Ik heb een 2-tal externe harddisks naast mijn laptop staan. Het gaat om 2 IcyBoxen (USB2&FW) zonder actieve koeling, met in elk een Maxtor DiamondMax 10 PATA schijf. Tijdens de afgelopen warme dagen werden deze schijven behoorlijk warm. Helaas wil Dtemp ze niet herkennen (omdat ze via FireWire verbonden zijn?), maar heet waren ze in ieder geval. Omdat Maxtor-schijven snel kunnen slijten bij hogere temperaturen, besloot ik om eens wat informatie in te winnen over de mogelijkheden m.b.t. het koelen van een externe schijf. Helaas kwam ik niet verder dat het advies er een losse casefan tegenaan te zetten.
En toen kwam de discussie over wat efficiënter is: Het blazen van koelere omgevingslucht op de schijven, of juist het afzuigen van de hete lucht zodat er van de zijkanten koelere omgevingslucht wordt aangezogen die de schijven koelt?
Inmiddels heb ik een losse casefan aangesloten op een aparte voeding, en laat ik nu de warme lucht afzuigen. Maar ik ben benieuwd of er andere meningen of tips zijn om dergelijke externe schijven te koelen. Ze zijn welkom!
En toen kwam de discussie over wat efficiënter is: Het blazen van koelere omgevingslucht op de schijven, of juist het afzuigen van de hete lucht zodat er van de zijkanten koelere omgevingslucht wordt aangezogen die de schijven koelt?
Inmiddels heb ik een losse casefan aangesloten op een aparte voeding, en laat ik nu de warme lucht afzuigen. Maar ik ben benieuwd of er andere meningen of tips zijn om dergelijke externe schijven te koelen. Ze zijn welkom!