Toon posts:

[MCE 2005] Hoge CPU belasting na ontwaken uit stand-by

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, allereerst de configuratie:

Moederbord: Asus A8N-VM CSM (Socket 939)
Processor: AMD 64 3500+ met Venice core
Geheugen: 1024 MB Kingston Dual Channel
Harde schijf: Samsung Spinpoint SP2504C
DVD Brander: BenQ DW1640
TV Kaart: Hauppauge PVR500

Verder zit dit geheel in een Ahanix D.Vine 5 beuizing en wordt het bestuurd door middel van de MS afstandsbediening en het MS toetsenbord. Het systeem is via een digitale DVI verbinding verbonden met de 32 inch Philips 32PF9830/10.

Het hele systeem werkt prima, en ook nog eens superstil (vooral na het isoleren van de kast). Echter, ik heb een tweetal kleine probleempjes welke beide te maken hebben met stand-by. Dat overigens op S3 staat in het BIOS.

Het eerste:
Nadat het mediacenter uit stand-by komt blijft deze hangen op een erg hoge processorbelasting. Deze staat dan constant tussen de 70% en 100%. Hierdoor wordt het gehele systeem erg traag. Als ik de belasting meet voor het in stand-by gaan, staat deze constant tussen de 0% en 5%.

Het tweede
De infrarood-ontvanger van de afstandsbediening en het toetsenbord wordt tijdens stand-by niet voorzien van spanning, ondanks dat ik dit door middel van een jumper wel heb ingesteld. Op alle USB poorten is dit het geval. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat ik het moederbord heb aangesloten door middel van een 20-polige aansluiting in plaats van een 24-polige? Er staat geen instelling voor Wake-On-USB in het BIOS.

Als iemand me kan helpen met één van deze probleempjes zou dat erg mooi zijn!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 15:33

Shift

[] Dual crazy []

Je moet een register sleutel toevoegen om je MCE uit S3 wakker te schudden.

Windows Registry Editor Version 5.00[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\usb]
"USBBIOSHACKS"=dword:00000000
"USBBIOSx"=dword:00000000

[ Voor 58% gewijzigd door Shift op 17-01-2006 11:46 ]

Verwijderd

en wat staat er dan op 70-100% cpu? m'n glazen bol is stuk, vandaar...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:05:
en wat staat er dan op 70-100% cpu? m'n glazen bol is stuk, vandaar...
Dat is het vreemde, ik kan er niet achter komen welk bestand de belasting veroorzaakt. Bij taakbeheer staat "niet-actieve systeemprocessen" op een CPU load van 99, maar volgens mij is dat niets bijzonders en wordt die normaalgesproken ook niet meegenomen in de meting van de CPU belasting.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-03 08:33
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:32:
[...]

Dat is het vreemde, ik kan er niet achter komen welk bestand de belasting veroorzaakt. Bij taakbeheer staat "niet-actieve systeemprocessen" op een CPU load van 99, maar volgens mij is dat niets bijzonders en wordt die normaalgesproken ook niet meegenomen in de meting van de CPU belasting.
Probeer je cool 'n Quit settings te veranderen in de bios, en anders de laatste amd processordriver te installeren. kan nog wel eens helpen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

[quote]"niet-actieve systeemprocessen" op een CPU load van 99[/]
Dan is er niets aan de hand ;)

Werkt je systeem verder wel soepel?

Mag weg

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 17-01-2006 14:32 . Reden: Moeilijk hè, lezen ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

probeer dit eens:

tasklist /FI "STATUS EQ not responding"

nog processen, die een "not responding" status hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Shift schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:44:
Je moet een register sleutel toevoegen om je MCE uit S3 wakker te schudden.

Windows Registry Editor Version 5.00[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\usb]
"USBBIOSHACKS"=dword:00000000
"USBBIOSx"=dword:00000000
Ik had deze geprobeert met de vorige installatie en dat mocht niet baten, daarom had ik er nu geen aandacht aan besteed. Nu probeerde ik het nog eens en nu werkt het wel! Helemaal top, bedankt!
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:30:
[...]

Probeer je cool 'n Quit settings te veranderen in de bios, en anders de laatste amd processordriver te installeren. kan nog wel eens helpen.
De nieuwste AMD driver staat erop, maar na het uitschakelen van Cool 'n Quiet is het probleem met de CPU belasting verdwenen! Hardstikke bedankt!

Weet er nog iemand hoe ik zowel S3 standby alsook Cool 'n Quiet kan gebruiken. Ik vind dat C 'n Q namelijk wel nuttig, vooral aangezien de PC vaker aanstaat dan uit.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:06
Tja je zou handmatig de PC iedere keer voor Standby op Mimimal Power Usage ofzo kunnen zetten, want alleen in die modus is C'n'Q geactiveerd, en daarna weer terugzetten. Echt een makkelijke oplossing is er niet.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:50:
Tja je zou handmatig de PC iedere keer voor Standby op Mimimal Power Usage ofzo kunnen zetten, want alleen in die modus is C'n'Q geactiveerd, en daarna weer terugzetten. Echt een makkelijke oplossing is er niet.
Maar Cool 'n Quiet staat uitgeschakeld in het BIOS en als gevolg zal 'ie nooit terug klokken. Toch bedankt voor je reactie!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Ja, oude post geschopt, maar toch... Het is een probleem dat ik ook had, en waarop ik inmiddels een (andere) oplossing heb. Wellicht hebben anderen daar ook baat bij.

Helaas was het bij mij niet op te lossen door Cool 'n Quiet uit te zetten, en ook niet door daar de nieuwste driver voor te gebruiken.

Het schijnt (zie http://thegreenbutton.com...866/ShowThread.aspx#97866) een 'bekend' (huhu) probleem te zijn dat komt door de combinatie MCE2005 + Geforce 6150 + NVidia chipset. Mijn Pundit P1-AH1 heeft dat, en het Asus board van de OP ook.

De oplossing (of nouja, een andere oplossing): de-installeer de Nvidia IDE drivers en gebruik die van Windows. Geen idee wat dáár dan weer de gevolgen van zijn, maar het scheelt in elk geval de extra processorhitte en -koelherrie van de 'loze' belasting. En prettige bijkomstigheid: Cool 'n Quiet kan gewoon weer aan.
Pagina: 1