Toon posts:

Voltages voeding testen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:
Heb hier een pc staan, en die loopt steeds vast. Nu ben ik zelf wel in staat deze te analseren en het probleem op te lossen alleen ik heb zo langzamerhand wel alles uitgesloten.
Het kan eigenlijk nog alleen de voeding of gewoon een brak mobo zijn.

Nu heb ik met een programma: motherboard monitor de voltages van de voeding bekeken alleen ik kan er geen wijs uit of dit nu goed of slecht is.
Kortom: waar let je op bij die voltages? wat zijn maximumwaarden van die verschillende voltages en waar staan ze voor?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Post ze maar? Dan zeggen wij wel of ze goed zijn of niet :)

Bv; je 12V+ lijn mag niet te ver afwijken van 12V+, terwijl je 12V- lijn zeg maar gewoon 13V- of 11V- mag zijn

[ Voor 51% gewijzigd door MensionXL op 26-06-2006 18:40 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 13:17
Lees de TS van dit topic maar eens door, dan zie je wat de minimale en maximale waarden van je voltages mogen zijn. :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Topicstarter
+3 = 3.32 volt
+5 = 5.03 volt
+12 = 9.6 volt
-12 = -14,9 volt
-5 = -7,7 volt

dit zijn de waardes die ik in idle stand krijg.
Kun je mischien ook per voltagelijn aangeven wat ongeveer de min. en de max. zijn? en wat ze voorstellen misschien?
Bedankt alvast

• PcManiaxx
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 19:12:
+3 = 3.32 volt
+5 = 5.03 volt
+12 = 9.6 volt
-12 = -14,9 volt
-5 = -7,7 volt

dit zijn de waardes die ik in idle stand krijg.
Kun je mischien ook per voltagelijn aangeven wat ongeveer de min. en de max. zijn? en wat ze voorstellen misschien?
Bedankt alvast
Je +12 voltlijn is zwaar onder de maat. Hij mag misschien hoogstens 5 tot 7% afwijken.

VOor de rest ziet je +3 en +5 lijn er goed uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als ik het dus goed begrijp levert de voeding minder stroom dan dat hij zou moeten doen, omdat die +12 lijn maar 9,5 volt levert. Zou dat een reden van vaslopers kunnen zijn? verder zijn de - lijnen ook verder in de min, wat betekent dat dan? Zou een iets zwaardere voeding, 400 watt ipv 350 watt dit probleem verhelpen?

Verwijderd

Om de echte voltages te weten kan je beter een multimeter gebruiken. Bij mij bijvoorbeeld geeft MM geen goede waardes aan, bij geen van mijn 3 PC's ! En na meten bleek dat e.a. wèl in orde was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2006 21:04 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
die +12V zal inderdaad de reden voor vastlopers zijn. Ik vind het zowiezo al een hele prestatie dat je pc werkt op 9,5V. Koop anders bij de Aldi een multimeter voor 5E ofzo en meet gewoon een molex na. Speedfan en mobometer kunnen namelijk ook zwaar het mis hebben.

met ^^ dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door -ErikE- op 26-06-2006 21:06 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het kan zijn dat je moederbord die waardes verkeerd uitleest.
Gebruik als je er de beschikking over hebt eens een multimeter om je 12V lijn uit te lezen.
De gele draad op een standaard molex is je +12V. Je kan 1 van de 2 zwarte draden er in gebruiken als 0. Mocht je dan met een multimeter wel een acceptabele waarde uitlezen (grof gerekend tussen de +11,5 en de 12,5V in), kun je denk ik wel concluderen dat het mainboard brak is.
Ik gok echter dat de voeding de geest aan het geven is.

• PcManiaxx
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Doordat je 12volt lijn niet optimaal werkt zou er het een en ander kunnen gebeuren. Met name vastlopers, blauwe schermen etc. Dit is een bekend probleem.

Wellicht MOET het met een zwaardere voeding absoluut verholpen zijn.

Koop alleen geen voeding van Qtec of Sweex, die zuigen namelijk hard en hebben verkeerde waardes.

Kijk naar voedingen zoals Coolermaster( goede ervaring mee), enermax, antec, nexus.

Zelf heb ik hier een Point of View True Power 500 Watt. SLI ready. CE/TUV/CB 12cm fan en ik moet zeggen: ik ben dik tevreden. Bijna geen herrie en levert superveel kracht. Waardes zijn retestabiel te noemen.

Overigens kost hij maar 54 euro bij comptechworld (perfecte zaak).

Zie link: http://www.comptechworld.nl/index.php/3,hid--24,cid--157 (Point of View)

Suc6 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PcManiaxx op 26-06-2006 21:07 ]

Verwijderd

@ hierboven
het reclameuurtje hebben we ook weer gehad.

daarbij is 500 watt gewoon nutteloos.
het testsysteem van tweakers.net is nog nooit boven de 350 watt uit gekomen, dus daar zit je dan met je inefficiente 500 watter :) (ver onder wattage leveren=minder rendabel.)

verder zijn die waardes erg extreem, ik wist niet dat met die voltages een computer uberhaupt nog kan opstarten. dus die multimeter is wel ff nodig..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus een andere 350 watt voeding (die zeker goed is, want werkt prima in me eigen pc met de juist volt waardes aangegeven) getest in die probleem pc.

Wat blijkt als ik de voltage waarden weer uitlees zijn ze ongeveer hetzelfde als met de "brakke" voeding. dus weer maar 9.5 op 12+ lijn en de -lijnen zijn ook te ver in de -.

Kan ik hieruit concluderen dat het moederbord dan brak is? of zou het systeem gewoon een 400 watt voeding nodig hebben? Het is overigens een medion, zonder verdere toevoegingen, dus zou eigenlijk toch goed moeten zijn? Overigens hangen er doorsnee wel 4 usb apparaten aan.

Graag jullie mening, lijkt toch wel op een te zwakke voeding.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met 9,6 op de 12V ben ik verbaasd dat de PC überhaupt opstart en -al voor slechts korte tijd- kan draaien. Als je dit bij verschillende voedingen hebt, dan mag je het moederbord gerust verdenken. Zie verder ook de PMG FAQ. Waar trouwens ook de marges in staan en nog veel meer. Dit topic gaat verder op slot, omdat het niet aan het PMG Beleid voldoet.

Hierbij doe ik je gelijk een verzoek om de Algemene gedragsregels (Netiquette) rustig te doornemen voor een uitleg over de werking van dit forum. Want je hebt overduidelijk de verplichte leeskost (FAQ / Beleid van het subforum) niet doorgenomen.

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 27-06-2006 06:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.