Low-end video server, wat zit er in de Asus Pundit

Pagina: 1
Acties:
  • 919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 18:52
Ik ben bezig om een low-end video server in elkaar te zetten, de eisen zijn, niet te groot, niet te duur en moet al het huidige beeld materiaal kunnen spelen. (eigenlijk wat iedereen wil) ;)

tot nu toe ben ik gekomen op een:
Asus Pundit P1-AH1
AMD Athlon 64 3700+ s939 San Diego
2x 512mb DDR 400
harddisk (kan van alles zijn)
SB live 5.1 (heb ik nog liggen)

totale kosten +/- €450,-

Mijn vraag is was de mogelijkheden van de onboard video-kaart zijn ?? in de specificaties vind ik terug dat het MOBO is uitgerust met een:
North Bridge: nVidia Crush 51PV
South Bridge: nVidia MCP 51
Graphics Integrated GeForce 6 GPU

Een geforce 6 doet vermoeden dat er de nodige hardware ondersteuning is voor verschillende video formaten. Sowieso zal er hardware ondersteuning zijn voor MPEG2, maar ondersteunt deze Chip ook MPEG 4 ofwel h.264??

Hier onder ff mijn redenen waarom ik voor de verschillende onderdelen gekozen heb, misschien kunnen mensen dan met argumenten komen om toch voor iets anders te kiezen

-De Pundit, omdat het een kleine mooi complete kast is die je goed tussen de rest van je audio video apparatuur kan zetten.

-de Athlon, ik zou voor een duurdere dual-core kunnen gaan, maar omdat het systeem voornamelijk gebruikt gaat worden voor of film kijken of eventueel een klein beetje browsen ( wordt op een LCD-TV aangesloten zal die weinig mulitasken te doen krijgen, en de meeste video players ondersteunen geen dual-core, dus heeft het geen zin om daar het extra geld in te stoppen.

-de SB-live, ja is eigenlijk een beetje overbodig, maar om onduidelijke redenen heeft Asus ervoor gekozen om de digitale audio uit, aan de voorkant achter een klepje te doen. dit ziet er natuurlijk niet uit als je de pundit oven op een versterker neerzet.

alle suggesties zijn welkom..

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Verwijderd

De videokaart van is een integrated geforce 6150; op google staat dat h.264 ondersteund. Je kan zelf eventueel hier ook nog op googlen'

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-07 15:26

robdejongNL

Bite me

Eindelijk nog iemand die deze kast ook wil bemachtigen 8).
Ik zit ook nog steeds met enkele vragen.. ik wil wel eens weten hoe de kast er van binnen uit ziet.
Er zijn alleen foto's te vinden van de buitenkant en van zijn 775 broertje..
Of zijn deze 2 kasten identiek aan de binnenkant?

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-07 14:19
Naar mijn idee kan je misschien beter gaan voor een Pentium D 805. Deze dualcore processor is even 10 euro goedkoper als de Athlon 64 3700+. Het lijstje word dan zo:

Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed) € 110,50
Asus Pundit-PH3 (S775, Zilver) € 132,17
2x 512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 34,50 x2
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) € 71,25
SB live 5.1

Totaal € 382,72

Hierbij ben ik uit gegaan van de goedkoopste onderdelen in de Pricewatch. Waarschijnlijk zal de totaalprijs bij de winkel rond de 400 euro uit komen. Ook is het aan te raden om sneller merk-geheugen te nemen, dit geheugen is waarschijnlijk CL3.0 geheugen. Ook word hier een andere Asus Pundit gebruikt die wel dualcore processors ondersteunt. Het grootste nadeel van deze opstelling is de Intel Media Accelerator 900, zelf weet ik niet of deze de zwaardere video formaten kan afspelen. Er is echter wel een PCI Express x16 slot aanwezig waarmee er eventueel een zwaardere videokaart uit de Geforce 6 of 7, Radeon x of x1 serie in kan worden gezet.

• jobvr
Andijvie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:27:
Eindelijk nog iemand die deze kast ook wil bemachtigen 8).
Ik zit ook nog steeds met enkele vragen.. ik wil wel eens weten hoe de kast er van binnen uit ziet.
Er zijn alleen foto's te vinden van de buitenkant en van zijn 775 broertje..
Of zijn deze 2 kasten identiek aan de binnenkant?
als je handleiding van asus.com download staan daar veel foto's van de binnekant in..
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us en de goede aanklikken en je hebt hem
jp12
Naar mijn idee kan je misschien beter gaan voor een Pentium D 805. Deze dualcore processor is even 10 euro goedkoper als de Athlon 64 3700+. Het lijstje word dan zo:

Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed) € 110,50
Asus Pundit-PH3 (S775, Zilver) € 132,17
2x 512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 34,50 x2
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) € 71,25
SB live 5.1

Totaal € 382,72
Ja, heb ik ook naar gekeken, maar die geïntegreerde video oplossing lijkt me helemaal niet, dus komt er toch weer de kosten van een video-kaart bij.. voordeel is idd wel dat je dan zelf een goede kan uitzoeken.
Als ik naar verschillende testen kijk, heb ik het idee dat de 3700+ beter presenteert dan de D805 bij applicaties die maar op 1 cpu draaien
En het laatste argument om voor de P1-AH1 te kiezen is dat ik vind dat die er veel beter uitziet (ja, ik weet het, een ontzettend vrouwen argument, maar het oog wil ook wat)

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

jobvr schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:54:
Ik ben bezig om een low-end video server in elkaar te zetten, de eisen zijn, niet te groot, niet te duur en moet al het huidige beeld materiaal kunnen spelen. (eigenlijk wat iedereen wil) ;)
Een videoserver, ik dacht even dat je een server voor streaming video wilde bouwen, maar wat je eigenlijk bedoelt is een HTPC?
-de SB-live, ja is eigenlijk een beetje overbodig, maar om onduidelijke redenen heeft Asus ervoor gekozen om de digitale audio uit, aan de voorkant achter een klepje te doen. dit ziet er natuurlijk niet uit als je de pundit oven op een versterker neerzet.
Mijn shuttle heeft hetzelfde probleem, maar wat je doet is je haalt ergens een asus bracket vandaan met spdif aansluitingen, en dat kabeltje monteer je ergens op het mobo, kans is groot dat de aansluiting op het frontpaneel gewoon ook met draadjes binnen uitkomt, dus die kun je zo omprikken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• robdejongNL

robdejongNL

Bite me

jobvr schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:25:
[...]
als je handleiding van asus.com download staan daar veel foto's van de binnekant in..
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us en de goede aanklikken en je hebt hem
Toppie! inderdaad dat ik daar niet aan gedacht heb _/-\o_
Tijd om dit beestje eens te bestellen, aangezien ik straks een 3000+ Venice over heb na upgrade 3800 X2 voor normale pc. 8)

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:43
druk ook zo'n X2 3800+ in die videobewerkings PC.. dat is nu net een van de taken die bijna de 100% prestatieverbetering bereikt op een dualcore/dual cpu systeem.

De wijzen komen uit het Oosten!

• jobvr
Ja sorry, video server is misschien idd een wat groot wordt, ik had al een mail-server en file-server, dus was lekker verder aan het benamen, maar gewoon "media-center" is waarschijnlijk een beter woord.

bij video bewerking heb je idd veel aan een dual-core proccesor, maar ook bij het gebruik van Power-DVD enzo ??? bij winamp zal het tegen vallen, heb je ipv 6% PCU-load nu 2x3% 8)7

kwam er net achter dat de 3500+ AM2 ook niet zo duur meer is, maar kan nergens een webshop in nederland vinden die de Asus-pundit P1-AH2 verkoopt.. iemand een suggestie ??

SeatRider dat idee van dat bracket is idd goed, die moet ik alleen op de kop zien te tikken en die 5.1 kaart ligt er al, en kost alle een positie om een PCI kaart in het systeem de duwen.. zal het gebruik van die 5.1 kaart nadelig zijn voor de prestatie van het systeem of de geluidkwaliteit ten opzichte van de onbaard kaart ??

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:17
jobvr schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:18:
Ja sorry, video server is misschien idd een wat groot wordt, ik had al een mail-server en file-server, dus was lekker verder aan het benamen, maar gewoon "media-center" is waarschijnlijk een beter woord.

bij video bewerking heb je idd veel aan een dual-core proccesor, maar ook bij het gebruik van Power-DVD enzo ??? bij winamp zal het tegen vallen, heb je ipv 6% PCU-load nu 2x3% 8)7

kwam er net achter dat de 3500+ AM2 ook niet zo duur meer is, maar kan nergens een webshop in nederland vinden die de Asus-pundit P1-AH2 verkoopt.. iemand een suggestie ??

SeatRider dat idee van dat bracket is idd goed, die moet ik alleen op de kop zien te tikken en die 5.1 kaart ligt er al, en kost alle een positie om een PCI kaart in het systeem de duwen.. zal het gebruik van die 5.1 kaart nadelig zijn voor de prestatie van het systeem of de geluidkwaliteit ten opzichte van de onbaard kaart ??
Je krijgt alleen 2x 3% cpu-usage als het programma door 2 cores tegelijk gebruikt kan worden...wat de meeste dus niet zijn ;)
Ik zou voor de amd gaan, ook ivm met de warmte/wattage van de cpu :P

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Is leuk systeempje, heb net zelf een P1-AH1 met Athlon 64 3200+ als mediacenter in elkaar gezet.
De binnenkant is voor zover ik heb gezien van alle Pundit's (al vanaf de R) hetzelfde.

Paar aandachtspunten, tot nu toe:

• Let op met "grote" PCI-kaarten: er is eigenlijk net te weinig ruimte voor full-height PCI-kaarten (zoals de Hauppage PVR500). In het bovenste slot past het net, met een kleine modificatie aan de kast. In het onderste slot kost een full-height PCI-kaart meer moeite, dan moet de kast verder uitgebogen worden.
Ook de lengte van PCI-kaarten moet beperkt zijn, anders kom je in conflict met de heatsink + processorfan. In het bovenste slot steekt de PVR500 1,5cm over de processorfan heen, in het onderste slot kan dat uiteraard niet.
Ik zal wat foto's maken en die toevoegen, ter verduidelijking.

Dus als je ook nog een SB Live wilt plaatsen: check hoe lang die is, het zou wel eens niet kunnen passen... Ik heb ooit ergens iets gelezen over het verplaatsen van de SPDIF poort naar de achterkant, maar dat kan ik nu ff niet meer vinden :(

• Zie http://www.ikanos.se/pundit/modding.html voor wat interessante warmte- en geluidsreductietips voor de Pundit. Warm wordt-ie wel, mijn 3200+ is bij normaal gebruik (dat is: aan staan en een keer wat opnemen/afspelen) ook zo'n 65 à 70 graden. Dat vind ik persoonlijk erg heet, maar kweet nog niet hoe dat slim op te lossen is.
Iemand tips voor een goede en stille (en niet te grote, het is maar een beperkte ruimte) processorkoeler?

Blijkbaar "wil" het ding zo warm worden, want als ik hem net aan zet, blijft de fan <800rpm draaien, pas later als hij warmer wordt neemt dat toe (en daarmee ook het geluid - maar da's een kwestie van een andere fan en een groter gat in de kast) Of heeft iemand daar ook nog een oplossing voor?
Wat ik eigenlijk had gehoopt is dat ik de 3200+ nog langzamer zou kunnen laten draaien en daarmee nog meer warmte zou kunnen voorkomen, maar het enige dat kan is de Cool'n Quiet driver (die brengt 'm tot 50% terug). In het bios zijn alle processorklok-instellingen disabled en dus niet aan te passen.

• Kast is zeker mooi klein (dat was een belangrijk selectiecriterium voor mij), maar "bedoeld" voor rechtop gebruik. Neerleggen kan ook (gelukkig :)) maar dat betekent wel:
- de linkerzijkant (eigenlijk "de onderkant") is niet mooi zwart maar 'metaal met gaatjes'. Dat is iets minder fraai, maar wel handig ivm luchtaanvoer, zeker als je de processorfan omkeert. Eventueel nog zwart verven zodat-ie minder opvalt tussen de rest van de audio/video apparatuur.
- de onderkant (eigenlijk de "rechterzijkant") heeft geen pootjes, dus zul je zelf op een kleine verhoging moeten leggen, anders gaat het afdekklepje aan de voorzijde niet goed open. Ook wel overkomelijk.

• robdejongNL

robdejongNL

Bite me

pipo76 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:44:
Is leuk systeempje, heb net zelf een P1-AH1 met Athlon 64 3200+ als mediacenter in elkaar gezet.
De binnenkant is voor zover ik heb gezien van alle Pundit's (al vanaf de R) hetzelfde.

Paar aandachtspunten, tot nu toe:
*knip*
Zou je misschien eens wat foto's willen plaatsen van je setup? :*)
Want ik heb liever ook niet dat het allemaal te krap word.
Ik ben al tevreden als er een PVR-150 kaartje in past. :o

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Andijvie schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 22:16:
[...]

Zou je misschien eens wat foto's willen plaatsen van je setup? :*)
Want ik heb liever ook niet dat het allemaal te krap word.
Ik ben al tevreden als er een PVR-150 kaartje in past. :o
Uiteraard. Zie hier een schuin-achter aanzicht van de PVR500 in de Pundit gepropt.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~wnn418490/IMG_2309bt.jpg

En zo ziet het er van binnen uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~wnn418490/IMG_2310bt.jpg
Ik heb de rand van de kast met isolatietape beplakt (ook de rand van de zwarte behuizing) om te voorkomen dat er eventueel sluiting wordt gemaakt. Het past allemaal precies, maar je weet maar nooit :)
Inmiddels heb ik de 70x15 processorfan vervangen door een Papst 80x25 (de 3100rpm variant). Die past niet meer 'onder' de kaart, maar zit er naast, vergelijkbaar aan wat deze knakker heeft gedaan:
http://www.ikanos.se/pundit/modding.html inclusief het grotere gat in de kast en daar een metalen framepje overheen.
De resultaten daarvan stemmen me overigens zeer tevreden: in de "oude" situatie liep de temperatuur na verloop van tijd op tot zo'n 70 graden en ging de fan 3000rpm draaien, met een "verhoogd geluidsniveau" (om niet te zeggen takkeherrie) tot gevolg. In de nieuwe situatie draait de fan tussen de 0 (!) en 2500rpm en is de temp nog niet boven de 62 graden gekomen.
Wat ik het liefste zou willen is dat de fan altijd minstens 1500 (ofzo) rpm draait, en pas als de temp te ver oploopt wat harder. Ik heb begrepen dat zoiets met speedfan zou moeten kunnen, maar dat is me nog niet gelukt. Ach, altijd wat te wensen overhouden ;)

En hier de oplossing voor de schuifpuzzel: hoe krijg je die kaart achter die rand? Nou, gewoon, zo:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~wnn418490/IMG_2311bt.jpg

Overigens kwam ik hier http://www.xs4all.nl/~ceberg/meuk/PCtjes/Pundit/ nog een aantal Pundit foto's tegen, heeft ook ergens in een Tweakers-post gestaan maar geen idee meer welke ;)
jobvr schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:54:
Hier http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/22525991 heeft iemand zich ook geërgerd aan de spdif-uitgang aan de voorzijde, en dat zelf opgelost. Mijn audio is allemaal nog analoog (of nouja, wanneer het door de kabeltjes stroomt) dus hier heb ik mij (nog) niet aan gewaagd. Maar 't ziet er niet heel moeilijk uit ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door pipo76 op 09-07-2006 17:48 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik sta ook op het punt om een Asus p1-ah1 te bestellen met XP 3500+ venice processor erbij. Ik ga het gebruiken als mce systeem, dus het moet 24/7 aanstaan dan wel in stand by staan (ik hoop dat S3 wel normaal werkt met dit systeem) en stil zijn. Dat laatste vind ik erg belangrijk. Ik wilde in eerste instantie voor een Silverstone htpc behuizing gaan met Nexus voeding, passief gekoelde videokaart en het liefst een XP mobile processor erop. Maar dat werd toch erg prijzig en bovendien groot.

Maar is de p1-ah1 eigenlijk wel een beetje stil?
En ziet die kast er nog een beetje fatsoenlijk uit met die PCR500 er zo ingepropt? Ik heb die kaart namelijk ook. Ik kan misschien ruilen met een vriend die twee PVR150s heeft. Maar als het uitiendelijk wel past om die PVR500 erin te krijgen doe ik dat liever (qua aansluiten makkelijker).
En ik ga maar eens bij Exirion informeren hoe hij precies die SPDIF heeft aangelegd, want SPDIF aan de voorkant achter een klepje is een beetje ongelukkig gekozen to put it mildy :).

En is er ervaring met dit systeem in MCE2005? En weet iemand hoe de tv out is?

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 23-07-2006 18:31 ]

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

(ik hoop dat S3 wel normaal werkt met dit systeem)
Yeps, dat werkt. Hij wordt keurig wakker voor geprogrammeerde opnamen en valt weer standby na x tijd.
Maar is de p1-ah1 eigenlijk wel een beetje stil?
In mijn opstelling vind ik het geluidsniveau alleszins acceptabel. Ik heb wel een paar kleine modificaties aan de kast gedaan:
- de standaard processorfan (70x15mm) vervangen door een Papst 3100rpm 80x25: veel meer capaciteit en een stuk stiller. (Eigenlijk zou 1500rpm ook wel genoeg zijn, maar ach, je kunt maar wat capaciteit overhebben dacht ik)
- een groter gat in de behuizing gemaakt voor de airflow van de processorfan (zie ook http://www.ikanos.se/pundit/modding.html voor mijn inspiratiebron)
- aan de buitenkant achter de voeding nog een stille Papst 1500rpm 80x25 fan geplaatst, die de wame lucht uit de kast/koeling mijn tvmeubel uitjaagt.

Gevolg: de proccesorfan draait meestal tussen de 0 en 800rpm, de temperatuur van de processor is plm. 65 graden. Vind ik aan de warme kant, maar koeler krijg ik hem niet en wil hij blijkbaar niet, anders zou de fan wel harder draaien.

Nog wel een tip die heel wat decibels en graden scheelt: zie [MCE 2005] Hoge CPU belasting na ontwaken uit stand-by hier voor een thread over hoge cpu-belasting na ontwaken uit standby.

Al met al ben ik er zeer tevreden mee; ik heb de Pundit geselecteerd op zijn compactheid en daarbij valt het geluidsniveau me niets tegen.
En ziet die kast er nog een beetje fatsoenlijk uit met die PCR500 er zo ingepropt?
Yep, daar zie je verder niets van. Het is een heel gedoe om hem erin te krijgen, maar als hij er eenmaal in zit, past het precies.
En is er ervaring met dit systeem in MCE2005?
Wat wil je weten? Ik heb (nog) geen bijzonderheden ontdekt. Hij doet het gewoon ;)
En weet iemand hoe de tv out is?
Ik gebruik de tulp-aansluiting (en niet de svhs, niet de dvi en niet de vga) en die vind ik prima. Als MCE niet aanstaat zitten er op de windows desktop een, soms twee rare "kleurvlekken" (maar dat zou ook best aan mijn tv kunnen liggen, geen idee) maar als MCE wel aanstaat springt hij -kennelijk- naar een andere videomode en die is -naar mijn maatstaven- superstrak. En aangezien ik het ding toch uitsluitend voor MCE gebruik, vind ik het wel prima zo.

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 10:26

jbr

Right back @ ya

Hier ook een Pundit P1 AH1 bezitter (sinds een week O-) )

Zodra mijn Pundit in Standby gaat draaien de fans nog, maar misschien is dat met bovenstaande tips over de IDE drivers wel verholpen, dat moet ik nog even proberen.

Ik ga bovenstaande link met mods voor de fans overigens ook eens aandachtig bekijken. Het een en ander kan zeker stiller.

Het idee wat ik had is om de oude 80 GB schijf die er nu in zit (en redelijk warm wordt) te vervangen. Ik vroeg me daarbij echter af of het mogelijk is om vanaf SD kaart op te starten zodat je dit als 'harde schijf' kan gebruiken. Nu een 4GB (150x) SD kaartje nog maar 75 euro kost, leek me dit wel een leuke oplossing. Ik heb een fileserver in mijn netwerk voor alle videobestanden, ik ga eens kijken of MCE het pikt om daar ook naartoe op te nemen (hoewel ik dat op dit moment nauwelijks gebruik) en dat de overige ruimte op de SD kaart gebruikt kan worden voor timeshifting... Maar goed, dit idee staat of valt natuurlijk bij de mogelijkheid om van verwijderbare media op te starten.

Iemand hier al ervaring mee?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Zodra mijn Pundit in Standby gaat draaien de fans nog, maar misschien is dat met bovenstaande tips over de IDE drivers wel verholpen, dat moet ik nog even proberen.
Hmm, dat zal ws. niet helpen. Wat je kunt doen om hem in S3 te krijgen, is in de bios-instellingen aangeven dat je S3 als standby wilt (duh...). Weet ff niet precies waar dat zit, maar dat moet te vinden zijn :)
Daarnaast kan http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,2127.0.html dit nog wel een handig tooltje zijn voor standby-perikelen.
Het idee wat ik had is om de oude 80 GB schijf die er nu in zit (en redelijk warm wordt) te vervangen. Ik vroeg me daarbij echter af of het mogelijk is om vanaf SD kaart op te starten zodat je dit als 'harde schijf' kan gebruiken.
Geen idee of je van SD-kaart kunt opstarten, zou inderdaad wel handig kunnen zijn.
Opnemen naar netwerk-schrijf zal wel lukken (kwestie van drive mappen en die als opnamelocatie instellen), maar opnemen en timeshiften scheiden lijkt me lastiger; MCE maakt vziw geen onderscheid tussen 'opnamen om te bewaren' en 'opnamen om te timeshiften'.

Waarom niet gewoon een verse harddisk? De Samsung Spinpoint-serie harde schijven is relatief stil en koel, of gebruik een 2,5" laptop-harddisk.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Het grappige was dat de Pundit onder Windows XP (wat er eerst 2 dagen heeft opgestaan, maar wel zonder ingebouwde TV kaart) dat ie het wel goed deed. Ik ben dus benieuwd, ik zal binnenkort eens kijken (ik zit op mijn werk nu)

Maar goed, de reden voor die SD kaart: stil en zuinig en het scheelt een warmtebron in de kast. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jbr op 09-08-2006 11:10 ]

• jbr

jbr

Right back @ ya

S3 hard in de bios instellen (stond op S1&S3) deed het hem. Heerlijke stilte in standby ;)

• jbr

jbr

Right back @ ya

pipo76 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:37:
Opnemen naar netwerk-schrijf zal wel lukken (kwestie van drive mappen en die als opnamelocatie instellen), maar opnemen en timeshiften scheiden lijkt me lastiger; MCE maakt vziw geen onderscheid tussen 'opnamen om te bewaren' en 'opnamen om te timeshiften'.
Het opnemen naar een netwerkschijf was nog niet zo makkelijk. Mappen van een drive leek een goede optie, alleen weigert MCE die weer te geven als opnamelocatie. Het is met uiteindelijk gelukt met een oude versie van MCEOptimizer2005 (check voor login gegevens http://bugmenot.com) en daarbij UNC paden te gebruiken met het IP adres in plaats van de NETBIOS naam. Dus niet \\server\map maar \\192.168.0.1\map. Probleem is dat de fans in de Pundit nu wel goed lawaai maken als je TV kijkt, maar dat is dus het volgende projectje, eventueel na wat onderzoekwerk nog het opstarten vanaf SD kaart.

• Jag

Jag

pipo76 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:43:Yeps, dat werkt. Hij wordt keurig wakker voor geprogrammeerde opnamen en valt weer standby na x tijd.
Mooi, klinkt hoopvol. Gaan ook alle fans netjes uit?
- de standaard processorfan (70x15mm) vervangen door een Papst 3100rpm 80x25: veel meer capaciteit en een stuk stiller. (Eigenlijk zou 1500rpm ook wel genoeg zijn, maar ach, je kunt maar wat capaciteit overhebben dacht ik)
Past dat dan met die duct?
- een groter gat in de behuizing gemaakt voor de airflow van de processorfan (zie ook http://www.ikanos.se/pundit/modding.html voor mijn inspiratiebron)
Wat heb je gebruikt om het mee af te werken? Want ik wil niet zo'n alien gril :P (ik heb ook nog eens een witte p1-ah1 besteld).
- aan de buitenkant achter de voeding nog een stille Papst 1500rpm 80x25 fan geplaatst, die de wame lucht uit de kast/koeling mijn tvmeubel uitjaagt.
Is er wel genoeg ingang om aan te zuigen?
Yep, daar zie je verder niets van. Het is een heel gedoe om hem erin te krijgen, maar als hij er eenmaal in zit, past het precies.
Ik ga denk ik ruilen voor twee PVR150 kaartjes. Of gaat het echt goed? Ik heb niet zo veel zin om een gat in die duct te moeten knippen ofzo.
Ik gebruik de tulp-aansluiting (en niet de svhs, niet de dvi en niet de vga) en die vind ik prima. Als MCE niet aanstaat zitten er op de windows desktop een, soms twee rare "kleurvlekken" (maar dat zou ook best aan mijn tv kunnen liggen, geen idee) maar als MCE wel aanstaat springt hij -kennelijk- naar een andere videomode en die is -naar mijn maatstaven- superstrak. En aangezien ik het ding toch uitsluitend voor MCE gebruik, vind ik het wel prima zo.
Waarom gebruik je niet de s-video? Heeft je tv geen ingang daarvoor (op de scart ingangen meestal wel minimaal 1 keer)?

Ik wil eigenlijk proberen om een breedbeeld resolutie te draaien en dan het liefst anamorphic. Dus dat de desktop op 720x576 staat, er een 4:3 signaal naar de tv gaat (want een echt 16:9 signaal kan niet, alleen maar letterbox) en dat de tv dat dan horizontaal uitrekt tot de oorspronkelijke aspect ratio.

Nog een andere vraag: hoe warm worden de hd's in dat 3.5" slot? Ik denk erover geen optical te plaatsen en dan de HD in een Zalman HD koelding in de 5.25" bay te hangen. Ik ben bang dat ie anders heel warm wordt. Maar eigenlijk zou ik er wel twee hd's in willen hebben, maar dat zal wel niet zo'n succes worden.

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Mooi, klinkt hoopvol. Gaan ook alle fans netjes uit?
Yep, het enige wat aan blijft is een knipperende powerled :) (waar ik overigens met-stift-zwart-gekleurd tape overheen heb geplakt, want ik vond de leds wel erg fel branden).
Past dat dan met die duct?
Nope, die heb ik eruit gehaald. In plaats daarvan heb ik een andere duct gemaakt van een plastic postbakje van Leitz: twee hoeken uitgezaagd, een extra uitsparing voor de overhangende PVR500 gemaakt, met McGyver-tape aan elkaar gezet en precies klem over de heatsink...
Zowiezo zit de nieuwe fan niet helemaal recht op de heatsink, want daar zit die PVR.
Foto's is ff lastig, want de kast zit in elkaar en staat in bedrijf te zijn in m'n tv-meubel.
Wat heb je gebruikt om het mee af te werken? Want ik wil niet zo'n alien gril :P (ik heb ook nog eens een witte p1-ah1 besteld).
Dit: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_6992_N.jpg
De design-award win ik er niet mee (zowiezo is het gat in de kast "vooral functioneel", met of zonder fanguard), maar het ding staat toch weggewerkt in m'n tv-meubel, dus veel zie je er niet van.
Is er wel genoeg ingang om aan te zuigen?
Yep, ik gebruik de pundit liggend; de bodemplaat heb ik er (dus) niet opgezet, en daar (bij mij dus de linker zijkant) zit een metalen plaat met allemaal gaatjes; daar komt verse koude lucht door naar binnen, ook omdat mijn tv-meubel aan die kant nog vrije ruimte heeft.

Aan de achterkant van het tvmeubel heb ik een gat gemaakt, waardoor de warme lucht (middels die extra fan achter de voeding) achter het meubel langs wordt afgevoerd; de warme lucht circuleert dus niet/nauwelijks in het meubel zelf.
Ik ga denk ik ruilen voor twee PVR150 kaartjes. Of gaat het echt goed? Ik heb niet zo veel zin om een gat in die duct te moeten knippen ofzo.
Als je de originele heatsink + fan gebruikt, moet je een klein stukje uit de duct wegdremelen anders past het niet. Mijn processorfan is dikker (en mijn heatsink ook, omdat ik er nog een van een boxed AMD x2 had liggen die mij iets beter leek dan die van Asus) en dan past het zeker niet meer.

Zie hier voor hoe het in de originele setup zou passen (niet mijn foto, ooit in een andere Tweakers-thread gelezen)
http://www.xs4all.nl/~ceberg/meuk/PCtjes/Pundit/IMG_0586.jpg
Waarom gebruik je niet de s-video? Heeft je tv geen ingang daarvoor (op de scart ingangen meestal wel minimaal 1 keer)?
Eigenlijk luiheid: ik heb een "scart-to-bos-tulpen" verloopkabel en daar heb ik het mee aangesloten. Zowel mijn tv als mijn good-old VHS videorecorder hebben geen directe svideo-aansluiting en ik heb nog niet de moeite genomen om met verloopjes (die ik niet in huis heb) aan de gang te gaan enzo.
Overigens lijken die vlekken in het beeld temperatuurafhankeljik te zijn; als het spul een tijd gedraaid heeft, is de desktop gewoon "clean".
Ik wil eigenlijk proberen om een breedbeeld resolutie te draaien en dan het liefst anamorphic. Dus dat de desktop op 720x576 staat, er een 4:3 signaal naar de tv gaat (want een echt 16:9 signaal kan niet, alleen maar letterbox) en dat de tv dat dan horizontaal uitrekt tot de oorspronkelijke aspect ratio.
Dat zou volgens mij moeten lukken, mits je tv dat uitrekken kan. Zelf gebruik ik dat (nog) niet, omdat de tv ook nog gewoon als tv gebruikt wordt en hij dan liever in Superzoom of 4:3 staat en je anders steeds weer expliciet naar Breedbeeld moet switchen als je MCE gaat kijken.
Nog een andere vraag: hoe warm worden de hd's in dat 3.5" slot? Ik denk erover geen optical te plaatsen en dan de HD in een Zalman HD koelding in de 5.25" bay te hangen. Ik ben bang dat ie anders heel warm wordt. Maar eigenlijk zou ik er wel twee hd's in willen hebben, maar dat zal wel niet zo'n succes worden.
Hmm, harddisktemp valt me erg mee (zeker vergeleken met de processor ;) maar ook vergeleken met de Maxtors in mijn andere systeem)
*edit*: inmiddels getest; hdd-temp (Samsung Spinpoint) begint rond de 30 graden en loopt bij intensief gebruik (twee programma's opnemen en een derde afspelen) op naar zo'n 38 graden; vermoedelijk over een langere periode naar onder in de 40.
Processor blijft rond de 62-63 graden hangen (met cool 'n quiet aan), moederbord rond de 39 graden.

Twee hdd's past alleen maar als je geen optical plaatst; er zijn wel 2 SATA aansluiting en 1 IDE aansluiting (waar uiteraard ook 2 devices op kunnen). Maar 2hdd's is ook 2x zoveel warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door pipo76 op 11-08-2006 19:50 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
Waarom neem je eigenlijk een athlon 3700+ als je enkel een filmpje wilt gebruiken of eens wilt browsen...Ik zou gewoon een celeron 2.53 ghz nemen. Ook zou ik maar 512 RAM doen en dan een HD van 160 gigabyte. cpu 40 euro, ram 40 euro en HD 60 euro. Simpel mobotje met onboard video voor 50 euro. Dan kom je op 190 euro. Hoef je enkel nog kast en voeding doen en je bent klaar voor 300 euro. Je spaart 150 euro uit, en je zult niets van verschil merken in performance voor hetgeen je maar doet.

Met die cpu kun je vast en zeker alle divxen, films... draaien. Uiteraard versta ik onder het huidige beeldmateriaal enkel dvd, met die single athlon 3700+ zonder goeie graka kun je ook geen HD spelen, dus ik neem aan dat het je enkel om dvd's en divxen komt.

Je kan ook nog tweedehands een pentium 3 800 mhz proberen op de kop te tikken(ik slaag er sinds vandaag in om met ffdshow icm amd k62 540 mhz en sis 8 MB divxen vloeiend te draaien met een maximum cpugebruik van 80 procent., moet dus zeker lukken. DVD's gaan nog niet, maar met een pentium gaat het al vanaf 400 mhz, dus die 800 mhz is zkeer goed) Enkel nog een grotere HD insteken dan en je bent klaar voor maximum 50 euro;

http://specs.tweak.to/16567

• jbr

jbr

Right back @ ya

Je kunt wel het minimum aan HW eisen in je kast steken, maar er is wel performance winst te halen met een snellere proc. MCE op een Duron 700 is overigens een slecht idee, dat trekt ie namelijk niet echt (schok schok). Ik heb ook een Pundit P1AH1 vanwege zijn afmetingen en featureset. Athlon 3500+ erin met C&Q aan. Geen oude meuk die niet meer ondersteund wordt oid. Waarom moeite doen voor oude meuk waarvan je weet dat het op het punt staat om met pensioen te gaan als je zo'n mooi systeem als hierboven beschreven staat kunt krijgen voor een paar honderd euro meer?

• sandernoteborn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-01 16:20
Pundit help!

Ik heb een vraag met betrekking tot de pundit P1-AH2. Ik wil dit systeem aanschaffen maar heb enkele vragen bij de VGA uitgangen. Ik zie op de fotos dat er twee VGA uitgangen zijn. Zowel een Analoge als een DVI uitgang. Ik wil graga 2 monitoren aansluiten en een TV (2 tv's). Nu is mijn vraag of iemand enige ervaring heeft met meerdere monitoren op de pundit. Hoe is de software hiervoor?

Mijn bedoeling is om 2 tft's aan te sluiten die constant in een dualview werken. En bijvoorbeeld mijn TV's (die ik door middel van een splitter aansluit op de pundit) als uitvoer van de dualview maak.
In het ergste geval is het mij best om door middel van sneltoetsen te switchen tussen mijn 2e monitor en mijn tv's. Ik zie dat er als ik goed kijk 2 uitgangen zitten voor tv aansluiting. Zowel een Tulp aansluiting als een s-video? Is dit correct want dit dacht ik ook bij mijn huidige barebone en de tulp bleek de SPDIF te zijn. Volgens de handleiding van de Pundit zijn het beide TV uitgangen.

Wat zijn de eventuele uitbreidingsmogelijkheden van de Pundit aangezien er geen AGP aansluiting opzit. Is het wel mogelijk om een PCI-Express kaart erin te zetten?

Heeft iemand al ervaring met meerdere monitoren/ tv's op de pundit dan hoor ik dit graag! Dit zal uiteindelijk mijn beslissing zijn om wel of niet voor de pundit te gaan!

Alvast bedankt!

• Jag

Jag

pipo76 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:04:
[...]

Yep, het enige wat aan blijft is een knipperende powerled :) (waar ik overigens met-stift-zwart-gekleurd tape overheen heb geplakt, want ik vond de leds wel erg fel branden).
Mooi, dat vind ik heel belangrijk. Het moet altijd aan staan en minimaal herrie maken en energie verbruiken, dus S3 moet werken.
ope, die heb ik eruit gehaald. In plaats daarvan heb ik een andere duct gemaakt van een plastic postbakje van Leitz: twee hoeken uitgezaagd, een extra uitsparing voor de overhangende PVR500 gemaakt, met McGyver-tape aan elkaar gezet en precies klem over de heatsink...
Zowiezo zit de nieuwe fan niet helemaal recht op de heatsink, want daar zit die PVR.
Foto's is ff lastig, want de kast zit in elkaar en staat in bedrijf te zijn in m'n tv-meubel.
Ik zit erover te denken een grote (10 of 12cm) witte fan tegen de zijkant te bevestigen. En dan een duct maken naar het cpu koelblok. Ik ben alleen bang dat het gat dat ik dan moet maken (in mijn witte behuizing) niet zo mooi gaat worden.
Dit: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_6992_N.jpg
De design-award win ik er niet mee (zowiezo is het gat in de kast "vooral functioneel", met of zonder fanguard), maar het ding staat toch weggewerkt in m'n tv-meubel, dus veel zie je er niet van.
Toch al beter dan die alien gril.
Eigenlijk luiheid: ik heb een "scart-to-bos-tulpen" verloopkabel en daar heb ik het mee aangesloten. Zowel mijn tv als mijn good-old VHS videorecorder hebben geen directe svideo-aansluiting en ik heb nog niet de moeite genomen om met verloopjes (die ik niet in huis heb) aan de gang te gaan enzo.
Overigens lijken die vlekken in het beeld temperatuurafhankeljik te zijn; als het spul een tijd gedraaid heeft, is de desktop gewoon "clean".
Composiet video is wel ok voor wat kleinere schermen, maar anders is s-video toch wel prettig om te hebben. Het kost niet veel hoor wat je wilt:

Optie 1
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/2797.jpg
€2,-

Optie 2
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/2903.jpg
€1,-

plus

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/1987.jpg
€2,-
Dat zou volgens mij moeten lukken, mits je tv dat uitrekken kan. Zelf gebruik ik dat (nog) niet, omdat de tv ook nog gewoon als tv gebruikt wordt en hij dan liever in Superzoom of 4:3 staat en je anders steeds weer expliciet naar Breedbeeld moet switchen als je MCE gaat kijken.
Dat vind ik geen probleem dat ie op verbreed stand moet staan, dat onthoudt ie gelukkig zelf. En we gebruiken de tv voornamelijk met mce, zeker als er een dedicated mce systeem gaat zijn.
Het enige is dat ik betwijfel of dat lukt om het anamorphic te krijgen. Een letterbox 16:9 signaal zal wel lukken, maar dat wil ik niet, verlies je veel te veel resolutie. Maar ik ga het gewoon proberen. Niemand al ervaring mee?
Hmm, harddisktemp valt me erg mee (zeker vergeleken met de processor ;) maar ook vergeleken met de Maxtors in mijn andere systeem)
*edit*: inmiddels getest; hdd-temp (Samsung Spinpoint) begint rond de 30 graden en loopt bij intensief gebruik (twee programma's opnemen en een derde afspelen) op naar zo'n 38 graden; vermoedelijk over een langere periode naar onder in de 40.
Processor blijft rond de 62-63 graden hangen (met cool 'n quiet aan), moederbord rond de 39 graden.

Twee hdd's past alleen maar als je geen optical plaatst; er zijn wel 2 SATA aansluiting en 1 IDE aansluiting (waar uiteraard ook 2 devices op kunnen). Maar 2hdd's is ook 2x zoveel warmte.
Oh, dat valt me heel erg mee! En je hebt hem gewoon in dat 3.5" slot hangen? Ik zou een evt 2e hd wel kunnen uitzoeken op warmte productie.

[ Voor 91% gewijzigd door Jag op 13-08-2006 16:51 ]

• jbr

jbr

Right back @ ya

Ik ben nu 1,5 week (met tussenpozen) bezig geweest om Windows XP/MCE/Server of DSLinux/Knoppix/KnoppMyth op een 2GB Secure Digital kaartje te installeren, maar ondanks dat de mogelijheid er is om op 'removable media' een OS installeren (alleen bij de Windows varianten) is het me tot op heden nog niet gelukt. Sterker nog, ik had een aantal opties in mijn hoofd en die zijn allemaal mislukt. Ik heb uit pure frustratie nu maar een 4GB USB2.0 stick besteld.

Het idee is nu om het OS op USB stick te zetten en er daarna 2x 300GB PATA schijven in te hangen die dan vervolgens in RAID0 moeten gaan werken (via het OS). Daarnaast heb ik nog wat ideeen over de koeling, maar dat is van later zorg. Als het zover is (en het is allemaal gelukt) dan laat ik het wel weer weten hier.

• Jag

Jag

pipo76 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:43:
[...]

Yeps, dat werkt. Hij wordt keurig wakker voor geprogrammeerde opnamen en valt weer standby na x tijd.
Toch eens weten hoe jij dit voor elkaar krijgt. Bij mij reageert ie niet meer op de AB en wordt niet uit zichzelf wakker.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

jbr schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 13:27:
Ik ben nu 1,5 week (met tussenpozen) bezig geweest om Windows XP/MCE/Server of DSLinux/Knoppix/KnoppMyth op een 2GB Secure Digital kaartje te installeren, maar ondanks dat de mogelijheid er is om op 'removable media' een OS installeren (alleen bij de Windows varianten) is het me tot op heden nog niet gelukt. Sterker nog, ik had een aantal opties in mijn hoofd en die zijn allemaal mislukt. Ik heb uit pure frustratie nu maar een 4GB USB2.0 stick besteld.

Het idee is nu om het OS op USB stick te zetten en er daarna 2x 300GB PATA schijven in te hangen die dan vervolgens in RAID0 moeten gaan werken (via het OS). Daarnaast heb ik nog wat ideeen over de koeling, maar dat is van later zorg. Als het zover is (en het is allemaal gelukt) dan laat ik het wel weer weten hier.
Een OS installeren op een USB stick, dat kan AFAIK met bepaald Linux distro's wel, namelijk die die ook al vanaf een CD willen booten. Windows heeft best wel veel de neiging naar je registry en andere plekken te willen schrijven, en aangezien een flashmedium (USB stick) maar een beperkt aantal keren geflashed/beschreven kan worden, lijkt me dit een onzalig idee :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• jbr

jbr

Right back @ ya

SeatRider schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:38:
Een OS installeren op een USB stick, dat kan AFAIK met bepaald Linux distro's wel, namelijk die die ook al vanaf een CD willen booten. Windows heeft best wel veel de neiging naar je registry en andere plekken te willen schrijven, en aangezien een flashmedium (USB stick) maar een beperkt aantal keren geflashed/beschreven kan worden, lijkt me dit een onzalig idee :)
Ik heb niet zuinig gedaan en een stick gepakt met een beloofde aantal writes van 100.000, ik gebruik m nu alleen ergens anders voor (NSLU2+Unslung), de Pundit heb ik uitgerust met een SATA 160GB schijf naast de 2x 300GB PATA. Dat werkt overigens als een tierelier...

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Jag schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 11:16:
[...]
Toch eens weten hoe jij dit voor elkaar krijgt. Bij mij reageert ie niet meer op de AB en wordt niet uit zichzelf wakker.
Dat komt mogelijk doordat ehome.exe (="het mediacenter") blijft draaien in standby - dat wil het weer wakker worden wel eens verstoren. Ik maak daarom gebruik van de MCE-standbytool (http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,2127.0.html) en die heb ik zo ingesteld dat-ie ehome.exe afsluit voor het in standby gaan. Gevolg is dat als ik MCE met de in standby zet (met de ab of de powerknop), hij vanzelf weer wakker wordt in geval van een opname, en na afloop ook weer vanzelf in S3 gaat.

Het ontwaken met de ab is mij nog niet gelukt; er schijnt een "usbhack" voor te zijn (ook geïmplementeerd in die standbytool) maar dat werkt bij mij niet - kennelijk krijgen de usbpoorten geen stroom in standby.

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

jbr schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:36:
de Pundit heb ik uitgerust met een SATA 160GB schijf naast de 2x 300GB PATA. Dat werkt overigens als een tierelier...
Hoe krijg je 3 schijven in zo'n klein kastje? Wel lekker veel schijfruimte in elk geval :)

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

sandernoteborn schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:13:
Ik zie op de fotos dat er twee VGA uitgangen zijn. Zowel een Analoge als een DVI uitgang. Ik wil graga 2 monitoren aansluiten en een TV (2 tv's). Nu is mijn vraag of iemand enige ervaring heeft met meerdere monitoren op de pundit. Hoe is de software hiervoor?
Zelf heb ik er alleen nog maar 1 analoge tv aan hangen, inmiddels via de s-video uitgang. Maar ik herinner me wel iets over de tijd dat ik het installeerde en er ook een analoge monitor aan wilde hangen.
Zie hier http://forums.anandtech.c...did=1803985&enterthread=y en scroll/zoek dan naar "Multiple Monitors". (Het is een thread over een MSI-board, maar de grafische kaart is hetzelfde als in de Pundit). Daar staat het volgende:

7. GeForce 6150 II. Multiple Monitors & TV Support
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Supported Configurations by Onboard Video
The following combinations are supported in DualView mode:
* digital monitor (onboard DVI) + analog monitor (onboard VGA)
* digital monitor (onboard DVI) + TV (onboard TV out)

Unsupported Configurations by Onboard Video
As GeForce 6150 has only one RAMDAC (Random Access Memory Digital/Analog Converter) and hence two analog outs are impossible, the following combinations are not supported:
* analog monitor (onboard DVI) + analog monitor (onboard VGA). (First of all connecting an analog monitor to onboard DVI is physically impossible because the onboard DVI connector is DVI-D that lacks 4-pin holes and hence a DVI to VGA adapter cannot be used.)
* analog monitor (onboard VGA) + TV (onboard TV out). (Note that signals from onboard TV out are analog.)

Supported Configurations by Onboard Video + Dual-Head PCI-Express Video Card (NB Dit gaat dus niet werken in de Pundit, wegens geen PCI-E slots!)
The following combinations are supported in QuadrupleView mode:
* monitor (video card) + monitor (video card)+ digital monitor (onboard DVI) + analog monitor (onboard VGA)
* monitor (video card) + monitor (video card)+ digital monitor (onboard DVI) + TV (onboard TV out)

Remarks
1. In the above configurations, the video card is restricted to the nVIDIA brand. If you disable onboard video in BIOS, you can use an ATI video card.
2. Monitors can be used either landscape mode (default) or portrait mode. To change mode, right click NVIDIA Settings in the system tray, then choose "GPU name (Display #)" > Rotation Settings > Rotate 0, 90, 180, 270 degree.
3. The description of TV Setup in pages B6 to B8 of Quick User's Guide is wrong (referring to ATI software!). Please download the latest manual from MSI Global site.
Mijn bedoeling is om 2 tft's aan te sluiten die constant in een dualview werken. En bijvoorbeeld mijn TV's (die ik door middel van een splitter aansluit op de pundit) als uitvoer van de dualview maak.
Ik weet niet of dat gaat werken, gezien bovenstaande.
Ik zie dat er als ik goed kijk 2 uitgangen zitten voor tv aansluiting. Zowel een Tulp aansluiting als een s-video? Is dit correct want dit dacht ik ook bij mijn huidige barebone en de tulp bleek de SPDIF te zijn. Volgens de handleiding van de Pundit zijn het beide TV uitgangen.
Dat is correct, het zijn beide tv-uitgangen. Ik weet niet of je er 2 tv's tegelijk op kunt aansluiten, nooit geprobeerd. Als het kan, geven ze in elk geval wel hetzelfde beeld, verwacht ik.
Wat zijn de eventuele uitbreidingsmogelijkheden van de Pundit aangezien er geen AGP aansluiting opzit. Is het wel mogelijk om een PCI-Express kaart erin te zetten?
Nee, geen PCI-E. Er kunnen 2 PCI-kaarten in, mits ze niet te groot zijn (zie ook de rest van deze thread).

• Jag

Jag

pipo76 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:34:
[...]

Dat komt mogelijk doordat ehome.exe (="het mediacenter") blijft draaien in standby - dat wil het weer wakker worden wel eens verstoren. Ik maak daarom gebruik van de MCE-standbytool (http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,2127.0.html) en die heb ik zo ingesteld dat-ie ehome.exe afsluit voor het in standby gaan. Gevolg is dat als ik MCE met de in standby zet (met de ab of de powerknop), hij vanzelf weer wakker wordt in geval van een opname, en na afloop ook weer vanzelf in S3 gaat.

Het ontwaken met de ab is mij nog niet gelukt; er schijnt een "usbhack" voor te zijn (ook geïmplementeerd in die standbytool) maar dat werkt bij mij niet - kennelijk krijgen de usbpoorten geen stroom in standby.
Ok, dank je voor je antwoord. Ik had gehoopt dat ik die tool niet nodig zou hebben (hou niet van veel programma's die in de achtergrond/systray draaien). Maar als het dan werkt is het prima, ik ga het proberen!

• jbr

jbr

Right back @ ya

pipo76 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:36:
Hoe krijg je 3 schijven in zo'n klein kastje? Wel lekker veel schijfruimte in elk geval :)
Ik zal eens proberen om daar deze week wat foto's ervan te maken (had ik reeds beloofd), maar het is niet zo spectaculair hoor. De enige problemen waar je tegenaan loopt is de SATA drivers installeren in Windows zonder floppy drive en de kabeltjes op een slimme manier wegwerken. Maar daar is dus overheen te komen.

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

jbr schreef op donderdag 07 september 2006 @ 10:28:
De enige problemen waar je tegenaan loopt is de SATA drivers installeren in Windows zonder floppy drive.
Huh? Bij mij ging dat op de Pundit "vanzelf": mijn SATA-schijf werd door de windows-installatie automatisch herkend, daar waren geen extra drivers voor nodig. Blijkbaar doet het bios iets dat windows doet geloven dat het een gewone schijf is, zodat de installatie hem direct kan benaderen. Gelukkig maar, want zonder floppydrive (en zelfs: zonder floppycontroller!) zou het anders best lastig worden.

• jbr

jbr

Right back @ ya

pipo76 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:15:
Huh? Bij mij ging dat op de Pundit "vanzelf": mijn SATA-schijf werd door de windows-installatie automatisch herkend, daar waren geen extra drivers voor nodig.
Kan kloppen hoor, ik heb een 'oude' schijf gebruikt waar al een andere Windows versie op stond met drivers, dus ik nam aan dat ie ze daarvan had overgenomen.

Handig dingetje dus, die Pundit! :)

• jbr

jbr

Right back @ ya

Zo, de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/9351/img0191mediumiz0.th.jpg

• jbr

jbr

Right back @ ya

Zo, de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/9351/img0191mediumiz0.jpg

• jbr

jbr

Right back @ ya

Zo, de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/9351/img0191mediumiz0.jpg

• jbr

jbr

Right back @ ya

Zo, de foto's:

Hoe prop je 3 schijven in een Pundit P1-AH1? Nou, zo dus: PCI Riser slot eruit en met een stevige tie-wrap hoef je ook geen stukken van je kast te gaan verzagen/lassen/solderen en dergelijke. (rechtsboven in het plaatje) De schijf hangt steving vast in het metalen bracket waar eerst de PCI kaarten in zaten.

Je hebt dus nog wel een Y-molex stukje nodig voor de power van 3 schijven in plaats van de 2 apparaten waar de kast op berekend is.
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/830/img0193mediumxc9.jpg

Tja, het wordt wel een beetje een kabelzooi, maar uiteindelijk past alles wel...

Omdat alles zo op elkaar gepropt zit is wat extra ventilatie nooit weg. Ik heb onder de schijf in een "PCI slot" een Spire Exhauster gepropt.
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/7445/img0192copymediumjg3.jpg

De 1337 LED-mod (afplaktape erover)
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/5042/img0196mediumil6.jpg

En het resultaat als de PC aan staat: veel minder fel 8)
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/4736/img0199copymediumas7.jpg

En over de temperaturen hoef ik dus niet te klagen O-)
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/7575/speedfanxz3.jpg

Als klap op de vuurpijl heb ik nog even een stroomverbruik meting gedaan...

53 Watt _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door jbr op 10-09-2006 08:59 . Reden: stroomverbruik meting toegevoegd ]

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

jbr schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:57:
Hoe prop je 3 schijven in een Pundit P1-AH1? Nou, zo dus: PCI Riser slot eruit. De schijf hangt steving vast in het metalen bracket waar eerst de PCI kaarten in zaten.
Ah, slim opgelost. Maar je gebruikt 'm dus niet als harddiskrecorder? Of heb je er een USB tv-device aanhangen?
En over de temperaturen hoef ik dus niet te klagen O-)
Nee, is netjes - zowel van de schijven als van de cpu. Wat voor CPU heb je erin? En gebruik je ook Qfan? Zo ja, hoe heb je dat ingesteld? (Ik zie dat je cpu-temp maar 40°C is, maar de cpufan wel 2k toeren draait - die hoor je dus wel goed neem ik aan?).
Ik krijg dat nog niet helemaal naar m'n zin; met qfan aan (het lijkt niet uit te maken hoe ik 'm instel) wordt mijn AMD 3200+ zo'n 60°C, maar tot die tijd draait m'n cpufan nog 0 rpm! Pas boven de 60°C gaat de fan een beetje draaien, max. 800 rpm; het lijkt niet uit te maken op welke temp ik qfan instel.
Als ik qfan uitzet gaat de fan volop draaien (in mijn geval (aangepaste fan) dik 3k rpm); dan zakt de temperatuur natuurlijk flink, maar is het ook gedaan met de rust...

• jbr

jbr

Right back @ ya

pipo76 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:17:
Maar je gebruikt 'm dus niet als harddiskrecorder?
Nee, ik heb er wel even mee gestoeid (met een Pinnacle Hybrid PCTV USB stick) maar hij staat nu rustig in de meterkast. :z
Mijn ervaring met Media Center PC's is dat ze log en traag zijn en dat je allerlei overwegingen krijgt die te maken hebben met stroomverbruik, warmte en geluidsproductie die je eigenlijk niet wilt hebben. De enige toegevoegde waarde van een MC-PC is timeshifting en dat je programma's op zou
kunnen nemen, maar TV-freak als ik ben (not) is dat niet echt een gemis.
Wat voor CPU heb je erin? En gebruik je ook Qfan? Zo ja, hoe heb je dat ingesteld? (Ik zie dat je cpu-temp maar 40°C is, maar de cpufan wel 2k toeren draait - die hoor je dus wel goed neem ik aan?).
Ik heb een AMD64 3500+. QFan staat volgens mij wel aan, maar Powernow is denk ik hetgeen dat de temperatuur van de proc laag houdt. Daarnaast heb ik nog die Exhauster voor extra afvoer van warme lucht. Ik hoor de processor nauwelijks - in de meterkast helemaal niet. De 2 schijven (in de 3,5" en 5,25" brackets) draaien in software-RAID (Windows) en die willen nog wel eens voor een beetje resonantie zorgen. Je hoort dan een beetje "zwevend" geluid. Anders dan dat moet ik zeggen dat het me voor een server meevalt, maar als Mediacenter...tja....misschien toch teveel lawaai voor in de huiskamer.

Pagina: 1