Toon posts:

[VISTA] Onboard netwerkkaart hangt systeem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gadverdamme, gisteren weer een freeze.

De situatie was als volgt:

Normaal draai ik via een externe netwerkadapter die Windows XP keurig automatisch herkent. Ik wou Windows Vista erop zetten en toen moest ik even de netwerkadaper op het moederbord activeren. Deze keer gebruikte ik andere drivers dan toen en 5 minuten later hing de hele tent.
Direct weer de externe adapter eraan gehangen, netwerk van moederbord in BIOS disabled en nu is hij weer een paar uur stabiel.

Uitgesloten is:

Voeding: Voltages zijn professioneel gemeten en in orde. Volgens de power supply calculator kom ik maar op 318 watt uit terwijl mijn voeding 386 watt effectief kan leveren. Marge zat.

Moederbord: Heeft 8 uur gedraaid via een speciale PCI-device testapparaat (machtig om te zien, dat kaartje hijacked alles!) (getest in een professionele zaak)

Geheugen: was tijdens die test net zo goed de sigaar en was ook in orde bevonden. Vergelijk zo'n test niet met memtest86+, dit gaat veel dieper en op hardwareniveau.

Harddisks: Beide zijn volgens de SMART gezond en maken geen rare geluiden en presteren prima. Lijkt me heel sterk als het hier aan zou liggen.

Videokaart: Weet ik niet. Hij wordt niet te warm en het beeld is prima. Geen rare dingen, maar wel eens ernstige ruis gezien uit de VGA output, maar dat is al maanden geleden. Ik heb de kaart pas nog uiterst vakkundig en beleidvol schoongemaakt. Gamen gaat prima.

Onze (mijn chef helpt me ook in zijn privetijd) conclusie ligt bij het netwerk en wel daarom:

1. De netwerkkaart op het moederbord is niet compatible met het DOCSIS protocol/modem.
2. De drivers van de onboard Marvell Yukon Gigabit lan device zouden niet goed zijn geweest. Zij bevestigden dat door de conclusie te trekken dat de drivers van Windows update geen problemen geven hier en de nieuwste wel.

Nu wil ik aan jullie vragen of wij gelijk hebben. Ik zou het zeer waarderen als er iemand is hier die dit kan bevestigen/beamen op deze gronde.

Als HBO systeembeheerder wil ik het fijnste van het fijnste weten. Zo kunnen we van elkaar leren :)

Geschiedenis van het probleem

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 19:13 ]

Verwijderd

Je kabelmodem gebruikt DOCSIS maar routeert dat netjes naar standaard ethernet. Hoewel je ethernet adapter, net als je wasmachine, inderdaad geen kaas gegeten heeft van Docsis zou dat dus niets moeten uitmaken.

Het kan dus "gewoon" een driver probleem geweest zijn. Vergeet niet dat de drivers voordat ze bij Windows Update geaccepteerd worden getest worden. Rommel komt daar (meestal) niet op. Als de Windows Update drivers wel functioneren en de "nieuwste" downloadbare drivers niet, kan het prima aan de drivers liggen. Hardwareproblemen lijken uitgesloten: Het werkt met de goede drivers immers naar behoren.

Maar random freezes kunnen een hoop verschillende oorzaken hebben, naast hardware kan ook de software de oorzaak zijn (denk dus aan drivers, maar ook gewoon aan slecht geschreven programmatuur) Uiteindelijk is dit een traag proces van eliminatie.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit ligt dus meer bij een driverprobleem dan bij het netwerk. Ik verplaats je topic daarom naar WC. Vanwege de prachtig verzonnen topictitel zal ik deze ook even aanpassen. ;)

Gelieve voortaan een passende (ofwel omschrijvende) titel te verzinnen. :)

>>WC