Toon posts:

3 huizen verschillende internet verbindingen 1 server

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hier de situatie

Een aantal sutdenten wonend in 3 huizen ( aanliggend )
Al deze huizen hebben een apparte internet verbinding. ( @home )
De bedoeling is om 1 file server neer te zetten en deze te verbinden met de andere 3 netwerken.
Maar nu kom ik in de knoop.

Hoe ga ik dit doen met de 3 internet verbindingen?
Is er uberhaubt wel een ( niet te kostbare ) oplossing voor?

Hier nog even een schema'tje.

Afbeeldingslocatie: http://www.campinglemmer.nl/schema.JPG

Ik heb hier al rondgekeken maar nog geen bevredigend antwoord kunnen ontdekken
Ook Google heeft nog niks opgeleverd.

Hoop dat jullie hier ervaring mee hebben.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:01
Gewoon een switch waar je 3 kabels van de huizen en 1 van de server in prikt/

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:31:
Gewoon een switch waar je 3 kabels van de huizen en 1 van de server in prikt/
En dan zit ik niet in de knoop met de ip adressen?
Als huis 1 192.168.2.x gebruikt huis 2 & 3 ook.... dan komt het natuurlijk niet goed...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
is het misschien niet interresant om die 3 verbindingen te bundelen in een server? Daar maak je dan de file-server annex downloadverdeelbak annex wat je ook wil

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

kun je ook niet beter met zijn alle 1 dikke internet verbinding nemen? 20mbit of zo en dan 1 goede router en per huis een switch.
dan zit alles op het zelfde netwerk en is een extra fileserver ook geen probleem. Je bespaart op deze manier nog geld ook denk ik en hebt een snellere internetverbinding.

Verwijderd

Dat kan alsnog wel, je hebt dan uiteindelijk dan nog 254 adressen te verdelen. Zolang iedere pc maar een eigen ip adres krijgt. Als je kabel van huis naar 1 centraal punt ZOU kunnen trekken zou ik dat doen.

Je kunt het op gaan lossen met een VPN verbinding.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Zet een goed systeem op op die server, en laat je andere clients connecten naar het IP van het eerste huis? (Portmappings goed regelen dus)

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:38:
is het misschien niet interresant om die 3 verbindingen te bundelen in een server? Daar maak je dan de file-server annex downloadverdeelbak annex wat je ook wil
In dat geval zou er een server moeten staan met 3 nics voor inkomend internet, 1 nic voor uitgaand verkeer naar een switch.

Geen speciale software nodig om deze verbindingen te laten draaien naast elkaar?

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 09:02
Je moet inderdaad rekening houden met de verschillender IP nummers.
Ik zou je aanraden om in je server drie netwerkkaarten te plaatsen en deze te verbinden met de drie kamers.
Wil je ook nog op de andere netwerken kunnen komen?
Maar dit zou ik niet doen, gebruik je server om bestanden van de drie netwerken op te slaan in een gezamelijke folder.

BF1 Stats, GoT - System Specs

Verwijderd

Kun je niet gewoon 3 netwerkkaarten in de server prikken en die op elk netwerk aansluiten

Moet je wel elk netwerk een eigen ip-range geven

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:39:
Dat kan alsnog wel, je hebt dan uiteindelijk dan nog 254 adressen te verdelen. Zolang iedere pc maar een eigen ip adres krijgt. Als je kabel van huis naar 1 centraal punt ZOU kunnen trekken zou ik dat doen.
Je kunt het op gaan lossen met een VPN verbinding.
VPN over i-net? en dan ff een DVD'tje kopieren.... met een upload van 80 a 100 kb..

Verwijderd

Topicstarter
DWattel schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:41:
Je moet inderdaad rekening houden met de verschillender IP nummers.
Ik zou je aanraden om in je server drie netwerkkaarten te plaatsen en deze te verbinden met de drie kamers.
Wil je ook nog op de andere netwerken kunnen komen?
Maar dit zou ik niet doen, gebruik je server om bestanden van de drie netwerken op te slaan in een gezamelijke folder.
Inderdaad gewoon 1 grote fileserver.
voor films muziek etc etc
Het liefst wel in 1 lan zo kunnen we ook nog met elkaar gamen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 02:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:39:
kun je ook niet beter met zijn alle 1 dikke internet verbinding nemen? 20mbit of zo en dan 1 goede router en per huis een switch.
Nee,.. dan ben ik niet afhankelijk van de down & upload van wat de buurjongen de hele dag uitspookt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2006 02:48 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Met een beetje router/server kun je het bandbreedtegebruik limiteren, misschien net zo eerlijk...

We are shaping the future

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 11:26
Alex schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:48:
Met een beetje router/server kun je het bandbreedtegebruik limiteren, misschien net zo eerlijk...
Misschien wel eerlijker daar in de straat meestal geen vaste bandbreedte wordt toegewezen vanwege de overboeking. En alhoewel er gezegd wordt dat ADSL een directe lijn is naar de provider, ze worden in het echt ook geconcentreerd in een enkele ATM of fiber lijn niet zo heel ver van een wijk vandaan. En bij de provider bestaat er nog steeds overboeking, dus het maakt niet zoveel uit.

Ik zou in ieder geval maar 1 of 2 internetverbindingen laten binnenkomen. Indien meerdere, maak dan gebruik van verschillende providers en technieken (kabel en adsl vb.). Je spaart misschien niet alleen geld op je lijnen maar je hebt de controle qua firewall en virusbescherming en zekerheid dat je altijd een van de technieken beschikbaar hebt.

Je kunt met een gemiddelde Linux-server en een reeks netwerkkaarten wel overweg. lartc.org heeft een reeks voorbeelden en hoe je het kunt regelen (om te beginnen). Er staan voorbeelden om je routering te loadbalancen over meerdere netwerken en automatisch te re-routen mocht er toch een uitvallen.

Je kunt ook een failover router gebruiken, ik heb voor mij thuis nu een router die normaal gebruikt wordt om mijn internetlijn te verdelen en een automatische failover die inbelt op de andere lijn op het moment dat de primaire onbeschikbaar wordt (ja ik heb 56k, ik bel nog steeds in). Die failover draait ook als mijn secondary Squid proxy (2:1 load balanced maar toch een cache lookup van elkaar) en heeft een RAID5 voor backup/fileserver doeleinden. Ik heb maximum 10s geen internet en ik moet niet altijd gebeld worden door huisgenoten die niet meer op het internet kunnen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-04 10:19
simpele oplossing. (heb ik een keer gebruikt met 2 adsl verbindingen)
sluit alle 3 de routers aan op 1 switch.
sluit alle 9 gebruikers aan op die switch.

verander de IP's van de routers (werkt bij de thompson en alcatel ADSL routers iig) in bvb 10.0.0.1, 10.0.0.2 en 10.0.0.3

huis 1 stelt als gateway 10.0.0.1 in, huis 2 10.0.0.2 enz.
fileserver(s) hang je nu gewoon aan je router.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 02:43:
[...]

VPN over i-net? en dan ff een DVD'tje kopieren.... met een upload van 80 a 100 kb..
Waar staat het dat ze buren van elkaar zijn dan? Ik zie nergens de afstanden staan of wat dan ook.
Als de afstanden dusdanig groot zijn, valt de optie van kabel trekken al af. Ligt er asfalt tussen de huizen dan wens ik je veeel succes met graven.

Wie zegt dat het hem gaat om een dvd'tje te kopieëren?

Naja waar het op uit komt is dat je te weinig informatie hebt om te kunnen zeggen dat je kabel gaat trekken. De mogelijkheden zijn er zat.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:01
3 huizen ( aanliggend )
uit de TS ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 11:57:
[...]

Waar staat het dat ze buren van elkaar zijn dan? Ik zie nergens de afstanden staan of wat dan ook.
Als de afstanden dusdanig groot zijn, valt de optie van kabel trekken al af. Ligt er asfalt tussen de huizen dan wens ik je veeel succes met graven.

Wie zegt dat het hem gaat om een dvd'tje te kopieëren?

Naja waar het op uit komt is dat je te weinig informatie hebt om te kunnen zeggen dat je kabel gaat trekken. De mogelijkheden zijn er zat.
Een aantal sutdenten wonend in 3 huizen ( aanliggend )
Misschien beter de info lezen?

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 03:38:
simpele oplossing. (heb ik een keer gebruikt met 2 adsl verbindingen)
sluit alle 3 de routers aan op 1 switch.
sluit alle 9 gebruikers aan op die switch.

verander de IP's van de routers (werkt bij de thompson en alcatel ADSL routers iig) in bvb 10.0.0.1, 10.0.0.2 en 10.0.0.3

huis 1 stelt als gateway 10.0.0.1 in, huis 2 10.0.0.2 enz.
fileserver(s) hang je nu gewoon aan je router.
Dit lijkt me een prima oplossing.
Ik neem aan dat ik de pc's dan een vast ip moet geven?
En voor de file server maakt het dan niet uit aan welke switch ik hem hang als ik het goed begrijp
Pagina: 1