Toon posts:

Harddisk te warm. Verkeerde meting

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van 2 vaste schijven.

1 WD1600JB 160GB harddisk
2 Maxtor thinform 40 GB harddisk

Het probleem is zodra ik mijn PC opstart (vanochtend, huiskamertemp 25 graden) dat de Maxtor zegt dat hij 20 graden is en mijn WD schijf meet wel goed en geeft 26 graden aan. De Maxtor meet niet goed en daar moet je 5 graden bij optellen.

De situatie was dat beide schijven boven elkaar zaten. De Maxtor zat onder en de WD zat boven. Tussen beide schijven zat 1 cm ruimte omdat de maxtor dun is door haar enkele platter.
Gisteren kreeg ik enkele lock-ups. Het systeem bevriest en het geluid blijft hangen onder mediaplayer. Alleen uitzetten en herstarten helpt dan nog. De SMART geeft geen foutcondities aan.

Nu heb ik de Maxtor schijf uit zijn lade gehaald en solide onder in de kast gelegd. De harddisk ligt degelijk en kan niet zomaar wegglijden. De Maxtor krijgt nu een briesje van de front intakefan over zich heen. De WD houdt zichzelf netjes.

Kunnen deze lock-ups te maken hebben met een te warme harddisk? Die Maxtor voelde bij het verwijderen knap warm aan.

Hier 2 screenshots van HDtune van beide schijven 15 minuten na een verse koude start.

Tel bij de Maxtor 5 graden op. De WD meet goed. Huiskamertemperatuur 25 graden:
Situatie Maxtor is alleen Windows met Office
Situatie WD zijn Games en images

Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/3520/hdtunehealthmaxtor6e040l05ut.png
Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/9886/hdtunehealthwdcwd1600jb00gva09.png

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Freezes (lock-ups) hebben over het algemeen te maken met een slechte voeding of geheugenprovlemen. Maar het is niet ondenkbaar dat het door je schijf komt.
Test je hardeschijf eens met een tooltje (Maxtor heeft die zelf meen ik), of doe iets anders waarbij je hem hevig belast (defragenteren?) Heeft dat continue lockups tot gevolg dan lijkt het me duidelijk.

36 graden is overigens neit te heet voor een harde schijf. Ik meen dat Maxtor zelf 60gr als uiterst maximum geeft.

Verwijderd

het kan, maar mij zou het verwonderen. Ik zit hier ook met een warmteprobleem (3 maxtors boveneen die allemaal tegen de 50° draaien), daar kan je je hand amper op houden op die schijven, zijn véél te warm, en nog blijft alles 24/24 stabiel draaien onder load.
Zou me dus sterk verwonderen dat het aan je schijf ligt. Heb je de andere dingen zoals CPU/chipset temperatuur al gecheckt?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 11:39

FlyEragon

Alien Monkeys

Wat mij opvalt is de waarde van C2-temperature. Bij de WD is hij zowel in het lijstje als boven 31 graden. Bij de maxtor staat in het lijstje 29c, bovenin 31c en jij zegt zelf nog dat er nog 5 graden bij moet. Misschien is de uitlezng inderdaad niet helemaal oke, het beste is dan om een dikke fan erop te zetten en kijken of je systeem nog hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren kwam die maxtor over de 50 graden heen. Ook de seektime was onder deze warmte 30ms hoger. Te zien bij regel (08).

De WD is meerdere malen gedefragmenteerd zonder problemen. De Maxtor bevat de Windows installtie en daarom verdenk ik een warmteprobleem. Nu nog nergens last van gehad. Ga straks even een grote defragmentatieronde doen op de Maxtor en kijken wat ie doet. Volgens mij nu hij veel koeler ligt mag er niets meer misgaan.

1: Geheugen: Is pas nog uitgebreid getest door de ISO van memtest86+ en er waren geen fouten.
2: CPU: Ik kan prima gamen met deze hitte, dus de CPU zal niet te warm worden. Ging vorig jaar ook goed.
3: Moederbord: Lijkt me in orde omdat ik geen last heb van andere vage klachten.

PS: Toen het zaakje bevriesde hadden beide schijven een volle defragmentatieronde erop zitten en vloog de Maxtor over de 50 graden heen. Nu is die Maxtor stukke beter gekoeld en heeft de WD geen last meer van een kachel onder haar voeten.

Vreemd, de Maxtor heeft maar 1 platter en 1 kop en wordt heter dan mijn dubbelplatter met 4 koppen tellende WD.

Verwijderd

Topicstarter
De Maxtor schijf komt uit een andere PC waarbij hij ook onder een andere schijf zat. Ik heb hem wel eens horen zeggen dat hij dezelfde problemen had. Ik weet het niet zeker, maar hij sprak ook over lock-ups in het wilde weg bij warmte. Ook terwijl de CPU op 1000 MHz draait waardoor er minder van de voeding wordt afgetapt zodat ik de voeding niet als schuldige aanwijs.

Verwijderd

Laat een programma zoals D-temp het in de gaten houden. Heb zelf een paar dagen geleden een vergelijkbaar probleem gehad. In een PC waar 2 Maxtor 80GB's inzitten moest er 60 GB van A naar B gekopieerd worden. Zolang de schijf onder de 45 bleef was de snelheid normaal, eenmaal daarboven zakte die naar een bedroevende snelheid (+200 min voor de resterende 30 GB). De temperatuursmeting is wel niet altijd super correct. Hoe kan het anders dat tijdens het booten een paar schijven in mijn PC 20° aangeven terwijl het 25° in de kamer?

Een ventilatortje op de HD gericht kan wonderen doen.

Verwijderd

Topicstarter
De vermoedens liggen in een paar richtingen

1: Die Maxtor werdt zelfs al 40 graden onder het genot van een briesje van de casefan. Deze harddisk wordt dus bijzonder warm. Dit lijkt me niet goed dat je zelf actief gekoeld zo'n warme schijf kan krijgen. Als ik kijk naar mijn Western Digital dan zie ik dat hij nergens moeite mee heeft. 41 graden is het hoogste wat mijn WD ooit gehaald heeft.

2. Mijn systeem schijnt moeite te hebben met warmte. Ik heb gisteren flink wat werk verricht aan het systeem en alles eens grondig schoongemaakt met wattestaafjes en alcohol. De videokaart was wel nodig. Zodra het in mijn huiskamer warmer wordt dan 27,5 a 28 graden gaat mijn PC wel eens plat. Over de koeling kan ik kort zijn. Er heerst een winderig klimaat in mijn PC. Het frontje is eraf zodat het systeem alle lucht kan aanzuigen dat het nodig heeft.

Oplossing:
Mijn slaapkamer is de helft kleiner dan mijn huiskamer en mijn huiskamerunit van de airco vreet 55% meer elektra dan de unit in de slaapkamer die het ook nog eens veel koeler kan maken dan de unit in mijn woonkamer. Met 6m2 raam op het zuiden en de zon er pal op trekt bijna geen enkele airco het. Mijn slaapkamer is op het noorden, dus met de airco erbij ga ik naar 22 graden als het buiten staat te bakken met schaduwtemperaturen van omstreeks 30 graden.
De computer is verplaatst naar de slaapkamer. Ben ik meteen van die irritante reflectie af op mijn beeldscherm van het 6m2 raam achter mijn rug :) Op de oude plek van de PC ga ik een grote kamerplant zetten, echt groot :)
De Maxtor heb ik uit mijn systeem verwijderd.

3. Ik heb altijd herrie met het systeem als ik Windows op een andere partitie dan C:\ zet. Gisteren installeerde ik Windows op mijn D:\ partitie achteraan de schijf en het apparaat liep niet lekker. Nu Windows op C:\ staat en met de airco erbij dan gaat alles goed.

Ik zit dus een beetje met een raadsel.
->Is mijn PC gewoon gevoelig voor warmte en mag dat zomaar? Duidt het niet op een defect?
->Windows XP is toch ook geschikt om op een andere partitie te kunnen draaien?
->Welk programma kan ik gebruiken om alle componenten te testen?

Ik dus gisteravond met mijn nieuwe situatie 2 uur het systeem flink aan het werk gezet. Flink defragmenteren, games spelen en belasten. Niets aan het handje met 22 graden binnen.

Overzicht:

->Windows XP op D:\ gezet na de Maxtor verwijderd te hebben.
->Windows XP op D:\ liep niet lekker. Partitie geformatteerd door Paragon Partition Manager
->De PC helemaal schoongemaakt (echt alle fannen en alles wat aansluitingen heeft)
->De harddisk gezerofilled (ik heb toch een goede back-up op de server van het werk. Kost wel 2 uur om hem binnen te halen, maar goed)
->Windows XP op één volledig geformatteerde partitie gezet die 50% van de harddiskruimte inneemt (74,5 GiB)(ben van plan om Vista beta 2 te testen en daar moet ruimte voor vrij zijn)
->De computer verplaatst naar de slaapkamer om de computer nog beter koel te kunnen houden tegen lagere stroomkosten.
->De huiskamer vermeubeld zodat het er ruimtelijk en fris uitziet :) Alles alleen gedaan :o Makkelijk hè dat zeil.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn dubbelpost, maar ik moet nog even totaal apart vermelden dat bij het volgende defect de PC naar de zaak gaat om garantie te claimen. Nu heb ik alle maatregelen getroffen die ik kan treffen om het systeem het helemaal naar wens te maken.

Het is gisteravond 2 uur geworden eer ik me ten rustte legde, dus nu ben ik het wel een beetje beu dat geklier, gefrot en dat geherinstalleer.

*gaat straks even kijken hoelanh hij nog garantie heeft, of anders maar gauw gaan claimen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu is het wel welletjes. Ik heb mijn best gedaan, jullie hebben je tips gegeven, maar niets bood soelaas dan dat het systeem willekeurig bleef bevriezen en harddisks an het mollen was.

Vanochtend de PC naar een goede particuliere zaak gebracht (ik ken die man; een echte goeroe) en hij stak een speciaal kaartje ter waarde van mijn maandsalaris in bruto in een leeg PCI slot. Monitor erop aan en dat kaartje meet heel het systeem door met een eigen OS twee uur later mocht ik terugkomen voor het resultaat. Ik kwam binnen en het systeem hing. Een hertest van 5 minuten bevestigde mijn vermoeden. Defecte DMA controller. Die man vond het al vreemd dat de kaart niet het DMA doormat en het simpel skipte. Dat was sowieso al niet goed, maar het hangen (2x op precies dezelfde plek deed ons vermoeden omslaan in zekerheid. Kwestie van een nieuw moederbord. Zoals het in een dorpszaak gaat is het systeem met grote kans vandaag nog klaar. Ze wouden het nieuwe moederbord ook nog een paar uur testen om het geheugen 100% uit te kunnen sluiten. Met de voedingsvoltages was niets, maar dan ook niets mis en met de koeling was het allemaal dik op orde volgens hem.

Troost voor mezelf: Blijkt dat ik toch goed systemen kan bouwen :)

meest recent
nog meer horror

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:33

SilentSimon

Have you been hopped?

Nou, feli dan maar :)

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de computer terug is van de winkel heb ik bijna direct weer een freeze gehad, maar deze freeze was volgens de verkoper een andere oorzaak. Nu was het aan mij de taak om uit te zoeken of ik niet belazerd ben.
1. Het oude moederbord heb ik gezien en zij sturen hem op zodat ik nog geld terugkrijg van hun als hun een nieuw exemplaar ontvangen. Het oude moederbord is bij Vobis gekocht en die wijgeren hem te vervangen 3 dagen na de garantietermijn :(
2. De winkel staat hoog aangeschreven in de omgeving en een andere zaak in de buurt heeft zware concurrentie.
3. Ik ben teruggegaan en heb om exacte uitleg gevraagd. Wederom wordt de vriendelijkste klant het beste geholpen en hij legde mij uit dat het een driverconflict kon wezen en dat ik alleen WHQL drivers moest installaleren.

Ik heb dus precies gedaan wat die man zei en ik ben al 3 a 4 uur crashfree.

Nu mijn vraag aan jullie:
Kan een machine zo consequent bevriezen met de nieuwste drivers?
Het betreft: Catalyst 6.5 ingeruild voor 5.5 WHQL
Het betreft: AC'97 driver 3.89 naar 3.57 WHQL
Het betreft: De nieuwste Marvell Yukon driver naar WDM overgestapt
VIA chipsetdrivers niet geïnstalleerd

Was er niet iets met de X800pro en het A8V moederbord? Kan het nergens vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 19:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De drie posts hierboven stonden eerst in een eigen topic, maar dit heb ik nu gemerged met deze topic, aangezien het om een pure mededeling/oplossing gaat mbt een eerder voorkomend probleem.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:34

Ray

Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:25:
het kan, maar mij zou het verwonderen. Ik zit hier ook met een warmteprobleem (3 maxtors boveneen die allemaal tegen de 50° draaien), daar kan je je hand amper op houden op die schijven, zijn véél te warm, en nog blijft alles 24/24 stabiel draaien onder load.
Zou me dus sterk verwonderen dat het aan je schijf ligt. Heb je de andere dingen zoals CPU/chipset temperatuur al gecheckt?
heb hier ook 2 maxtors die altijd na een uur op 55 graden zitten. Ze voelen ook lekker warm dus die readout zal wel kloppen. Ik heb geen zin in herrie van een fan dus geen extra koeling. Tja dan gaan ze maar wat korter mee. Nog nooit geen storing gehad en normaal vervang ik ze toch elke 2 / 3 jaar

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:25
heb hier ook 2 maxtors die altijd na een uur op 55 graden zitten.
Is het toevallig een Maxtor 200GB SATA? Ik heb er ook zo'n last van maar heb me voorgenomen me er niet meer druk om te maken. Blijven backuppen. ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

inderdaad, er zitten 2 diamondmax10 200gig tussen en 1 diamondmax10 250gig, en ze lopen allemaal zo warm. Gelukkig is de RAID5 uitgevonden, dus als die kapot is, dan steken we toch gewoon een nieuwe :+

• Ray

Ray

-roberth- schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:33:
[...]

Is het toevallig een Maxtor 200GB SATA? Ik heb er ook zo'n last van maar heb me voorgenomen me er niet meer druk om te maken. Blijven backuppen. ;)
hee dat is hem inderdaad ! 200g gb sata en irritant trillend (zie meerder onderwerpen) hij hangt dan ook in elastiek in een 5,25 bay onder mijn opticals. Heeft dus behoorlijk wat ruimte maar is nog steeds warm (kan natuurlijk zijn hitte niet rechtstreeks kwijt aan de kast omdat er geen montage contact is)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:24:
De drie posts hierboven stonden eerst in een eigen topic, maar dit heb ik nu gemerged met deze topic, aangezien het om een pure mededeling/oplossing gaat mbt een eerder voorkomend probleem.
Toch bedankt ;)

Ik zat zelf al te twijfelen waar wat en waar thuishoort, maar soms gaat dat fout. Gelukkig blijft Apeldoorn buiten shot :P

Ontopic: Het systeem loopt nog steeds stabiel. Ik ben welliswaar met een goede vriendin vandaag naar het treinmuseum geweest per trein (waar ik al 10 jaar niet meer heb ingezeten :X ), maar ik heb vanochtend nog 2 uur gegamed en dat ging prima.

In een juichstemming ben ik nog niet. Ik ben nog aan het onderzoeken hoe het zit met ATi en de Asus A8V icm Vlink AGP8X met de nieuwste drivers. Waarom werken die oudere WHQL drivers wél goed en de nieuwste versies niet??

Zouden we het asjeblieft even on-line kunnen houden. Een harddisk in elastieken doet me niet ter zake :) . Als een moderator al een topic van mij helemaal merged hier blijkt het tochj enige waarde te hebben. Hoewel ik daar wel mijn best voor doe.

In principe ben ik tevreden zoals het nu werkt, maar ik wil uitdiepen waar het probleem met die drivers hem nu zat. Zoeken is eerlijksheidshalve niet mijn sterkste kant. Laat mij maar een back-up shedulescript schrijven :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bevestig de stabiliteit van de PC. Hij is weer stabiel. Ik heb al 8 uur geen freeze meer gehad en ik heb het systeem een paar keer gruwelijk belast.

Mag dit topic nog even open blijven? Mochten er nog wat discrepanties optreden omtrent deze zaak dan kan ik ze nog melden en dan hoef ik geen nieuwe topic te openen :)

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:11:
[...]

Toch bedankt ;)

Zouden we het asjeblieft even on-line kunnen houden. Een harddisk in elastieken doet me niet ter zake :) . Als een moderator al een topic van mij helemaal merged hier blijkt het tochj enige waarde te hebben. Hoewel ik daar wel mijn best voor doe.

I
on topic houden lijkt me prima, het ging om warme maxtors en daar reageer ik op. niet op de merge van je drivers.

Verwijderd

Topicstarter
[verkeerde topic, pardon]

Crosslink

[ Voor 162% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2006 19:12 ]

Pagina: 1