Externe HDD koelen: Zuigen of blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• l0wland
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07-2010
Ik heb een 2-tal externe harddisks naast mijn laptop staan. Het gaat om 2 IcyBoxen (USB2&FW) zonder actieve koeling, met in elk een Maxtor DiamondMax 10 PATA schijf. Tijdens de afgelopen warme dagen werden deze schijven behoorlijk warm. Helaas wil Dtemp ze niet herkennen (omdat ze via FireWire verbonden zijn?), maar heet waren ze in ieder geval. Omdat Maxtor-schijven snel kunnen slijten bij hogere temperaturen, besloot ik om eens wat informatie in te winnen over de mogelijkheden m.b.t. het koelen van een externe schijf. Helaas kwam ik niet verder dat het advies er een losse casefan tegenaan te zetten.

En toen kwam de discussie over wat efficiënter is: Het blazen van koelere omgevingslucht op de schijven, of juist het afzuigen van de hete lucht zodat er van de zijkanten koelere omgevingslucht wordt aangezogen die de schijven koelt?

Inmiddels heb ik een losse casefan aangesloten op een aparte voeding, en laat ik nu de warme lucht afzuigen. Maar ik ben benieuwd of er andere meningen of tips zijn om dergelijke externe schijven te koelen. Ze zijn welkom!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43
Zelf heb ik altijd het idee dat koele lucht erop blazen meer effect heeft dan warme lucht wegzuigen. Kijk maar naar jezelf, heb je liever een ventilator die koele lucht naar je toe blaast of eentje die de warme lucht wegzuigt? :P

The devil is in the details.

• l0wland
Hahn schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:35:
Zelf heb ik altijd het idee dat koele lucht erop blazen meer effect heeft dan warme lucht wegzuigen. Kijk maar naar jezelf, heb je liever een ventilator die koele lucht naar je toe blaast of eentje die de warme lucht wegzuigt? :P
Ja, dat weet ik. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een Coolermaster CoolPad onder mijn laptop liggen. Die blaast dus geen koelere lucht tegen de onderkant van de laptop, maar zuigt deze juist af (lees ook maar in deze review). Dat gebeurt ook niet zonder reden lijkt me.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:45
Ikzelf ben voor zuigen.
Dat je liever een ventilator op je hebt blazen dan zuigen heeft te maken met de gevoelstemperatuur. Waar het echt om gaat is het wegkrijgen van de warme lucht.

Mijns inziens kom je sneller van warte lucht af door die weg te blazen met een fan, dan die weg proberen te douwen door er andre lucht tegen aan te blazen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:42

TheBorg

Resistance is futile.

Weleens geprobeerd je soep koud te zuigen? :)

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TheBorg schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:48:
Weleens geprobeerd je soep koud te zuigen? :)
ROFL

Maar ik ben ook erg voorstander van blazen.

Invoegen doe je zo!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Volgens mij door er koele lucht tegen aan de blazen daalt de temperatuur van de schijf.

Als je de warme lucht blijft wegzuigen blijft de schijf wel warm.
Het gaat om een externe schijf, zit dus niet in een kast waar de warme lucht zich zal ophopen.

Je hebt de schijf waarschijnlijk gewoon op bureau staan, of op de grond ofzo.

De warme lucht zal hier sowieso wel opstijgen, waar het de schijf niet meer beinvloed.

Als ik jou was, zou ik er lekker koele lucht tegen aanbla :z en

[ Voor 2% gewijzigd door Crijnn op 09-07-2006 18:03 . Reden: CAPITALS ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In een PC behuizing zal het afvoeren van warme lucht vele malen effectiever zijn dan de kast vol te blazen met koele lucht.

In een kleine behuizing van een externe HD kan het best wel eens een heel ander verhaal zijn. Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens uit en kijk welke methode voor jou de beste resultaten leverd.

Owja, over die opmerkingen over soep koud zuigen en een ventilator die op jezelf gericht is. Doordat er in die 2 situaties koeling optreed door verdamping is het in dergelijke gevallen effectiever om te blazen. Een gerichte straal lucht kan in dergelijke gevallen meer water opnemen wat er voor zorgt dat jij of de soep sneller afkoelt. Maar in een behuizing, van PC of externe HD, gaat dit verhaal echter niet op. In een PC behuizing is het afvoeren van warme lucht effectiever omdat er meer lucht verplaatst kan worden van de plek waar de warmte geproduceerd wordt als er afgezogen wordt. Als je bijvoorbeeld een extra casefan achterin je kast plaatst bij de CPU in de buurt, dan kan deze de warme lucht eenvoudig naar buiten plaatsen. Laat je die fan echter naar binnen blazen dan moet de warme lucht zich via kieren aan de voorkant van de kast maar naar buiten zien te werken wat relatief moeilijker gaat.

Trouwens, staat er in dit topic niets interessants over HD koeling in externe behuizingen?

[ Voor 7% gewijzigd door Blorgg op 09-07-2006 18:25 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Jongens, jongens, ff nadenken...

De hele reden dat je zelf koel wordt is door verdamping... Je hebt continu zweet=vocht op je huid zitten en dat verdampt: het vloeibare water bouwt een evenwicht op met gasvormige water eromheen. Maar zodra je blaast, verwijder je de gasvormige molculen en moet je evenwicht opnieuw opgebouwd worden. Dit verdampingsproces kost energie en dat wordt onttrokken aan de ondergrond, namelijk je lichaam. Basis biologie. Soep: zelfde verhaal... ook verdamping van vocht.

Dus blazen zal beter gaan, als je iets verzint wat de hele tijd water op het oppervlak spuit... aangezien electronische apparatuur niet zo van water houdt, is dit af te raden.

Koelen heeft alleen maar te maken met luchtverplaatsing. Zodra iets warm wordt, zal het warmte via het oppevlak in contact met de lucht afgeven... het groter het temperatuurverschil des te sneller dat gaat. Basis thermodynamica. Als de lucht stilstaat, zal op een bepaald moment een evenwichtssytiutie onstaan, waarbij de lucht net zo warm is als het voorwerp. Aangezien lucht een slechte geleider is, zal het de warmte maar heel langzaam doorgeven aan de omgeving.

De basis van actieve koeling is dus de warmte lucht vervangen door zo koud mogelijke nieuwe lucht. Hier komt dus dat blazen en zuigen kijken. De theorie achter zuigen is dat de warme lucht weggezogen wordt en dat uit alle hoeken en gaten verse lucht deze kun vervangen (onderdruk). Die gaten moeten er dan wel zijn.
Bij blazen zuig je koude lucht naar de plek waar warmte is... alleen waar blijft de warme lucht? juist: die blaas je je computer in! Zodat het daar dingen kan opwarmen.

De oplossing is een goede luchtstroom: je moet zowel zuigen als blazen, zodat er een goede luchtstroom door de kast is. Zo is er overal frissen lucht en word warmte de kast uit verplaatst.

U vraagt, wij antwoorden.

• l0wland
Ik zou graag willen controleren wat er voor meer verkoeling zorgt (blazen of zuigen) en de resultaten hier willen posten. Probleem is alleen dat ik de beide HDD's middels daisychaining aan mijn firewirepoort heb hangen, en mijn HD-temperatuurprogje DTemp hier blijkbaar niet mee overweg kan.

Physical drive 1: error reading device id information
Physical drive 2: error reading device id information

Tips daarover zijn overigens welkom. :)

Verwijderd

Ik zeg blazen, een ventilator zuigt namelijk de lucht vanuit een veel groter oppervlakte dan het oppervlakte waar de lucht "effectief" heen gaat. Ofwel een ventilator zuigt vanuit alle mogelijke richtingen en blaast in een gerichte straal. Als je je ventilator met de zuigende kant op je HDD zet, zal hij ook lucht afzuigen die iets verder weg van de HDD zit. Als je blaast gaat het juist andersom, de lucht komt eerst op de HDD en gaat daarna (botsing) naar de omgeving.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Idd, (de meeste) mensen met watercooling weten dat een fan die je op zuigen zet betere performance geeft dan blazen. Of dit in jouw situatie ook geld zou ik je niet kunnen vertellen, kwestie van testen.

In mn huidige kast (Antec P180) zit er een fan achter mn HD's, dit werkt goed en is stil. Er wordt koude lucht door de HD cage getrokken, mn HD''s zijn stressed rond de 35gr.

Geluidsproductie gaat btw ook omlaag.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. Bij een waterkoeling maakt het idd niets uit of de fan blaast of zuigt, de lucht moet namelijk eerst nog door het rad heen, welke als tunnel fungeert. Check mn paintkunsten (tekening):
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/9374/radiator1tt.th.png
Hoop dat et zo wel goed is uitgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 17:33 ]

Pagina: 1