Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 Lagen verf spuiten + graveren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel al een tijdje met het idee om mn case een kleurtje te geven, nu ben ik ook verslaafd aan graveren (je kan maar ergens verslaafd aan raken), dus leek het mij een idee om bijvoorbeeld een zwarte kast te hebben met het gegraveerde in het groen, de oorspronkelijke case was roomwit/beige.

Nu kan ik overal op het internet/search/faq/etc alles vinden over een laag verven, nu wil ik het volgende weten over twee lagen verven;
- Het gegraveerde hoeft maar op een bepaald gedeelte van de case te komen (laten we zeggen op hooguit 1/4e van het oppervlakte. Is het mogelijk om de gekleurde laag (groen) maar op een gedeelte van de case te spuiten en het eventuele relief weg te schuren?
- Hoe moet ik de lagen indelen als ik ga kijken naar primer/verf/lak? Ik dacht zelf aan primer|kleur 1|kleur 2|lak, of moet er tussen kleur 1 en kleur 2 nog een laag primer/lak?
- Moet ik de verf van kleur 1 eerst helemaal uit laten harden alvorens de 2e kleur erop te doen?
- Als de verf erop zit plak ik het gedeelte van de case af waar gegraveerd moet worden (of de gehele case IVM krassen enzo), graveer het figuurtje eruit, mooi groen figuurtje op de zwarte kast, en dan haal je de tape eraf, maar is dat niet een beetje gevaarlijk? Die verf gaat volgens mij dan beschadigen met het verwijderen van de tape. Daarnaast moet je er ook nog een keer met wasbenzine overheen om de plak te verwijderen, dit vind de verf volgens mij ook niet leuk. Moet ik dus eerst de verf lakken, afplakken en graveren en daarna het gegraveerde nog een keer lakken of gelijk na de verf graveren en daarna in een keer aflakken?

Ofwel kort samengevat: Hoe zou jij het doen? Zijn er mensen die hetzelfde al eens geprobeert hebben? Gewoon het logo schilderen is geen optie omdat het gegraveerde een speciale look meebrengt waar ik zo op kick :9~

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik weet niet hoe dik het metaal is waar je in wilt graveren, maar het effect zal denk ik minimun zijn met een of twee milimeter graveren en daarna nog 2 lagen spuiten.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik weet niet waar je het mee wilt gaan graveren, maar ben je niet bang om ook de groene verf weg te graveren?

Ik denk dat je dan beter de kast groen kan spuiten, daarna een vel folie er op plakken en in plaats van graveren de tekening uitsnijden uit het folie (evt eerst op het folie tekenen). Daarna haal je al het overtollige folie weg en spuit je de hele boel zwart. Daarna de stukjes folie er af en het geheel afwerken met lak?

Zo gaat dat ook bij auto's waaar patronen op gespoten worden.

Je zou ook eerst zwart kunnen spuiten en dan de tekening andersom uit kunnen snijden en dan met groen over het folie heen spuiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2006 20:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
@goeisman: Graveren gaat heus niet zo diep als je denkt hoor ;)
Ik heb hier een plaatje van 1mm aluminium en ik dacht eerst ook dat ik er doorheen zou gaan zitten, maar ik denk dat ik nog niet eens op een kwart zit. Misschien de helft.

Het is overigens de bedoeling om te graveren nadat de verf is aangebracht, als je eerst graveert heb je namelijk dat de verf door zijn eigen oppervlaktespanning zichzelf vlak trekt/de gaten opvult.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 20:16:
@goeisman: Graveren gaat heus niet zo diep als je denkt hoor ;)
Ik heb hier een plaatje van 1mm aluminium en ik dacht eerst ook dat ik er doorheen zou gaan zitten, maar ik denk dat ik nog niet eens op een kwart zit. Misschien de helft.

Het is overigens de bedoeling om te graveren nadat de verf is aangebracht, als je eerst graveert heb je namelijk dat de verf door zijn eigen oppervlaktespanning zichzelf vlak trekt/de gaten opvult.
En hoe dik denk jij dat een gespoten verflaag is? Om nog maar niet te beginnen over het verschil in hardheid van aluminium en verf :?

je gaat dan sowieso krassen krijgen in die groene verlaag.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2006 20:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
Ik DENK(!) dat je eerst een paar lagen groen moet spuiten en dan een laag zwart en als je dat gaat graveren dat je dan wel een leuk efect krijgt

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 20:17:
je gaat dan sowieso krassen krijgen in die groene verlaag.
Dat effect wil ik juist berijken door het graveren, maar het is goed dat je nog ff het verschil in hardheid van verf/alu hebt belicht. Waarschijnlijk moet ik dan idd eerst een laag groene verf van minimaal 1mm hebben alvorens de zwarte laag aan te brengen. Lijkt me dus dat ik het hele oppervlak moet spuiten ivm relief?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, en ik denk dat je aardig lang bezig bent voordat je een egale, harde laag verf van een milimeter dik gespoten hebt :?

Verwijderd

Topicstarter
Bedenk wel dat ik eerst 5 lagen groen moet doen voordat het helemaal dekkend is, daarna nog eens 5 lagen zwart moet doen voordat het dekkend is en daarna nog een laag lak, ik moet dan al minimaal door 7 lagen heen zien te komen. Geen idee hoe dik dat is eigelijk? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 20:29 ]

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Het is niet te geloven, als je iets mooi netjes gespoten hebt ga je iets niet meer graven. Je krijgt dan lelijke krassen en dan komt de grondlaag er weer onderuit, zoniet het metaal wat eronder zit. Wat ik zou doen is het gedeelte waar je geschreven wil hebben afplakken na de eerste laag, daarna de tweede laag en dan de blanke lak over het geheel heen.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53
Ik heb dit geregeld voor mijn werk moeten doen. We deden het daar als volgt: spuit eerst je onderwerp in de kleur die je wil hebben. Grafeer dan je logo er uit. Neem dan bouwpakket verf (liefst zo dik mogelijk) en een penseeltje, en kleur daarmee het gegrafeerde deel in. Neem dan meteen met een doekje met wat wasbenzine (absoluut geen thinner) en veeg daarmee de verf die buiten de lijntjes terecht gekomen is weer weg. Dan goed laten drogen. Herhaal dit evenrueel als het nog niet helemaal mooi is. En als laatste de blanke lak er overheen. Kijk van te voren even of de vershillende soorten verf en lak elkaar wel kunnen verdragen.

Verwijderd

Topicstarter
Ofwel dan vul je alsnog het gegraveerde deel op? Dan is het effect van het gegraveerde weg, en dat is juist het leuke eraan. Anders kan ik net zo goed zoals hierboven al wordt beschreven het ontwerp omgekeerd afplakken en over de 1e laag verf spuiten.

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53
Nee, je moet natuurlijk niet het gegraveerde deel helemaal vullen met verf, maar gewoon diep genoeg graveren en dan de bouwpakket verf gebruiken om in te kleuren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmja zit wat in, dan heb je nog wel het effect van het gegraveerde maar je hebt geen lelijke krassen.

Gebruiken jullie een grote of een kleine graveerkop? Ofwel: Komt met een grote of een kleine kop het graveer-effect beter naar voren?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 21:22 ]

Pagina: 1