Teveel keuze, hulp gevraagd.

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ha,

Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe videokaart of twee voor mijn computer. Wat ik in iedergeval zeker weet is dat het wel een GeForce GPU wordt, en geen ATi/Matrox. Uiteindelijk kosten ze zo ongeveer hetzelfde, het max. budget is zo rond de 350 euro, maar daar gaat het mij niet zo zeer om.
De volgende opties heb ik op het oog.

SLI opties
2x Club3D GeForce 7600GT (256MB)

Single opties
1x Club3D GeForce 7900GT (256MB)
1x Xpertvision/Palit GeForce 7900GT (512MB)

Het aantal benchmarks wat ik heb kunnen vinden tussen deze kaarten is zeer gering. Van de laatste kaart heb ik nog helemaal geen enkele benchmark kunnen vinden.

Nu is de vraag, heeft iemand ervaring met 1 van deze bovenstaande kaarten (mogen ook andere merken zijn), of heeft iemand een advies met betrekking tot een betere optie?

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Derek

(Edit: voorkeur gaat uit naar Club3D)

[ Voor 3% gewijzigd door Derek S. op 30-06-2006 22:53 . Reden: Voorkeur naar Club3D ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:07
Ik zit te denken aan de optie:

SLI (Moederbord) met een(1) 7900GT
Indien nodig en je hebt een leuke aanbieding over een jaar of anderhalf, zet je er toch gewoon nog een 7900GT bij?

LIjkt me slimmer als 2x 7600..

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 30-06-2006 22:50 ]

• Derek S.
  • Niet online
Tomino schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:50:
Ik zit te denken aan de optie:

SLI (Moederbord) met een(1) 7900GT
Indien nodig en je hebt een leuke aanbieding over een jaar of anderhalf, zet je er toch gewoon nog een 7900GT bij?

LIjkt me slimmer als 2x 7600..
Dat is een goed punt, natuurlijk kan ik later een tweede 7900GT erbij kopen. Maar het gaat mij nu even om een grote FPS-winst op korte termijn. En wat is dan beter, 1x 7900GT (256/512) of 2x 7600GT?

Toch bedankt voor het aanstippen van dat punt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een 7900GT lijkt me wel snel genoeg om 512MB geheugen te kunnen benutten. Kijk wel goed na of de kloksnelheden wel gelijk zijn aan een 7900GT met 256MB.

Ik zou in ieder geval wel voor de single opstelling gaan aangezien je bij een SLI opstelling nooit de kracht van één kaart ziet verdubbelen. In sommige situaties win je zelfs bijna niets maar je zit wel met het geluid van twee koelers en twee kaarten die nogal wat stroom slurpen.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:07
yup, dus gewoon, om even te herhalen. een Sli moederbord met 1 7900Gt
Suc6!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:06
Derek S. schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:52:
[...]

Dat is een goed punt, natuurlijk kan ik later een tweede 7900GT erbij kopen. Maar het gaat mij nu even om een grote FPS-winst op korte termijn. En wat is dan beter, 1x 7900GT (256/512) of 2x 7600GT?

Toch bedankt voor het aanstippen van dat punt.
Ligt eraan welke spellen je speelt. Sommige spellen kunnen heel slecht met SLI overweg waardoor je niks aan de 2e kaart hebt.

Maar wat ik nou niet snap, je zegt dat je teveel keuze hebt, maar je kan toch zelf wel opzoeken wat het verschil is tussen 2x 7600GT en 1x 7900GT ? Je weet je budget en je weet tussen welke opties je wil kiezen (2) dus wat dat betreft is het eenvoudig.
Er is praktisch geen verschil tussen merken, dus voor het gemak zou ik daar niet naar kijken.

Ook vraag ik me af waarom je niet kijkt naar andere opties?
Voor 350 euro heb je een X1900XT die beide opties in het stof laat bijten?
Tuurlijk moet je zelf weten wat je doet, maar het zou toch veel fijner zijn als je je keuze zou onderbouwen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Derek S.
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:01:
Een 7900GT lijkt me wel snel genoeg om 512MB geheugen te kunnen benutten. Kijk wel goed na of de kloksnelheden wel gelijk zijn aan een 7900GT met 256MB.

Ik zou in ieder geval wel voor de single opstelling gaan aangezien je bij een SLI opstelling nooit de kracht van één kaart ziet verdubbelen. In sommige situaties win je zelfs bijna niets maar je zit wel met het geluid van twee koelers en twee kaarten die nogal wat stroom slurpen.
Goed punt, want SLI blijft geen PCIe 16x slot meer. Echter, ik weet niet hoe bekend Palit is? En of ik hiermee later (hooguit over een jaar) problemen mee kan krijgen om een 2e Palit 7900GT te krijgen?

Club3D 7900GT 256MB
Type GeForce 7900GT
Snelheid 450 MHz
Pixel-Pipelines 24

Palit GeForce 7900GT 512MB
Type GeForce 7900GT
Snelheid 550 MHz
Pixel-Pipelines 24

Verder zijn beide kaarten identiek qua snelheden op geheugen gebied.

(Beide 1320 MHz, en van beide kaarten beide RAMDAC's 400 MHz)

• Derek S.
  • Niet online
Althalus schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:08:
[...]

Ligt eraan welke spellen je speelt. Sommige spellen kunnen heel slecht met SLI overweg waardoor je niks aan de 2e kaart hebt.

Maar wat ik nou niet snap, je zegt dat je teveel keuze hebt, maar je kan toch zelf wel opzoeken wat het verschil is tussen 2x 7600GT en 1x 7900GT ? Je weet je budget en je weet tussen welke opties je wil kiezen (2) dus wat dat betreft is het eenvoudig.
Er is praktisch geen verschil tussen merken, dus voor het gemak zou ik daar niet naar kijken.

Ook vraag ik me af waarom je niet kijkt naar andere opties?
Voor 350 euro heb je een X1900XT die beide opties in het stof laat bijten?
Tuurlijk moet je zelf weten wat je doet, maar het zou toch veel fijner zijn als je je keuze zou onderbouwen.
Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar GeForce omdat ik in het verleden een wat mindere ervaring heb gehad met ATi drivers, en ik geen echte Valve speler ben waar ATi het meeste voordeel bij heeft over het algemeen (als ik vele benchmarks mag geloven).

En het lijkt mij niet meer dan duidelijk dat ik graag persoonlijke ervaringen wil tussen het verschil van 2x 7600GT of 1x 7900GT? Omdat ik zoals aangegeven geen benchmarks over de 2 vergelijkende kaarten heb kunnen vinden, en al helemaal niet over de Palit 7900GT.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sja, die kaarten zullen zeker weten vrij slecht verkrijgbaar worden aangezien ze een beetje speciaal zijn. Meestal blijkt het echter dat het bijsteken van een tweede kaart om SLI te draaien niet zo'n interessante optie is omdat je tegen die tijd voor iets meer geld veel meer prestaties kan krijgen in de vorm van een nieuwere kaart. Zeker met DirectX 10 in de toekomst kan dit iets zijn om in het achterhoofd te houden.

• Derek S.
  • Niet online
Ik heb een benchmark gevonden!

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1936/FearB.gif
Grappig om te zien dat de 7900GT toch niet echt voordeel haalt uit de extra 256MB bij F.E.A.R., zover ik mij kan herrineren gebruikt dat spel namelijk enorme textures.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1936/Q4b.gif
Hier mondjes maat beter dan een 256MB.

Ik ga even naar de XFX Extreme Edition kijken, even kijken in hoeverre dat ding fabrieks-af overclocked is, want daar kan ook het grote verschil in zitten.

Edit: De XFX Extreme Edition draait op 1500 MHz, de Palit op de standaard 1320 Mhz

[ Voor 9% gewijzigd door Derek S. op 30-06-2006 23:24 . Reden: MHz ]

• Zeus
Derek S. schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:12:
Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar GeForce omdat ik in het verleden een wat mindere ervaring heb gehad met ATi drivers, en ik geen echte Valve speler ben waar ATi het meeste voordeel bij heeft over het algemeen (als ik vele benchmarks mag geloven).
De wereld is wat groter dan dat, maar bedankt dat je zo eerlijk daar over antwoord.
En het lijkt mij niet meer dan duidelijk dat ik graag persoonlijke ervaringen wil tussen het verschil van 2x 7600GT of 1x 7900GT? Omdat ik zoals aangegeven geen benchmarks over de 2 vergelijkende kaarten heb kunnen vinden, en al helemaal niet over de Palit 7900GT.
Ja ik snap wat je wilt, maar nogmaals het merk van de kaart maakt niet uit en het geheugen ook amper ( misschien 10% in quake 4 op super hoge resoluties).

En uit de FAQ:
Wat is jullie ervaring met ...

Je bent op zoek naar een nieuwe monitor of videokaart, anders was je niet bij dit product terecht gekomen. Het is eigenlijk een beetje vreemd dat je dan iemands ervaringen ermee wilt weten als je al zoveel hebt uitgezocht dat je precies bij 1 iets terecht bent gekomen, het is meer een bevestiging of het toch geen miskoop zal zijn. Gebruik dan even de search of google; als er weinig problemen met betrekking tot dit product zijn dan kun je er wel vanuit gaan dat het goed zit.

[...]

In ervaringentopics zul je altijd zien dat er reacties geplaatst worden als 'neem die monitor, die heb ik ook en draait al jaren perfect' of erger nog 'nvidia rulezzzzzzzzz 8-) '. Mede omdat deze nietszeggende reacties gewoon niet gewenst zijn en totaal geen waarde kennen, gaan topics als 'Wat zijn de ervaringen met....' in V&B in principe allemaal op slot.

• Derek S.
  • Niet online
Althalus schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:19:
[...]

De wereld is wat groter dan dat, maar bedankt dat je zo eerlijk daar over antwoord.

[...]

Ja ik snap wat je wilt, maar nogmaals het merk van de kaart maakt niet uit en het geheugen ook amper ( misschien 10% in quake 4 op super hoge resoluties).

En uit de FAQ:

[...]
In de openingspost heb ik gezegd dat mijn voorkeur uitgaat naar Club3D, ik heb echter ook vermeld dat het ook andere merken mogen zijn. GeForce is gewoon mijn hele eigen persoonlijke voorkeur, natuurlijk kan ik niet zeggen dat mijn voorkeur naar GeForce uitgaat maar dan hebben de mensen die mij ATi aanraden hun moeite voor niets gedaan. :P

Misschien dat je het kort door de bocht vind, maar ik wil een GeForce.

• Zeus
Derek S. schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:23:
[...]
Misschien dat je het kort door de bocht vind, maar ik wil een GeForce.
Sorry, dat bedoelde ik niet. Ik bedoel dat er praktisch geen verschil is tussen merken als Palit en Club3d behalve welke spellen ze erbij leveren en heel misschien welke koeler ze hebben.

• Derek S.
  • Niet online
Althalus schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:26:
[...]

Sorry, dat bedoelde ik niet. Ik bedoel dat er praktisch geen verschil is tussen merken als Palit en Club3d behalve welke spellen ze erbij leveren en heel misschien welke koeler ze hebben.
Ah, sorry, dat heb ik dan ook verkeerd begrepen. :)

• Derek S.
  • Niet online
Ik ben nu op de volgende 2 kaarten uitgekomen, qua prestaties zijn ze erg aan elkaar gewaagd:

XFX GeForce 7900GT Extreme Edition (256MB)
voordelen:
- Bekend merk, later ook nog makkelijker 1 bij te kopen
- Vanaf de fabriek geoverclocked (volgens mij)

nadelen:
- 256MB, klein prijsverschil heb ik 512MB (de Palit)

Palit GeForce 7900GT (512MB)
voordelen:
- Groter geheugen (handig voor grote textures)
- Draait langzamer dan de XFX van de fabriek af, misschien eventueel beter te overclocken

nadelen:
- Onbekend merk, eventueel later problemen met bijkopen 2e kaart
- Iets duurder dan de XFX, maar voor dat verschil wel 256MB extra

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nu schop je voor de tweede keer je topic binnen een paar minuten :/

Als je iets toe wilt voegen aan een eerdere post, doe dat dan dmv de edit-knop, herhaaldelijk schoppen is vragen om een slotje :o

Nog los daarvan, alle vragen die je hier stelt zijn vaak zat beantwoord. Enige reden dat je je benchmarks niet vindt is omdat je je blindstaart op de kaarten en niet de chips die erop zitten.

Zie ook:

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.