Nieuwe pc instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 19:22
beste mensen,

ik heb wat nieuwe componenten aangeschaft maar mijn pc loopt erg instabiel!.
specs:
amd athlon 3500+
asus a8n-e
xfx 6800GS xxx
corsair geheugen
voeding 350 watt "codegen" 20 pinns

temp:
mobo 31 graden
processor 29 graden
videokaart chipset 40 graden

nu mijn probleem.. tijdens gamen loopt de pc vast en in windows is hij redelijk instabiel.
ik zelf denk dat het aan de voeding ligt omdat hij "maar" 350 watt is en 20 pinns terwijl mobo 24 wat leuker vind. nu zou ik graag van jullie experts willen horen waar het aan kan liggen volgens jullie!

alvast harstikke bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De _idle_ spanningen kun je zien in het BIOS. De +3.3, 5 en 12V mogen maximaal 5% afwijken. Bij intensieve belasting van het systeem zal het voltage nog zo'n 0,1 tot 0,2V dalen.

Als je een multimeter hebt, kun je tijdens gamen de spanningen zo aflezen. Maar niet iedereen heeft zo'n ding liggen natuurlijk.... ;)
Emielio schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:06:
Als je mobo 24 pins is zou ik er ook een 24 pins voeding aanhangen
Het is niet noodzakelijk. Hier gebruik ik ook een 20pins voeding op een 24pins ATX connector. Als het niet toegestaan was om een 20pins stekker op een 24pins connector te steken, had het niet mogen passen imo. :)

[ Voor 40% gewijzigd door PD2JK op 08-02-2006 20:09 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-11 14:26
Het lijkt me dat je voeding niet op je mobo past.

Opleiding Brandveiligheid

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Codegen is al niet een A-Merk voor voedingen, daarnaast gebruikt je moederbord ATX2.0 specs, die een aantal extra voltlijnen heeft voor stabiliteit.

Dikke kans dat het de voeding is. Ik zou een A-Merk 400/450 Watt's voeding aanschaffen. Ik verwacht dat dan alle problemen over zullen zijn.
Emielio schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:06:
Het lijkt me dat je voeding niet op je mobo past.

Dat past prima, het is alleen niet aan te raden. Die 3 extra voltlijnen (en een ground dacht ik) zitten er niet voor niets.

[ Voor 40% gewijzigd door Kawaii op 08-02-2006 20:08 ]

• jostefa
Bedankt voor de reacties!
Ik ga maar een nieuwe voeding aanschaffen met atx2 en dan moet alles hoop ik goed werken.
Ik laat het nog weten!

Groetjes joost

• jostefa
Hey mensen,

nog 1 kort vraagje, ik wil deze nieuwe voeding gaan halen = Tagan TG380-U01 380 Watt is dat genoeg wattage voor mijn systeempje?

Voeding is een topper hoor ik van iedereen dus :D

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:42
jostefa schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:06:
Hey mensen,

nog 1 kort vraagje, ik wil deze nieuwe voeding gaan halen = Tagan TG380-U01 380 Watt is dat genoeg wattage voor mijn systeempje?

Als je geen tiental harddrives in je pc hangt zou dat genoeg moeten zijn ;)

oisd.nl

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

jostefa schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:06:
Hey mensen,

Is prima.

Maar misschien toch handig om eerst nog even je geheugen op fouten te testen (www.memtest.org), voordat je concludeert dat het de voeding is (wel voor de hand liggend).

4015Wp west (Dordrecht)

• jostefa
Hey,

ik heb gisteravond 3dmark05 en OCCT tegelijk aangezet en dan mijn 12 volt gemonitoord met asus probe. nu ging mijn voltage van de 12 volt niet onder de 11,6 volt .. ik ga vanmiddag mijn geheugen testen en als dat correct is nieuwe voeding kopen.

Groeten joost

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ook ik heb de Tagan TG380-U01 380 Watt aangechaft, perfecte voeding voor een perfecte prijs! Mooie afgeschermde/geïsolleerde kabels, érg stil, fans zijn 'belast-geregeld' (dus nog beter als enkel temp geregeld), aparte ground kabel, etc...

Denk dat een andere voeding in jouw geval wonderen gaat doen!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52
Let erop dat de Tagan TG380-U01 een ATX 1.3 voeding is en geen 2.0 variant!

• jostefa
ok bedankt ik dacht namelijk dat dat wel met atx 2 was :o

Verwijderd

Welke hardisk heb je?

De diamondmax 10 serie levert problemen op de de nvidia chipsets, die volgens mij op jouw mobo zitten..

Dit leverde bij een vriend ook een instabiele PC op dat opgelost was met een andere HDD

• jostefa
hey ik heb een wat oudere western digital schijf van 55 gig (ide)

• jostefa
hey ik heb net memory test laten lopen en dan dik anderhalduur gaf hij nog geen fouten..
nu keek ik in everest en zag daar staan:

3.0 cl
3 rcd
3 rp
8 ras

nu staat volgens de specs dit 2-3-3-6

ik weet niet of dit betrekking heeft op hetzelfde? moet ik wat in mijn bios nog goed zetten? zien bijgeleverde plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/2209/snelheid6wz.jpg

alvast bedankt groeten joost

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geeft hij die 8-3-3-3 timings ook weer bij Computer -> Overclock?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Jouw geheugen staat in je bios minder strak ingesteld als wat het eigenlijk zou kunnen lopen. Dus dan zou het eigenlijk al helemaal geen problem moeten zijn. Hoeveel volt geef je het geheugen?

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 19:47 ]

• jostefa
jep daar word precies hetzelfde aangegeven Command rate is 2t

• jostefa

• jostefa
waarom draaid hij dan maar op 200mhz?

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Kijk nog eens naar je geheugen, ik heb ook veel problemen gehad met mijn nieuwe configuratie en uiteindelijk bleek dat mijn geheugen de boosdoener was. (Volgens mij heb ik hetzelfde geheugen als jou, behalve dan dat ik 2 modules had). Die melding over 200mhz klopt, je moet het namelijk nog *2 doen. (200 * 2 = 400 Mhz }:O ). Mocht je het probleem verhelpen zou ik ook aanraden het geheugen zelf sneller te zetten, op 2-3-3-6 en op 1T. Dit kun je in het bios instellen. Aangezien ik vermoed dat je geheugen op standaard voltage draait (2.6 Volt) raad ik je ook aan die zowiezo op 2.7 of 2.75 Volt te zetten, sommige systemen willen niet eens opstarten als het geheugen op 2.6 Volt draait. Dit zou ook een oorzaak van de instabiliteit kunnen zijn. (Je voeding blijft nummer 1 op de lijst van verdachten btw ;) )
(link naar mijn geheugen problemen : A8N-SLI Geheugen Problemen)

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoR op 09-02-2006 22:15 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

jostefa schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:53:
Dat is de theoretische snelheid, de effectieve snelheid is dan 400MHz.

200MHz x 2 (Double Data Rate) = 400MHz.

Maar kun je de timings en het voltage niet aan passen in het BIOS?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jostefa schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:53:
DDR Double Data...

verder kan je in je bios je timings goed zetten

en ik verdenk je voeding, een 20Pins stekker gebruiken, dat kan alleen je pc Kan er instabiel van worden, zoals hier het geval ;) koop minimaal 350Watt A merk :)

• jostefa
Okey mensen echt heel erg bedankt voor de moeite en de reply's die jullie mij gegeven hebben ;)
Ik ga zo snel mogelijk een nieuwe voeding halen ik denk vandaag al.
als de nieuwe voeding erin zit dan ga ik alles in het bios goed zetten.

als hij nu dan wel stabiel en snel loopt dan horen jullie dat _/-\o_

Groeten Joost

Verwijderd

jostefa schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:43:
Okey mensen echt heel erg bedankt voor de moeite en de reply's die jullie mij gegeven hebben ;)
Ik ga zo snel mogelijk een nieuwe voeding halen ik denk vandaag al.
als de nieuwe voeding erin zit dan ga ik alles in het bios goed zetten.

als hij nu dan wel stabiel en snel loopt dan horen jullie dat _/-\o_

Groeten Joost Oostburg
Voordat je een nieuwe voeding gaat halen zou ik het wel eerst testen.. Ik vind het onzin wat hier gezegt word..

Heb zelf een A8N met een stock 350watt voeding met een 7800GTX in SLi en een FX55 en dit loopt prima.. Echter moest ik wel de extra molex op het bord aansluiten vanwege SLi...

• jostefa
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:52:
[...]

Voordat je een nieuwe voeding gaat halen zou ik het wel eerst testen.. Ik vind het onzin wat hier gezegt word..

Heb zelf een A8N met een stock 350watt voeding met een 7800GTX in SLi en een FX55 en dit loopt prima.. Echter moest ik wel de extra molex op het bord aansluiten vanwege SLi...
hoebedoel je? Wat vind je het onzin? welke "stock" voeding heb jij? met atx 1.3 of atx 2 ?

groetjes

p.s wat moet ik dan volgens jou testen?

[ Voor 6% gewijzigd door jostefa op 10-02-2006 10:30 ]

• jostefa
net even mijn memory instellingen goed gezet in bios. in mijn bios heet alles alleen anders:
cl = tcl
rcd = trcd
rp = trp
ras = tras

dus ik had alles goed gezet dus tcl=2 trcd=3 trp=3 tras=6 en voltage op 2,75 als ik nu mijn pc aanzetten stopte hij bij waar dat windows laad ding komt ik bleef gewoon een zwart beeld zien.
dus misschien kunnen jullie daar nog wel ietst uit concluderen

groetjes

• jostefa
Ik ga morgen nieuwe voeding kopen maar wou nog even graag mening horen van 70373R, of hij misschien zijn antwoord duidelijk wil motiveren. en wat voor voeding hij precies heeft

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:39

Archimond

Lopende Helpdesk

Je kan het beste niet ineens zomaar vanuit gaan dat wij het zeker weten en wanneer je een nieuwe voeding aanschaft je problemen opeens opgelost zijn.
Er bestaat ook een kans dat de problemen nog niet opgelost zijn.

Wat ik zal doen = Prime95 opzoeken in google en torture test nr 2 laten draaien met maximum heat. Als je PC dan nog vastloopt is het of je CPU temperatuur wordt te hoog of de voeding kan niet genoeg stroom geven.

Staat er aan de zijkant van de voeding ook nog waardes met A ervoor? vb: +12V A25, +5V A40.

Omdat het bij gamen voorkomt, kan het misschien ook je videokaart zijn.

Oh ja deze vragen nog:
Welke voeding ben je van plan te kopen?
Welk model Corsair geheugen heb jij?
Bij welke winkel ga je de voeding kopen?
Als je bij een lokale pc winkel koopt zal ik hun vragen of het misschien aan de voeding ligt en of zij het eventjes willen testen.

p.s. je kan beter je vorige post editen als er niemand daaronder reageert. Ik hou het topic tot 01:00 vandaag in de gaten.

[ Voor 17% gewijzigd door Archimond op 10-02-2006 22:14 ]

• jostefa
3,3 = 20a
5v = 30a
12v= 15a
-5v = 0.5a
-12v = 0.8a
+5vsb= 2a

Voeding iets in de weg van: Cooler Master RS-450-ACLY Real Power 450 Watt

Geheugen corsair cmx1024-3200c2

De test waar jij het over had zal ik gaan uitvoeren

bedankt voor je reactie groeten joost

Verwijderd

jostefa schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 21:56:
Ik ga morgen nieuwe voeding kopen maar wou nog even graag mening horen van 70373R, of hij misschien zijn antwoord duidelijk wil motiveren. en wat voor voeding hij precies heeft
Nou, ik wilde je alleen vertellen dan ik denk dat dit niet je voeding is..

• jostefa
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 22:38:
[...]

Nou, ik wilde je alleen vertellen dan ik denk dat dit niet je voeding is..
ja dat begrijp ik maar omdat jij ook met een stock voeding zit wou ik weten of je 20 of 24 pinss connector had :*)

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

De 15A maar op de 12V lijn met een AMD 64 + een zware videokaart, dat gaat waarschijnlijk niet zo goed. Maar als de voeding te weinig stroom leverd gaat meestal de computer plotseling uit of reboot die. Als het vastloopt is het meestal de CPU, geheugen of moederbord.

Dat is wat normaal is, er zijn altijd wel uitzonderingen

Als je naar een voeding zoekt voor een AMD 64 of P4 systeem zoek dan 1 uit die zoveel mogelijk Amperes (A) op de +12Volt lijn kan leveren. Sommige Fortron 350watt voedingen leveren A22 op de 12Volt lijn, maar een brakke Q-tec 650watt levert maar A16.

Kijk eens bij www.azerty.nl en www.sallandautomatisering.nl
Coolermaster is leuk met blauw licht, maar hier zijn wat alternatieven:

- Antec, sommige modellen zijn best wel lawaaierig ze zijn verder wel ok.
- Enermax Liberty 400watt, vernieuwde Enermax met 12CM fan, zonder led maar wel alle kabels gesleeved ipv alleen de 24 ATX connector van Cooler master.
- Fortron ook goed merk, maar de blauwe kleur vindt ik maar niks.
- Thermaltake 460watt met blauwe led en alle kabels zijn gesleeved: http://www.icomputers.nl/...SS_ID=&SS_ID=732&S_ID=423
- OCZ modstream 450watt, alles gesleeved + kabels zijn EMI beschermd en lichten op in UV licht. Voeding wordt wel wat warm en is niet zo goed voor het afvoeren van veel warme lucht.
- Seasonic hele goeie voedingen volgens silentpcpreview.com. De stilste voedingen en ook met de hoogste efficiency.
- Superflower, heb ik zelf ook, ben er tevreden mee, omdat de 14cm fan veel lucht verplaats met 800rpm dus lekker stil.
- Tagans: stil, maar ik zal dan toch kijken naar de nieuwste U15 variant met 12CM fan. De andere soorten verplaatsen zeer weinig lucht en kunnen je kast dus ook niet goed koelen.

Ik raad je aan om een Superflower (veel airflow), OCZ (als je doorzichtige window hebt) of Enermax te nemen.

[ Voor 71% gewijzigd door Archimond op 11-02-2006 00:23 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Misschien ter overvloede, hangt de PC wel aan een geaard stopcontact? Zo niet, dan heb je grote kans dat het daardoor komt (zeker nu in de winter als het droog in huis is).

• jostefa
Ik koop morgen wel gewoon een nieuwe voeding dan merken we vanzelf of hij het beter gaat doen.
het is wel het meest voor de hand liggend.
bedankt voor de reacties morgen horen jullie of het beter loopt

"Als het vastloopt is het meestal de CPU, geheugen of moederbord."
Maar aangezien het moederbord met een 20 pinss werkt nu is dat nou misschien net het probleem :o

groeten joost

[ Voor 31% gewijzigd door jostefa op 11-02-2006 00:02 ]

• jostefa
Okey mensen ze hebben bij ons in de buurt niet echt degelijke voedingen tekoop dus heb ik er net 1 op internet besteld:
Enermax Liberty 400 Watt

ik hoop hem maandag binnen te hebben

groeten

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 17:26
350 watt voor 7800 gtx in SLI en fx-55:s Ik dacht dat het voor een single gtx al 400 watt moest zijn en in SLI 450 watt. Doe dan nog die cpu erbij... je kan waarschijnlijk niet goed lezen. Ik denk dat jij eerder een 550 watt voeding zou hebben. Ik heb al 300 watt voor 2 harde schijven, amd 1800+, 1 giga ram en geforce 5200. En de voltages van mjin 12 volt lijnen zijn te laag naar mijn gedacht(11.23 volt) Dus wat jij zegt kan gewoonweg niet.

http://specs.tweak.to/16567

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Met de nieuwe computersystemen moet je niet naar het aantal Watts kijken. Je moet naar het aantal Amperes kijken, het beste om 2 voltlijnen voor de +12volt te hebben.

Je kan het beste ook de drivers op nvidia site even updaten en de temperaturen hier posten vlak voor dat het systeem vastloopt.
Misschien kan het ook door een te hoge CPU of videokaart tempereratuur komen.

Everest Ultimate van www.lavalys.com kan je daarvoor gebruiken, bij tabblad sensors zie je dat. Daar zie je ook de voltlijnen van al je lijnen, kan je die ook even hier posten?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Om temperaturen te meten kun je beter gebruik maken van speedfan. In veel gevallen klopt er van de everest temperaturen niet veel. Zo kom je hier op GoT regelmatig geposte everest temperaturen tegen waarvan de processor met luchtkoeling kouder is dan de omgevingstemperatuur (kan niet).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
Bor de Wollef schreef op zondag 12 februari 2006 @ 10:14:
Om temperaturen te meten kun je beter gebruik maken van speedfan. In veel gevallen klopt er van de everest temperaturen niet veel. Zo kom je hier op GoT regelmatig geposte everest temperaturen tegen waarvan de processor met luchtkoeling kouder is dan de omgevingstemperatuur (kan niet).
En laat nou net bij mij speedfan de verkeerde temps aangeven ;) Je hebt een asus moederbord. Dan zou ik gewoon met asus probe je temperaturen afmeten. Asus doet nogal eens rare dingen met hun moederboren/printplaten/sensoren enz enz...

Hallo met Tim

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Asus probe geeft exact dezelfde waarden als speedfan maar is verschikkelijk onstabiel. Everest werkt daarintegen op heel veel moederborden niet juist met het uitlezen van de temperaturen. Overigens is de enige echt betrouwbare meting de meting in de bios.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
Bor de Wollef schreef op zondag 12 februari 2006 @ 10:24:
Asus probe geeft exact dezelfde waarden als speedfan
Nou bij mij dus echt niet. Daarbij blijft het zo dat asus software vaak wel de goede lezingen verricht i.t.t. 3rd party software zoals dus speedfan. Zo ook bijvoorbeeld bij veel videokaarten van asus (smartdoctor wel goed, rivatuner verkeerd). Je kan het allemaal wel goed werkend krijgen, maar dan moet je weer gaan klooien met plugins e.d. maar in 1e instantie word de temp dus niet goed aangegeven. Evenals de voltages overigens in speedfan.

Hallo met Tim

• jostefa
Voeding is al bestelt jongens,

als hij binnen is dan formatteer ik mijn pc zet ik er omega drivers op en dan kijken of het probleem blijft voordoen :P ik verwacht mijn voeding dinsdag

jullie horen het!

• jostefa
ik heb net mijn nieuwe voeding binnen gekregen en geinstalleerd.. ik ga nu windows er opnieuw opzetten en dan alles testen jullie horen het over 3 uurtjes groeten

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik zit al vanaf gisteren in spanning af te wachten.
Er kunnen 2 dingen gebeurd zijn:
1. Zijn pc komt windows niet eens meer in en hij heeft nog meer problemen
2. Alles werkt super en hij is zo blij dat hij vergeet om het nog even te vermelden :)

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 00:35
jostefa schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:20:
ik heb net mijn nieuwe voeding binnen gekregen en geinstalleerd.. ik ga nu windows er opnieuw opzetten en dan alles testen jullie horen het over 3 uurtjes groeten
waarom post je 2 keer achter elkaar? zie je deze knop niet ofzo :? --> Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Nieuwe voeding

>PC specs<

• jostefa
Archimond schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:41:
Ik zit al vanaf gisteren in spanning af te wachten.
Er kunnen 2 dingen gebeurd zijn:
1. Zijn pc komt windows niet eens meer in en hij heeft nog meer problemen
2. Alles werkt super en hij is zo blij dat hij vergeet om het nog even te vermelden :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Haha achrimond,

Het is inderdaad het 2e alles werkt naar behoren nu :> . Dus ik wil iedereen even bedanken voor hun nuttige reacties!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

en kappenou ik ben niet achtelijk dat snap ik ook wel maar als ik hem edit dan blijft hij ergens onderaan staan = minder aandacht.
nogmaals bedankt iedereen!!

Groeten joost

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 00:35
jostefa schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:25:
[...]

Haha achrimond,

Het is inderdaad het 2e alles werkt naar behoren nu :> . Dus ik wil iedereen even bedanken voor hun nuttige reacties!

en kappenou ik ben niet achtelijk dat snap ik ook wel maar als ik hem edit dan blijft hij ergens onderaan staan = minder aandacht.
nogmaals bedankt iedereen!!

Groeten joost
nee helemaal niet want je post meerdere keren 2x achter elkaar }:O dus gebruik gewoon de edit knop, want je wist het dus niet :Y)

>PC specs<

Pagina: 1