Conroe-pc zonder grenzen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:08:
Waarvoor gaat de vriend de pc gebruiken?
Wilt die gaan overklokken, zo ja, gewoon recreatief of echt zwaar?
Welke uitbreidingsmogelijkheden wil die voor zijn pc?

Los van deze vragen gaat dit systeem waarsschijnlijk inderdaad zwaar overkill zijn.
Ik zou denken aan een E6600 of E6700, 2*1gig DDR2-667 (indien overklokken) of DDR2-533 (indien niet overklokken) als basis.
Met dit budget en stilte als eis, is misschien een passieve voeding een optie en waterkoeling.
Waarom trouwens de stacker 810 en niet de STC-T01? Voor waterkoeling icm een stacker kan je misschien dit opteren:
[afbeelding]
Ik heb nog wel een paar aanvullingen, bij zo'n bedrag. Ik ben zelf bezig met een pc voor rond de € 3000,-.

Koop PC8500 mem, dat is tenminste in sync met je proc die 1066Mhz fsb aankan

I got a problem-solver and its name is revolver

Verwijderd

Paar dingetjes:

SLI bordje nemen? (2 video kaarten nemen dus)

Phase change?

Waterkoeling?

2 voedingen? (wellicht stillere zoals Tagan)

Conroe X6800?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 20:18 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat achtergrondinfo over de grote budgetten en hoe op te krijgen.
rapture in "2 Pc's 1 High end 1 Textverwerker Budget..."

We weten nog niet wat je met deze computer wilt gaat doen. Gaan != willen. Mensen gaan naar de computerwinkel en zeggen dat ze de vakantiefoto's willen fotosoepen en videobewerking willen doen en dit en dat. Eens de computer in de woonkamer staat wordt er enkel een browser, MSN en Office gedraaid.

Aan elke factoren hecht je belang? Een eisenpakket ontbreekt. En direct details geven. Battlefield 2 spelen is niet genoeg, de ene setting is tevreden met 1 GB ram en de andere setting heeft 1,5GB ram nodig. Hetzelfde met het fotosoepen, 100KB jpegs kan iedereen soepen, maar 55MB tiff's is wat anders. 20 foto's openen en je gieg ram zit vol.

9 kansen op 10 hebben je ouders een belastingsaangifte voor hun neus en zien dat ze teveel inkomsten hebben. ff wat geld over de balk smijten? officieel noemt het een bedrijfskost.

[ Voor 39% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 20:49 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maareh, wat gaat er eigenlijk mee gebeuren? Wat voor werk?

En moet zo'n budget MOET er bijna wel een solid state / flash schijf in voor het OS en/of een goede raid kaart MET BBU. (Areca ofzo)

Je hardisk blijft het traagste onderdeel. Als je die filmpjes kijkt van hoe snel windows is op een IRam, dan wordt jij blij.

Ook een BBU, dus write back, op een raid controller kan een wereld van verschil zijn.

wees inventief, gewone HD's zijn zooooooooooo banaal.

;)

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 03-07-2006 20:19 ]

specs

Verwijderd

Dethroned schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:15:
Koop PC8500 mem, dat is tenminste in sync met je proc die 1066Mhz fsb aankan
PC8500 is zóveel duurder en dit gewoon om je mem in sync te laten draaien. Daarbij biedt PC4300 in dual channel volledig bandrbreedte: alles erboven gaat de FSB bottleneck zijn.
Zéér zonde van het geld vind ik dit :/
Als je dan toch veel geld te verkwanselen hebt zou ik nog eerder opteren voor een i-Ram of iets in dien aard.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2006 20:21 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:13
Met FnF ^^

Het is allemaal fantastisch als je zoveel geld bij elkaar verzameld hebt, maar je schiet er niet zoveel mee op om het nu allemaal uit te geven. Oké, je hebt voor een hele tijd een fantastische pc, maar de ontwaarding ervan zal verschrikkelijk snel gaan. Ik raad je aan om ook nu niet al te zuinig te doen, maar toch na te denken over het nut van sommige dingen. Je zult er bijvoorbeeld weinig mee opschieten om nu 4GB geheugen te hebben i.p.v. 2GB. Zo zijn er nog wel een paar dingen te bedenken. Hou een bedrag van 1500 tot 2000 euro over om het geheel over een jaartje weer nieuwe kracht in te blazen. Daar zul je een hoop meer plezier aan beleven dan dat je de 4000 euro die je nu zou investeren in de loop van het jaar minder en minder waard ziet worden.

BTW: 750W voeding? Denk eens na. Dat is werkelijk nergens voor nodig en alleen maar zonde van de energierekening. (Je hoeft me niet te leren dat die 750W niet continu uit het stopcontact wordt getrokken, dat weet ik ook wel. Maar een voeding is efficiënter wanneer deze flink belast is. Daarom kun je beter een 550W wat voller trekken dan deze 750W lachend z'n werk te laten doen.)

[ Voor 21% gewijzigd door Z-Dragon op 03-07-2006 20:25 ]

^ Wat hij zegt.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
dat ziet er eeeh snel uit :9~
jammer dat NEC branders nog steeds niet SATA zijn,
plextor writers zijn namelijk erg kieskeurig wat media betreft.
Een Samsung schijnt ook niet slecht te zijn, maar heeft zich nog
niet zo heel erg bewezen.

• Mevani
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 17:00
Kijk, zo kom je ook bij de nieuwe 8800GTX van Nvidia, in september ;) Dan zou je nu met een redelijk kaartje ( denk aan X1900XTX, 7900GTX ) tot september wel even kunnen spelen , en daarna een nieuwe graka kopen ;)

Verder....voor €4000 kun je heel wat kopen, maar bedenk wel, je loopt altijd achter de feiten aan!

Verwijderd

Z-Dragon schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:20:
Met FnF ^^

Het is allemaal fantastisch als je zoveel geld bij elkaar verzameld hebt, maar je schiet er niet zoveel mee op om het nu allemaal uit te geven. Oké, je hebt voor een hele tijd een fantastische pc, maar de ontwaarding ervan zal verschrikkelijk snel gaan. Ik raad je aan om ook nu niet al te zuinig te doen, maar toch na te denken over het nut van sommige dingen. Je zult er bijvoorbeeld weinig mee opschieten om nu 4GB geheugen te hebben i.p.v. 2GB. Zo zijn er nog wel een paar dingen te bedenken. Hou een bedrag van 1500 tot 2000 euro over om het geheel over een jaartje weer nieuwe kracht in te blazen. Daar zul je een hoop meer plezier aan beleven dan dat je de 4000 euro die je nu zou investeren in de loop van het jaar minder en minder waard ziet worden.
Je haalt de woorden uit m'n mond! :9

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:25:
[...]

Je haalt de woorden uit m'n mond! :9
En dan te bekennen dat ik dat al zei :P

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Binnen hoeveel tijd wil je deze pc kopen? Dat geheugen dat je gekozen hebt is nog niet eens te leveren... (nog niet eens een datum bekend of zelfs pre-order)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind het grappig dat je (de TS) vraagt of die physics kaart veel nut heeft. Dan ga je over prijs/kwaliteit praten terwijl deze verhouding juist zoek is als je over een pc van 4000 euro praat.

Ik zou het zelfs niet kunnen om voor 4000 euro nuttige onderdelen voor één pc uit te zoeken :D.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ligt het nou aan mij of denkt de TS dat hij een mobo kan vinden waarop een s-ata raid5 controller op gemonteerd zit die ook nog een behoorlijke performance kan geven? (van de raid5 controller op het gekozen mobo moet je niet te veel verwachten, en is geen "performance pc" waardig)

De TS vergeet dus om 300-400€ te reserveren voor een goede pci-e raid controller. (bijvoorbeeld deze)
De 1,2TB raid array kost dus ongeveer 1000€

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 03-07-2006 20:44 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 16:06
Ik denk ook dat het idd verstandiger is om het systeem iets 'minder' (overkill) te maken. Vervolgens het geld wat je over hebt gebruiken voor een upgrade in de toekomst. (Bijv. DX10 VGA etc. etc.) Daarom zou ik op dit moment ook zeker geen 2x 7900gtx in sli nemen, DX10 staat nl. al voor de deur...

Aan de andere kant was het budget natuurlijk geen probleem... ;) })

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Bendtner op 03-07-2006 20:47 ]

Better, Best, Bendtner

Verwijderd

In feite kunnen we over zaken als raid opstellingen, opslag capaciteiten en Physixkaarten nog geen enkel zinnig woord zeggen zolang we niet weten waarvoor de pc gebruikt gaat worden.

• Beugelfles
  • Laatst online: 10:03

Beugelfles

I love rusty spoons

Aan de andere kant was het budget natuurlijk geen probleem... ;) })
idd. Een 'normaal' persoon besteed maximaal 2000 euro aan een nieuw systeem met alles erop en eraan. En dan zit je echt aan je max en heb je vaak de beste prestaties voor je geld. TS mag van mij gewoon 2x dat geld uitgeven, als je het zo bekijkt valt het wel mee, het is eigenlijk maar 2x een 'normaal' budget.

Mensen kopen toch ook auto's die 2x zo duur zijn als een middenklasser.

Ik zou wel inventief met het geld proberen om te gaan TS. De eerder genoemde flash schijf lijkt me een goed idee. Ook waterkoeling lijkt me niet overbodig met zoveel high-end apparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Beugelfles op 03-07-2006 21:00 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30

aex351

I am the one

dx10 zal nog wel even duren hoor

< dit stukje webruimte is te huur >

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

wwillem schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:36:
Ik vind het grappig dat je (de TS) vraagt of die physics kaart veel nut heeft. Dan ga je over prijs/kwaliteit praten terwijl deze verhouding juist zoek is als je over een pc van 4000 euro praat.

Ik zou het zelfs niet kunnen om voor 4000 euro nuttige onderdelen voor één pc uit te zoeken :D.
Nee, ik ook niet, geen nuttige onderdelen in ieder geval.
aex351 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:00:
dx10 zal nog wel even duren hoor
Als alles goed verloopt, komt nVidia in September met DirectX10 videokaarten, zo lang is dat niet meer hoor :)

[ Voor 22% gewijzigd door Phyxion op 03-07-2006 21:01 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zolang de TS zijn onderdelenkeuze kan onderbouwen en verantwoorden dan is het ok.

Hierbij gaat een SLI-setje met 2 GeForce 7900GTX al overboord. Een GeForce 7800GT wordt door de huidige processors niet volledig benut zodat er weinig winst van een GeForce 7800GTX merkbaar is. En iemand wilt ineens SLI er tegen aan smijten. 1 GeForce 7900GT is voldoende. nieuws: GeForce 7800 GT en GTX in het strijdperk

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 21:03 ]

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:02:
Zolang de TS zijn onderdelenkeuze kan onderbouwen en verantwoorden dan is het ok.

Hierbij gaat een SLI-setje met 2 GeForce 7900GTX al overboord. Een GeForce 7800GT wordt door de huidige processors niet volledig benut zodat er weinig winst van een GeForce 7800GTX merkbaar is. En iemand wilt ineens SLI er tegen aan smijten. 1 GeForce 7900GT is voldoende. nieuws: GeForce 7800 GT en GTX in het strijdperk
Dit is onzin. Als je AA en AF uitzet zit er geen of weinig verschil tussen 7800GT en 7800GTX, over de prestaties met AA en AF (wat toch wel flink mooiere beelden geeft) wordt niets gezegd.

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheBlasphemer schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:09:
Dit is onzin. Als je AA en AF uitzet zit er geen of weinig verschil tussen 7800GT en 7800GTX, over de prestaties met AA en AF (wat toch wel flink mooiere beelden geeft) wordt niets gezegd.
De processor kan de game niet meer zo snel vooruit trekken zodat snellere grafische kaarten geen fps-winst opleveren. Je kan wel snellere grafische kaarten gebruiken om op dezelfde fps meer eye-candy aanzetten. Je hebt weinig aan bakken eye-candy als de processor de game niet sneller dan bv 30 fps kan trekken. Het blijft een verhouding tussen de processor en grafische kaart.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 21:20 ]

Verwijderd

4000¤ en 1 brandertje? vind ik beetje weinig. Steek er sowieso 2 in, of hij die nu gebruikt of niet, dan heb je direct eentje zitte voor als je andere defect zou zijn. Verder zou ik voor 2 verschillende branders gaan, 1 NEC en een ander merk met een ander loopwerk erin. Dit om eventuele beschadigde/moeilijk leesbare dvd's die 1 brander niet wil lezen toch met de andere te kunnen lezen. Ik heb hier voor een sony, een philips, een MSI en een LG (eigenlijk ook philips dus) zitten, en zelfs dan kom ik soms nog tegen dat ik een dvd niet kan lezen die een ander wel kan lezen. Lijkt misschien overkill, maar voor de prijs van 1 plextor steek je 2 goedkopere die daarom niet slechter zijn.
Hangt er uiteraard vanaf of die persoon dvd's kopieert, maar met 1.2T aan harde schijven vermoed ik dat het niet is omdat hij vaak foto'tjes trekt :+

Verder zou ik voor alle harde schijven er een silencer in steken, het kan er toch bij.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47
grolschbeugel schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:56:
[...]

idd. Een 'normaal' persoon besteed maximaal 2000 euro aan een nieuw systeem met alles erop en eraan. En dan zit je echt aan je max en heb je vaak de beste prestaties voor je geld. TS mag van mij gewoon 2x dat geld uitgeven, als je het zo bekijkt valt het wel mee, het is eigenlijk maar 2x een 'normaal' budget.

Mensen kopen toch ook auto's die 2x zo duur zijn als een middenklasser.

Ik zou wel inventief met het geld proberen om te gaan TS. De eerder genoemde flash schijf lijkt me een goed idee. Ook waterkoeling lijkt me niet overbodig met zoveel high-end apparatuur.
Ik heb net een pc gekocht van 2500 euro en dat kon zo naar de 4000 euro. Als je namelijk een scherm van 24inch neemt dan ben je zo 1000 euro kwijt en tel de rest er maar bij op. Tot 4000 inc. zit je lang niet altijd aan overkill.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Versteegrob schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:32:
[...]
Als je namelijk een scherm van 24inch neemt dan ben je zo 1000 euro kwijt en tel de rest er maar bij op. Tot 4000 inc. zit je lang niet altijd aan overkill.
Dan niet nee, maaruh:
Geld is geen probleem (alleenstaand, etc.), dus het budget is gesteld op €4000,- voor enkel het systeem. Monitor en randapparatuur koopt hij zelf.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Maar de monitor en randapperatuur koopt hij zelf!!!

En bovendien is een scherm van 1000 euro wel degelijk overkill. Zet dan 2 20"-ers naast elkaar ofzo, daar heb je nog iets aan, en da's goedkoper. Een 24 inch scherm is gewoon spul uit de toekomst, net als een quad-core GPU bijvoorbeeld. Ja, je geld krijg je zo gemakkelijk op, maar dat neemt nog niets weg van het feit dat het dikke overkill is :/

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 12:44
FnF schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:00:
[...]

Nee, ik ook niet, geen nuttige onderdelen in ieder geval.

[...]

Als alles goed verloopt, komt nVidia in September met DirectX10 videokaarten, zo lang is dat niet meer hoor :)
leuk met dx10 kaarten komen terwijl de software daarvoor nog niet geschikt is.... meneertje met DX 10 zal dus voorlopig iig dx9 gaan draaien. En als vista uitkomt, heb je weer een nieuwe serie voor videokaarten die weer beter is. Als we gaan aanraden te wachten voor de volgende serie kan je lang wachten

Wie zijn wij om te bepalen dat hij dat geld niet mag uitgeven? Hij wil 4000 (3800) euro uitgeven, dan geven wij hem advies over hoe hij dat het beste kan indelen.

Zoals iemand al had gezegd, neem een fatsoenlijke raid controller. Daarmee is je data ook nog eens een stuk veiliger (ik vertrouw mn ASUS onboard raid controller niet meer na het mollen van een maxtor 300 gb schijf en dus mij halve RAID0 data :s)

watercooling vind ik geen optie. Ik vind het onhandig en bovendien moet je er (te)veel tijd insteken. Ook is watercooling eigenlijk alleen voor de overclocker, en met dit systeem neem ik aan dat dat voorlopig niet gebeurd. Vervang alle case fans voor die van Papst (gwn de stilste) en verander je voeding. Ik raad zelf een enermax of een seasonic aan. Bijde merken gaan zeer efficient om met stroom en zijn beide zeer krachtige merken.

De 7950 is een leuke kaart, zeker als je kijkt naar prijs/prestatie. Mijn advies is dan ook, neem die 7950 en koop er (eventueel) later 1 bij voor quad- SLI.

Zeker met die 4 gig RAM, is het aan te raden om tog die x6800 te nemen. Met zown setup kun je maar beter een zo krachtig mogelijke CPU nemen, omdat het inderdaad een beetje overkill word anders. Verander je schijven naar seagate 7200.10's en neem inderdaad een goede geluidskaart met een mooie headset erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Hammetje op 03-07-2006 21:41 . Reden: typo's ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Als je van plan bent om te gaan overclocken kun je veel beter voor de Asus P5W DH Deluxe gaan angezien deze op hoge >400 mhz fsb te krijgen is.
Of wachten op de Ati RD600 chipset

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30

aex351

I am the one

FnF schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:00:
[...]
[...]

Ja dat zijn dx10 kaarten maar om dx10 te gebruiken moet je wachten tot de release van windows vista en dat zal echt nog lang duren. Tegen de tijd dat vista er eindelijk is zit jij met een oude dx10 kaart die je ten tijde van kopen overgeprijst was. Daarom is het niet zinvol om in dx10 nu te investeren. Bovendien is September nog maanden verder, zo kan je wel op alles blijven wachten.

< dit stukje webruimte is te huur >

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
De I-RAM die ik op de vorige pagina langs zag komen vind ik ook een goed idee om erin te zetten.
Let wel op dat je de nieuwe versie koopt (zie I-RAM topic), die heeft geen knullige externe adapter maar voedt zich uit de PC en heeft een grote accu.
Als je daar dan 4 of 8 GB snel geheugen bij koopt zou je weer wat dichter bij de 4000€ zitten ;)

Hoe zit het trouwens met een mooi speakersysteem? Dat heb ik nog niet langs horen komen, en als je een goede geluidskaart koopt ivm prestaties is een goede luidsprekerset geen overbodige luxe ;)

Ook ben ik van mening dat 4000€ toch wel érg veel is, en dat je nu beter 10% oudere onderdelen kan nemen waarmee je minstens 20% uitspaart, en later het geld wat je over hebt gebruikt om het systeem wat te upgraden.

Als hij hem trouwens niet meteen nodig heeft raad ik aan even te wachten, die nieuwe Conroes worden namelijk vanzelf goedkoper, en je hebt dan misschien nog wel een veel snellere versie voor minder geld.

Ik wens je iig veel succes met de aanschaf en bouw, dat het een flink scheurmonster mag worden :D

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
_/-\o_ Dat ging iets sneller dan ik verwacht had :). TS zat even op de trekker het gras te maaien ;).

Enfin, ik ga proberen op de meeste dingen antwoord te geven.
Om te beginnen wil deze man een computer hebben die gewoon álles kan. Gewoon alles (m.u.v quadrokaarten enz.). Daarom ook het budget van €4000,-. Zelf zou ik nevernooit zo'n bedrag uitgeven aan deze onderdelen, om de redenen die jullie hierboven een aantal malen genoemd hebben.

RAID-5 had ik in mijn hoofd, omdat het de kans op dataverlies verkleind. Zeker bij zulke grote harde schijven betekent de crash van 1 hd het verlies van 400GB.
rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:18:
Aan elke factoren hecht je belang? Een eisenpakket ontbreekt. En direct details geven. Battlefield 2 spelen is niet genoeg, de ene setting is tevreden met 1 GB ram en de andere setting heeft 1,5GB ram nodig. Hetzelfde met het fotosoepen, 100KB jpegs kan iedereen soepen, maar 55MB tiff's is wat anders. 20 foto's openen en je gieg ram zit vol.
Ik geloof dat hij een 24" widescreen tft gaat kopen. Dat betekent dus dat de nieuwste spellen op de hoogst mogelijke resolutie met zoveel mogelijk detail gespeeld moeten kunnen worden. En wat heb je daar voor nodig, het beste van het beste :). Het moet dus in feite ook een beetje een overkill systeem zijn. Zo weet je zeker dat je niet meteen tegen de grenzen van je systeem aanloopt.
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:08:
Wilt die gaan overklokken, zo ja, gewoon recreatief of echt zwaar?

Met dit budget en stilte als eis, is misschien een passieve voeding een optie en waterkoeling.
Waarom trouwens de stacker 810 en niet de STC-T01? Voor waterkoeling icm een stacker kan je misschien dit opteren:
http://www.ikbenstil.nl/p...2_33_278&products_id=1860
[afbeelding]
Die kast is inderdaad erg mooi. Punt van waterkoeling is bij mij nog steeds dat het eigenlijk volledig onderhoudsvrij moet zijn, zoals luchtkoeling dat in sterke mate is. Overclocken zal niet gaan gebeuren, of hij moet dat later wensen, maar dat zie ik niet gebeuren. STC-T01 ga ik nog even naar kijken.

De voeding heb ik redelijk random geselecteerd. Modulaire kabels, genoeg power en stilte zijn de criteria. De Tagan TG580-U15, 580 Watt á €117,50 moet ook wel voldoen. Echter, alles moet top-of-the-range zijn :).
mr_petit schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:40:
Ligt het nou aan mij of denkt de TS dat hij een mobo kan vinden waarop een s-ata raid5 controller op gemonteerd zit die ook nog een behoorlijke performance kan geven? (van de raid5 controller op het gekozen mobo moet je niet te veel verwachten, en is geen "performance pc" waardig)

De TS vergeet dus om 300-400€ te reserveren voor een goede pci-e raid controller. (bijvoorbeeld deze)
De 1,2TB raid array kost dus ongeveer 1000€
Is de controller zoals die op het moederbord echt zo ruk? In dat geval moet er geld besteed worden aan een goede pci-e s-ata raidcontroller zoals de genoemde Areca.

Ik denk inderdaad dat er toch een x6800 in gaat komen, al krijg ik het maar moeilijk over mijn hart over zoveel geld aan een cpu uit te geven :p. Even ter verduidelijking, dit systeempje komt (helaas) niet bij mij thuis te staan :).
DarthPlastic schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:14:
De I-RAM die ik op de vorige pagina langs zag komen vind ik ook een goed idee om erin te zetten.
Let wel op dat je de nieuwe versie koopt (zie I-RAM topic), die heeft geen knullige externe adapter maar voedt zich uit de PC en heeft een grote accu.
Als je daar dan 4 of 8 GB snel geheugen bij koopt zou je weer wat dichter bij de 4000€ zitten ;)

Hoe zit het trouwens met een mooi speakersysteem? Dat heb ik nog niet langs horen komen, en als je een goede geluidskaart koopt ivm prestaties is een goede luidsprekerset geen overbodige luxe ;)

Ik wens je iig veel succes met de aanschaf en bouw, dat het een flink scheurmonster mag worden :D
dat moet lukken :D
De I-Ram ben ik zelf ook erg van onder de indruk. Ik moet even gaan bekijken of deze zonder moeilijkheden voor de gebruiker te integreren valt.

De speakerset e.d. ga ik niet over, dat koopt hij zelf. Maar ga er vanuit dat het geen Trust 2.1 setje is :P.

Advies over een moederbord is meer dan welkom. Voor wat betreft de nieuwe chipsets en bijbehorende mobo's ben ik nog niet helemaal bij.
Ik hoor overigens verder niemand over de Raptor? In deze prijsklasse hoort ie er ook eigenlijk wel in ;). al heb ik zitten denken aan 2x150gb @10k in raid-0 :X

[ Voor 3% gewijzigd door ACID-dude op 03-07-2006 22:42 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

In het budget moet alleen de pc zelf, geen randaparatuur zoals schermen en geluidsinstallaties.
Ik veronderstel dat er bedoeld wordt dat er 4000 euro kan gebruikt wordt maar dat het niet allemaal op hoeft, dus geld uitgeven gewoonweg om het weg te smijten is zonde.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:40:
In het budget moet alleen de pc zelf, geen randaparatuur zoals schermen en geluidsinstallaties.
Ik veronderstel dat er bedoeld wordt dat er 4000 euro kan gebruikt wordt maar dat het niet allemaal op hoeft, dus geld uitgeven gewoonweg om het weg te smijten is zonde.
Nee, het hoeft inderdaad niet persé op. Als maar gegarandeerd kan worden dat het systeem nagenoeg alles aankan :). In mijn lijstje ben ik ook maar toto €3200,- gekomen.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ACID-dude schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:39:
Ik geloof dat hij een 24" widescreen tft gaat kopen. Dat betekent dus dat de nieuwste spellen op de hoogst mogelijke resolutie met zoveel mogelijk detail gespeeld moeten kunnen worden. En wat heb je daar voor nodig, het beste van het beste :). Het moet dus in feite ook een beetje een overkill systeem zijn. Zo weet je zeker dat je niet meteen tegen de grenzen van je systeem aanloopt.
Je stelt een systeem voor iemand anders op.
Het 'probleem' van 'het beste van het beste' is dat...
  • er onzin-aankopen gedaan wordt (geld over de balk)
  • de gebruiker niks van de snelheid merkt, omdat je snelle onderdelen hebt uitgekozen die hem geen barst schelen
  • ...
De I-Ram ben ik zelf ook erg van onder de indruk. Ik moet even gaan bekijken of deze zonder moeilijkheden voor de gebruiker te integreren valt.
De gebruiker moet kunnen omgaan met zulke speciale hardware. Straks shockeert hij van een C station dat slechts 8GB groot is. Of hij installeert Battlefield 2 op de C station en die barst.
Advies over een moederbord is meer dan welkom. Voor wat betreft de nieuwe chipsets en bijbehorende mobo's ben ik nog niet helemaal bij.
Ik hoor overigens verder niemand over de Raptor? In deze prijsklasse hoort ie er ook eigenlijk wel in ;). al heb ik zitten denken aan 2x150gb @10k in raid-0 :X
Keuze tussen RAID0 en RAID1 is ook van de user afhankelijk. Ik zou eerder voor RAID1 betrouwbaarheid kiezen, kans op falen/dataverlies wordt zeer laag. Dan kan je de buurman uitlachen als zijn RAID0 en heel zijn peperdure systeem op z'n bek gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 23:07 ]

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-02 12:42
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:25:
4000¤ en 1 brandertje? vind ik beetje weinig. Steek er sowieso 2 in, of hij die nu gebruikt of niet, dan heb je direct eentje zitte voor als je andere defect zou zijn. Verder zou ik voor 2 verschillende branders gaan, 1 NEC en een ander merk met een ander loopwerk erin. Dit om eventuele beschadigde/moeilijk leesbare dvd's die 1 brander niet wil lezen toch met de andere te kunnen lezen. Ik heb hier voor een sony, een philips, een MSI en een LG (eigenlijk ook philips dus) zitten, en zelfs dan kom ik soms nog tegen dat ik een dvd niet kan lezen die een ander wel kan lezen. Lijkt misschien overkill, maar voor de prijs van 1 plextor steek je 2 goedkopere die daarom niet slechter zijn.
Hangt er uiteraard vanaf of die persoon dvd's kopieert, maar met 1.2T aan harde schijven vermoed ik dat het niet is omdat hij vaak foto'tjes trekt :+

Verder zou ik voor alle harde schijven er een silencer in steken, het kan er toch bij.
offtopic:
Waar bazeer jij je informatie op dat een LG eigenlijk een Philips is? Dit is dus echt dikke onzin. Dat LG en Philips samen een Joint Venture hebben om LCD schermen te maken (genoemd: LG.Philips Displays) wil niet gelijk zeggen dat alle producten van LG stieken Philips is.
Ik weet niet, maar een stukkie verderop, ja daar in Korea, is LG toch wel een van de grootste spelers op de markt.

Voor de rest, ja wat moet je er nog op aanmerken, mijn mening staat al verschillende keren hierboven, zware overkill en je kan beter idd nu de helft investeren en over een jaar een keer gaan upgraden. Maar ja, als je graag 4000 euro wil uitgeven, gay your gang! 8)7

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
richard_1st schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:53:
[...]

Voor de rest, ja wat moet je er nog op aanmerken, mijn mening staat al verschillende keren hierboven, zware overkill en je kan beter idd nu de helft investeren en over een jaar een keer gaan upgraden. Maar ja, als je graag 4000 euro wil uitgeven, gay your gang! 8)7
ACID-dude schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:43:
[...]

Nee, het hoeft inderdaad niet persé op. Als maar gegarandeerd kan worden dat het systeem nagenoeg alles aankan :). In mijn lijstje ben ik ook maar toto €3200,- gekomen.
;)
rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:50:
[...]
Je stelt een systeem voor iemand anders op.
Het 'probleem' van 'het beste van het beste' is dat...
  • er onzin-aankopen gedaan wordt (geld over de balk)
  • de gebruiker niks van de snelheid merkt, omdat je snelle onderdelen hebt uitgekozen die hem geen barst schelen
  • ...
[b]Onzin aankopen? Hoe moet ik dat zien? Geld over de balk is een moeilijk begrip. Iedere pc met splinternieuwe onderdelen is in feite geld weggooien.
De gebruiker gaat niets van de snelheid merken als:

• Windows als een idioot opstart
• Hij alles kan opslaan&kopiëren wat hij maar wil, met een hoge snelheid
• Hij alle spelletjes op geweldige kwaliteit kan spelen

Ofzo? Het is geen huis-tuin en keuken gebruiker hè ;).
[...]
De gebruiker moet kunnen omgaan met zulke speciale hardware. Straks shockeert hij van een C station dat slechts 8GB groot is. Of hij installeert Battlefield 2 op de C station en die barst.

Right on. Dat is dus precies waar ik mee zit :).

[...]
Keuze tussen RAID0 en RAID1 is ook van de user afhankelijk. Ik zou eerder voor RAID1 betrouwbaarheid kiezen, kans op falen/dataverlies wordt zeer laag. Dan kan je de buurman uitlachen als zijn RAID0 en heel zijn peperdure systeem op z'n bek gaat.
De Raptor is de systeem disk. In principe komt daar geen userdata op te staan. RAID1 lijkt me dat een beetje té, zeker gezien de prijs van die krengen.

[ Voor 4% gewijzigd door ACID-dude op 03-07-2006 23:17 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je bij waterkoeling een groot reservoir pakt waar zo'n halve liter in gaat kan het denk ik wel 2 jaar draaien zonder dat je er iets aan hoeft te doen. Ik heb zelf een WC setup met een klein reservoir waarbij af en toe er wat water in moet maar verder is het helemaal onderhouds vrij. Als je een reservoir achteraan buiten de kast plaatst kan je het prima in de gaten houden.

Dit budget is zo ruim dat als je van alles het beste koopt je nog geld overhoud, dan zou ik dat in WC steken om de PC lekker stil te maken. Neem een grote rad (eventueel zo groot dat het passief kan) een paar koel blokken voor de CPU en GPU en je PC is enorm veel stiller dan met luchtkoeling.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
waarom een E6700? Met zo een budget kan je toch beter een X6800 nemen lijkt me..

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Die Zalman fanless case lijkt wel te passen in dit budget.
Ik heb het dan over de Zalman TNN 500 AF
Afbeeldingslocatie: http://www.h-essers.nl/images/products/zalman/533.jpg

Is te koop voor een kleine € 900.

Een review over deze case

Maar hoogstwaarschijnlijk is deze case toch te klein.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Onzin aankopen? Hoe moet ik dat zien? Geld over de balk is een moeilijk begrip. Iedere pc met splinternieuwe onderdelen is in feite geld weggooien.
Een RAID-array met meer dan 1TeraByte aan iemand aanraden die een 160GB schijf niet volkrijgt. Er zijn genoeg vormen voor aankopen die niet benut worden. Of een TV-kaart met hardwarematige-encoder van 200 euro erin en achteraf tot conclusie komen dat de gebruiker nooit tv-programma's opneemt,...
De gebruiker gaat niets van de snelheid merken als:
# Windows als een idioot opstart
# Hij alles kan opslaan&kopiëren wat hij maar wil, met een hoge snelheid
# Hij alle spelletjes op geweldige kwaliteit kan spelen
Windows als een idioot opstart? Dat ligt meer aan de user dan de computer, Windows XP SP2 kan je gemakkelijk een maand non-stop laten draaien, hier en daar een rebootje als je nieuwe patches, drivers,... installeert. Voor iemand met 4000 euro budget is de stroomrekening niet geen probleem?

Alles kunnen leechen? Dan kan een RAID-array met een stapel 320GB schijven interessant zijn, kies de schijven die het meeste aantal GB per euro leveren. Je wilt toch zoveel mogelijk giegs voor je geld? Met 8 van die schijven zit je op 2+ TeraByte en een Areca PCI-Express SATA RAID-controller erbij.

Alle games op geweldige kwaliteit? 7900GT of GTX (kost een pak meer voor beperkte prestatiewinst). SLI wordt niet door alle games benut.
Ofzo? Het is geen huis-tuin en keuken gebruiker hè ;).
Dat moet je aan ons kunnen bewijzen/verantwoorden, anders krijg je "geen toegang tot highend-onderdelen". ;)

Ook met 4000 euro budget moet je onderdelen kiezen die bij je computergebruik passen. Door een stel foute onderdelen te kopen, gooi je geld over de balk.

Balanceren van een systeem is vrij belangrijk, de ene wilt een stille bak hebben (stille schijven, stille mobo, stille grafische kaart,...), de andere wilt bv meer dan 10 harde schijven en de andere heeft weer andere prioriteiten.

Ik stel graag maatwerk-computers samen, maar daarvoor is er wel een duidelijke eisen omschrijving zodat elk onderdeel te verantwoorden valt.

Over elk onderdeel kan je discussiëren. bv een Asus mobo met luidruchtige fan op de chipset of een Gigabytemobo met passief gekoelde chipset. Straks gaat de gebruiker klagen dat je een luidruchtige bak heb neergezet.
Right on. Dat is dus precies waar ik mee zit :)
Dit zijn idd ook zaken waar je rekening mee moet houden.

Veel gebruikers overdrijven graag met hun eisen als ze voor een computerverkoper staan en grabbelen alles van de schappen zolang het een dure prijskaartje heeft. Slimmer dan de computerverkoper proberen te doen is ook een veel voorkomend gedrag.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 04-07-2006 00:40 ]

Verwijderd

ACID-dude schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:43:
Als maar gegarandeerd kan worden dat het systeem nagenoeg alles aankan.
Alles aankan, daaronder veronderstel ik:
games, videobewerking, coderen/encoden, rippen, muziekjes afspelen, branden, veel opslag

Rest de vraag nog:
- hoeveel opslag is nodig?
- wil de eigenaar gaan overklokken?

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 20:18:
Wat achtergrondinfo over de grote budgetten en hoe op te krijgen.

9 kansen op 10 hebben je ouders een belastingsaangifte voor hun neus en zien dat ze teveel inkomsten hebben. ff wat geld over de balk smijten? officieel noemt het een bedrijfskost.
Ehm, sorry? Heb ik wat gemist? :). Dit systeem is voor een vriend van mij (in de dertig), die goed boert. En ja, natuurlijk weet ik dat het (te)veel geld is. Ik heb zelf een Duron 1,6GHz met een Radeon 9200SE. Ik speel namelijk geen nauwelijks spelletjes :). Ik ben een voorbeeld van een prijsbewuste consument, ik zal nooit iets kopen voordat ik er helemaal van overtuigd ben dat ik het nodig heb. Maarja, wat moet je als iemand je zegt: "wil je voor €4000,- een computer voor mij samenstellen? beste van het beste." ?

[ Voor 6% gewijzigd door ACID-dude op 04-07-2006 00:52 ]

• Z-Dragon
frederikske schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:39:
Die Zalman fanless case lijkt wel te passen in dit budget.
Ik heb het dan over de Zalman TNN 500 AF
[afbeelding]

Is te koop voor een kleine € 900.

Een review over deze case

Maar hoogstwaarschijnlijk is deze case toch te klein.
Dat lukt je dus echt niet met twee 7900GTX'en en vijf harddisks. ;-)

@ ^^

Als iemand zonder ècht computerverstand 'beste van het beste' zegt moet je dat simpelweg interpreteren als 'erg snel in dagelijks gebruik' en niet als letterlijk 'het beste van het beste'. Zelfs voor powerusers is het op een gegeven moment niet meer merkbaar of een bepaald systeem sneller is dan een ander ook al gigantisch snel systeem. Zo begint het namelijk meer op een patsbak te lijken. Bij de snelheid waarmee Windows 98 opstart is geen verschil te merken tussen een Pentium III 1GHz en een Pentium IV 2GHz. Ook tekstverwerken kun je net zo goed doen op wat betere Pentium III dan op een snellere bak. Natuurlijk zal hij er meer mee doen dan tekstverwerken (like d'oh) maar het principe blijft hetzelfde. Hij zal een Conroe met twee gieg geheugen en een set-up van 2 Raptors 150GB in RAID0 + evt. een of twee grote schijven voor opslag al als gigantisch snel ervaren. (RAID != back-up en Raptors zijn betrouwbaar genoeg voor RAID0.) Daar heb je geen RAID5 met een übercontroller voor nodig. Zo is ook vier gieg geheugen slechts theoretisch sneller. Ik hoop niet dat hij de fout begaat dat een systeem pas snel+goed voelt wanneer het veel kost. Bedenk daarbij ook: hoe sneller in het begin, hoe groter de aftakeling zodra programma's wel van het kunnen van die machien gebruik gaan maken. Juist dat zijn de mooie momenten om het overgehouden geld te besteden aan upgrades om dat gevoel van absolute snelheid weer op te halen. Nòg maar een toevoeging: ik weet uiteraard niet hoe ervaren jouw vriend/kennis is met computers, maar zorg er ook voor dat het gevoel van snelheid niet bij de software ligt. Elke razendmoderne bak kan traag aanvoelen wanneer hij dichtslibt met spyware. Als je dat weet te voorkomen hoeft het wat hardware betreft al een stuk minder voor te stellen. :)

[ Voor 74% gewijzigd door Z-Dragon op 04-07-2006 01:10 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

ACID-dude schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:50:
[...]

Maarja, wat moet je als iemand je zegt: "wil je voor €4000,- een computer voor mij samenstellen? beste van het beste." ?
Als je een goed advies wil geven zeg je dat 4000 euro overkill is. Leg duidelijk uit dat met 2000 euro al een super systeem is te realiseren. Die terabyte heeft hij waarschijnlijk niks aan. Je moet een pc samenstellen waar hij wat aan heeft. Misschien moet je eerste vragen waarvoor hij de computer gaat gebruiken.

Het is dan wel leuk voor jezelf om zoiets samen te stellen, maar in werkelijkheid help je hem er echt niet mee. Je kan beter een deel van het geld gebruiken om later dingen te upgraden.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 01:02 ]

• Z-Dragon
Toevoeging op ^^

Alles kunnen doen moet een machine is geen omschrijving. Het internet mirroren kan nog steeds niet. Dat zul je ongetwijfeld een scheve opmerking vinden. Dat klopt ook. Het internet mirroren is belachelijk, zelfs voor mensen als wij. Maar zo kan een terabyte aan opslagruimte ook de grootste onzin zijn voor hem. Is er enige wijze waarop hij het ooit vol zou krijgen? Probeer je daar bij hem op te oriënteren. Leg hem uit dat iets wat erin zit maar niet gebruikt wordt slechts slijtage van zijn al gebruikte centen zal zijn. Geld op een bankrekening slijt niet, maar wordt alleen maar (een beetje) meer.

^ Wat hij zegt.

• StWesleyT
  • Laatst online: 04-05-2025
Ik zou zeggen, koop een kant en klare systeem voor hem. gewoon, 1 van de duurste. Natuurlijk in een heeeele mooie kast. En de rest doe je allemaal zelf een beetje: xtra mem, andere casefans bla bla bla...
als iemand trouwens zo ff zegt: "hey, doe mij maar een PC voor 4000e met zo'n beetje alles erop en eraan." Dan zie ik iemand voor me die: (ps misschien bevooroordeeld) een pianolak glanzende zwarte pc wilt, en heel subtiele blauwe ledachtige lichtjes overal. met dubbele scherm.
vraag eerst welke richting hij op wilt (of bedenk zelf als je m goed kent). of zet er een media center systeempje in. is altijd wel in voor de rijkere onder ons.

ps: wat ik ook zit te bedenken/brainstormen: koop een Mac met intel duo 2 cpu. zet er ook windows vista op en alles. ook leuk?

want k vraag me ook echt af hoeveel verstand zo'n iemand heeft over computers. (zal vast geen pcleek zijn, maar die persoon is toch te lui (en rijk) om zelf een beetje te orienteren...

[ Voor 13% gewijzigd door StWesleyT op 04-07-2006 01:23 ]

Qmotion MiniMaatPC2050. PSN: StWesleyT

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ACID-dude schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:50:
Ehm, sorry? Heb ik wat gemist? :). Dit systeem is voor een vriend van mij (in de dertig), die goed boert. En ja, natuurlijk weet ik dat het (te)veel geld is. Ik heb zelf een Duron 1,6GHz met een Radeon 9200SE. Ik speel namelijk geen nauwelijks spelletjes :). Ik ben een voorbeeld van een prijsbewuste consument, ik zal nooit iets kopen voordat ik er helemaal van overtuigd ben dat ik het nodig heb. Maarja, wat moet je als iemand je zegt: "wil je voor €4000,- een computer voor mij samenstellen? beste van het beste." ?
Het is geen verwijt, eerder de bewust keuze van een zelfstandige/KMO'er om 4000 euro aan een computer te spenderen of aan de fiscus af te geven. Meestal kiest men voor spenderen ipv aan de fiscus af te geven.

Er is eigenlijk geen ander reden waarom iemand 4000 EUR uitgeeft voor een huishoudcomputer.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 04-07-2006 01:25 ]

• Dethroned

Dethroned

Liev

Ik ben een beetje "€ 4000,- ?! waarom zoveel"-moe. De vraag van de TS is simpel, dus wil men nou echt een keer opzouten met opmerkingen over het budget en de nodige huilie's over wat nodig is en niet.

CPU: Conroe Core 2 Duo Extreme
Cooler: Thermalright XP120 met papst fan
Mobo: DFI Lanparty nForce590
Mem: 4x1 GB XP2 Mushkin DDR2 PC8000
Graka: 2xGeForce 7900 GX2
HDD: 4x Seagate 7200.10 750GB
Controller: Areca 1210 128 mb 4 poort
Voeding: Tagan 580W TG580-U15 of een zwaardere

Daarnaast kan je natuurlijk ook even wachten op een Blue Ray recorder.

O en wat ik dan natuurlijk, geheel in stijl, aanraad als monitor is tenslotte de Dell 3007 30"

Ik denk dat je zo wel aan € 4000,- (even los van de monitor en Blue Ray recorder).

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Misschien wel de €4000 waarom discussie, maar de TS heeft imo nog niets verteld over wat de pc moet kunnen.
Misschien vind die vriend wel een €3000,-pc+ uberleete zalmankast (zoals frederikske opperde) wel veel aantrekkelijker, ook al betekend dat geen Areca TB array of 2x7900 of 4gb.
Of misschien moet het budget wat opgerekt worden.

Verwijderd

@TS: er worden nog altijd vragen gesteld in dit topic over wat het systeem moet kunnen.

Misschien kan je hierop eerst antwoord geven voordat er verder gediscussieerd wordt. Want anders blijven de mensen hier posten dat 4000 euro veel te veel is. Niemand kan namelijk een systeem samenstellen zonder te weten waarvoor het moet dienen. is het een gewone internet+tekstverwerker pc of zijn er ook andere zaken op te doen zoals:
- Gamen ?
- Videobewerking, coderen/encoden, andere zware specifieke programma's ?
- Gaat er speciale harware op aangesloten worden waar dient rekening mee gehouden te worden ?
- Wil de eigenaar er mee gaan overklokken ? (zwaar overklokken of gewoon overklokken ?)
- Welke koeling heeft de eigenaar in gedachten ? lucht/water/ander/maakt niet uit ?
- Heeft de eigenaar veel opslag nodig? Welke grootteorde ? Welke betrouwbaarheid ? Welke snelheid ?
- Welke uitbreidingsmogelijkheden wil de eigenaar hebben voor eventuele upgrades later ?

Best eerst een antwoord op deze vragen formuleren want zolang we dit niet weten heeft dit topic niet veel zin !

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dethroned schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 08:44:
Ik ben een beetje "€ 4000,- ?! waarom zoveel"-moe. De vraag van de TS is simpel, dus wil men nou echt een keer opzouten met opmerkingen over het budget en de nodige huilie's over wat nodig is en niet.
Dus we gaan toch maar eens alle duurste onderdelen van de schappen grabbelen in de hoop dat er een snellere pc gebouwd wordt?
CPU: Conroe Core 2 Duo Extreme 10% meer snelheid voor dubbele prijs
Cooler: Thermalright XP120 met papst fan
Mobo: DFI Lanparty nForce590
Mem: 4x1 GB XP2 Mushkin DDR2 PC8000 2GB is niet gemakkelijk vol te krijgen, 4GB is nog moeilijker vol te krijgen. Conroe heeft maar dual channel PC4200 geheugenbandbreedte nodig, meer kan je niet uit de FSB krijgen, tenzij als je overklokt.
Graka: 2xGeForce 7900 GX2 2 zodanig zware grafische kaarten waar je enkel eye candy mee kan tonen, meer fps kan je niet eruit halen wegens processor als bottleneck. SLI wordt niet door alle games even goed benut.
HDD: 4 * Seagate 7200.10 750GB 4*386EUR (schijven) + 343 EUR (controller) levert 2,2TeraBytes voor 1887 EUR. Met 8 * 320GB harde schijven geraak je aan 2,2TB met een 8 poorten Areca-controller voor 1244EUR. Met 8 schijven heb je ook meer transferrate.
Controller: Areca 1210 128 mb 4 poort
Voeding: Tagan 580W TG580-U15 of een zwaardere
Groot budget betekent niet dat je blindelings alle duurste onderdelen van de schappen moet grabbelen.
Daarnaast kan je natuurlijk ook even wachten op een Blue Ray recorder.
Blue Ray brander zou 850 EUR kosten, dat geld kan je opzij houden en het huidige systeem op 3000EUR laten samenstellen. Je geeft hier zelf al aan waarom 4000 EUR teveel is voor een huishoudcomputer.

En we weten idd nog altijd niet wat de gebruiker met zijn computer gaat doen. Algemeen gezien is het budget te groot, tenzij als hij de onderdelenkeuze kan onderbouwen/verantwoorden.

2500 EUR voor een computer en 1500 EUR voor een "MidLifeUpgrade" over 1 jaar. Na een jaar computeren heb je meer idee wat je erbij wilt. Enige reden om toch 4000 EUR door te duwen is de fiscus, in dat geval gaan wij niet zo moeilijk doen over het budget.
Geïndexeerde belastingschaal (België)
Tarief inkomsten
25% tot 7100 EUR
30% tot 10100 EUR
40% tot 16830 EUR
45% tot 30840 EUR
50% meer dan 30840 EUR
Niet iedereen wilt 50% belastingen betalen wegens "teveel geld" verdienen, boekhoudkundig is een 4000 EUR computer een trucje om de inkomsten op papier van een zelfstandige/KMO'er te verlagen.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 04-07-2006 09:34 ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

OMG, 2,2 TB, hoe zou je dat volkrijgen? Ik krijg hier maar net 500GB vol :/ (@20mbit lijntje en 4 users @ deze pc waarvan er 2 downloaden :o)

Wat wil je maat er dan mee? Als hij het weet te benutten (Lijkt me sterk dat hij 2,2TB en snelheid nodig heeft voor foto'tjes en bf2 alleen (Snelheid wel voor BF2, maar die opslag niet...) dan zou hij ook vast wel een pctje kunnen samenstellen hoor, en zou hij weten dat 4000 euro een belachelijke prijs is. 8)7

[ Voor 70% gewijzigd door MensionXL op 04-07-2006 09:42 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

MensionXL schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:39:
OMG, 2,2 TB, hoe zou je dat volkrijgen? Ik krijg hier maar net 500GB vol :/ (@20mbit lijntje en 4 users @ deze pc waarvan er 2 downloaden :o)
2TeraByte is tot nu toe voorbehouden aan de "lanparty-heavy-destroyer-class-servers", je weet wel van die zware bakbeest-servers met een dedicated Gigabit-aansluiting op de backbone van de lanparty.
Wat wil je maat er dan mee? Als hij het weet te benutten (Lijkt me sterk dat hij 2,2TB en snelheid nodig heeft voor foto'tjes en bf2 alleen (Snelheid wel voor BF2, maar die opslag niet...) dan zou hij ook vast wel een pctje kunnen samenstellen hoor, en zou hij weten dat 4000 euro een belachelijke prijs is. 8)7
Ik trek tot 10GB foto's per concertdag, dan zit je wel aan opslag te denken. Helemaal als je de CD-verzameling in wav of flac wilt opslaan, dan nog van alle gameschijfjes images maken zodat je gemakkelijk met deamontools kan inladen.

De zin begon met "ik", juist iedereen heeft zijn persoonlijke eisenpakket.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 04-07-2006 09:55 ]

Verwijderd

Miss is het al een keer aan de orde geweest, maar ik zou IPV 4GB geheugen 2GB (2*1GB) nemen en dan een lagere CL.

• Mevani
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 17:00
Misschien is een degelijk systeem van Alienware een goed idee, met in het achterhoofd het plan om iets eraan te upgraden ;)

Verwijderd

Ja, maar dat is 4 ghz. Als je kijkt dat de basis Conroe proc. al aan de haal gaat met een athlon 4000+. Dan moet de proc. die de TS heeft uitgezocht toch wel die 2 kaarten moeten gaan trekken?

Verwijderd

@Shadowfix
Site:http://www.alienware.com/

Dell XPS Notebook
Dell XPS 600 Renegade(alleen iets te duur);)
Snelle systemen, notebooks...

Er zijn veel kant en klare systemen voor zijn budget....
Of wil hij perse een zelf samengesteld systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 11:14 ]

• StWesleyT
  • Laatst online: 04-05-2025
Dethroned schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 08:44:
Ik ben een beetje "¤ 4000,- ?! waarom zoveel"-moe. De vraag van de TS is simpel, dus wil men nou echt een keer opzouten met opmerkingen...

... bla bla bla ....

...als monitor is tenslotte de Dell 3007 30"

Ik denk dat je zo wel aan ¤ 4000,- (even los van de monitor en Blue Ray recorder).
Zo simpel is het voor jou zelfs ook niet, want je hebt er niet eens een behuizing bij... En hoe weet je dat de persoon geen geluidskaart wilt? andere uitbreiding? tvkaart? software licenties? en geen optische drive, naast die blueray brander? misschien wilt hij ook wel een HD-DVD...

ik denk dat iedereen wel EEN systeem van 4000 kan samenstellen. de kunst is inderdaad ook om de gebruiker een beetje van de benodigde behoeftes voorzien.

edit: zo kan je dus ook net zo goed een bigtower pc kopen met een zooi raid-arrays... hoppa, 4000. makkie... en ook gedacht aan quad-sli... stikstof koeling? }:O

[ Voor 13% gewijzigd door StWesleyT op 04-07-2006 12:34 ]

Qmotion MiniMaatPC2050. PSN: StWesleyT

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:20
voor die prijs heb je ook een xps renegade 600 ofzo, die is as we speak ook al overkill zat, plus hij is op elkaar afgestemd

discogs

• Z-Dragon
Maar die heeft geen Conroe wat het wel een beetje jammer maakt. :)

^ Wat hij zegt.

• Dethroned

Dethroned

Liev

rapture schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:21:
[...]
Dus we gaan toch maar eens alle duurste onderdelen van de schappen grabbelen in de hoop dat er een snellere pc gebouwd wordt?

Geen hoop, realiteit

[...]

Groot budget betekent niet dat je blindelings alle duurste onderdelen van de schappen moet grabbelen.

Fok! jou. Ik heb moeite gedaan om die onderdelen samen te sprokkelen. Het is tenslotte gebaseerd op onderdelen die ik ook ga kopen
[...]
Blue Ray brander zou 850 EUR kosten, dat geld kan je opzij houden en het huidige systeem op 3000EUR laten samenstellen. Je geeft hier zelf al aan waarom 4000 EUR teveel is voor een huishoudcomputer.

En we weten idd nog altijd niet wat de gebruiker met zijn computer gaat doen. Algemeen gezien is het budget te groot, tenzij als hij de onderdelenkeuze kan onderbouwen/verantwoorden.

2500 EUR voor een computer en 1500 EUR voor een "MidLifeUpgrade" over 1 jaar. Na een jaar computeren heb je meer idee wat je erbij wilt. Enige reden om toch 4000 EUR door te duwen is de fiscus, in dat geval gaan wij niet zo moeilijk doen over het budget.

[...]
Niet iedereen wilt 50% belastingen betalen wegens "teveel geld" verdienen, boekhoudkundig is een 4000 EUR computer een trucje om de inkomsten op papier van een zelfstandige/KMO'er te verlagen.
StWesleyT schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:31:
[...]

Zo simpel is het voor jou zelfs ook niet, want je hebt er niet eens een behuizing bij... En hoe weet je dat de persoon geen geluidskaart wilt? andere uitbreiding? tvkaart? software licenties? en geen optische drive, naast die blueray brander? misschien wilt hij ook wel een HD-DVD...

ik denk dat iedereen wel EEN systeem van 4000 kan samenstellen. de kunst is inderdaad ook om de gebruiker een beetje van de benodigde behoeftes voorzien.

edit: zo kan je dus ook net zo goed een bigtower pc kopen met een zooi raid-arrays... hoppa, 4000. makkie... en ook gedacht aan quad-sli... stikstof koeling? }:O
Een redelijke kast was al genoemd, zelf heb ik een deelte van mijn lijst al gekocht.
En als alternatief zou hij de Lian Li V1200 kunnen proberen.
Een popi geluidskaart kon ik zo even niet vinden. Mijn Terratec DMX 24/96 is zeker niet slecht, maar echt tevreden ben ik ook niet. BTW zit er ook sound on board.
TV Kaart... ja ach. Ga huilen ofzo :/
Software licenties :? Het gaat in eerste instantie om harde waren.
Ik vond die Blue Ray wel optisch genoeg |:(

En als laatst hoef ik toch niet een comleet systeem aan te raden. Hij kan toch hieruit zijn onderdelen halen ?
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:38:
Miss is het al een keer aan de orde geweest, maar ik zou IPV 4GB geheugen 2GB (2*1GB) nemen en dan een lagere CL.
Waarom dat ? Dit geheugen is rete goed en heel erg stabiel. En waarom naar 2 GB ?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:20
Z-Dragon schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:57:
Maar die heeft geen Conroe wat het wel een beetje jammer maakt. :)
dat komt dan wel in de renegade 6600 xps :P

discogs

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:36
Dat budget met wat je ermee doet lijkt me nu toch wel duidelijk, niet meer over hebben. Er zijn echt heel veel miljonairs in NL en voor de meesten van hen is zo'n kast een dag minder rente. Nu bedoel ik daar niets negatiefs mee, je moet je het gewoon voorstellen dat deze meneer in verhouding maar 40 euro uitgeeft i.p.v. 10 euro. Als jij het geld hebt, zeg je nu wel dat je nooit zo ragureus zou gaan shoppen.... nou, als je van computers houdt en dat doen de meesten hier en budget is geen probleem, reken maar dat je het duurste van het duurste gaat kopen omdat het net 5% beter is op dat moment.

Die Terabyte opslag is het enige wat dan overkill is eigenlijk naar mijn idee. Tenzij er allemaal HD-films op komen te staan in de toekomst. Maar ook daar geldt, als het budget er is en de gebruiker wil het. Tja, overmacht. Dus CPU, gewoon de 2,93Ghz nemen ook al is die 400 euro meer. Die Physics kaart, misschien heb je er wat aan, misschien niet, als ie in het budget past... gewoon nemen. Hij zou maar eens van pas kunnen komen en vervolgens heeft hij hem niet.

Ik ben ook voorstander om de gebruiker maar uit te leggen dat 2000 euro genoeg is en dan volgend jaar lekker upgraden, maar ik heb het gevoel dat dat hier niet het geval is. Wellicht heeft ie volgend jaar wel weer 4000 euro beschikbaar voor een nieuwe PC of houdt hij deze pc 5 jaar. Als dat laatste het geval is, ook weer het beste/snelste nemen wat in het budget past, dat komt dan toch echt wel van pas. :)

Zodra geld geen rol meer speelt, alhoewel ik niet weet of dat hier het geval is, wil je vooral geen mensen hebben die telkens zeggen dat het weggegooid geld is. Ik kan me daar wel inleven. En dat is toch wat er nu beetje gebeurd hier. Beetje jaloezie denk ik ;) Lijkt me trouwens heerlijk hoor zo'n PC te mogen samestellen en ermee spelen voor even :*)

pepernooot

Verwijderd

offtopic:
Jaloezie zou ik het niet durven noemen. Zulkse onderdelen zijn wel "cool" om te hebben maar daar blijft het ook bij. Ik zou nooit 400 euro meer kunnen uitgeven aan een cpu die 1 eenheid qua MP sneller draait, en dit terwijl dit met de lagere cpu's makkelijk ruimschoots te overtreffen is dmv overklok. Dit zou ik ook niet kunnen moest ik het geld ter beschikking hebben, dan zou ik het fijn op mijn spaarrekening zetten en later iets leuks mee doen. Is in mijn ogen gewoon een kwestie van moreel van de waarde van geld te leren kennen waar je hard voor gewerkt hebt. Nuja ik ben nog student en ik kan niet oordelen over de eingenaar die veel ouder is en zelf ook al werkt, maar toch heb ik mijn bedenking erbij...

Trouwens TS heeft gezegd dat het budget niet op moet ! Die 4000 euro is het budget waar je iets mee kan doen, maar ik stel voor dat we zinnige onderdelen/zaken voorstellen zodat het topic toch nog enige tweakerwaardigheid blijft behouden.

• Dethroned

Dethroned

Liev

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:31:
[...]

offtopic:
Jaloezie zou ik het niet durven noemen. Zulkse onderdelen zijn wel "cool" om te hebben maar daar blijft het ook bij. Ik zou nooit 400 euro meer kunnen uitgeven aan een cpu die 1 eenheid qua MP sneller draait, en dit terwijl dit met de lagere cpu's makkelijk ruimschoots te overtreffen is dmv overklok. Dit zou ik ook niet kunnen moest ik het geld ter beschikking hebben, dan zou ik het fijn op mijn spaarrekening zetten en later iets leuks mee doen. Is in mijn ogen gewoon een kwestie van moreel van de waarde van geld te leren kennen waar je hard voor gewerkt hebt. Nuja ik ben nog student en ik kan niet oordelen over de eingenaar die veel ouder is en zelf ook al werkt, maar toch heb ik mijn bedenking erbij...

Trouwens TS heeft gezegd dat het budget niet op moet ! Die 4000 euro is het budget waar je iets mee kan doen, maar ik stel voor dat we zinnige onderdelen/zaken voorstellen zodat het topic toch nog enige tweakerwaardigheid blijft behouden.
Wat vond je van mijn lijstje dan ? Aangezien ik dit ook ga kopen (in lichtelijk andere vorm of hoeveelheid van een bepaald produkt) ben ik benieuwd waarom mijn lijstje of produkten niet zinnig zouden zijn.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Bever!

3

Bestel gewoon een fijne alienware pc als conroe uit is.
Weet je zeker dat alles in orde is. En je hebt nog een aardig zeldzame case ook ;)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 08:49
Dethroned schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:11:
[...]

Wat vond je van mijn lijstje dan ? Aangezien ik dit ook ga kopen (in lichtelijk andere vorm of hoeveelheid van een bepaald produkt) ben ik benieuwd waarom mijn lijstje of produkten niet zinnig zouden zijn.
rapture in "Conroe-pc zonder grenzen"

rapture heeft dit heel mooi uitgelegd.

en van dat ram, ik zal nooit zeggen dat ik spijt heb van mijn 2GB ram, maar ik heb het gebruik nooit boven 1200 mb gezien (de dagen van ramdisk en vmware uitgesloten) maar dat zijn ook appz welke de gebruiker nooit nodig zal hebben, en dus voorlopig voldoende aan 2GB.

een gebruiker tevreden stellen met een pc van een bepaald budget is echt veel lastiger dan gewoon het duurste uit de schappen trekken (wat jij dus gedaan hebt met je lijstje) en zoals rapture eerder al aangeeft zijn de 1000 dollar processoren niet bedoeld voor verkoop. natuurlijk is het leuk om zo'n processor te kopen, maar als je een pc samensteld van 4000 euro, en je zet twee terrabyte hdd erin en al het geld is op dan is het voor de gebruiker niet leuk als er geen tv kaart inzit die hij wel graag wou hebben. 4000 euro kun je pas opmaken als je precies weet wat de gebruiker wil.
als je dit niet precies weet is het beter om een compleet systeem te bouwen van 2000 euro wat ook zeer snel is, en waar dan dus nog ruimte is voor een extra RAID set of bijvoorbeeld een TV kaart of ik noem maar wat.

de reactie van al deze mensen is geen jaloezie,(in mijn ogen) maar meer een waarschuwing, als je de opdracht krijgt om een 4000 € pc te bouwen dan wil de gebruiker niet dat je moeilijk gaat doen als hij wel een tv kaart wil, maar dat deze er niet in zit. (tv-kaart is alleen een voorbeeld!) je krijgt dan spijt dat je de 1000 dollar chip erin heb gedaan, en nu gezeik krijgt om een TV-kaart. dat is gewoon de boodschap die iedereen de TS wil geven.

[ Voor 10% gewijzigd door LinuZZ op 05-07-2006 11:19 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Dethroned

Dethroned

Liev

LinuZZ schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:15:
[...]

rapture in "Conroe-pc zonder grenzen"

rapture heeft dit heel mooi uitgelegd.

en van dat ram, ik zal nooit zeggen dat ik spijt heb van mijn 2GB ram, maar ik heb het gebruik nooit boven 1200 mb gezien (de dagen van ramdisk en vmware uitgesloten) maar dat zijn ook appz welke de gebruiker nooit nodig zal hebben, en dus voorlopig voldoende aan 2GB.

een gebruiker tevreden stellen met een pc van een bepaald budget is echt veel lastiger dan gewoon het duurste uit de schappen trekken (wat jij dus gedaan hebt met je lijstje) en zoals rapture eerder al aangeeft zijn de 1000 dollar processoren niet bedoeld voor verkoop. natuurlijk is het leuk om zo'n processor te kopen, maar als je een pc samensteld van 4000 euro, en je zet twee terrabyte hdd erin en al het geld is op dan is het voor de gebruiker niet leuk als er geen tv kaart inzit die hij wel graag wou hebben. 4000 euro kun je pas opmaken als je precies weet wat de gebruiker wil.
als je dit niet precies weet is het beter om een compleet systeem te bouwen van 2000 euro wat ook zeer snel is, en waar dan dus nog ruimte is voor een extra RAID set of bijvoorbeeld een TV kaart of ik noem maar wat.

de reactie van al deze mensen is geen jaloezie,(in mijn ogen) maar meer een waarschuwing, als je de opdracht krijgt om een 4000 € pc te bouwen dan wil de gebruiker niet dat je moeilijk gaat doen als hij wel een tv kaart wil, maar dat deze er niet in zit. (tv-kaart is alleen een voorbeeld!) je krijgt dan spijt dat je de 1000 dollar chip erin heb gedaan, en nu gezeik krijgt om een TV-kaart. dat is gewoon de boodschap die iedereen de TS wil geven.
Wederom onzin :r . Je kan een allround pc samenstellen voor elk gewenst bedrag. Dus ook voor € 4000,- Dat gebruikers de TS willen waarschuwen is ook wel na 2 a 3 post duidelijk.
En nogmaals, ik stel een lijst samen en iedereen blaat maar over dat "simpel dure hw" is etc, maar ik heb toevallig hier wel onderzoek naar gedaan. En in mijn post staan ook verwijzingen naar reviews. Dus als jij zo achterlijk bezig blijft, net als de rest die "aan het waarschuwen" is geslagen dan ben je redelijk kansloos. |:(
In jouw hele post komt geen suggestie voor, dus heerlijk constructief. Je kan namelijk ook onderdelen adviseren zoals die I-ram of bepaalde controllers of kasten. :(

Modbreak:Je hoeft niet zo gepikeerd te reageren op de post van LinuZZ :/
Hij legt netjes uit waarom hij iets vindt, als je het daar niet mee eens bent dan kan je dat op een normale manier posten, zonder kotsmileys etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Turkish op 06-07-2006 09:06 ]

Verwijderd

Mijn mening dan maar, in een linkje, om het topic niet te vervuilen

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 16:52
Als je van plan bent om Vista te gaan gebruiken, zou ik zeker wachten tot het uit is.

En qua HD's: RAID10 of RAID01 kun je je wel veroorloven en is sneller dan RAID5.

Verwijderd

Als het geld toch perzee op moet zou ik het zo doen:

Cooler Master Stacker 810, Zwart € 148,21
Asus P5W DH Deluxe, Retail € 216,32 € 216,32
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 319,44
OCZ OCZ2P10002GK, 2048 MB, DDR2, PC8000, 1000 MHz, 2 x= € 349,36
Asus EN7950GX2 /2PHT/1G, 1024 MB, DDR3, PCI Express x16 € 546,54
EnerMax EG701AX-VE (W) SFMA, 600 Watt, Retail € 135,73
Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150 2x= € 489,64
NEC ND-7551, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 65,83
Zalman Reserator 1 Plus € 182,90 € 182,90

Totaal: € 2453,97

En daarbij kopen we dan nog een mooie laptop:

Asus W6F-K003P a € 1526,37

Dat maakt het in totaal: € 3980,34

En dan heb je een mooie mobiele laptop + een geweldig systeem!

Enige dat ontbreekt is een mooie geluids kaart denk ik.. Al neem ik aan dat hij het verschil tussen onboard en los niet kan horen ( dat geld iig voor mij )

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

MensionXL schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:39:

2.2TB is niet heel moeilijk vol te krijgen hoor.
* Phyxion zit ook al tegen de 1TB aan wat ie dagelijks gebruikt, en dan nog 1TB voor de rest

BTW, wat dacht je van 4x2GB geheugen? Vista kan het wel aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Phyxion op 06-07-2006 13:38 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
Als ACID-dude een klant heeft die voor 4000.- een pc wil dan doet ie dat toch gewoon. :? Klant is koning. Een heel topic vol met opmerkingen 'Ohhhh, niet doen!!!111' heeft ook niet echt veel zin. Als ACID-dude die klant geadviseerd heeft en de klant blijft bij zijn standpunt laat het dan.

http://hawvie.deviantart.com/

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
ik ruik stierenschijt :)
No offense maar weet die vriend van je wel wat hij wil? 4000,- euro voor een computer is onzin.

Koop voor 1000,- een computertje, 50,- euro voor de KVK en geef die 'vriend' een factuurtje voor 5000,- ("sorry maar het is iets duurder uitgevallen" }) )

stiereschijt of niet, wel een flink aantal reacties weten te ontlokken :)

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Mensen, allereerst bedankt voor al jullie reacties! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zoveel los zou maken.

Eerste vervelende mededeling (voornamelijk voor mijzelf dan): ik moet wat meer geduld betrachten dan ik had verwacht. Ik zou morgen een gesprek met hem hebben, om zijn gebruikersprofiel (...) in kaart te brengen. Door een verhuizing duurt dit echter wat langer.

Ik begrijp alle twee de kanten van het verhaal prima. Zoals ik ergens heb getypt zit ik zelf met een systeem uit de tweakerprehistorie. Reden daarvoor is dat ik geld gebruik(t) (heb) om een rijbewijs/auto/motor etc. aan te schaffen. Dat geld kan dus niet aan hardware besteed worden. Blijft een kwestie van prioriteiten stellen en dat is voor iedereen anders.

Als advies ga ik hem geven om niet de hele €4000,- aan één enkel systeem uit te geven. Aan de andere kant weet ik eigenlijk al dat hij een reactie zal geven in de richting van "ach joh, maak er gewoon maar iets moois van". Het feit dat z'n geplande 30something" scherm buiten dit budget staat zegt eigenlijk al genoeg.

Lang verhaal kort, de feitelijke samenstelling van het systeem moet even op halt, maar de discussie kan natuurlijk gewoon door :).
Waar als een koe.
kalechinees schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:49:
No offense maar weet die vriend van je wel wat hij wil? 4000,- euro voor een computer is onzin.

Koop voor 1000,- een computertje, 50,- euro voor de KVK en geef die 'vriend' een factuurtje voor 5000,- ("sorry maar het is iets duurder uitgevallen" }) )

Je denkt dat ik niet kan verzinnen hoe ik een hardware leek moet tillen? Is alleen niet mijn werkwijze. Dit is gewoon business as usual voor mij, alleen vang ik er een redelijk bedrag voor.
Ik mis zelfs het feit dat je mijn verhaal voor onzin aanziet. Toch bedankt voor je inbreng..

[ Voor 32% gewijzigd door ACID-dude op 06-07-2006 14:00 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
kalechinees schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:49:

Ja, en een flink aantal reacties gemist :/

[ Voor 86% gewijzigd door TheZeroorez op 06-07-2006 13:56 ]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

^^@ kale chinees: mijn reactie: je post voegt helemaal niets toe aan dit topic.

ontopic. ik mis nog een floppydrive.

is het geen idee om de hdd's in wisselframes te plaatsen?
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/120x120/t/t3bv05.jpg
zoiets dus

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-07-2006 13:57 ]

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
oke :D wat misschien een beetje te 'fokkerig' hierboven.

[non-stierenschijtmodus]
Raad hem aan een Alienware iod te kopen. Waarschijnlijk is ie daar veel blijer mee dan met een coolermaster stacker... :)
Als het echt zo'n rijke stinkerd is dan zal het hem meer om de exclusiviteit gaan dan om de specs.
[/non-stierenschijtmodus]

Je zou ook even contact op kunnen nemen met Micromotive in Eindhoven. Die maken echt mooie water setups...

[ Voor 21% gewijzigd door kalechinees op 06-07-2006 14:06 ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
mr_petit schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:57:
ontopic. ik mis nog een floppydrive.

is het geen idee om de hdd's in wisselframes te plaatsen?
[afbeelding]
zoiets dus
Floppydrive weet ik nog niet. Wat mij betreft is het geen sierlijke toevoeging voor aan de voorkant. Denk echter wel dat ik daar een oplossing voor heb.
Over die wisselframes, daar heb ik hier vanmiddag toevallig een topic over gelezen. S-ata hot-swappable, dus dat werkt wel mooi. Ik moet me daar echter in verdiepen, want in mijn gebruikelijke systemen kom je dat niet tegen ;). Mocht je concrete opties hebben, gaarne :).

• Beugelfles
  • Laatst online: 10:03

Beugelfles

I love rusty spoons

Over de floppy drive, je kan ook gewoon een externe usb floppy drive aanschaffen. Wellicht kan je DVD brander ook extern houden.

Het is maar net wat je voorkeur is. Je kan in ieder geval een heleboel leuke goodies kopen die de bezitter van deze pc waarschijnlijk wel kan waarderen

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02 22:50
Mag ik vragen wat het boodschappenlijstje is nu naar aanleiding van het topic?

Ik zal ook meteen maar zeggen dat 3000 euro de max is voor elke desktop, als je er dan meer geld in doet ga je onevenredig meer betalen voor kleine beetjes prestatie [/zoveelste dubbelpost]

Ik zou gewoon een goed systeem maken en dan een unieke extra toevoegen, zoals 4 21" schermen oid, iets wat je niet vaak ziet. Krijgt zo'n ding toch wel een hoop meer 'pats-factor' door. Verder zou je kunnen kijken naar wat leuke kasten en/of een manier om de computer toch dat ene beetje extra te geven aangezien er zoveel geld ingestoken wordt. (Zie alienware comment ergens ;) )

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

'Zinnig besteden van het budget' en 'geen duurste onderdelen uit de schappen grabbelen' gaat over de prestaties/snelheid/waar dat hij voor zijn geld terug krijgt.

Als PC8000 ram aanraad en de FSB van de processor gebruikt slechts PC4200, dan merkt de gebruiker 0,0% prestatiewinst van opvallend duurdere ram.

Door systemen zo op te bouwen, gaat de gebruiker met een koude kermis thuis komen. Bij de eerste lanparty wordt zijn 4000 euro computer geowned door een buurman met zijn 2000 euro computer.

Een top-desktop moet in de handen van de gebruiker ook aanvoelen als een top-desktop en niet dat de gebruiker achteraf tot conclusie komt dat het niet echt sneller is dan een goedkopere desktop. Als de gebruiker niet van de performance kan genieten, dan raad je ook geen te snelle bak aan.

bv alleen Autobahn-rijders hebben nood aan een wagen die opvallend sneller dan 120km/h gaat, de rest gaat bijna nooit ff testen hoe snel hun wagen kan.

Hetzelfde met de 4*750GB RAID5-array die opvallend duurder is dan een 8*320GB RAID5-array. De 8-schijven is niet alleen goedkoper, maar is ook opvallend sneller. Je kan ook naar 12 schijven grijpen, dan kost ongeveer zoals de 4*750GB, maar het levert wel meer opslag op en extra performance.

Alienware is ook een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 06-07-2006 16:02 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41

met de conroe voor de deur lijkt me dit niet meer op te gaan. Een 4GHz P4 is ongeveer te vergelijken met een FX60 denk ik zo, en aangezien een E6600 daar weer gehakt van maakt, wordt de videokaart wel goed benut. Of een 7950 ook genoeg benut wordt weet ik niet, maar die kaart is zowieso het laagste bang for buck mogelijk ;)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

p43000 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:12:
met de conroe voor de deur lijkt me dit niet meer op te gaan. Een 4GHz P4 is ongeveer te vergelijken met een FX60 denk ik zo, en aangezien een E6600 daar weer gehakt van maakt, wordt de videokaart wel goed benut. Of een 7950 ook genoeg benut wordt weet ik niet, maar die kaart is zowieso het laagste bang for buck mogelijk ;)
Het schuift op met de tijd en vooral benchmarks van je lievelingsgames checken, dus nogmaals oproep voor details en eisenpakket. bv Quake 4 heeft weinig aan snellere grafische kaarten, maar voor Fear is het belangrijker.
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/8241/2006651658136152oy.jpg

Een desktop puur voor 1 game bouwen is ook een vorm van maatwerk, die-hard-Counter-Strikers hebben uiterst speciale eisen. Voor hen telt alleen de minimum fps in de allerallerslechtste omstandigheden, zelfs dan moet er bv minstens 90fps zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 06-07-2006 16:18 ]

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05-2025

ambi

IGN: EvulKlowne

Ik zag hier "Conroe", en "P5W", en "RAID5", en toen moest ik hieraan denken:
http://theinquirer.net/default.aspx?article=32818

... ik vraag me af of borden icm Intel® P965/ICH8R daar ook last van zullen hebben?

Steam/uPlay: EvulKlowne

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Mis je nou hardware om video (TV& analoog & digtaal , DVC-T / DVC-S ) te capturen, of lees ik de topic start niet goed?

En zijn die Physics kaarten al redelijk ondersteund door software? VOlgens mij krijg je over een half jaar daarmee een probleem aangeizne dat nog heel erg hard in ontwikkleing is.

[ Voor 45% gewijzigd door leuk_he op 06-07-2006 16:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Voor dat geld zou ik een hele andere RAID setup nemen.

Denk eens aan de WD Raptor 150GB 10k RPM en dan 4x in RAID 10 en dan nog 2 500GB schijven van Hitachi in RAID icm een Areca controller. Als je geld uitgeeft doe het dan goed :)

Net zoals de voeding als je een beetje kwaliteit wil dan zou ik voor een Enermax of Tagan gaan. Tt is nu ook weer geen top merk kwa voedingen.

Neem Waterkoeling ipv lucht............toch geld zat?

4GB wat een extreem zware overkill voor een HTK (huis-tuin-keuken) PC ( al het andere overigenes ook :) maar dat terzijde)

Voor de rest kijk eens naar Cube PCs die hebben veel ruimte voor opslag en voor alle andere onderdelen.

wat meerdere al hebben gezegd, wat een overkill allemaal

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Twix schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:29:

Denk eens aan de WD Raptor 150GB 10k RPM en dan 4x in RAID 10 en dan nog 2 500GB schijven van Hitachi in RAID icm een Areca controller. Als je geld uitgeeft doe het dan goed :)
Volgens jouw voorkeur zijn dat de goeie RAID-array's, alleen heeft de TS nog geen voorkeuren gegeven zodat we in het duister blijven tasten.

Naast data-array is er een andere array met Raptors voorzien als bootschijven.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 06-07-2006 16:36 ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
grolschbeugel schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:45:
Over de floppy drive, je kan ook gewoon een externe usb floppy drive aanschaffen. Wellicht kan je DVD brander ook extern houden.
Ik denk niet dat de brander extern gaat komen, aangezien er meer dan genoeg ruimte is in de kast en je het apparaat regelmatig gebruikt. Extra kabelzooi lijkt me niet handig.
Over de usb-floppy, daar heb ik aan zitten denken, maar is dat ding dan wel bruikbaar voor de s-ata driver floppy's? Dat is één van de redenen dat een floppy nog handig is.
rapture schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:14:
[...]
dus nogmaals oproep voor details en eisenpakket.
ACID-dude schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:53:
Eerste vervelende mededeling (voornamelijk voor mijzelf dan): ik moet wat meer geduld betrachten dan ik had verwacht. Ik zou morgen een gesprek met hem hebben, om zijn gebruikersprofiel (...) in kaart te brengen. Door een verhuizing duurt dit echter wat langer.
Ik weet het helaas simpelweg nog niet :).
ambi schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:16:
Ik zag hier "Conroe", en "P5W", en "RAID5", en toen moest ik hieraan denken:
http://theinquirer.net/default.aspx?article=32818

... ik vraag me af of borden icm Intel® P965/ICH8R daar ook last van zullen hebben?
Voor een raid-5 array, die ik vrij waarschijnlijk acht, komt er sowieso een hardware raidkaartje in :).
leuk_he schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:28:
Mis je nou hardware om video (TV& analoog & digtaal , DVC-T / DVC-S ) te capturen, of lees ik de topic start niet goed?
Dat heb je juist gelezen. Ik weet echter nog niet exact wat zijn eisen zijn, dus dergelijke specifieke hardware heb ik achterwege gelaten. Rest me nog te zeggen dat er voldoende budget voor zulke dingen is.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Twix schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:29:

Net zoals de voeding als je een beetje kwaliteit wil dan zou ik voor een Enermax of Tagan gaan. Tt is nu ook weer geen top merk kwa voedingen.

Neem Waterkoeling ipv lucht............toch geld zat?

4GB wat een extreem zware overkill voor een HTK (huis-tuin-keuken) PC ( al het andere overigenes ook :) maar dat terzijde)

Voor de rest kijk eens naar Cube PCs die hebben veel ruimte voor opslag en voor alle andere onderdelen.

wat meerdere al hebben gezegd, wat een overkill allemaal
4GB is overkill, maar 4x raptor 150gb in RAID10 is dat niet? :P
En ja, het is meerdere malen voorbij gekomen, het is overkill. Een Cayenne met 500pk is dat echter ook. Toch worden ze verkocht.

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
kalechinees schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:59:

Raad hem aan een Alienware iod te kopen. Waarschijnlijk is ie daar veel blijer mee dan met een coolermaster stacker... :)
Als het echt zo'n rijke stinkerd is dan zal het hem meer om de exclusiviteit gaan dan om de specs.
Hij wil juist geen out-of-the-box systeem, maar iets wat hij tot in de puntjes kan bepalen. Volgens mij komen er van Alienware geen mensen bij je op bezoek die álles voor je maken.
Ik wil graag nog even benadrukken dat het systeem in de TS een opzet was, om te kijken wat er binnen zo'n budget mogelijk is. Ik had verwacht het morgen verder te kunnen uitwerken, maar zoals in mijn eerdere post staat is dat vertraagd.

ok, dat had ook wel in 1 gekund

[ Voor 4% gewijzigd door ACID-dude op 06-07-2006 16:44 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Tja, eens een andere boeg: Voor dit geld kan je ook kopen:
-Een simpel thuisservertje voor in de kelder, met heel veel GB en wat TV kaarten (analoog en digitaal/sateliet) 1500
-Een stille en niet al te megaboombastic HTPC: 750, doet er wel een veel te gecompliceerde AB met schermpje en andere star trek gimmicks bij, dat wordt leuk bevonden.
-Een alleraardigste gamePC voor spelletjes en typen: 1750
En op zijn de centjes.
Kannie ook nog lekker met z'n vrouw DVD'tje kijken als daar enige behoefte aan is.
(Ja, ja, ik weet het, TS gaat nog met 'm praten over wat gewenst is).
Zet een HTPC backend op de server en bijpassend frontend op de HTPC en game PC en klaar ben je; wat voor jou misschien een bijkomend voordeel is: een (goed te rechtvaardigen) uitbreiding van de post assemblage.

• TheZeroorez
  • Niet online
ACID-dude schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:43:
iets wat hij tot in de puntjes kan bepalen.
Voorlopig ben jij hier dingen aan het vragen, waar veel mensen antwoord op geven, en is hij niet zelf bezig het tot in de puntjes te bepalen.. :?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als het snel moet is een leuke scsi kaart met een aantal 15.000rpm scsi schijven misschien ook een optie?
Als ik een systeem met zo'n budget zou moeten samenstellen zou ik er high-end spul in stoppen (lees: scsi, dual processor, etc.)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

ACID-dude schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:43:
Hij wil juist geen out-of-the-box systeem, maar iets wat hij tot in de puntjes kan bepalen.
Haha, tot in de puntjes alles zelf bepalen? Voor zover ik weet is het enige wat hij bepaalt zijn budget en that's it. dat noem ik niet veel bepalen hoor. :D
Volgens mij komen er van Alienware geen mensen bij je op bezoek die álles voor je maken.
Euhm ik dacht net van wel of was dat een ander merk?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ACID-dude schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:38:
4GB is overkill, maar 4x raptor 150gb in RAID10 is dat niet? :P
En ja, het is meerdere malen voorbij gekomen, het is overkill. Een Cayenne met 500pk is dat echter ook. Toch worden ze verkocht.
Je hebt de Cayenne SUV 500pk out of the box en je hebt mensen die een legerjeep pakken en tunen totdat het 500+pk levert. Dit is ook het verschil tussen Alienware die performance out of the box levert voor een redelijke prijs en tweakers die hard willen tweaken en zoveel mogelijk voor hun geld willen krijgen. bv een RAID5-array met meer snelheid en opslag voor dezelfde prijs

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
TheZeroorez schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:46:
[...]

Voorlopig ben jij hier dingen aan het vragen, waar veel mensen antwoord op geven, en is hij niet zelf bezig het tot in de puntjes te bepalen.. :?
Ik bedoelde ermee te zeggen dat hij al zijn eisen bij mij kwijtkan. Er is een verschil tussen de gebruikerskant en de tweakerskant. Ik ga met hem overleggen wat hij wil kunnen doen en ik praat met jullie over hoe dat te realiseren :).

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:52:
[...]
Haha, tot in de puntjes alles zelf bepalen? Voor zover ik weet is het enige wat hij bepaalt zijn budget en that's it. dat noem ik niet veel bepalen hoor. :D
Ik heb toch hierboven gezegd dat ik nog niet de mogelijkheid heb gehad om goed met hem te overleggen? Reken maar dat hij wel weet wat hij wil gaan doen met dat ding. Het is dan verder aan mij om daar invulling aan te geven. Duurt alleen nog iets langer dan ik had gedacht.
rapture schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:54:
[...]
Je hebt de Cayenne SUV 500pk out of the box en je hebt mensen die een legerjeep pakken en tunen totdat het 500+pk levert. Dit is ook het verschil tussen Alienware die performance out of the box levert voor een redelijke prijs en tweakers die hard willen tweaken en zoveel mogelijk voor hun geld willen krijgen. bv een RAID5-array met meer snelheid en opslag voor dezelfde prijs
Ok, misschien niet de perfecte vergelijking, maar het is echt niet zo dat ik straks zoveel mogelijk dure dingen ga bestellen. Ik snap ook niet helemaal waar dat vandaan komt. Het systeem in de TS is een opzet om te kijken wat er binnen zo'n budget mogelijk is en voor mij om goede ideeën op te doen. En dat lukt dankzij jullie prima :).

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

Gaat de pc nog gekocht worden?

• TheZeroorez
  • Niet online
Vast wel. Er is toch geen haast bij? Toen ik een topic had geopend, was ik er na 3 dagen ofzo uit. Ik heb het systeem echter ook pas een week later aangeschaft. Ik denk zelfs dat dat snel is.

Een auto koop je toch ook niet zo 'even'?

• moviehouse
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2018
TheZeroorez schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:35:
Vast wel. Er is toch geen haast bij? Toen ik een topic had geopend, was ik er na 3 dagen ofzo uit. Ik heb het systeem echter ook pas een week later aangeschaft. Ik denk zelfs dat dat snel is.

TheZeroorez schreef op zondag 09 juli 2006 @ 22:35:

gelijk heb je!

Ik zou de aankoop van deze pc toch zeker nog een tweede keer overdenken...

Hij kan beter een mooie gamepc samenstellen, en deze €2000,- en de rest besparen voor eventuele upgrades.

Ikzelf zou het iig niet kunnen om geld te "verspillen". Het lijkt mij ook dat hij het wel fijn vind om niet alles over de balk te smijten terwijl dit helemaal niet nodig is. Probeer hem aan zijn verstand te peuteren, dat dit zware overkill is.

Het zou zo maar kunnen dat hij er een jaar hard voor gewerkt heeft, ipv dat hij alles zomaar krijgt...
Pagina: 1 2 Laatste