Twee DSL verbindingen op 1 netwerk, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
Om meer zekerheid te krijgen en collega's op kantoor en thuis optimale snelheden te bieden heb ik een plan opgesteld om twee verbindingen in te zetten op mijn werk.

verbinding 1: aDSL connectie
verbinding 2: sDSL connectie

Het netwerk is opgebouwd via een centrale hub die in een patch kast alle computers met elkaar verbind.
De centrale ontwikkel server staat ook aangesloten op deze hub.

Op dit moment werken alle collega's thuis of op kantoor via de aDSL verbinding. De VPN verbinding werkt echter zeer traag waardoor die praktisch niet te doen is.
Daarom hebben we gekozen voor een extra sDSL verbinding.

We wilden het aDSL modem de DHCP laten uitvoeren, en de sDSL modem de DHCP uitzetten.
Bij de ontwikkel server wilden we vervolgens de primary gateway instellen op de sDSL modem en de secondary op de aDSL modem.
Alle overige computers krijgen van de aDSL modem een ip adres en zullen als primary gateway uiteraard de aDSL modem krijgen.

Het eerste probleem bij het invoeren is dat de de huidige hub in de patch kast maar 1 uplink heeft waarop de aDSL modem zit. Op het moment dat ik de sDSL modem (met dhcp off, nat aan) aan de hub hang valt internet op alle pc's uit.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Kunnen we dit werkend maken?

Alternatief zou eventueel zijn om een extra netwerkkaart in de ontwikkelserver te hangen welke direct op de sDSL modem komt?

Ik hoop dat iemand wat nuttige tips kan geven.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Is een degelijke router niet veel handiger?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ja precies, met bijvoorbeeld een Cisco 1800 kun je (als je ISP het ondersteunt) 2 DSL lijnen bundelen tot 1. Je kunt dan bijvoorbeeld 1 IP adres hebben aan de buitenkant.

Valt 1 van de 2 DSL lijnen weg, dan blijft de verbinding gewoon up.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Misschien even hier kijken?

3 huizen 3 internet verbindingen 1 server

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Om de VPN (sDSL) lijn zo schoon mogelijk te houden willen we deze twee niet koppelen maar scheiden.
Op deze manier heeft het kantoor ook wat meer download snelheid en hebben thuiswerkers een optimale upload snelheid.
In de toekomst kan de VPN lijn eventueel nog uitgebreid worden met een tweede lijn mocht dat nodig zijn.

Het koppelen is dus in dit geval niet de oplossing die we zoeken.

De oplossing die werd gegeven in het topic (3 huizen verschillende internet verbindingen 1 server) is eigenlijk wat wij hebben geprobeerd.
Beide routers op de centrale hub, aDSL router alleen DHCP en alle pc's zouden dan automatisch als gateway de aDSL router mogen krijgen behalve de centrale server welke via de sDSL router zou gaan werken (handmatig in te stellen).

Echter op de hub zit maar 1 uplink, en verder stopte internet met functioneren op het moment dat ik de modem in de hub prikte.

Zouden we gateways allemaal met de hand in moeten stellen?

Kunnen we de uplink van de central hub op een extra switch aansluiten waar de routers op komen? Of maakt dat verder helemaal niet uit?

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 19:04
mr._Anderson schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 17:21:
Het eerste probleem bij het invoeren is dat de de huidige hub in de patch kast maar 1 uplink heeft waarop de aDSL modem zit. Op het moment dat ik de sDSL modem (met dhcp off, nat aan) aan de hub hang valt internet op alle pc's uit.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Kunnen we dit werkend maken?

Alternatief zou eventueel zijn om een extra netwerkkaart in de ontwikkelserver te hangen welke direct op de sDSL modem komt?

Ik hoop dat iemand wat nuttige tips kan geven.
1. Je hub ondersteunt niet dat je ongestraft poorten kan gebruiken als uplink poort. Wat voor Hub is dit? Misschien kan je erop instellen dat je een bepaalde poort als uplink kan gebruiken?

2. Dat kan ook, met een cross cable kan je wel die router rechtstreeks aan die netwerk kaart hangen.

Wat meer informatie over welke apparatuur je gebruikt is wel makkelijk, dan kunnen wij ook wat makkelijk antwoorden.

Hail to the king baby!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

http://www.computable.nl/artikels/archief5/d08hb5pf.htm << dit misschien iets voor je?

Kan met 2 verbindingen werken.
Een groot verhaal lijkt me hier overbodig, omdat die link een heel artikel bevat.

[ Voor 29% gewijzigd door Romke op 22-06-2006 10:55 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Ik heb deze configuratie op de zaak geinstalleerd gehad (hebben sdsl ondertussen vervangen door glas).

Wij hebben het als volgt gedaan :

-ADSL modem en SDSL modem allebei aan de firewall gehangen. (NetASQ F200met 3 poorten geactiveerd)
-Al het server verkeer gerouteerd over de SDSL modem.
-VPN aangezet op het vaste ip-adres van de SDSL modem
-Al het client verkeer gerouteerd over de ADSL modem

De clients krijgen van de DHCP server (Win2K3 server in ons domein) allemaal een ander gateway adres dan de servers (192.168.1.15 vs 192.168.1.10). Al het inkomende verkeer op de firewall via het gateway ip-adres van de clients loopt rechtstreeks naar de ADSL modem.

Een vergelijkbare oplossing kun je implementeren met bijv een simpele Cisco 871.

Mocht je die SDSL modem nog niet aan je net hebben hangen... heb je al een crosscable geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door empheron op 22-06-2006 10:47 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04 12:56
Wat je misschien wilt hebben is Connection Teaming, dit heb ik ooit geprobeerd omda tik 2 dezerlfde kabelverbindingen had.

Het werkt goed als je van intern met extern gaat, maar je zult je collega's 50/50 de ip adressen moeten geven.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Way2Smart schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:45:
Ik heb deze configuratie op de zaak geinstalleerd gehad (hebben sdsl ondertussen vervangen door glas).

Wij hebben het als volgt gedaan :

-ADSL modem en SDSL modem allebei aan de firewall gehangen. (NetASQ F200met 3 poorten geactiveerd)
-Al het server verkeer gerouteerd over de SDSL modem.
-VPN aangezet op het vaste ip-adres van de SDSL modem
-Al het client verkeer gerouteerd over de ADSL modem

De clients krijgen van de DHCP server (Win2K3 server in ons domein) allemaal een ander gateway adres dan de servers (192.168.1.15 vs 192.168.1.10). Al het inkomende verkeer op de firewall via het gateway ip-adres van de clients loopt rechtstreeks naar de ADSL modem.

Een vergelijkbare oplossing kun je implementeren met bijv een simpele Cisco 871.

Mocht je die SDSL modem nog niet aan je net hebben hangen... heb je al een crosscable geprobeerd?
Aangezien het al weer twee dagen terug was moet ik even nadenken. Maar het gekke was dat bij het configuren de modem niet via een straight cable te benaderen was. Ik heb er een simpele switch tussen moeten hangen. Crosscable had ik even niet bij de hand om te proberen.
Ik heb de modem daarna met een straight cable op de centrale HUB aangesloten en toen kapte internet er dus mee.
Ik zal eens gaan kijken wat die apparatuur kost wat je hebt gebruikt en voorstelt. Even kijken of het binnen het budget past :)
Anti-XP schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:44:
http://www.computable.nl/artikels/archief5/d08hb5pf.htm << dit misschien iets voor je?

Kan met 2 verbindingen werken.
Een groot verhaal lijkt me hier overbodig, omdat die link een heel artikel bevat.
Dat is ook een handig apparaatje! Zal eens gaan bekijken wat de precieze mogelijkheden zijn, dank!!
LiquidSmoke schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:55:
Wat je misschien wilt hebben is Connection Teaming, dit heb ik ooit geprobeerd omda tik 2 dezerlfde kabelverbindingen had.

Het werkt goed als je van intern met extern gaat, maar je zult je collega's 50/50 de ip adressen moeten geven.
Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan kijken of dit binnen de mogelijkheden valt. We zouden dit dan op de ontwikkel server kunnen zetten welke linux draait.

Pagina: 1