Voor mijn werk struin ik regelmatig pagina's af naar informatie. Privé host ik een paar sites en ik vroeg me eigenlijk af wat maakt nu een goede zakelijke website? Vanuit mijn werk kom ik de meest gekke dingen tegen dat je denk "daar zou ik nooit willen kopen". Soms moet je een tijd wachten op een animatie, dan ben ik al weer weg ...
Het gaat dus om een zakelijke pagina, wat maakt die tot een succes. Je baas vraagt om even een bedrijf te bekijken en jij struint naar de pagina ... wat zijn afknappers, wat zijn goede dingen? Met name bij de kleinere hobby sites kom je de meest leerzame dingen tegen.
Don't's:
Het gaat dus om een zakelijke pagina, wat maakt die tot een succes. Je baas vraagt om even een bedrijf te bekijken en jij struint naar de pagina ... wat zijn afknappers, wat zijn goede dingen? Met name bij de kleinere hobby sites kom je de meest leerzame dingen tegen.
Don't's:
- Start pagina's alleen geschikt voor IE ...
- Alleen een flash animatie als intro pagina ... (helemaal als er geen skip mogelijkheid is)
- Start pagina beginnen met taal keuze (gewoon aan de hand van IP land bepalen en dan duidelijk zichtbaar de mogelijkheid tot taalveranderen, voorkeur met flaggetjes zodat je geen text hoeft te gebruiken)
- een .nl domein alleen in het Engels
- muziekjes
- Veel animaties in buttons en cursor volg dingtjes.
- Felle achtergrondkleuren.
- Eerste pagina alleen maar vertellen wat het doel van het bedrijf is, welke producten er gemaakt worden, functionele foto erbij. De eerste 10 seconden zijn bepalend voor verder kijken of afknappen. Niet beginnen met geschiedenisles (=profiel).
- Duidelijke maar zakelijke menu mogelijkheden (knoppen of lijsten, waar je voorkeur naar uit).
- IE, Firefox en Opera getest.
- tweetalig (zie ook don't, .nl alleen engels)
- letter grootte aanpasbaar
- minimale pagina's: Home, Profiel, Product en Contact.
- contact pagina met alle gevens die voor een klant en leverancier van belang kan zijn (bankgegevens/KvK/email) en een plattegrond met locatie aangegeven.
... gecensureerd ...