Toon posts:

Pentium D 830 veel te warm ! plz help !

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb men pc nog niet lang, de processor was altijd een redelijke temperatuur (55°C).
Elke keer ik DVD Shrink runde werd hij veel te warm en gaf hij bericht dat de maximum temperatuur overschreden was. Maar nu slaagt hij alles, wanneer ik niets doe, is de processor 60 °C en als ik postal 2 speel krijg ik een bericht dat de processor te warm is. Zelf als ik een spelletje op internet speel is hij heel warm.

Mijn specs:
Intel 945 PSNLK Sound Gigabit Lan
Pentium D 830 3.0 GHz Dual Core
Ati Radeon Sapphire X800XL 256 DDR3 PCX
Microsoft XP Home Sp2
1 Gb ram DDR2

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik wil terug kunnen gamen.
Ik ken ook niet veel van de hardware van een pc dus liefst zoveel mogelijk uitleg.
Thanks.

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Nja het is nu waarschijnlijk erg warm in de kamer. Haal het zijpaneel er 's uit? (liefst een ventilator schuin de kast in laten blazen. (heb ik nu ook). Een meer structurele oplossing is mischien een betere koeler, maar ik heb weinig verstand van pentium koelers dus dat laat ik aan anderen over

kijk ook even hier: Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden?
mischien dat je inspiratie vindt

[ Voor 18% gewijzigd door Rigi op 12-06-2006 18:16 ]

Verwijderd

Stofvrij maken?!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Vervang de standaard Intel koeler door een ander model van zalman ofzo. Dat scheelt al gauw 5 a 10 graden. Wat ook helpt is een goede airflow in de kast. Dus een fan aan de onderkant voor de inlaat van koude lucht en een fan aan de bovenkant om de warme lucht af te voeren. Zoek maar eens op airflow als je hier meer over wilt weten.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 21:58
Ik heb ook een D830 en die doet 63C onder volle belasting.

Andere hebben ook reeds goede tips gegeven.

Wat ik bij me eigen ook gedaan had is, is de processorfan met gas open te laten draaien. Boxed cooler deed onder normale omstandigheden bij mij max 2500tpm. Dit is geregeld door het moederbord adhv processortemp door in de bios een soort 'streef'temperatuur aan te geven.
Dit had ik uitgezet en blaast nu zo hard mogelijk.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hum Hum... omgeving temperatuur is onderdeel een. Als het mogelijk is zorg voor voldoende beweging in the lucht rond de computer.

Onderdeel twee is de kast zelf, de kast zelf moet voldoende doorluchting kunnen bieden

Onderdeel drie is de koeler van je CPU. Het bestaat at vele vinnen van metaal, maar helaas heeft een groot probleem is dat het stof aantrekt en als dat eenmaal tussen de vinnen zit, schiet de koel efficiency omlaag! Wat je kan doen is de kast loskoppelen, de fan van de koeler af halen ( vaak via een clip ) en dan met een stofzuiger uitzuigen!

Wil je het goed doen, dan moet je de koeler eraf halen en helemaal schoonmaken/zuigen. Dan moet je wel alweer bij het monteren ervoor zorgen dat je nieuwe koelprut gebruikt en dat je alles goed weer aansluit.

Een aardig klote werkje maar het scheelt heel veel graden als je koeler vol met troep zit!

There is no place like ::1

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 08:22
Lees dit eens door: FAQ :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie!
Maar hoe ik de koeler eraf moet halen weet ik niet.
Ik zou hem dan ineens met een andere fan vervangen denkik (als dit echt 5 a 10 graden scheelt!)
maar ik zal aleens proberen de zijkant eraf te halen en de ventilator erop te zetten.
Bedankt voor de reacties!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:36:
...
Maar hoe ik de koeler eraf moet halen weet ik niet.
...
Dan zou ik het niet zelf doen tbh.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ook eens proberen wat fotos erop te zetten , hoe moet dat eigenlijk?

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 21:54

Oof

Als hij de FAQ helemaal moet door lezen is zijn computer al overhit. :+ .
Even zonder gein. Haal een zijpaneel eraf en zet er een huis tuin en keuken tegenaan en maak je pc helemaal stofvrij (Niet met een stofzuiger doen. Dit scheelt al behoorlijk. Meer ingrijpend wat ook eerder genoemd meer casefans en een andere cpu koeler.
Veel sterkte ermee.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
hoe kom je aan de pc? Zelfbouw of compleet ergens besteld.
Als je het in een winkel heb gekocht, zou je aan hun je probleem kunnen voorleggen en vragen of hun een andere cpu cooler er willen opzetten voor jou.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem laten bouwen in een winkel, maar ik kan mss eens vragen aan mijn broer want die kent er wel wat van, (hij wist niet hoe het kwam maar hij kan wel koelers vervangen en koelpasta smeren enzo...) en zelf een nieuwe fan gaan halen, enige goede fans ? ik zal ook proberen wat fotos te nemen en erop te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik ook merk is dat mijn hardeschijf heel warm is..
is dit normaal? mss is dat de oorzaak van een hoge temp in de pc

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:00
Mijn pc is de laatste paar dagen ook een flink aantal graden warmer geworden van 32C idle naar 38C en stressed van 45 naar >52C. Maar ja wat wil je met ruim 10C warmere kamer. Gewoon voor die anderhalve week in het jaar een ventilator erop blazen. Of toch voor een goede processorkoeler gaan. (arctic freezer pro (als die ook op een pentium past???))

[ Voor 10% gewijzigd door silencedead op 12-06-2006 18:51 ]

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 21:54

Oof

Goede fans zijn natuurlijk Zalmann. En Coolermaster voor casefans.
Hier zijn wel goede reviews van te vinden op google en Got.
Een warme harde schijf is iets om je zorgen over te maken. Houden ze niet echt van. Een harde schijf geeft vrij weing warmte af. Je hebt speciale harde schijf koelers.

[ Voor 41% gewijzigd door Oof op 12-06-2006 18:53 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Ik denk dat vóór je aan de slag gaat beter eerst veel moet lezen en bekijken.
Bekijk eens hoe een PC is opgebouwd. Bekijk eens hoe koeling in z'n werk gaat.

Neem ook eens een duik in de FAQ's van bepaalde subfora en vind links á la PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!)

Over koeling is overigens veel te vinden. Mocht je niet zeker zijn van de zaak, ga dan gewoon naar de winkel en laat iemand anders de klus klaren :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://spaces.msn.com/tattoojan69/photos/?_c02_owner=1
daar zijn normaalgezien fotos van mijn pc(wel op mn msn space)
toch al zeert bedankt voor de reacties en ik ga denkik nog veel verder zoeken...
ik ga nu de ventilator ertegen zetten en zien wat dat geeft.

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 15:35
Die 830 wordt hier met een Coolermaster erop idle 48º en stressed 64º. Dat geblaas voor ene tijdje in de zomer vind ik niet erg, gewoon de koeler open draaien, nergens last van.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Tja dat is de reden dat ik velen de computers met Pentium D heb afgeraden, nu krijg je problemen met koeling.

Zet een grote tafelventilator naast en zet hem op de hoogste stand. Als er ineens veel stof eruit waait, vraag je broer vriendelijk of hij de binnenkant van de computer kan schoonmaken.

Het is handig als je even vermeld welke kast je hebt en hoeveel fans je er al in hebt zitten. Een schets getekend in paint helpt ons ook heel veel.

Het beste is om een goeie processor koeler te kopen zoals de Arctic freezer 7 en een fan aan de achterkant en voorkant hebt zitten. Hopelijk kan de voeding ook genoeg lucht afvoeren.

De optimale setup is om 5 120mm fans in een kast te zetten. 1 voor, 1 aan de linkerkant met een luchttunnel naar de processor, 1 aan de rechterkant voor de harde schijven, 1 aan de achterkant, 1 aan de bovenkant.

p.s. link naar je foto werkt niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie Thandor. Kijk ook eens rond in Tweaking & Cooling Algemeen en de FAQ daarvan :) Over koeling is inderdaad veel te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.