A8N-SLI geeft piepjes, wat is er stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Na het monteren van een Zalman koeler en een aantal reboots geeft mijn PC bij het booten geen beeld meer, maar ik wordt wel verblijd met piepjes (lang, kort, kort).
Op mijn plankje zit een Award BIOS, en die piepjes zouden mij moeten vertellen dat er iets aan de hand is met mijn videokaart. Op GoT echter, heb ik inmiddels geleerd dat het ook aan het werkgeheugen zou kunnen liggen.
Beide heb ik inmiddels getest, en daar is dus niets mee aan de hand. Geen fouten gevonden in memtest 1,5 uur laten lopen), en de videokaart geeft gewoon zijn framepjes.
Nu zit ik met het volgende: Wat is er dan wel overleden?

Wat heb ik zelf al gedaan:
- werkgeheugen getest ->OK
- videokaart getest -> OK
-PCI videokaartje er in gegooid (SiS 6326) -> piepjes

Wat doet het dan nog wel:
- Schijven slaan allemaal aan
- Alle fans gaan draaien
- PC is alleen af te sluiten door de aan/uit knop 5 seconden in te drukken

Het vreemde is dat het allemaal gewoon gewerkt heeft. Ik kreeg alleen mijn Cool & Quiet niet aan de praat. Dientengevolge gaf Asus probe 40 graden aan (3500+) in een ruimte waar het 38 graden was.

Heeft iemand hier op GoT hier een idee waar ik het probleem zou moeten zoeken? Geeft het BIOS een hele andere foutmelding als mijn proc is overleden? Kan het de plank zijn, de voeding?

Geen Ping, wel Pong

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 03:50
Dit had je ook in de FAQ kunnen vinden denk ik, maar gezien ik dit laatst ook nodig had:

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

Ik zou dus eens kijken of je de videokaart tijdelijk kan vervangen en of dat het probleem oplost.

[ Voor 27% gewijzigd door AvanCade op 27-07-2006 08:24 ]

• Pong
AvanCade schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 08:23:

Ik zou dus eens kijken of je de videokaart tijdelijk kan vervangen en of dat het probleem oplost.
Daarom heb ik ook een PCI kaart er in gehangen en mijn PCIe kaart er uit gelepeld. De piepjes bleven komen. Er was toen trouwens ook nog steeds geen beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Pong op 27-07-2006 09:11 ]

Geen Ping, wel Pong

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
95% kans dat er toch iets met je geheugen aan de hand is. Heb dit probleem ook gehad. Ook gehoord dat het probleem vaker voorkomt. Bij mij werkte de boel vanaf begin af aan al niet lekker maar ook mensen gehoord waarbij het ook na een tijdje plots niet meer werkte.

zie: A8N-SLI Geheugen Problemen (ook ik had geen memtest fouten btw)

Probeer eens een geheugenreepje te gebruiken of plaats ze niet in dualchannel configuratie. Op de link die ik hierboven heb neergezet kun je lezen wat ik allemaal geprobeerd heb.

Als je snel wilt testen of het aan het geheugen ligt, stop de reepjes dan eens in een ander moederbord (wél een a8n graag).

• Pong
@RemcoR:

Het systeem heeft 3/4 jaar probleemloos gefunctioneerd met het huidige geheugen (MDT 2*512 dual channel (Infineon chips :D )).
Ik heb het geheugen inmiddels op een oude A8N-E geprikt, en zoals verwacht doet ie het.

Gisteren mobo en proc naar iComputers gebracht, en tot mijn stomme verbazing hebben zij de plank zonder problemen draaiende gekregen. Nu is het echter zo dat zij beginnen met een BIOS reset, nog voordat er mee gespeeld wordt, dus het kan zijn dat het zo meteen in een keer werkt. Zo niet, dan verwissel ik de voeding met een reserve. Misschien dat die in de loop van de tijd (3 maanden !) wat vermogen is kwijtgeraakt.

Geen Ping, wel Pong

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 21:45

Dutch

Alfisti

pong schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 06:46:
@RemcoR:

Het systeem heeft 3/4 jaar probleemloos gefunctioneerd met het huidige geheugen (MDT 2*512 dual channel (Infineon chips :D )).
Ik heb het geheugen inmiddels op een oude A8N-E geprikt, en zoals verwacht doet ie het.

Gisteren mobo en proc naar iComputers gebracht, en tot mijn stomme verbazing hebben zij de plank zonder problemen draaiende gekregen. Nu is het echter zo dat zij beginnen met een BIOS reset, nog voordat er mee gespeeld wordt, dus het kan zijn dat het zo meteen in een keer werkt. Zo niet, dan verwissel ik de voeding met een reserve. Misschien dat die in de loop van de tijd (3 maanden !) wat vermogen is kwijtgeraakt.
Kan me niet voorstellen dat de voeding vermogen kwijt raakt en dat vervolgens je systeem gaat piepen, maar ja, dat is mijn visie!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:39
Al getracht te booten na het bios te resetten?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Pong
Dutch schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:22:
[...]

Kan me niet voorstellen dat de voeding vermogen kwijt raakt en dat vervolgens je systeem gaat piepen, maar ja, dat is mijn visie!
Ik ook niet, dus ik hoop maar dat de clear CMOS de automagische handeling is, anders heb ik echt een probleem. De enige voeding die ik thuis nog heb liggen is een Qtec :'( (een dual fan gold, dat dan weer wel, maar cheapo is cheapo)

@kalizec:

Ben vanmiddag pas weer in de gelegenheid om mijn mamaplank op te halen bij mijn huisleverancier, dus dat weet ik nog niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Pong op 28-07-2006 08:38 ]

Geen Ping, wel Pong

• Pong
Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld............

Het is dus de mamaplank, het A1 geheugenbankje kan niet meer overweg met mijn geheugen.....
Bij iComputers hebben ze een ander reepje gebruikt, dat het wel gewoon deed in dat bankje. Ik heb nu bankjes B1 en B2 in gebruik, en hij doet het.
Dual channel is nu helaas niet meer mogelijk, maar dat zal me op korte termijn worst wezen.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem. Maar bij mij piept ie niet

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
pong schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:05:
Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld............

Het is dus de mamaplank, het A1 geheugenbankje kan niet meer overweg met mijn geheugen.....
Bij iComputers hebben ze een ander reepje gebruikt, dat het wel gewoon deed in dat bankje. Ik heb nu bankjes B1 en B2 in gebruik, en hij doet het.
Dual channel is nu helaas niet meer mogelijk, maar dat zal me op korte termijn worst wezen.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik hoop voor je dat het nog lang blijft werken op deze manier. Zoals ik al zei had ik bij de computerwinkel waar ik heengeweest was, mycom, ook al gehoord dat een medewerker daar, last van een dergelijk probleem had. Ook zijn pc draaide al geruime tijd. Toen ik het probleem had heb ik ook mijn kast naar de mycom gebracht. Zij testen het systeem en tot mijn grote verbazing (was er zelf niet bij, alleen wat ze mij gemeld hebben) deed hij het bij hun ook 2 uur achter elkaar, ze draaiden memtest, 3dmark etc. en alles verliep goed. S'avonds de pc opgehaald, thuis aangesloten, en je raad het al hij deed het niet meer. Blijkbaar kan de a8n toch niet altijd even goed omgaan met geheugen. Ik heb toen in overleg met de winkel nieuw geheugen laten komen en dat werkte meteen, mijn systeem draait nu al sinds december 05 probleemloos. Hoop dat die van mij ook nog lang meegaat. Mocht hij er ooit weer mee ophouden ga ik toch weer nieuw geheugen proberen te regelen.
Succes verder!

edit : typo

• Pong
Als ik dit alles zo lees, valt het mij wel op, dat die a8n serie van Asus buitengewoon selectief is met wat je er in stopt. Temeer daar de Infineon chips die op mijn MDT geheugen zitten gewoon compatible moeten zijn. :'( Die Zalman koeler (7700Cu) is trouwens wel briljant; op het laagste toerental (700rpm) onder load nog geen 55 graden. Very f*cking sweet :9~

Geen Ping, wel Pong

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:39
Hebben jullie al geprobeerd om handmatig relaxtere memory timings in te stellen om te kijken of dual-channel dan wel werkt? Het kan ook nog zijn dat het probleem hem niet in de geheugen 'eigen' settings zit maar in de command-rate en/of de drive strength of het voltage.

Tot slot kun je nog overwegen om het bios te updaten. Ik ben toendertijd (ruim een jaar geleden) nogal bezig geweest om het maximale uit zo'n A8N te halen en het viel me mee hoe de Biosses voor die plank beter en beter werden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Pong
Timings heb ik nu op T3 staan, en dat werkt echt prima in single channel. BIOS flash zal ik zeker in overweging nemen, maar ik ben voorlopig allang blij dat mijn unit het weer doet. Mijn ervaringen met mijn koelertje kan je inmiddels hier vinden.

Geen Ping, wel Pong

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03-2025
Mijn PC heeft het dus ook begeven. En ik heb een aantal tests gedaan door dingen er 1 voor 1 uit te halen en te kijken wat ie dan doet. Met alles erin (zowel met als zonder de HD's) geeft ie een piepje, hangt in de bios-zelftest of vlak erna, gevolgd door een automatische reboot, hij piept 2 keer vlak na elkaar en dan nog 3 keer, waarna ik geen beeld meer krijg. Daarna handmatige reset en dan krijg ik geen enkel beepje meer.

Nou, dat was gisteren in ieder geval... Nu heb ik alles eruit. Voeding getest/gemeten, klopt 100%.
En nu heb ik alleen de voeding aan het moederbord zitten, maar wanneer ik het handeltje start krijg ik geen beep. De fans beginnen wel te draaien, het ledje op het moederbord doet het ook netjes, maar hij piept dus niet, wat toch zeker zou moeten als er helemaal niks aan het moederbord aangesloten is, toch? (Oja, het mobo-speakertje staat aan en doet het gewoon)
En kan ik hiermee vaststellen dat als de voeding het niet is, dat het dan dus het moederbord is dat rip is?

[ Voor 3% gewijzigd door BigDplayboy op 02-08-2006 09:08 ]

• Pong
Nope, hoeft niet. Het kan dus je geheugen zijn, de fysieke plaats van je geheugen, je timing (al kan je die niet aanpassen), je proc...... De A8N bordjes van Asus zijn rijk vertegenwoordigd op GoT.
Maar als ik het zo hoor, is je BIOS een beetje van slag. Heb je al een clear CMOS uitgevoerd?
Als dat het niet is mag je er van uit gaan dat je van plank moet wisselen.

Geen Ping, wel Pong

• BigDplayboy
pong schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 09:50:
Heb je al een clear CMOS uitgevoerd?
Als dat het niet is mag je er van uit gaan dat je van plank moet wisselen.
Ik heb inderdaad al een clear CMOS uitgevoerd zonder resultaat. Maar het geheugen enzo zit er ook niet op... Het is echt puur het kale moederbord dat aan de voeding hangt. Geen CPU, geen geheugen, geen videokaart, geen HD's of CDROM-drive, Geen geluidskaart. Nothing :)
En het speakertje staat aan (en werkt), dus dan zou ie toch op z'n minst wat moeten piepen lijkt me zo, maar dat doet ie dus niet meer.

Heb een jaar lang gewerkt met de huidige setup, zonder problemen. En de laatste paar weken had ik vastlopers, dat de hele handel bleef hangen en dat ik een harde reset moest doen, waarna ie het weer goed deed. En dit werd steeds vaker... Totdat ie laatst tijdens een potje WoW bleef hangen. Dus ik harde reset en hij startte wel door, maar hij hing meteen toen het desktop verscheen.
Daarna weer harde reset en sindsdien komt ie niet meer verder dan de bios. Waarna ik alles los ben gaan halen en 1-voor-1 ben gaan testen volgens de volgorde zoals die in de "Hangen en opstartproblemen troubleshooter" staat vermeld:
Troubleshootvolgorde: de volgorde hieronder (Voeding - Moederbord - Processor - Geheugen - Videokaart - IDE/SCSI) is in principe hetzelfde als van "Groot naar Klein". Dus, wanneer bijvoorbeeld het moederbord stuk is, dan heeft het geen zin om het geheugen te troubleshooten
Geheugenreepjes gewisseld gaf geen verschil, booten zonder HD's gaf geen verschil. Alle SATA en IDE los: geen verschil.
Geheugen en HD's getest in andere computer: daar doen ze het netjes.
En nu dus aangeland bij een kaal moederbord waar niks op zit geprikt whatsoever en een voeding [Seasonic S12 430W] die het doet zoals het hoort.
Dus is dan het moederbord kaduuk?

• Pong
Begint er steeds meer op te lijken, misschien een oververhit nForce4 chipje. Ik heb zelf destijds (5 dagen geleden 8)7 ) al mijn onderdelen laten testen. Misschien dat jij die mogelijkheid ook hebt. Mijn mamaplank is bij mijn leverancier zonder extra kosten getest, de rest testen kostte mij een tientje (ik heb Intel fans in mijn vriendenkring....).
En helaas is het zo met een zelf geklust systeem dat je tot op het component zelf moet bepalen wat er zum Kloten is.
Edit: Hoewel je piepjes hoort te krijgen, zou het natuurlijk ook nog aan je proc kunnen liggen, die gelijk z'n beveiliging in schiet. Breng anders plank en proc naar je leverancier. Zij hebben van beide genoeg exemplaren om vast te stellen welk van de 2 onderdelen loopt te schoppen.

[ Voor 23% gewijzigd door Pong op 02-08-2006 10:33 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Geen Ping, wel Pong

• BigDplayboy
pong schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:26:
Begint er steeds meer op te lijken, misschien een oververhit nForce4 chipje. Ik heb zelf destijds (5 dagen geleden 8)7 ) al mijn onderdelen laten testen. Misschien dat jij die mogelijkheid ook hebt. Mijn mamaplank is bij mijn leverancier zonder extra kosten getest, de rest testen kostte mij een tientje (ik heb Intel fans in mijn vriendenkring....).
En helaas is het zo met een zelf geklust systeem dat je tot op het component zelf moet bepalen wat er zum Kloten is.
Edit: Hoewel je piepjes hoort te krijgen, zou het natuurlijk ook nog aan je proc kunnen liggen, die gelijk z'n beveiliging in schiet. Breng anders plank en proc naar je leverancier. Zij hebben van beide genoeg exemplaren om vast te stellen welk van de 2 onderdelen loopt te schoppen.
Tja, ik heb alleen geen factuur meer van m'n moederbord :X
En zoals ik al zei, er zat geen processor op toen ik dat testte en hij hoort een paar piepjes te geven als er geen processor op je moederbord zit. Maar is misschien een goede idee om eens te laten testen... Kan ik dat zo bij iedere zaak doen? (Ik zit/werk zelf in Eindhoven)

• Pong
Gemiddelde PC boer doet dat vrijwel altijd. Tarieven verschillen helaas nogal. bij mij was het gratis, maar je hebt van die idioten die alleen al voor het in ontvangst nemen rustig 25 Pleuries vragen.

Pong vraagt zich af of BigDplayboy toevallig een bekend adresje heeft, waar een glimlach en een paar pilsjes als betaling worden gezien.

Geen Ping, wel Pong

Pagina: 1