Toon posts:

mp3 album directories sorten op genre

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me een hele tijd af hoe anderen hun mp3 albums indexeren. persoonlijk vind ik het mooi om het per genre te doen, maar ieder zijn eigen ding.
nu is dit bij kleine mp3 collecties nog goed te doen en rustig met de hand een paar directories aan te maken en de juiste albums erin te zetten.

wat ik graag zou willen is een programma/script wat voor mij door alle bestanden heenloopt en hier de id3 genre tags uithaalt en ze hierna mooi kan sorteren in verschillende genre directories.

nu heb ik zelf al wel wat 'handige' mp3 managers gevonden, maar deze houden enkel een interne database bij, zonder dat ik ze daadwerkelijk kan indexeren op mijn hardeschijf.

graag zou ik willen weten of er iemand wat meer ervaring heeft met dit probleem. :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Een album bestaat niet, in mijn optiek. Op een album staat een verzameling liedjes, en een verzameling liedjes is een playlist.

Ik sla mijn muziek daarom op per artiest/band in 1 map. De bijbehorende playlists staan in een database (zelf in elkaar geknutseld). Bijkomend voordeel is dat je liedjes die op meerdere playlists voorkomen slechts 1 keer als mp3 op disk hebt staan. En het volgende voordeel is dat je alle playlists (zowel door de muzikant samengesteld als album, verzamel-cd's en die van jezelf) overzichtelijk op 1 hoop kunt gooien.

Sorteren op genre is gekkenwerk. Sommige liedjes bestaan uit meerdere genres, en dat zou maar loze kopien op gaan leveren als je je aan dat systeem zou houden. Ik houd zelf per liedje een bosje Keywords bij, maar dat staat ook weer in die zelfgeknutselde database, die overigens opensource is.

Siditamentis astuentis pactum.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik gebruik hier voor mp3tagger werkt perfect heb gewoon neer gezet dat hij ze in /genre/band - album neer moet zetten en dat werkt prima. :)

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:30:
Een album bestaat niet, in mijn optiek. Op een album staat een verzameling liedjes, en een verzameling liedjes is een playlist.

Ik sla mijn muziek daarom op per artiest/band in 1 map. De bijbehorende playlists staan in een database (zelf in elkaar geknutseld). Bijkomend voordeel is dat je liedjes die op meerdere playlists voorkomen slechts 1 keer als mp3 op disk hebt staan. En het volgende voordeel is dat je alle playlists (zowel door de muzikant samengesteld als album, verzamel-cd's en die van jezelf) overzichtelijk op 1 hoop kunt gooien.

Sorteren op genre is gekkenwerk. Sommige liedjes bestaan uit meerdere genres, en dat zou maar loze kopien op gaan leveren als je je aan dat systeem zou houden. Ik houd zelf per liedje een bosje Keywords bij, maar dat staat ook weer in die zelfgeknutselde database, die overigens opensource is.
een album kan dan nog steeds wel van 1 artiest zijn, dat is wat ik bedoelde ;).

als ik als voorbeeld "acda en de munnik - adem" neem dan heeft die bij mij het id3 genre 'pop'.

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Maar je hebt ook verzamelalbums, waar meerdere artiesten opstaan :+.
Je hebt ook albums van één artiest, die onderling een andere genre hebben :+

Ben het wel met Varienaja eens, sorteren op genre is onbegonnen werk, tenzij je alles _nog vaker_ dubbel wilt hebben :P

//edit

Hmm, ik ga mezelf nu ff tegen praten, want ik sorteer zelf ook alles op genre :Y). Dus vergeet wat ik zei :+.

Telkens als ik wat nieuws binnen krijg, sorteer ik dat in 1 map (genre). Ik heb nu 38 mappen (lees: genre's). Echt efficient is het niet, mja heb tot nu toe nog niet echt een makkelijk systeem gevonden..

offtopic:
Klein beetje offtopic, maar misschien is dit topic ook wel interessant voor jouw..

[ Voor 53% gewijzigd door NaZ- op 24-06-2006 16:43 ]

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Verwijderd

Topicstarter
NaZ- schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:37:

Ben het wel met Varienaja eens, sorteren op genre is onbegonnen werk, tenzij je alles _nog vaker_ dubbel wilt hebben :P
de various artist cds intresseren met toch niet zo heel erg, had ik iets duidelijker moeten zeggen in mijn openings post.
het gaat mij dus voornamelijk om albums van 1 artiest.

Verwijderd

Topicstarter
NaZ- schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:37:

//edit

Hmm, ik ga mezelf nu ff tegen praten, want ik sorteer zelf ook alles op genre :Y). Dus vergeet wat ik zei :+.

Telkens als ik wat nieuws binnen krijg, sorteer ik dat in 1 map (genre). Ik heb nu 38 mappen (lees: genre's). Echt efficient is het niet, mja heb tot nu toe nog niet echt een makkelijk systeem gevonden..

offtopic:
Klein beetje offtopic, maar misschien is dit topic ook wel interessant voor jouw..
ja precies wat ik nu heb. of iig, voor een klein gedeelte.
het is onbegonnen werk om met de hand alle genre's af te gaan en ze te sorteren.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn verzameling is gesorteerd op artiest. Met een losse directory voor 'various artists'
Ik tag mijn mp3's met behulp van Tag&Rename. In dat programma zitten nogal wat opties om de naamgeving van je muziek naar eigen goeddunken aan te passen, met de nodige variabelen. Dus waar ik roep dat T&R moet renamen naar artiest\album\artist - ## - title.mp3 is dat natuurlijk ook mogelijk met genre\jaartal\artiest\label\componist\title.mp3

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Jester.NL schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:48:
Mijn verzameling is gesorteerd op artiest. Met een losse directory voor 'various artists'
Ik tag mijn mp3's met behulp van Tag&Rename. In dat programma zitten nogal wat opties om de naamgeving van je muziek naar eigen goeddunken aan te passen, met de nodige variabelen. Dus waar ik roep dat T&R moet renamen naar artiest\album\artist - ## - title.mp3 is dat natuurlijk ook mogelijk met genre\jaartal\artiest\label\componist\title.mp3
ga ik even proberen, bedankt! :)

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20
Ik heb op bestandsniveau mijn verzameling op <beginletter>/<artiest>/<album>/<song> ingedeeld. Maar via MediaMonkey kan ik elke dwarsdoorsnede maken die ik wil.

Verwijderd

Ikzelf heb het ingedeeld op
/MP3/albums/artiest/albumvanartiest/
daarnaast heb je dus ook nog
/MP3/Nederlandse Top 40/2006
/MP3/Losse MP3's /
/MP3/Soundtracks/

Ikzelf vind het heel lekker werken, zeker omdat je van de artiest zelf al weet wel genre het ongeveer is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:32:
[...]

ga ik even proberen, bedankt! :)
ik heb net(gister avond) tag & rename getest. opzich mooi programma, kan een hoop renamen e.d.
maar is nog _net_ niet wat ik zoek.
wanneer ik nu een album door tag&rename haal krijg ik mooi mapjes per genre, maar in die mapjes komen losse mp3 bestanden te staan. ik mis eigenlijk een variable voor de orginele mapnaam en de orginele bestands naam.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Dan zou ik als ik jou was eens goed gaan kijken in T&R.
Er zijn heel wat variabelen in te vullen. Zowel voor bestandsnamen als voor directorynamen...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1