Toon posts:

[XP] HE OEM op bestaand systeem, licenties?*

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na lange tijd rondgezocht te hebben ben ik met nóg meer vragen komen te zitten, hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Graag wil ik op een bestaand systeem XP home edition gaan installeren, alleen krijg ik absoluut geen hoogte van de versie die ik hiervoor dien te kopen. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen als het gaat over de mogelijkheden met een oem versie.

zo schrijft een leverancier het volgende:
Sinds augustus 2005 is het mogelijk om een OEM versie aan een klant te leveren. Computer onderdelen hoeven niet verkocht te worden aan de klant, Ze moeten aangeven dat ze zelf het systeem bouwen, voor support zijn ze dan ook op hun zelf aangewezen
bron: https://www.1to0.nl/productinfo.php?id=834&cat=9

terwijl hier het verhaal van microsoft zelf heel anders is:
Mag ik OEM software los aan klanten verkopen?
Nee. U mag OEM software alleen verkopen in combinatie met een volledig geassembleerd systeem. Het is niet toegestaan OEM producten afzonderlijk aan te prijzen.

bron: http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

Op de beoogde pc staat win98, welke destijds samen met het systeem aangeschaft is.
1) is het mogelijk een "win xp update" versie te kopen om over win98 heen te installeren?
2) zo nee, welke xp versie moet er in dit geval gekocht worden en
3) mag deze na verloop van tijd op een nieuw systeem gezet worden als deze van het oude systeem verwijderd wordt?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
1) Ja
2) Home of Pro, retail
3) Ik denk het wel, zolang je hem maar op één machine tegelijk gebruikt (zolang je kunt activeren zit je goed, anders MS even bellen)

Ga er maar vanuit dat die OEM-versie gewoon illegaal is, aangezien die alleen bij een nieuwe pc (of onderdelen daarvan) mag worden verkocht, en die licentie is ook niet overdraagbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Alex) op 26-06-2006 18:52 ]

We are shaping the future

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

1) Ja

2) Je kan ipv een upgrade de retail versie kopen

3) Deze mag je na verloop van tijd ook op een ander systeem installeren.

Verwijderd

Topicstarter
OEM kan ik idd vergeten zie: nieuws: Microsoft beperkt handel in OEM-licenties
Op welke manier is het toegestaan/ wordt gecontroleerd of het gerechtigd is een update te gebruiken, moet hier -naar ik mag aannemen- de originele win98 cdrom voor in de pc gelegd worden tijdens de update?

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Je moet over een orginele retail versie van Windows 98 beschikken. Dit staat ook allemaal uitgelegd in de voorwaarden.

Voor de rest is het misschien handig om even de FAQ door te lezen en de volgende keer het topic in WOS te openen.

[ Voor 44% gewijzigd door LoeiOrdinair op 26-06-2006 19:06 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je ook in Windows Clients hier naar rond gekeken? De laatste tijd zijn er met regelmaat discussies geweest over OEM licenties e.d. van Windows dus misschien dat je daar nog wat aan hebt :)

Windows Servers en Software >> Windows Clients

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties! Helaas wordt een en ander flink door leveranciers door elkaar gehaald, waardoor ik het overzicht kwijt raakte.

Vreemd dat er zo'n groot prijsverschil aanwezig is tussen de update en de retail versie. Wordt er nu werkelijk nog een deel van het bestaande w98 gebruikt met als jasje xp met zo'n upgrade?
Verder zie ik geen verschil mbt de prijs of je nu
a) op een bestaand systeem een update installeert
b) op een bestaand systeem een frisse installatie uitvoert, terwijl je een licentie van w98 kunt overleggen

In beide gevallen kom je op hetzelfde uit, terwijl geval 'b' 10x sneller, schoner en efficiënter is :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Samengevat kan ik dus een aantal kanten op:
1) ik koop een update en loop -denk ik- het risico dat xp niet lekker loopt daar de bestaande win98 installatie al jaren oud is (maar wel perfect draait).
2) ik formatteer de pc, installeer win 95 dan de update naar 98 (want deze is minimaal nodig voor xp) en installeer dan op het nog 'schone' systeem winxp update. (Ik heb geen volledige versie van 98, maar wel van 95 en daar later de update voor gekocht). -> heel veel werk!

Wil ik nu een nieuwe pc, dan mag ik bovenstaand verhaal officieel hierop niet toepassen, omdat de w95 versie slechts als oem versie bij de eerste pc geleverd was. Kortom: voor een nieuwe pc is de update niet meer toepasbaar en dus weggegooid geld.

3) Ik koop nu een retail versie voor veel geld in verhouding tot een update, maar kan deze wel met meer gemak installeren op de bestaande pc en mag deze later ook nog een gaan gebruiken op een nieuwe pc (en verwijderen op de oude).

En dat terwijl ik mij op geen enkele manier beperkt voel met het gebruik van w98, maar gedwongen wordt omdat aan alle kanten de support wegvalt voor dit OS.
Mooie klantenbinding van microsoft...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt gewoon een schone install doen met een update versie. Je hebt an alleen tijdens de install een "kwalificerende" cd nodig. m.a.w. een w98 cd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 19:36:
Samengevat kan ik dus een aantal kanten op:
1) ik koop een update en loop -denk ik- het risico dat xp niet lekker loopt daar de bestaande win98 installatie al jaren oud is (maar wel perfect draait).
2) ik formatteer de pc, installeer win 95 dan de update naar 98 (want deze is minimaal nodig voor xp) en installeer dan op het nog 'schone' systeem winxp update. (Ik heb geen volledige versie van 98, maar wel van 95 en daar later de update voor gekocht). -> heel veel werk!

Wil ik nu een nieuwe pc, dan mag ik bovenstaand verhaal officieel hierop niet toepassen, omdat de w95 versie slechts als oem versie bij de eerste pc geleverd was. Kortom: voor een nieuwe pc is de update niet meer toepasbaar en dus weggegooid geld.

3) Ik koop nu een retail versie voor veel geld in verhouding tot een update, maar kan deze wel met meer gemak installeren op de bestaande pc en mag deze later ook nog een gaan gebruiken op een nieuwe pc (en verwijderen op de oude).

En dat terwijl ik mij op geen enkele manier beperkt voel met het gebruik van w98, maar gedwongen wordt omdat aan alle kanten de support wegvalt voor dit OS.
Mooie klantenbinding van microsoft...
Je kan met windows xp upgrade gewoon dezelfde installatie uitvoeren als met een volledige versie hoor hij vraagt alleen tijdens de installatie naar de 98 cd. Dus dat install->upgrade->upgrade is niet nodig. Ik denk dat je je eerder zorgen dient te maken of de pc nog snel genoeg is voor xp als deze destijds geleverd is met win95.

Edit: oeps te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 26 juni 2006 @ 19:40:
Je kunt gewoon een schone install doen met een update versie. Je hebt an alleen tijdens de install een "kwalificerende" cd nodig. m.a.w. een w98 cd.
Daar zit 'm nu helaas de pijn geloof ik, daar ik de volledige 95 versie heb en slechts de w98 update.
XP update gaat pas vanaf w98. Gaat dit zu toch werken in dit geval?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Bel MS en vraag het ze?

We are shaping the future

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

Duinkonijn

Huh?

ben nog geen XP pro tegen komen die naar een voorgaande OS vroeg. (dit met de licenties VLK/STD/edu)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1