Toon posts:

[EUR 1000] Advies gevraagd: Allround PC, Toekomstgericht.

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

offtopic:
Mijn Asus A2500H laptop gaf vandaag de geest. Deze heeft 4 jaar trouwe dienst gedaan onder harde omstandigheden, vaak meegenomen, gloeiend heet laat worden etc.

Nu wil ik een nieuwe pc of laptop aanschaffen alleen zit ik in dubio. Het is niet meer nodig voor mij om een computer overal mee naar toe te slepen, op werk/school is er altijd wel een pc beschikbaar.

Dus nu heb ik me voorgenomen om zelf dan maar een pc aan te schaffen omdat deze veel goedkoper zijn, alleen twijfel ik een beetje over wat ik moet nemen.

Mijn budget is rond de €1000,- inclusief monitor.

Deze pc zal dan gebruikt worden als allround pc, dus Internet / Gamen (Prey/Oblivion/etc) / Films.

Wat ook nog een streven is is dat ik met de core onderdelen, zoals processor/mobo/videokaart ongeveer 2/3 jaar wil doen.

Bijkomend natuurlijk : Het moet er een beetje leuk uitzien voor het oog.

Keuze (azerty.nl) : :

3676 Samsung 930BF, 19 inch, Zwart, zilver € 278,72 € 278,72
5017 AOpen Impression, Zwart, zilver € 136,86 € 136,86
9584 Intel Core 2 Duo (Conroe), E6400, Socket 775, Boxed € 226,56 € 226,56
8510 TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC4300, 533 MHz, 1 x € 69,22 € 69,22
9973 Asrock ConRoeXFire-eSATA2, Retail € 79,22 € 79,22
2826 Hitachi Deskstar T7K250, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 83,97 €
5532 NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,74
4996 Sapphire Radeon X1600 Pro, 512 MB, DDR2, PCI Express x16 € 130,70

Totaal € 1041,99

Onderbouwing:

Samsung TFT : Ik wil zowieso een TFT vanwege ruimtegebrek, samsung vind ik betrouwbaar
AOpen Kast: Ziet er leuk uit, Audio/USB = Oke. Interne voeding is belangrijk
Intel Conroe Processor: Ik wil een recente processor, deze lijkt me fijn met het oog op Vista.
Twinmos Geheugen: Standaard 1024mb erin, merk leek me wel goed.
Asrock Mobo: Weinig verstand van moederbord, deze ondersteunt Conroe & SATA.
Hitachi HDD: Al eerder Hitachi's gehad, fijne harde schijven. 250gb is wel mijn max.
NEC DVD-RW: Simpel om even een DVD te branden.
ATi X1600 Pro: ATi bevalt me veel beter dan Nvidia en 512mb is netjes.

Vraag:

- Wat vinden jullie ervan?
- Is alles compatibel ? (Mobo/Proc?)
- Wanneer kun je die Conroe's nu verwachten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd

ik vind dat je alles erg duur doet

scherm: weinig op aan te merken, ikvind 19" te groot maar dat is een mening
aopen kast: ik zou toch iets goedkopers zoeken, vind die kast errug duur, een antec sonata II zou goed genoeg zijn
proc: nix op aan te merken
geheugen: zou toch 2 gig aanraden, en misschien DDRII-667, voor de latencies
mobo: asrock is goed genoeg
HD: prima
brander: prima
graphische kaart: in kwaliteit is er tussen ati en nvidia geen enkel verschil, je kan ergens pro voor zijn, maar is ongegrond
daarbij is 512mb leuk, maar is DDR2 dus erg langzaam(relatief)

Verwijderd

Het ziet er goed uit, alleen kun je (als het budget het natuurlijk toe laat)
misschien beter kijken naar een 'beter' moederbord Asus of Gigabyte bijvoorbeeld
(maar dat is ook meer mijn persoonlijke mening)

Over het geheugen staat hier het een en ander uitgelegd. Het komt er in 't kort op
neer dat als je niet gaat overclocken je het beste PC4200 geheugen kan nemen.
Bovendien zou ik, zoals hierboven al gezegd is, voor 2x 1Gb gaan.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 17:51 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Misschien zou je in plaats van die x1600 PRO een 7600 gt kunnen kopen. Is volgens mij wat beter.

Verder zou ik je aanraden in plaats van die NEC een benQ kunnen nemen. zwart/wit

En in plaats van die AOpen Impression een Antec Sonata II

Dan ben je 6.93 duurder uit. En volgens mij heb je dan betere producten.

[ Voor 73% gewijzigd door hello_moto op 05-07-2006 18:29 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:18:
Samsung TFT : Ik wil zowieso een TFT vanwege ruimtegebrek, samsung vind ik betrouwbaar
Waarom persé een Samsung?
Bekijk ook eens andere TFT's. Topics welke handig kunnen zijn:
[rml][ 19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 19[/rml]
[rml][ 17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 4[/rml]
AOpen Kast: Ziet er leuk uit, Audio/USB = Oke. Interne voeding is belangrijk
De voeding is inderdaad belangrijk. Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 voor veel informatie.
Verder zijn er wel kasten te vinden voor onder de €100,- met een goede voeding.
Niet alle kasten zullen over een front-audio beschikken maar wellicht kun je ook leven zonder of volstaat een verlengkabeltje ook :).
Intel Conroe Processor: Ik wil een recente processor, deze lijkt me fijn met het oog op Vista.
De AMD Athlon 64 is ook recent. De AMD Athlon 64 (X2) en de Intel Pentium D 9xx zijn beide aantrekkelijk en kunnen ook overweg met AMD64/EM64T :)

De Intel Core 2 Duo is namelijk nog niet uit. Als je het systeem nu nodig hebt zou ik een Intel Pentium D 9xx nemen en later upgraden naar een Intel Core 2 Duo. (Mits het moederbord nu leverbaar is, immers is het handig om een moederbord te hebben dat de Intel Core 2 Duo processoren ondersteunt :z
Zie o.a. Conroe (Core 2 Duo) moederborden Deel 2 en [rml][ Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon[/rml] :)
Twinmos Geheugen: Standaard 1024mb erin, merk leek me wel goed.
Tenzij aangegeven dat het niet gaat werken is dit een prima keus. Lees voor de zekerheid de handleiding van het moederbord eens door en/of zoek naar ervaringen van mensen met dit moederbord. Wellicht kom je wat problemen tegen waar jij ook tegen aan kunt lopen.
Asrock Mobo: Weinig verstand van moederbord, deze ondersteunt Conroe & SATA.
Ik zie op de site van ASRock (ASRock ConRoeXFire-eSATA2) zie ik helaas nog geen links naar reviews.

Wellicht is het bord nog niet leverbaar of bestaan er simpelweg geen uitgebreide reviews.
Wel zie ik hier en daar op (Chinese?) sites wat beschrijvingen/previews. Daar zag ik een afbeelding waarbij men het had over de VRM. Deze VRM ziet er t.o.v. bepaalde andere (duurdere) borden niet zo 'nieuw' uit. Een eerder ASRock 775i65G bord (Met AGP en DDR) kon overweg de 'Conroe' maar had niet de volledige VRD11 die nodig is voor de Intel Core 2 Duo.

Dit hele verhaal zal wellicht wat vaag overkomen. Hoe sterk de VRM van dit bord is kan ik niet zeggen maar ik vermoed sterk genoeg omdat ASRock (en zij weten ongetwijfeld wel hoe een moederbord inelkaar moet ;)) zelf aangeeft dat de Intel Core 2 Duo gaat werken.
Overigens staat bij het eerdergenoemde bord (Met AGP/DDR) niet meer vermeldt dat de Intel Core 2 Duo gaat werken (i.t.t. vroeger toen er nog bij stond dat Rev 2.0 de 'Conroe' ondersteunde). Wellicht hebben ze de 'Conroe-supported' bij dat bord weggehaald omdat de voltageregulatoren niet volledig 'Conroe-ready' waren. Bij het door jouw gekozen bord staat er wel vermeldt dat de 'Conroe' ondersteund wordt en derhalve voorzie ik geen problemen en kun je het bovenstaande verhaal wel vergeten ;)
Hitachi HDD: Al eerder Hitachi's gehad, fijne harde schijven. 250gb is wel mijn max.
Ook hier geldt: prijs/kwaliteit even uitzoeken a.d.v. benchmarks, reviews of ervaringen.
NEC DVD-RW: Simpel om even een DVD te branden.
Hier zullen wellicht ook alternatieven zijn. Reviews/benchmarks zullen antwoord geven.
ATi X1600 Pro: ATi bevalt me veel beter dan Nvidia en 512mb is netjes.
Het aantal MB's op een videokaart zegt niets over de performance van een videokaart.
Verder kun je a.d.v. benchmarks (wederom Tom's hardware VGA Charts wel bekijken welke kaart het beste presteren zal.
Naast de VGA Charts zijn er ook wel losse reviews/benchmarks te vinden. Immers staan niet alle kaarten vermeldt in de database van Tom's Hardware.
Vraag:
- Wat vinden jullie ervan?
Geinig systeempje. Wat voor software komt erop en met welk toetsenbord/muis wil je die gaan besturen?
- Is alles compatibel ? (Mobo/Proc?)
Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?
Dus een lijstje met hardware onderdelen neertikken met de vraag of dit goed is zal direct worden verwijderd; wat wel en niet bij elkaar past is terug te vinden in de guides, de search en natuurlijk de manuals van de desbetreffende hardware (welke je gewoon kunt downloaden van de site van de producent).
- Wanneer kun je die Conroe's nu verwachten?
Dit is ook een zoekvraag. Zie verder de reactie van Terw_Dan :)

Persoonlijk zou ik niet zo 'merk-gebonden' zijn. In zowel ATi als nVidia zie ik (en menig ander) geen problemen dus waarom persé voor dat éne merk gaan als beide gewoon goed zijn?

Voordat ik dit topic op slot gooi wil ik nog even een link geven naar de Tweakers.net - Product Survey.
Daar kun je door mede-tweakers geschreven ervaringen/reviews lezen van bepaalde producten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.