Blijkbaar hadden ze er niet zo op gerekendBart-01 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:55:
[...]
Tsja dan hebben ze bij UPC niet goed nagedacht over hun product. Iemand kiest immers niet voor een 20Mb abo om alleen maar wat te browsen / emailen, dat kun je namelijk prima met een 4Mb abo....
Dat de snelheid onder de 10% (met nntp verkeer) zakt is wel heel droevig, want op hetzelfde moment haal je nog wel de volle snelheid met http verkeer....
Maar er zijn ook mensen die incidenteel wat downloaden en dat graag op dat moment snel willen hebben en daarvoor een snelle lijn nemen. Een andere groep is die veel willen downloaden en daarom een snelle lijn nemen.
Veel downloaden kan ook op een 8Mb verbinding natuurlijk, dus het is niet gezegd dat alle 'veel downloaders' 20Mb hebben. En het is niet gezegd dat iedereen die 20Mb heeft een 'veel downloader' is. UPC/Chello kan de 20Mb wel geintroduceerd hebben voor de mensen die af en toe iets snel willen hebben in plaats van veel downloaden. Maar verwachten konden ze het wel natuurlijk
Je kan alleen van een 'cap' spreken als:Powermage schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:06:
Tuurlijk is prio geven normaal, echter wanneer je verkeer gewoon een periode lang 'strak' tegen een bepaalde limiet aan staat valt het voor mij niet meer onder prio maar onder een cap, en dat doet UPC dus wel degelijk.
- Het constant tegen een bepaalde maximale snelheid zit, dus 's avonds en 's ochtends gelijk.
- Je iedere avond tussen exacte tijdstippen dit merkt dat het van maximaal naar 10% schiet en weer terug.
De vraag is wat is nog acceptabel aan snelheid met deze priorisering van verkeerstype. Als het soms zakt naar 60% voor een half uurtje in de piektijd is het misschien meer acceptabel. Maar de hele avond en het hele weekend ook overdag + avond op 10% is wel 'vrij heftig' ja.Punica- schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:06:
[...]
Ben ik met je eens.
Maar (nofi) dit is veroorzaakt door versatel, welke mongool brengt 'r nou een 20Mbit abbo voor 30 euro op de maand en verwacht dan niet dat dat enorm heavy leechers aantrekt.
Chello rekent dan nog een 'redelijke normale' prijs voor 20mbit, maar naar mijn mening nog steeds veel te laag, het is iig blijkbaar niet genoeg om het netwerk dusdanig op orde te houden dat men die 20Mbit ook kan (/mag) gebruiken.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.