[MCE] Welke soundcard voor MCE systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11-2025

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede soundcard met een redelijk hoge kwaliteit voor het MCE 2005 systeem wat ik aan het bouwen ben + kabel om deze aan mijn Marantz 6.1 receiver te knopen. Het gaat er voornamelijk om dat de soundcard een optische uitgang heeft zodat DTS, Dolby Digital etc. signaal doorgesluisd wordt naar de receiver. Heb enkel een kaart nodig, geen extra apparaten die ik in een 5,25" slot moet hangen.
Nu had ik al even de search gebruikt en ik begreep dat de meest simpele soundcard met een digitale aansluiting al in staat is DTS signaal 1 op 1 door te sluizen, maar dat er soundcards zijn die wat moeite hebben met een DTS signaal met een wat hogere bandbreedte? (1500kbit?)

Daarnaast heb ik een VGA-->Scart RGB kabel gemaakt en wil ik de analoge stereo uitgang van de nieuwe soundcard aansluiten op de audio input van de SCART aansluiting. Op die manier hoef ik niet altijd de receiver aan te zetten voor gewoon TV kijken via m'n MCE. Het zou dus makkelijk zijn als de analoge en de digitale uitgang tegelijk kunnen werken en ik niet eerst hoef te schakelen in Windows.

Om icm deze soundcard een film met DTS geluidsspoor te kijken, heb ik dan perse PowerDVD XP of hoger nodig onder MCE?

Als laatste nog de kabel. Nu had ik mijn oog al laten vallen op wat Creative kaartjes en die hebben allemaal 3,5" jack SPDIF en mijn receiver heeft enkel coaxiaal en optisch toslink. Zou ik deze dan aan kunnen sluiten met bijv. deze kabel?

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=709

Verwijderd

Kijk eens naar [rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml]
Hier worden alle geluidsvormen omgezet naar wat jij over digitale pijp kunt sturen (incluus dolby)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2006 13:40 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Voor creative kun je bij de betere electronica-boer verloopstukjes halen naar digitaal coaxiaal. Dat is geen probleem.

Ik heb zelf een creative audigy 4 (ook in een MCE) en die zit digitaal gekoppeld aan mijn Onkyo. Ik gebruik niet eens creative software, alleen de drivers, en het geluid is perfect en wordt goed aangestuurd door mijn Onkyo.

Zeker een aanrader!

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Audigy 4 had ik ook al een beetje in gedachte! Zou je mij kunnen vertellen of de analoge en digitale output tegelijk werken?

En over dat omvormen naar een digitaal signaal, dat is toch niet perse nodig? Als het geluidsspoor stereo is, dan wordt dat toch ook stereo over de digitale output gestuurd?

• 911GT2
Daylights schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 21:29:
Audigy 4 had ik ook al een beetje in gedachte! Zou je mij kunnen vertellen of de analoge en digitale output tegelijk werken?

En over dat omvormen naar een digitaal signaal, dat is toch niet perse nodig? Als het geluidsspoor stereo is, dan wordt dat toch ook stereo over de digitale output gestuurd?
Analoog en digitaal werken helaas niet tegelijk (bij mij in ieder geval niet).

Stereo wordt ook gewoon digitaal naar je receiver gestuurd, die het dan gewoon stereo over je boxen gooit (al dan niet geforceerd over 5 boxen en sub, ligt aan je receiver instellingen)

offtopic:
Coole avater, maar volgens mij is het "Check out the big brains on Brett..."

[ Voor 9% gewijzigd door 911GT2 op 23-06-2006 10:44 ]

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Hmm dat is jammer dat het niet tegelijk werkt. Hoe kun je in de software overschakelen eigenlijk?

Iemand die het wel voor elkaar heeft om analoog en digitaal signaal tegelijk te laten werken?

• 911GT2
waarom wil je nog analoog gebruiken als ik vragen mag?

Je kan toch alles via je versterker laten lopen?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Denk er om dat veel geluidskaarten (zeker de Soundblaster Audigy) het geluid resamplen naar 48Khz!! Je audio (MP3 ea.) verzameling op je MCE-PC is 44,1Khz en het is dus zonde (en kans op kwliteits verlies) als dit resampled gaat worden naar 48Khz. Je Marantz versterker hoeft (zeer waarschijnlijk) niet persé 48Khz te krijgen maar kan ook prima overweg met 44,1. Dus overweeg een kaart die NIET resampled. Ik heb hioer ook naar gekeken. Die kaarten zijn er wel, alleen zijn de meeste niet in staat om automatisch te 'switchen' tussen de verschillende smaple rates. Voor DVD (audio) wordt wel 48Khz gebruikt, dus zou het mooi zijn dat de geluidskaart merkt dat er een 48Khz signaal is en dat dan door stuurt en als er een 44,1Khz signaal is dit gewoon doorstuurt, zonder dat je zelf hoeft te switchen.
Het schijnt dat de Terrratec dit wel automatisch doet.....
Er is hier een topic over, staat hier

• Daylights

Daylights

Topicstarter
kaajee schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:50:
Denk er om dat veel geluidskaarten (zeker de Soundblaster Audigy) het geluid resamplen naar 48Khz!! Je audio (MP3 ea.) verzameling op je MCE-PC is 44,1Khz en het is dus zonde (en kans op kwliteits verlies) als dit resampled gaat worden naar 48Khz. Je Marantz versterker hoeft (zeer waarschijnlijk) niet persé 48Khz te krijgen maar kan ook prima overweg met 44,1. Dus overweeg een kaart die NIET resampled. Ik heb hioer ook naar gekeken. Die kaarten zijn er wel, alleen zijn de meeste niet in staat om automatisch te 'switchen' tussen de verschillende smaple rates. Voor DVD (audio) wordt wel 48Khz gebruikt, dus zou het mooi zijn dat de geluidskaart merkt dat er een 48Khz signaal is en dat dan door stuurt en als er een 44,1Khz signaal is dit gewoon doorstuurt, zonder dat je zelf hoeft te switchen.
Het schijnt dat de Terrratec dit wel automatisch doet.....
Er is hier een topic over, staat hier
Terratec 7.1 geeft idd die keuze om het op 44Khz naar buiten te sturen. Maar goed... de vraag is dan nog wel of ie het resampled of echt raw door stuurt.
Iemand ervaring met deze kaart? Of deze bijv. en digitaal en analoog signaal tegelijk uit stuurt? De reden waarom ik dit zo makkelijk vind is omdat ik gewoon mijn TV geluid wil aansturen met de analoge aansluiting zoals dat nu bijv. ook met een DVD speler is.
Daarbij heb ik een VU meter die aangestuurd wordt door analoog signaal. Misschien niet zo belangrijk, wel fun :)

[edit]
Digitale aansluiting is van de Terratec ook wel wat makkelijker, gewoon Toslink. Heb wel eens wat vergelijkjes gelezen over de algemene geluidskwaliteit tussen Terratec kaarten en Creative kaarten. Meningen zijn verdeeld maar Creative komt net even wat beter uit de bus?

[ Voor 9% gewijzigd door Daylights op 23-06-2006 23:45 ]

• 911GT2
Die vu meter heb ik ook... helaas heb ik die nog niet aan het werk gekregen met die creative kaart.
(al moet ik ook eerlijk zeggen dat het me niet heel er boeit) :P

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Ah jij hebt ook de Cavalier 2 zie ik! Is die voeding een beetje stil? En de casefans?
Ik heb de kast al wel maar nog geen mobo dus ik heb de kast nog niet aan gehad.

Enneh, mensen ervaringen met de Terratec kaarten??

• 911GT2
Daylights schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:25:
Ah jij hebt ook de Cavalier 2 zie ik! Is die voeding een beetje stil? En de casefans?
Ik heb de kast al wel maar nog geen mobo dus ik heb de kast nog niet aan gehad.

Enneh, mensen ervaringen met de Terratec kaarten??
de voeding is ok dat is het probleem niet, de kleine fans zijn ook wel ok maar de 80mm fan voorin is wat rumoerig, maar niet storend bij normaal tv gbruik.

toslink is altijd wat gevoeler voor signaal verlies omdat je twee omvormmomenten hebt...

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Heel ff geen internet gezien de afgelopen dagen.

Mensen met ervaring met Terratec kaarten? Met name icm MCE 2005?

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53
Daylights schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:56:
Heel ff geen internet gezien de afgelopen dagen.

Mensen met ervaring met Terratec kaarten? Met name icm MCE 2005?
Ik heb een Terratec Aureon Space 7.1, gebruik hem via TOSlink naar een reciever. Gebruik echter wel MediaPortal, open source variant op MCE 2005. Ik kan gewoon de normale drivers gebruiken en dat werkt goed. Geen vuiltje aan de lucht bij mij in ieder geval. Maar wat wil je precies weten? :)

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Nou sowieso of analoog en digitaal signaal tegelijk werkt op een Terratec?

En in hoeverre ze competatief zijn tegenover de kaarten van Creative? (algemene geluidskwaliteit)

Verwijderd

Door dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1081033 heb ik een M audio revolution 5.1 gekocht ben er erg tevreden mee. Er is ook een revolution 7.1 uitvoering te koop.

Digital uit (coax), of analoog, geen digital in maar dat heb je niet nodig op je HTPceetje.

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Hmmm goede reacties! Mijn Marantz is 6.1, echter heb ik de center rear toch niet aangesloten (betwijfel of ik dat ooit wel een keer ga doen) en 5.1 zou dus voldoende zijn. Prijs van de M-sound 5.1 valt me ook nog alles mee, goede optie! Bedankt!

PS: heb je het toevallig icm MCE 2005 draaien?

Daar heb ik trouwens nog een vraag over. Als een soundcard goed ondersteund wordt in Windows XP, kan ik er dan vanuit gaan dat dit ook ok is in XP MCE?

[edit]

En dan nog iets: uitgaande van een Marantz receiver, met daaraan gekoppeld een M-audio geluidskaart middels een v/d Hul coaxiaal... dan is de bottleneck toch nog je cheap-ass DVD-brandertje? (speakers daar gelaten)
Of digitaal = digitaal en maakt dat weinig verschil?

[ Voor 24% gewijzigd door Daylights op 03-07-2006 23:17 ]

• RuBBerenRoBBie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 20:05

RuBBerenRoBBie

Ben niet gek, ben vliegtuig...

911GT2 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:45:
waarom wil je nog analoog gebruiken als ik vragen mag?

Je kan toch alles via je versterker laten lopen?
Soory voor de inbraak...
Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is het nu uitmaakt wat voor geluidskaart je hebt (bijv onboard alc880 of m-audio 24/96) wanneer je alles digitaal aansluit!

Ikzelf heb een 6.1 Denon 1705 met een onboard alc880 via rca. Ben niet tevreden over het geluid, maar weet ook niet wat te doen... Ik lees dat wanneer ik via digitaal aansluit de versterker het DAC op zich neemt met zijn eigen DAC's. Maar de (5.1) DAC's op mijn versterker schijnen niet echt super te zijn (ruis), dus laat ik dit liever doen door betere (stereo) DAC's. Kan ik dit oplossen door een betere geluidskaart met betere DAC's aan boord?

Ik luister muziek altijd in stereo en af en toe een dvd film in 5.1. Ook luister ik redelijk wat dts audio cd's, dus ook 5.1.
Dit moet die kaart dan ook aankunnen.

Daarom wil ik graag weten of een van de volgende kaarten het geluid beter naar mijn verterker kan sturen, zodat die niks meer hoeft te converten?
Audiophile 2496,0404 EMU en de ESI Juli@ (ik heb deze uit een ander topic gehaald...)

Of (kan ook) heb ik de klokken horen luiden, maar lul ik onzin?

Verwijderd

Daylights schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:59:
Hmmm goede reacties! Mijn Marantz is 6.1, echter heb ik de center rear toch niet aangesloten (betwijfel of ik dat ooit wel een keer ga doen) en 5.1 zou dus voldoende zijn. Prijs van de M-sound 5.1 valt me ook nog alles mee, goede optie! Bedankt!

PS: heb je het toevallig icm MCE 2005 draaien?

Daar heb ik trouwens nog een vraag over. Als een soundcard goed ondersteund wordt in Windows XP, kan ik er dan vanuit gaan dat dit ook ok is in XP MCE?

[edit]

En dan nog iets: uitgaande van een Marantz receiver, met daaraan gekoppeld een M-audio geluidskaart middels een v/d Hul coaxiaal... dan is de bottleneck toch nog je cheap-ass DVD-brandertje? (speakers daar gelaten)
Of digitaal = digitaal en maakt dat weinig verschil?
Ja ik heb de revolution 5.1 in combinatie draaien met MCE, geen problemen mee gehad. MCE is gewoon een grafische shell over XP dus dat werkt altijd.
Als je digitaal naar je Marantz receiver gaat is je Marantz receiver de bottle neck(wees er zeker van dat de Marantz dacs beter zijn als de M audio, M-audio zijn 24bit 196kHz dacht ik, dus vrij goed), sommige geluidskaarten resamplen (kan tot kwaliteitsverlies leiden) het geluid, deze M audio resampled (niets onder 96khz maar weet ik niet zeker lees het m audio topic daarvoor) niet dus is er geen kwaliteitsverlies.
Vden Hull kabel _/-\o_ lijkt me een beetje overdreven aangezien het digitaal is, maar als je er een hebt waarom niet gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 11:03 ]

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 00:06:
[...]

Soory voor de inbraak...
Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is het nu uitmaakt wat voor geluidskaart je hebt (bijv onboard alc880 of m-audio 24/96) wanneer je alles digitaal aansluit!

Ikzelf heb een 6.1 Denon 1705 met een onboard alc880 via rca. Ben niet tevreden over het geluid, maar weet ook niet wat te doen... Ik lees dat wanneer ik via digitaal aansluit de versterker het DAC op zich neemt met zijn eigen DAC's. Maar de (5.1) DAC's op mijn versterker schijnen niet echt super te zijn (ruis), dus laat ik dit liever doen door betere (stereo) DAC's. Kan ik dit oplossen door een betere geluidskaart met betere DAC's aan boord?

Ik luister muziek altijd in stereo en af en toe een dvd film in 5.1. Ook luister ik redelijk wat dts audio cd's, dus ook 5.1.
Dit moet die kaart dan ook aankunnen.

Daarom wil ik graag weten of een van de volgende kaarten het geluid beter naar mijn verterker kan sturen, zodat die niks meer hoeft te converten?
Audiophile 2496,0404 EMU en de ESI Juli@ (ik heb deze uit een ander topic gehaald...)

Of (kan ook) heb ik de klokken horen luiden, maar lul ik onzin?
In jouw geval kan je beter analoog naar je versterker, die m-audio Audiophile dac schijnt erg goed te zijn. Die audiophile kaart van m-audio is echt een professionele geluidskaart, ik weet niet of die wel 5.1 of 7.1 surround analoog uit kan, schijnt wel digitaal te kunnen maar met jouw versterker heeft dat weinig nut. Als ik jouw was zou ik als je een m-audio kaart wil kopen gewoon een revolution 5.1/ 7.1 kaart kopen en die analoog aansluiten op je versterker.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 11:57 ]

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:56:
[...]

Ja ik heb de revolution 5.1 in combinatie draaien met MCE, geen problemen mee gehad. MCE is gewoon een grafische shell over XP dus dat werkt altijd.
Als je digitaal naar je Marantz receiver gaat is je Marantz receiver de bottle neck(wees er zeker van dat de Marantz dacs beter zijn als de M audio, M-audio zijn 24bit 196kHz dacht ik, dus vrij goed), sommige geluidskaarten resamplen (kan tot kwaliteitsverlies leiden) het geluid, deze M audio resampled (niets onder 96khz maar weet ik niet zeker lees het m audio topic daarvoor) niet dus is er geen kwaliteitsverlies.
Vden Hull kabel _/-\o_ lijkt me een beetje overdreven aangezien het digitaal is, maar als je er een hebt waarom niet gebruiken.
De Marantz heeft zover ik weet ook vrij goede 24bit 196kHz DAC's en die v/d Hul heb ik idd nog liggen dus ga ik die uiteraard gewoon inzetten. Maar wat ik me meer af vroeg is dat wanneer de bron al slecht is, kan je nog zo'n goede DAC's, bekabeling etc etc hebben maar dan blijft het :r
Ik kan mij voorstellen dat DVD brandertje van 40 eurootjes nou niet bepaald een mega kwaliteit bron is, of maakt dat niet uit aangezien het digitaal signaal is?

• Exirion
  • Laatst online: 23:24

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je de merknaam niet eens goed weet te spellen denk ik niet dat je er veel ervaring mee hebt. Bewijst maar weer eens dat die merken genoeg hebben aan marketing ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:01:
[...]

In jouw geval kan je beter analoog naar je versterker, die m-audio Audiophile dac schijnt erg goed te zijn. Die audiophile kaart van m-audio is echt een professionele geluidskaart, ik weet niet of die wel 5.1 of 7.1 surround analoog uit kan, schijnt wel digitaal te kunnen maar met jouw versterker heeft dat weinig nut. Als ik jouw was zou ik als je een m-audio kaart wil kopen gewoon een revolution 5.1/ 7.1 kaart kopen en die analoog aansluiten op je versterker.
Net even gecheckt wat de specs zijn van de Denon 1705:
D/A converter 24-bit / 192-kHz
A/D converter 24-bit / 96-kHz
Digital Interface Receiver (DIR) 24-bit / 96-kHz
Dat zijn dus dezelfde specs als de m-audio audiophile, volgens mij. Heeft het dan nut om een audiophile aan te schaffen en analoog aan te sluiten en zo een betere stereoweergave te verkrijgen?
In principe heb ik genoeg aan de audiophile omdat ik alleen maar analoog stereo wil. Het 5.1 gedeelte voor de films kan ik dan gewoon door de versterker laten doen (bij films vind ik dat prima) via de coax die ook op de audiophile zit.

Zelf neig ik meer naar de audiophile dan de revolution 5.1 omdat de audiophile maar 2 DAC's heeft voor de stereo en de revolution natuurlijk meer voor de 5.1 weergave. Het lijkt mij dan dat de audiophile betere DAC's heeft omdat het er minder zijn dan de revolution en voor een hogere prijs?!

Kloppie???

Verwijderd

Daylights schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:53:
[...]

De Marantz heeft zover ik weet ook vrij goede 24bit 196kHz DAC's en die v/d Hul heb ik idd nog liggen dus ga ik die uiteraard gewoon inzetten. Maar wat ik me meer af vroeg is dat wanneer de bron al slecht is, kan je nog zo'n goede DAC's, bekabeling etc etc hebben maar dan blijft het :r
Ik kan mij voorstellen dat DVD brandertje van 40 eurootjes nou niet bepaald een mega kwaliteit bron is, of maakt dat niet uit aangezien het digitaal signaal is?
Ja maar als alle decoding gedaan wordt door je kwalitatief goede versterker en je DVD levert alleen maar de raw bits zoals ze op je DVD staan, is dat is altijd beter dan alles laten decoderen door kwalitatief mindere onderdelen (het verschil tussen een cheap ass geluidskaartje en die m audio kan je echt wel horen).
De enige rommel die je goedkope dvd speler nog zou kunnen produceren is een digitaal signaal met een hoop jitter, volgens mij zit dat bij de tegenwoordige dvd spelertjes wel goed.

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:47:
[...]

Net even gecheckt wat de specs zijn van de Denon 1705:
D/A converter 24-bit / 192-kHz
A/D converter 24-bit / 96-kHz
Digital Interface Receiver (DIR) 24-bit / 96-kHz
Dat zijn dus dezelfde specs als de m-audio audiophile, volgens mij. Heeft het dan nut om een audiophile aan te schaffen en analoog aan te sluiten en zo een betere stereoweergave te verkrijgen?
In principe heb ik genoeg aan de audiophile omdat ik alleen maar analoog stereo wil. Het 5.1 gedeelte voor de films kan ik dan gewoon door de versterker laten doen (bij films vind ik dat prima) via de coax die ook op de audiophile zit.

Zelf neig ik meer naar de audiophile dan de revolution 5.1 omdat de audiophile maar 2 DAC's heeft voor de stereo en de revolution natuurlijk meer voor de 5.1 weergave. Het lijkt mij dan dat de audiophile betere DAC's heeft omdat het er minder zijn dan de revolution en voor een hogere prijs?!

Kloppie???
Ik wist niet wat er in die Denon zat, jij zei dat de kwaliteit van die Denon niet echt goed was, heb je een review gelezen waarin werd gezegd dat die Denon niet zo goed klonk wanneer die onboard DAC werd gebruikt?
Waarschijnlijk zal die audiophile wel beter zijn voor stereo (waarschijnlijk zullen de dacs wel duurder zijn en zijn er misschien betere andere componenten gebruikt ) en kan je inderdaad die digitale interface gebruiken om 5.1 te luisteren, ik denk dat je dat beter kan vragen aan iemand die een audiophile kaart heeft zie m-audio topic.

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 13:09:
[...]

Als je de merknaam niet eens goed weet te spellen denk ik niet dat je er veel ervaring mee hebt. Bewijst maar weer eens dat die merken genoeg hebben aan marketing ;)
Je hoeft niet ergens veel ervaring mee te hebben om te weten of iets goed is, ik heb geen Porsche maar wedden dat dat een goede auto is?
Ik lees veel audio reviews en van Vd Hull is algemeen bekend dat dat een erg goed merk is, ik zou het alleen nooit kopen omdat ik mijn geld wel beter kan besteden.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Ik heb contact gehad met de HIFI- winkel waar ik de Denon had gekocht. Die vertelde me dat de DAC's in verhouding niet zo goed waren omdat er meerdere kanalen moeten worden gedecodeerd i.p.v. twee stereokanalen. Omdat de 1705 een instapreceiver is is er dus bespaard op de DAC's waardoor de conversie gewoon niet zo erg goed is.

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Tja maar als er een 24bit 196kHz DAC voor optisch in zit, is deze dan ook gelijk per definitie goed?

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:04:
[...]

Je hoeft niet ergens veel ervaring mee te hebben om te weten of iets goed is, ik heb geen Porsche maar wedden dat dat een goede auto is?
Ik lees veel audio reviews en van Vd Hull is algemeen bekend dat dat een erg goed merk is, ik zou het alleen nooit kopen omdat ik mijn geld wel beter kan besteden.
Weer fout! :+

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Jongens, dergelijke specs zeggen gewoon helemaal NIETS over de kwaliteit van een DAC. Een willekeurige 44.1 Khz, 16 bit DAC kan beter zijn dan een dergelijke 24 Bit 192Kh DAC. Het zegt gewoon niks, en het is daarom ook zinloos om met dergelijke getallen te gooien.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Daylights schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:45:
Tja maar als er een 24bit 196kHz DAC voor optisch in zit, is deze dan ook gelijk per definitie goed?
Wat bedoel je hiermee?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb gewoon een Soundblaster Live 5.1 Player met coax aangesloten. 3.5"naar 2 keer tulp en dan 1 tulp daarvan aangesloten werkt perfect.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:04:
Ik lees veel audio reviews en van Vd Hull is algemeen bekend dat dat een erg goed merk is
Reviews, reviews.... Als ik advertenties en reviews moet geloven is Bose ook top.

Van Den Hul is opzich niks mis mee, maar zoals bij de meeste gespecialiseerde kabelmerken is hun spul zwaar overpriced. Monster idem dito.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Deepspace (boven jou) gaf zojuist het antwoord op mijn vraag :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

raymonvdm schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:53:
Ik heb gewoon een Soundblaster Live 5.1 Player met coax aangesloten. 3.5"naar 2 keer tulp en dan 1 tulp daarvan aangesloten werkt perfect.
Soundblasters (Live/Audigy/X-Fi) werken intern allemaal op 48KHz en zijn dus niet echt een ideale oplossing. De goedkope Terratecs precies hetzelfde. Door de vaste interne sample rate heb je vaak te maken met 44.1->48->44.1 conversies bij weergave. En dat doet zoveel kwaad dat de kwaliteit van je coax kabeltje er ook geen reet meer toe doet :+

• 911GT2
HOHOHO niet zo hé :+

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Daylights schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 15:42:
[...]

Deepspace (boven jou) gaf zojuist het antwoord op mijn vraag :)
Ok dat snap ik dan. Luisteren is dus het devies. Maar ja, dat zit er natuurlijk niet in...
Ik merk gewoon dat mijn versterker (behoorlijk) wat achterblijft bij mijn boxen (mission m34i) en dat is jammer!
Ik dacht dit op een (goedkopere dan een geheel nieuweversterker, directrice grijpt dan in ;) ) manier op te lossen door de DAC's van een goede (bijv. m-audio) geluidskaart te gebruiken i.p.v. de DAC's van de Denon 1705.
Dit is natuurlijk een zeer specifieke vergelijking.
Ik denk dat ik dan meer reviews moet gaan lezen van de diverse geluidskaarten om erachter te komen welke DAC's (significant) beter zijn dan de DAC's op de 1705.
Nog tips waar ik op moet letten bij de zoektocht? Ik ben (nog) niet zo bekend met de terminologie nl.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

RuBBerenRoBBie schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:05:Ik merk gewoon dat mijn versterker (behoorlijk) wat achterblijft bij mijn boxen (mission m34i) en dat is jammer!
De vraag is op welk punt deze achterblijft, en of dat ook ueberhaupt wel aan de DAC's zal liggen...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:22:
De vraag is op welk punt deze achterblijft, en of dat ook ueberhaupt wel aan de DAC's zal liggen...
Dat is zo goed als zeker niet zo. De eindversterkers in zo'n multi-channel receivertje zijn meestal om te janken voor serieuze (stereo) audio.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:54:
Dat is zo goed als zeker niet zo. De eindversterkers in zo'n multi-channel receivertje zijn meestal om te janken voor serieuze (stereo) audio.
Dat weet ik natuurlijk wel. Ik had gehoopt dat RuBBerenRoBBie dat zelf zou ontdekken ;)

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

deepspace schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:58:
[...]

Dat weet ik natuurlijk wel. Ik had gehoopt dat RuBBerenRoBBie dat zelf zou ontdekken ;)
Nee hoor ikke niet, zat weer helemaal op het verkeerde spoor. 8)7 Maar ik zei een paar posts terug al dat ik de bel had horen rinkelen, maar...
Ik wist wel dat er "iets" van mindere kwaliteit was aan "zo'n surround receivertje", maar had nog niet helemaal door dat het de eindversterkers waren en niet bijvoorbeeld de DAC's. Begin ook net (jaartje) met dit gedoe, vandaar ook de surroundinstapreceiver.
Het leek me gewoon leuk om via deze weg wat meer uit mijn receiver te kunnen krijgen door bijvoorbeeld de DAC's te omzeilen (als dit het euvel/ bottleneck was geweest).

Zit nu niks anders op dan sparen voor een nieuwe (STEREO) reveicer, dat zit nu eenmaal in mijn koppie...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RuBBerenRoBBie schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:06:
Zit nu niks anders op dan sparen voor een nieuwe (STEREO) reveicer, dat zit nu eenmaal in mijn koppie...
Wat voor jou denk ik al een verbetering is om een stereo eindversterker aan te sluiten op de fronts preouts van je Denon receiver. Dan gebruikt je de huidige Denon toch nog voor surround :)

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daylights schreef op zondag 02 juli 2006 @ 17:54:
Nou sowieso of analoog en digitaal signaal tegelijk werkt op een Terratec?

En in hoeverre ze competatief zijn tegenover de kaarten van Creative? (algemene geluidskwaliteit)
Ben zelf van een Creative SB Live 24-bit naar een Terratec 7.1 Space gegaan en het verschil is enorm. De Terratec klinkt een stuk beter. Voor games is deze kaart echter minder geschikt dan de Creative kaart, maar dat is voor jou geen probleem lijkt me.

Wat analoog en digitaal tegelijk aansturen aangaat, dat doet ie. Ik heb echter wel mn AC3 filters zo ingesteld dat ie dergelijke streams van DVDs ed direct optisch door stuurt. Andere bronnen zoals MP3 kunnen zovel via de optische als de analoge uitgang, tegelijkertijd, beluisterd worden.

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Blorgg schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:49:
[...]

Ben zelf van een Creative SB Live 24-bit naar een Terratec 7.1 Space gegaan en het verschil is enorm. De Terratec klinkt een stuk beter. Voor games is deze kaart echter minder geschikt dan de Creative kaart, maar dat is voor jou geen probleem lijkt me.

Wat analoog en digitaal tegelijk aansturen aangaat, dat doet ie. Ik heb echter wel mn AC3 filters zo ingesteld dat ie dergelijke streams van DVDs ed direct optisch door stuurt. Andere bronnen zoals MP3 kunnen zovel via de optische als de analoge uitgang, tegelijkertijd, beluisterd worden.
Sweet! Daar heb ik wat aan, thanks! :)

[offtopic]

Heb gisteravond wel ontdekt wat een goede DAC kan doen voor je geluidsweergave. Speelde tot voor kort Cd's af op een Maxgear DVD speler via de analoge cinch aansluiting, danwel via de optische aansluiting. De speler is cheap, maar is wel behoorlijk goed getest. Tot voor kort klonk het redelijk, echter heb ik sinds gisteren een Marantz CD-63 Mk II met KI signature en dan uiteraard via een degelijke analoge interlink aangesloten... wauw! Gisteren tot 2:00 alle Cd's uit de kast getrokken, ik een complete nieuwe belevenis! _/-\o_

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53
Daylights schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:23:
[...]

Sweet! Daar heb ik wat aan, thanks! :)

[offtopic]

Heb gisteravond wel ontdekt wat een goede DAC kan doen voor je geluidsweergave. Speelde tot voor kort Cd's af op een Maxgear DVD speler via de analoge cinch aansluiting, danwel via de optische aansluiting. De speler is cheap, maar is wel behoorlijk goed getest. Tot voor kort klonk het redelijk, echter heb ik sinds gisteren een Marantz CD-63 Mk II met KI signature en dan uiteraard via een degelijke analoge interlink aangesloten... wauw! Gisteren tot 2:00 alle Cd's uit de kast getrokken, ik een complete nieuwe belevenis! _/-\o_
Ik kan je vertellen dat ik exact dezelfde stap heb gemaakt en het verschil is inderdaad echt groot. En qua games is het écht geen probleem hoor, ding ondersteunt gewoon EAX 1.0 en 2.0 dus niets aan de hand dacht ik zo. EAX is sowiso crap als je het mij vraagt. En ik game er vrijwel iedere dag mee, en de kwaliteit van het geluid is beter, wat meer waard is dan wat effecten van EAX 3.0 en 4.0.

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Roet schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:02:
[...]

Ik kan je vertellen dat ik exact dezelfde stap heb gemaakt en het verschil is inderdaad echt groot. En qua games is het écht geen probleem hoor, ding ondersteunt gewoon EAX 1.0 en 2.0 dus niets aan de hand dacht ik zo. EAX is sowiso crap als je het mij vraagt. En ik game er vrijwel iedere dag mee, en de kwaliteit van het geluid is beter, wat meer waard is dan wat effecten van EAX 3.0 en 4.0.
Mja gamen doe ik sowieso al niet echt en al helemaal niet op dit systeem. Dus ik geef niets om die EAX effecten, enkel audio kwaliteit! Daar ik de meerwaarde van een M-Audio in mijn geval nog niet echt kan ontdekken neig ik toch erg naar een Terratec.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Roet schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:02:
Gamen gaat ook wel met die kaart hoor. Maar in vergelijking met een fatsoenlijke Creative kaart is de Terratec gewoon een heel stuk minder in games. CPU belasting is erg hoog, drivers danwel game support laat regelmatig te wensen over. En de geluids effecten klinken gewoon minder overtuigend op die Terratec. Dat de geluidskwaliteit van de Terratec een stuk hoger ligt dan mn oude SB live 24-bit is zeker. Maar in games presteerd ie gewoon een heel stuk minder.

Echter zoals gezegd, zodra je muziek op zet of film gaat kijken dan doet de Terratec het weer een heel stuk beter dan die oude SB live 24-bit. Maar houdt er wel rekening mee dat die SB kaart al vrij oud is, en zeker geen high-end kaart is(geweest). Hoe moderne Creative kaarten zich ten op zichte van een Terratec 7.1 Space verhouden weet ik niet. En ik heb ook geen idee of ze tegenwoordig zowel digitaal als analoog tegelijkertijd geluid kunnen doorgeven.
Pagina: 1