Aanschaf laptop voor school/gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mvdlaak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12-2025

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke lappy om te gebruiken voor school/gamen. Ik ga Communication & Multimedia Design volgen dus ik zal geregeld met Photoshop/Flash/Dreamweaver/Director en bij tijd en wijle ook 3dS Max te maken krijgen. Verder speel ik nogal wat grafisch sterke games.
Ik zal ook in Utrecht gaan studeren wat mij een reistijd van ongeveer 2,5 uur per keer oplevert.. (jaja 'n kamer vinden in Utrecht is niet makkelijk..) Dus de accu moet ook minstens 2,5 uur meegaan ('t liefst langer ivm vertragingen).
Nu heb ik echt geen verstand van laptops. Als ik kijk naar de specs weet ik niet waar ik op moet letten. Veel termen zijn mij ook vreemd.

Bijvoorbeeld de Acer 5652WLMi lijkt mij wel wat. Deze heeft 'n dual core cpu, maar de kloksnelheid is niet super. De HD draait op 5400 toeren, dit is toch erg laag? En de Geforce GO 7600 is ook ietwat minder dan de Radeon X850 XT die ik nu heb in m'n desktop ;) .

Is dit nou bijvoorbeeld een erg goede laptop in zijn soort waar ik 4 jaar mee vooruit kan. Is het verschil tussen een Lappy en 'n desktop pc (heb nu 'n Athlon64 3200+ 1gig Ram) qua snelheid erg groot en zal ik gewoon moeten wennen aan 'n lappy?

Verwijderd

Wat is je budget?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 17:20 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Over de CPU: verkijk je niet op de lage kloksnelheid. Een Core Duo op 1,66GHz is waarschijnlijk vergelijkbaar in snelheid met je desktop CPU.
De HD is bij mijn 5672WLMi (vergelijkbaar met de 5652WLMi alleen een andere grafische kaart) de beperkende factor. Eventueel zou je die kunnen vervangen door een 7200rpm, wat ik ook zou doen als de laptop mijn enige computer zou blijven. Maar het is ook weer niet zo dat hij extreem traag is, het is nog niet zolang geleden dat 4200rpm voor een laptopharddisk standaard was.
De grafische kaart is op zich prima geschikt voor de recente games, vooral omdat je op een laptop meestal op een lagere resolutie speelt. Ik ben zelf niet ontevreden over de ATI Mobility Radeon X1400, die is nog een behoorlijk stuk trager dan de GF Go 7600. Verwacht echter niet de hoogste 3DMark scores. Voor af en toe gamen is het wel te doen.

Het verschil tussen een laptop en een desktop pc is steeds kleiner, maar verschil zal er altijd blijven. Toch kun je op de laptop die je noemt uitstekend werken met de genoemde applicaties mits je genoeg geheugen hebt. Ik heb het zelf uitgebreid naar 2GB.
Ik kan zeggen dat m'n Core Duo T2300 qua snelheid met Photoshop m'n voormalige Athlon 64 3000+ met gemak zou verslaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 14-06-2006 17:24 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 19:18
2,5 uur heen en 2,5 uur terug, of 1,25 uur heen & terug?

Verwijderd

Als 1849 niet te duur voor je is lijkt me de asus W3j wel wat voor je, kijk eens bij Laptops4U.
Dual Core, 14"widescreen, ATI X1600 met 256 mb (en 256 shared), 2048 mb intern geheugen en een 80 gb 7200 toeren HD. En bovendien met een nette tas en bluetooth muis!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
[oftopik] Waarom zou je eingelijk willen laptoppen in de trein ? Allemaal leuk en aardig hoor maar dan ben je hem op een dag zo kwijt en ik neem aan dat je niet uitgebreid je huiswerk in de trein gaat maken, ik zou het niet kunnen iig. Meestal zie je van die geeks in de trein zitten met hun laptop en dan starten ze als eerste patience op 8)7 [/oftopik]

Sony Vaio FE11M

Je zou hier eens kunnen kijken voor , leuke laptop maar je hebt verder niks verteld over je budget.

PSN: KeaveXL

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Sourcey schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 17:36:
2,5 uur heen en 2,5 uur terug, of 1,25 uur heen & terug?
Helaas dat eerste.. Ik woon in Rilland-Bath,.. en dat is 2,5 uur heen en terug naar Utrecht.. :+
@KeaveXL: Ik ben al 2x begonnen met een opleiding. En de eerste keer heb ik 'm niet gehaald vanwege het feit dat ik geen reet deed aan m'n huiswerk. De 2e keer was de opleiding niks,.. en deed ik wederom niks aan huiswerk. Nu zie ik in de trein een optie om eens een keer huiswerk te maken B) .. (uiteraard met een muziekje en In earbuds omdat je anders gek wordt van de herrie)

Die Sony Vaio ziet er inderdaad niet slecht uit. (Ik houd ook erg van goed design 8))
Wat betekent de "X-Black Dual Lamp LCD 15.4" TFT 1280x800 WXGA 72% Truecolor" (72% truecolor en X-Black Dual Lamp???)

M'n budget is echt maximaal 1400 euro,.. daarna zit ik het eerste kwartaal wel zonder boeken, maar dat zal dan maar moeten. Die heb je het eerste kwartaal toch niet echt nodig.. @Lammiee: 1800 is ietwat teveel dus... ;)

Edit: Wat zijn eigenlijk goede merken qua lappy's?

[ Voor 5% gewijzigd door Mvdlaak op 14-06-2006 21:13 ]

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Mvdlaak schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:13:
[...]

Helaas dat eerste.. Ik woon in Rilland-Bath,.. en dat is 2,5 uur heen en terug naar Utrecht.. :+
@KeaveXL: Ik ben al 2x begonnen met een opleiding. En de eerste keer heb ik 'm niet gehaald vanwege het feit dat ik geen reet deed aan m'n huiswerk. De 2e keer was de opleiding niks,.. en deed ik wederom niks aan huiswerk. Nu zie ik in de trein een optie om eens een keer huiswerk te maken B) .. (uiteraard met een muziekje en In earbuds omdat je anders gek wordt van de herrie)

Die Sony Vaio ziet er inderdaad niet slecht uit. (Ik houd ook erg van goed design 8))
Wat betekent de "X-Black Dual Lamp LCD 15.4" TFT 1280x800 WXGA 72% Truecolor" (72% truecolor en X-Black Dual Lamp???)

M'n budget is echt maximaal 1400 euro,.. daarna zit ik het eerste kwartaal wel zonder boeken, maar dat zal dan maar moeten. Die heb je het eerste kwartaal toch niet echt nodig.. @Lammiee: 1800 is ietwat teveel dus... ;)

Edit: Wat zijn eigenlijk goede merken qua lappy's?
Asus , Sony, Hp , Compaq en Toshiba zou ik tot de goedere merken laptops rekenen. Acer, Medion Packard Bell etc. de wat lagere klasse.

Over de Sony X-black schermen : Deze schermen hebben een extra lamp achter het tft scherm waardoor het beeld nog scherper/helderder/mooier is. Sony staat met deze schermen bekend als 1 van de betere laptop-scherm-makers.

PSN: KeaveXL

Verwijderd

Op de Dell insperion 6400 kan je zelfs langer dan 2,5uur game, bij normaal gebruik gaat de accu 4 uur mee. Voor 850,- heb je hem inclusief word 2002, powerpiont viewer, microsoft pictuer it, boekhoud programma money, en een soort lite versie van execl genaamd Microsoft Works Spreadsheet.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 22:34 ]

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Nee ik houd echt niet van Dell.. Heb een soort van persoonlijke afkeer voor Dell pc's ontwikkeld, zonder enige aanwijsbare reden,.. maar hij is er..
Ik vind de specs van de Inspire 6400 ook niet denderend.. Behalve als je een hoop duurder model 6400 haalt...

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Mvdlaak schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 22:44:
Nee ik houd echt niet van Dell.. Heb een soort van persoonlijke afkeer voor Dell pc's ontwikkeld, zonder enige aanwijsbare reden,.. maar hij is er..
Ik vind de specs van de Inspire 6400 ook niet denderend.. Behalve als je een hoop duurder model 6400 haalt...
offtopic :
das nou zo vreemd , ik heb dat dus ook :X die afkeer van dell, terwijl ik eigenlijk nooit wat met een dell te maken heb gehad :?

ontopic

de vaio is idd errug _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anders neem je niet zo'n grafisch sterke laptop, scheelt nogal in kosten en zorgt ervoor dat je tenminste écht huiswerk gaat doen in de trein ;)

🖥️ | 🚗

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14

ChangeLife4Ever

owned by above

Is dit niet iets voor je?

http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=116337&productType=1

Processor AMD Turion II 64 Mobile TL50
Processorsnelheid 1,6 GHz
Cache (L2) 1 MB
Geheugentype DDR2-533MHz
Geheugen 1 GB
Grafische kaart NVIDIA GeForce GO 7300 TurboCache
Videogeheugen 256 MB
Interface PCI Express x16

Heb je niet een bijzonder geweldige videokaart, maar ben je wel voor €1200 klaar en kan je tenminste nog boeken kopen en écht huiswerk gaan doen ;)

remember your end, someone owns us

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
LOL!
Ik moet natuurlijk niet beperkt worden tot het enkel maken van huiswerk.. Enige ontspanning op zijn tijd is uiteraard ook een must! Ik moet toch wel Patience kunnen spelen met een framerate van 521+ >:)

Maar ook met het oog op de toekomst wil ik toch wel een grafisch sterke lappy aanschaffen, ik ben best wel een fervent gamer en zeker is dat huiswerk heus niet het enige is wat er op gedaan gaat worden. Een laptop koop je ook niet elke dag dus het mag wel iets meer kosten om daarmee ook iets goeds in huis te halen waar je ook wat mee kan. En waar je ook een aardig tijdje mee vooruit kan.

Deze hebben wel wat:
De Vaio ziet er erg goed uit en heeft leuke specs maar geen DVI.
De Acer ziet er niet echt uit maar heeft ietwat leukere specs.

Maakt het veel (merkbaar) verschil om 1 gig DDR2 SDRAM of 2 gig DDR2 RAM te hebben, want verder zit er weinig verschil tussen deze 2 behalve 1usb slot en 'n S/PDIF uitgang.

Ik snap ook niet echt wat Windows Media Center op de Vaio doet aangezien deze geen tvkaart of dvi heeft (voor de leuke Bravia bijv.).

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Moet het per sé windows zijn? Kijk anders eens naar de Macbook Pro, kan eventueel ook met dual boot!

Heuj!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 12:29
Je wilt twee combinaties die niet echt mogelijk zijn in de praktijk :). Langere batterij-duur en een dikke videokart.
Ik heb zelf een IBM Thinkpad R40 voor schoolwerk gekocht (intel P-M 1,4, Ati 7500M, 512 MB). En een leuke AMD (2,7G Opteron, 1 Gig, Ati X700). Voordeel is, laptop is energie zuinig (5 uur op batterij), en als ik spelletje wil spelen doe ik dat thuis. Ik zou zelf lekker een rammelbak nemen van martktplaats en dan lekkere games pc er naast.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Euc- schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:51:
Moet het per sé windows zijn? Kijk anders eens naar de Macbook Pro, kan eventueel ook met dual boot!
3dS Max....
games....

Zucht... probeer nou niet altijd mensen over te halen :P dat proberen die mac-users altijd!! (jah.. zit op een school met HEEEEEL (te) veel macs)
Ik zou niet hopen op dualboot, en daarin tegen is een mac veel duurder en heb je ook nog eens veel minder keuze uit de grafschekaart (die voor max en games toch wel belagnrijk is)

/edit
ben het btw eens met termi boven me...
Maxen op een pc (en photoshop, aftereffect enz) is wel lekkerder op een pc hoor...dan hebben we het nog niet over gamen gehad.
Je werkt btw toch niet super effectief in de trein... vergeet het maar hoor om daar geconcentreerd te moddelen of een animatie te makjen (of te photoshoppen... wat voor een school ga je btw doen? ow ik zie het al... HKU!!! toch? (hier zit een IMT'er faculteit in hilversum (zit daar ook op kamers... kan het je zeker aanraden... reizen zuigt echt (veel tijd op))

[ Voor 40% gewijzigd door ixl85 op 15-06-2006 01:11 ]

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 09:01
Ik ben dit jaar ook begonnen met de opleiding Communications And multimedia design. Heb het eerste jaar er dus bijna opzitten. Hiervoor heb ik ook een laptop aangeschaft. Ik volg de opleiding in Leeuwarden en daar hebben ze een laptopregeling. Wat inhoudt dat school een deel van de laptop vergoed bij succesvol afronden van de studio.

Wat ik je in elk geval wil aanraden, zorg in elk geval voor een harde schijf met 128 MB, aangezien je ook met video zal gaan werken. Zorg dus ook voor een grote harde schijf.

En wat betreft die boeken die je het eerste kwartaal niet hebt...
Ik heb ook boeken gekocht dit jaar, heb ze het hele jaar nog niet ingekeken.

Huiswerk maken in de trein. Bij mij op de opleiding is het zo dat je het hele jaar door aan bepaalde projecten werkt in groepjes waar je van begin tot eind helemaal zelf moet realiseren. Je maakt veel gebruik van internet als naslagwerk en je moet heel veel dingen in overleg met je groep doen, dus huiswerk maken in de trein is er lang niet altijd bij. (Kleine dingetjes zijn er zo af en toe natuurlijk wel). Later in het project als je grafisch bezig moet enzo werk je veel met de muis en met zo'n crappy "on board" muis is het soms nou niet bepaald nauwkeurig werken.

p.s: Als je meer wil weten over de studie hoor ik het wel.

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Euc- schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:51:
Ja toch echt per sé windows. Ik ben al sinds Win 3.11 verknocht aan windows :/ ,.. Heb al een paar keer met 'n Mac gewerkt (ook op school met hoopjes Mac's), maar ik kan daar echt niet goed mee overweg. (de Mac gebruikers snapten er niks van, maar de chemie ontbreekt zal ik maar zeggen.)
Ik heb nog tot eind augustus om erover na te denken... Voorlopig zal ik de Asus en de Vaio in gedachten houden, en misschien zijn dan de prijzen ook alweer gezakt. Mits ik geen geweldige alternatieven vind die ik niet kan laten liggen...
(de komende vakantie zal ik ook wel meer gaan werken dus het budget kan misschien zelfs omhoog,.. als ik niet teveel van de geneugten des levens ga genieten deze vakantie)

Een rammelbak zit ik niet op te wachten aangezien alles wel lekker vlot moet draaien zonder dat ik de neiging krijg het ding uit/door 't raam te kieperen. In 't 2e jaar van die opleiding zal ik ook wel videobewerking voor m'n kiezen krijgen en dat lijkt me niet erg grappig op 'n trage lappy..

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
ixl85 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 01:05:
[...]
/edit
ben het btw eens met termi boven me...
Maxen op een pc (en photoshop, aftereffect enz) is wel lekkerder op een pc hoor...dan hebben we het nog niet over gamen gehad.
Je werkt btw toch niet super effectief in de trein... vergeet het maar hoor om daar geconcentreerd te moddelen of een animatie te makjen (of te photoshoppen... wat voor een school ga je btw doen? ow ik zie het al... HKU!!! toch? (hier zit een IMT'er faculteit in hilversum (zit daar ook op kamers... kan het je zeker aanraden... reizen zuigt echt (veel tijd op))
De laptop zal ook zeker op school gebruikt worden, daar er nooit genoeg computers zijn om iedereen ervan te voorzien. En als je op 'n computer zit, heb je nooit genoeg rechten om fatsoenlijk te kunnen prutsen.. En de touchpad gebruiken voor secuur werken zal vast nooit gaan... daar heb je toch van die leuke muisjes voor?

offtopic:
Ik heb eerst CMD gevolgd aan het St. Joost in Breda. Het eerste jaar 37 van de 43 vakken gehaald en daarmee maar 19 studiepunten gekregen (vanwege een regeling dat je alle vakken in een kwartaal moet halen voor je de ECTS krijgt), het gevolg is een negatief bindend studieadvies |:( .
Daarna in Tilburg op kamers gegaan en de opleiding Bedrijfskundige Informatica een half jaar gevolgd. Was helemaal niks voor mij en ben weer gestopt.

Nu wil ik dus weer CMD gaan doen aan de Hogeschool van Utrecht, kan het eerste jaar dus erg veel vrijstellingen verwachten, maar idd reizen zuigt echt heel erg en ben er nog niet echt zeker van... Ben er dus nog niet helemaal uit en dat is echt kut, want als ik 't nu verpest dan kan ik 't wel vergeten om ooit nog een diploma te halen...

Dusss om mijn tijfel wat te vergroten en mijn onwetendheid wat te verkleinen: wat is de IMT faculteit?

@Robbie T: HD met 128MB voor videobewerking? :9 Ik weet dus al min of meer wat CMD inhoudt,.. = best koel eh! :D Maar naast de kwartaal(groeps)opdracht krijg je toch ook veel individuele opdrachten die bij vakken horen?

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ixl85 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 01:05:
[...]

Ik zou niet hopen op dualboot, en daarin tegen is een mac veel duurder en heb je ook nog eens veel minder keuze uit de grafschekaart (die voor max en games toch wel belagnrijk is)
Dualboot is nu nog in betafase met BootCamp en dat zal vanaf de volgende Mac OS X versie een standaardonderdeel zijn. Je kunt er dus vanuit gaan dat native Windows draaien mogelijk is. Wat betreft de grafische kaart, die van de MacBook Pro is een ATI Radeon X1600, toch wel een behoorlijke grafische kaart en de MacBook Pro is op overige specificaties ook echt wel een behoorlijke laptop. Alleen valt hij wellicht buiten het budget van de topicstarter.
Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:28:
Deze hebben wel wat:
De Vaio ziet er erg goed uit en heeft leuke specs maar geen DVI.
De Acer ziet er niet echt uit maar heeft ietwat leukere specs.

Maakt het veel (merkbaar) verschil om 1 gig DDR2 SDRAM of 2 gig DDR2 RAM te hebben, want verder zit er weinig verschil tussen deze 2 behalve 1usb slot en 'n S/PDIF uitgang.

Ik snap ook niet echt wat Windows Media Center op de Vaio doet aangezien deze geen tvkaart of dvi heeft (voor de leuke Bravia bijv.).
DVI was voor mij een must, aangezien ik een DVI-only monitor heb, anders had ik ook de Vaio gekocht. De FE11M is alweer vervangen door de FE21M, met bijna dezelfde specificaties.

Het verschil tussen 1GB (wat ik in het begin had) en 2GB (wat ik nu heb) is wel merkbaar als je veel programma's tegelijk open hebt. Toch zou ik als ik nu een upgrade kon kiezen voor een 7200rpm ipv de 5400rpm harddisk gaan, want die brengt een grotere verbetering van de prestaties met zich mee.

De Acer ziet er imo ook echt niet supermooi uit, maar het kan altijd erger natuurlijk. Qua prestaties bevalt hij mij in ieder geval uitstekend. Vista draait lekker soepel en er is via bijvoorbeeld www.notebookreview.com een heel grote userbase waarin de nieuwste driverupdates bekend zijn nog voordat ze op de Acer site te vinden zijn. Ook een XP Prof en Vista installatie gaan soepel, alles tot en met de ingebouwde webcam en kaartlezer wordt standaard herkend.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 19:55

TMC

Mvdlaak schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 22:44:
Die Dell heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding van het moment en ik hoor er alleen maar goede geluiden over. Voor €1100,- kan je daar een laptop samenstellen waarbij misschien alleen Acer in de buurt komt qua prijs. Maar Dell is wel een beter merk dan Acer.

[ Voor 15% gewijzigd door TMC op 15-06-2006 01:54 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 01:38:
[...]
offtopic:
Ik heb eerst CMD gevolgd aan het St. Joost in Breda. Het eerste jaar 37 van de 43 vakken gehaald en daarmee maar 19 studiepunten gekregen (vanwege een regeling dat je alle vakken in een kwartaal moet halen voor je de ECTS krijgt), het gevolg is een negatief bindend studieadvies |:( .
Daarna in Tilburg op kamers gegaan en de opleiding Bedrijfskundige Informatica een half jaar gevolgd. Was helemaal niks voor mij en ben weer gestopt.

Nu wil ik dus weer CMD gaan doen aan de Hogeschool van Utrecht, kan het eerste jaar dus erg veel vrijstellingen verwachten, maar idd reizen zuigt echt heel erg en ben er nog niet echt zeker van... Ben er dus nog niet helemaal uit en dat is echt kut, want als ik 't nu verpest dan kan ik 't wel vergeten om ooit nog een diploma te halen...

Dusss om mijn tijfel wat te vergroten en mijn onwetendheid wat te verkleinen: wat is de IMT faculteit?

@Robbie T: HD met 128MB voor videobewerking? :9 Ik weet dus al min of meer wat CMD inhoudt,.. = best koel eh! :D Maar naast de kwartaal(groeps)opdracht krijg je toch ook veel individuele opdrachten die bij vakken horen?
IMT is cool! :)
Image and Media Technology... In hilversum zit de meer technische kant, de KMT (kunst media en technologie) in utrecht zit meer de kunstige kant.

Imt is veel after effecten (wat echt een uber programma is... het vetste voor mij... heb zelf 4 jaar max gedaan... maar heb het echt bijna helemaal laten vallen voor dit) photoshoppen illustratoren en editten. Je maakt kleine filmjes en of animaties. Leaders bumbers trailers whatever (wat jij wil gaan doen).
Geen lange docu's of films... dat vind ik echt het vette er aan.
Check anders onze imt-dump ff... (word deze en volgende week helemaal opnieuw opgezet btw)
http://imt-dump.hku.nl/
k'sta er ook ergens tussen ;)
Zit hier ook op kamers (@6min fietsen van school) :D geen laptop nodig dus

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 15-06-2006 02:00 ]

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 09:01
Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 01:38:
[...]

offtopic:
Een videokaart van 128 mb bedoel ik dus;).
bij ons op school werk je competentiegericht. Je werkt aan bepaalde competenties gedurende een periode en als je in die periode een competentie niet haalt maakt dat niet uit want je hebt het hele jaar om die competenties te halen. Als je er maar voor zorgt dat je aan het eind van het jaar iets van 40 punten hebt, zodat je doorgaat naar jaar 2!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Topictitel verandert in een iets volwassener ogend exemplaar
Aanschaf Crappy Lappy voor school/games -> Aanschaf laptop voor school/gamen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• strandbal
  • Laatst online: 22:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Turkish schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 08:27:
Psst, wel op submit gedrukt? ;) Ik zie de oude titel nog staan :P

Hier stond een dode link.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

strandbal schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 08:43:
[...]

Psst, wel op submit gedrukt? ;) Ik zie de oude titel nog staan :P
Nu wel ja :P

Het is nog vroeg enzo :Z

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Zoals iemand al zei: De Dell 6400 heeft de beste prestatie/prijs verhouding. En dit model is niet eens zo slecht. Alleen goede reacties.

Vertel mij eens waar je voor 1200 euro deze configuratie krijgt:

Intel Core Duo T2500 (2.0 GHZ)
1 GB 553 MHZ
80 GB 5400 RPM
15,4" WSXGA+ (1680x1080) TrueLife
ATI Radeon X1400 256MB
DVD+/-RW Drive 8x

Advies: lees het inspiron 6400 topic eens door. Veel positieve verhalen. En ik garandeer je dat een vergelijkbare laptop minimaal 400-600 duurder is. En dat scherm: zo'n resolutie is nogal uniek.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 09:50 ]

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Turkish schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 08:27:
Danku,..
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:48:
Zoals iemand al zei: De Dell 6400 heeft de beste prestatie/prijs verhouding. En dit model is niet eens zo slecht. Alleen goede reacties.
[...]
Advies: lees het inspiron 6400 topic eens door. Veel positieve verhalen. En ik garandeer je dat een vergelijkbare laptop minimaal 400-600 duurder is. En dat scherm: zo'n resolutie is nogal uniek.
Ik zal dat topic eens doorlezen... Ik heb enkel nogal 'n hekel aan die Dell reclames waarbij je mooie spulletjes krijgt aangeprezen vanaf 'n erg lage prijs. Maar als je dan ook iets moois wilt, dan kost je dat een hoop meer (exclusief verzendkosten,.. exclusief de in de reclame genoemde extra's)..

[ Voor 3% gewijzigd door Mvdlaak op 15-06-2006 12:53 ]

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:48:

Vertel mij eens waar je voor 1200 euro deze configuratie krijgt:

Intel Core Duo T2500 (2.0 GHZ)
1 GB 553 MHZ
80 GB 5400 RPM
15,4" WSXGA+ (1680x1080) TrueLife
ATI Radeon X1400 256MB
DVD+/-RW Drive 8x
Dit is enkel als je er maar 1 jaar garantie bijneemt.. en ik heb al in 't Inspirion 6400 topic gelezen dat "Basic: 3-Year At Home service & Multimedia E-Learning" toch zeker aangeraden wordt. Maar dit kost dan wel gelijk 285 euro meer..
In totaal kom ik dan uit op €1671,-. Inclusief de €89,- leveringskosten wordt het €1760,70.
Dat vind ik erg negatief aan Dell. Ze zeggen dat je 't allemaal krijgt voor €1200,- maar vergeet de rest niet.

Verwijderd

Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:52:
[...]

Dit is enkel als je er maar 1 jaar garantie bijneemt.. en ik heb al in 't Inspirion 6400 topic gelezen dat "Basic: 3-Year At Home service & Multimedia E-Learning" toch zeker aangeraden wordt. Maar dit kost dan wel gelijk 285 euro meer..
In totaal kom ik dan uit op €1671,-. Inclusief de €89,- leveringskosten wordt het €1760,70.
Dat vind ik erg negatief aan Dell. Ze zeggen dat je 't allemaal krijgt voor €1200,- maar vergeet de rest niet.
Niemand adviseert je 3 jaar garantie. Als consument heb je gewoon recht op 2 jaar garantie. En 3 jaar garantie is echt neit nodig. Iedereen vind die 285 euro extra het niet waard. Er is nauwelijks iemand die 3 jaar garantie neemt. Het is gewoon niet nodig. Je krijgt onnodige cursussen, dus is het niet waard.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:04:
[...]

Niemand adviseert je 3 jaar garantie. Als consument heb je gewoon recht op 2 jaar garantie.
Ik zou liever standaard 2 of 3 jaar garantie hebben dan dat je dat met alle problemen van dien moet afdwingen. Dat je volgens de wet 2 jaar garantie hebt is leuk, maar als een leverancier daar niet aan meewerkt, is het toch lastig.
Ik heb bij m'n Acer voor 160 euro een driejarige on-site garantie plus schadeverzekering genomen. De driejarige garantie alleen, dus zonder schadeverzekering, kost daar 99 euro.

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Ik denk dat garantie voor mij heel erg nodig zal zijn. Laptops zijn niet gemaakt om elke dag heen en weer gesleept te worden met openbaar vervoer. Dit is onderbouwd door een kennis die bij een computerreparatie bedrijfje heeft gewerkt. Hij vond 't ongelovelijk hoeveel laptops er in het eerste jaar alleen al kapot gingen.

Ik heb ook gehoord dat ze bij Acer zelf ook redelijk moeilijk doen als het op garantie en service aankomt. Is dit zo?

• TMC
  • Laatst online: 28-01 19:55

TMC

Bij andere merken heb je standaard ook maar 1 of 2 jaar garantie. Niks bijzonders aan, dan moet je er ook garantie bijkopen. Die Dell Inspiron 6400 is gewoon een hele goede machine voor een hele scherpe prijs. Er zijn nagenoeg géén problemen met dat ding! Waar je bij de A6 serie van Asus wel het een en ander hoor tover hitteproblemen enzo, is er bij die Dell helemaal niks om over te klagen. Plus dat je voor €10 een 9-cell accu erbij kan kopen waardoor hij nog eens langer meegaat ook. :)

[ Voor 77% gewijzigd door TMC op 15-06-2006 13:30 ]

Verwijderd

Ik denk als je een beetje redelijke laptop koopt en als je er gewoon normaal mee omgaat dat hij dan zeker niet snel stuk zal gaan.

Verwijderd

Jammer van de Vaio FE11M dat er maar een 4200prm :r disk in zit, accu gaat trouwens max 3,3 uur mee, hoe lang dat in de pratijk is met game zal je volgens mij nogal tegen vallen.
Veder leuke laptop, alleen is de prijs veelste hoog vor het gene wat je krijg.

BTW, gerantie dekt geen schade door onzervuldig gebruik. Voordit soort zaken heb je zowiezo een verzekering nodig.

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Ik bedoel ook niet dat ik er onzorgvuldig mee om zal gaan, integendeel! Maar door al 't vervoer kunnen er toch wel mankementen om de hoek komen kijken.
'n Laptop zal langer meegaan bij kantoor/thuis gebruik omdat deze dan op de bijrijdersstoel van de leaseauto vervoerd wordt ipv trein/bus.

De 9 cell accu is wel beter bij de Dell en de 4200rpm hd is idd niet super bij de Vaio.
Maar als je de Dell naast de Acer legt, vallen deze een beetje in hetzelfde rijtje? Er zit wel enig verschil tussen de specs: Wat maakt het uit of het SD of geen SDRAM is.. Heeft er iemand ervaring met de verschillende schermen? Ik heb ook altijd 't idee gehad dat de grafischekaarten in een laptop nooit veel voorstelden..?

Dell Inspirion 6400:
  • Intel Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
  • 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x1024)
  • 100GB HD (5,400 rpm)
  • 15.4" UltraSharp W Screen SXGA+ TFT 1680x1050 TrueLife
  • 256MB RADEON X1400, PCI-Express x16
  • 8X DVD+/-ReWriter
  • 9-cell , 80 Whr Li-Ion batterij
  • WLAN 3945 Internal
  • Bluetooth
  • 1 Jaar Collect & Return service
Prijs: €1.570,30

Acer Aspire 5652WLMib:
  • Intel Duo Processor T2300 (1.66GHz 667MHz FSB)
  • 2048MB DDR2 RAM (2x1024)
  • 100GB HD (5,400 rpm)
  • 15.4" WXGA TFT LCD CrystalBrite1280x800
  • 256 MB NVIDIA GeForce Go 7600
  • DVD Super Multi DL
  • 8-cell , Li-Ion batterij
  • WLAN 802.11a/b/g
  • Bluetooth
  • Ook garantie
Prijs: €1500.49

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:35:
Jammer van de Vaio FE11M dat er maar een 4200prm :r disk in zit
Nee hoor daar zit ook een 5400 rpm HD in :) Sony Vaio FE11M
Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:15:
De 9 cell accu is wel beter bij de Dell en de 4200rpm hd is idd niet super bij de Vaio.
Maar als je de Dell naast de Acer legt, vallen deze een beetje in hetzelfde rijtje? Er zit wel enig verschil tussen de specs: Wat maakt het uit of het SD of geen SDRAM is.. Heeft er iemand ervaring met de verschillende schermen? Ik heb ook altijd 't idee gehad dat de grafischekaarten in een laptop nooit veel voorstelden..?
Het geheugen is hetzelfde, in beide laptops gaat DDR2 SDRAM :)
Het scherm van de Dell is beter door de hogere resolutie, dat kan echter ook een nadeel zijn als je liever op een iets lagere resolutie wilt werken. Ik vind 1280x800 op 15,4" wel fijn.
De grafische kaart van de Acer is vergelijkbaar met de ATI Radeon Mobility X1600 en die laatste is beduidend veel beter dan de X1400.
Het voordeel van de Acer is verder dat hij een DVI-aansluiting heeft en de Dell niet, een reden waarom de Dell bij mij sowieso zou afvallen.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
en de acer heeft ook nog 2GB ram, dus ik zou voor de Acer gaan.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Qua CPU is de Dell sneller.. is dit 'n noemenswaardig verschil? Met die singe core CPU's met normale namen als 333Mhz en 1,2Ghz wist je teminste waar je aan toe was.

Ik neig nu ook meer naar de Acer..

Verwijderd

Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:49:
Qua CPU is de Dell sneller.. is dit 'n noemenswaardig verschil? Met die singe core CPU's met normale namen als 333Mhz en 1,2Ghz wist je teminste waar je aan toe was.

Ik neig nu ook meer naar de Acer..
Ze verschillen om precies te zijn 340 MHZ. 340 MHZ lijkt weinig, maar in een tijd waar de kloksnelheid niet meer zo belangrijk is is dit een grote verschil in performance. Waar je ook over moet nadenken: 7600 slurpt veel meer energie dan de x1400. Je batterij is dus ook sneller leeg.

En dit is het verschil tussen 1280x800 en 1680x1050

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/ken_mau/Computer/DSC00190.JPG

Met 1680x1050 heb je veeeeel meer ruimte zoals je kunt zien.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2006 16:10 ]

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iemand enig idee wat de speccies zijn, van de laptops voor de HBO die verkocht worden?
Vorig jaar vond ik hier een mooi topic over, met prijzen en specificaties.

Toen viel het me op dat op Hoge School Zuyd dat ding n euro of 400 meer kostte dan in Eindhoven :x

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Heb geen idee eigenlijk. Dacht dat de meeste scholen eigenlijk al gestopt waren met het aanbieden van laptops tegen een licht gereduceerde prijs.

Slurpt de grafische kaart ook zoveel power als je geen games speelt? Dan wordt die niet echt zwaar of helemaal niet belast toch?

Er zit inderdaad een aardig verschil tussen die 2 schermen...

Wat bedoel je eigenlijk dat 340mhz in een tijd dat kloksnelheid niet zoveel meer uitmaakt, een groot verschil maakt in performance? Bedoel je dat de progjes draaien op beide kloksnelheden,.. maar dat die extra 340mhz het verschil maakt tussen goed draaiend en snel draaiend?

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

wel snel zijn!!! clique ici
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Uitgebreide Specificaties van Fujitsu Siemens Amilo M4438G + Gratis 17" Tas - OP = OP( NDL-177201-003) : 

Beeldscherm 17" TFT WUXGA, 1920 x 1200 
Processor Intel Pentium M 760 2.0GHz (Centrino) 
Cache geheugen 2MB 
Intern geheugen 2x1024 MB DDR II 533Mhz 
Vaste schijf 2 x 100 GB SATA (5400rpm)
RAID Technologie:
 - RAID Off (twee fysieke schijven)
 - RAID 0 (betere prestaties)
 - RAID 1 (perfecte beveiliging van gegevens) 
Videokaart GeForce Go 6800 
Videogeheugen 256MB 
luidsprekers 2 interne stereo speakers & Subwoofer 
Muis Touchpad 
uitbreidingssloten ExpressCard slot  
USB 2.0 4x 
Firewire IEEE 1394 
TV-Aansluiting S-Video Out / DVI 
Cardreader SD / MS / MMC / MSPRO 
Drive Double Layer DVD +/-R +/-RW 
Audio Azalia Codec (7.1 SPDIF) 
Modem   56kbps 
Netwerk 10/100 Mbps LAN 
  Wireless Lan 802.11 G 
Accu Li-Ion 
Besturingssysteem MS Windows XP Home Edition NL 
Overige software MS Works 8.0 NL 
  Power DVD 
  Nero 
  Easy Guide On-Line user Documentation 
  Norton Internet security 2005 (90 dagen) 
  Adobe Acrobat Reader 

Extra's Protection Bag 
  DVI-I / CRT adapter 
  Remote Control for instant on  
Afmeting 408mm x 289mm x 38.1mm  
  1 jaar collect & return, 1 jaar telefonische helpdesk

minder om te gamen : deze

die fujitsu siemens met 200 GB en 2gig mem en 256 mb dedicate vid kaart is wel netjes ook reso van 1920 *1200 gamed heerlijk, heb em ook...hoewl je wel even geld moet lenen van je ouders :P

[ Voor 100% gewijzigd door mindcre8r op 16-06-2006 09:04 ]

Bears and Bulls

Verwijderd

Mvdlaak schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:56:
Heb geen idee eigenlijk. Dacht dat de meeste scholen eigenlijk al gestopt waren met het aanbieden van laptops tegen een licht gereduceerde prijs.

Slurpt de grafische kaart ook zoveel power als je geen games speelt? Dan wordt die niet echt zwaar of helemaal niet belast toch?

Er zit inderdaad een aardig verschil tussen die 2 schermen...

Wat bedoel je eigenlijk dat 340mhz in een tijd dat kloksnelheid niet zoveel meer uitmaakt, een groot verschil maakt in performance? Bedoel je dat de progjes draaien op beide kloksnelheden,.. maar dat die extra 340mhz het verschil maakt tussen goed draaiend en snel draaiend?
In de tijdperk van pentium 3/4 was het nog zo dat hoe hoger de kloksnelheid hoe sneller je systeem. Maar tegenwoordig zijn ze afgestapt van dat concept. Nu zijn we qua kloksnelheden beland bij de beginperiode van de pentium 4, terwijl de huidige core duo's met de helft van de kloksnelheid beter presteren. Vroeger was het verschil tussen een 2.8 ghz en 3.2 GHZ qua performance niet zo groot, maar tegenwoordig zegt dat kleine verschil veel meer, omdat het niet alleen afhangt van de kloksnelheid, maar ook van de architectuur.

Verwijderd

mindcre8r schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 08:59:
wel snel zijn!!! clique ici
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Uitgebreide Specificaties van Fujitsu Siemens Amilo M4438G + Gratis 17" Tas - OP = OP( NDL-177201-003) : 

Beeldscherm 17" TFT WUXGA, 1920 x 1200 
Processor Intel Pentium M 760 2.0GHz (Centrino) 
Cache geheugen 2MB 
Intern geheugen 2x1024 MB DDR II 533Mhz 
Vaste schijf 2 x 100 GB SATA (5400rpm)
RAID Technologie:
 - RAID Off (twee fysieke schijven)
 - RAID 0 (betere prestaties)
 - RAID 1 (perfecte beveiliging van gegevens) 
Videokaart GeForce Go 6800 
Videogeheugen 256MB 
luidsprekers 2 interne stereo speakers & Subwoofer 
Muis Touchpad 
uitbreidingssloten ExpressCard slot  
USB 2.0 4x 
Firewire IEEE 1394 
TV-Aansluiting S-Video Out / DVI 
Cardreader SD / MS / MMC / MSPRO 
Drive Double Layer DVD +/-R +/-RW 
Audio Azalia Codec (7.1 SPDIF) 
Modem   56kbps 
Netwerk 10/100 Mbps LAN 
  Wireless Lan 802.11 G 
Accu Li-Ion 
Besturingssysteem MS Windows XP Home Edition NL 
Overige software MS Works 8.0 NL 
  Power DVD 
  Nero 
  Easy Guide On-Line user Documentation 
  Norton Internet security 2005 (90 dagen) 
  Adobe Acrobat Reader 

Extra's Protection Bag 
  DVI-I / CRT adapter 
  Remote Control for instant on  
Afmeting 408mm x 289mm x 38.1mm  
  1 jaar collect & return, 1 jaar telefonische helpdesk

minder om te gamen : deze

die fujitsu siemens met 200 GB en 2gig mem en 256 mb dedicate vid kaart is wel netjes ook reso van 1920 *1200 gamed heerlijk, heb em ook...hoewl je wel even geld moet lenen van je ouders :P
Dat is eerder een desktopvervanger dan een laptop. Niet draagbaar dus.

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 09:49:
[...]
Dat is eerder een desktopvervanger dan een laptop. Niet draagbaar dus.
je bent toch geen mietje :P

ik moest er een weekje aan wennen maar zeul het ding nu overal naartoe.. hij is idd wat zwaar en gamen op een accu voor 2,5 uur kan je wel vergeten !

2x disk dikke gpu en 17" zuipt stroom ookal denk ik dat uberhaupt 2,5 uur gamen op een accu lastig is

Bears and Bulls

Verwijderd

mindcre8r schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:25:
[...]

je bent toch geen mietje :P

ik moest er een weekje aan wennen maar zeul het ding nu overal naartoe.. hij is idd wat zwaar en gamen op een accu voor 2,5 uur kan je wel vergeten !

2x disk dikke gpu en 17" zuipt stroom ookal denk ik dat uberhaupt 2,5 uur gamen op een accu lastig is
Gamen op een accu voor 2.5 uur is nog steeds mogelijk. Moet je wel een x1400 nemen. ;)
Schijnt dat je met een x1400 redelijk goed kunt gamen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 10:39 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:32:
[...]

Gamen op een accu voor 2.5 uur is nog steeds mogelijk. Moet je wel een x1400 nemen. ;)
Schijnt dat je met een x1400 redelijk goed kunt gamen.
Ja maar dan lukt dat gamen weer niet :P

specs

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff de topicstart van een vergelijkbare opleiding + laptopkeuze lezen voor achtergrondinformatie:
[rml][ MCT laptop 2006] Keuze tussen 3 Dell laptops[/rml]

Garantie/service zijn belangrijke zaken bij laptops:
  • Laptops kan je niet zelf herstellen, dus zorg ervoor dat de laptop garantie heeft zolang je deze nodig hebt. Dus richting 3 jaar garantie kiezen, tenzij als je een totaal foute laptop (een ouwe Acer met smeltende plastic door een te hele Pentium 4 en barstende behuizing gezien op de schoolbanken) gekozen hebt die je na 1 jaar al over de balk smijt.
  • RMA-afhandeling moet snel en vanaf de eerste goed geregeld zijn. Dus niet 2 RMA's achter elkaar wegens verkeerde harde schijf inschroeven. En 3 weken tot 3 maanden wachten is standaard volgens Toshiba-normen is ook niet bepaald aangenaam. Asus kan in België een laptop binnen 7 werkdagen herstellen.
  • Service in de zin of ze moeilijk doen als je een laptop op RMA brengt. Acer en Asus vervangen graag onderdelen preventief, je laptop wordt helemaal gerenoveerd tot een bijna nieuwe exemplaar. Terwijl Toshiba enkel naar hetgene kijkt dat je opgeeft, dus een goeie eigen diagnose meesturen is een aanradar.
Dell werd in het verleden door de oude MCT-testen zwaar getrasht (het zou default zo slecht als de slechtste Toshiba zijn, 40+% uitval door docentengebruik, laat staan door studentengebruik). Waarschijnlijk heeft Dell net zoals Acer ondertussen geleerd om laptops degelijker te bouwen zodat ze minder problemen opleveren. 3 jaar Next Business Day On Site garantie zorgt dat het bruikbaar blijft, zelfs als er problemen zijn. Dell is voor ons waarschijnlijk de enige alternatief tov Toshiba en het is leuk om ff de prijzen van Toshiba onder druk te zetten door een jaar naar de concurrentie over te stappen.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 16-06-2006 11:07 ]

Verwijderd

J0J0 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:46:
[...]

Ja maar dan lukt dat gamen weer niet :P
Noem jij Serious sam 2 @ 1280*800 + HDR geen game ? Draait hier perfect op de x1400, Half life draait ook gewoon op 1280*800

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:50:
ff de topicstart van een vergelijkbare opleiding + laptopkeuze lezen voor achtergrondinformatie:
[rml][ MCT laptop 2006] Keuze tussen 3 Dell laptops[/rml]

Garantie/service zijn belangrijke zaken bij laptops:
  • Laptops kan je niet zelf herstellen, dus zorg ervoor dat de laptop garantie heeft zolang je deze nodig hebt. Dus richting 3 jaar garantie kiezen, tenzij als je een totaal foute laptop (een ouwe Acer met smeltende plastic door een te hele Pentium 4 en barstende behuizing gezien op de schoolbanken) gekozen hebt die je na 1 jaar al over de balk smijt.
  • RMA-afhandeling moet snel en vanaf de eerste goed geregeld zijn. Dus niet 2 RMA's achter elkaar wegens verkeerde harde schijf inschroeven. En 3 weken tot 3 maanden wachten is standaard volgens Toshiba-normen is ook niet bepaald aangenaam. Asus kan in België een laptop binnen 7 werkdagen herstellen.
  • Service in de zin of ze moeilijk doen als je een laptop op RMA brengt. Acer en Asus vervangen graag onderdelen preventief, je laptop wordt helemaal gerenoveerd tot een bijna nieuwe exemplaar. Terwijl Toshiba enkel naar hetgene kijkt dat je opgeeft, dus een goeie eigen diagnose meesturen is een aanradar.
Dell werd in het verleden door de oude MCT-testen zwaar getrasht (het zou default zo slecht als de slechtste Toshiba zijn, 40+% uitval door docentengebruik, laat staan door studentengebruik). Waarschijnlijk heeft Dell net zoals Acer ondertussen geleerd om laptops degelijker te bouwen zodat ze minder problemen opleveren. 3 jaar Next Business Day On Site garantie zorgt dat het bruikbaar blijft, zelfs als er problemen zijn. Dell is voor ons waarschijnlijk de enige alternatief tov Toshiba en het is leuk om ff de prijzen van Toshiba onder druk te zetten door een jaar naar de concurrentie over te stappen.
Dell levert nu een stuk betrouwbare en degelijke laptops dan vroeger idd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 12:27:
[...]

Noem jij Serious sam 2 @ 1280*800 + HDR geen game ? Draait hier perfect op de x1400, Half life draait ook gewoon op 1280*800
Bedoel ik. Schijnt prima mee te gamen zon x1400. Hoe lang doe jij erover met je dell zonder netstroom?

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Heb 't allemaal doorgelezen en 'n hoop extra info opgedaan. Thx voor de links!
Ik denk dat 'n Dual1,83Ghz met 2gig Ram beter is dan 'n Dual2Ghz met 1gig Ram..

Dit omdat er zoveel progjes tegelijk moeten kunnen draaien. Dan is meer geheugen beter dan 'n Dual2Ghz cpu toch?

En als je wat intensievere games speelt dan heb je in dat geval ook meer aan 'n betere gpu dan 'n ietwat betere cpu..? De laadtijd verlengt hierdoor wel ietwat, maar daar heb je ook meer kijkplezier van.. Of is mijn redenatie nu fout?

Ik had ook nog een vraag over de grafische kaarten: Als je 'n hoger model grafische kaart hebt en je draait bijv. Word waarbij die kaart niet bepaald belast wordt,. dan trekt deze toch even veel pwr weg als 'n lager model kaart? Waardoor je batterijduur niet significant wordt ingekort.
Maar als je een grafisch sterke game speelt dan trekt die kaart het volle pond aan vermogen weg, wat bij het hogere model natuurlijk hoger ligt dan bij het lagere model.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 23:07
Mvdlaak schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:43:

Dit omdat er zoveel progjes tegelijk moeten kunnen draaien. Dan is meer geheugen beter dan 'n Dual2Ghz cpu toch?

En als je wat intensievere games speelt dan heb je in dat geval ook meer aan 'n betere gpu dan 'n ietwat betere cpu..? De laadtijd verlengt hierdoor wel ietwat, maar daar heb je ook meer kijkplezier van.. Of is mijn redenatie nu fout?

Ik had ook nog een vraag over de grafische kaarten: Als je 'n hoger model grafische kaart hebt en je draait bijv. Word waarbij die kaart niet bepaald belast wordt,. dan trekt deze toch even veel pwr weg als 'n lager model kaart? Waardoor je batterijduur niet significant wordt ingekort.
Maar als je een grafisch sterke game speelt dan trekt die kaart het volle pond aan vermogen weg, wat bij het hogere model natuurlijk hoger ligt dan bij het lagere model.
Een betere GPU zorgt ervoor dat games beter lopen. Wat betreft de batterijduur; het gaat er meer om dat een geintegreerde videokaart minder stroom slurpt dan een 'externe' (echt extern is 't niet natuurlijk) videokaart. Het type videokaart maakt dan niet zo veel uit.

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Maar als je dan niet het volle pond uit 'n 'interne' kaart trekt. Gebruikt deze dan ook net zoveel stroom als wanneer je dat wel doet?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 23:07
Mvdlaak schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:27:
Maar als je dan niet het volle pond uit 'n 'interne' kaart trekt. Gebruikt deze dan ook net zoveel stroom als wanneer je dat wel doet?
Nope, als je de kaart vol belast gebruikt hij uiteraard meer stroom. Een volledig belaste kaart wordt ook warmer, wat betekent dat er meer energie toegevoerd is in dat geval :P.

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
D8 al zoiets, maar wou 't graag even bevestigd zien voordat ik weer met een onwaarheid door 't leven zou gaan.

offtopic:
Vandaag ff naar Defqon en tot morge!

Verwijderd

Misschien een goede hint om over natedenken bij het kopen van een laptop!

Asus heeft veel problemen met dvd's branders (firmware) sound dat niet functioneerd.
Toshiba heeft als vervelend iets (altijd persoonlijk natuurlijk) maakt veel herrie. (cooling)
Acer Aspire schijnt wat minder goed te zijn dan Acer Travelmate (Het is mij verteld maar of het zo is nog geen ervaring mee) (ook soms vervelend cooling)

succes

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 09:19 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 09:18:
Misschien een goede hint om over natedenken bij het kopen van een laptop!

Asus heeft veel problemen met dvd's branders (firmware) sound dat niet functioneerd.
Toshiba heeft als vervelend iets (altijd persoonlijk natuurlijk) maakt veel herrie. (cooling)
Acer Aspire schijnt wat minder goed te zijn dan Acer Travelmate (Het is mij verteld maar of het zo is nog geen ervaring mee) (ook soms vervelend cooling)

succes
Aspire heeft een piepkleine batterij tov de Travelmate en is dus te mijden als je paar uurtjes op batterijen wilt werken.
Mvdlaak schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 20:43:

Verbruik jij wel 2GB ram? Ik fotosoep graag 55MB tiff's en met 20 zulke foto's gaat photoshop over 1GB ram verbruik. Firefox-memory-leaks zijn verantwoordelijk voor 200 à 500MB ram verbruik erboven op.

CPU moet hun spel trekken en snel genoeg de grafische kaart kunnen commanderen. Je hebt dus weinig aan een snelle grafische kaart als die niet snel genoeg commando's krijgt. Het blijft een verhouding tussen de processor en grafische kaart.

Een onbelaste grafische kaart verbruikt minder stroom dan eentje die aan het gamen is. Dat is niet alleen bij laptops, maar bij desktops is het ook zo.

[ Voor 57% gewijzigd door rapture op 17-06-2006 11:13 ]

• Mvdlaak

Mvdlaak

~*Gnarf*~

Topicstarter
Op m'n desktop pc heb ik 1 gig ram en dat zit regelmatig vol, dus 2 gig is erg lekker.
Wat is het verschil tussen 'n Acer Aspire en 'n Acer Travelmate? behalve de configuratie..

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20
Het belangrijkste verschil dat ik heb opgemerkt, is dat de Travelmate serie met matte schermen komt, en meer voor zakelijke gebruikers is. De Aspire serie daarentegen heeft glossy (crystalbrite) schermen, en is meer voor degene (kan me vergissen) die vooral willen gamen. De Travelmate serie is over het algemeen ook iets duurder dan de Aspire serie.
Pagina: 1