Toon posts:

Camera met beste Macro functie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede digitale camera met macro functie die geschikt is voor insectenfotografie.

Mijn oog is gevallen op de Canon A620, heeft iemand ervaring met de macrofunctie van deze camera ?

Is het met deze camera mogelijk om een macro te maken van een vlinder zonder dat je de camera 1 cm er van af moet houden want dan vliegt hij natuurlijk weg.

En wat is het verschil tussen een camera met een Macro focus range van 1 cm en een camera die een macro focus range heeft van 15 cm ?

Wat is dan het beste voor de insecten fotografie om de beste macro's te krijgen zonder dat je te dicht bij hoeft te komen ?

B.v.d,
Roy

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik weet niet wat je budget is, maar je zou kunnen kijken naar een 2e hands 300D met een 60mm op 100mm macro lens erop. Kost wat meer, maar dan heb je ook een stuk beter resultaat.

Budget ?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Fairy schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:58:
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou kunnen kijken naar een 2e hands 300D met een 60mm op 100mm macro lens erop. Kost wat meer, maar dan heb je ook een stuk beter resultaat.

Budget ?
ik weet niet of je hiervoor moet inloggen op FM, maar voor de TS is het de moeite van het aanmelden en inloggen wel waard om te zien wat je allemaal met zo'n A620 (en evt een macro voorzetlens) kan qua macro.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/409796
Dan zie je dat je met de juiste skills en een compactcamera heel nette resultaten kan halen.
(natuurlijk omdat je dankzij de kleine censor van een compactcamera een heel grote scherptediepte overhoudt, en dat kan je vaak niet genoeg hebben bij macrofotografie :) )

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet meer als 300 euro uitgeven aan een digitale camera, vriend van mij heeft uit de zelfde prijsklasse een HP en die maakt al fantastische macro opnamen.

En Canon scheen daar beter mee te zijn dus daarom wou ik een canon kopen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:17:
Ik wil niet meer als 300 euro uitgeven aan een digitale camera, vriend van mij heeft uit de zelfde prijsklasse een HP en die maakt al fantastische macro opnamen.

En Canon scheen daar beter mee te zijn dus daarom wou ik een canon kopen.
300 euro... ja dan un je beter de compact nemen. maar qua compacts kan ik je niet helpen, daar ben ik al een tijdje uit.

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kan ook een camera zoeken met een misschien iets mindere macro functie en vervolgens kijken of er een raynox dcr-250 op kan. Je kan op de raynox site vinden op welke camera's je deze kunt gebruiken. Die macrolens, want dat is het kost een euro of 35 en geeft je een behoorlijke vergoting. Een foto's van een camera zoals de s5600 en de HP945 icm de raynox zijn te vinden in het macro verzamel topic.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

De canon a620 is zeer zeker een goede voor macro fotos.. Ik heb de a610 (optische gewoon hetzelfde als de a620). Kijk hier maar eens http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=494268
Dit beestje is 1 cm groot irl .. en als je die foto ziet: haarscherp en goede DOF. Kijk ook eens naar http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=492917 (registreren bij SXC.hu is gratis en downloaden van deze fotos ook.. dussum).
Maar ja .. er is macro fotografie en macro fotografie. Natuurlijk zal je met een goede macro lens en een dslr heel wat betere resultaten kunnen krijgen.. maar tegen welke prijs? EN is het je dat waard?

Verwijderd

Topicstarter
Nou henkleerssen, dat was precies het antwoord waar ik op aan het wachten was.

Vriend van mij doet insecten fotografie en die maakt met een HP PhotoSmart R607 deze foto's :

http://82.171.79.56/FotoAlbum/vliegen/index.html

Die foto's zijn dezelfde foto's die ik ook met de A620 wil maken.

P.S. Voor de liefhebbers :http://82.171.79.56/

Klik dan op foto's ron

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 11:49 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:42:
Nou henkleerssen, dat was precies het antwoord waar ik op aan het wachten was.

Vriend van mij doet insecten fotografie en die maakt met een zelfde soort HP camera deze foto's :

http://82.171.79.56/FotoAlbum/vliegen/index.html

Die foto's zijn dezelfde foto's die ik ook met de A620 wil maken.

P.S. Voor de liefhebbers :http://82.171.79.56/

Klik dan op foto's ron
het zal met de a620 ook zeer goed kunnen. Kwestie met flexizone werken en goede sluitertijd/apertuur handmatig instellen (automatisch zal het een en ander ook wel kunnen, maar dat zal vaak teleurstellen). Zie ook Canon powershot A610 en A620
Alleen.. wees heeeel geduldig met insecten.. vliegen namelijk vaak weg.

Verwijderd

macro 1 of 15 cm wil zeggen van welke afstand je scherp een foto kan maken. Een camera met een minimum van 15 betekend dat je "verplicht" bent om minimaal 15 cm afstand te houden. Anders kan hij gewoon niet scherp stellen.
Wat ik uit jouw vraag een beetje proef is dat je niet al te dichtbij wil komen. Die 1 of 15 cm zeggen daarbij niet alles. Met een camera van 1 cm kan je ook best op 15cm een scherpe macrofoto maken hoor. Maar als je wil, kan je met die 1 cm bijna het beestje platdrukken met je lens.
Maar omdat jij graag afstand wil houden is het misschien handig om "veel" zoom te hebben. Hiermee kan je het beestje van veraf (50 cm ofzo in dit geval) dichtbij halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt Heiko voor de uitleg, dan snap ik dat ook weer.

Dan gaat mijn voorkeur nog steeds voor de Canon A620 als ik zie dat die al bij 1cm een scherpe macro kan schieten.

Op de site van dpreview.com had ik gezien dat de A610 toch nog steeds betere macro's zou maken dan de A620.

Is dit waar of is het verschil zo klein dat het helemaal niet opvalt ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 13:55 ]

Verwijderd

Is het met deze camera mogelijk om een macro te maken van een vlinder zonder dat je de camera 1 cm er van af moet houden want dan vliegt hij natuurlijk weg.
de 620/610 doet het volgens de test goed. MAAR, ze hebben het er dus over een afstand van 1 cm. Maar als ik bovenstaande lees wil niet persé bovenop het object zitten. Bijvoorkeur juist niet, omdat beestjes kunnen wegvlieger/lopen.
Jij wilt volgens mij wat verder weg, en dan moet je inzoomen om het beestje toch vol in beeld te krijgen. En dan lees ik dit op dpreview:
" At the long end of the zoom the performance is less impressive - 25cm subject distance - but still pretty useful." Dit betekend dat je, zodra je 4x hebt ingezoomd minimaal 25 cm afstand moet houden. Volgens het raster zit je dan een beeld van 76mm. Inzoomen is dus niet echt een optie op deze camera. Dus zit je wel vast aan het bijna platdrukken van het object :-)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
De sony T30 kan ook vanaf 1 cm, ook heeft deze een hoop andere leuke features, wellicht het bekijken waard.

Edit: Bij de normale macro mode kan de T30 maar 3x zoomen, wel helpt IS in dit geval met de scherpte eventueel.

[ Voor 36% gewijzigd door Carel op 15-06-2006 10:31 ]

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 12:56
Ik heb wat foto's op dpreview gezet, gemaakt met de A620. Kijk daar even, de eerste 3 zijn van heel dichtbij (ongeveer 1½ cm) gemaakt, uit de hand. Foto's zijn een uitsnede uit het origineel, dus geen uitvergrotingen. Verder alleen contrast/gamma iets aangepast.

http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=18821324

Exif :
Exposure Time = 1/80"
F Number = F4
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 5
Shutter Speed Value = 6.31 TV
Aperture Value = 4 AV
Exposure Bias Value = -0.67EV
Metering Mode = Pattern
Exposure Mode = Manual exposure
White Balance = Manual white balance

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Verwijderd

als je een voorbeeld wilt hebben wat je met een betere camera kan bereiken, kijk eens op de site van Edwin Bont. Hij zit ook op DPZ en laat fraaie staaltjes zien.
Oke, wel met een Canon MP-65 en ringflitser, dus een iets ander budget. Maar als je echt goede foto's wil gaan maken, kom je vroeg of laat op een dergelijk setje uit. Dan is voor jou de vraag hoe vroeg vroeg is ;)

• Carel
Het is idd maar beter om samples te laten zien van de cam zelf :)

http://www.416-1100.com/gallery/1444312/1/70565435

Daar staan een paar Marco's van de T30 (ook in fullsize). Persoonlijk was ik behoorlijk onder de indruk van deze, wetende dat het maar een klein rot lensje is :)

Verwijderd

Topicstarter
Wobcat schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:54:
Ik heb wat foto's op dpreview gezet, gemaakt met de A620. Kijk daar even, de eerste 3 zijn van heel dichtbij (ongeveer 1½ cm) gemaakt, uit de hand. Foto's zijn een uitsnede uit het origineel, dus geen uitvergrotingen. Verder alleen contrast/gamma iets aangepast.

http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=18821324

Exif :
Exposure Time = 1/80"
F Number = F4
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 5
Shutter Speed Value = 6.31 TV
Aperture Value = 4 AV
Exposure Bias Value = -0.67EV
Metering Mode = Pattern
Exposure Mode = Manual exposure
White Balance = Manual white balance
Nou Wobcat die macro's die zien toch fantastisch, dat is precies wat ik zoek.

Vooral van die insecten die is erg dichtbij en scherp een superfoto.
Als ik die foto's zie zal ik zeker de A620 kiezen want de foto's zijn fantastisch !

Als ik dan nog bij de camera een andere lens er op kan zetten dan is het helemaal fantastisch, maar ik vind dat de originele camera al fantastiche macro's maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Carel schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:33:
Het is idd maar beter om samples te laten zien van de cam zelf :)

http://www.416-1100.com/gallery/1444312/1/70565435

Daar staan een paar Marco's van de T30 (ook in fullsize). Persoonlijk was ik behoorlijk onder de indruk van deze, wetende dat het maar een klein rot lensje is :)
Phoe, je maakt het me wel moeilijk, want ik vind de foto's van de T30 ook erg mooi en haarscherp...

Maar welke camera heeft betere functies en voordelen ?

Ik heb bij Canon gelezen dat de A620 ook Super Macro heeft, heeft de Sony T30 dit ook ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 11:44 ]

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 12:56
Ik zag dat je maxinmaal €300 wilt uitgeven, even in de prijswatch gekeken, de Sony T30 komt zo rond de €405 uit (incl. verz.kost.), de Canon A620 is €269.... Scheelt toch €136, kun je mooi batterijen/tasje/memory card/etc. voor kopen.

Sony -->> pricewatch: Sony Cybershot DSC-T30 (7.2MP, 3x zoom, 38-114mm, f/3.5-4.3)
Canon -->> pricewatch: Canon Powershot A620 (7MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-4.1)

Misschien ook nog iets om in je overweging mee te nemen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Verwijderd

Topicstarter
Wobcat schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:56:
Ik zag dat je maxinmaal €300 wilt uitgeven, even in de prijswatch gekeken, de Sony T30 komt zo rond de €405 uit (incl. verz.kost.), de Canon A620 is €269.... Scheelt toch €136, kun je mooi batterijen/tasje/memory card/etc. voor kopen.

Sony -->> pricewatch: Sony Cybershot DSC-T30 (7.2MP, 3x zoom, 38-114mm, f/3.5-4.3)
Canon -->> pricewatch: Canon Powershot A620 (7MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-4.1)

Misschien ook nog iets om in je overweging mee te nemen.
Is inderdaad waar, de prijs is toch wel even een verschil.

Ik ga ook de A620 kopen, want de foto's zijn fantastisch en haarscherp, is precies wat ik nodig heb.

Ook omdat het merk Canon héél hoog kwa kwaliteit staat aangeschreven en ik vind het model van de A620 mooier als dat van de Sony T30.

Ook heeft de A620 meer optische zoom, digitale zoom interesseert me niet zo veel want dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Al om al word het zonder enige twijfel de A620. ;)

P.S. Als iemand nog macro opnamens ergens heeft staan die gemaakt zijn met de A620 wil ik die graag zien.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 12:09 ]

• Carel
De T30 kan ook tm 1cm Macro's maken. Als grootte geen punt is, zou ik idd voor die 620 gaan. Bij mij moest de camera gewoon zoveel mogelijk hebben, goede foto's maken en toch in de broekzak passen. Jouw overwegingen zijn prijs/kwaliteit/macro en dan is de T30 wellicht minder aantrekkelijk.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

mocht er nog twijfel zijn over macro functionaliteit van de a610/a620, nog een sample: http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=552659 . Extreme close-up dus.
Je ziet wel aan de randen wat blur..
Pagina: 1