Toon posts:

[XP] Gedeeltelijk formateren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

De laatste tijd is mijn computer nogal sloom aan het worden en krijg ik ook meer te maken met kleine, irritante virussen. Om de prestaties van de PC te verbeten wil ik dus een format uitvoeren.

Ik heb begrepen dat ik hiervoor de installatiecd in de cdrom-speler moet plaatsen en dan moet formateren. Nu wil ik, naar wat ik geloof een zero-fill format doen. Dat alle data dus van de schijf verwijderd word. Welke opstartmethode moet ik hiervoor kiezen?

Alleen ben ik bezig met het maken van één grote map, waarin alle belangrijke documenten staan. Ik zou dan mijn harde schijf in 2 partities verdelen, 1tje met die map en de andere die helemaal leeggemaakt word. De partitie met de map lijkt mij dat ik die gewoon maar D moet noemen en wat nu de C-schijf is dus gewoon kan formateren?

Na het leegmaken van de pc wil ik dan graag voor de installatie van XP de schijf in 6 partities onderverdelen. 1 gemeenschappelijk deel en 5 aparte voor gebruikers. Kan ik deze schijven toekennen per gebruiker? en is het uberhaupt wel mogelijk mijn schijf onder te delen in diverse partities?

Kortom:
- Welke methode moet ik gebruiken voor een zero-fill installie.
- Blijven mijn bestanden op de andere schijf dan behouden? (ook programmas, outlook etc).
- Kan ik aparte schijven maken en moet ik hiervoor iets speciaals doen?

ik heb overigens de home version.

Bij voorbaat dank!

Ps. ik besef dat er allicht veel topics over dit onderwerp zijn geweest maar die gaven niet veel helderheid betreffende mijn situatie.

Verwijderd

Topicstarter
iemand? :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarom zou je willen gaan voor een zero-fill? Een normale format voldoet in jouw geval ook wel :)

Maar om je vragen te beantwoorden:
• Punt 1: zie OM FAQ: Hoe kan ik een harddisk volledig wissen?
• Als jij een normale format doet doe je dat vaak op 1 partitie. Heb je dus 2 of meerdere partities, dan blijven die gewoon onaangetast. Let wel echter op, als je je Windows partitie verwijderd en je hebt programma's geinstalleerd op een andere partitie, dan verdwijnen die regs.
• Ja, dat kan ook. Zie: OM FAQ: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?. Zelf heb ik goede ervaringen met Partition Magic :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een zero fill kun je niet doen vanuit de XP setup, maar dat is ook niet nodig.
Als je in de setup je partitie verwijdert en vervolgens opnieuw formatteert weet je ook zeker dat je disk leeg is.

Ik denk dat je het begrip 'schijven' en 'partities' een beetje door elkaar aan het halen bent. Schijven kun je neit aanmaken (die zitten gewoon fysiek in je systeem). Op deze schijven kun je meerdere partities aanmaken.
Als je echter een zero-fill zou doen zijn alle partities weg op de schij waarop je het deed.

Meerdere partities kun je aanmaken vanuit windows schijfbeheer. Ik zou in de setup alleen de boot partitie aanmaken en formatten en later in windows de rest doen, dat is sneller (omdat je ook door kunt werken terwijl een partitie aan het formatteren is en je de quickformat optie hebt*).
6 partities is overigens wel veel en ik denk niet dat dat nodig is. Je kunt namelijk door middel van schrijfrechten ook iedereen een eigen directory geven waar ze dan alleen in mogen komen. Daarnaast heb je dan nooit last van het feit dat je op iedere disk een bult ruimte overhebt die je niet echt efficient gebruikt

* ik weet niet of in XP setup er wel of geen optie zit voor quickformat, in win2k zit die namelijk niet

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Terw_Dan schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 14:58:
* ik weet niet of in XP setup er wel of geen optie zit voor quickformat, in win2k zit die namelijk niet
Je kan in de windows XP setup kiezen voor een snelle format :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 14:57:
Waarom zou je willen gaan voor een zero-fill? Een normale format voldoet in jouw geval ook wel :)

Maar om je vragen te beantwoorden:
• Punt 1: zie OM FAQ: Hoe kan ik een harddisk volledig wissen?
• Als jij een normale format doet doe je dat vaak op 1 partitie. Heb je dus 2 of meerdere partities, dan blijven die gewoon onaangetast. Let wel echter op, als je je Windows partitie verwijderd en je hebt programma's geinstalleerd op een andere partitie, dan verdwijnen die regs.
• Ja, dat kan ook. Zie: OM FAQ: Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?. Zelf heb ik goede ervaringen met Partition Magic :)
Wat bedoel je met de windows partitie? De C:schijf? Of waar de windows zooi opstaat (hoe heet die directory?).

Het zit namelijk zo wij hebben bepaalde programmas op de pc die we niet meer op cd hebben en ook niet makkelijk aan kunnen komen die we graag geinstalleerd en al zouden willen bwaren. Evenals allerlei word documenten en fotos.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat je (net zoals Terw_Dan) partities en schijven door elkaar haalt. Hoeveel partities heb je?
Ik heb namelijk 1 schijf met 3 partities, en als ik 1 partitie formateer dan blijven de andere 2 onaangetast.

En als jij een format wil doen op je C: en je hebt daar ook je programma's op staan, dat ben je die ook kwijt. Heb je de programma's op D: staan, dan kan je C: gewoon formatteren. Let echter wel op dat de registersleutels opnieuw moet worden ingevoerd.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 15:34:
[...]

Wat bedoel je met de windows partitie? De C:schijf? Of waar de windows zooi opstaat (hoe heet die directory?).

Het zit namelijk zo wij hebben bepaalde programmas op de pc die we niet meer op cd hebben en ook niet makkelijk aan kunnen komen die we graag geinstalleerd en al zouden willen bwaren. Evenals allerlei word documenten en fotos.
Geinstalleerde programmas bewaren kun je vergeten, dat gaat niet werken (dit omdat je meer nodig hebt dan alleen de dir waar het spul instaat).
En je documenten kun je natuurlijk gewoon backuppen naar welke drive je maar wilt.

Je windows partitie is in de regel je C: (maar je kunt natuurlijk kiezen waar je je windows neerzet).
Ik weet even niet wat je bedoelt met partitie waar windows zooi opstaat? Maar in principe kun jij je progs installeren waar je maar wilt, dus dat hoeft neit dezelfde dir danwel partitie te zijn.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:34

BHQ

idd. Formatteren is alles kwijt zijn op die partitie. Houd rekening met drivers, service packs etc. als je opnieuw installeert.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
het hangt van de programmas af die je wilt bewaren of je kunt formateren of niet
als ze op de schijf staan die je wilt formateren ben je zo altijd kwijt
staan ze op een andere partitie dna kun ej wel formateren, maar bij de nieuwe installatie van windows worden natuurlijk alle sleutels die bij die programmas horen NIET opnieuw aangemaakt, omdat dit normaliter gebeurt tijdens het installeren.

misschien zijn het hele oude dos programmas oid, in dat geval zijn er geen registersleutels aanwezig en werken de programmas eventueel nog wel.

6 partities maken is wat overbodig inderdaad
je hebt nu toch ook al de mogelijkheid om voor elke gebruiker de "mijn documenten" map alleen toegankelijk te maken door de gebruiker zelf, als je ntfs partities gebruikt tenminste.

je moet dan wel zorgen dat de gebruikers geen administartor rechten hebben, want anders hebben ze alsnog toegang tot alle mappen op je pc ( overigens is dit ook zo bij verschillende partities, dus meerdere partities lost niets op.

je kunt met de home editie namelijk gen rechten beeheer doen, en met de pro versie wel.
bij home, heb je slechts de keus uit eenvoudige manier van bestanden delen.( en dus ook het niet-delen van bestanden)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even wat reacties verwijderd die totaal offtopic waren :)
Pagina: 1