Voeding maakt herrie na zware belasting

Pagina: 1
Acties:

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 13:58

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik heb hier nu een Powerman 300W voeding (na wat zoeken op internet las ik dat het een dochteronderneming is van FSP Group)
Hij doet prima wat ie moet doen, behalve als ik bijvoorbeeld een spelletje speel dan gaat ie na een tijdje veel herrie maken. Een beetje als een stofzuiger zegmaar....

Mijn conclusie is dus dat ie waarschijnlijk te heet wordt en een extra fan aanzet of de fan harder laat draaien.
Ook nog niet erg, want als ik een spel speel doe ik dat toch niet in stilte, maar als ik klaar ben met spelen moet ie natuurlijk op een gegeven moment wel weer zijn bek houden en de fan rustiger laten draaien.

De enige oplossing is de computer uit en aan te zetten.
Dat werkt zelfs als ie maar 1 seconde uit heeft gestaan, maar een gewone reset helpt dan weer niet.
Is dit een bekend systeem? Zoja, is er software die het kan regelen etc?
Ben bang van niet eigenlijk, maar het is de vraag waard :)

Lekker op de bank

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Sommige voedingen hebben wel een "Noise Killer":
Noise Killer (Thermal fan speed control function)
Noise Killer (Thermal fan speed control function)
.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ja dat staat er ook op inderdaad. Maar het probleem is dat ie wel harder gaat draaien als het moet, maar daarna nooit meer langzamer. Tenzij ik de pc eerst heel even uitzet.

Lekker op de bank

• Outerspace

Outerspace

ZaZ schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:12:
Ja dat staat er ook op inderdaad. Maar het probleem is dat ie wel harder gaat draaien als het moet, maar daarna nooit meer langzamer. Tenzij ik de pc eerst heel even uitzet.
Het lijkt dus wel alsof die "Noise Killer" niet meer goed werkt. Kan je eens kijken naar je voltages, misschien is er wel een lijn niet helemaal goed die je fan aanstuurt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Heb zelf niet veel/geen verstand van PSU's en elektro.
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/5067/volt8yw.jpg
Dit is wat MBM ervan zegt.

Lekker op de bank

• Outerspace

Outerspace

Hmm, die -12 is niet goed.
-12VDC 10% -10,800 -13,200
Het eerste staat voor je lijn, de tweede is je afwijking in procent, het derde getal staat voor de minimale voltage en de laatste voor de maximale voltage die je lijn kan geven.

Hij zit er dus ruim onder.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Denk persoonlijk niet dat het aan verkeerde voltages ligt (die voltage uitlezingen hierboven zitten binnen de marges overigens). Die temperatuur regeling vind plaatst met een kleine schakeling (in mijn FPS voedingen is dat iig zo) die opzich los staat van de voeding, dus een iets afwijkende 12 volt lijn zou daar niet echt invloed op mogen hebben lijkt me.

Als je nog garantie hebt zou ik hem gewoon omruilen, anders zelf iets knutselen en de fan regelbaar maken bijvoorbeeld. Of vast zetten op een bepaalde snelheid, alleen is het dan wel oppassen dat hij niet te heet wordt.

@ Outerspace, de negatieve voltage uitlezingen kun je vrijwel altijd negeren, aangezien ze zelden echt worden gemeten, en ze ook vrijwel nooit meer nodig zijn voor een goede werking van je pc :)

Last.fm

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:01

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Outerspace schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:28:
Hmm, die -12 is niet goed.

[...]

Het eerste staat voor je lijn, de tweede is je afwijking in procent, het derde getal staat voor de minimale voltage en de laatste voor de maximale voltage die je lijn kan geven.

Hij zit er dus ruim onder.
99,9% Van de keren worden de -12 en -5 voltlijnen niet goed uitgelezen door programma's. En die lijnen zijn verder ook niet boeiend. Als de +3.3, +5 en +12 voltlijnen goed zijn, is er verder niks aan de hand.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Dus eigenlijk is deze voeding 'dood' en niets meer aan te doen?
Jammer. Toch bedankt voor de info!

Lekker op de bank

• Outerspace

Outerspace

Hmm, ik trok dus mijn conclusies te snel :) Thanks voor het verhelder Ernst en Paddixx :*

offtopic:
Hmm, ik had beter moeten zoeken :(

• _Ernst_
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

^^ :P
ZaZ schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:32:
Dus eigenlijk is deze voeding 'dood' en niets meer aan te doen?
Jammer. Toch bedankt voor de info!
Uhm nee hoor? :? gewoon zelf iets maken dat de fan regelt.

[ Voor 5% gewijzigd door _Ernst_ op 04-07-2006 23:34 ]

Last.fm

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik ben bang dat ik dat niet kan, tezij het heel simpel is om te doen en er goede tutorials over te vinden zijn.

Lekker op de bank

• _Ernst_
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

ZaZ schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:37:
Ik ben bang dat ik dat niet kan, tezij het heel simpel is om te doen en er goede tutorials over te vinden zijn.
Wat ik al bij een aantal FSP voedingen heb gedaan is de fan op 7 volt laten lopen, en dat heeft tot nu toe prima gewerkt, geen oververhitting oid. Om je fan op 7 volt te laten lopen verbind je de rode draad van de fan (de +) aan een gele draad uit je voeding (12 volt), en de zwarte draad van de fan (de -) aan een rode draad uit je voeding (5 volt). Dan loopt ie op 7 volt en maakt ie een stuk minder geluid, terwijl hij nog steeds behoorlijk wat lucht verplaatst.

Natuurlijk kun je ook het zekere voor het onzekere nemen en gewoon een nieuwe voeding kopen :)

Last.fm

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ach, het is wel een leuke uitdaging. Zal er morgen eens rustig naar gaan kijken en als ik nog vragen heb stel ik ze wel.
Alvast bedankt voor de informatie!

Lekker op de bank

Pagina: 1