Kosten website inclusief of exclusief BTW

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb waarschijnlijk een opdracht om een website te gaan maken voor een makelaar. Nou heb ik hier een mooi kostenplaatje voor berrekend maar vraag ik me af of ik deze kosten met of zonder BTW moet berrekenen.

Is het zo dat hij als bedrijf zijnde de BTW kosten die hij betaalt later weer af kan trekken? Zo ja, is het dan het meest logische om de prijs exclusief BTW aan hem door te geven?

[ Voor 3% gewijzigd door roan op 23-06-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

disjfa

be

Ligt er geheel aan wat de opdrachtgever wilt.

Bedenk dan of je een uurprijs wilt aanbieden of een totaal prijs.

Belangrijkste is is weten wat je allemaal moet maken en hoelang je daarmee bezig gaat zijn. Aangezien een website gemakkelijk 20 euro kan kosten maar een website kan ook zogoed 20.000 euro kosten :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Niet online
Ik ga zowieso geen uurloon berrekenen omdat ik bang ben dat de kosten dan wel erg hoog gaan worden voor hem. Ik heb berrekend dat de kosten tussen de 600 en 1000 euro gaan liggen. Ik weet dat een professioneel bedrijf veel meer vraagt voor een opdracht als deze, maar dit is de 1e keer dat ik dit doe en ben met een bedrag als deze tevreden.

Is het dus gebruikelijk als ik deze kosten exclusief BTW aan hem doorgeef en kan hij dus de BTW kosten weer aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoe bereken ik een redelijke prijs voor mijn software? uit de PRG FAQ geeft wel veel informatie over het algemene berekenen van de prijs, misschien dat je daar ook nog wat aan hebt :)

Over het BTW: je kunt alleen BTW berekenen als je een BTW nummer hebt, dat weet je?

[ Voor 35% gewijzigd door P_de_B op 23-06-2006 14:17 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Niet online
P_de_B schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:16:
Over het BTW: je kunt alleen BTW berekenen als je een BTW nummer hebt, dat weet je?
Dat wist ik niet :) Maar ik neem aan dat als ik 1000euro vraag hij daar wel belasting over moet betalen en dit kan aftrekken? Of mis ik iets?

Ik heb zelf geen bedrijf, kvk of btw nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 13:43
Hij kan het ook in het zwart betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als jij geen bedrijf hebt, is het belastingfraude om BTW op je factuur te zetten. Doe maar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het zijn gewoon bedrijfskosten voor hem, die ten laste gaan van de winst en hij hier dus minder belasting over hoeft af te dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Niet online
Ik formulier het anders.

Als ik dus 1000euro vraag. Hoeveel procent kan hij later weer terug krijgen van de belasting o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Niets.
Je kunt 'm gewoon een factuur zonder BTW vermelding sturen. Je eigen naam + adres + sofinummer eropzetten als afzender, het wordt dan gezien als freelancewerkzaamheden.

Wel komt het in zijn administratie, wordt zijn winst lager, dus hoeft hij feitelijk minder belasting te betalen. Maar BTW is hier niet van toepassing.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 85511 op 23-06-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Als ik dus 1000euro vraag. Hoeveel procent kan hij later weer terug krijgen van de belasting o.i.d.?
Als jij GEEN btw in rekening brengt, omdat je dat bijv. niet mag omdat je geen BTW numemr hebt. Je bent gewoon een particulier die diensten e/o producten aan een ander verkoopt. Dan mag hij NIETS aftrekken. Hij krijgt dan dus NIETS terug van de belastingdienst, omzetbelasting technisch gezien.
Hij mag natuurlijk wel de factuur als kosten inboeken en dan ligt het aan zijn structuur en cijfers wat ie af mag trekken. Als hij een BV is die winst maakt moet ie vennoostchapsbelasting betalen. Dit mag hij ahw in mindering brengen van zijn gemaakt kosten. Dat is zo'n 35%. Maar het klopt niet dat jij dan maar je factuur 35% hoger mag maken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Niet online
Oke :) Dat was het, ik weet genoeg. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Je weet dat inschrijven bij de KvK wel interessant kan zijn eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
djluc schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:02:
Je weet dat inschrijven bij de KvK wel interessant kan zijn eventueel?
Interessant als je veel reclamedrukwerk wilt ontvangen en graag 6 tientjes per jaar kwijt wil zijn, of verplichte onderzoeken van het CBS wilt invullen.

Voor de rest zou ik daar als incidenteel bijklussende freelancer me niet druk over maken. Gewoon aan het einde van het jaar opgeven bij de belastingdienst en klaar ben je.

[ Voor 6% gewijzigd door P_de_B op 23-06-2006 16:05 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:47

Qwerty-273

Meukposter

Je kan eventueel als je vaker gaat freelancen een btw nummer aanvragen bij de belasting dienst.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147217

Het maakt voor je opdrachtgever ook niets uit. Of hij betaalt 1000 euro zonder BTW of 1190 met BTW. Die 190 extra kan hij met z'n BTW aangifte weer aftrekken. De werkelijke kosten zijn altijd 1000 euro.

Maar uit je vraag krijg ik het vermoeden dat je opdrachtgever aanstuurt op 19% korting (1000 incl BTW of 1000/1,19 zonder)
Pagina: 1