Toon posts:

FAT32 Partitie 100GB

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een externe schijf die ik aan mijn router wil hangen. Nu moeten de partities fat32 zijn en niet ntfs.
Ik lees op verschillende forums dat ze partities hebben van 100gb.
Nu wil ik ook graag 3 partities maken van 100GB alleen krijg ik steeds de melding dat de max 32 is.

Hoe krijg je het voor elkaar om partities te maken van 100GB met fat32.

Heb al tijdje op google zitten zoeken maar krijg dan telkens de opmerking dat je het beter niet kan doen etc. en eventueel beter ntfs kan kiezen.
Dat zijn dus de oplossingen die ik niet zoek.

Hopelijk kan ik hier mijn antwoord vinden.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:04

Aapje

Opel-beun
Partition Magic kan FAT32 paritities formateren van grotere formaten dan 32GB, zullen vast andere programma's zijn die dit ook kunnen :)

Je ziet aan het limiet van FAT32 gebonden als je de windows format gebruikt iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Aapje op 02-07-2006 12:17 . Reden: Typo ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met Partition Magic kan het dus wel. Maar hou er wel rekening mee, dat Windows ze niet kan maken, die schijf hoogstwaarschijnlijk niet zal werken als je hem op een Windows PC aansluit.
Verwijderd schreef op zondag 02 juli 2006 @ 12:13:
ik heb een externe schijf die ik aan mijn router wil hangen. Nu moeten de partities fat32 zijn en niet ntfs.
[..]
The_Eagle schreef op zondag 02 juli 2006 @ 12:20:
Waarom moeten de partities dan FAT32 zijn? Wat is de reden dat dit geen NTFS mag zijn:? Draai je met W98 ofzo?
[..]
:?

[ Voor 65% gewijzigd door RaZ op 02-07-2006 12:25 . Reden: Te vroeg geblaat :X ]

Ey!! Macarena \o/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom moeten de partities dan FAT32 zijn? Wat is de reden dat dit geen NTFS mag zijn:? Draai je met W98 ofzo? Moet niet uitmaken nl, die ziet gewoon een netwerkschijf en heeft maling aan wat het filesystem is ;)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 02-07-2006 12:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@ RaZ:
als jij die faq eens goed doorleest, zie je dat de maximale partitiegrootte 8 TB is. De maximale filesize is 4 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 02-07-2006 12:22 ]

Hier staat tekst

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

RaZ schreef op zondag 02 juli 2006 @ 12:19:
[...]

Niet, FAT32 is Maximaal 4GB voor een partitie. Zie de FAQ

[...]

Enige mogelijkheid om schijven te gebruiken groter dan 4GB is NTFS (voor Windows dan).
Volgens mij staat in de FAQ iets heel anders... |:(

[edit: net te laat]

[ Voor 3% gewijzigd door Kama op 02-07-2006 12:22 ]

drs. Kama

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:04

Aapje

Opel-beun
[...]

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4 GB.
Windows 2000 of XP kunnen maximaal FAT32-partities formatteren tot 32 GB. Grotere partities moeten eerst op een ander systeem aangemaakt worden, of opgesplitst worden in meerdere delen.
Bron
Fijne middag :)

offtopic:
Iets met ik ondersteun het verhaal teminste netjes :P

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 02-07-2006 12:25 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
dat wilde ik ook net zeggen...
iniedergeval ik heb hier een 45GB fat32 partietie (om zowel leesbaar te zijn vanuit windows als vanuit linux) in gebruik.

in dit geval wel gepartitioneerd en formateerd met linux maar moet in windows ook lukken als het goed is.
waar probeer jij mee te partitioneeren timbo? en weet je zeker dat je fat32 probeert te formateren en niet fat16 ofzo.
en probeer het ook niet onder dos, dat zal ook niet lukken (dan zou de limiet best een 32gb kunnen zijn ja)

[ Voor 85% gewijzigd door Countess op 02-07-2006 12:27 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:52

Haan

dotnetter

[...]

[...]

Enige mogelijkheid om schijven te gebruiken groter dan 4GB is NTFS (voor Windows dan).
Eh, je haalt nu volgens mij files en partities door elkaar. Maximale bestandsgrootte in FAT32 is idd ~4GB, maar de partitie kan best groter zijn hoor ;)

/spuit11

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

[...]

Dit is dus onzin he, FAT32 kan partities aan die veel groter zijn dan 4GB, die 32GB is volgens mij ook gewoon een beperking van de Windows XP partitioneringstool.

EDIT: hehe, veel mensen die hetzelfde dachten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Commendatore op 02-07-2006 12:24 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Symantec Gdisk O+

http://www.mandersonline.nl/gdisk.htm

primaire partitie maken en formatten:

gdisk 1 /cre /pri /sz:100000 /for /q (waar 1 voor de 1e schijf staat en sz:100000 voor 100 GB. Dit kun je ook in percentages uitdrukken, bijv sz:33%)

extended partitie maken:
gdisk 1 /cre /ext

logische partities maken:
gdisk 1 /cre /log /sz:100000 /for /q
gdisk 1 /cre /log /for /q (als je geen grootte aangeeft gebruikt hij alle ruimte die nog over is)

rebooten en klaar.

ps met gewoon 'gdisk' kun je checken welke schijven hij in je systeem ziet en dus welk getal je moet ingeven waar ik '1' gebruikt heb. Dit alles uiteraard in een DOS-omgeving draaien, bijvoorbeeld met behulp van een Win98 opstart diskette.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 03-07-2006 21:59 ]

• Drareg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06-2025
Je zult eerst de schijf in je PC moeten hangen en dan met een 98 boot disk van bijv bootdisk.com
-- Branden naar RW kan ook --De schijf indelen en formateren.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

[...]

[...]

Dat is onzin. dat gaat om de maximale bestand grootte op een FAT32 partitie.

Met een windows 98 bootflop kan je via fdisk fat 32 partities maken en formateren. Met partition magic of soortgelijke tools. Of een Live boot CD.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 20:48
Probeer het hiermee eens :

http://www.pctipp.ch/downloads/dl/32594.asp

Zou moeten lukken.

In het verleden reeds een usb harddisk van Iomega (120GB) in FAT32 geformatteerd met dit tooltje...

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Jullie zijn scherp en wakker, ik jump me nest maar eens in, begin dom te lullen merk ik.

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een FAT32 partitie kan 2TB groot zijn (je zit alleen met een 4GB -2b bestandsgrootte).
Persoonlijk vind ik Fdisk lekker makkelijk werken om zo partities aan te maken (en het is makkelijk te vinden omdat het op iedere win98 cd staat :P).

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Het windows XP tool om te formatteren kan geen partie in fat 32 formateren als deze boven de 32 GB is, deze aanspreken en hierop bewerkingen uitvoeren kan wel. Dit is een beperking die door MS met opzet is ingebouwd in XP. Dit om mensen meer gebruik te laten maken van NTFS wat een zeer superieur FS is. Om dat toch te kunnen doen heb je een third party tool nodig, of moet je het met een DOS floppy doen, bv de win98SE bootflop of zo...

Een zeer goede thrid party tool is: "Paragon Partition Manager 7". Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Er bestaat geen betere tool zover ik weet.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Pagina: 1