Battlefield 2: Lage FPS icm AMD X2 & Audigy 2 ZS

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik had dit tot mijn eigen stommiteit al gepost :X

[rml]aramdin in "[ PC] Battlefield 2 - Deel XXXVII"[/rml]

Sinds dat een algemeen BF2 topic betreft, wordt er zo overheen gelezen. Vandaar dat ik deze keer wel op de goede plek neerzet.

Mijn welgemeende excuses hiervoor!

==========

Hmm ben al een hele avond + dag rond aan het zoeken naar waarom ik lage FPS heb in BF2.

Config
-AMD X2 3800+ (AMD v1.3.1 proc driver geinstalleerd)
-Abit KN8 SLI (CnQ staat uit) (nVidia AMD 6.70 drivers, zonder de IDE drivers!)
-OCZ 2x 1GB EL Platinum PC3200 2-3-2-5-1T
-WD Raptor 1500ADFD (NCQ uit)
-Asus 7800GTX 256MB (OC naar 480/1300mHz)
-Creative Audigy 2 ZS
-Via UTP op Speedtouch Multi PC modem (xs4all basic adsl)

Feiten
-Het maakt haast niet uit of ik FSAA aan of uit heb staan, ik zit rond de 30fps gemiddeld
-Resolutie op 1680x1050, 1280x1024 of 1024x768 maakt ook haast niets uit
-Ik gebruik FRAPS om ingame fps te meten, testen doe ik op 64player City Maps only servers

Wat heb ik geprobeerd?
-Met en zonder MS Dual Core Hotfix maakt niets uit
-Via imagecfg.exe bf2.exe op 1 core laten lopen, maakt ook niets uit
-Verschillende Forceware drivers geprobeerd (91.31WHQL & 84.xx WHQL)
-Verschillende Audigy drivers geprobeerd (meegeleverde en de nieuwste)
-BF2.exe gerenamed naar BF21.exe
-Proces prio van BFf21.exe op High Priority gezet
-Forceware 84.20 geinstalleerd
-Dual Core optimalisaties in Forceware driver disablen
-Audigy uninstallen > Driver Cleaner > Kaart uit pc halen

Ik heb hier en daar gelezen dat het aan een aftermarket soundcard kan liggen, maar dit is nog niet zeker. Heb ook nVidia forums er op na zitten spitten, maar heb nog geen 100% uitsluitsel waar het aan kan liggen argh!

Wat ga ik nog proberen?
-Audigy in een ander slot
-Forceware 84.20 installen
-Zonder AMD proc driver spelen
-Audigy 2 deinstalleren & uit mn pc laten
-Onboard sound disablen
-Op software matige audio rendering spelen
-Vsync expliciet uitzetten in de driver
-???

Wordt er een beetje moedeloos van, volgens mij moet mn systeem makkelijk gemiddeld rond de 75fps zitten, of heb ik het verkeerd?

Owja, BF2 patched naar v1.3. Mn systeem (lees: cpu+mem) is niet overgeclocked!

@Terr
Veel voorkomende Battlefield 2 problemen
Er horen nog een flink aantal problemen in die lijst, zou deze weer bijgewerkt kunnen worden?

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 02-07-2006 00:21 . Reden: Extra info ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je misschien VSync aanstaan? Dit kan nl. voor problemen zorgen.

Je kan proberen in de C:\Program Files\EA GAMES\Battlefield 2\mods\bf2\Settings\VideoDefault.con, renderer.allowAllRefreshRates 0 op 1 te zetten.

Verder is het altijd handig de LogoCache en gewone cache (alles in My Documents\Battlefield 2) te verwijderen. En misschien even de Video.con te verwijderen. Instellen en langzaam naar de hoogste instellingen gaan.

EDIT:
Ik zal deze thread goed volgen, zelf ben ik een vergelijkbaar systeem aan het bouwen namelijk. Zie Specs. Hij is bijna af.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Lekker systeem indeed :) Grote kans dat de AM2 er geen last van heeft, maar dat zal je zelf even moeten ervaren!

Ik begin te vermoeden dat het probleem in de patch van BF2 zit. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om echt andere spellen te testen (daarmee bedoel ik echt vergelijkbaar materiaal opstellen, niet ff 5 mins spelen).

De dingen die ik al geprobeerd heb leken weinig tot geen invloed te hebben. Het ziet er ook naar uit dat ik heel die Dual Core hotfix niet eens nodig heb...De AMD processor driver heb ik er ook nog steeds afgeknikkerd.

Alles loopt stabiel, zelfs in bf2...

Instagram / YouTube

• aramdin
Huge kick, apologies!

Anywayz, heb nu wat meer info.

-Met de Audigy gebruik ik de meegeleverde drivers, de nieuwe drivers die op de creative site te vinden zijn gaven mij problemen met BF2. Denk aan random crashes naar de desktop ed. Na de installatie van de meegeleverde drivers was dit verholpen.

-FPS probleem lijkt opgelost met de installatie van de nieuwste Forceware drivers, de 91.47 WHQL
meuktracker: nVidia ForceWare 91.47 WHQL

Je kan namelijk bij deze driver instellen of je Threaded Optimization aan/uit/auto wil zetten. Ik heb het op dit moment op On staan. Op een 64 player server zit ik nu rond de 50-60fps ipv 30.

-Het kan ook zijn dat het door Rivatuner komt, maar dat kan ik op dit moment helaas niet 100% verifieren.

@GOTSauron
Heb jij nog problemen of helemaal niet?

Instagram / YouTube

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 10:07
Kijk eens op de AMD site voor Dual Core Optimalization Driver :) Dat verhelpt het probleem meestal. Nieuwe videokaart drivers geinstalleerd ? Nieuwe 1.4 Patch al gedownload en geinstalleerd, probeer dat eens.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• aramdin
De Dual Core optimiser heb ik ook al geinstalleerd, maar volgens mij las je mn post niet helemaal goed, want het is opgelost (voor zover ik heb kunnen testen) :)

Instagram / YouTube

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
je zou inderdaag ongeveer rond de 75 fps moeten zitten. Ik heb een beetje een vergelijkbaar systeem, en ik heb dat ook ongeveer :)

Zelf heb ik ook heel vaak geluids problemen met BF2, met verschillende kaarten, en andere mensen hebben ook vaak problemen, dus dat is ws puur een fout van BF2. Wat je zou kunnen proberen is in BF2 even switchen tussen Hardware/Software geluid en tussen Low/Medium/High. Of EAX uitzetten. Mocht dit allemaal niet helpen dan... heb je pech :P

edit: oooh sorry ik dacht dat je OA geluidsproblemen had :P Ik zou om te beginnen ground textures en dat soort dingen op medium zetten (heb ik ook), dus gewoon al het pure RAM geheugen werk op medium, en alle GPU render dingetje op high (lightning dingen, shadows, etc.). Alleen zou ik Dynamic Shadows uitzetten (dit zorgt voor hevige lag hier :P), en dan die textures op medium zodat je niet meer kan swappen.

[ Voor 30% gewijzigd door Avalaxy op 21-09-2006 13:01 ]

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

aramdin schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:08:
Huge kick, apologies!

Anywayz, heb nu wat meer info...
-FPS probleem lijkt opgelost met de installatie van de nieuwste Forceware drivers, de 91.47 WHQL
meuktracker: nVidia ForceWare 91.47 WHQL

Je kan namelijk bij deze driver instellen of je Threaded Optimization aan/uit/auto wil zetten. Ik heb het op dit moment op On staan. Op een 64 player server zit ik nu rond de 50-60fps ipv 30.
..
Bedoel je met "heel die Dual Core hotfix" ook de Windows hotfix of alleen de driver van AMD? Ik heb ze nl wel allebij gebruikt en dit werkte buitengewoon goed.
Zelf werk ik met dit systeem:

Windows XP Pro SP2
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual 4800+, 2.41GHz, 2Mb, S-939, Box
Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler
Dane-Elec 2Gb Dual-Channel kit, 2x1Gb, PC3200
Western Digital 160Gb, 7200rpm SATA300, 8Mb cache
Asus Asus EN7950GX2 1Gb
Asus A8N-SLI Premium, nforce4, Heatpipe. PCI-E
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic 24bit

[CiP] Aqueum initium TJ09

• aramdin
Ik heb op dit moment geinstalleerd staan:

-AMD Processor Driver (nieuwste versie)
-Microsoft Dual Core Hotfix
-AMD Dual Core Optimiser

met een 7950GX2 verwacht ik ook weinig problemen hehe, net systeem man. Tip: koop een Raptor (nieuwe ADFD serie) als Boot HD, je wil niet weten hoeveel sneller je systeem boot, spellen laad etc etc.
leonpwner1 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:59:
je zou inderdaag ongeveer rond de 75 fps moeten zitten. Ik heb een beetje een vergelijkbaar systeem, en ik heb dat ook ongeveer :)

edit: oooh sorry ik dacht dat je OA geluidsproblemen had :P Ik zou om te beginnen ground textures en dat soort dingen op medium zetten (heb ik ook), dus gewoon al het pure RAM geheugen werk op medium, en alle GPU render dingetje op high (lightning dingen, shadows, etc.). Alleen zou ik Dynamic Shadows uitzetten (dit zorgt voor hevige lag hier :P), en dan die textures op medium zodat je niet meer kan swappen.
Swappen is niet echt aan de orde, ik heb 2Gb en BF2 gebruikt zo rond de 1Gb aan memory :) Thx 4 je input!

[ Voor 52% gewijzigd door aramdin op 21-09-2006 13:53 ]

Instagram / YouTube

Pagina: 1