Toon posts:

NEC ND-4571A - Gebrande media "schokt"

Pagina: 1
Acties:
  • 804 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forummers,

Ik heb sinds kort een NEC DVD-RW in mijn pc zitten, van het type ND-4571A. Het probleem is dat hij niet goed brand. Muziek cd's slaan over in de cd-speler, en dvd's spelen óf helemaal niet af, óf schokken echt enorm om de 10/15 seconden, en dan valt het geluid ook even weg.

Ik brand de dvd's op de laagste snelheid, namelijk 2x. Ook muziek cd's brand ik zo langzaam mogelijk, zodat ik zeker weet dat het daar niet aan kan liggen. Dit maakt alleen totaal geen verschil, of ik nu op 16x, 8x, 4x of 2x brand, het resultaat blijft hetzelfde. Branden doe ik vanaf de harde schijf, dus niet "on the fly" of iets dergelijks.

Ik heb het op 3 verschillende stand-alone dvd spelers getest, waarvan 2 van het merk Sony en 1 van Philips. Aan mijn dvd spelers ligt het dus ook niet. Met mijn vorige brander ging wel alles prima, en heb ik nooit problemen gehad. Dit was een Toshiba.

Vervolgens dacht ik dat het misschien aan de dvd schijfjes lag. Ik gebruik normaal gesproken altijd Arita DVD-R 8x. Met mijn vorige brander had ik daar absoluut geen problemen mee. Nu dacht ik dat misschien de NEC brander niet overweg kon met de Arita schijfjes, dus heb ik nog wat anderen geprobeerd, waaronder Princo DVD-R 8x en Ridata DVD-R 8x, maar deze gaven ook hetzelfde resultaat.

Voor het branden gebruik ik in eerste instantie Nero 7, en deze geeft geen fouten tijdens het branden. Ook heb ik geprobeerd te branden met Alcohol 120%, DVD Decrypter en MagicISO, maar dit mocht ook niet baten.

De overdrachtsmodus van de IDE-controllers in apparaatbeheer staat op Ultra DMA modus-6. Ik neem aan dat dit juist is.

Ik heb al contact opgenomen met de leverancier (Alternate), maar zij bieden alleen de oplossing van het testen van de brander, en als hij volgens hun goed brand moet ik arbeidskosten betalen en krijg ik verder niks. Voordat ik dat dus wil doen, probeer ik zelf liever eerst alles wat er mogelijk is.

Heeft er misschien iemand zoiets dergelijks ook meegemaakt, of zou iemand misschien weten wat het zou kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En als je "On the Fly" brand, werkt het dan wel? En het opnieuw 'installeren' van de brander, heb je dat al gedaan?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 20:45

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Update firmware van je brander!

Doe eens een quality check op een geburnde dvd met Nero CD-DVD Speed !

En pak eens deftige media :)

Arita = B-merk !
Princo = CRAP !!!!
Ridata = Meestal ook crap quality :(

Verwijderd

Topicstarter
dupondje schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 13:44:
Update firmware van je brander!

Doe eens een quality check op een geburnde dvd met Nero CD-DVD Speed !

En pak eens deftige media :)

Arita = B-merk !
Princo = CRAP !!!!
Ridata = Meestal ook crap quality :(
Ik dacht in eerste instantie ook aan een firmware update, maar nergens op de NEC site is firmware te vinden voor mijn brander. Wel voor de 4550 en 6550 e.d., maar niet voor de 4571 :(

Ik zat er ook al aan te denken inderdaad om andere schijfjes te proberen, hoewel deze zelfde dvd's (van dezelfde spindel notabene) het wel goed deden met mijn oude dvd brander.

Welke schijfjes zijn aan te raden?

Ik hoor goede verhalen over Taiyo Yuden, maar kan deze niet echt vinden. Normaal gesproken bestel ik altijd bij Opus.nl

• dupondje

dupondje

Het kan gebeuren dat bv 1ne media goed werkt in 1ne brander, en in een andere brander coasters geeft!

voor firmware check: http://liggydee.cdfreaks.com/page/4570/

en goede media ? Taiyo Yuden, Verbatim, Ricoh (Zeker de 8x)
het belangrijkste bij de media is niet zozeer het merk, maar de MediaCode ! Dit kan je opvragen via verschillende tools, want vele merken hebben zelfde media code (zoals denk ik je ridata & arita)

Verwijderd

Topicstarter
dupondje schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:05:
Het kan gebeuren dat bv 1ne media goed werkt in 1ne brander, en in een andere brander coasters geeft!

voor firmware check: http://liggydee.cdfreaks.com/page/4570/

en goede media ? Taiyo Yuden, Verbatim, Ricoh (Zeker de 8x)
het belangrijkste bij de media is niet zozeer het merk, maar de MediaCode ! Dit kan je opvragen via verschillende tools, want vele merken hebben zelfde media code (zoals denk ik je ridata & arita)
Ja precies, ik heb vaker dat van die media code gehoord. Er schijnen ook Taiyo Yudens te zijn met een mediacode van een ander merk, die zijn dan nep ofzo.

Zal eens rond kijken, bedankt in ieder geval!

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik moet stellen dat ik dezelfde symptomen ben tegengekomen bij het branden van audio cd’s i.c.m. een NEC brander (25 serie als ik het nog goed weet). Dit heb ik kunnen verhelpen door Nero 7 te vervangen door Nero 6.x. overigens was Nero 7 een demo, en Nero 6.x een compleet pakket.

De cd-r’s die gebruikt werden waren van Sony.

Allicht handig te vermelden dat de data die op de cd gebrand werd van goede kwaliteit was. m.a.w die schokken waren niet hoorbaar wanneer deze media werd afgespeeld in bijvoorbeeld een media player.

[ Voor 24% gewijzigd door Drama op 05-07-2006 15:59 ]

\0/

• dupondje

dupondje

Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:35:
[...]

Ja precies, ik heb vaker dat van die media code gehoord. Er schijnen ook Taiyo Yudens te zijn met een mediacode van een ander merk, die zijn dan nep ofzo.

Zal eens rond kijken, bedankt in ieder geval!
Bij Yaiyo Yuden is het nog een ander probleem, schijven worden verkocht met Taiyo Yuden media code, maar het zijn geen echte Taiyo Yudens !!! Echte TY's zijn made in Japan !
Plextor DVDR's zijn bijvoorbeeld ECHTE Taiyo Yudens :)

En doe eens een quality check op je gebrande cd/dvd !

Verwijderd

Topicstarter
Drama schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:56:
Ik moet stellen dat ik dezelfde symptomen ben tegengekomen bij het branden van audio cd’s i.c.m. een NEC brander (25 serie als ik het nog goed weet). Dit heb ik kunnen verhelpen door Nero 7 te vervangen door Nero 6.x. overigens was Nero 7 een demo, en Nero 6.x een compleet pakket.

De cd-r’s die gebruikt werden waren van Sony.

Allicht handig te vermelden dat de data die op de cd gebrand werd van goede kwaliteit was. m.a.w die schokken waren niet hoorbaar wanneer deze media werd afgespeeld in bijvoorbeeld een media player.
Oke dan. Ik ga het wel proberen, alleen heb ik weinig hoop, aangezien ik ook met Alcohol 120% e.d. heb gebrand.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10
Nero7 wil met audiocd's inderdaad wel eens dit soort problemen geven, maar met het branden van data (en ook Video DVD's enzo dus) over het algemeen niet. ;)

@robvandam: Heb je nu al eens een Disc Quality Check gedaan zoals dupondje opperde? Bij Nero7 heb je een Tools mapje met 'Nero CD-DVD Speed', Disc Quality tabje daar dus. ;)

Wat betreft media... ik ben zelf sinds ik met NEC brand erg tevreden met Verbatim schijfjes (MCC003 / MCC004), die verkoopt Opus ook, al zijn het niet de goedkoopste. Ik zal eens kijken of ik daar wat qualitychecks van terug kan vinden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• drfruit
  • Niet online
Behalve de schijfkwaliteitscontrole die al werd genoemd, kun je met Nero CD-DVD Speed ook een controle van de Overdrachtssnelheid doen. Die vind je in het menu Test Starten (met het tabblad Benchmark geselecteerd). Aan die grafiek valt ook veel af te lezen.
Verder zijn inderdaad echte Taiyo Yudens en Verbatims met een mediacode MCC de beste media.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even wat controles uitvoeren dan. Ik zal zo mijn resultaten posten.

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025

alvv

Ik had ook een nec 4571 gekocht, maar na een 3-4 dagen heb ik hem al geretourneerd.
branden van dvd's gaat moeizaam, dvd rw's doen ook moeilijk, bij het wissen van de schijf is de schijf onbruikbaar en hij kan hem daarna niet meer lezen, soms blijft hij ook hangen bij het wissen van de dvd rw. ik heb mijn geld terug gekregen en een lg h20l van gekocht, lekker stiller en geen enkele fout tot nu toe

Verwijderd

Topicstarter
Disc Quality Test:

Algemene informatie
Station: _NEC DVD_RW ND-4571A
Firmware: 1-01
Schijf: DVD-R (RITEKG05)
Geselecteerde snelheid: 8 X
PI errors
Maximum: 233
Average: 137.97
Totaal: 2223685
PI failures
Maximum: 13
Average: 0.45
Totaal: 5319
PO failures: n/a
Jitter: n/a
Scan-statistieken
Verlopen tijd: 10:16
Number of samples: 17912
Gemiddeld scan-interval: 8.00 ECC
Storingen verwijderd: 2

Volgens mij niet zo best 8)7

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:20
Voor goede media gebruik ik altijd www.videohelp.com. Je gaat eerst bij je favoriete cd-shop kijken welke media ze hebben en wat hun mediacodes zijn (volgens mij zet opus die er wel bij). Daarna ga je op videohelp.com in de medialist zoeken op mediacode naar de mediacodes. Je kan dan precies zien wat de resultaten van andere mensen zijn met die media. Op deze manier kan je al wel een aardig beeld krijgen of het in het algemeen goede media is of niet.

Daarnaast kan je ook zoeken op DVD-writer, dus als je nou eens zoekt op jouw dvd writer, kan je zien welke media goed wordt gebrand met jouw writer. Je kan dan ook gaan proberen om juist die media te gaan krijgen.

Verder werkt een firmware update, vooral die van Iggy & Dee's, meestal goed op NECs. Dus dat is ook zeker aan te raden! En bij veel cd winkels kan je een testpakket dvd's kopen, doe dat ook eens als je een nieuwe dvd-brander hebt, even een kleine investering, maar voorkomt veel gezeur later. Gewoon die test dvd's branden en controleren met bijv. Nero testing tools.

Dan moet je een heel eind komen! En als je echte goede media hebt, blijf er een tijdje bij... en na een half jaartje ofzo nog weer een keer wat media bekijken of er al iets beter is. :) Trouwens, als je resultaten hebt met bepaalde media, laat dit ook weten op videohelp.com (iedereen)! Hoe meer gegevens, hoe betrouwbaarder de informatie!

Volgens mij moest average PI errors (corigeerbaar door error correctie?) onder de 180 blijven en average PI failures (niet corrigeerbaar) onder de 2 ofzo... Maar het is inderdaad wel aardig hoog. Ik denk dat een firmware upgrade echt wel kan helpen.
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:18:
Disc Quality Test:

PI errors
PI failures

[ Voor 17% gewijzigd door ChrisM op 06-07-2006 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Benchmark test (thumbnail):

Afbeeldingslocatie: http://img283.imageshack.us/img283/6923/naamloos4rl.th.jpg

Geen idee of het goed is, heb daar zelf geen verstand van.

@Chris: Die firmware is niet officieel van NEC toch? Krijg ik dan geen problemen met garantie? Verder bedankt voor je tips, vooral die videohelp.com is een goede site.

• Xander
offtopic:
Meestal wordt er een plaatje van de Disc Quality test gepost. Benchmark heb je niet erg veel aan, Disc Quality zo in tekstvorm leest irritant... :P Maar het was duidelijk dat je brandkwaliteit nu niet echt geweldig is. ;)

Met het flashen van Liggy&Dee firmware vervalt officieel inderdaad je garantie. Hoe erg je dat vind moet je zelf maar bepalen. ;)

(ik flash al mijn nieuwe NEC drives met Liggy&Dee firmware trouwens, denk ik nieteens meer bij na :P)

• dupondje

dupondje

Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:36:
Benchmark test (thumbnail):

[afbeelding]

Geen idee of het goed is, heb daar zelf geen verstand van.
Dit ziet er perfect uit !

En post ook eens screen van je quality check :)

[ Voor 8% gewijzigd door dupondje op 06-07-2006 15:52 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Ik heb dezelfde brander, maar ondervind dit probleem niet.
Ik brand met de speciale Nero editie met Labelflash ondersteuning (6.6.13 ofzo), op DVD-RWtjes van, jawel, de HEMA. Op mijn Labelflash-cdtjes heb ik nog geen video of audio gebrand, en kan dus nog niet zeggen of het probleem zich met die CDtjes misschien wel voordoet.

Ik kan vanavond ook wel wat testjes doen als je daarmee geholpen bent?

Ik meen overigens dat mijn brander op UDMA-4 (en dus niet 6 zoals bji jou) draait. Deze is ook het enige apparaat op de IDE-niterface. Heb hem aangesloten als primary master. Mijn harde schijven hangen allemaal aan SATA.

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 06-07-2006 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
dupondje schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:52:
[...]

Dit ziet er perfect uit !

En post ook eens screen van je quality check :)
Heb je hier genoeg aan?

Disc Quality Test:

Algemene informatie
Schijf: DVD-R (RITEKG05)
PI errors
PI failures
Scan-statistieken
Verlopen tijd: 10:16
Number of samples: 17912
Storingen verwijderd: 2

Of wil je echt een screenshot hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:49:
offtopic:
Meestal wordt er een plaatje van de Disc Quality test gepost. Benchmark heb je niet erg veel aan, Disc Quality zo in tekstvorm leest irritant... :P Maar het was duidelijk dat je brandkwaliteit nu niet echt geweldig is. ;)

Met het flashen van Liggy&Dee firmware vervalt officieel inderdaad je garantie. Hoe erg je dat vind moet je zelf maar bepalen. ;)

(ik flash al mijn nieuwe NEC drives met Liggy&Dee firmware trouwens, denk ik nieteens meer bij na :P)
Ja kijk, ik zit nu nog in de garantieperiode. Als ik geen garantie meer had, had ik die firmware er allang op gedaan :) Maar als ik straks merk dat de Verbatim schijfjes die ik heb besteld het ook niet goed doen, wil ik terug gaan met de brander, en tot dan wil ik sowieso nog garantie hebben :)

• Xander
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:01:
[...]

Ja kijk, ik zit nu nog in de garantieperiode. Als ik geen garantie meer had, had ik die firmware er allang op gedaan :) Maar als ik straks merk dat de Verbatim schijfjes die ik heb besteld het ook niet goed doen, wil ik terug gaan met de brander, en tot dan wil ik sowieso nog garantie hebben :)
Die Verbatim schijfjes branden hier (op mijn ND3520 en ND4550) ook een stuk beter met Liggy&Dee's firmware. Weet nieteens zeker of ik de ND4550 zonder getest heb eerlijk gezegd. :X De ND3520 iig wel vergeleken. :P

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

[...]

Sla de firmware die er nu in zit op en zet er een LiggyDee versie in, als dat ook niet werkt flash je lekker het origineel weer terug :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:20
[...]

Dan flash je hem toch terug? :) Kan vast wel... De officiele firmware is ook vast wel te downloaden... En tsja, het is idd een gok.. Je kan even kijken wat reviews/andere mensen zeggen over die firmware, maar Iggy&Dee zijn wel goed hoor!

• drfruit
  • Niet online
Ritek G05, de media die je hebt gebrand, is een van de slechtste die er bestaat. Valt nog mee dat je NEC hem goed kan lezen (volgens de TRT grafiek). Maar over een paar maanden lukt dat ook niet meer, als ik de verhalen op cdfreaks.com lees.
Koop dus alleen goede media, zie eerdere berichten.

Verwijderd

Topicstarter
drfruit schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:04:
Ritek G05, de media die je hebt gebrand, is een van de slechtste die er bestaat. Valt nog mee dat je NEC hem goed kan lezen (volgens de TRT grafiek). Maar over een paar maanden lukt dat ook niet meer, als ik de verhalen op cdfreaks.com lees.
Koop dus alleen goede media, zie eerdere berichten.
Ok. Toch blijf ik het dan vreemd vinden dat ik met mijn Toshiba brander geen problemen had. Maar goed, volgende week komen mijn Verbatim dvd-r's met de MCC mediacode binnen, ga ik die eens testen.

Bedankt allen voor de hulp!

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb toevallig Taiyo Yuden i.c.m. met mijn redelijk vers gekochte 4571A en die dingen worden gewoon met 12x volgegooid :o

Kan niet anders zeggen dan dat ik gewoon tevreden ben 100% :)

* nero355 gaat eens zoeken waar die dingen zijn gekocht...

Ongeveer 1 € per 2 stuks was het en ik heb maar op aanraden van een collega die ze vrijwel alleen maar koopt gelijk 100 stuks gekocht :D

Komende 2 jaar ofzo wel genoeg voor mij ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:28

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ligt het aan mij, of heb je de brander nog niet in een andere pc geprobeerd? Doe dit eens, ook even branden met verschillende dvd'tjes. Als het dan nog mis gaat, dan is je Necje gewoon defect. Garantie-geval dus...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 16:07:
Ligt het aan mij, of heb je de brander nog niet in een andere pc geprobeerd? Doe dit eens, ook even branden met verschillende dvd'tjes. Als het dan nog mis gaat, dan is je Necje gewoon defect. Garantie-geval dus...
Ligt niet aan jou, maar ik kan de brander niet in een andere pc stoppen. Kast open = garantie kwijt. Ik heb vandaag mijn Verbatim schijfjes binnen gekregen, ga er zo 1 branden.

Resultaten van de schijfkwaliteitstest:

Algemene informatie
Schijf: DVD-R (MCC 03RG20 )
PI errors
Maximum: 57
Average: 18.19
Totaal: 193650
PI failures
Maximum: 8
Average: 0.11
Totaal: 936
Scan-statistieken
Verlopen tijd: 8:37
Number of samples: 13931
Storingen verwijderd: 0

Wel een stuk beter volgens mij?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 14:19 ]

• Xander
Wanneer post je van die quality scans eens screenshots (met grafiekje enzo), dit kijkt kut. :P

Maar zo te zien wel een stuk beter ja. Maar om het goed te noemen? Dan moeten de PI Failures imo toch onder de 4/5 blijven...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu films gebrand, bij 1 kreeg ik de melding "disk is vuil", en de andere schokte enorm. Terug naar de winkel dus :)
Pagina: 1