Asus A8N-E boot niet door

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Vandaag heb ik het volgende in elkaar proberen te zetten:
[list]• Moederbord: Asus A8N-E
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+
CPU-koeler: Zalman CNPS 7000B-AlCu
Geheugen: 2x Dane-Elec 1024 MB DDR400
Voeding: Zalman 460 Watt
Kast: Antec Performance One P180Rest van de hardware doet er niet zoveel toe (en/of is nog niet eens aangesloten). Voeding zit in de kast, moederbord zit aangesloten aan voeding, processor zit goed in de socket (kan er niet eens fout in, volgens mij), koeler zit goed op de processor, geheugen zit in de goede sleuf.

Wanneer ik de pc aanzet gaan de powerled en de HD-led aan (alhoewel de HD led maar 1 seconde aan blijft en daarna uit blijft) en ook de casefans, CPU-koeler, videokaart-koeler en voedingfan gaan draaien. Het lampje op het moederbord gaat ook branden. Maar daar blijft het dan ook bij. Geen beeld, geen piepjes dat het systeem doorstart, niks.

Een puntje van kritiek hier is, dat de kast geen kabeltje heeft om een speaker aan te sluiten op het moederbord (of ik moet er ernstig overheen kijken). Dus al geeft het moederbord een foutmelding, aangezien ik 'm niet hoor heb ik er niks aan.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
[list=1]• Geheugen op andere plekken
• Eén geheugenreep tegelijk
• 2 HD's aansluiten
• 1 HD aansluiten
• Geen HD aansluiten
• Clear CMOS (door middel van jumper)
• VGA » DVI convertor getest op andere computer (werkt gewoon)

Maar ik zit zonder ideëen :/ Overigens is de mogelijkheid er niet om met oudere onderdelen te testen wat het probleem is, omdat m'n oude systeem gebruik maakt van SDR geheugen, AGP-videokaart en een Intel (P3) processor.

The devil is in the details.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maxtor HDD's toevallig? Of doet hij het ook zonder HDD's niet?

Hold-on, dat ie niet doorstart/opstart heb ik ook gehad met m'n eerste A8N-E. Dat ding was zo dood als een pier en is RMA gegaan.

[ Voor 108% gewijzigd door Gunner op 30-06-2006 20:27 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hahn
Western Digital HD's, maar ook zonder HD's doet ie het niet (zoals punt 5 al aangeeft ;)). En de led op m'n moederbord brandt wel gewoon en ook de CPU fan (die alleen via het moederbord is aangesloten) begint te draaien, dus helemaal dood is ie niet :P

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 23:36
Volgens mij heeft de A8N-E een bios update nodig om met X2 processoren overweg te kunnen.

Specs: http://specs.tweak.to/14067

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GeniusJennis schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:34:
Volgens mij heeft de A8N-E een bios update nodig om met X2 processoren overweg te kunnen.
Volgens mij was dat al wel bij een redelijk oude bios al wel het geval. Als Hahn nu een A8N-E heeft gekocht lijkt me dat er wel een redelijk recente bios op zit

Draait de CPU fan eventjes of constant?

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 30-06-2006 20:40 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hahn
Hmm, dat zou heel erg kut zijn, want ik heb geen andere Athlon 64 processor :/ Heb je hier een bron van? Want op de site van Asus staat gewoon dat het X2 moet ondersteunen.

Alle fans blijven gewoon draaien, casefans, CPU-fan, chipsetkoeler, PSU-fan.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 30-06-2006 20:40 ]

Verwijderd

Zie ook de CPU support list op de asus site.

http://support.asus.com/c...anguage=en-us&model=A8N-E

Maar als die net nieuw is staat er wel minimaal denk toch de 1010 bios op.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Asus bordjes hebben de leuke eigenschap dat ze foutmeldingen zowel via de speaker.. als via de onboard geluidskaart kunnen geven.
In de handleiding kan je vinden hoe je de foutmeldingen ook via je geluidskaart kan laten geven...
Misschien dat je dan verder komt.

• Hahn
Ik zit nu even het boekje van het moederbord door te bladeren en daar staat in dat het AMD Athlon 64FX, AMD Athlon 64 en AMD Sempron ondersteund. Maar geen Athlon 64 X2... Op de sticker op de doos staat wel dat het X2 ondersteund, maar dat betwijfel ik dus.

Dus al is dat de oorzaak, dan is dat wel lekker lullig... Morgen maar even die computerzaak bellen.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 12:43
Je bent er blijkbaar al uit. Ik heb ook een A8N-E die een paar weken geleden opeens niet meer wilde doorstarten. BIj Mycom laten testen en bleek goed te werken. Ook de andere onderdelen deden het goed. Bleek de Antec voeding niet meer te werken. (350W). Heb er nu een nieuwe Antec voeding opgezet (430W) en nu werkt hij weer als vanouds.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 08:28

Pyrus

Hardknock life

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een 64 3700+ (geen x2).
Soms kwam ie wel tot aan de POST, maar met het laatste model ook dat niet meer.
ben als sinds friggin januari onderdelen aan het RMA'en om ze aan de gang te krijgen. Dit is de derde A8N-e die er in steekt en allemaal geven ze hetzelfde probleem. Winkel waar ik hem gekocht heb (4launch) zegt dat het misschien aan de voeding ligt en dat ik die moet doormeten. Op de vraag hoe ik dat dan moet doen geven ze echter geen antwoord.

Heeftie het wel eens gedaan uberhaupt?

Update:
net ff voeding doorgemeten zoals een kennis me zei dat het moest en het ligt dus waarschijnlijk inderdaad daar aan: uit de 12 volt op m'n moederbord kwam 13.6V :X :/

[ Voor 16% gewijzigd door Pyrus op 30-06-2006 21:29 ]

LinkedIn

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik heb zelf zo'n bordje en een X2 4200+ , draait perfect.
Overigens heeft het bordje wel een speaker header hoor :D. Daar zou ik al eens naar zoeken. Met de juiste beepjes weet je plots al véél meer ;)

• Hahn
Pyrus schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:03:
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een 64 3700+ (geen x2).
Soms kwam ie wel tot aan de POST, maar met het laatste model ook dat niet meer.
ben als sinds friggin januari onderdelen aan het RMA'en om ze aan de gang te krijgen. Dit is de derde A8N-e die er in steekt en allemaal geven ze hetzelfde probleem. Winkel waar ik hem gekocht heb (4launch) zegt dat het misschien aan de voeding ligt en dat ik die moet doormeten. Op de vraag hoe ik dat dan moet doen geven ze echter geen antwoord.

Heeftie het wel eens gedaan uberhaupt?
Nope, vandaag voor het eerst in elkaar gezet. Ik denk dat ik morgen gelijk maar een ander moederbord neem...
The_Stickie schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:03:
Ik heb zelf zo'n bordje en een X2 4200+ , draait perfect.
Overigens heeft het bordje wel een speaker header hoor :D. Daar zou ik al eens naar zoeken. Met de juiste beepjes weet je plots al véél meer ;)
Het moederbord kan wel een speaker aansturen, maar mijn kast heeft geen speaker...

Welke rev heb jij trouwens? Bij mij staat er Rev 2.01G.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 30-06-2006 21:34 ]

• job

job

Hahn schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 20:54:
Ik zit nu even het boekje van het moederbord door te bladeren en daar staat in dat het AMD Athlon 64FX, AMD Athlon 64 en AMD Sempron ondersteund. Maar geen Athlon 64 X2... Op de sticker op de doos staat wel dat het X2 ondersteund, maar dat betwijfel ik dus.
Ga maar uit van de sticker op de doos.
Die handleiding is gewoon verouderd..
Een beetje recente bios kan die cpu gewoon aan.. stickertje op de doos voor de duidelijkheid en klaar. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat dat er wat mis met je moederbord.. maar een X2 zou die normaal gesproken wel moeten ondersteunen.

Heb je nou al gekeken welke foutmelding je moederbord geeft?
(zie mijn post hierboven..)

[ Voor 4% gewijzigd door job op 30-06-2006 21:49 ]

• Hahn
Ik probeer nu te vinden hoe ik zonder kast-speaker de errors kan horen, maar ik kan het eerlijk gezegd niet vinden :X

• job

job

Het moet met een jumper, maar ik zal de handleiding er even bijpakken.
Als het goed heeft elke asus mobo deze mogelijkheid.. of ze moeten het geschrapt hebben..
Ik ga even zoeken.

edit: hmm. apart ik kan het niet vinden.
De optie heet als het goed is speech post report

[ Voor 21% gewijzigd door job op 30-06-2006 22:22 ]

• Hahn
Ben bang dat het niet op een A8N-E zit. Weet iemand trouwens hoe je die CMOS batterijtje eruit kan krijgen? Want volgens mij zit ie aardig vast en om er nou met een schroevendraaier of iets dergelijks onder te gaan zitten vroeten vind ik ook weer zo wat...

Hmm, toch niet. Batterijtje kwam er redelijk makkelijk uit 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 30-06-2006 22:21 ]

• job

job

Waarom zou je het batterijtje eruit halen?
de bios wissen doe je gewoon met de clear cmos jumper..
Jumper verzetten.. powerknop paar keer indrukken.
Jumper terugzetten en klaar :P

• Hahn
In het boekje staat batterij eruit halen, jumper verzetten, terugzetten en dan batterij terugdoen ;) Maar dat mag ook allemaal niet baten. HD spint trouwens wel op wanneer ik pc aandoe. Ik kan alleen maar geen beeld krijgen :/

[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 30-06-2006 22:28 ]

• job

job

Hmm, inderdaad..
Eerste keer dat dat ding uberhaupt echt doorgelezen heb...
Nouja batterij eruit hoeft normaal gesproken niet.. maar dan weet je wel extra zeker dat het gelukt is..

Maarre..
Eigenlijk zijn er twee opties..
1. Regel een speakertje om de piepjes te horen.
2. Regel al je belangrijke hardware (cpu, geheugen, videokaart (mag ook pci zijn) voeding en moederbord) dubbel en ga oorzaken uitsluiten

• Hahn
Dat het moederbord de CPU niet ondersteund mag het toch eigenlijk niet zijn, want op de doos staat een sticker met daarop 'Support AMD Athlon 64 X2'. Geheugen lijkt me ook sterk, aangezien ik 2 reepjes heb en die al zo'n beetje in alle mogelijke sloten heb geprobeerd (ook één apart natuurlijk) en ook zonder geheugen zou je in ieder geval wel beeld moeten krijgen.

Dus het ligt waarschijnlijk of aan de videokaart of aan het moederbord (op een of andere manier 8)7). Als het vandaag nog steeds niks wordt zal ik maar een PCI-videokaartje kopen en daarmee gaan testen. Suggesties zijn nog steeds welkom.

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 01-07-2006 12:16 ]

• Hahn
Probleem is opgelost, ik was één van de 12v connectors vergeten aan te sluiten |:( Heel stom, maar ik ben blij dat het nu wel werkt :P

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

Dentheman

Zie signature

Hahn schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:49:
Probleem is opgelost, ik was één van de 12v connectors vergeten aan te sluiten |:( Heel stom, maar ik ben blij dat het nu wel werkt :P
welke precies? Ik heb sinds vandeweek een antec 380 in m'n pc hangen maar hij boot ook niet door, na 10x aan-en-uit zetten krijg ik beeld en gaan de hdd & powerleds op de juiste manier 'flikkeren'.
Met de merkloze voeding hiervoor had ik nergens last van

Zie ondertitel

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Had vergelijkbaar probleem. bij het topic dat ik toen geopend heb, bleek dat de a8n van asus nogal wat problemen geeft:

Ter leeringh ende vermaeck

Geen Ping, wel Pong

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

Dentheman

Zie signature

maar ik heb dus een msi moederbord, maar ik heb na wat getest door dat als ik m'n cpu-fan voluit zet hij wel in één keer boot, dus ik ruil m'n voeding even om :)

Zie ondertitel

Pagina: 1