Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Bij veel vacatures zie je het erbij staan: "geen 9 tot 5 mentaliteit". Na toch wel enige werkervaring ben ik er achter gekomen dat mijns inziens een 9 tot 5 mentaliteit niet zozeer iets is dat de werknemer 'heeft', maar een situatie die de werkgever 'schept'. Zelf heb ik vrij losse werktijden (als in: zorg ervoor dat het werk voor de deadline gereed is) en zit ik dus sowieso al niet in een 9 tot 5 situatie.

Maar om mij heen zie ik het maar al te vaak. Mensen zitten in een situatie waarbij de werkgever welliswaar niet wil dat de persoon een 9-tot-5 mentaliteit heeft, maar deze situatie wordt wel geschept. En daarmee bedoel ik concreet dat als iemand 5 minuten te laat komt totaal wordt afgebrand of als iemand extra hard heeft gewerkt aan iets dat hij niet om half 5 weg mag.

Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de bedrijfscultuur, maar ik denk dat een bedrijf veel meer gebaad is bij loyale werknemers. Maar wie ben ik om dat te zeggen natuurlijk, ik kan het onderbouwen: Het punt dat ik wil aansnijden is de onbalans tussen geven en nemen. Als de situatie zodanig is dat je om 6:30 op kantoor moet zijn ipv 8:30 dan moet je dat doen, en ook als iets meer tijd kost en je om 18:30 naar huis gaat ipv 16:30 (in plaats van "morgen weer een dag"). Maar dat is geven en nemen. Je geeft de ene dag een paar minuten en de andere dag neem je wat door eerder naar huis te gaan bijv.. Natuurlijk kan dit alleen maar als de bedrijfscultuur ook dusdanig is dat je met een soort van targets werkt. Op een meeting moet je natuurlijk altijd op tijd komen.

Hoe kijken jullie over het algemeen naar "geen 9 tot 5 mentaliteit"? En wat moet er gebeuren om dit weer in balans te krijgen als er daadwerkelijk een 9 tot 5 mentaliteit is welke eigenlijk door alle partijen (werkgever en werknemer) wordt afgekeurd?

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 19-06-2006 17:49 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:23

momania

iPhone 30! Bam!

9 tot 5 mentaliteit wordt vaak alleen maar gezien als: je moet bereid zijn tot overwerk.

De andere kant op wordt vaak nog wel eens vergeten idd. Dat je een paar uurtjes even extra je best doet om sneller met iets klaar te zijn, maar reken dan maar niet dat je eerder naar huis kan.
Bij de meeste bedrijven gaat het er gewoon om dat je je uren draait omdat je daarvoor wordt betaald en niet voor een product dat je levert.

Ik moet ook echt m'n uren maken, maar kan ze gelukkig wel nog zelf indelen.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

LauPro schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:46:
Hoe kijken jullie over het algemeen naar "geen 9 tot 5 mentaliteit"? En wat moet er gebeuren om dit weer in balans te krijgen als er daadwerkelijk een 9 tot 5 mentaliteit is welke eigenlijk door alle partijen (werkgever en werknemer) wordt afgekeurd?
Ik heb geen enkele last van een 9 tot 5 mentaliteit.. van 10 tot 3 vind ik lang genoeg :P

En het is exact zoals je zelf zegt.. Het is een verhaal van geven en nemen. Dat moet de hele insteek zijn. Echter veel werkgevers vinden dat ze vooral moeten nemen want ze geven al salaris. Terwijl je met een beetje aandacht veel verder komt.

Toen ik zelf als manager werkte kreeg ik altijd zeer en zeer veel gedaan van mijn mensen. Als het moet zelfs midden in het weekend. Maar dat ging op basis van aandacht. Gewoon een bloemtje oid op een verjaardag en weten wat er thuis speelt. En dan ook eens zeggen dat iemand maar naar huis moet gaan omdat je weet dat de zoon/dochter/partner jarig is of een van de ouder ziek, noem het op. Die uren werden later drie-dubbel-ingehaald omdat de mensen dat zelf wilde.

Maar het is geven en nemen en daar ook over durven te praten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 20:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

Sja, ik kom er eerlijk voor uit dat ik een van 9 tot 5 mentaliteit heb :)

Ik moet er niet aan denken langer te werken dan de bedoeling is. Begrijp me niet verkeerd, ik doe mijn werk graag tijdens m'n werkuren maar daarna is het ook mijn eigen tijd. Ben ook niet te beroerd om wat langer door te gaan zolang daar dan maar tegenover staat dat je een ander moment eerder kunt stoppen :)

Zonder een 9 tot 5 mentaliteit zou ik teveel van m'n werk meenemen naar huis en daar heb ik en mijn werkgever niets aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik werk en plan meestal de hele dag door zodat ik altijd om 5 uur klaar ben. Ik ben nooit te beroerd om tot 6.00 (of zelfs 8) door te werken, maar als ik een mooie planning kan maken om datzelfde werk om 5 uur af te krijgen, dan ga ik nog lekker een kwartier surfen op GoT voor de vorm en dan ben ik weg.

Werk en Tijd laten zich zeldzaam slecht kwantificeren, tenzij je met openingstijden te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 20:33
Het komt ook nog weleens voor dat een werkgever de werknemers echt keihard dwingt om echt elke minuut aanwezig moeten zijn. Wat je dan vaak ook hebt is dat wanneer de bel gaat, de werknemers direct hun werk neerflikkeren en naar huis rennen.

Ik vind zelf dat je altijd een beetje flexibel moet zijn. Ben bereid je werk af te maken, maar de werknemer moet ook niet klagen dat je een paar minuten eerder gaat, als jij gewoon hard gewerkt hebt en je werk afhebt.

Ik werk dan wel niet van 9 tot 5 (student :P), maar ik heb een enorme hekel aan die werknemers die er echt bovenop staan met een stopwatch. Werk je bijvoorbeeld de hele ochtend stukken sneller dan de rest, en dan doe je de laatste paar minuten nog even rustig aan: wordt je meteen helemaal afzeken; ja, flikker dan maar op!

Doe gewoon goed je werk, maar zowel werknemer als werkgever mogen wel een beetje relaxt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06-06 22:11
Geen 9 tot 5 mentaliteit stimuleert werken meer, vind ik dan. Als ik door iets harder te werken lekker eerder naar huis kan, dan doe ik dat zeker. Sowieso is het hebben van een 9 tot 5 mentaliteit niet altijd gunstig, want wanneer je eens een keertje je werk niet afkrijgt en het dus naar de volgende dag wordt geschoven, krijg je het weer drukker de volgende dag, etc.

Op mijn werk (AH, vakkenvuller, dus geen belangrijke baan oid) is het echter meer een 9 tot iedereen-is-klaar mentaliteit. Dat wil zeggen, je moet er zijn wanneer je ingepland staat, maar het einde staat niet vast, ookal staat ie wel op de planning. En als je hard werkt (je eigen werk ruim op tijd afkrijgt), dan wordt je beloond met het mogen helpen van anderen die nog niet klaar zijn...
Kortom, mensen die hard werken mogen nog even wat meer werken, en mensen die langzaam werken, die krijgen hulp.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben best bereid om iemand te helpen die hard werkt, maar gewoon veel te doen heeft. Maar het komt zo vaak voor dat ik ruim voor tijd klaar ben en dan iemand mag gaan helpen die de hele avond heeft zitten kloten en dus nog de helft van z'n werk moet doen :/

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:43:
Ik heb geen enkele last van een 9 tot 5 mentaliteit.. van 10 tot 3 vind ik lang genoeg :P
Als je in diezelfde tijd het werk verzet dat een ander gemiddeld in 8 uur doet dan moet je dat zeker doen. Dit werkt volgens mij (en zoals andere aangeven in dit topic) alleen maar positief.[/quote]
Hahn schreef op maandag 19 juni 2006 @ 20:03:
Geen 9 tot 5 mentaliteit stimuleert werken meer, vind ik dan. Als ik door iets harder te werken lekker eerder naar huis kan, dan doe ik dat zeker. Sowieso is het hebben van een 9 tot 5 mentaliteit niet altijd gunstig, want wanneer je eens een keertje je werk niet afkrijgt en het dus naar de volgende dag wordt geschoven, krijg je het weer drukker de volgende dag, etc.
Dit hoeft niet, over het algemeen is er dan wel het voordeel dat je extra tijd kan krijgen. Als je je tijd zelf moet indelen en je hebt het niet af voor 5 uur (of welke deadline je jezelf stelt) DAN krijg je het inderdaad drukker.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben best bereid om iemand te helpen die hard werkt, maar gewoon veel te doen heeft. Maar het komt zo vaak voor dat ik ruim voor tijd klaar ben en dan iemand mag gaan helpen die de hele avond heeft zitten kloten en dus nog de helft van z'n werk moet doen :/
Dit werkt niet motiverend idd, alleen ik denk zelf (zoals je ook al aan geeft) dat werken in de supermarktbranche als vakkenvuller nu niet bepaald een topbaan is waar je eisen kan stellen, voor jou 10 anderen over het algemeen, die ook nog 2 jaar jonger zijn en maar de helft kosten oid :r . Snap best dat dit gezien de 'supermarktoorlog' noodzaak is geworden, maar om op deze manier over de rug van mensen te werken vind ik gewoon asociaal.

* LauPro is niet zo'n fan van de huidige situatie in de supermarktbranche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

In mijn geval is 9-5 niet van toepassing maar je idee erachter echter wel.

[knip]

Ik herken het principe wel. Enige souplesse van beide kanten (werkgever/werknemer) is gewenst. Dat geeft een prettige werksfeer. Als de werknemer echter denkt flink gebruik te kunnen maken van het 'geven' van de werknemer maar er zelf niets voor over heeft, dan is de lol voor de werknemer er ook snel vanaf. Het 'WIJ'-gevoel is dan snel pleite, daarvoor komt de 9-5 mentaliteit in de plaats. Jammer maar wel begrijpelijk.

[ Voor 161% gewijzigd door WFvN op 19-06-2006 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Even een tip

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Het ligt er maar net aan wat een werkgever ermee bedoelt. Als ik een 40-uren contract heb, wil ik best een half uur of een uur of meer overwerken als daar een goede reden voor is (hoe langer het overwerk, hoe beter de reden moet zijn), maar het 'geen 9 tot 5 mentaliteit' riedeltje mag geen aanleiding zijn voor structureel overwerk als daar geen reden voor is (of als de reden is: de baas wil 10 werknemers voor de prijs van 7).

Ik sta niet om 5 uur bij de deur klaar, maar een werkgever moet wel werkzaamheden plannen in overeenkomst met mijn contract. Als die iets uitlopen, so be it.
Je hebt echter banen waarbij overwerk gewoon part of the job is, maar daar moet de vergoeding dan ook naar zijn. Mijn vader is gebouwbeheerder/facility manager bij een grote multinational en die is echt niet voor zessen klaar, maar ik mag aannemen dat het loon daar ook naar is.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Persoonlijk blijf ik liever een half uurtje langer op het werk zodat ik alle werkzaamheden op mijn gemak kan doen, niet zitten sukkelen, maar gewoon zorgen dat je niet in de stres vliegt om kleine dingen.

Ik zit nog op school, werk wel 2 dagen in de week als bijbaan en daar pas ik dit eigenlijk toe. Mijn vorige stageplaats van school beweerde tegen de 9 tot 5 mentaliteit te zijn, maar ik heb het enkele malen meegemaakt dat ik een kwartier van te voren aanwezig was en vast begon met werken, ingeklokt en al, dan ging ik 5 minuten eerder weg omdat ik nog even wat zaken voor mezelf moest regelen en dat ging in overleg met mijn collega's en iedereen die het hoort te weten maar toch kreeg ik de dag erna een afbrander dat ik 5 minuten te vroeg was gegaan.

Ook bij mijn vorige bijbaantje was het naar mijn mening slecht geregeld, ik werkte in een supermarkt en je moest een kwartier pauze nemen ivm arbo, als je pauze begon moest je pauze klokken in de kantine, als je weer begon met werken moest je weer inklokken op je afdeling. Het kwam er dus vaker op neer dat je van kantine naar je afdeling was aan het lopen om in te klokken en dan werd je door een klant iets gevraagd die je dan ging helpen, kwam je 16 minuten nadat je pauze had geklokt op je afdeling en klok je weer in, wordt je pauze dubbel afgeteld omdat je geen 15 minuten maar 16 pauze hebt genomen. Op den duur kwam het erop neer dat ik na 10 minuten pauze maar weer de kantine uitging omdat je anders weer te laat kwam en gezeur kreeg.

Ik ben tegen een 9 tot 5 mentaliteit, maar als je eerder naar huis gaat vind ik wel dat dat in overleg moet met collega's of manager of je moet een baan hebben waar je die vrijheid sowieso al krijgt. Een goede manager moet ook wel inzien als jij 3 keer in een week een uur overwerkt dat je dan echt wel een keer een dag 1,5 uur eerder naar huis mag gaan maar helaas zijn er ook die het uiterste eruit willen persen en daardoor alle menselijkheid overboord gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00

hneel

denkt er het zijne van

Het ligt denk ik heel erg hoe de sfeer is binnen een bedrijf. Hoe betrokken de werknemer zich voelen bij het bedrijf. Als men het idee heeft van "we zijn met zn allen het bedrijf en het gaat om ons brood", dan is men eerder bereid om even de schouders er onder te zetten als dat nodig is, dan wanneer men zich als "ondergeschikten" behandeld voelt.

Er kan ook een heel verschil bestaan in hoe men met werktijden om gaat. Bij het ene bedrijf krijg je een opmerking van je baas als je 5 min te laat komt. Bij een ander bedrijf hoor je niks als je vanwege file een half uur later komt, vooral als je baas in dezelde file heeft gestaan. Dan spreekt het vanzelf dat je die tijd 's middags in haalt. Daar hoeft dan niet eens over gesproken te worden. Dat doe je dan uit jezelf.

Het hangt er natuurlijk wel veel van af in hoeverre je je werk zelfstandig kan doen of dat anderen je vaak "nodig hebben".

Tenslotte lijken sommige werkgevers soms te vergeten dat werknemers ook nog een leven naast het werk hebben. Als de baas dan zelf iemand is voor wie zijn werk alles is, kan dat botsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 21:47

Mfpower

In dubio

9 tot 5 is m.i. wel een beetje een productie mentaliteit. Dit is het geval wanneer het aantal uren gewerkt rechtstreeks in verband staat met de productie. Bijvoorbeeld lopende band, die moet 24 uur per dag draaien. Ook in een winkel ben je gebonden aan openingstijden.

In mijn vakgebied (software engineering) werkt het gewoon niet zo. Vaak is er een denkproces waar je in zit of je bent wat aan het uitzoeken. Soms heb ik gewoon 's morgens zoveel uitgewerkt en dan zit ik om 16:00 een uur te wachten tot ik naar huis kan. Omdat veel werkzaamheden een bepaalde tijdspanne innemen is het voor mij raar om om 16:00 nog aan een nieuw ontwerp te beginnen terwijl ik daar eigenlijk gewoon een paar uur voor nodig heb. Soms is het ook andersom. Je bent op dreef en je gaat later naar huis. Ook zijn er momenten op de dag waarbij ik productiever ben dan op andere momenten (ben zelf vooral een avondmens) en daar zijn de kantoortijden voor mij ook al niet geschikt voor.

Maar helaas, moet toch in het keurslijf van 9 tot 5 of zelfs van 8 tot 6. Een 40 uur contract vind ik eigenlijk ook een beetje raar in mijn geval. Ik zou liever per klus betaald krijgen en (evt onbetaald) vakantie hebben tussen 2 klussen in. Of gewoon naar huis gaan.. Maar ja.. En dat terwijl ik in minder tijd waarschijnlijk hetzelfde voor elkaar zou krijgen. Maar omdat je zo 'vastzit' in die uren werk ik heel ineffecient. Laat mij lekker 's middags van het weer genieten en 's avonds laat thuis nog ff klussen en dan is het ook gedaan. Maar daar is geen ruimte voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 15:50
9 tot 5..... Is erg branche afhankelijk. De productie moet bijvoorbeeld gewoon door gaan.
En er zijn genoeg bedrijven met een "slechte" planning. Dus de ene week uit je neus vreten en twee weken later retedruk....
Andere takken als in de accountancy gaan ze er vanuit dat je toch een productiviteit haalt van 90%. En geloof mij, dat is best veel. Die mensen draaien vaak 9 á 9,5 uur om toch "8" uur productief te krijgen. In de ICT kun je veel zaken makkelijk laten liggen tot een volgende dag, of vanuit huis nog een en ander doen.
Maar ik denk ook dat je "9 tot 5 mentaliteit" symbolisch moet zien als bereidheid tot overwerk.
Ik heb vele jaren bij de overheid rondgelopen als gedetacheerd medewerker en overwerk... wat is dat?
Ik werk van 8.15 tot 17.00 en als ik om 17.00 weg kan, dan ben ik ook weg. (Ben ook ICT-er)
Als er over gewerkt moet worden, dan ben ik altijd bereid!
9 tot 5 mentaliteit is pas lastig als je afhankelijk bent van collega's die dus absoluut niet bereid zijn om dat extra metertje te lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Patten op 19-06-2006 23:30 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij mijn vorige werkgever was een 9-5 mentaliteit ook niet echt handig (of gewenst). Programmeerwerk, vaak bij klanten onsite, ik heb daar onzalige uren gemaakt (een keer 32 uur in een weekend :X) De andere kant op was niet de bedoeling. Het was dus wel de bedoeling dat je veel overwerk draaide (onbetaald!) maar het was niet de bedoeling dat je op rustige dagen (onbetaald) een uurtje eerder naar huis ging. Zo'n instelling (van de werkgever) vind ik kwalijk.

Ik zit nu gelukkig beter. Een 9-5 mentaliteit is nog altijd niet gewenst, het bedrijf is van origine Amerikaans en daar zijn ook veel kantoren, alsook over de rest van de wereld, dus als je eens een vergadering hebt met mensen in een andere tijdzone is het niet handig als je zegt "5 uur, ik ga naar huis". Overwerk is nog altijd niet betaald (behalve als je een verzoek indient, maar dat wordt tegenwoordig alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen gehonoreerd) maar daar staat dan wel tegenover dat je uren geklokt worden en het geen probleem is als je meer gewerkte uren later vrij neemt, dus uiteindelijk gewoon 40 uur per week werkt.
Uiteraard is dat veel prettiger. Een werkgever die alleen neemt maar niet geeft zou ik absoluut niet meer willen hebben, en als het in een sollicitatiegesprek erop komt dan zou ik ook heel duidelijk maken wat ik er van vind (uiteraard afhankelijk van hoe dringend ik een baan nodig heb O-) )

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 19:47

zomertje

Barisax knorretje

Dat is voor mij het belangrijkste: het moet van twee kanten komen. Mijn vrije tijd is me lief maar als het gewoon een keer zo uitkomt dat het moet, dan moet het :) Ik moet zeggen dat het bij mijn huidige werkgever eigenlijk wel goed werkt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 21:38
Als ik lees: Geen 9-5 mentaliteit, dan denk ik altijd dat ze bedoelen:
We willen graag dat je overwerkt maar we betalen je er niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 07-06 22:35
Geen 9-5 mentaliteit is inderdaad een dooddoener. Ik vind het ook gewoon irritant als dat er staat. Zet dan gewoon neer "Hart voor de zaak" of "bereid net dat beetje meer te doen als de situatie daarom vraagt" vervolgens vind ik het wel passend als er dan direct een tegengewicht gegeven wordt. Door iets te zeggen over de compensatie, indien aanwezig, er is voor extra inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Toos en Bep schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:21:
Als ik lees: Geen 9-5 mentaliteit, dan denk ik altijd dat ze bedoelen:
We willen graag dat je overwerkt maar we betalen je er niks voor.
Dat is ook wat bedoeld wordt, maar je kunt de signatuur van de werkgever herkennen in dat soort kretologie. Mijn arbeidsovereenkomst bevat gewoon de aanhef: "U treedt in dienst voor veertig uur per week, met dien verstande dat van U verwacht wordt dat U meer werkt indien dit redelijkerwijze noodzakelijk kan worden geacht." Dat komt er dus in de praktijk op neer dat je zo'n 45-50 uur per gemiddelde week draait, een normaal aantal uren voor een beginnend advocaat. Onbetaald natuurlijk, althans niet in geld, wel indirect, want je doet het natuurlijk om medewerker te worden.

Ik zie zelf 'negen-tot-vijf-mentaliteit' altijd als synoniem voor 'niet-mijn-pakkie-an', een beetje de sfeer die bij veel overheidsorganisaties hangt: als je maar de dag doorkomt en het dossier waar je mee bezig bent valt net op de grens van een werkdag, dan laten we de 'klant' toch nog lekker even tot morgen wachten? Het feit dat de klok vijf slaat wil niet zeggen dat het werk dan ineens X plaatsen achteruit gaat in prioriteit. Bij veel mensen heerst de opvatting dat ze alleen hun best hoeven te doen voor de baas, en niet voor de klant, de baas betaalt acht uur per dag, dus om vijf uur kan de knop om. Daar kan ik echt van balen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Overwerk wordt bij mij 1-op-1 gecompenseerd met vrije uren. Verder zijn begin en eindtijd vrij, zolang je dus gemiddeld de 40 uur per week maar haalt. Dat versta ik onder 'geen 9 tot 5 mentaliteit'. Elke andere vorm is misbruik, tenzij je salaris stiekem al compenseert voor 40+ werkweken. Het mijne doet dat niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Maar vaak wordt er door een werkgever ook misbruik van gemaakt. Owh, jij wil graag werken want de banen zijn niet zo dik gezaaid? Nou, dan moet je wel wat meer doen dan die 40 uurtjes. Voor de werkgever lekker goedkoop, kan ie met minder mensen meer werk laten verzetten. Overwerk mag nooit structureel zijn, incidenteel kan het voorkomen. Dus eigenlijk zou het moeten gaan over 'hart voor de zaak' En dat mag ook best gewaardeerd worden :)

En als het dan normaal is dat je 45 tot 50 uur per week maakt dan mag je wel een behoorlijk salaris ontvangen imho :) Soms is het voor het opbouwen van een bedrijf vast ook nodig, maar dan moet er wel wat tegenover staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ik ga naar mijn werk wanneer ik wil, ik ga weer naar huis wanneer ik wil, maar ik zorg dat het resultaat van mijn werk goed is. Ik zie deze situatie als een luxe omdat het vaak niet zo werkt. Zeker in het midden- en kleinbedrijf wordt de 'prikklok' er maar al te vaak bijgehaald. Voor sommige werkzaamheden werkt dat beter en sommige mensen vinden het zelfs prettig. Dat lijkt me niet verkeerd.

En ik herhaal uit een ander topic: Het gaat om geven en nemen. Flexibiliteit die van twee kanten komt geeft een goede verhouding en loyale werknemers en werkgevers. Wanneer één van de twee partijen zich op de regels beroept, is de kans groot dat de ander dat ook doet. Maar laten we wel zijn, uiteindelijk heb je natuurlijk wel gewoon een zakelijke relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 13:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Roenie schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:00:
Ik ga naar mijn werk wanneer ik wil, ik ga weer naar huis wanneer ik wil, maar ik zorg dat het resultaat van mijn werk goed is. Ik zie deze situatie als een luxe omdat het vaak niet zo werkt.
Same here, voor beide zinnen. En ik werk bij een van de grotere werkgevers in de techniek, waar je eigenlijk van 9 tot 4 aanwezig moet zijn (zogenaamde blokuren). Ik begin vaak later, en werk lang door. Ik heb tijdenlang gemiddeld 50(+ dan ook vaak) uur gepakt en nu doe ik het even iets rustiger aan. Dat betekent niet dat er minder uit m'n handen komt, maar m'n baas weet dat ik niet om half 11 binnenkom en dan om 5 uur weer pleite ben. Hij rekent me dan ook af op het geleverde werk, niet op de aanwezige uren. M.i. is er een groot verschil tussen aanwezigheid en productiviteit. M'n projectleider zegt ook gewoon "Als jij bepaalde taken liever thuis doet, omdat je bijvoorbeeld niet gestoord wordt door collega's of telefoon, doe dat dan". Dan kan ik gewoon een dagje thuiswerken en als het lekker weer is met de flaptop op het balkon. ;)

Ik heb ook een hele zwik 9-tot-5-collega's, die kijken daar maar vreemd tegenaan. Mijn reactie: Ga naar de baas en regel dit dan ook voor jezelf, en loop niet zo te kankeren. Maar nee, daar poept men voor in den broeck. Ik heb het gevoel dat het veel, zeer veel mensen niet gaat om hoe goed ze het zelf hebben, zolang anderen het maar net zo slecht hebben. Jammer.

Ik ben ook van mening dat managers die 9-tot-5 met alle mogelijke moeite enforcen, gewoon domme micromanagers zijn: Ze hebben geen grip of kunnen geen sturing geven aan het grotere geheel, dus gaan ze maar doen of ze druk zijn met de kruimeltjes die overblijven.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Er zit overigens wel een verschil inderdaad tussen verschillende functies.

Bepaalde functies die bekleed je. Als in, de aan die functie gekoppelde verantwoordelijkheden vervul je, no matter what. Kan 20 uur kosten, kan 60 uur kosten. Niet ons probleem.

En bepaalde functies die doe je. Als in, je werkt 40 uur, soms als het moet doe je is wat meer met een beetje mazzel met compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Laatst online: 21-05 13:53
Een "9 tot 5 mentaliteit" met mate, is juist goed voor wergever en werknemer.

Je dwingt mensen hun werk te plannen en alleen over te werken als het echt nodig is. Niets is zo vervelend als zinloos overwerken. Daarentegen is een enkele keer overwerken om een klus af te maken prima en goed voor de teamgeest.
Op overwerkte werknemers zit niemand op te wachten.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoewel ik nog studeer (Industriële Automatisering, ik ga vanaf augustus een half jaar stage lopen), weet ik nu al dat ik echt niet kan aankomen met een 9 - 5 mentaliteit. Het zal bij de functies die er voor mij in het verschiet liggen regelmatig voorkomen dat ik aan productielijnen moet werken in een fabriek, en die zet je niet zomaar stil. Ik zal dus regelmatig buiten kantooruren moeten gaan werken, so be it. Maar als je het werk leuk vind, helpt dat al een heel stuk.

Imho is de vraag of je een 9-5 mentaliteit hebt ook indirect de vraag of je gedreven bent en plezier hebt in je vak. Als je het niet leuk vind, hou je het ook niet vol.

En hoe vinden jullie eigenlijk op welke manier overuren gecompenseerd (zouden) moeten worden? Confusion noemde een 1 op 1 compensatie met vrije uren. Dat lijkt me de meest praktische manier, maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijkheid krijgen om die vrije uren ook te gebruiken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Tijd en/of geld vind ik een nette compensatie.

Mijn werkgever vergoed overuren met 125%.
Als je tijd voor tijd uitgekeerd wilt krijgen, dan krijg je nog steeds 125%, echter de laatste 25% als geld.

[ Voor 63% gewijzigd door The - DDD op 20-06-2006 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:56

Cyphax

Moderator LNX
paulhekje schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:27:
Een "9 tot 5 mentaliteit" met mate, is juist goed voor wergever en werknemer.

Je dwingt mensen hun werk te plannen en alleen over te werken als het echt nodig is. Niets is zo vervelend als zinloos overwerken. Daarentegen is een enkele keer overwerken om een klus af te maken prima en goed voor de teamgeest.
Op overwerkte werknemers zit niemand op te wachten.
Ik heb zo weleens stage gelopen bij een (gigantisch) bedrijf dat zelf een 9-tot-5-mentaliteit had. Het is aan een kant wel prettig om te weten dat je elke dag om 17:00 uur (ongeveer) klaar bent maar ik werk nu bij een kleiner bedrijfje (klein... 1/3e van het personeel ben ik) en ik heb helemaal geen 9-tot-5-mentaliteit heb ik wel gemerkt. Ik vind het veel fijner om iets af te kunnen maken en een half uur of een uur later naar huis, dan m'n werk om 17:00 neergooien en de volgende dag weer op moeten pikken, dat kost ook tijd en het is niet prettig (vind ik).
Het is natuurlijk wel een goed idee om vantevoren in te schatten of je iets absoluut NIET af kunt krijgen voor 17:00 of 18:00, ik ga ook niet tot 20:00 blijven zitten steeds.
Het record dat we hier gemaakt hebben was voor een hele belangrijke deadline... 2:00 's nachts gingen we naar huis. :X
Wordt wel gewaardeerd overigens, dat vind ik ook wat waard. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik werk bij een midden/klein bedrijf, zoveel werknemers en werkplekken hebben we dus niet.

Standaard kantoortijden, dus van 9 tot 5 met eigenlijk weinig kans tot overwerken (op mijn werk na....netwerk/systeem beheer en alles wat met ict te maken heeft.....).

Ik ben zelf ook tegen een van 9 tot 5 mentaliteit alleen als dat nu eenmaal je werktijden zijn....

standaard bij ons is het zo : mensen komen rond 08:50 / 08:55 aan en vertrekken tussen 17:00 en 17:10.

Mijn tijden : 08:45 ~ 08:55 tot 17:10 ~ 17:30

de enige reden van die werktijden wordt bepaald door het systeem...als wij om half 5 een crash hebben kan het zomaar voorkomen dat ik tot half 7 op mijn werk zit, voordeel daarvan is dat mijn eten dan door mijn werkgever betaald wordt + dat ik 120% uitbetaald krijg of een extra vrije middag krijg.

Dit jaar is dat ook redelijk vaak voorgekomen dat ik nogal wat langer hier op kantoor zat, waardoor ik nu ook 3 keer op vakantie kan (kwa overuren en gemaakte inkomsten + vrije dagen)
Mij hoor je niet klagen over een 5 tot 9 mentaliteit, echter vind ik wel dat je idd bereid moet zijn dat de kans eventueel bestaat voor overwerk, echter denk ik ook dat dat bij heel veel mensen echt geen probleem is.

Editje :

Reactie op hierboven : Ik ken dat, 2 jaar terug een flinke crash gehad wat resulteerde in 3 uur 's nachts :) hoefde de volgende dag niet te komen werken omdat het zo laat was geworden, echter ik stond om kwart voor negen weer op de stoep :+ 2 vrije dagen + 12 uur overwerk uitbetaald gekregen :)

[ Voor 12% gewijzigd door KatirZan op 20-06-2006 10:46 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:14
Ik heb een 'uren per maand' mentaliteit. Kom je aan je uren is alles goed. Werk je over, fijn. scheelt je de volgende maand. werk je te weinig? inhalen de volgende maand. En er zijn grenzen tot 30 uur verschil waarna er wordt ingegrepen.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 19:18

Eijkb

Zo.

Ik ben bij mijn vorige werkgever opgestapt wegens het tijdsgebonden karakter van het werk. Vooral bij mijn detachering in Belgie heb ik daar last van gehad, ze werkte daar nog met de prikklok. Had je een dag niets te doen, moest je toch je 8,5 uur maken. Was er een dag een groot probleem werkte we soms wel 24 uur aan een stuk (kernautomatisering bij een bank) en die uren kon je dan wel weer verwerken in de rest van je aanwezigheid, maar door de relevantie van je aanwezigheid met het oog op mogelijke problemen en het te kort aan ruimte in het rooster had je daar in de praktijk niet te veel mogelijkheden voor. En overwerk werd dus niet uitbetaald, dat moest zelf verwerkt worden in vrije tijd. Dan heb je dus een situatie waarbij overwerk soms gewoon moet maar waar dit niet altijd gecompenseerd kan worden. En natuurlijk zit je daar als "ingehuurd specialist" en de werknemers van het bedrijf zelf vinden het niet leuk als jij, als duurbetaald externe, effe een middagje vrij neemt.

Ik hou zoizo niet van het bijhouden van roosters, gewerkte uren e.d en daar ben ik in die carriëre ook altijd slordig in geweest... ten koste van mezelf. Ik werkte gewoon wanneer er gewerkt moest worden en dat was in 80% meer dan de gefactureerde uren. En geen manager die daar oog voor had, die bekeek alleen de ingevulde uren aan het eind van de maand. Dat vind ik dus een slechte situatie, alhoewel het gedeeltelijk dus aan mezelf lag.

Tegenwoordig werk ik thuis met een vast maandloon. Daarvoor ben ik wel 24 uur per dag verantwoordelijk voor de systemen en wat andere werkzaamheden maar als het draait, dan draait het en kan ik evt. best een paar uur per dag effe met de hond naar het bos of de vrijdagmiddag in de kroeg gaan zitten. We vullen geen uren in, hebben geen vooropgezet aantal vakantiedagen en dergelijke. Gewoon een x bedrag per maand en daarmee moet ik doen wat er te doen valt. De ene week is dat 100 uur, de andere week 20. Héérlijk! Vooral nu de zomermaanden weer beginnen merk je dat het rustiger wordt en dan werk ik dus niet zoveel.

En thuiswerken he... zorgen dat je tegen 15:00 klaar bent met de standaard werkzaamheden en lekker het WK kijken :+ Af en toe tot 22:00 nog de mail checken en die behandelen en je weet dat je de volgende dag tot 10:00 in je nest kan blijven liggen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Ik hou er ook niet van die geen 9-tot-5 mentaliteit en ik hou overigens ook niet van de wel 9-tot-5 mentaliteit :P . Het ene betekent idd lang onbetaald overwerken, het andere betekent stoffige sleur en om 17:01 wegwezen.

Overigens werk ik zelf vaak van 10 tot de volgende vergadering(tm) of nog iets later. Dat is pas relaxed, want dan reis je namelijk in volledig lege treinen / bussen of over een lege snelweg ipv douwen en duwen in de spits. Dat laatste kost trouwens pas productiviteit. Vroeger moest ik van mijn baas er om 9 uur zijn en geen minuut later. Dan ben je dus elke ochtend al bekaf van de spits voor je nog moet beginnen, laat staan de weg terug weer. Dat ga ik ook nooit meer doen. Elke dag om 6:30 opstaan en als je mazzel hebt om 20:00 uur thuis. Buh.

Nee mijn huidige deal is prima. Ik werk overdag, 's avonds, weekend, 's nachts, wanneer er maar wat voor bij komt. Dat is het fijne van de moderne tijd imo en werkt idd helaas niet overal maar ik vind het heerlijk :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het verschil is natuurlijk wat er om 17:00 aan de hand is. Sta je dan al 5 minuten met je jas te wachten bij de deur of ben je al sinds 15:30 als een razende non-stop met 2 handen bezig om 17:00 te kunnen rennen voor de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:13
Als geen 9 tot 5 mentaliteit inhoud dat je af en toe moet overwerken als het echt moet,dat ben ik er voor. Maar ik heb op stages wel meegemaakt dat bij een project van 4 weken,sommige in week 2 al zaten te overwerken,en dat gebeurde vaker. Dat zou ik dus absoluut niet doen. Dan moet er maar beter geplanned worden.
Op een stage werd ook gewerkt met hele flexibele werktijden. De een begon om 8:00 en ging om 16:00 weg en de ander begon om 10:30 en ging 18:30 weg. Ook besloten mensen vaak dat ze thuis gingen werken. Of gingen ze vandaag een half uurtje eerder weg en haalde ze dat in de rest van de week in. Dat werkt mijn inziens totaal niet lekker. Je weet nooit wanneer iemand aanwezig en/of waar je iemand kan bereiken,hoogst irritant.
Doe mij maar gewoon 9 tot 5 en alleen in hoge nood overwerken. Dan weet iedereen ook gewoon waar hij aantoe is.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 00:09
De een begon om 8:00 en ging om 16:00 weg en de ander begon om 10:30 en ging 18:30 weg.
Dit zijn wel erg grote verschillen, bij mijn stagebedrijf kan ik kiezen voor een begin tijd tussen 8 en 9 uur (met bijbehorende eindtijd tussen 16:30 en 17:30) Op deze manier is iedereen er iig tussen 9:00 en 16:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik heb zelf geen 9-5 mentaliteit. Ik werk gerust door, alleen moet het inderdaad van beide kanten komen. Ik heb een tijdje terug zelfs tot 11 uur 's nachts nog doorgewerkt (stage als ICT medewerker). ;)

Hiervoor werkte ik bij de Boni (supermarkt) als vakkenvuller. Daar had ik dat wel. Maar dat kwam vooral, omdat als je 2 minuten te laat kwam, dan werd je flink afgebrand, terwijl je meestal wel onbetaald overwerkte (half uur langer ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8888

Ik kijk hier uit op de parkeerplaats, begin wisselend tussen 7 en 9, en eindig ook wisselend.. hangt van mijn werkzaamheden af. Maar ik zie hier echt stipt 12.01 mensen vertrekken, die komen dan stipt 12.45 weer aan. En om 16.01 vertrekken die mensen weer..

Of ze hebben niks te doen, of ze hebben een hekel aan hun werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:27
LauPro schreef op maandag 19 juni 2006 @ 17:46:
Hoe kijken jullie over het algemeen naar "geen 9 tot 5 mentaliteit"?
9 tot 5 mentaliteit wordt vaak afgeschilderd als een probleem van de werknemer, maar je kunt het ook omdraaien en het een probleem van de werkgever vinden: "werkgever heeft teveel werk, maar onvoldoende capaciteit om dit op te lossen (en niet de wil om het op te lossen) dus verwacht werkgever van het personeel dat ze overwerken". Het liefst dan ook nog zonder dat de werknemer er geld of compensatieuren voor terugkrijgt.
De dooddoeners "geen 9 tot 5 mentaliteit" of "flexibele instelling" in een vacature doen mij altijd terugdeinzen, want het zegt meer over de werkgever dan de werknemer.

En ja, ik heb een 9 tot 5 mentaliteit (en ik werk maar 80%) en niemand heeft daar problemen mee, want ik heb m'n werk op tijd af en doe zo nu en dan wat werkzaamheden thuis in de avonduren. Overwerk is overigens nooit gestimuleerd bij mijn huidige werkgever. Als je overwerk hebt, dan heb je een probleem in je planning was altijd het credo, want niemand hoeft over te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Echt zelf je werktijden bepalen en thuis weken lijkt mij eigenlijk ook super. Ik ben toch wel braaf genoeg om netjes mn uren te maken :P Want ik heb zelf een hekel aan mensen die echt de kantjes eraf lopen.

En wie weet kan ik ooit in de toekomst nog de kunstenaar uit gaan hangen :P Dan ben ik echt eigen baas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:26

Tuxie

En WeL nU!

biobak schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:48:
[...]

9 tot 5 mentaliteit wordt vaak afgeschilderd als een probleem van de werknemer, maar je kunt het ook omdraaien en het een probleem van de werkgever vinden: "werkgever heeft teveel werk, maar onvoldoende capaciteit om dit op te lossen (en niet de wil om het op te lossen) dus verwacht werkgever van het personeel dat ze overwerken". Het liefst dan ook nog zonder dat de werknemer er geld of compensatieuren voor terugkrijgt.
De dooddoeners "geen 9 tot 5 mentaliteit" of "flexibele instelling" in een vacature doen mij altijd terugdeinzen, want het zegt meer over de werkgever dan de werknemer.

En ja, ik heb een 9 tot 5 mentaliteit (en ik werk maar 80%) en niemand heeft daar problemen mee, want ik heb m'n werk op tijd af en doe zo nu en dan wat werkzaamheden thuis in de avonduren. Overwerk is overigens nooit gestimuleerd bij mijn huidige werkgever. Als je overwerk hebt, dan heb je een probleem in je planning was altijd het credo, want niemand hoeft over te werken.
Helemaal mee eens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Laatst online: 07-06 18:04
Ik werk bij een start-up en daar verwachten ze gewoon dat je je meer dan 110 procent inzet voor het bedrijf. Overwerk wordt niet betaalt, en als er deadlines aankomen maak ik makkelijk 60-70 per week.

Ik heb een 40 u/p/w contract en overwerk wordt niet betaalt. Ik merk het wel in mijn salaris wat ongeveer 800-1000 euro hoger is dan het merendeel van mijn oude klasgenoten. In mijn contract staat ook dat ik tussen 10 en 4 op kantoor moet zijn. Voor de rest kan ik het erg flexibel in plannen. Sommige dagen draai ik 12 uur en dan kan ik , in overleg met mijn manager, een halve dag vrij nemen. Als ik erg veel overwerk, dan kan ik buiten de boeken om ook wel eens een vrije dag krijgen.

Mijn targets zijn erg hoog. te hoog voor een 40urige werkweek. Maar als je ze haalt, staat daar meestal een mooie bonus tegenover. Dit stimuleert mij meer om extra energie in mijn werk te gooien en tsja...ik hou gewoon van mijn werk ;) Neem het ook graag mee naar huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Op zich vind ik een 9 tot 5 mentaliteit af en toe ook wel goed.

Bij mijn huidige klant mag men zelf bepalen wanneer je begint en weggaat. Geen controle whatsoever. Vanwege het verkeer beginnen een hoop mensen vroeg, 6 uur ofzo. En die gaan weg om 2 uur. Veelal zijn dat mensen die je dan na 2-en nodig hebt. Ben je pas volgende ochtend weer aan de beurt. En dat is ook zonde van de tijd. Kan me wel voorstellen voor die mensen dat het voor hun handiger is om buiten de files om te rijden, maar productief gezien is dat niet handig. Vooral omdat je redelijk afhankelijk bent van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ik heb het 2 maanden gedaan.
7:00 beginnen en 15:30 naar huis.

Ik kon het eigenlijk gewoon niet. Maar het was dat of 2 uur extra per dag in de file staan. Lekker tussen Amersfoort en Amsterdam vast staan. Na die 2 maanden heb ik bij een andere klus gezeten die op 30 minuten afstand zat. Dat was zo'n opluchting. Ik ging echt kapot van die gekke werktijden. Gewoon omdat ik 's avonds te lang bleef zitten en 's ochtends er weer zo vroeg uit moest.

Veel koppijn gehad in die 2 maanden ook.

Nu lig ik 's ochtends een uur in de trein, werk, en lig weer een uur in de trein. Zit nu in Utrecht vlak bij het Utrecht Centraal. Heerlijk is dat, niet hoeven autorijden. Ja het is soms wel irritant al die mensen om me heen, maar het scheelt me gewoon 2 uur verplicht concentreren (auto rijden) per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb weleens gewerkt op een kantoor waar iedereen wél de 9 tot 5 mentaliteit.
En dan bedoel ik dus dat iedereen om 5 voor 5 z'n jas aanheeft en alles voor de volgende dag liet liggen.
Ikzelf wilde dan mijn werkzaamheden wel even afmaken, maar was een uitzendkracht dus werd vriendelijk verzocht om ook naar huis te gaan. Vreselijk :/

Soort ploegendienst zonder andere ploegen.
* anandus werkt liever op werk-tempo dan op tijd-tempo.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tja 9 tot 5 mentaliteit. Het hangt een beetje af van de persoon en van hetgeen wat die moet doen.

Als ik iedere dag administratief werk moet verrichten dan zakt mij de moed in de schoenen en zou ik ook gewoon mijn tijd uitzitten en naar huis vluchten. Moet ik een technisch probleem oplossen dan heb ik er geen moeite mee om van 9 tot 9 te werken (moet wel niet te vaak gebeuren :P ). Ik heb echt geen moeite met overwerken zolang ik het leuk vind en er wat tegenover staat.

Als een werkgever met "geen 9 tot 5 mentaliteit" flexibel in werkuren bedoelt heb ik er geen probleem mee. Zolang er maar niet bedoelt wordt dat je meer werkuren moet maken en maar hetzelfde loon krijgt. Ik heb wel een hart voor hetgeen dat ik graag doe maar ik ben niet gek.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 20-06-2006 16:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mijn lijkt een niet 9 tot 5 baan niks... het lijkt mij heerlijk om uit je werk te komen en gewoon thuis er NIET aan te hoeven denken, iets wat me opschool best zwaar valt is dat sommige dingen thuis aan je blijven knagen, het leren moet je thuis doen, het is niet zo dat je gewoon X tot X doet en dan klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 00:09
het lijkt mij heerlijk om uit je werk te komen en gewoon thuis er NIET aan te hoeven denken
Het komt anders vaak zat voor dat als ik op de trein sta te wachten mij opeens de oplossing van een probleem te binnen schiet (die dan ook nog eens vaak een stuk eenvoudiger zijn dan wat je al geprobeerd hebt) die je dan ook meteen ff wilt uitwerken zodra je thuis bent (zodat je het niet weer vergeet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 18:33

EgoPro

Time is an illusion.

Hier is geen controle op de gewerkte uren. Het is ook zo dat ik regelmatig thuis werk en ik kan daar geen uren voor schrijven. Je wordt zelf geacht om daar verantwoord mee om te gaan.
Voor mijn werk ben ik regelmatig in het buitenland voor elke 3 dagen daar krijg ik een vrije dag. Dit ligt nergens vast en ik moet de hoeveelheid opgebouwde dagen zelf bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
1 iemand hier begint om 6u en werkt tot 15u, ander van 8tot4
werk zelf officieel van 9tot5,maar maak daar meestal maar 9.30 tot 17.30 van.
vrij vragen kan zelfs een dag van te voren nog, nooit geen probleem
ook als je iets hebt(smorgens ff iets halen ofzo) is dat geen probleem, ff belletje en het is geregeld.

zeer flexibel! , maak me nooit druk om de tijd in de file, het maakt toch niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Laatst online: 23-01 08:12
Deel uitmakend van de jongere generatie (die zou kampen met de 9-to-5-mentaliteit), moet ik zeggen dat ik geen probleem zou hebben met overwerken (als het moet enkele uren, als de nood daar is), zolang dat op een redelijke manier gebeurt: dus niet elke dag verplicht (als in: te veel werk dan er verzet kan worden), en ofwel extra uitbetaald of in betaalde vrije uren. Maar gratis overwerken, dat zou ik enkel in hoogstnodige gevallen doen (dus een kwartiertje doorwerken om het laatste papierwerk op orde te brengen, zodat je in de morgen met iets helemaal nieuws kan beginnen, natuurlijk zou dat op een maand tijd wel wat uitmaken, maar ik vind dat je voor een kwartiertje dat je zelf doorwerkt, niet speciaal betaald hoeft te worden, eerder een gezonde werkmentaliteit). Ik begrijp best dat managers niet blij zijn als je te laat bent, maar hier ben ik ook voor de redelijkheid: een kwartier te laat moet even vaak kunnen als dat er over gewerkt wordt, als daar een goede reden voor is (vastgelopen verkeer of eens slechter geslapen).

Het is inderdaad geven en nemen, ik ben zeker niet te beroerd om te geven, maar ik wil daar wel iets voor terugkrijgen in de vorm van vrijheid (in uren, maar evengoed in omgang (als in: gezonde werksfeer)), geld, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102582

Ik werk in een roosterdienst waarin het rooster een zekere flexibiliteit is om eerder en later te gaan/komen.( 40 uurs rooster met 36/ 38 uurs aanstellingen) Zolang je maar voor de briefing van een dienst aanwezig bent.

Bij mijn vorige werkgever heb ik geholpen om een GSM provider in de lucht te krijgen voor een bepaalde datum. Daar draaide je soms ook wel meer dan 12 uur op een dag. Na het project maakte mijn managers er ook echt geen probleem van als je daarna wat flexibeler met je tijd omging. (thuiswerken en compenseren van uren.) Grappig was wel dat op een soortgelijke afdeling maar andere technologie, die mentaliteit er wel was bij het management maar totaal wat anders van hun personeel verwachte.

Als ik de zin geen 9-5 mentaliteit lees in een advertentie vind ik het meer iets zeggen hoe het bedrijf over zijn werknemers denkt. Het spreekt een vorm van wantrouwen uit over je personeel. Het we verwachten dat je overwerkt maar je krijgt er niets voor, is een mogelijkheid maar dat is een kwestie van in je CAO kijken of de afspraken goed maken met je werkgever.

Ik heb een keer een advertentie gezien voor een functie die in een 24 uurs rooster vervuld werd en dan vroegen ze geen 9-5 mentaliteit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Grappig dat de mensen van nu zo anders aankijken tegen een regeltje 'geen 9 tot 5 mentaliteit'. Voor mijn gevoel betekend het niets anders dan je flexibel opstellen en mag je er dan vanuit gaan dat je, daarmee niet suffe, werkgever dat ook doet.

Ik zie het probleem niet zo persoonlijk. Moet zeggen dat ik ook deze week echt veel teveel heb overgewerkt. Maar goed, ik heb wel graag een klant tevreden ipv werk af te raffelen. En het gaat me dan dus om de klant en niet zozeer de werkgever. Samen met je collega's ben je een bedrijf. Samen verdien je elkaars salaris en samen zorg je ervoor dat er geld verdiend wordt.

Wanneer je bijvooorbeeld al moeite hebt met een uurtje langer dan doe je voor mijn gevoel het verkeerde werk. Begrijp me niet verkeerd, vrije tijd en beetje nachtrust zijn heel belangrijk. Maar als ik het gemiddelde pak van dit draadje dan krijg ik het idee dat de meerderheid liever gewoon 2400 gestort krijgt aan het eind van de maand zonder er te moe van te worden. Wellicht is het de verwende jeugd van tegenwoordig ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:45

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

OzBoz schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:45:
...

Wanneer je bijvooorbeeld al moeite hebt met een uurtje langer dan doe je voor mijn gevoel het verkeerde werk. ...
Even deze zin er uit lichten. Hier denk ik dat ook wel een deel van het probleem zit. Ik wil best wat extra doorwerken, maar dan moet ik wel gelukkig zijn met mijn werk. Ik denk dat de meeste mensen te weinig uitdagingen in hun werk tegenkomen, dat het daardoor een sleur wordt, en dan ontstaat er vanzelf een 9-5 mentaliteit.

Denk ik, als broekie zijnde ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 02:27

Mx. Alba

hen/die/zij

Bij ons (IT-afdeling van een groot internationaal niet-IT-gerelateerd bedrijf) is er ook niet zo een 9-5-mentaliteit. De support is open van 7:30 tot 20:00, en we zijn op den duur in vaste roosters gerold. Zo werk ik bijna altijd 7:30 - 15:30, en werkt een andere collega bijna altijd 13:00 - 20:00. Bijna niemand doet er moeilijk over om een paar minuten langer door te gaan, en daartegenover staat ook een bepaalde flexibiliteit van de andere kant. Heb je eens anderhalf uur nodig voor je middagpauze? Geen probleem, dan werk je een half uurtje langer door en klaar is Kees. Moet je eerder weg? Nou, dan begin je toch een half uurtje eerder, en kort je je middagpauze in tot een half uur, ben je een uur eerder weg. Dit alles natuurlijk wel in goed overleg met de collega's en de manager. Overuren worden niet aangemoedigd, en als je ze wel maakt dan kan je ervoor kiezen om ze te laten uitbetalen, maar men heeft liever dat je tijd voor tijd neemt.

Zo is er dus ook een collega die vrijwel elke dag een half uur eerder komt. Al die halve uren bijelkaar "teveel" worden niet genoteerd, maar als ze eens een halve dag nodig heeft, dan wordt daar ook niet moeilijk over gedaan. Er is echter wel een andere collega waar ik me eindeloos aan erger, want die heeft een 9:05 - 16:59 mentaliteit, als je begrijpt wat ik bedoel 8)7 Maarja, eikels kom je overal wel tegen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Mijn baas probeerde er ook een 9 tot 5 mentaliteit op na te houden. Wel wordt er tuurlijk verwacht dat als het nodig is eerder wordt begonnen en langer wordt door gewerkt. Na een discussie die ik met mijn baas had na de zoveeltste keer te laat komen is het gelukkig wat veranderd. Hij vond het niet zo leuk dat ik zei "Als jij wil dat ik precies om 9 uur begin dan ben ik ook precies om 5 uur weg."
Sindsdien niks meer gehoord als ik te laat ben.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Volgens mij kan ik uit dit topic wel een beetje uitmaken dat 'geen 9 tot 5 mentaliteit' eigenlijk wel een vorm is vorm modern ondernemen. Natuurlijk geeft het voor de werkgever absolute zekerheid als hij zeker weet dat zijn werknemers er zijn en dat hij tot op de minuut nauwkeurig de productie kan volgen. Maar in mijn ogen is dat voor 'de werknemers' een crime. (Direct hieruit volgt het vraagstuk of de commercie ten diensten van de productie staat of andersom.) Ik denk dat velen veel beter presteren als ze zelf tijd kunnen indelen e.d., er zullen natuurlijk ook altijd mensen zijn die daar totaal niet meer om kunnen gaan. Het leven is nu eenmaal niet tot op de minuut nauwkeurig in te roosteren naar mijn idee en dat moet je dan ook helemaal niet zo willen. Natuurlijk wel een zekerheid hebben wanneer iets *af* is (deadline).

Veel argumenten die je dan vaak hoort is 'luiheid', 'niet zakelijk', 'geen hart voor de zaak', maar dat zijn naar mijn idee toch altijd noodkreten om het zo gebruikelijke 9-5 regelement in stand te houden. Wat overigens imo steeds meer gaat rammelen als je kijkt naar 'nieuwe' economieën waar men veel meer kijkt naar de productiviteit van een persoon ipv het aantal uren dat 'ie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Laatst online: 07-06 01:49

Gerco

Professional Newbie

Mijn vorige werkgever had daar wel leuke ideeën over:

- Van de werknemer wordt verwacht dat hij per dag minimaal 8 uur aanwezig is;
- Van de werknemer wordt verwacht dat hij incidenteel onbetaald overwerkt indien de situatie dit vereist;
- Alle overwerk (muv van avonduren bij de helpdesk) is per definitie incidenteel.

En dan gewoon rustig overwerk inplannen! Zo van: "We gaan volgende week woensdagavond lekker 's avonds een testavond houden, want we hebben geen tijd om overdag te testen". Ook dit valt natuurlijk onder incidenteel overwerk :X

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 22-06-2006 13:53 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Gerco schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:52:

- Van de werknemer wordt verwacht dat hij incidenteel onbetaald overwerkt indien de situatie dit vereist;
- Alle overwerk (muv van avonduren bij de helpdesk) is per definitie incidenteel.

En dan gewoon rustig overwerk inplannen! Zo van: "We gaan volgende week woensdagavond lekker 's avonds een testavond houden, want we hebben geen tijd om overdag te testen". Ook dit valt natuurlijk onder incidenteel overwerk :X
Met zo'n werkgever was ik op zoek naar ander werk. Waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Er staat niet voor niets in de eerste zin vorige werkgever :) Al had dat er niet zoveel mee te maken eigenlijk, dat lag meer aan de "iedereen is een nummer" mentaliteit.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Hij zegt "volgende week woensdag" dus is het incidenteel. Als het "vanaf nu elke woensdag" was geweest, dan was het structureel.

;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Mx. Alba schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:05:
Hij zegt "volgende week woensdag" dus is het incidenteel. Als het "vanaf nu elke woensdag" was geweest, dan was het structureel.

;)
Dat is op zichzelf inderdaad niet zo vreemd maar in combinatie met
weet ik genoeg..

Ik vind overwerken op zich helemaal geen punt maar als een werkgever het maar heel vanzelfsprekend vindt en het op die manier verwacht kan ie van mij een middelvinger krijgen. :)
Net zoals Gerco al zegt: voor zo iemand ben je geen werknemer maar een nummertje.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 22-06-2006 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Ze waren daar iig wel heel flexibel met de tijden, de regel was dat er tussen 8.30 en 17.30 minimaal twee personen op de afdeling aanwezig moesten zijn (development) voor vragen vanuit de helpdesk bijvoorbeeld.

We konden daarom ergens tussen 8.00 en 9.30 beginnen en tussen 16.30 en 18.00 weer weggaan. Alleen wel even overleggen met je collegas (we waren met 8 man) over de tijden uiteraard. Uurtje eerder weg kon ook wel, maar dan wel de dag erna inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Cyphax schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:10:
[...]

Ik vind overwerken op zich helemaal geen punt maar als een werkgever het maar heel vanzelfsprekend vindt en het op die manier verwacht kan ie van mij een middelvinger krijgen. :)
Net zoals Gerco al zegt: voor zo iemand ben je geen werknemer maar een nummertje.
Dat is natuurlijk kul. Er zijn gewoon beroepen waarin je je het niet kunt veroorloven je iets gelegen te laten liggen aan tijd, neem mijn geval, de advocatuur. Hoe erg jij je slaap ook op prijs stelt, een cliënt pikt het gewoon niet als jij een beroepstermijn laat verstrijken omdat je een stuk niet op tijd af hebt. Daar is gewoon geen discussie mogelijk. Er is geen inspannings- maar een resultaatsverbintenis: het moet af. Desnoods slaap je niet.

Van hard werken word je niet vies, en natuurlijk moet het niet structureel worden (ik kots ook van mensen die 'langer blijven zitten dan de baas omdat het moet' terwijl ze eigenlijk geen werk te doen hebben). Maar dat het in sommige situaties vanzelfsprekend is lijkt me ook vanzelf spreken (;))

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

nare man schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 18:32:
Er is geen inspannings- maar een resultaatsverbintenis: het moet af. Desnoods slaap je niet.
Uiteraard is dat zo en in zo'n geval is niemand te beroerd om over te werken, maar als je overwerk gaat inplannen ga je te ver als werkgever. Als je overwerk gaat plannen heb je te weinig mensen in dienst en moet je daar wat aan doen.

Daarnaast had deze werkgever ook erg de neiging om te zeiken als je te laat binnen kwam (ok, na 9.30 is ook erg laat) en een uurtje eerder naar huis was onmogelijk zonder verlof op te nemen of het weer in te halen. Regelmatig (zeker 1x per week) een (half) uurtje extra blijven zitten was normaal en je was een eikel als je dat niet deed, uiteraard was dat uitgesloten van compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Gerco schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 18:39:
[...]

Uiteraard is dat zo en in zo'n geval is niemand te beroerd om over te werken, maar als je overwerk gaat inplannen ga je te ver als werkgever. Als je overwerk gaat plannen heb je te weinig mensen in dienst en moet je daar wat aan doen.
Ligt eraan. Op het werk van mn schoonvader bijv. draaien ze op die afdeling nu allemaal elke dag 1 uur langer voor een periode van een maand (betaald overwerk). Voor dat extra werk is het niet handig om iemand extra in te huren, want tegen de tijd dat die ingewerkt is is het extra werk al weg. Imho is dat best een goeie regeling, met de mits dat er een einde zit aan de periode.

Bovendien, overwerk plannen om bijv. een server down te halen en er iets mee te doen lijkt me ook logisch. Dat wil je niet binnen werktijd omdat dan je hele bedrijf zonder wellicht noodzakelijke server zit en maar zit te duimendraaien tot de sysadmin er wat aan gedaan heeft. Dan kan je beter de sysadmin een uur of wat laten overwerken zodat er verder niemand last van heeft.

* feej heeft zelf niks met 9-tot-5, of maandag-tot-vrijdag. Ik ben helemaal ingesteld op de gezondheidszorg: zondagochtend half 7 is fine for me. Kheb niet eens een 40-uur-in-de-week instelling wat dat betreft. Wat ik wel heel erg heb is het "NU-EVEN-NIET" gevoel: op die ene avond dat ik gepland met de man op de bank kan zitten en film kan kijken, hoef je me niet te vragen om te gaan werken, dan houdt het gewoon even op. Vrije dagen zijn echt vrij, en op werkdagen wordt er echt hard gewerkt.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

fee-tje schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 18:44:
Voor dat extra werk is het niet handig om iemand extra in te huren, want tegen de tijd dat die ingewerkt is is het extra werk al weg.
Als dat toch best vaak voorkomt is bovenstaande een aardig argument van de werkgever om niemand extra in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nare man schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 18:32:
[...]

Dat is natuurlijk kul. Er zijn gewoon beroepen waarin je je het niet kunt veroorloven je iets gelegen te laten liggen aan tijd, neem mijn geval, de advocatuur
Da's heel leuk voor je, maar ik heb niet zo'n beroep. :)
Als het echt een onderdeel van je beroep is.. dan heb je dat geaccepteerd toen je eraan begon, neem ik aan. Ik bedoel, ik zou niet verwachten dat ik als chirurg gewoon van 9 tot 5 zou werken bij wijze van spreken. Als ik ergens servicemonteur zou worden, zou ik ook niet verwachten dat ik gewone werktijden heb. Maar dat weet je vantevoren en dan is het je eigen keuze.
Hoe erg jij je slaap ook op prijs stelt, een cliënt pikt het gewoon niet als jij een beroepstermijn laat verstrijken omdat je een stuk niet op tijd af hebt. Daar is gewoon geen discussie mogelijk. Er is geen inspannings- maar een resultaatsverbintenis: het moet af.
Grapjas. :P
Die verantwoordelijkheid ligt bij de baas, NIET bij mij. Als ik teveel werk heb of krijg, dan geef ik het wel door aan de baas hoor. Het is aan hem om daar iets mee te doen. En dit gaat niet over een gevalletje van een project wat teveel tijd kost maar een baas die gewoon van jou verwacht dat je meer werk doet dan jouw contract specificeert.
Desnoods slaap je niet.
Want overwerkte werknemers zijn veel productiever. :P
Van hard werken word je niet vies, en natuurlijk moet het niet structureel worden (ik kots ook van mensen die 'langer blijven zitten dan de baas omdat het moet' terwijl ze eigenlijk geen werk te doen hebben). Maar dat het in sommige situaties vanzelfsprekend is lijkt me ook vanzelf spreken (;))
Ik ben het helemaal met je eens, misschien heb je mijn post niet goed begrepen of heb ik 'm slecht verwoord. Ik ben echt niet vies van overwerken, sterker nog: ik maak zelden dagen van "maar" 8 uur, maar doe ik niet omdat de baas dat van mij verlangt. Als de baas dat wel van mij zou verlangen terwijl het niet nodig is (en ik heb het over het structurele), dan heeft de baas een probleem, maar ik niet. Ik ga geen verantwoordelijkheid nemen als de baas te beroerd is te zorgen voor een goede arbeidsbezetting in zijn bedrijf. :)
Dus dat er een project is waarbij je een keer langer moet werken, geen punt. Maar als ik 40 uur in mijn contract heb staan, dan hoeft de baas niet te verlangen van mij dat ik er 60 werk. Hij kan het vragen natuurlijk, ik ben de beroerdste niet, maar dan is de houding van de baas ook anders. En dat laatste is voor mij in deze absoluut het belangrijkst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb wel een 9 tot 5 mentaliteit, eigenlijk een 7 tot 4 mentaliteit maar ok. Ik wil gewoon optijd vertrekken naar huis nadat ik een hele dag op me knieen heb gezeten en verder geen uur langer door werken waarvoor je toch niet betaald krijgt. Kijk, als iets echt af moet voor een deadline zeg ik ok, maar een normale werkdag, nee...

En zo denkt me baas er ook over. Als stratenmaker is dat ook wel makkelijker opmat we werken voor een opdrachtgever als bijvoorbeeld de gemeente en die betaald je 8 uur per dag, niet meer, ookal werk je 15 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb geen 9 tot 5 mentaliteit, maar als het ff kan ga ik wel op tijd weg. Ik begin ergens tussen 7:45 en 8:30, en dan werk ik ergens tot half 5 / 5 uur. Pauze varieert tussen de 20 en 30 minuten.

Dus mijn baas mag niet klagen. Ik ook niet, want als ik een keertje een uurtje eerder weg wil kan dat vrijwel altijd zonder een vrij uur te schrijven.

Flexibel van beide kanten dus, en zo mag ik het graag hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Sinds mijn huidige werk heb ik geen 9 tot 5 mentaliteit meer omdat alle omstandigheden dit mogelijk maken.
• Zo mag ik thuis bepaalde dingen doen waardoor ik bij lekker weer overdag vrij kan zijn.
• Ik kan elk kwartier een bus naar huis pakken, zonder afhankelijk te zijn van iemand waarmee ik mee moet rijden.
• Ik heb geen vaste begin- en eindtijden en mag die dus helemaal zelf invullen.

Het is inderdaad herkenbaar dat veel bedrijven geen 9 tot 5 mentaliteit willen (al zie je het wel minder hoor, tegenwoordig) maar dan inderdaad wel zeuren. Bij mijn vorige werk werd door veel mensen overgewerkt om projecten af te ronden, maar die uren kreeg je vaak niet eens uitbetaald.

Overigens, waar ik nu werk is overheid, dus dat geeft ook wel iets aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
De Geen van 9 tot 5 mentaliteit Is bij ons erg breed. We hebben 3 productie afdelingen met gem. 5 mensen per afdeling met 2 Vrachtwagen/heftruckchauffeurs voor intern transport(ik ben er een van) Gezamelijk zijn wij verantwoordelijk voor 20 ton productie per dag. Hoe wij het doen maakt niet uit, als om half 5 alle productie maar in het centraal magazijn staat. Als het druk is of er is wat misgegaan in de productie of zieken dan word er van je verwacht dat je zonder mokken overwerkt, of als je het rustig hebt ga je iemand anders in de productie helpen die het knetterdruk heeft. Samen uit, samen thuis ;)

Je moet het ook doen als team. Maar loopt alles op rolletjes en je blijft anderhalf uur in de kantine blijft zitten ipv een half uur, een beetje darten kaarten of internetten. Geen probleem, zolang een collega er niet onder lijdt en de dagproductie de om half 5 de deur uit is, geen probleem. Laat het werk het toe en mijn collega kan het s'middags alleen wel af kan ik gewoon naar mijn chef toestappen en een half uurtje later mag ik naar huis.

Een zeer fijne manier van werken, het ene handje wast het andere handje :Y)
Natuurlijk wordt flexibiliteit goed beloont in de vorm van 150 E extra per maand (bovenop je normale overwerk uren.) :) EN iedere 2 maand een feestje/uitje enz..

[ Voor 11% gewijzigd door BAS80 op 24-06-2006 11:05 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Negentotvijfmentaliteit is een begrip wat mij persoonlijk vreemd voorkomt en de context waarin het gebruikt wordt is in mijn beleving altijd negatief. In mijn beleving staat het voor een individu wat niet collectief maar alleen individueel kan denken: "mijn werktijd zit erop dus ik ga naar huis en ik laat het team waar ik deel van uitmaak stikken". Die beleving is natuurlijk niet helemaal reeel want er zijn ook situaties waarin een werkgever continue een werknemer overvraagt zonder daarvoor te compenseren.

Ik laat het nooit zo sterk merken maar ik heb een bloedhekel aan gedrag waarbij mensen op een gegeven moment roepen dat ze naar huis gaan omdat hun tijd erop zit "en ik heb gisteren ook al overgewerkt". Deze situatie speelt dan wel op een operatiekamer of een operatieve dagbehandeling waar nogal eens geprobeerd wordt om ondanks grote uitloop op de planning een niet-spoedoperatie toch door te laten gaan omdat je anders de patient naar huis moet sturen. De uitloop kan een veelheid aan oorzaken hebben maar ligt vaak niet (alleen) bij de patient.

Als jonge specialist in opleiding is mijn eigen mentaliteit een "eerder dan op tijd tot het programma helemaal af is en de patienten pijnvrij op de afdeling liggen" -mentaliteit. Ik vind ook dat je je geen andere mentaliteit mag veroorloven in dit vak.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Zolang 't geven en nemen is vind ik het prima. Aan de andere kant is het soms lastig samenwerken met mensen die veel thuiswerken, of als de een 6-14 werkt en de ander 11-19. Maargoed, ook daar moet je wel uit kunnen komen.

Nu op mn afstudeerplek wordt alleen naar resultaat gekeken: ik ben volledig vrij om m'n tijd te bepalen (binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Bevalt me erg goed moet ik zeggen.

Overigens, je weet hoe je personeelsadvertenties moet interpreteren he: "geen 9-5 mentaliteit, mobiel, laptop en auto van de zaak" betekend eigenlijk "we bellen je 's nachts en in het weekend en verwachten dat je dan direct in de auto stapt om on-site te gaan werken" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Ik vind de mening van anderen dat je eerder naar huis kunt als je harder werkt eigenlijk van de zotten (tenzij je geen uurloon hebt). Dan werk je eigenlijk gewoon niet hard genoeg en zou je ook gewoon minder uren in je contract kunnen hebben. :P

Bij ons is er ook geen 9-5 mentaliteit, maar wij krijgen overuren gewoon betaald (mits je niet in een hele hoge salarisschaal zit ingedeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 14:56:
Ik vind de mening van anderen dat je eerder naar huis kunt als je harder werkt eigenlijk van de zotten (tenzij je geen uurloon hebt). Dan werk je eigenlijk gewoon niet hard genoeg en zou je ook gewoon minder uren in je contract kunnen hebben. :P
Je kunt ook zeggen dat als je moet blijven, je gestraft wordt voor je efficiëntie.

• Collega 1 werkt hard en efficiënt, houdt tijd over, en wordt 'bestraft' met extra werk.
• Collega 2 werkt langzaam en inefficiënt, komt tijd tekort en werkt dus over, en wordt 'beloond' met een bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 3431 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:18:
Overigens, je weet hoe je personeelsadvertenties moet interpreteren he: "geen 9-5 mentaliteit, mobiel, laptop en auto van de zaak" betekend eigenlijk "we bellen je 's nachts en in het weekend en verwachten dat je dan direct in de auto stapt om on-site te gaan werken" ;)
Zolang ik die auto, laptop en mobiel ook prive mag aanwenden vind ik het niet zo heel erg om ook af en toe mijn privetijd aan de zaak te spenderen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OzBoz schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 18:45:
Maar als ik het gemiddelde pak van dit draadje dan krijg ik het idee dat de meerderheid liever gewoon 2400 gestort krijgt aan het eind van de maand zonder er te moe van te worden. Wellicht is het de verwende jeugd van tegenwoordig ;)
Ik heb zelf meer de indruk vanuit de praktijk dat jongeren (lees tot ca. 30 jaar) juist veel bereider zijn om over te werken dan de senioren die gewoon hun contract uitzitten tot hun 60-65ste en alles wel best vinden. Zeker als ze kinderen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gerco schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 13:52:

Gewoon niet komen. Dit soort praktijken zijn echt niet wettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:21:
Gewoon niet komen. Dit soort praktijken zijn echt niet wettig.
Gaat er niet om dat het wel of niet wettig is. Werken bij een bedrijf betekent meer dan alleen de uren vergoed krijgen die je maakt. Kan best zijn dat je misschien voor 32 uur in je contract hebt staan, maar dat als je het uurloon vergelijkt met andere bedrijven je wel voor 60 uur 'verdient'. Alleen kijken naar een tijdstip is imo zwart-wit denken en biedt geen enkele mogelijkheid tto flexibiliteit.

In sommige sectoren is er helemaal geen flexibiliteit nodig (bijv. buschauffeur of docent). Daar heb je gewoon een vast rooster met bedrag X per maand. Maar in de ICT, als systeembeheerder om maar te noemen. Daar wordt gewoon van je verwacht dat 'de gebruikers' bij onderhoud geen last ondervinden. Dus dat moet buiten kantooruren of in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 14:58

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Mijn vorige werkgever had het ook over een 'geen 9 tot 5 mentaliteit'. Prima. Op een gegeven moment om 17.30 stond de algemeen directeur voor mijn neus (aantal werknemers: ~300). Of ik nog even snel dit en dit wilde doen. Ik meldde hem dat ik al aan het overwerken was om alles netjes achter te laten omdat ik die avond op vakantie zou gaan. Nee dit was spoed, dus afmaken. Ikke met hart voor de zaak mijn vakantie verschoven naar de andere ochtend. Geen punt.

Krijg ik nadat ik een week terug ben van vakantie een telefoontje. De directeur, of ik even bij hem langs wilde komen. Ik denk: die bedankt mij nog even voor die extra inspanning en het verzetten van mijn vakantie. Kom ik bij hem op kantoor, liggen mijn urenlijsten op zijn bureau. Krijg ik een donderspeech dat ik te weinig werk. Tikt hij 6 of zeven dagen aan van de afgelopen twee maanden. Hier heb je maar 7 uur gewerkt en hier ook en hier ook en hier ook, etc. En hij kijkt me vervolgens vragend aan. Toen ik op die lijsten keek bleek dat ik op de dagen die hij had aangewezen gewerkt had tot 16:59, 16:58, 16:55 etc. Eerder dan 5 voor vijf zat er niet tussen. Ik wees hem erop dat ik wel om 7:30 e.d. begonnen was en dus voor al die dagen meer dan 8 uur had gemaakt. Maar dat introduceerde hem dus geen ene zak. Je werkt van 8.30 tot 17.00 uur. En als jij voor 17.00 uitklokt heb je te weinig gewerkt.

Ik heb hem gemeld dat ik voortaan geen minuut na 17.00 meer werk en geen minuut voor 8.30 binnenkom. Dat vond hij een foute instelling, waarop ik hem de schuld gaf van die instelling en of hij niets beters te doen had dan het moreel van zijn werknemers onderuit te schoffelen.

Mijn jaarcontract werd een paar maanden later ineens niet meer voor de vierde keer verlengd. Heel gek. Ben blij dat ik weg ben bij die slavendrijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
boppert schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:03:

Mijn jaarcontract werd een paar maanden later ineens niet meer voor de vierde keer verlengd. Heel gek. Ben blij dat ik weg ben bij die slavendrijver.
Ietwat offtopic, maar je werd al genaaid door die slavendrijver: na 2 jaarcontracten ben je "automagisch" in vaste dienst
als ik me de regels goed herinner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:35:
[...]
Gaat er niet om dat het wel of niet wettig is. Werken bij een bedrijf betekent meer dan alleen de uren vergoed krijgen die je maakt. Kan best zijn dat je misschien voor 32 uur in je contract hebt staan, maar dat als je het uurloon vergelijkt met andere bedrijven je wel voor 60 uur 'verdient'. Alleen kijken naar een tijdstip is imo zwart-wit denken en biedt geen enkele mogelijkheid tto flexibiliteit.

In sommige sectoren is er helemaal geen flexibiliteit nodig (bijv. buschauffeur of docent). Daar heb je gewoon een vast rooster met bedrag X per maand. Maar in de ICT, als systeembeheerder om maar te noemen. Daar wordt gewoon van je verwacht dat 'de gebruikers' bij onderhoud geen last ondervinden. Dus dat moet buiten kantooruren of in het weekend.
Maar daar hoort gewoon een vergoeding tegenover te staan, of betaling of vrije uren, als dat zo gepland wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iva_Bigone schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:11:
[...]

Ietwat offtopic, maar je werd al genaaid door die slavendrijver: na 2 jaarcontracten ben je "automagisch" in vaste dienst
als ik me de regels goed herinner
3 jaarcontracten moet dat volgens mij zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:16:
[...]
3 jaarcontracten moet dat volgens mij zijn. :P
Je hebt gelijk, ik ben maar ff gaan zoeken:
http://www.cnv.nl/phpbb/v...&postorder=asc&highlight=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Sjezus, wat een verhaal boppert. Dan zou ik ook zeer rap uitkijken naar een ander baantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:13:
[...]
Maar daar hoort gewoon een vergoeding tegenover te staan, of betaling of vrije uren, als dat zo gepland wordt.
Dat ligt aan de sector. Persoonlijk gaat het me om het eindresultaat en de weg daar naartoe is minder relevant. Als de werkgever zoals die van boppert eist dat je uiterlijk om 8:30 op je werk bent en minimaal 17:00 weer weg bent is er een andere situatie. Daarom ben ik zelf tegen dat soort kloksystemen waar mensen tot op de minuut na vastgenageld worden.

En het is heel simpel: als je je op geen enkele manier kan conformeren aan dit soort mentaliteiten dan moet je zelf gaan ondernemen. Dan bepaal je zelf wanneer je gaat werken en kan je in overleg met je eventuele werknemers je eigen draai eraan geven.

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n fan van dit soort vaste stramienen. Het ligt aan de situatie, er zijn mensen die gewoon van 5 tot 9 productiewerk willen doen en daarna klaar. Dan moet je idd als werkgever (als dat dus het contract is) tegemoedkomen als die persoon meer werkt dan die vaste bloktijd. Maar persoonlijk heb ik veel liever om iemand een vaste prijs te geven per project. Of hij er dan 10 uur of 100 uur over doet maakt mij dan eigenlijk niet zoveel uit, de prijs+deadline staan vast. Natuurlijk gaat dit niet op voor alle projecten, als werkgever wil je soms wat meer zekerheid. Maar ook dan zou ik overwegen om bijv. een 32-uurscontract + bonusregeling te maken. Waarbij je met de bonussen maximaal het extra bedrag dat tegen de vaste 32 uur staat kan verdienen per maand.

Je moet mensen blijven motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
LauPro schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:35:Gaat er niet om dat het wel of niet wettig is. Werken bij een bedrijf betekent meer dan alleen de uren vergoed krijgen die je maakt. Kan best zijn dat je misschien voor 32 uur in je contract hebt staan, maar dat als je het uurloon vergelijkt met andere bedrijven je wel voor 60 uur 'verdient'. Alleen kijken naar een tijdstip is imo zwart-wit denken en biedt geen enkele mogelijkheid tto flexibiliteit...
De werkgever is er zelf bij dat hij 32 uur in het contract zet natuurlijk. Klagen dat medewerkers zich daar dan ook aan houden vind ik niet opportuun. Daarbij komt dat iemand die voor 32 uur kiest en het niet erg vind om meer te werken, waarschijnlijk wel voor een 40-urig contract was gegaan. Ten slotte is die persoon mischien wel zo goed in zijn of haar werk dat het hoge salaris gerechtvaardigd is.
boppert schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:03:
Mijn vorige werkgever had het ook over een 'geen 9 tot 5 mentaliteit'.

Knip

En als jij voor 17.00 uitklokt heb je te weinig gewerkt...
Wanneer er geen 9 tot 5 mentaliteit heerst, dan hoef je ook geen prikklok te hebben. Wat dat betreft had je met je eerste contract al onraad kunnen ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik wist ook niet echt wat ik moest denken bij een 9 to 5 mentaliteit maar toen ik mijn eigen winkel had met eigen personeel kwam ik er op eens achter. Ik had een jongen in dienst met absoluut een 9 to 5 mentaliteit. Hij was er exact om 9 uur, geen minuut te vroeg of te laat, nam om 1 uur stipt een half uur pauze en was stipt om 1:30 weer terug en als het 5 uur was stopte hij met alles waar hij mee bezig was en ging hij snel naar huis. Hier kan ik absoluut niet tegen (maak iig af waar je mee bezig bent en die pauze kan als het druk is ook wel eens een half uurtje later), hij heeft dan ook zelf ontslag genomen na 2 weken omdat hij naar zijn zin te veel moest overwerken en dat hij in de bouw meer verdient als in mijn winkel (duh) (hij heeft 3x tot 6 uur moeten blijven en heeft het gewoon betaald gekregen). Persoonlijk begin ik liever een uurtje later en stop ik ook een uurtje later en overwerken is voor mij geen probleem, ik heb het in mijn ogen dan ook niet, hij wel...

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:37:
[...]
Maar persoonlijk heb ik veel liever om iemand een vaste prijs te geven per project. Of hij er dan 10 uur of 100 uur over doet maakt mij dan eigenlijk niet zoveel uit, de prijs+deadline staan vast. Natuurlijk gaat dit niet op voor alle projecten, als werkgever wil je soms wat meer zekerheid. Maar ook dan zou ik overwegen om bijv. een 32-uurscontract + bonusregeling te maken. Waarbij je met de bonussen maximaal het extra bedrag dat tegen de vaste 32 uur staat kan verdienen per maand.

Je moet mensen blijven motiveren.
Als je een vaste prijs per project wil dan moet je geen werknemers nemen, maar freelanchers ofnog beter andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4V3 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:38:
Ik wist ook niet echt wat ik moest denken bij een 9 to 5 mentaliteit maar toen ik mijn eigen winkel had met eigen personeel kwam ik er op eens achter. Ik had een jongen in dienst met absoluut een 9 to 5 mentaliteit. Hij was er exact om 9 uur, geen minuut te vroeg of te laat, nam om 1 uur stipt een half uur pauze en was stipt om 1:30 weer terug en als het 5 uur was stopte hij met alles waar hij mee bezig was en ging hij snel naar huis. Hier kan ik absoluut niet tegen (maak iig af waar je mee bezig bent en die pauze kan als het druk is ook wel eens een half uurtje later), hij heeft dan ook zelf ontslag genomen na 2 weken omdat hij naar zijn zin te veel moest overwerken en dat hij in de bouw meer verdient als in mijn winkel (duh) (hij heeft 3x tot 6 uur moeten blijven en heeft het gewoon betaald gekregen). Persoonlijk begin ik liever een uurtje later en stop ik ook een uurtje later en overwerken is voor mij geen probleem, ik heb het in mijn ogen dan ook niet, hij wel...
Die jongen doet niks fout als hij zijn werk naar behoren uitvoert. Dat jij zijn werkzaamheden niet binnen zijn werktijd kunt plannen is natuurlijk niet zijn fout.

Bij een hele hoop functies voor lageropgeleiden heerst een 9 tot 5 mentaliteit met meestal gewoon prikklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb ook geen 9 van 5 mentaliteit, maar soms drukken werkgevers het zelf bij de werknemers in hun maag. En wel om de meest trieste redenen.

Ik heb pauze, en is rete ongezellig in de kantine, enkel gezeur en gezeik, dus ik ga maar terug naar me werkplek, en ga weer aan m'n werkzaamheden beginnen (kantoor baantje).
Op een goed moment, moet ik iemand hebben die mij een order heeft gegeven, want ik kon niet verder. Ik bellen naar z'n toestel, wordt niet opgenomen, ik zoeken door het bedrijfs, nergens te vinden. Aangezien ik niet verder kon, en toch 15 mins van m'n pauze had ingeleverd, dacht ik zo van: nou, dan maar even buiten een peuk roken.

Ziet de directeur mij dus staan roken buiten, en krijg de wind van voren, met de mededeling: Onder werktijd wordt er niet gerookt. Dus ik leg uit dat ik niet verder kon met m'n werkzaamheden, en toch 15 mins pauze had laten schieten, ik wel vond dat dat gerechtvaardigd was. Hij vond permanent van niet.

Heb hem toen een brief gegeven waarin ik het nog eens netjes had uitgelegd, waar niet op gereageerd werd.

Als ik een kwartiertje langer bleef om dingen af te ronden, schreef ik ze niet eens. Ben ik ook direct mee opgehouden. Overwerken deed ik vanaf dat moment ook niet meer. Onder werktijd wordt er niet gerookt, dus vrije tijd is rooktijd, dus in rooktijd wordt er niet gewerkt. Simpel.

Paar weken later zijn collega's bij de directeur gaan aandringen voor een gesprek, omdat hun het oncollegeaal vonden dat ik niet meer overwerkte, dus ik op gesprek.

En dan krijg je te horen dat ik geen ambtenaren instelling moest hebben. Was toen wel uitgesproken enzo, dus probleem was verholpen na het gesprek.

Het is gewoon dat werkgevers denken dat werknemers alles slikken, en dan heb je aan mij gewoon een verkeerde. Overwerk, geen probleem mee, werd ook altijd als eerste gevraagd, omdat ik eigenlijk nooit nee zei.

Maar als er dan zo gereageerd wordt, houd het gewoon snel op. Ik ben werknemer, en geen slaaf. Als een werkgever zo met z'n personeel omgaat, moet ie niet achteraf gaan lopen zeiken dat mensen zich niet betrokken voelen, of geen hart voor de zaak hebben, als het andersom ook niet gedaan wordt.

Werken is leuk, maar moet leuk blijven. En ik werk om te leven, en niet andersom.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Anoniem: 15354 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 17:35:
[...]
Als je een vaste prijs per project wil dan moet je geen werknemers nemen, maar freelanchers ofnog beter andere bedrijven.
Daar heb je gelijk in, alleen in sommige situaties wil zowel de werkgever als 'werknemer' wat meer zekerheid en dan kan er natuurlijk best een arbeitscontract worden opgesteld. Andere bedrijven in dienst nemen lost het probleem natuurlijk niet op, dat is puur het verschuiven van verantwoordelijkheden.

@RaZ: Op het eerste gezicht vervelend incident, echter als je niet binnen hun straatje past dan moet je daar niet gaan werken. De werkgever stelt een aantal eisen, daar kan je mee akkoord gaan of niet. En in het uiterste geval (als je geen geschikte werkgever kan vinden) moet je zelf iets gaan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik ben blij dat ik lekker flexibel mijn tijd mag indelen (ingenieur).

Ik moet van 9 tot 15 aanwezig zijn, behalve op vrijdag, dan van 9 tot 12. De overige uren mag ik zelf rond die vaste uren indelen. Soms werk ik dan ook 11 uur en de andere dag heb ik zoiets; hee het is mooi weer, ik ga lekker naar huis! Vooral op vrijdagen is dat natuurlijk erg fijn.

Als ik dit topic zo lees vind ik het niet zo gek dat veel mensen die mentaliteit ontwikkelen. Als je overwerk niet opschrijft omdat het niet zo veel is en dan een veeg uit de pan krijgt als je een keer wel voor jezelf iets meer tijd nodig hebt...

Ik kan mijn werk zelfs doen als ik tegen een griepje aanzit en me echt beroerd voel, maar als mijn baas me die 5 minuten extra surfen of dat extra bakje koffie (ik noem maar wat) niet zou gunnen, dan zou ik prompt naar huis gaan als ik me ook maar een beetje minder zou voelen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
LauPro schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:30:...@RaZ: Op het eerste gezicht vervelend incident, echter als je niet binnen hun straatje past dan moet je daar niet gaan werken. De werkgever stelt een aantal eisen, daar kan je mee akkoord gaan of niet...
Herstel, tegenstrijdige eisen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Meestal wordt met geen 9 tot 5 mentaliteit bedoeld dat:

Als een klant iets moet hebben of iets moet bepaalde dag afwezen, dat je dan doorwerkt om het af te krijgen en eerder begint, waarbij overuren etc gewoon werden vergoed.
Dit was dus prima.

Tegenwoordig is het dezelfde definitie, behalve, dat ze geen toeslagen meer willen betalen en puur tijd voor tijd willen geven.
En ja, geen 9 tot 5 mentaliteit, betekent ook, dat de werkgeven ook geen 9 tot 5 mentaliteit van betalen moet hebben.
Het moet van 2 kanten werken, veel werkgevers willen tegenwoordig uren elektronisch klokken, zodat het allemaal superstrak genoteerd wordt. Echter, dat heeft als gevolg, dat werknemers ook meer op de kleintjes gaan letten en vaak letterlijk 17:01 al weg zijn.

Zelfde verhaal als Raz eigenlijk zet, werkgevers die op de kleine minuutjes gaan letten, gaan ipv bezuinigen meer geld kwijt raken.

Tip voor werkgevers: Wees flexibel met dag indelen, ga niet zeuren over paar minuutjes en dan gaan je werknemers ook niet moeilijk doen.

[ Voor 16% gewijzigd door bangkirai op 03-07-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:26
Waarom geen 8 tot 5 mentaliteit?
Of krijgen jullie allemaal doorbetaald in de pauze?

Ik werk 8 uren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

* Mx. Alba werkt 7 uren per dag. Leve Frankrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Yohost! schreef op maandag 03 juli 2006 @ 12:58:
Waarom geen 8 tot 5 mentaliteit?
Of krijgen jullie allemaal doorbetaald in de pauze?
Pauze is ter ondersteuning van je werk. Als jij van mening bent dat je geen pauze nodig hebt dan zou ik maar eens met je baas gaan praten. Al hoewel er soms weinig onderling te regelen valt ivm de arbowet
Ik werk 8 uren!
Afhankelijk van wat voor een werk je doet kan ik me die mentaliteit voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Tja...vind het wel grappig. Ik ging naar het uitzendbureau voor wat vakantiewerk, en ze hadden wat in een of andere stinkfabriek. Ik werd gewaarschuwd: géén 9 tot 5 mentaliteit! Vervolgens hangt er daar een inklokapparaat en krijg je pas betaald als je een uur geheel hebt gewerkt (dus 5 uur en 59 minuten werken=5 uur betaald) :X

Dit meer als annekdote om even aan te geven dat het ontbreken van die mentaliteit vaak alleen wordt aangehaald om slechte planning en "uitbuiting" te coveren...

[ Voor 3% gewijzigd door sjaakaq op 03-07-2006 16:46 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1 2 Laatste