verschil zo groot was met de R19, maar beiden werken gewoon goed.

Overigens zijn er maar weinig auto's waar ik in gereden heb die zo 'snel' pakken. De meeste auto's leken qua koppeling meer op die R19 dan op de suzuki :) Ook de fonkelnieuwe VW polo die ik een paar maanden gereden heb.. die polo had wel veruit de fijnste versnellingsbak. Heerlijk kort en precies schakelen!

Probeer anders eens vanuit stilstand in de 3e versnelling op te trekken (met veel gas). Da's in ieder geval een goede test om te kijken of je koppeling niet slipt. Vliegt 'ie uit de versnelling, dan is't niet goed..

[ Voor 18% gewijzigd door brama op 09-07-2006 22:19 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

-

[ Voor 100% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 09-07-2006 22:18 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Razend interessant dat toerental en verbruik niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn; wist ik echt niet. Dus weer iets waar pappie het niet bij het rechte eind heeft, dan. :)

Dat tussengas is zo klaar als een klontje, maar lijkt me nogal moeilijk. Best ook niet meteen met de Astra uitproberen, denk ik. Voorlopig (ik heb mijn écht rijbewijs al twee hele weken, maar rij echt enormmm graag :)) zit papa er nog steeds bij, en is hij niet helemaal (helemaal niet) van plan me ooit alleen te laten rijden met zijn auto.

Het nare is: ik rij enorm graag, en ik neem het er dan maar bij dat ik mezelf in een of andere saaie winkel loop te vervelen, maar dan heb ik toch maar gereden. Maar op deze manier neemt dat plezier natuurlijk af.

Maar in ieder geval, ongelooflijk bedankt voor jullie hulpvaardige replies. Ik blijf het opvolgen!

Verwijderd

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:17:
Wat bedoel jij dan ? In z'n 1 de auto achteruit laten rollen en 'afremmen' op de versnelling vooruit :?
Een vriendin van me remt naar een helling met rode verkeerslichten gewoon af, schakelt bij stilstand naar eerste, laat dan de koppeling omhoogkomen tot ze net zoveel toeren maakt dat de auto blijft stilstaan.

Zo nam ik toch die uitleg van MadMarky aan.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Doe 't anders net als ik in m'n Peug 309; schakelen zonder te koppelen :+

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:19:
[...]

Een vriendin van me remt naar een helling met rode verkeerslichten gewoon af, schakelt bij stilstand naar eerste, laat dan de koppeling omhoogkomen tot ze net zoveel toeren maakt dat de auto blijft stilstaan.

Snapte 't al, maar dat is natuurlijk funest voor je koppeling.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:17:
Razend interessant dat toerental en verbruik niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn; wist ik echt niet. Dus weer iets waar pappie het niet bij het rechte eind heeft, dan. :)

Dat tussengas is zo klaar als een klontje, maar lijkt me nogal moeilijk. Best ook niet meteen met de Astra uitproberen, denk ik. Voorlopig (ik heb mijn écht rijbewijs al twee hele weken, maar rij echt enormmm graag :)) zit papa er nog steeds bij, en is hij niet helemaal (helemaal niet) van plan me ooit alleen te laten rijden met zijn auto.

Het nare is: ik rij enorm graag, en ik neem het er dan maar bij dat ik mezelf in een of andere saaie winkel loop te vervelen, maar dan heb ik toch maar gereden. Maar op deze manier neemt dat plezier natuurlijk af.

Maar in ieder geval, ongelooflijk bedankt voor jullie hulpvaardige replies. Ik blijf het opvolgen!
Dus je hebt twee weken je rijbewijs, je vader zit altijd naast je en nu klaagt hij, zonder er ooit eerder over begonnen te zijn, dat jij de koppelingsplaten (in twee weken?) versleten hebt? Ik kan je vader niet volgen zo.

/▌

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:20:
[...]

Dus je hebt twee weken je rijbewijs, je vader zit altijd naast je en nu klaagt hij, zonder er ooit eerder over begonnen te zijn, dat jij de koppelingsplaten (in twee weken?) versleten hebt? Ik kan je vader niet volgen zo.
In het begin kloeg hij wel eens dat ik de koppeling eens liet slippen (in maand 1 van 9 van het leerproces was dat), maar dat is maar een tiental keren gebeurd. Ik voelde ook dat er iets niet klopte (ik snap niet alles wat er onder de motorkap gebeurt, maar als het me eenvoudig uitgelegd wordt wel, plus WIL ik het ook begrijpen, want dan gaat mijn techniek er volgens mij ook op vooruit); ik liet de koppeling een beetje slepen (dus te lang ingeduwd), merkbaar in de sequentie hoge-lage-stijgende toeren. Van hem mocht ik de koppeling dan zo goed als helemaal loslaten (wat vaak in een klein schokje van de motor resulteerde, maar dat had 'ie liever; zo deed 'ie het zelf ook). Bij die Alfa 147 was daar absoluut geen sprake van; daar moest je echt je gaspedaal wat meer dan strelen: schokken waren hoogstens onaangenaam.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 22:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:17:
Dat mindert nog wel (hoewel: niet zo heel veel). Been there, done that ;)

Laat je pa alvast eens dit topic lezen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:19:
[...]

Hydraulik-Phunk schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:20:
[...]

Snapte 't al, maar dat is natuurlijk funest voor je koppeling.
Is dit echt slecht voor de koppeling? Ik doe dat namelijk ook wel eens op deze manier wanneer ik stilsta voor een rood licht op een lichte helling met het idee dat de remblokken/-schijven dan wat kunnen 'verluchten' of zo... Maar als het echt slecht is, kan ik er natuurlijk beter mee stoppen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:18:
[...]

[...]

Is dit echt slecht voor de koppeling? Ik doe dat namelijk ook wel eens op deze manier wanneer ik stilsta voor een rood licht op een lichte helling met het idee dat de remblokken/-schijven dan wat kunnen 'verluchten' of zo... Maar als het echt slecht is, kan ik er natuurlijk beter mee stoppen.
Echt slecht? Man dat is zo ongeveer het meest belastende voor een koppeling, op het moment dat je dat doen staan continu 2 platen langs elkaar te wrijven en een beetje warm te worden.
En over je remblokken: 3x raden waarom je bij rijlessen geleerd wordt om de handrem te gebruiken in dit soort situaties?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Goed dat ik het nu hoor dan...

En ik heb nooit rijlessen gehad :).

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

[...]

[...]

Ja, dat is bijzonder slecht voor je koppeling. Je moet je voorstellen dat de platen continu langs elkaar aan het wrijven zijn, in plaats van vast tegen elkaar zitten. Je kunt bedenken hoeveel extra slijtage dit veroorzaakt. Je remmen moet je hier gewoon voor gebruiken, die dingen kunnen hoogstwaarschijnlijk ruim meer hebben dat waarvoor jij ze gebruikt.
paQ schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:38:
[...]

dan lijkt het me meer aande rijstijl van de vaste bestuurder te liggen ;)

bij 50 al naar zijn 4 gaan bij optrekken is wat aan de vroege kant ja. Ik kan me voorstellen als je dat 120000 km volhoudt, het stuk gaat ja.

of rij je altijd met de voet nog op het pedaal hangend? (of je pa in dit geval)
Waarom zou je koppeling snel stukgaan als je bij 50 naar z'n 4 schakelt? Ik rij erg rustig (kan ook, soepele motor in mazda 323f 1.6). Bij iets boven de 2000 toeren schakel ik normaal gesproken, wat betekent dat ik bij 55 km/h in de vijfde versnelling rij. Af en toe jaag ik em wel hoger de toeren in, maar op deze manier behaal ik gewoon een bijzonder acceptabel verbruik.

1500-2500rpm = rustig, 2500-4000 = vlot, 4000-7000 = }) :P

edit:
Als ik naar de 120km/h moet schakel ik natuurlijk niet bij 55 naar 5.

[ Voor 7% gewijzigd door ACID-dude op 10-07-2006 18:46 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Slecht? Als slijten slecht is, ja dan is het slecht ;)

Hij slijt er uiteraard wel een stuk harder van. Ik denk dat je beter je rem gewoon ingetrapt kan houden, tenzij je keihard remmend en op het laatste moment nog even een plasje koud water meepikkend tot stilstand was gekomen. Je remmen koelen wel weer verder af als je weer gaat rijden, dat stukje afgesleten koppeling krijg je niet meer terug ;)

[edit]
Of inderdaad de handrem gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 10-07-2006 18:39 ]

Verwijderd

MadMarky schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:28:
Echt slecht? Man dat is zo ongeveer het meest belastende voor een koppeling, op het moment dat je dat doen staan continu 2 platen langs elkaar te wrijven en een beetje warm te worden.
En over je remblokken: 3x raden waarom je bij rijlessen geleerd wordt om de handrem te gebruiken in dit soort situaties?
Dan nog vind ik na 120k km eraan zijn echt wel vroeg. Ik rijd gewoon op elk stuk zo, zelfs op een platte baan geef ik al gas naar 3a4000 toeren als ik het licht voor de anderen rood zie springen. Dat is dus elke keer een second of 3a4 dat de koppeling alles moet vangen, en nog hebben wij na 14 jaar en rond de 160.000km niets aan de koppeling moeten vervangen...

Ik rem eigenlijk nooit op mijn motor, duurt véél te lang van reactietijd. Ik zie me echt niet binnen de 2 sec terugschakelen, terwijl remmen gewoon veel makkelijker is (namelijk gewoon stampen).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 18:40 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:39:
[...]

Dan nog vind ik na 120k km eraan zijn echt wel vroeg. Ik rijd gewoon op elk stuk zo, zelfs op een platte baan geef ik al gas naar 3a4000 toeren als ik het licht voor de anderen rood zie springen. Dat is dus elke keer een second of 3a4 dat de koppeling alles moet vangen, en nog hebben wij na 14 jaar en rond de 160.000km niets aan de koppeling moeten vervangen...
Echt zoveel toeren? Zet je dan geen strepen op het asfalt? Of laat je de koppeling heel kalm opkomen
Ik rij weg met plusminus 1500 toeren. Zeker bij nat weer is dat noodzakelijk. Auto doet inmiddels 217k met eerste koppeling en geen beetje slijtage merkbaar. 120k lijkt me dus behoorlijk vroeg.

[ Voor 9% gewijzigd door ACID-dude op 10-07-2006 18:43 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

ACID-dude schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:42:
[...]

Echt zoveel toeren? Zet je dan geen strepen op het asfalt? Of laat je de koppeling heel kalm opkomen
Ik rij weg met plusminus 1500 toeren. Zeker bij nat weer is dat noodzakelijk. Auto doet inmiddels 217k met eerste koppeling en geen beetje slijtage merkbaar. 120k lijkt me dus behoorlijk vroeg.
Echt zoveel toeren. Als ik zo vertrek, en dan in elke versnelling door jaag tot tegen de 6000 toeren kan ik ongeveer mee met een standaard 1800a2000 benzine. Ligt er dus gewoon aan hoeveel vermogen je auto liggen heeft. Aan 1500 toeren kan ik niet eens wegrijden, laat ik dan mijn koppeling los (en zelfs als ik ze los in 10 seconden) dan is mijn motor uit. ik moet minstens 2000 toeren maken als ik de koppeling in een 2a3tal seconden wil lossen (en op moment van het lossen gas tot het einde duwen). Ik zet pas strepen op droog wegdek eens ik rond de 6000 ineens de koppeling laat komen. Doe ik dan ook nooit.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik rem eigenlijk nooit op mijn motor, duurt véél te lang van reactietijd. Ik zie me echt niet binnen de 2 sec terugschakelen, terwijl remmen gewoon veel makkelijker is (namelijk gewoon stampen).
9 van de 10 keer kan je prima anticiperen en is er geen "veel te lang".

Al merk ik wel verschil tussen nieuwere auto's en mijn ouwe 205je, die 205 heeft een veel hogere compressie (9.8 gemeten) waardoor je een flink vertragend effect hebt.
De Golf van het werk blijft rustig doorrollen, moest ik toch effies aan wennen :X

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Heb je een brommobiel ofzo? Zelfs mijn 3 cilinder die rijdt slippend weg als ik dat zou doen :)

/▌

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
joh je pa moet niet zeuren... 120.000 is een normale mooie stand om een keer de koppeling te vervangen....

Diagnose Specialist Ford

• Jeff[NL]
  • Laatst online: 31-12-2023
[...]
en nog hebben wij na 14 jaar en rond de 160.000km niets aan de koppeling moeten vervangen...
nog een asbest koppeling misschien zelfs ook....

[ Voor 36% gewijzigd door Jeff[NL] op 10-07-2006 19:33 ]

Diagnose Specialist Ford

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:27:
[...]

Heb je een brommobiel ofzo? Zelfs mijn 3 cilinder die rijdt slippend weg als ik dat zou doen :)
Mijn renault 5 1.1L met 47pk lukte dit nog hendig, bij een redelijk normaal toerental (2000?). 3-4000 toeren maken is natuurlijk zwaar overdreven.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Kzyto schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:31:
joh je pa moet niet zeuren... 120.000 is een normale mooie stand om een keer de koppeling te vervangen....
Nou, voor mijn gevoel niet hoor... mijn Peug doet inmiddels 285k met haar 1e koppeling... en koppelt nog best.
Voor een Land Rover 109 is 50k zelfs veel, maar voor een moderne auto moet de koppeling bij goed gebruik best 200k mee kunnen.
Meestal slijt de koppeling het snelst van powershiften, voet op het pedaal laten hangen, teveel toeren bij koppelen. Van schakelen slijt een plaat niet, het gaat om het verschil in toeren tussen motor en bak. De hoeveelheid snelheidsverschil, en dus de ontstane wrijving, bepaalt de slijtage.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:46:
[...]

Aan 1500 toeren kan ik niet eens wegrijden, laat ik dan mijn koppeling los (en zelfs als ik ze los in 10 seconden) dan is mijn motor uit.
Ik ken geen enkel auto waarmee je niet kunt vertrekken vanuit stilstand zonder het gas aan te raken. Lukt zowel bij benzine als bij diesel.
Het is dus elke keer wanneer je vertrekt, dat je koppeling een overgang van 0 naar 3000-4000 toeren moet opvangen?

Rare auto heb je :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 20:25 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:24:
[...]

Nou, voor mijn gevoel niet hoor... mijn Peug doet inmiddels 285k met haar 1e koppeling... en koppelt nog best.
Voor een Land Rover 109 is 50k zelfs veel, maar voor een moderne auto moet de koppeling bij goed gebruik best 200k mee kunnen.
Meestal slijt de koppeling het snelst van powershiften, voet op het pedaal laten hangen, teveel toeren bij koppelen. Van schakelen slijt een plaat niet, het gaat om het verschil in toeren tussen motor en bak. De hoeveelheid snelheidsverschil, en dus de ontstane wrijving, bepaalt de slijtage.
En het soort gebruik natuurlijk. Het lijkt me niet vreemd als straks blijkt dat mijn koppeling (bij veel stadsritten) eerder versleten is dan de koppeling van iemand die dagelijks veel snelwegkilometers maakt.

/▌

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:46:
Ik zet pas strepen op droog wegdek eens ik rond de 6000 ineens de koppeling laat komen.
Toch eens je timing verbeteren, je kan ook strepen trekken met minder dan 6000 rpm hoor :P
3000 kan zelfs prima.
Ook met een ongeblazen 1.7 diesel nog wel.

* alt-92 moet opeens aan z'n bejaarde buurman denken die een voorkeur had voor hoge toeren bij het wegrijden.
Leek af en toe meer op een vliegtuig (4000/5000 rpm en dan héééél langzaam de koppeling laten opkomen)...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Afremmen op de motor heeft niks met reactietijd te maken, bijvoorbeeld als je op een stoplicht komt afrijden of langzaamaan vaart wilt minderen; dan rem je op de motor. Niet voor een noodstop natuurlijk.

En 3-4000 toeren maken is idd ridicuul en zorgt voor onwijze slijtage natuurlijk.
M'n Chevy rijdt bij 800~1000 toeren weg, (ok, automaat, da's vals :+) en m'n Volvo ook zoiets, gewoon zonder gas kan je prima op gang komen. Maar om gewoon op te trekken kom ik daar niet mee boven de 1500 uit als ik de koppeling op laat komen.

Kijk ook eens naar andere mensen; ik sta altijd verbaasd van mensen die zo enorm veel toeren maken, hebben die niet door dat ze de enige zijn en misschien iets fout doen ? 8)7

• _JGC_
[...]

[...]

Ik heb dat een keer gedaan tijdens een rijles, hellingproeven op de koppeling en dan weggassen als het groen wordt... na 10 seconden vroeg de rij-instructeur of ie bij mij mocht aankloppen voor de volgende set koppelingsplaten :P

Overigens slijt ik liever een setje remblokken op dan een setje koppelingsplaten. Om even een indicatie te geven van hoe snel remblokken slijten bij redelijk intensief gebruik (ik mag graag op het laatste moment nogal hard remmen soms :X): na dik 50.000km zitten mijn eerste remblokken nog steeds om de remschijven die er al tig kilometers op zaten. Overigens zijn dit dan ook lucas blokken, die hupsieflupsie dingen van 15-20 euro goedkoper wil ik niet onder mijn kar hebben, als het om remmen gaat wil ik wel iets goeds.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Klinkt idd een beetje dubieus

Zelfs met de rover die echt _Niets_ geen vermogen heeft onderin kan ik met 1800 - 2000 toeren vrij vlot mee rijden :)

Heeft ook een computer!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

laag in de toeren rijden met een DTI is eigenlijk al verkeerd.
Mijn megane DCI krijgt altijd kuren als ik te rustig rijdt zoals startproblemen en rookpluimen uit de uitlaat.
Was bij roetmeting vorig jaar een uitstoot gemeten van 6 terwijl het 2 moest zijn :X
Ben sindsdien steviger door gaan rijden (natuurlijk wel met warme motor) en sindsdien geen problemen meer met starten en hij trekt ook stukken beter.
Geen zwarte pluimen meer uit de uitlaat.

Ik vind het vrij vroeg als de koppelingsplaten er na 120000 km al uit liggen zelfs voor een opel.
De mijne heeft nu 175000 op de teller staan en de koppeling is nog steeds in prima staat.

computer voor alle werkzaamheden

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19

Elwood Blues

87167191

Ik weet niet hoor, maar als je stil moet staan op een helling hoor je de handrem te gebruiken, niet de voetrem (schijven kunnen kom trekken als je ze ongelijk laat afkoelen als ze heet zijn) en al helemaaaal niet de koppeling.. Dat heb ik volgens mij nog niemand horen zeggen in dit topic (maar misschien heb ik iets gemist) :)

• Maasluip
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:35:
Goed dat ik het nu hoor dan...

En ik heb nooit rijlessen gehad :).
En vinden wij het nog gek dat er in België zoveel mensen niet kunnen autorijden 8)7

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Ik denk niet dat ik sneller een ongeval ga veroorzaken doordat ik op deze manier tegen een helling opsta. Als je nu eenmaal de technische kant niet zo goed kent, dan ben je je van geen kwaad bewust ;).

• mjl
  • Laatst online: 09:01

mjl

Ugh

Ik heb het allemaal eens doorgelezen en ben ook van mening dat de platen wel erg vroeg versleten zijn, maar of dat aan de TS ligt: lijkt me niet. Ik denk dat zijn vader de klomp te vaak op het koppelings pedaal houd.

Afremmen op de motor: altijd doen, scheelt benzine ! En als je inderdaad het koppelings moment zo kort mogelijk houd heb je ook nagenoeg geen slijtage aan je koppelplaten.

Ik rij zelf in een Diesel met 220.000+ op de teller, voor het eerst de remschijven vervangen (inderdaad duur !) maar nog geen problemen met de koppeling. Wegrijden kan op 1000-1500 toeren maar prefereer tussen de 2100-2500 aangezien dan de Turbo aan staat ;) (en bij haast net op 3000 houden, dan piepen de banden net niet.

-------

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Zeg tegen je vader dat hij de koppeling helemaal moet intrappen bij het schakelen, dan slijt hij een stuk minder ;)

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 22:31
Elwood Blues schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 08:18:
Ik weet niet hoor, maar als je stil moet staan op een helling hoor je de handrem te gebruiken, niet de voetrem (schijven kunnen kom trekken als je ze ongelijk laat afkoelen als ze heet zijn) en al helemaaaal niet de koppeling.. Dat heb ik volgens mij nog niemand horen zeggen in dit topic (maar misschien heb ik iets gemist) :)
Je schijven trekken ook niet zosnel krom hoor.
Schijven trekken alleen krom bij hogere tempraturen krom bij het lang en veelvoudig vasthouden van de remmen.
Binnen bebouwde kom rem je nooit dusdanig hard , dat deze tempraturen bereikt worden lijkt mij.
(of je moet 120 overal rijden...en maximaal in de abs duiken op het laatste moment)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Of rallys rijden, maar ik neem aan dat je een beetje 'normaal' rijdt.

En als je op 3000 (!!!) km je koppeling op rijdt, moet je of: je vader toch maar aankijken en zeggen dat dat haast niet mogelijk is. Óf je rijstijl ERNSTIG veranderen. Óf je rijinstructeur/trice nog eens benaderen en vragen waarom hij/zij je zo heeft leren rijden:P

Life is not about specs, it is about joy!

• Joepho
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

bartvl schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 19:49:
Of rallys rijden, maar ik neem aan dat je een beetje 'normaal' rijdt.

En als je op 3000 (!!!) km je koppeling op rijdt, moet je of: je vader toch maar aankijken en zeggen dat dat haast niet mogelijk is. Óf je rijstijl ERNSTIG veranderen. Óf je rijinstructeur/trice nog eens benaderen en vragen waarom hij/zij je zo heeft leren rijden:P
Of waarom je met deze (zeer onwaarschijnlijke rijstijl) je rijbewijs gehaald hebt :)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 00:23:
laag in de toeren rijden met een DTI is eigenlijk al verkeerd.
Mijn megane DCI krijgt altijd kuren als ik te rustig rijdt zoals startproblemen en rookpluimen uit de uitlaat.
Was bij roetmeting vorig jaar een uitstoot gemeten van 6 terwijl het 2 moest zijn :X
Ben sindsdien steviger door gaan rijden (natuurlijk wel met warme motor) en sindsdien geen problemen meer met starten en hij trekt ook stukken beter.
Geen zwarte pluimen meer uit de uitlaat.
Het nieuwe rijden.... ;) Mooi he :)

Verwijderd

dominator schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:29:
[...]

Het nieuwe rijden.... ;) Mooi he :)
:D
"het nieuwe rijden" pfff...
gaat niet werken met een alfa33 16v :P

maar even een opmerking : dat eerder genoemde "tussengas" oftewel dubbel-klutsen doe je bij ongesynchroniseerde bakken. Is toch wat anders dan een beetje eerder weinig gas geven om de klap op te vangen: rijdt wel zo rustig.
overigens heb ik ook geleerd dat te vroeg doorschakelen bij weinig toeren (<2000 bij benzine)
nogal slecht is voor je aandrijflijn vanwege de veel grotere krachten/frictie

imo is het zaak het slippen van de koppeling tot een minimum te beperken. (ja ook bij inparkeren/hellingproef), bij doorschakelen (en >3000rpm!) de klap met een beetje gas op te vangen, zo ook bij terugschakelen. Mits je geen zeer sportieve rijstijl hanteerd gaat op deze manier elke koppeling en aandrijflijn echt wel langer mee dan 120k

@TS: begrijpt je vader uberhaupt wel dat de werking van een koppeling is gebaseerd op frictie (en dus slijtage)?

Verwijderd

Is toch normaalste zaak van de wereld om ook af te remmen op je motorblok icm remmen op de pedaal. Wel rustig, niet de koppeling pardoes op laten komen. Dit werd mij aangeleerd midden jaren 90 bij het lessen. Zo ook bij mijn pa begin jaren 70 en zelfs mijn opa in 1951. Waar het rijbewijs behalen bestond uit een rondje door het dorp en 5 vragen beantwoorden. Je versnellingsbak zal er niet veel last van hebben.

In de familie is de auto nooit of zelden weggedaan door een verrotte versnellingsbak, eerder door ouderdom of interesse in iets nieuws. Dus lijkt me een zwak argument. Mn eigen wagen heeft er 280.000 opzitten, waarvan 150k van mijzelf. Versnellingsbak toont geen schrijntje van een slijtage, iig niet merkbaar in de bediening. Alles slijt uiteraard.

Doe je weleens tandenknarsen, meestal de oorzaak van door de koppeling te snel in te trappen, of niet ver genoeg. Vooral bij wat oudere auto's. Geen id uit welk jaar je auto komt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik wil ook even melden dat ik bij mijn autorijles juist heb geleerd dat ik bij klaarstaan voor een stoplicht op een helling de koppeling een beetje op moet laten komen... was een ANWB rijschool, dus je hoopt wel dat ze weten waar ze het over hebben. Was overigens een toyota 1.4 diesel.
Maar ik kan me zeker voorstellen dat dat je koppelingsplaten kost. De instructeur vertelde ook dat die leswagens niet zo lang meegaan...

Maar is je koppeling echt kapot? Is het niet zo dat je het pedaal misschien zo ver ingetrapt hebt dat de kabel uit is gerekt? ('k weet niet of dat eigenlijk wel kan)... dat zou je heel wat pecunia schelen...
Of is dit in het begin al beantwoord door Chevy454?

En remmen op de motor is helemaal niet zo slecht... in de bergen moeten ze wel... je remmen zouden het niet lang volhouden... daar houden koppelingen het ook vol...

En dat granny shiften valt wel mee, in mijn corsa 1.4 kan ik al naar de 5 bij de 50...

Overigens kan ik de koppelingsplaten wel in minder dan 100m slopen hoor... 't kan ook in stilstand ;)

U vraagt, wij antwoorden.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@ hierboven
De koppeling iets op laten komen op een helling moet ook, maar dan wel vlak voordat je wegrijdt. Dit voorkomt dat je eerst nog een halve meter naar achteren rolt als je de handrem eraf zet en je achterligger ramt :P
Ik mag hopen dat ze je niet geleerd hebben om de hele tijd zo te blijven staan, dat gaat roken na een 30 seconden...

🖥️ | 🚗

• naftebakje
  • Laatst online: 08:43
MadMarky schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:05:
@ hierboven
De koppeling iets op laten komen op een helling moet ook, maar dan wel vlak voordat je wegrijdt. Dit voorkomt dat je eerst nog een halve meter naar achteren rolt als je de handrem eraf zet en je achterligger ramt :P
Ik mag hopen dat ze je niet geleerd hebben om de hele tijd zo te blijven staan, dat gaat roken na een 30 seconden...
Vertrekken op een helling is het standaard voetenwerk van vertrekken uit stilstand, maar gewoon op het moment dat je koppeling grijpt, de handrem lossen. Ik kan me wel voorstellen dat als je de koppeling nog niet kent (als in: bijna iedereen die in een leswagen zit), je dan liever wat meer koppeling laat verslijten dan achteruit bollen/stilvallen/..., de autorijinstructeur lijkt me dat al genoeg tegen te komen.

@TS: en, hoe zit het nu eigenlijk (of heb ik iets gemist)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Dit gaat echt niet roken na 30 seconden, ik gebruik voor een rood licht nooit mijn rem, en sta dus soms wel paar minuten voor een rood licht zo. Heb nog nooit rook uit mijn koppeling gehad.

edit: en ook ik heb volledig zelf leren rijden, geen rijschool geen opleiding van mijn vader (gewoon op de parking van de makro) en in 1 keer door mijn examen. Zelfs bij het vertrekken op de helling heb ik daar gas staan geven tot aan het rood en dan pas koppeling laten komen om zeker niet achteruit te bollen, en ik heb er geen reactie op gehad. Zelfs invoegen op de kortrijkse steenweg (50 baan) aan 45/u in 1ste heeft enkel een opmerking opgeleverd dat mijn schakelgedrag "niet optimaal" was. _/-\o_ (was toen veel te zenuwachtig en lette iets teveel op de baan en iets te weinig op de auto)

dit weekend een vriendin van bijna 16 met mijn auto laten rijden, die weet pas niet (en snapt het na 10 keer uitleggen nog niet) hoe je een koppeling moet gebruiken :+

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 00:04 ]

Verwijderd

JdM schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:25:
99% kans dat het dat is, een herstelling zal ongeveer €150 kosten, dus niets rampzaligs. probleem is wel, dat naarmate het verder slijt, het koppelen steeds moeilijker zal worden en op het einde onmogelijk - tenzij je de motor afzet, schakelt, en dan weer aanzet. problemen met de koppelingsplaat zelf hoef je niet te verwachten de eerste 200K kilometer. (en ik rem zeer vaak op de motor - zonder het toerental echter boven de 2000 te laten komen - let wel ik spreek over een jtd - dus vergelijkbaar met je dti.)
edit:en om je gerust te stellen, het verslijten van de hulpkoppelingscilinder staat los van de rijstijl of goed kunnen koppelen, misschien helpt het al de hulp- of hoofdkoppelingscilinder te ontluchten om het probleem op te lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 00:13 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Athmozz
Ik weet niet in wat voor auto je rijdt, maar je dat in een Volvo 240 flikt krijg je binnen die 30 seconden witte rook en een lekker luchtje in de auto (been there, done that :+)

Als je een keer 'niet echt optimaal' schakelt zul je ook weinig merken omdat dat een korte piekbelasting is. Als je de koppeling langdurig laat slippen worden de koppelingsplaten erg heet en merk je dat zeker wel.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:27:
[...]

Ik wel, maar de enigste manier om die slippend weg te laten rijden is in de kiezel :D. 6pk 505cc diesel roels :)

[/ontopic]
120.000km is wel gigantisch vroeg, dan is er idd iets mis met de rijstijl van een van de bestuurders of is er een gigantisch mankement. Tenzij hij niet versleten is, maar er iets mis is met het hydraulisch systeem van de koppeling. Ik leg zelf motor's om en ik vervang ook vaker koppelingen, maar die zijn meestaal pas versleten na ~240.000km. Ligt er natuurlijk ook aan dat je zo vroeg in een hoge versnelling rijdt. Dan moet je koppeling zo veel koppel wegtrekken dat hij slingering krijgt. Een koppeling bestaat namelijk uit een drukgroep en een koppelingsplaat, dus het kan ook dat de veer uit de drukgroep versleten is. Een koppelingsplaat bestaat uit twee schijven met een veersysteem ertussen, als je slinger krijgt door zo vroeg in hoge versnellingen te rijden dan verslijt het veersysteem en krijg je slinger. Dus niet schakelen op snelheid maar gewoon als de motor 2500~3000rpm draait Je kunt testen of de koppeling slipt. Dit doe je door de auto op een flauwe helling in de 3 te zetten en dan net doen of je optrekt. als de auto niet uitvalt of toeren gaat verminderen dan slipt hij en moet eraan gewerkt worden.

:)

EDIT:

Moet ik nou serieus er nog bij gaan melden dat je koppeling vasthouden op een helling het slechtste is wat je ooit met je koppeling kan doen? Eerlijk gezegd wordt ik nogal boos van de dommigheid van opmerkingen als
Dit gaat echt niet roken na 30 seconden, ik gebruik voor een rood licht nooit mijn rem, en sta dus soms wel paar minuten voor een rood licht zo. Heb nog nooit rook uit mijn koppeling gehad.
Vertel me dan eens een manier om je koppeling sneller te laten verslijten dan dit? Als je goed ruikt, ruik je de verbrande koppelingsplaat ook ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 00:32 . Reden: Boosheid :( ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:00:dit weekend een vriendin van bijna 16 met mijn auto laten rijden, die weet pas niet (en snapt het na 10 keer uitleggen nog niet) hoe je een koppeling moet gebruiken :+
tsja dan vrees ik dat je didactische kwaliteiten niet erg hoogstaand zijn. probeer haar gewoon eens de auto te laten rijden door alleen de koppelingspedaal zeer langzaam te laten omhoog komen terwijl ie in z'n 1 staat, zonder de gaspedaal aan te raken, dan wordt het wel onmiddellijk duidelijk.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

120.000km en nou al je koppeling versleten?, ik rijd in een VW jetta uit 1986 met 148.000 op de teller en daar is de koppeling nog nooit van vervangen...
een wijze les dus weer :D geen opel kopen en 1 van jullie moet leren rijden :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:21:
[...]

Ik wel, maar de enigste manier om die slippend weg te laten rijden is in de kiezel :D. 6pk 505cc diesel roels :)

[/ontopic]
120.000km is wel gigantisch vroeg, dan is er idd iets mis met de rijstijl van een van de bestuurders of is er een gigantisch mankement. Tenzij hij niet versleten is, maar er iets mis is met het hydraulisch systeem van de koppeling. Ik leg zelf motor's om en ik vervang ook vaker koppelingen, maar die zijn meestaal pas versleten na ~240.000km. Ligt er natuurlijk ook aan dat je zo vroeg in een hoge versnelling rijdt. Dan moet je koppeling zo veel koppel wegtrekken dat hij slingering krijgt. Een koppeling bestaat namelijk uit een drukgroep en een koppelingsplaat, dus het kan ook dat de veer uit de drukgroep versleten is. Een koppelingsplaat bestaat uit twee schijven met een veersysteem ertussen, als je slinger krijgt door zo vroeg in hoge versnellingen te rijden dan verslijt het veersysteem en krijg je slinger. Dus niet schakelen op snelheid maar gewoon als de motor 2500~3000rpm draait Je kunt testen of de koppeling slipt. Dit doe je door de auto op een flauwe helling in de 3 te zetten en dan net doen of je optrekt. als de auto niet uitvalt of toeren gaat verminderen dan slipt hij en moet eraan gewerkt worden.

:)

EDIT:

Moet ik nou serieus er nog bij gaan melden dat je koppeling vasthouden op een helling het slechtste is wat je ooit met je koppeling kan doen? Eerlijk gezegd wordt ik nogal boos van de dommigheid van opmerkingen als

[...]

Vertel me dan eens een manier om je koppeling sneller te laten verslijten dan dit? Als je goed ruikt, ruik je de verbrande koppelingsplaat ook ;)
toegegeven, het is de snelste manier om een koppeling te verslijten. langs de andere kant, als je met een diesel met hoog koppel rijdt, is het vrij eenvoudig het toerental bijzonder laag te houden (rond de 1000 toeren), en een heel stuk langer dan die 30 seconden te blijven staan op een helling.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:44:

toegegeven, het is de snelste manier om een koppeling te verslijten. langs de andere kant, als je met een diesel met hoog koppel rijdt, is het vrij eenvoudig het toerental bijzonder laag te houden (rond de 1000 toeren), en een heel stuk langer dan die 30 seconden te blijven staan op een helling.
Daar heb je idd gelijk in ;)

Je hebt trouwens ook gelijk over dat afremmen op de motor, dat is meer aan te raden dan van 120 stil te komen op de remmen(hitte). Kben nu 16 en heb een oude Mazda 323 crossbak (naast brommobiel). Hierin heb ik leren rijden toen ik 13 was van mijn vader. de eerste 3 dingen die ik leerde, toen ik hem kon besturen:

1. Straatje keren
2. Afremmen op de motor
3. Hellingproef

Natuurlijk leerde ik dit wel op eigen terrein, wij wonen bij Maastricht, het is hier België niet :+

• _JGC_
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:44:
[...]

Of je nou met 1000 toeren of 3000 toeren je koppelingsplaten een paar minuten laat schrapen, slijten doen ze, je moet alleen 3x zo lang blijven staan met 1000RPM om hetzelfde effect te krijgen als bij 3000RPM.

Over remmen op de motor: als je een auto met schijfremmen achter hebt, is het aan te raden om regelmatig goed die dingen te gebruiken. Het is geen pretje als je auto van 5 jaar oud remt met een klapperend rempedaal omdat er roestbulten op je achterschijven zitten omdat je die toch nooit gebruikt.
Afremmen doe je met remmen, koppelen doe je met de koppeling. Zoiets moet je niet omdraaien. Natuurlijk is het handig om eerder de gas los te laten, maar je auto flink laten afremmen door terug te schakelen is niet de bedoeling lijkt me.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
_JGC_ schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:43:
[...]
Over remmen op de motor: als je een auto met schijfremmen achter hebt, is het aan te raden om regelmatig goed die dingen te gebruiken. Het is geen pretje als je auto van 5 jaar oud remt met een klapperend rempedaal omdat er roestbulten op je achterschijven zitten omdat je die toch nooit gebruikt.
Afremmen doe je met remmen, koppelen doe je met de koppeling. Zoiets moet je niet omdraaien. Natuurlijk is het handig om eerder de gas los te laten, maar je auto flink laten afremmen door terug te schakelen is niet de bedoeling lijkt me.
Als jij van de snelweg af komt, en dus van +100 naar 0 moet afremmen zal ik het je toch zeer afraden om dit alleen op je remmen te doen. natuurlijk moet je hem niet zo hard in een lagere versnelling gooien dat het wijzertje met een klap naar de 5000rpm vliegt, maar op de motor remmen is wel veel minder slijtagegevoelig als enkel met je remmen remmen.
Ook dat gezeur van mensen over het remmen op de moter, als je dit gewoon met beleid doet dan is de slijtage aan je koppeling gewoon te verwaarlozen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 00:00:
[...]

Zo lang je op een vlak stuk weg staat is dat natuurlijk geen probleem, maar met de koppeling een auto stil houden op een helling is een gegarandeerd recept voor ongelofelijk snelle slijtage. Misschien niet na 30 seconden nee, maar dat een koppeling dan 120.000 km meegaat zou ik veel vinden.
edit: en ook ik heb volledig zelf leren rijden,
OMFG, NOFI maar je legt wel exact uit waarom Belgen gemiddeld zo bizar slecht rijden. Natuurlijk, dergelijk rijgedrag leidt niet direkt tot ongelukken, maar een beetje voeling voor de techniek is ook wel handig. Dan slijt de auto wat minder...
Maverick schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:59:
[...]

Als jij van de snelweg af komt, en dus van +100 naar 0 moet afremmen zal ik het je toch zeer afraden om dit alleen op je remmen te doen.
Waarom? Je auto is perfect in staat om met alleen de remmen tot stilstand te komen. Het effect van remmen op de motor is zelfs maar klein als je hard op je rempedaal drukt.
Daarbij kun je als je écht hard remt (en geen ABS hebt) de koppeling maar beter indrukken. Anders zou zomaar eens je motor kunnen uitvallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Maasluip op 19-07-2006 09:32 ]

• Chevy454
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:30:
Dan slijt de auto wat minder...
Ach, alsof de gemiddelde persoon om onderhoud geeft.
Maverick schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:59:
Als jij van de snelweg af komt, en dus van +100 naar 0 moet afremmen zal ik het je toch zeer afraden om dit alleen op je remmen te doen. natuurlijk moet je hem niet zo hard in een lagere versnelling gooien dat het wijzertje met een klap naar de 5000rpm vliegt, maar op de motor remmen is wel veel minder slijtagegevoelig als enkel met je remmen remmen.
De aandrijflijn is een rem op de werking van de remmen. Wil je hard remmen dan moet je ontkoppelen. Gewoon remmen met de remblokken. Remmen op het motorblok is fijn om afstand te houden maar niet om tot stilstand te komen.

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2006 09:35 ]

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

[laaaat]
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 21:17:
Hoi,

[..]

Nu was ik in het privilege om bij de rijschool met een Alfa 147 2 liter HDI te rijden,
Alfa <> HDI ? :?

Wil je niet zo vloeken!? :( 't Is nota bene het eerste merk wat de common rail diesel op productiewagens introduceerde onder de naam JTD! _o_

Zal dus een 1.9 JTD geweest zijn. En dan heb je inmiddels ook nog een 16v JTD :)
In hoeverre ben ik inderdaad de schuldige?
Moeilijk te zeggen, 1x haast, 1x volgas geven en dan pas de koppeling laten komen kan voldoende zijn om de koppeling meteen zwaaaaaaaaar te laten roken=slijten!

Controleer liever ff of de remolie/koppelingsolie nog wel op zijn peil staat. (bij mijn Alfa is dit gecombineerd, dus hetzelfde tankje voor 2 doeleinden)

Ook zou de (hulp)koppelingscilinder naar zijn grootje kunnen zijn. Om het dus op jou af te schuiven is wel heel erg kort door de bocht.

Achjah, vaders ...................... ;(

[/laaaat]

:P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• MeMoRy
Yep, wel dus... ik vond het ook maar raar: en remmen, en koppeling alvast wat op laten komen...
Doe het nu al niet meer...

jammer dat ze de hiel-teen techniek niet leren bij de aurorijles ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 19-07-2006 15:07 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MeMoRy schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:03:
jammer dat ze de hiel-teen techniek niet leren bij de aurorijles ;)
Wat bedoel je precies? Denk athans dat ik weet wat je bedoeld..maar volgens mij verschilt dat gewoon per rijschool..het is mij wel geleerd iig (als we over hetzelfde denken dus :P).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MeMoRy
Voor de bocht afremmen met je hiel, maar je tenen op het gaspedaal houden, zodat je de motor op toeren kan laten komen bij het terugschakelen. Scheelt grip en koppelingsplaten, als niet de synchro's..

offtopic:
P.S. Ik weet niet waar jij aan denkt, maar 't is vast iets heel anders dan waar ik aan denk, want dat is weer wat anders dan ik hier post :+

[ Voor 31% gewijzigd door MeMoRy op 19-07-2006 16:32 ]

• BCC
  • Laatst online: 10:54

BCC

MeMoRy schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:29:
Voor de bocht afremmen met je hiel, maar je tenen op het gaspedaal houden, zodat je de motor op toeren kan laten komen bij het terugschakelen. Scheelt grip en koppelingsplaten, als niet de synchro's..
Sideflipping bedoel je? Waarom zou je dat met je hiel en je teen doen? Staan je pedalen zo ver uit elkaar :)? Het lijkt me zowieso alleen nuttig voor rallycoureurs :)

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 19-07-2006 16:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

hiel-teen lukt me niet bij mijn auto, maar ik doe de onderkant voet op de rem en geef gas met de bovenkant van de voet door de voet opzij te kantelen! Werkt perfect! Ideaal bij afremmen en terugschakelen naar de 2e versnelling! Is al bijna standaard geworden en ik doe het zeer zeker als de bak nog koud is! :)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

offtopic:
OPEL
Ons Producht Eist Levens
Overal Pech En Last

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nog-verder-offtopicerderder:
Was het niet slopel?

ontopic:
Kwam er laatst achter dat m'n 205 bak een probleem heeft.
Short-shifting van 4 naar 3 zonder clutch is niet echt moeilijk, maar ook niet echt wenselijk gok ik.

Oh well.. Ik wilde de BE1 toch al vervangen voor een BE3 bak...

• mjl
  • Laatst online: 09:01

mjl

Ugh

_JGC_ schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:43:
[...]

Of je nou met 1000 toeren of 3000 toeren je koppelingsplaten een paar minuten laat schrapen, slijten doen ze, je moet alleen 3x zo lang blijven staan met 1000RPM om hetzelfde effect te krijgen als bij 3000RPM.

Dus wel, spaart het milieu en je remmen, als je goed koppelt heb je ook geen slijtage van je platen ....

-------

Verwijderd

Topicstarter
Nog even iets van mezelf:

Sinds ik jullie ervaringen hier gelezen heb, schakel ik pakweg de helft later, zodat ik ongeveer 3000 toeren maak, give or take 200 :) Heb zelfs de indruk dat het ding dan nét aan een soort van tweede adem komt, en dus nog eens relatief goed doortrekt.

Ook dat remmen op de koppeling pas ik een bak minder toe; als de omstandigheden het toelaten, rem ik gewoon op de motor (dus voet van het gaspedaal), en bijremmen met het rempedaal. Ik wil niet pretentieus doen, maar ik weet vrij goed hoe deze auto reageert, en de remmen werken in ieder geval erg goed. Pa heeft me de ABS al enkele malen op een industrieterrein laten uittesten, en in het verkeer had ik 'em één keer nodig voor een oranje licht. Werkt goed, zonder een vals gevoel van veiligheid te geven.

Het heeft onder mijn kameraden in ieder geval belachelijk gekke moppen opgeleverd! Bijvoorbeeld; een vriendin van me zat erbij (ze is pas geslaagd op haar theorie en heeft 'al' een keertje of twee op een parking leren optrekken en tot stilstand komen) en een kameraad hengelde nog eens naar de koppelingperikelen. Zij, heel droog: hoe kan je de koppeling eigenlijk stukrijden, ik weet nog niet eens wat het is?! Wij; even droog, waarna in lachen wordt uitgebarst: net op die manier, dus... :)

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:13:
Pa heeft me de ABS al enkele malen op een industrieterrein laten uittesten, en in het verkeer had ik 'em één keer nodig voor een oranje licht. Werkt goed, zonder een vals gevoel van veiligheid te geven.
vreemde plek om je abs nodig te hebben. Als je dan al zo hard rijd dan kan je het beste door oranje rijden. (oranje betekent niet stoppen ten alle koste)

ikzelf blijf over het algemeen onder de 2000 toeren. Wat ik vaak ook gewoon doe is in tweede versnelling doortrekken naar 50km/h en dan meteen schakelen naar 4 (3 overslaan) aangezien ik toch weet dat ik een constante snelheid zal rijden.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
justice_strike schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:43:
[...]

vreemde plek om je abs nodig te hebben. Als je dan al zo hard rijd dan kan je het beste door oranje rijden. (oranje betekent niet stoppen ten alle koste)
Het regende erg hard die dag. :)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:53:
[...]

Het regende erg hard die dag. :)
juist daarom had je door moeten rijden, je wagen zohard laten remmen dat je in de abs klapt hoort niet zo, ik zou gewoon het kruispunt op glijden, en dus achterop je wagen als ik achter je reed

Heeft ook een computer!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bertus schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:13:
juist daarom had je door moeten rijden, je wagen zohard laten remmen dat je in de abs klapt hoort niet zo, ik zou gewoon het kruispunt op glijden, en dus achterop je wagen als ik achter je reed
Of eerder afremmen natuurlijk, want jij zat dan nog verder van het stoplicht af :P Maar op zich heb je gelijk, je kan dan beter gewoon het kruispunt oversteken (mits je niet vol door rood gaat), dan op het laatste moment nog zo hard remmen.
Met dat soort weer hoor je nauturlijk wel je snelheid wat aan te passen en rekening te houden met een langere remweg. ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Belgische 4-baans wegen waar je 120 mag rijden met gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. 8)7

Goed, meestal is er in de nabijheid van het kruispunt wel een snelheidsbeperking van 70 km/h, maar wie houdt zich daar aan?
Levensgevaarlijk Erg interessant, die Belgische wegen. :P

• _JGC_
mjl schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 10:52:
[...]

Dus wel, spaart het milieu en je remmen, als je goed koppelt heb je ook geen slijtage van je platen ....
Ik zie het verschil in voordeel van het milieu niet in voor deze situaties:
- je laat gas los
- je mindert vaart
- je remt bij
- je trapt koppeling in
- je schakelt en gaat de bocht om of trekt weer op

of
- je laat gast los
- je koppelt
- je schakelt terug
- geeft gas bij om koppeling niet op zn flikker te geven, of remt dusdanig af om snelheid laag genoeg te krijgen voor de versnelling
- je herhaalt dit meerdere keren om snelheid te minderen

Wat betreft remmen sparen: ik rijd nu al dik 2 jaar op dezelfde blokken, kan niet zeggen dat ze echt dunner geworden zijn. Schijven zaten al op deze auto, kan ik niets over zeggen, maar dik genoeg zijn ze de komende jaren nog wel. Ik rem vrij hard op de remmen, vooral bij rode stoplichten die er bekend om staan dat ze op groen springen als jij net stil staat rem ik hard voor op het laatste moment (waarom krijgen we hier niet dat duitse systeem met oranje?)
Ik slijt liever een setje schijven en blokken in 3-4 jaar op dan dat ik ze weggooi omdat ze niet genoeg gebruikt worden, zoals die bak van mijn ouders waarbij de achterremmen er voor de sier opzaten en uiteindelijk de werking van de voorremmen verminderde omdat door de roestbulten en oneffenheden achter het rempedaal ging klapperen.

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

remblokken ... jaren ?!?!? :?

ik vervang die dingen volgens mij ieder jaar en dan is er minimaal 1 blokje op! :P

Kijk, afremmen op de motor is wel iets anders dan afremmen met je remmen. Het gaat veel langzamer ... Als je gewoon normaal doorrijdt en je moet stoppen, dan kun je op de motor nooit zo snel en zo ver afremmen dan met je gewone remmen .. tenzij je bij 100km/u hem in de 1 klapt, maar dan is je motor doorgaans ook naar zijn grootje :+

Afremmen op de motor is gewoon uitrollen met verhoogde weerstand, leuk als er een flauwe bocht aankomt, of wanneer je je voorgangers te snel nadert, niet echt iets wat je gebruikt bij stoplichten, daar zul je doorgaans altijd bij moeten remmen met je gewone remmen .. en dat is ook veel beter doseerbaar! Meer remdruk = harder remmen ... koppeling los = koppeling los ... je kunt dat verder niet meer manipuleren :D

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ing._Buttje schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:49:

ik vervang die dingen volgens mij ieder jaar en dan is er minimaal 1 blokje op! :P
Hmm, daar kun je wel je rijstijl aan aflezen.
Ik rij al bijna 80.000 km met mijn Citroën ZX, en niet als langzaamste, maar ik heb nog geen nieuwe remblokjes moeten monteren.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Afremmen op de motor is gewoon uitrollen met verhoogde weerstand, leuk als er een flauwe bocht aankomt, of wanneer je je voorgangers te snel nadert, niet echt iets wat je gebruikt bij stoplichten, daar zul je doorgaans altijd bij moeten remmen met je gewone remmen .. en dat is ook veel beter doseerbaar! Meer remdruk = harder remmen ... koppeling los = koppeling los ... je kunt dat verder niet meer manipuleren :D
Er van uit gaande dat je naar een rood stoplicht toerijdt, dat niet op groen springt en dan weer heel snel op rood, heb je ruwweg twee varianten, waarbij je uiteindelijk precies tegelijk voorbij het stoplicht uitkomt als je stil moet komen te staan:
- Je ziet dat het stoplicht op rood is en laat ruim voor tijd je gas los (niet overdrijven) en gaat na verloop van tijd bijremmen.
- Je blijft stug doorgassen tot je moet remmen en gaat dan remmen.

Het eerste geval bespaart je uiteraard als je het vaak genoeg doet aardig wat brandstof en remslijtage. Het leuke aan die eerste variant is bovendien dat je ook nog meer tijd hebt tussen het stilstaan en het moment van je beslissing, waardoor je meer kans hebt dat het stoplicht op groen springt voor je helemaal stilstaat... En dan bespaar je nog wat meer brandstof omdat je al rolt en het is nog sneller ook ;)
Hetzelfde geldt voor het op rotondes en stilstaande auto's afrijden.

Met vooruit kijken en je snelheid op de komende situatie aanpassen door op je motor te remmen kun je zo dus redelijk wat brandstof besparen en ook voorkomen dat je moet remmen (en/of schakelen) en zo de slijtage daavan nog enigszins inperken.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 20-07-2006 16:31 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo rijd ik ook inderdaad, afremmen op de motor als daarvoor gelegenheid is. Zo rem je heel geleidelijk aan af en kun je heel vaak, als het rustig is op de weg, gewoon doorrijden met 50-60km/u op een 80km/u weg omdat er lussen in het wegdek zitten of omdat het licht al op groen gaat door de mensen voor je. Het bespaart vast wel wat brandstof, maar ik doe het vooral omdat het minder slijtage aan de remmen veroorzaakt en het gewoon fijner rijdt. Vanuit stilstand weer optrekken kost meer energie en slijtage en is ook nog 's trager :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _JGC_

Moet je es een keer echte blokken nemen, zoals Lucas bijvoorbeeld. Zijn wel 2x zo duur, maar gaan tig keren langer mee dan hupsieflupsie blokjes. Het zijn wel je remmen waar je mee speelt, daar moet je niet op bezuinigen.
Kijk, afremmen op de motor is wel iets anders dan afremmen met je remmen. Het gaat veel langzamer ... Als je gewoon normaal doorrijdt en je moet stoppen, dan kun je op de motor nooit zo snel en zo ver afremmen dan met je gewone remmen .. tenzij je bij 100km/u hem in de 1 klapt, maar dan is je motor doorgaans ook naar zijn grootje :+
Een goede auto staat het niet toe om boven de 20-25km/h in de 1 te drukken, maar je weet maar nooit :P
Gas loslaten en zo snelheid verminderen is de normaalste zaak van de wereld en zal echt niets meer slijten dan remmen. Terugschakelen omdat je dan mooi op de motor een flinke bak snelheid inlevert (wat vaak met de nodige schokken gaat), is gewoon onnodige slijtage op je koppelingsplaten en misschien zelfs je motor (hoe zou jij het vinden om van 800 toeren ineens naar 3000 toeren geslingerd te worden?). Wat ik zelf meestal doe als ik op een rotonde aan kom rijden: gas los, lekker laten uitrijden in de versnelling waar ik in rijd, vervolgens als het toerental te laag wordt koppeling intrappen, in de versnelling zetten waarin ik de rotonde wil oprijden (meestal 3e versnelling, hangt af van de oma die voor me rijdt), bijremmen en dan koppeling op laten komen met een heel klein beetje gas bij, vervolgens de rotonde op (of koppeling ingedrukt houden en de rem een stuk verder intrappen omdat oma voor me niet oprijdt of omdat er toch nog iets aan komt).
Ondertussen terugschakelen bij het bordje 70 naar de 4e versnelling om bij het bordje van 50 naar de 3e te gaan zoals mij dat geleerd is bij de rijlessen destijds sla je gewoon over, is gewoon nutteloos je koppelingsplaten belasten.
Tuurlijk kan je dat manipuleren, wat ik ook vaak mensen zie doen: terugschakelen, koppeling op laten komen... VROEEEEM zegt de motor die ineens van een stuk of 800 toeren naar de 2500-3000 wordt geramd omdat je een te lage versnelling kiest. Veel mensen zetten dat ding in de 2e om een bocht door te gaan, al rijden ze dan nog 50... de motor remt het laatste toch wel af? Je kunt net zo goed zelf bijremmen en in de 3e door de bocht, afhankelijk van de situatie.
Dat je rij-instructeur je verbiedt om in de 3e de bocht te nemen omdat je dan te snel zou kunnen gaan, of in de 4e door de stad te rijden omdat je dan makkelijk boven de 50km/h komt is nog geen reden om dat anders te doen als je al wat langer autorijdt.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_JGC_ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:00:
Veel mensen zetten dat ding in de 2e om een bocht door te gaan, al rijden ze dan nog 50... de motor remt het laatste toch wel af? Je kunt net zo goed zelf bijremmen en in de 3e door de bocht, afhankelijk van de situatie.
Verreweg de meeste auto's hebben voorwielaandrijving, en een onderstuur karakter.
Dat onderstuurkarakter (rechtdoor willen) kan je ondervangen door inderdaad in z'n 2 de bocht door te gaan.
Je kan dan met het gaspedaal meesturen.
Dat je rij-instructeur je verbiedt om in de 3e de bocht te nemen omdat je dan te snel zou kunnen gaan, of in de 4e door de stad te rijden omdat je dan makkelijk boven de 50km/h komt is nog geen reden om dat anders te doen als je al wat langer autorijdt.
Totdat je iemand naar binnen krijgt die de bocht uitvliegt omdat ie niet terugschakelt.

Pagina: 1 2 Laatste