Samsung 250gb -> 125gb

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-01 15:26
k heb een maand geleden deze harde schijf gekocht:

* Samsung SP2504C
* 250 GB
* 7200 rpm
* Serial ATA300

Werkte prima, 250gb opslag, ruim voldoende

Echter... Nu heb ik Windows XP opnieuw geinstalleerd, en nu geeft Windows aan dat de schijf slechts 125gb groot is. De helft minder! Ik heb verder niet aan jumpertjes gezeten of iets dergelijks. Op de Samsung-site werd ik ook niet veel wijzer:
Samsung SP2504C Features
[b]125GB Formatted Capacity Per Disk[b/]
Serial ATA 3.0Gbps Interface Support
etc
Waar is mijn 125gb opslagruimte gebleven? :?

Een bios flash lijkt me toch niet nodig (zoals hier staat beschreven FAQ/BELEID) aangezien de schijf gisteren 250gb groot was in exact hetzelfde systeem

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

een hardeschijf is niet zomaar een schijf , dit zijn meerdere cd'tjes boven elkaar. Elk van deze cd's heeft een bepaalde cappaciteit, in samsug geval 125 bg per schijf ( platter )
Het type wat jij noemt is sp2504c, het 250 gb model met 2 platters .
per disk 125 gb dus in jou geval ook normaal.
Waar lees jij dan af dat ie nu opeens nog maar 125 gb is ?
Doe eens, deze computer -> controlpanel ( in clasic view ) -> administrative tools -> computer management -> disk management.

Hier zie je dus elk station wat je in je pc hebt, floppy, cdrom en ook harddisks.Zoek dan jou hardeschijf op. Als t goed is worden deze aangegeven met :

disk x ( x = een nummer, normaal gesproken 1 )
basic
232.88 gb

ik voel me lekkaah !!!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Humm, Humm...dat is raar maar misschien iets dat normaal is bij deze schijven. Als je een partitie tool gebruikt..zie je dan de rest?

Een andere, maar vage optie, ingebouwde Raid 0 maar..dat zou wel erg raar klinken!

[ Voor 25% gewijzigd door swampy op 14-06-2006 03:36 ]

There is no place like ::1

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
"125GB Formatted Capacity Per Disk" houdt in dat de schijf gebruikt maakt van twee 125GB platters.
Het lijkt erop dat één van deze platters defect is, in welk geval ik het vreemd vind dat de schijf überhaupt nog werkt.

Afgaande op het feit dat je de schijf een maand geleden hebt aangeschaft kun je je beroepen op de garantie :)

edit:
Moet vaker op F5 drukken, maar het idee is duidelijk :P

[ Voor 12% gewijzigd door Rone op 14-06-2006 03:40 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Verwijderd

Met hem ^^

Vanaf service pack II ondersteund Windows XP ook grotere schijven dan 120+ GB. Een schijf van 160GB groot zeg maar gaat niet groter als 120GB gezien worden in XP. Daarom heb je SP2 nodig.

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

ja heb ik hier ook last van bij een Seagate barracuda 200 gb 7,2k schijf.

Normaal 200 gb ( is iets van 181 om te gebruiken ) nu nog maar 127 gb aan capiciteit. Bij eigenschappen van hdd zelf is de capaciteit 131 gb.

Hoe het komt weet ik ook niet. In bios wordt gewoon goed weergegeven , in windows en bij windows installen zie je maar 127 gb. Hdd is niet echt oud ofzo ( 1 jaar ) maar ik zat ook eerst te denken dat een platter kapot was maar als het in de bios goed staat en in windows niet moet het toch ergens anders liggen.

Neej sp2 heb ik niet. hiervoor wel gehad @ home zit bij deze p4 @ pro dus dat zou het wel kunnen zijn. Kan je trouwens op een OEM versie met een legale vlc updaten ? deze heb ik verkregen via ma3d ( ict-studenten kennen het wel). Want ik heb maar 1 legale pro en daar kunnen er niet meer op.

[ Voor 22% gewijzigd door iNSANiTi op 14-06-2006 03:59 ]

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 12:12
128Gb beperking schiet me zo te binnen?? Er zijn tooltjes bij de grote fabrikanten die dit prima voor je oplossen

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

De 128 GB beperking per partitie is ook het eerste waar ik aan moet denken. Zonder SP2 is 137 GB de limiet als ik me niet vergis.

[ Voor 27% gewijzigd door Bergen op 14-06-2006 04:08 ]

• Plankton
Heb inderdaad geen Servicepack 2 geinstalleerd. Heb nu een Windows XP (kopie :X ), omdat mijn originele Surfspot XP Professional (met SP2) steeds bleef hangen tijdens de setup. Is er geen tooltje voor die dit probleem omzeilt?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Plankton schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 04:08:
Heb inderdaad geen Servicepack 2 geinstalleerd. Heb nu een Windows XP (kopie :X ), omdat mijn originele Surfspot XP Professional (met SP2) steeds bleef hangen tijdens de setup. Is er geen tooltje voor die dit probleem omzeilt?
Ja, Linux gebruiken, die heeft er geen last van. (flauw.. ;)) Je zou na de SP2 installatie misschien de partitie groter kunnen maken met Partition Magic. Of kan het schijfbeheer van XP dat misschien zelf ook? Anders gewoon een 2e partitie aanmaken na de SP2 installatie. Of wil je beslist de hele schijf als 1 partitie gebruiken?

• Plankton
Bergen schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 04:10:
[...]
Ja, Linux gebruiken, die heeft er geen last van. (flauw.. ;)) Je zou na de SP2 installatie misschien de partitie groter kunnen maken met Partition Magic. Of kan het schijfbeheer van XP dat misschien zelf ook? Anders gewoon een 2e partitie aanmaken na de SP2 installatie. Of wil je beslist de hele schijf als 1 partitie gebruiken?
Het probleem is meer nu, n00b als ik ben, dat ik niet zou weten waar ik SP2 download. Via de Windows Update? Die heb ik er namelijk al overheen gehaald. Kan dat SP2 wel icm een kopieversie?

Wat een gezeik altijd met computers.

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Kan je trouwens op een OEM versie met een legale vlc updaten naar sp2 ? deze heb ik verkregen via ma3d en key is gewoon legaal ( ict-studenten kennen het wel is eigenlijk voor school gebruik).

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Plankton schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 04:15:
[...]

Het probleem is meer nu, n00b als ik ben, dat ik niet zou weten waar ik SP2 download. Via de Windows Update? Die heb ik er namelijk al overheen gehaald. Kan dat SP2 wel icm een kopieversie?
Volgens mij niet. Maarja, hier daar houdt de 'GoT-support' op, we doen hier niet aan ondersteuning bij illegale software...
Wat een gezeik altijd met computers.
Wat een gezeik met XP bedoel je. Langleve Windows 2000 qua updates. En langleve Linux qua jeej-nooit-meer-licentie-gezeik.

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit is toch een heel gekend 'probleem' (lees: beperking)
Ik dacht het vroeger eens opgelost te hebben zonder die SP...

Na even zoeken vond ik ergens:
De besturingssystemen Windows XP en Windows 2000 herkennen de totale capaciteit van IDE- harde schijven niet zodra die boven de 128 GB komt. Je wilt echter wél alle 160GB schijfruimte van je harde schijf gebruiken.

Tip: Er zijn twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen. De eerste en eenvoudigste methode bestaat uit het installeren van de laatste Service Packs.
Bij Windows XP moet je service pack 1 of bij Windows 2000 Service Pack 3 van de website van Microsoft downloaden, hierdoor zal de schijf wel herkent worden als een volledige 160GB.

Als je geen Service Pack van Windows wilt of terugschikt voor de enorme download-tijden, hoef je de overige opslagcapaciteit van je harde schijven niet als verloren te beschouwen. Een kleine aanpassing in het register is ook voldoende.

Allereerst open je de register-editor.
Ga naar sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControl-set\Services\atapi\Parameters.
Met een rechter muisklik op de map Parameters voeg je via Nieuw -> DWORD- of Reg_DWORD-waarde een nieuw item toe met de naam EnableBigLba.
Geef deze de waarde 1. Dit doe je door met je rechter muisklik op de nieuwe sleutel te klikken en via Wijzigen de waarde 1 in te vullen.
Zorg er wel voor dat het Grondtal op Hexadecimaal staat.

Na een herstart van je pc wordt de harde schijf meer dan 128 GB door Windows XP of Windows 2000 goed herkend. Als je de drive al geformatteerd had, wordt de teruggewonnen opslagruimte als een ongeformatteerde partitie weergegeven.
Misschien dat dit het doet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens het hoofdstuk daarboven door :) Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? Je hebt minstens XP SP1 nodig.

FAQ-gevalletje, dicht dus.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 14-06-2006 07:00 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.