XP herkent Maxtor 200GB niet

Pagina: 1
Acties:

• LangeBaas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik heb al een hele tijd geleden een nieuw systeem gekocht. Dit ziet er zo uit:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Venice
ASUS A8V deluxe
512 DDR kingston
ATI Raedeon 9600 256 MB
LG DVD RW
en het zorgenkindje: een Maxtor DiamondMax 10 SATA 200GB 7200 6L200S0 8MB

Nu wilde ik dit allemaal installeren. Maar had hierbij last van de gebruikelijke problemen. Uiteindelijkk bleek XP alleen te installeren op de HDD wanneer die op de SATA RAID aansluiting (ipv op de gewone SATA aansluiting) zat. Erg raar, maar het werkte eindelijk.
Na een paar maanden kreeg ik voortdurend foutmeldingen, en XP startte zelfs niet meer op. Daarom heb ik de HDD verwijderd en een normale IDE 40GB erop gezet. For the time being laten we maar zeggen. Nu wil ik toch wel die SATA erbij (of liever ipv) installeren. Maar windows ziet hem niet. In de BIOS kan ik hem wel zien. (ook alleen als ik hem op de RAID aansluit) Dus kan de HDD ook niet als extra schijf gebruiken. De HDD is NIET kapot, heb hem nl gecheckt bij een huisgenoot, en daar doet ie het prima. Ook heb ik allerlei drivers (zowel promise als VIA) geinstalleerd (ook met f6 werkt het niet)
Kan iemand hier een beetje wijs uit?

Even in het kort:
BIOS ziet HDD wel, maar alleen op RAIDaansluiting
XP ziet hem niet, ook niet bij opnieuw installeren

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 22:42
Je zou kunnen proberen je BIOS te updaten. Wellicht dat er dan meer (waaronder deze?) HDD's worden ondersteund, hoewel dat eigenlijk niet zou moeten uitmaken.

Heb je jumperstanden op je HDD die je zou kunnen proberen?

• LangeBaas
Heb mn BIOS paar weken geleden ge-update.
Volgens mij geen jumpermogelijkheden op mn HDD

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 09:21
In je BIOS kun je voor elke harddisk kiezen tussen:

Auto
LBA
Large

Als je dat kunt vinden moet je dat eens op Large zetten (bij de 200 GB schijf). Dat heb ik eens moeten doen :s

Er kunnen nog andere dingen tussenstaan

[ Voor 20% gewijzigd door croontje op 20-06-2006 22:02 . Reden: Wat duidelijker maken ]

• LangeBaas

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Sowieso staat hier nog wel wat goede informatie, en daarnaast had dit topique ook daar (Opslagmedia & I/O Controllers) moeten staan eigenlijk ;)

Probeer de schijf anders eens te analyseren met PowerMax van Maxtor? Misschien dat er iets aan de drive mankeert ofzo. Voor de rest lijkt het een typisch Windows XP probleem. Oplossingen daarvoor staan ook in de bovengenoemde FAQ genoemd :)

De schijf is verder wel gepartitioneerd he? Zie je em ook niet binnen "My Computer" -> rechtsklik -> "Manage" en daar de schijfstations?

[ Voor 6% gewijzigd door Cloud op 20-06-2006 22:03 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• LangeBaas
Ja, ik heb em gepartitioneerd: C schijf 10 GB, D schijf 190
Maar onder My Computer" -> rechtsklik -> "Manage" zie ik em ook niet....

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
hm, zomaar een speculatie hoor, is het niet een sataII schijf? die moet om op sata1 te werken z'n jumper op een andere positie hebben. Als je raid sata controller wel sataII is dan verklaart dat waarom ie daarin wel gezien wordt door de bios (maar niet xp, aangezien je dan raid drivers nodig hebt)

Misschien sla ik de plank helemaal mis hoor, maar tis maar een idee :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Milenco
wolkje schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:02:
Sowieso staat hier nog wel wat goede informatie, en daarnaast had dit topique ook daar (Opslagmedia & I/O Controllers) moeten staan eigenlijk ;)
[...]
offtopic:
Of in WOS, want Windows herkent de schijf niet. ;) Dit is imo het beste forum, aangezien de schijf in orde lijkt te zijn. Windows ligt het dan ook niet aan. Het lijkt aan het moederbord te liggen, want deze geeft de informatie niet goed door (aan Windows). Evt. zou het ook in O&I kunnen, de schijf zou ook verkeerd ingesteld kunnen staan (jumper-settings)

Heb je je SATA kabel al eens proberen te vervangen? Misschien ver gezocht, maar wellicht het proberen waard. :)

Verwijderd

uhm, nforce 4 + maxtor, does it ring a bell?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 22:21 ]

• LangeBaas
JA die kabel heb ik al 2x vervangen.
Het is géén SATAII (specs:http://www.beslist.nl/computers/d0000134303/Maxtor_Diamondmax10_200gb_Sata_8mb_7200rpm_1pk_Bulk_(_6L200M0_).html#Uitgebreide_productinformatie)
en ook geen nforce 4 maar VIA K8T800 Pro chipset.

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 14:51
Tja, Maxtor DiamondMax schijven en NForce4 chipsets. Dat levert problemen op. Ik heb er zelf ook last van. Het is inmiddels een veel besproken probleem en is in diverse fora terug te vinden. De kern van het probleem zit waarschijnlijk in de Nforce4 chipset en er gaan geruchten dat het een hardware issue is en dus niet goed met firmware op te lossen. Het vervelende is dat Maxtor en NVidia elkaar de schuld van het probleem geven en er op die manier dus nooit goede oplossing komt.

De problemen manifesteren zich op twee manieren:

1. De machine start (soms) niet meer op en blijft hangen na de BIOS POST. Vaak is het voldoende om op dat moment even de reset knop in te drukken. Lastig maar er is (voor een tweaker) mee te leven.

2. Windows wordt op onvoorspelbare momenten ineens heel erg traag (opstarten kan zomaar 10 minuten duren!). Er verschijnen vreemde disk errors in de eventlog. Dit alles wordt veroorzaakt door de NCQ implementatie van de Nforce4 en je hebt er alleen last van als je de Nvidia SATA drivers hebt geinstalleerd. In dit geval is het voldoende om NCQ (Native Command Queueing) in de device manager uit te vinken.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
synthdood schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:28:
Tja, Maxtor DiamondMax schijven en NForce4 chipsets. Dat levert problemen op. Ik heb er zelf ook last van. Het is inmiddels een veel besproken probleem en is in diverse fora terug te vinden. De kern van het probleem zit waarschijnlijk in de Nforce4 chipset en er gaan geruchten dat het een hardware issue is en dus niet goed met firmware op te lossen. Het vervelende is dat Maxtor en NVidia elkaar de schuld van het probleem geven en er op die manier dus nooit goede oplossing komt.

De problemen manifesteren zich op twee manieren:

1. De machine start (soms) niet meer op en blijft hangen na de BIOS POST. Vaak is het voldoende om op dat moment even de reset knop in te drukken. Lastig maar er is (voor een tweaker) mee te leven.

2. Windows wordt op onvoorspelbare momenten ineens heel erg traag (opstarten kan zomaar 10 minuten duren!). Er verschijnen vreemde disk errors in de eventlog. Dit alles wordt veroorzaakt door de NCQ implementatie van de Nforce4 en je hebt er alleen last van als je de Nvidia SATA drivers hebt geinstalleerd. In dit geval is het voldoende om NCQ (Native Command Queueing) in de device manager uit te vinken.
Leuke preek, maar de TS heeft geen nForce4 chipset :P.

• Milenco
LangeBaas schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:27:
JA die kabel heb ik al 2x vervangen.
Het is géén SATAII (specs:http://www.beslist.nl/computers/d0000134303/Maxtor_Diamondmax10_200gb_Sata_8mb_7200rpm_1pk_Bulk_(_6L200M0_).html#Uitgebreide_productinformatie)
en ook geen nforce 4 maar VIA K8T800 Pro chipset.
No offence, maar heb je dit ook gecheckt aan de hand van het modelnummer? De 200GB DM10 SATA is namelijk verkrijgbaar als SATA en SATAII schijf. Het kan best zijn dat je gewoon het SATAII-model hebt gekregen ondanks dat je die niet hebt besteld. :)

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 14:51
VariX schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:30:
[...]

Leuke preek, maar de TS heeft geen nForce4 chipset :P.
Hehe, in dat geval heb ik niets gezegd. :o

• croontje
Heb je mijn suggestie nu getest?!

Verwijderd

XP ziet hem niet, ook niet bij opnieuw installeren
Ook niet onder
control panel administrative tools » computer management » disk management?

Standaard staat ondersteuning voor zulke grote schijven niet volledig aan +>136 GB, maar dan nog zou je hem wel moeten kunnen zien.

• LangeBaas
Op de schijf zelf staat:
Model: 6L200SO
200GB SATA150 HDD

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sowieso moet je een RAID-configuratie aanmaken van één schijf. Dat zou het probleem moeten verhelpen.

ARME AOW’er

• LangeBaas
Ook niet onder
control panel administrative tools » computer management » disk management?
Nee, ik zie hem alleen voorbijkomen in het opstartscherm en ook in BIOS is ie te zien...
Maar dan alleen als ie in de SATA RAID poort zit. Dat is toch ook raar?

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 21:01
Als je de FSB hebt overgeklokt, dan ligt het daaraan...
ik had dat moederbord ook, en die kon niet en overklokken en SATA gebruiken
dus als je overklokt...

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Paar suggesties/opmerkingen :)
1. Je hebt in de Bios bij Raid toch wel bji Operation Mode: IDE staan bij het "advanced menu"?
2. Heb je het SATA RAID driver programma voor windows geinstalleerd en ziet die de schijf wel?
3. Als je in de bios zit, en je kiest "hard disk boot priority" staat hij daar dan wel tussen?

Hoop dat je er iets aan hebt, denk persoonlijk dat het een probleempje in je bios is, dat de sata controller op RAID staat, en niet IDE...... ;)

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• LangeBaas
shootguy2 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 00:22:
Paar suggesties/opmerkingen :)
1. Je hebt in de Bios bij Raid toch wel bji Operation Mode: IDE staan bij het "advanced menu"?
2. Heb je het SATA RAID driver programma voor windows geinstalleerd en ziet die de schijf wel?
3. Als je in de bios zit, en je kiest "hard disk boot priority" staat hij daar dan wel tussen?

Hoop dat je er iets aan hebt, denk persoonlijk dat het een probleempje in je bios is, dat de sata controller op RAID staat, en niet IDE...... ;)
1. Ja staat op IDE
2. Heb VIA RAID Tool geinstalleerd (ook een promise driver) en die meldt: "No stand alone disk and No usable disk array detected."
3. Ja daar staat ie tussen. Maar kan er vervolgens niet xp op installeren wanneer ik hem als eerste disk zet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nogmaals.

Bij mijn MB (K8V Deluxe, zelfde chipset) moet ik een RAID-array aanmaken, óók van 1 HD. Verder moet ik in het BIOS niet voor IDE maar voor RAID kiezen wat logisch is want het is een S-ATA HD.

De VIA RAID-Tool is niet van wezenlijk belang voor de installatie, wél de S-ATA drivers.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 21-06-2006 08:05 ]

ARME AOW’er

• LangeBaas
Croontje schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:35:
Ik zie in BIOS niet waar ik dat kan veranderen.....

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Croontje schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:35:
Dat is weinig zinvol. Het is een MB dat grotere schijven ondersteund. Daarnaast is de optie niet aanwezig in het BIOS. Die optie komt alleen nog voor in de wat oudere MB's.

Ik vfraag me onderhand af of de TS mijn oplossing al heeft geprobeerd. Dat is nl. de meest logische omdat dit al meerdere keren dé oplossing is gebleken.

ARME AOW’er

• croontje
Dat is weinig zinvol. Het is een MB dat grotere schijven ondersteund. Daarnaast is de optie niet aanwezig in het BIOS. Die optie komt alleen nog voor in de wat oudere MB's.
Ik heb dit probleem gehad met mijn moederbord en een 200 GB harde schijf:

MSI K8N Neo2 Platinum

En die oplossing heb ik op de MS site teruggevonden maar ik heb de link niet meer.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Maar desondanks.... helaas is het weinig of erger nog, totaal zinloos.

Jij hebt denk ik een P-ATA HD en de TS een S-ATA HD en daar kun je eenvoudig niets bij instellen behalve S-ATA I of II via een jumper op de achterzijde. :)

ARME AOW’er

• croontje
Ik heb even gereboot om te kijken waar het juist staat.

Ik moest de BIOS ingaan en direct de eerste 'link' nemen: Standard CMOS Features
Daar zie je dingen staan zoals :

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1192/bios01-standard_features.jpg

Dit prentje is niet van mij maar ja.
Je ziet dus onderaan IDE channel 2 en 3 beiden Master. Daar hangen bij mij 2 SATA schijven aan (ik heb ook nog channel 4 en 5 maar dat doet er niet toe.

Als je op je schijf klikt dan kan je bij access (of zoiets) kiezen tussen Auto of Large. Neem daar Large

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De TS heeft een ander MB waar het dus NIET zo werkt. Je kunt wel blijven posten dat hij jouw suggestie moet volgen maar dat kan dus helemaal niet. Meer informatie vind je in het manual van dit MB. :)

Vooralsnog hou ik het op de eerder door mij aangedragen oplossing waarvan ik nu dolgraag van de TS zou willen weten of deze effectief is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 22-06-2006 09:15 ]

ARME AOW’er

• LangeBaas
Ja sorry voor de late reactie.
Ik heb inderdaad een heel andere BIOS. Dus jouw suggestie gaat helaas niet op Croontje. Maar heb dus ook een raid array aangemaakt. En in bios RAID aangezet ipv IDE. Maar daar schiet ik niets mee op want nu zegt ie in POST dat en geen "no array defined" "bios does not be installed" (nog slecht engels ook!)
Zit dus nu nog steeds met hetzelfde probleem. Ik ga nu mn IDE maxtor schijf formateren en XP er opnieuw opzetten met de laatste drivers. Ik denk dat me niets anders rest :'(

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Jawel, je moet niet alleen een array aanmaken maar óók configureren. Als dat bij mij (vrijwel zelfde MB) kan geef me dan één reden waarom het bij jou niet kan. :)

Een Tweaker geeft nooit op.

ARME AOW’er

• LangeBaas
Ja heb ook mn array's geconfigureerd. Maar schiet er niets mee op. Probleem blijft hetzelfde...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zou het mogelijk zijn om wat foto's te maken van de betreffende instellingen, cq. de RAID schermen en de BIOS schermen in een acceptabel formaat?

ARME AOW’er

• LangeBaas
Ten einde raad heb ik alles geformatteerd en xp er opnieuw opgezet. Met SP2.
Maar nog steeds is mn maxtor diamondmax niet te zien....
Wel bij een vriend van me. Die sluit em aan en hij doet het gewoon prima.
In apparaatbeheer geeft de promise fasttrack controller een fout aan (code 10) maar bij updaten van de driver geeft xp aan dat er geen betere stuurprogramma's zijn gevonden. Ik snap er echt de ballen van.....
Wie heeft de oplossing.

En waarom ziet BIOS mn schijf wel als ie in de RAID aansluiting zit, en niet als ie in de gewone SATA aansluiting zit.

Heb em inmiddels gefixed. Weet niet hoe. Voor de 12e keer drivers in apparaatbeheer geüninstalled, en opnieuw gezocht naar hardware. Nu werkt ie ineens. Begrijp er niets van, want heb dit al meerdere malen gedaan, maar ben wel blij.

[ Voor 17% gewijzigd door LangeBaas op 19-10-2006 13:41 ]

Pagina: 1