Op dit ogenblik heb ik meer dan 30000 mp3's. Ik gebruik winamp als media player alleen is het zoeken naar nummers in de media library bedroevend traag. Ik zou indien mogelijk graag een plugin schrijven hiervoor dewelke mijn muziek in een database bijhoud kwestie van het zoeken te versnellen. Iemand al ervaring met het schrijven van winamp plugins en eventueel muziek database bijhouden? Welke taal wordt gebruikt voor winamp plugins en is het noodzakelijk om deze taal te gebruiken? Mijn huidige ervaring ligt vooral bij java maar ik weet niet of er hiermee veel ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Een andere optie is ook van een hele nieuwe media speler te schrijven, maar dit zal wsl een vrij tot zeer complexe zaak worden.
Heb er geen ervaring mee maar veel van deze dingen had je zelf ook wel kunnen vinden, staat een antwoord op 3 van je vragen:Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 03:17:
Op dit ogenblik heb ik meer dan 30000 mp3's. Ik gebruik winamp als media player alleen is het zoeken naar nummers in de media library bedroevend traag. Ik zou indien mogelijk graag een plugin schrijven hiervoor dewelke mijn muziek in een database bijhoud kwestie van het zoeken te versnellen. Iemand al ervaring met het schrijven van winamp plugins en eventueel muziek database bijhouden? Welke taal wordt gebruikt voor winamp plugins en is het noodzakelijk om deze taal te gebruiken? Mijn huidige ervaring ligt vooral bij java maar ik weet niet of er hiermee veel ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Een andere optie is ook van een hele nieuwe media speler te schrijven, maar dit zal wsl een vrij tot zeer complexe zaak worden.
http://www.winamp.com/nsdn/winamp/plugins/
[ Voor 3% gewijzigd door HyperioN op 24-05-2006 03:51 ]
Klopt maar er wordt gesproken dat er al mensen geweest zijn die plugins wisten te schrijven in andere talen ook. Vraag is dan eerder, hoe krijg je die dingen compatibel met elkaar? En waar ik vooral naar zoek is een manier om muziek files makkelijker te doorlopen. Ik ga er vanuit dat winamp zelf al wel een redelijk effectief zoekalgoritme heeft ontwikkeld. Dus vraag ik me af op welke manier winamp nu de media lijst opslaat en of er effectief nog ruimte is voor verbetering.HyperioN. schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 03:50:
[...]
Heb er geen ervaring mee maar veel van deze dingen had je zelf ook wel kunnen vinden, staat een antwoord op 3 van je vragen:
http://www.winamp.com/nsdn/winamp/plugins/
offtopic:
Als je jouw muziek sneller wilt doorlopen, is misschien Album List wat voor je? Daarmee kan je zoeken (en selecteren) per album en artiest, lijkt me een stuk sneller dan 30000 files te doorzoeken...
Als je jouw muziek sneller wilt doorlopen, is misschien Album List wat voor je? Daarmee kan je zoeken (en selecteren) per album en artiest, lijkt me een stuk sneller dan 30000 files te doorzoeken...
Je kan ook alles in de playlist van winamp zetten en dan kan je door op 'J' te drukken zoeken naar nummers. Misschien is dit wel een oplossing voor je.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
ik weet niet hoe het voor de TS is, maar dat is bijkans nog langzamer dan de media library gebruiken (ik heb 20000 mp3tjes).Paddixx schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 07:17:
Je kan ook alles in de playlist van winamp zetten en dan kan je door op 'J' te drukken zoeken naar nummers. Misschien is dit wel een oplossing voor je.
hallo
Gebruik itunes
het duurt even voordat het opgestart is, maar het zoeken is best snel genoeg. en ik heb zo'n 40000 mp3'tjes. Ik hoop wel dat je veel RAM hebt;)
het duurt even voordat het opgestart is, maar het zoeken is best snel genoeg. en ik heb zo'n 40000 mp3'tjes. Ik hoop wel dat je veel RAM hebt;)
Op ml_flow staat een media library plugin die ik geschreven heb voor winamp. Het haalt de de data op via xml rpc, maar dat kun je evt. vervangen door iets anders. Het is opensource (zlib) en de code is een grote zooi, maar misschien helpt dit je op weg. De code zelf is een mengelmoes van C en C++. Hoewel je in de meeste talen wel iets van Winamp aan kunt sturen, zul je waarschijnlijk toch echt aan de C of C++ moeten wil je een echte media library plugin maken.
Evt. kun je ook kijken naar de code van ml_ipod hoe je wat complexere dingen in een media library winamp plugin kunt bereiken.
Evt. kun je ook kijken naar de code van ml_ipod hoe je wat complexere dingen in een media library winamp plugin kunt bereiken.
[ Voor 20% gewijzigd door [ti] op 24-05-2006 11:33 ]
Overweeg Musicmatch eens als player... (http://www.musicmatch.com/)
Ik zweer erbij, goed en snel met zoeken (ondersteunt tags en dergelijke), auto DJ functie (aan de hand van de opgegeven tags stelt hij zelf een lijst samen van net zolang als jij aangeeft, brand en rip functie etc etc.
(Ik gebruik wel versie 7.2 maar dit zou niet echt uit mogen maken)
Ik zweer erbij, goed en snel met zoeken (ondersteunt tags en dergelijke), auto DJ functie (aan de hand van de opgegeven tags stelt hij zelf een lijst samen van net zolang als jij aangeeft, brand en rip functie etc etc.
Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...
Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van een management systeem voor mijn mp3-tjes, ook 30000+ Het is de bedoeling dat hier uiteindelijk ook een koppeling met winamp o.i.d. voor komt, dus als je uitvindt hoe ik een plugin kan schrijven in bijvoorbeeld C++ dan hou ik me warm aanbevolen.
als je toch liever een winamp-achtig programma wilt gebruiker, gebruik MediaMonkey, dat is waarschijnlijk precies wat je zoektAKA_ACE schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:54:
dat programma is gebaseerd op winamp, dus de plug-ins van winamp werken hier ook mee..
ik heb die oudere versies van musicmatch wel es gebruikt(weet eigenlijk niet meer welke versie)AKA_ACE schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 10:54:
Maar die vond ik altijd erg lomp en traag. Is dat nu nog zo?
Welkom op GoT. 
Java zal niet tot de mogelijkheden behoren, aangezien Java niet te compileren valt in een dll voor zover ik weet. Verder kun je in principe elke taal kiezen die dat wèl ondersteunt. Ik zou het persoonlijk wel liever bij C++ houden, aangezien je daar veruit de meeste informatie over zult vinden.
Kunnen we dit topic trouwens ontopic houden? Topicstarter wil zelf wat gaan schrijven. Als hij een standaardprogramma zocht, dan had hij zijn topic wel in Client Software Algemeen geopend.
Java zal niet tot de mogelijkheden behoren, aangezien Java niet te compileren valt in een dll voor zover ik weet. Verder kun je in principe elke taal kiezen die dat wèl ondersteunt. Ik zou het persoonlijk wel liever bij C++ houden, aangezien je daar veruit de meeste informatie over zult vinden.
Kijk voor de lol eens op de pagina die HyperioN. aanhaalt? C en C++ worden vanuit de makers van WinAmp gesupport; andere talen juist niet.kingjotte schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:10:
dus als je uitvindt hoe ik een plugin kan schrijven in bijvoorbeeld C++ dan hou ik me warm aanbevolen.
Kunnen we dit topic trouwens ontopic houden? Topicstarter wil zelf wat gaan schrijven. Als hij een standaardprogramma zocht, dan had hij zijn topic wel in Client Software Algemeen geopend.
[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 24-05-2006 11:30 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Lijkt me bijzonder interessant plan, iets gelijkaardig aan wat ik graag zou doen. Beginnen met een management systeem voor alle muziek op te bouwen en dan later hierop een eventuele plugin schrijven. Ik weet dat andere programmas zoals foobar2000 wel bijzonder snel kunnen zoeken door hun library. Dus optimalisatie moet zeker mogelijk zijn. Op welke manier plan je dat management systeem uit te werken?kingjotte schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:10:
Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van een management systeem voor mijn mp3-tjes, ook 30000+ Het is de bedoeling dat hier uiteindelijk ook een koppeling met winamp o.i.d. voor komt, dus als je uitvindt hoe ik een plugin kan schrijven in bijvoorbeeld C++ dan hou ik me warm aanbevolen.
Erm, mijn systeem is een meerjarenplan, waarschijnlijk omdat ik iets te veel functies in m'n hoofd heb 
Ik ben nu bezig aan een online database van mijn collectie, met als doel ten alle tijden inzicht te kunnen krijgen in mijn collectie, en daarnaast kunnen "patsen" met mijn grote muziekverzameling.
later is het de bedoeling om er een clientside programma voor te schrijven, waarmee ik snel hdd's kan indexeren en in het systeem invoeren, id3-tags aan kan passen (misschien ook al in de online versie, hangt er vanaf waar ik het systeem voorlopig ga laten draaien) en uiteindelijk ook downloadmogelijkheden (usenet, torrents, direct connect) hierin bakken.
Het systeem moet ook nog samen gaan werken met zowel iTunes (voor m'n iPod) als winamp (voor het afspelen)
Voorlopig gebruik ik PostgreSQL icm met PHP; PostgreSQL omdat dit net even wat meer mogelijkheden biedt dan MySQL.
Als ik wat verder ben zal ik hier wel een linkje posten, maar dat zal pas over een week of wat zijn.
Na wat speuren vond ik trouwens dit: http://www.torry.net/quic...p?String=winamp&Title=Yes en dan doel ik vooral op TWinampControl v.0.99. Er staat wel bij dat het alleen voor Delphi 4 t/m 6 is, maar mijn ervaring leert me dat je deze componenten vaak rechtstreeks kunt importeren in Borland C++ Builder. Ik heb zelf nog geen verder onderzoek gedaan naar dit component, misschien dat iemand anders dit kan doen.
Enne, inderdaad, zeer interessant project, al jaren een plan van me, in de meivakantie het eerste concept voor de User Requirements geschreven, en nu eindelijk aan het programmeren. Misschien dat het dan tegen de tijd dat ik afstudeer wel klaar is, ik vrees alleen van niet (tenzij ik er op kan afstuderen natuurlijk, maar ook dat zal er wel niet inzitten helaas)
Ik ben nu bezig aan een online database van mijn collectie, met als doel ten alle tijden inzicht te kunnen krijgen in mijn collectie, en daarnaast kunnen "patsen" met mijn grote muziekverzameling.
later is het de bedoeling om er een clientside programma voor te schrijven, waarmee ik snel hdd's kan indexeren en in het systeem invoeren, id3-tags aan kan passen (misschien ook al in de online versie, hangt er vanaf waar ik het systeem voorlopig ga laten draaien) en uiteindelijk ook downloadmogelijkheden (usenet, torrents, direct connect) hierin bakken.
Het systeem moet ook nog samen gaan werken met zowel iTunes (voor m'n iPod) als winamp (voor het afspelen)
Voorlopig gebruik ik PostgreSQL icm met PHP; PostgreSQL omdat dit net even wat meer mogelijkheden biedt dan MySQL.
Als ik wat verder ben zal ik hier wel een linkje posten, maar dat zal pas over een week of wat zijn.
Na wat speuren vond ik trouwens dit: http://www.torry.net/quic...p?String=winamp&Title=Yes en dan doel ik vooral op TWinampControl v.0.99. Er staat wel bij dat het alleen voor Delphi 4 t/m 6 is, maar mijn ervaring leert me dat je deze componenten vaak rechtstreeks kunt importeren in Borland C++ Builder. Ik heb zelf nog geen verder onderzoek gedaan naar dit component, misschien dat iemand anders dit kan doen.
Enne, inderdaad, zeer interessant project, al jaren een plan van me, in de meivakantie het eerste concept voor de User Requirements geschreven, en nu eindelijk aan het programmeren. Misschien dat het dan tegen de tijd dat ik afstudeer wel klaar is, ik vrees alleen van niet (tenzij ik er op kan afstuderen natuurlijk, maar ook dat zal er wel niet inzitten helaas)
Afstuderen valt altijd wat uit te stellen hekingjotte schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 02:12:
Ook een zinnige reply nu: Mijn ervaring met PostgreSQL is wat beperkter dan met MySQL. Maar is het niet zo dat PostgreSQL minder ondersteund wordt door hosts? Welke extra mogelijkheden biedt dit tegenover MySQL?kingjotte schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 02:12:
Ander probleem wel voor mij op dit ogenblik is hoe ik al de informatie van mijn muziek in mijn database ga krijgen. Ik dacht eraan om de media library van winamp te gebruiken om alle informatie te verzamelen en dan op basis hiervan mijn database te maken. En vanaf dan het zoeken naar nummers via de database te laten verlopen en niet meer volgens de methodes die de media library gebruikt.
Overigens zijn Winamp plugins te schrijven in elke taal/ontwikkelomgeving die een 32bit DLL kunnen maken. En op de site van Winamp zelf staat een prima SDK om mee te beginnen
HyperioN geeft de SDK al aan en daar staat ook prima documentatie . Dus voor diegenen die alleen willen weten hoe je zo'n plugin schrijft: daar moet je zijn, informatie genoeg 
Maar weet je zeker dat alleen Winamp de bottleneck is? Als je bijv. 30.000 mp3's in 1 directory hebt staan kan je fileysystem ook wel eens de bottleneck zijn.
Maar weet je zeker dat alleen Winamp de bottleneck is? Als je bijv. 30.000 mp3's in 1 directory hebt staan kan je fileysystem ook wel eens de bottleneck zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Creepy op 25-05-2006 10:52 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
In principe zou je PostgreSQL net zo kunnen gebruiken als MySQL, de extra functionaliteit zit 'm erin dat je bijvoorbeeld constraints al in je database op kunt nemen, die hoef je dan niet meer te gaan checken in je programma.
Verder had ik ook ongeveer hetzelfde idee, alleen dan gebruik maken van iTunes, dat kan namelijk een hele mooie XML file uitspugen, die je dan weer kunt parsen en in je systeem invoeren. Ik weet niet hoe de mogelijkheden zijn binnen Winamp daarvoor.
Zoals ik al gezegd had wil ik echter later dit doen met m'n clientside programma, ik bedenk net dat ik het zelf zo uitgebreid zou kunnen maken dat ik iTunes (en winamp) niet meer nodig heb, kwestie van het maken van wat routines om iPod te updaten en een mp3 spelertje inbouwen.
Verder had ik ook ongeveer hetzelfde idee, alleen dan gebruik maken van iTunes, dat kan namelijk een hele mooie XML file uitspugen, die je dan weer kunt parsen en in je systeem invoeren. Ik weet niet hoe de mogelijkheden zijn binnen Winamp daarvoor.
Zoals ik al gezegd had wil ik echter later dit doen met m'n clientside programma, ik bedenk net dat ik het zelf zo uitgebreid zou kunnen maken dat ik iTunes (en winamp) niet meer nodig heb, kwestie van het maken van wat routines om iPod te updaten en een mp3 spelertje inbouwen.
Het lijkt mij logischer om SQLite te gebruiken in plaats van MySQL of Postgres. Dat is een snelle embeddable library waar je SQL queries kunt gebruiken op een database-bestand waar je gewoon allemaal tables in kunt hebben. Het is iets beperkter dan een 'echte' database-server, maar het is wel ideaal om bij andere stukjes software te leveren (en het is Open Source). De musikCube mediaplayer (voor Windows) gebruikt al een SQLite-db om de library in bij te houden, dat is een leuke oplossing. (musikCube is overigens ook OSS, maar development ligt een beetje stil. Misschien is het interessant voor een van jullie om er verder aan te werken, het als basis te gebruiken voor je eigen systeem?)
Rustacean
Probeer de béta van Windows Media Player (versie 11) eens. Deze heeft een snelle zoekfunctie.
Daarnaast is Songbird een echte aanrader. Deze werkt inderdaad met een index. Het verkeert momenteel nog in de bétafase, maar het is nu al een goed product. Het werkt met het principe 'Search as you type'. Je kan het op deze site downloaden: Songbirdnest.com
Daarnaast is Songbird een echte aanrader. Deze werkt inderdaad met een index. Het verkeert momenteel nog in de bétafase, maar het is nu al een goed product. Het werkt met het principe 'Search as you type'. Je kan het op deze site downloaden: Songbirdnest.com
Files staan geordend op artiest - jaartal - album - titel. Ik weet niet of het probleem rechtstreeks ligt bij winamp maar zoals ik al zei, vriend van me gebruikt foobar2000, heeft exact dezelfde collectie als mij en ook exact dezelfde ordening van zijn bestanden, en dit programma slaagt er wel in om aan een hoge snelheid te zoeken. Dus het probleem moet op te lossen zijn. Er zijn nog suggesties geweest om alternatieve media players te gebruiken dus het moet toch mogelijk zijn om sneller te zoeken.Creepy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 10:51:
Overigens zijn Winamp plugins te schrijven in elke taal/ontwikkelomgeving die een 32bit DLL kunnen maken. En op de site van Winamp zelf staat een prima SDK om mee te beginnenHyperioN geeft de SDK al aan en daar staat ook prima documentatie . Dus voor diegenen die alleen willen weten hoe je zo'n plugin schrijft: daar moet je zijn, informatie genoeg
@Manuzhai Kun je SQLite benaderen vanuit PHP, ik ben er wel eens eerder mee beziggeweest icm met Delphi, alleen kon toen niet zo goed componenten vinden.
Volgens mij wordt PHP5 standaard geleverd met SQLite extension.kingjotte schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 17:53:
@Manuzhai Kun je SQLite benaderen vanuit PHP, ik ben er wel eens eerder mee beziggeweest icm met Delphi, alleen kon toen niet zo goed componenten vinden.
Rustacean
Klopt, maar die loopt iets achter. Volgens mij kan die alleen 2.XX databases openen, de nieuwste (3.X) dacht ik niet.Manuzhai schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 18:54:
[...]
Volgens mij wordt PHP5 standaard geleverd met SQLite extension.
Ik gebruik hier coppernic desktop search. Ik heb hem eerst zo aangepast dat ie alleen naar audio files zoekt in mappen waar ik me MP3's bewaar.
Later toch me mail en film maar toegevoegd. Hij kent nu 68.000 files...
Veel makkelijker dan zelf wat coden
Later toch me mail en film maar toegevoegd. Hij kent nu 68.000 files...
Veel makkelijker dan zelf wat coden
[ Voor 11% gewijzigd door NBK op 25-05-2006 19:03 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Misschien wel, maar je hebt dan niet de mogelijkheid het precies zo te maken zoals jij wilt, en bovendien is het lang niet zo leuk en leerzaam als het zelf maken.
Je hoeft natuurlijk niet voor de 2 keer het wiel uit te gaan vinden, maar een het concept nemen en doorontwikkelen zodat het aan jouw eisen gaat voldoen is natuurlijk niet zo heel vreemd.
Dat kan wel kloppen. Ik gebruik zelf nog geen PHP 5, maar doe vooral SQLite dingen met Python.Thralas schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 18:58:
Klopt, maar die loopt iets achter. Volgens mij kan die alleen 2.XX databases openen, de nieuwste (3.X) dacht ik niet.
Rustacean
op mijn linux bak gebruik ik amaroK in combinatie met mySQL. Werk voor mijn collectie erg prettig (5000+ mp3s). Aangezien amaroK open source is, kan je daar misschien wat ideeen voor de implementatie vandaan halen en dat combineren met de winamp kennis wat in dit topic al eerder werd genoemd.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Verwijderd
Ik heb zelf in een grijs verleden iets gemaakt met PHP en MySQL (PHP via de CLI en dan dmv SERVANY.EXE en INSTSRV.EXE van Microsoft als service laten draaien). PHP draait continu, en hierdoor kan ik hem iedere X uur mijn bestanden laten herindexeren. Je kan met PHP in CLI modus veel dingen doen. Oké het is niet geweldig netjes, maar het werkt.
Ik ga binnenkort beginnen met een nieuwe database op deze manier, omdat ik een beetje moe word van dubbele MP3's opslaan, de muziek hangt hier in dmv MD5 hashing. Ik kan dan 1 MP3 file hangen aan 3 albums, dat scheelt dus enorm in storage met verzamel, originele cd's en singeltjes.
Ik ga binnenkort beginnen met een nieuwe database op deze manier, omdat ik een beetje moe word van dubbele MP3's opslaan, de muziek hangt hier in dmv MD5 hashing. Ik kan dan 1 MP3 file hangen aan 3 albums, dat scheelt dus enorm in storage met verzamel, originele cd's en singeltjes.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 22:08 ]
@Manuzhai
SQLite lijkt mij idd bijzonder handig omdat je dus geen DBMS hoeft te installeren. Is hiervoor een library of iets dergelijks voor C++ beschikbaar?
@kingjotte Een xml lijkt mij effectief zeer bruikbaar om te verwerken.
Maar iemand een idee hoe op een relatief efficiente manier deze xml of alternatief hiervoor te bekomen zonder afhankelijk te zijn van itunes of andere media spelers?
SQLite lijkt mij idd bijzonder handig omdat je dus geen DBMS hoeft te installeren. Is hiervoor een library of iets dergelijks voor C++ beschikbaar?
Maar iemand een idee hoe op een relatief efficiente manier deze xml of alternatief hiervoor te bekomen zonder afhankelijk te zijn van itunes of andere media spelers?
SQLite ís een C library - http://sqlite.org/. Een 'connect' is niet meer dan één regel aangezien je geen authentication nodig hebt omdat je met files werktVerwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 02:32:
@Manuzhai
Ik denk dat je in dat geval zelf iets in elkaar zal moeten bakken, wat me niet zo heel moeilijk lijkt,Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 02:32:
gewoon recursief je folders doorzoeken, en als je een mp3-tje tegenkomt filename / ID3 tag parsen naar een XML file.
Ik heb nog ergens wat PHP code die iTunes XML files kan parsen (naar wat weet ik niet meer) mocht je daar in geintereseerd zijn, dan zal ik even zoeken.
Voor het spammen van je eigen produkt hebben we een apart topic wat je met de search wel kan vinden
[ Voor 76% gewijzigd door Creepy op 29-05-2006 15:20 ]
kingjotte in "Muziek Database"
kingjotte schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:07:
[...]
Misschien wel, maar je hebt dan niet de mogelijkheid het precies zo te maken zoals jij wilt, en bovendien is het lang niet zo leuk en leerzaam als het zelf maken.
Je hoeft natuurlijk niet voor de 2 keer het wiel uit te gaan vinden, maar een het concept nemen en doorontwikkelen zodat het aan jouw eisen gaat voldoen is natuurlijk niet zo heel vreemd.
[ Voor 10% gewijzigd door Creepy op 29-05-2006 15:21 ]
Ik heb zelf een indexer gemaakt in PHP die gebruik maakt van een hele sloot command-line tooltjes om verschillende gegevens over mijn muziek te verzamelen. Voor mp3 gebruik ik:Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 02:32:
• mpck - voor het bepalen van bitrate, tijd, status aanwezigheid van id3V1 en/of 2
• id3v2 - voor het uitlezen van de id3 data
• mpg123 - voor decodeerwerk met het oog op:
• bpmcount - voor het bepalen van het aantal BPM's
Snel is anders, eigenlijk vooral door de bpm count (PIII 800 deed een dag of 5 over de eerste run met 100GB muziek). Maar het geheel is wel lekker flexibel in die zin dat je vrij eenvoudig support voor andere bestandsformaten kunt inbouwen.
De programmatjes zitten allemaal in de debian repos (en zijn dus allemaal open source). Als snelheid echt een issue is zou je dus eventueel nog de routines kunnen afkijken en samenvoegen in een indexer in een gecompileerde taal.
Regeren is vooruitschuiven
Ik heb inmiddels weer hard na zitten denken over mijn systeem. Ik ben tot de conclusie gekomen (mede doordat mijn woonsituatie gaat veranderen) dat het toch iets anders moet gaan worden.
Wat ik nu in gedachten heb:
Misschien dat een plaatje het nog iets duidelijker maakt:

Mijn probleem is nu, hoe ga ik dat cross-platform realiseren?
Vooralsnog heb ik bedacht om eerst in windows met Borland C++ Builder een CLX Applicatie te maken, en die vervolgens onder linux met Kylix te compilen. De vraag is echter hoe goed dat gaat, zeker gezien het feit dat er nogal wat "moeilijke" dingen in zullen komen te zitten: database querying, audio support (afspelen)
Ik zal de komende tijd onderzoeken in hoe verre het mogelijk is om het het cross-platform te maken, anders wordt de "manager" een windows applicatie, en de "server" een linux applicatie.
Wat ik nu in gedachten heb:
- 1 centrale server met de muziek erop
- website om overzichten te genereren (voor buitenwereld)
- cross-platform applicatie om de boel te beheren.
Misschien dat een plaatje het nog iets duidelijker maakt:

Mijn probleem is nu, hoe ga ik dat cross-platform realiseren?
Vooralsnog heb ik bedacht om eerst in windows met Borland C++ Builder een CLX Applicatie te maken, en die vervolgens onder linux met Kylix te compilen. De vraag is echter hoe goed dat gaat, zeker gezien het feit dat er nogal wat "moeilijke" dingen in zullen komen te zitten: database querying, audio support (afspelen)
Ik zal de komende tijd onderzoeken in hoe verre het mogelijk is om het het cross-platform te maken, anders wordt de "manager" een windows applicatie, en de "server" een linux applicatie.
Ik heb een eeuwigdurend project lopen om m'n muziek in een database te stoppen. Ik ben vorig jaar begonnen met een webbased variant, en ben twee weken geleden zo'n beetje opnieuw begonnen (ik heb nu een tijdje ervaring met webbased programmeren, en weet nu hoe het moetVerwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 03:17:
Op dit ogenblik heb ik meer dan 30000 mp3's. Ik gebruik winamp als media player alleen is het zoeken naar nummers in de media library bedroevend traag. Ik zou indien mogelijk graag een plugin schrijven hiervoor dewelke mijn muziek in een database bijhoud kwestie van het zoeken te versnellen. Iemand al ervaring met het schrijven van winamp plugins en eventueel muziek database bijhouden?
Sinds kort heb ik het tot opensource verklaard, het staat op sourceforge.net. Ik hoop dat ik er deze of volgende week aan toe kom om de importfunctionaliteit weer werkend te maken, want eerder dan dat zal je er niet veel aan hebben.
Maar om van af te kijken is het natuurlijk altijd geschikt!
Er zit in ieder geval in:
- Storage op dezelfde managed manier van in iTunes. (Dus niet zelf mapjes maken)
- PostgreSQL database
- Dubbele liedjes worden enkel opgeslagen (een album bestaat niet, er zijn enkel playlists)
- Niet 1 genre per liedje, maar oneindig veel keywords per liedje.
- Opslagmogelijkheid voor welke artiest welk instrument speelt in een bepaald liedje.
- Audioscrobbler plugin
- Luister-statistieken worden bijgehouden voor iedere gebruiker.
- DJ die gebaseerd op de zojuist genoemde statistieken de volgorde van de liedjes bepaalt.
- Beluisteren van je muziek overal waar internet is (zoals Pandora dat doet)
[ Voor 23% gewijzigd door Varienaja op 18-06-2006 10:46 ]
Siditamentis astuentis pactum.
^^^ Terwijl ik dit schreef heeft Varienaja er al een reuze interessant alternatief geplaatst, die ga ik zeker bekijken
Het is dat je zelf een applicatie wilt ontwikkelen, maar een prettige oplossing gaat waarschijnlijk erg veel lijken op een audio-streaming webserver (Jinzoora ofzo), misschien in combinatie met een lokale muziekserver (MPD) zodat je vanaf de clients ook de muziek op de server zelf kunt laten afspelen.
Dit werkt out-of-the-box bij ons prima, met zo'n 10.000 tracks. Het is waarschijnlijk ook geen probleem om 50.000 tracks te beheren, kwestie van maximale verwerkingtijd aanpassen in de PHP voorkeuren en 5 minuten wachten als je de hele bibiliotheek moet updaten. Hoewel Jinzora m.i. de prettigste webinterface heeft, is de PHP code wat lastig om aan je eigen wensen aan te passen. Misschien kun je er er stukjes of ideeën uit gebruiken voor een eigen applicatie, ik ben benieuwd
Het is dat je zelf een applicatie wilt ontwikkelen, maar een prettige oplossing gaat waarschijnlijk erg veel lijken op een audio-streaming webserver (Jinzoora ofzo), misschien in combinatie met een lokale muziekserver (MPD) zodat je vanaf de clients ook de muziek op de server zelf kunt laten afspelen.
Dit werkt out-of-the-box bij ons prima, met zo'n 10.000 tracks. Het is waarschijnlijk ook geen probleem om 50.000 tracks te beheren, kwestie van maximale verwerkingtijd aanpassen in de PHP voorkeuren en 5 minuten wachten als je de hele bibiliotheek moet updaten. Hoewel Jinzora m.i. de prettigste webinterface heeft, is de PHP code wat lastig om aan je eigen wensen aan te passen. Misschien kun je er er stukjes of ideeën uit gebruiken voor een eigen applicatie, ik ben benieuwd
Ik ben nu 4 dagen bezig geweest om Lazarus (een soort delphi, maar dan cross-platform) te installeren op m'n linux bak (debian) maar 't ziet er niet naar uit dat dit binnenkort zal gaan werken. Ik zal er de rest van de week nog aan besteden, tijdens de zomervakantie heb ik geen beschikking over een linux systeem (staat op m'n (studenten)kamer) Maar ik wil wel graag weten OF het te installeren valt voor mij. Zo ja, dan zal ik gaan bouwen in Lazarus, Zo nee wordt het waarschijnlijk C++ en dan is het jammer voor het cross-platform gedeelte, als het zo achterlijk ingewikkeld moet zijn om een programma te installeren, dan maar niet.
Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte
--UPDATE--
na de vakantie zal ik waarschijnlijk gentoo installeren op m'n linux bak, dat schijnt makkelijker te zijn icm lazarus. Tot die tijd dus maar beginnen met ontwikkelen in lazarus for windows.
Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte
--UPDATE--
na de vakantie zal ik waarschijnlijk gentoo installeren op m'n linux bak, dat schijnt makkelijker te zijn icm lazarus. Tot die tijd dus maar beginnen met ontwikkelen in lazarus for windows.
[ Voor 15% gewijzigd door JochemK op 22-06-2006 13:53 ]
Pagina: 1