[CS 1.6] zwart scherm... en erger

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 03:37
Inmiddels heb ik een aantal topics doorgelezen en begrepen dat er meer mensen zijn met onderstaande probleem.
Het gaat er om, dat in het spel counterstrike, bij bijvoorbeeld de toets esc indrukken, het zwart op zwart gaat en er niets meer werkt om terug te keren naar het menu of naar het bureaublad. De computer moet opnieuw opgestart worden dus.

Alle tips en adviezen ben ik nagelopen en het volgende heb ik al gedaan...
- nieuwste driver voor videokaart geïnstalleerd (GeForce FX 5600XT)
- counterstrike opnieuw geïnstalleerd
- gekeken naar temperaturen met AIDA32 en Asus Smartdoctor; lijken allemaal prima te zijn
--> moederbord = 42 graden
--> cpu = 36 graden
--> videokaart gpu = 58 graden
--> videokaart ram = 52 graden

Mijn videokaart is gekoeld met een Zalman passieve VGA-koeler en de processor wordt gekoeld door een Zalman actieve koeler, die ik vanwege het vermoeden dat een en ander te warm werd al een stuk sneller laat draaien nu.

Toen ik uiteindelijk een topic las waarin gesproken werd over een GLopen instelling, heb ik hier in CS naar gekeken. Hij stond al op GLopen en dit heb ik toen veranderd naar 'software' om te kijken of dat beter zou werken... Dat leek inderdaad goed te gaan, totdat ik vanuit het spel terug ging met esc (zonder zwart scherm!) en in mijn toetsenbordinstellingen ging klooien. Deze stonden nog op standaard vanwege het opnieuw installen van CS. Terwijl ik bezig was knalde toen opeens de hele pc uit!! :(

Uiteindelijk vraag ik me nog 3 dingen af; is het nuttig om ook de instelling 'D3D' in de CS videoinstellingen te proberen, kan het aan de BIOS liggen of is dit een probleem van mijn voeding?

De bios vermeldt, zo zag ik in AIDA32, BIOS Eigenschappen
BIOS Type AMI
Datum Systeem BIOS 09/07/05
Datum Video BIOS 10/22/03

Het lijkt er dus op dat ik mijn Video Bios moet updaten? Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee en wellicht kan iemand me daar bij helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door chieldeno op 21-06-2006 14:28 ]

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
hebben we het hier over Cs:source of cs 1.6 ?

Zal wel 1.6 zijn anders kan je niet kiezen tussen opengl, video etc.

het flashen van je VGA lijkt me nou niet het probleem, zoals ik eht hier zie lijkt het me dat een programma of proces conflicten heeft met de instellingen van je toetsen o.i.d. Maar raar is dat je PC uitknald als je je keymapping probeert te veranderen.

Heb je automatische herstart uitstaan ? dan kan je kijken wat voor BSOD je computer geeft als je dit nog een keer doet (met esc naar het cs menu en dan je key-mapping veranderen).

Dat zeg ik....

• chieldeno
Ok, inmiddels heb ik vanalles ondernomen om het probleem te achterhalen/verhelpen...

Het probleem blijft bestaan, sinds ik in counterstrike (geïnstalleerd vanaf CounterStrike Condition Zero cd-rom's) de videoinstelling op 'software' had gezet.
Als ik nu counterstrike opstart dan komt hij net in het menu nog, en daarna pleurt de pc onmiddelijk weer uit. Moet dan dus eerst de stekker van de voeding eruit halen en er weer in steken, waarna de pc pas weer aangaat..)

- Bios heb ik geupdate
- Laatste videokaart driver geïnstalleerd
- In de kast gevoeld of een en ander te warm wordt, is niet het geval

Uiteindelijk lijkt het er toch sterk op dat mijn voeding brak is. Het is een Q-TEC PSU 400W Dual Fan Gold Low Noise voeding.
(http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13023)
En ja, ik weet dat dit (inmiddels iig) een low-budget voeding is! ;)

Mijn vraag is; heeft het zin om de voeding eruit te halen en schoon te maken (stof eruit). Ik heb zon bus met lucht 'sprayduster', kan ik daarmee dat voedingsblok schoonblazen? Heeft zoiets eigenlijk wel zin of moet ik maar meteen nieuwe voeding kopen?
In dat geval moet het wel de stilste koeling (wel met fannetje) zijn die op het moment te krijgen is! Maar dat zal mijn volgende vraag wel worden... ;)

Thnx!

• chieldeno
Niet kicken binnen 24 uur :o

[ Voor 155% gewijzigd door Crash op 22-06-2006 22:57 ]

• Biobakker
  • Niet online
chieldeno schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 18:45:
Ok, inmiddels heb ik vanalles ondernomen om het probleem te achterhalen/verhelpen...

Het probleem blijft bestaan, sinds ik in counterstrike (geïnstalleerd vanaf CounterStrike Condition Zero cd-rom's) de videoinstelling op 'software' had gezet.
Als ik nu counterstrike opstart dan komt hij net in het menu nog, en daarna pleurt de pc onmiddelijk weer uit. Moet dan dus eerst de stekker van de voeding eruit halen en er weer in steken, waarna de pc pas weer aangaat..)

- Bios heb ik geupdate
- Laatste videokaart driver geïnstalleerd
- In de kast gevoeld of een en ander te warm wordt, is niet het geval

Uiteindelijk lijkt het er toch sterk op dat mijn voeding brak is. Het is een Q-TEC PSU 400W Dual Fan Gold Low Noise voeding.
(http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13023)
En ja, ik weet dat dit (inmiddels iig) een low-budget voeding is! ;)

Mijn vraag is; heeft het zin om de voeding eruit te halen en schoon te maken (stof eruit). Ik heb zon bus met lucht 'sprayduster', kan ik daarmee dat voedingsblok schoonblazen? Heeft zoiets eigenlijk wel zin of moet ik maar meteen nieuwe voeding kopen?
In dat geval moet het wel de stilste koeling (wel met fannetje) zijn die op het moment te krijgen is! Maar dat zal mijn volgende vraag wel worden... ;)

Thnx!
hmm 400W zou genoeg moeten zijn, hoewel je dat met een budget voeding nooit goed kan pijlen. Ik heb hier een 6600GT draaien op een 500W budget voeding (geld was op :Y) )

misschien een mooie enermax ( http://azerty.nl/producten/product_detail/52/4743/enermax-liberty-500-watt-retail.html ) of een antec.

Dat zeg ik....

• chieldeno
Ik zit te denken aan een van de volgende voedingen:

Passief gekoeld:
- Silentmaxx proSilence CPC-503W (200 euro) --> 0 dBa (niet genoeg airflow in kast?)
- Silentmaxx semi-Fanless 450W (170 euro) --> 0-12 dBa (geen extra's meegeleverd?!) :(

Actief gekoeld:
- Zalman ZM400B-APS (70 euro) --> 20 dBa

Zoals ik nu kan beoordelen is een passief gekoelde voeding niet echt iets voor mij, omdat ik niet genoeg airflow in m'n kast heb... om nou een dure passieve voeding te kopen en er ook nog een stille fan bij te plaatsen? Nee, bedankt...
Maar tóch wil ik het liefst een voeding die geen geluid maakt.. is die semi-fanless van Silentmaxx in dat geval niet een geschikte optie? Vraag me af of ik bij die voeding ook een extra fannetje in de kast zou moeten plaatsen?

[ Voor 20% gewijzigd door chieldeno op 23-06-2006 13:20 ]

• chieldeno
Ik snap er echt niets meer van... gisteravond m'n hele voeding schoongemaakt, counterstrike ge-deïnstalleerd en weer opnieuw geïnstalleerd... nu start ik het spel vandaag.. zelfde liedje!! Meteen al een zwart scherm. Het rare is dat alles gewoon blijft draaien, de pc gaat dus niet uit, er lijkt vanalles te gebeuren (aan het gerommel te horen), maar het scherm blijft maar zwart?

Wat moet ik nou, nadat ik de bios heb geupdate, nieuwste videokaart driver heb geïnstalleerd en het spel opnieuw heb geïnstalleerd, nog meer proberen? Ik snap er niets meer van... :?

• Biobakker
  • Niet online
staat je video-instelling btw niet gewoon te hoog ? (1600*1200 ofzo ?) dan kan je monitor namelijk nog wel eens gaan flippen>> als in zwart scherm of "lopende strepen"

ook kan het zijn dat je V-sync uitstaat en dat je monitor de bepaalde vernieuwingsfrequentie niet aan kan.

Probeer even een lagere resolutie, en anders in je 3d eigenschappen (rechtermuis op bureaublad >> eigenschappen >> instellingen>> videokaart selecteren >> 3d ofzo) V-sync aanzetten.

Als je computer blijft draaien nadat cs vastloopt dan zal het denk ik niet aan je voeding liggen.

Dat zeg ik....

Verwijderd

De instellingen van je resolutie etc. staan ingesteld via steam.
Met met een herinstallatie schiet je dus niets op (ook niet van steam) maar dat had je al door.

Via onderstaande url kun je alle spellen die van steam gebruik maken je videoinstellingen resetten.
linkje

Voor het probleem wat je eerst had weet ik helaas zo geen oplossing.

• chieldeno
Heb nu voor de zoveelste keer het spel opnieuw geïnstalleerd, maar dit keer wel nadat ik ook Steam helemaal weg heb gehaald en alle registervermeldingen met 'valve' 'steam' en 'condition zero'.

Ik heb in mijn videokaart instelling ook de optie V-sync aangezet (deze heeft volgens mij altijd uitgestaan en nooit problemen opgeleverd).

Nu maar eens kijken of dit iets uithaalt...

Verwijderd

Met steam etc. installeren krijg je je instellingen nog niet goed.
Ben er zelf namelijk ook een tijdje mee bezig geweest, gebruik de url in mijn vorige post en binnen 1 minuut zijn al je instellingen gereset.

• chieldeno
Typisch dit... het begon goed net, opstarten van CS condition zero ging prima. Ik kwam gewoon in het menu, na opnieuw invoeren van m'n serialcode. Daarna een paar instellingen veranderd (o.a. toetsenbord en muis) en op ok geklikt. Leek allemaal nog prima te gaan... De videoinstelling stond op OpenGL en op 800x600. Ik zet deze 1 resolutie hoger.. klik op ok.. zelfde probleem! Zwart scherm :/

Heb nu net steam geinstalleerd en ga kijken of het resetten van die instellingen helpt.
Bedankt voor zover!!

• chieldeno
Hier snap ik niets van.. zo'n gigantische n00b ben ik nou toch ook weer niet dacht ik (of toch wel? :) )

Steam net geinstalled. Ik kijk bij 'my games'.. staat er bij Counterstrike source: Not installed.
Wordt Condition Zero niet gezien als counterstrike source? Ik heb hier nooit iets van begrepen :?

Verwijderd

chieldeno schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 16:08:
Hier snap ik niets van.. zo'n gigantische n00b ben ik nou toch ook weer niet dacht ik (of toch wel? :) )

Steam net geinstalled. Ik kijk bij 'my games'.. staat er bij Counterstrike source: Not installed.
Wordt Condition Zero niet gezien als counterstrike source? Ik heb hier nooit iets van begrepen :?
Nu haal je wel dingen door elkaar. De volgende drie zijn allemaal verschillende producten:
- Counter-Strike 1.6 (oude CS op Steam)
- Counter-Strike: Condition Zero
- Counter-Strike: Source

En de vraag blijft: Gaat je scherm op zwart of je monitor en blijft je PC draaien of schakelt je PC zich volledig uit?

Verwijderd

Condition zero draait toch nog op de oude engine en is dus geen source?

Edit: te laat met de reply

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 16:31 ]

• chieldeno
Sorry voor de verwarring... ik draai dus Counter-Strike: Condition Zero (geïnstalleerd vanaf cd-roms).
Het scherm blijft zwart als ik het spel start, pc blijft nu wel gewoon draaien.

Het gekke is dat ik het onderdeel deleted scenes nog wel inkom, omdat ik hier nog geen resolutie veranderd heb. Die staat dus gewoon nog op 800x600.
Condition zero staat nu op 1024x768, en geeft dus een zwart scherm als ik het opstart.

Kennelijk kan iets die hogere resolutie niet aan, maar daar snap ik dus niets van omdat ik de gewoon DirectX 9.0c heb (nieuwste) en de laatste videokaartdriver heb.

Toevoeging: net Unreal Tournament 2004 gestart. Ik kom gewoon in het menu en zie dat bij de videokaartinstellingen D3D is geselecteerd met een resolutie van 1024x768. Hiermee kon ik het spel altijd spelen. Ik ga naar een missie, kies mijn teammates, en klik op play... scherm blijft hangen op hetzelfde beeld. Na een tijd wachten nog steeds niets, en het toetsenbord reageert ook niet meer. Windows toest, ctrl+alt+del, niks reageert!

Toevoeging 2: ik kan 'deleted scenes' gewoon spelen op een resolutie van 640x480...

:( :?

[ Voor 33% gewijzigd door chieldeno op 23-06-2006 16:58 ]

• chieldeno
De problemen worden steeds vreemder! Ik probeer net om UT2004 te spelen met de videoinstellingen D3D op 640x480...
Ga ik vervolgens weer naar de single player mode... klik op play.. weer het scherm bevroren op het beeld. Opeens krijg ik de windows taakbalk onderaan te zien, als 'overlay' voor het UT2004 scherm, en zie ik dat er een 'MS Office XP Pro with Frontpage' installer begint te draaien???

Dit conflict is echt BIZAR...

• chieldeno
Heb net de nieuwe videokaartdriver weer verwijderd van mn systeem. Het was een beta en daar ben ik toch al niet zo weg van...
Ik startte Condition Zero en kon vervolgens gewoon spelen. Een tijd later zette ik de instellingen op 800x600 en ook dan kon ik gewoon weer spelen. Ik dus blij en dacht dat mijn probleem opgelost was... totdat ik het spel afsloot... WEER een zwart scherm!!

Het begint er toch ernstig op te lijken dat er iets instabiel is geloof ik? Bedenk me nu wel ineens dat het misschien te maken heeft met het feit dat ik op m'n usb2.0 sinds een paar dagen een externe harde schijf heb aangesloten. Ik las namelijk dit topic en het zou idd wel eens kunnen zijn dat mijn voeding het niet meer trekt. Wat denken jullie?

Modbreak:Kap eens met het herhaaldelijk kicken van je topic binnen 24 uur. Dat edit-knopje rechtsboven je post zit er niet voor niets :o

[ Voor 9% gewijzigd door Crash op 23-06-2006 21:42 ]

Verwijderd

Probeer het eerst eens zonder die externe hdd.

Mocht het dan nog niet lukken:
Trek alleswat maar enigzins stroom kan vreten eruit, dus alle overbodige pci cards eruit en dvd/cd spelers etc los.
Kijk eens wat er dan gebeurd.

• chieldeno
Gisteren heb ik een nieuwe koeling ingebouwd met superstille 12mm fan... en daarmee waarschijnlijk 2 vliegen in 1 klap geslagen. De pc is nu veeel stiller en CS CZ lijkt weer te draaien zoals het hoort. Waarschijnlijk toch iets mis met die oude voeding... heb nu wel weer, net zoals eerst, een 400Watt voeding. Misschien slimmer geweest als ik een zwaardere had genomen maar ik ben tot nu toe zeer tevreden! Bedankt voor jullie hulp!

_/-\o_
Pagina: 1