15 jaar en 'freelancer': waar moet ik rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

Topicstarter
Ik ben Hidde de Vries en 15 jaar oud. Ik houd me veel bezig met webdesign en webdevelopment. Een tijdje geleden bedacht ik dat ik daar misschien wel geld mee zou kunnen verdienen, en ik verbouwde mijn website tot een site om klanten te werven. Ik noem mezelf nu 'freelance' webdesigner.

Nu heb ik een paar klanten, maar hoe moeten die mij betalen?

Stel, ik spreek met een klant af dat ik voor 150 euro een website ontwerp. Kan de klant dit bedrag dan naar mijn rekening overmaken? Waarschijnlijk wel, maar wat moet ik dan nog doen? Moet ik ergens bijhouden hoeveel ik verdien? Moet ik belasting gaan betalen?

Veel websites op het internet over 'freelancers' zijn gericht op volwassenen, en niet op jongeren van 15 jaar. Er staat voor mijn leeftijd wel dat ik bijvoorbeeld een krantenwijk mag hebben (die heb ik ook). Dit topic hielp me ook niet echt.

[ Voor 11% gewijzigd door SmartDoDo op 30-06-2006 15:55 . Reden: Je site kunnen mensen toch wel vinden, zo in de tekst is het spamlike ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik weet niet of je de search al hebt geprobeerd, ik kom iig wel wat tegen als Eenmanszaak minderjarige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

Topicstarter
offtopic:
Uiteraart hep ik gesearchdt, en het topic dat je noemd gaat foor het grootste gedeelte over spelvautun. :) Serieus: die jongen heeft het over een eenmanszaak en kan nog niet helemaal het verschil tussen dat en freelance onderscheiden. Mijn vraag gaat specifiek over freelance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Heb je al een sofi-nummer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 22:27
offtopic:
Iedereen heeft toch een sofi-nr? (tenzij je hier niet illegaal bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij een KvK kunnen ze je alles vertellen. Gewoon een afspraak maken en je probleem voorleggen.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Omdat je onder de 18 bent heb je voor bepaalde beslissingen toestemming van je ouders nodig (of je moet getrouwd zijn :) ). Voorzover ik weet heb je dat niet nodig om een eenmansbedrijf te starten, waarschijnlijk wel als je een rekening courant met krediet wil openen bij de bank (pls. correct me if wrong).

Het komt er verder op neer dat je in ieder geval een BTW-nummer moet aanvragen bij de belastingdienst. Vanaf dat moment krijg je formulieren toegestuurd om je omzetbelasting en jaarcijfers aan te leveren, dus het is verstandig om een boekhouder of accountant te zoeken. Als je je inkomsten en uitgaven in overleg met je boekhouder een beetje goed uitmikt hoef je geen BTW af te dragen. Met dat 'uitmikken' bedoel ik dat je je inkomsten zo verrekent met inkopen die aantoonbaar verband houden met je werkzaamheden (bijvoorbeeld een ADSL abbo en een mooie laptop :7 ) dat je binnen de afdrachtvrije grens blijft.
Van de site belastingdienst.nl
Opgaaf startende onderneming Eenmanszaak, VOF, CV of maatschap
Als u een eenmanszaak begint, dan moet u dit formulier invullen. Dit formulier is ook voor u bestemd als u samen met anderen een samenwerkingsverband aangaat, zoals een vennootschap onder firma (VOF), een commanditaire vennootschap (CV) of een maatschap. U kunt het formulier ook gebruiken als de VOF, CV of maatschap ontstaat uit 1 of meer bestaande ondernemingen.

Meer informatie
Meer informatie vindt u op deze site. De hele site Zakelijk geeft informatie voor starters (is eigenlijk het handboek ondernemen). Daarnaast kan men informatie vinden over het starten van een onderneming in de Starterskrant. U kunt dezekrant downloaden van deze site. Voor algemene informatie kunt u bellen met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. Ook kunt u terecht bij het belastingkantoor in uw regio.
Een inschrijving bij KvK is leuk omdat je wat startersondersteuning krijgt, maar het is voor jouw werkzaamheden niet verplicht.

[ Voor 12% gewijzigd door benoni op 30-06-2006 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mijn ervaring is dat als je minderjarig bent dat je beter gewoon kan gaan beunen want een eenmanszaak starten heeft heel erg veel haken en ogen. Dat maakt je natuurlijk wel wat minder 'zakelijker' maar bedenk wel dat je je hele leven nog kan werken dus waarom beginnen op je 15de? (Al hoewel ik ook dit voornemens had 5 jaar geleden.)

Ik zou zelf zeggen, doe alles gewoon zwart. Je mag geloof ik tot 500 euro per maand 'legaal' zwart bijverdienen. Doe veel ervaring op met technieken, zodat als je dan uiteindelijk meerderjarig bent direct een eenmanszaak op kan richten en direct aan de slag. Of misschien kom je er in de tussentijd wel achter dat webdesign best wel veel productiewerk met zich mee brengt en dat dat helemaal niets voor jou is ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 30-06-2006 16:56 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56

SmartDoDo

Woeptiedoe

benoni schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:51:
Omdat je onder de 18 bent heb je voor bepaalde beslissingen toestemming van je ouders nodig (of je moet getrouwd zijn :) ).
Handlichting is mogelijk vanaf 16 jaar, handelingsbekwaamheid waar het rechtshandeling mbt het bedrijf betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SmartDoDo schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:59:
Handlichting is mogelijk vanaf 16 jaar, handelingsbekwaamheid waar het rechtshandeling mbt het bedrijf betreft.
Da's wel leuk voor de klanten... "Ja, de rekening stuur ik pas volgend jaar hoor!" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
DEVoTi0N schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:28:
offtopic:
Iedereen heeft toch een sofi-nr? (tenzij je hier niet illegaal bent)
Nee, die krijg je pas vanavond een bepaalde leeftijd. Ik weet alleen niet meer welke leeftijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 132657 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:02:
[..]
Stel, ik spreek met een klant af dat ik voor 150 euro een website ontwerp. Kan de klant dit bedrag dan naar mijn rekening overmaken? Waarschijnlijk wel, maar wat moet ik dan nog doen? Moet ik ergens bijhouden hoeveel ik verdien? Moet ik belasting gaan betalen?
[..]
Een bedrijf zal nooit zomaar betalen, die hebben een kasboek die moet kloppen, en je zal dus rekeningen moeten sturen. En ja, je moet bijhouden hoeveel je verdient. Je hebt namelijk niet te maken met een loon administratie, dus betaald je niet direct loonbelasting over het inkomende bedrag.

Je hebt sowieso een belastingvrij voet. Bij freelance is het zo dat je het bruto bedrag, netto ontvangt. En bij de jaarlijkse belasting opgave vul je dus in dat je inkomsten had van: xxx,xx, en 0,0 belasting betaald. Daarna mag je dus een lading belasting in 1 keer betalen, als je over je blastingvrije voet heen gaat.

Slimste is gewoon even een afspraak te maken met de belastingdienst.
frickY schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:08:
[...]

Nee, die krijg je pas vanavond een bepaalde leeftijd. Ik weet alleen niet meer welke leeftijd...
In iedergeval voor je 15de. Aangezien je vanaf 14 moet kunnen legitimeren, en daar staat je sofi-nummer (burgerservicenummer tegenwoordig) op.

Toen ik nog een broekie was, en nog met m'n ouders meeging op vakantie, waren er leeftijdsgenoten van me die eigen paspoort hadden. Ik dacht dat het nummer werd toegekend op moment dat je bij de gemeente werd ingeschreven als je ouders aangifte gingen doen van geboorte (zeker weten doe ik niet hoor).

[ Voor 45% gewijzigd door RaZ op 30-06-2006 17:19 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31

JaQ

Zolang je onder een X bedrag per jaar blijft (die moet je even navragen bij de belasting) is het voldoende om je als freelancer te registreren bij de belastingdienst. Je mag dan ook nog eens de BTW in je eigen zak steken (overigens ook als eenmanszaak, zolang je binnen de kleine ondernemers regeling valt. Dat was 2 jaar geleden rond de 1300 euro BTW per jaar, wat toch al een omzet van rond de 10k is.)

Over je omzet betaal je vervolgens gewoon inkomstenbelasting, net zoals bij ieder ander baantje (bijvoorbeeld supermarkt).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
JaQ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 22:35:
Zolang je onder een X bedrag per jaar blijft (die moet je even navragen bij de belasting) is het voldoende om je als freelancer te registreren bij de belastingdienst. Je mag dan ook nog eens de BTW in je eigen zak steken (overigens ook als eenmanszaak, zolang je binnen de kleine ondernemers regeling valt. Dat was 2 jaar geleden rond de 1300 euro BTW per jaar, wat toch al een omzet van rond de 10k is.)

Over je omzet betaal je vervolgens gewoon inkomstenbelasting, net zoals bij ieder ander baantje (bijvoorbeeld supermarkt).
Voor de klein ondernemers regeling moet je toch aan het uren criterium voldoen? (1225 u/jaar ofzo)
Wat ik vroeger deed was gewoon een uren declaratie sturen. BTW blijft hier helemaal buiten beschouwing. Werkte prima, je inkomsten gewoon opgeven onder 'Inkomsten uit overige werkzaamheden' geen probleem.
Pagina: 1