[Vista] Vista booten niet mogelijk na installatie XP

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 10:49
Ik zit met het volgende probleem: ik heb een schone Vista beta 2 install gedaan, en later op een aparte partitie WinXP geïnstalleerd. Nu heeft XP de bootloader van Vista overschreven en kan ik Vista niet meer booten. Bij het opstarten van de PC wordt dus automatisch XP geladen.

Is het mogelijk om aan de boot.ini van XP de Vista installatie toe te voegen? Vista staat op schijf C, XP op schijf D.

Verwijderd

Rechtermuisknop op Deze Computer >> Eigenschappen >> Tabblad Geavanceerd >> Bij Opstart- en herstelinstellingen op de button Instellingen klikken >> Dan onder de kop Systeem Starten een vinkje zetten voor Lijst met besturingssystemen [vul maar in] seconden weergeven.

Sluit daarna de vensters met 2x OK ;)

• Cinner
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:24:
Rechtermuisknop op Deze Computer >> Eigenschappen >> Tabblad Geavanceerd >> Bij Opstart- en herstelinstellingen op de button Instellingen klikken >> Dan onder de kop Systeem Starten een vinkje zetten voor Lijst met besturingssystemen [vul maar in] seconden weergeven.

Sluit daarna de vensters met 2x OK ;)
Dit is allemaal al het geval. Het probleem is dat Vista niet als besturingssysteem staat vermeld in de boot.ini, dus laat hij bij het opstarten ook geen lijst met besturingssystemen zien ;)

Verwijderd

Werk dan de boot.ini bij zoals hier beschreven staat.... >> klik hier

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 23:53 ]

• Cinner
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:53:
Werk dan de boot.ini bij zoals hier beschreven staat.... >> klik hier
Dat had ik geprobeerd maar als ik dan tijdens het opstarten kies voor Vista, krijg ik een knipperend streepje te zien, meer niet.

Kun je Vista uberhaupt opstarten met de oude XP bootloader?

Verwijderd

Zet je vista dvd erin.. en dan kan je bootloader herstellen doormiddel van herstel functie. erg makkelijk ;)

• Cinner
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 00:04:
Zet je vista dvd erin.. en dan kan je bootloader herstellen doormiddel van herstel functie. erg makkelijk ;)
Ah die herstel console kon ik eerst niet vinden, thanks. Nu heb ik die uitgevoerd en wordt automatisch Vista geboot, nu kom ik dus niet meer in de XP installatie 8)7

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 12:57
XP cd erin , booten vanaf die cd , recovery console starten als hij erom vraagt , en dan FIXBOOT :-)

Mijn Specs

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09
-GF-Annihilator schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:53:
XP cd erin , booten vanaf die cd , recovery console starten als hij erom vraagt , en dan FIXBOOT :-)
Nee, want dan werkt Vista niet meer.

In Vista zelf moet je naar de eigenschappen van de computer gaan, vervolgens naar advanced system settings. Dan startup and recovery aanklikken. Als daar legacy Windows niet bijstaat moet je die handmatig in het systeem zetten. Eerst als admin inloggen, vervolgens BCDEDIT.exe uitvoeren en de instructies volgen. :)

-

• Cinner
SysRq schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:05:
[...]
In Vista zelf moet je naar de eigenschappen van de computer gaan, vervolgens naar advanced system settings. Dan startup and recovery aanklikken. Als daar legacy Windows niet bijstaat moet je die handmatig in het systeem zetten. Eerst als admin inloggen, vervolgens BCDEDIT.exe uitvoeren en de instructies volgen. :)
Hoe log ik in als admin? Ik heb het volgende geprobeerd:

Re-Enable Administrator Account

If you are like me and use the "None" user trick or the method mentioned above to skip the creation of a user account, then you have seen that the Administrator account is disabled by default in 5381 and it would appear that there is no way to get into the OS. Here's how to re-enable the account:

1. Boot into safemode by pressing F8 on bootup.
2. Log into the Administrator account (this will work since it is safemode).
3. Go to start --> run and type "control userpasswords2" without the quotes.
4. Click on the Advanced tab.
5. Under "Advanced User Management" click the Advanced button.
6. Click on Users.
7. Right click the Administrator account and select Properties.
8. Uncheck "Account is disabled".
9. Close everything, reboot and enjoy!

Maar ik kan na het opstarten niet de Administrator account kiezen, alleen de door mijzelf aangemaakt account. Als ik nu bcdedit.exe uitvoer, zie ik heel even een dos scherm dat zichzelf heel snel afsluit.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09
Je moet eerst de dos-prompt starten --> start -> run -> cmd. Als je daarin bcdedit.exe uitvoert werkt het wel.

-

Verwijderd

Mijn probleem is eigenlijk hetzelfde als de topic titel.
Ik heb xp geïnstaleerd naast vista (Vista HP was voorgeïnstalleerd). Xp start nu dus prima op, maar vista was uit het opstartlijstje verdwenen. Nu had ik dat wel verwacht dus ik heb met de xp cd bootcfg /rebuild gedaan. Het bestand is nu zo:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Windows Vista HOME PREMIUM" /noexecute=optin /fastdetect

Echter, als ik vista kies in het bootmenu, dan krijg ik dit te zien:
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows_hoofdmap> \system32\hal.dll
Installeer het bovenstaande bestand opnieuw. :|

Nu heb ik geen vista setup cd. (de setup staat op een verbogen partitie), dus ik kan niet fixboot ofzo doen met een bootable vista-disk.

Hoe los ik het wel op?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Door de faq te lezen, staat het letterlijk in: Windows Clients - Vista FAQ
Zelf zoeken is erg belangrijk hier, het is niet bepaald de eerste keer dat we je daar op moeten wijzen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.