Kameleman schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:58:
# 1, je onderwerp is iets te centraal
Ik weet ook niet hoe je juist belicht hebt en welk lucht al aanwezig was, maar ik schijn te herkennen:
- bovenaan flitslicht
- onderaan zonlicht ? toch een hele andere kleurtemperatuur
persoonlijk vind ik dit wel vrij storend
Er was zo goed als geen natuurlijk licht, de warme kleur onderaan komt door mijn halogeenlamp.
# 2, zeer mooi invallend licht
alleen staat alles terug een beetje te centraal
- mss had je ook een foto kunnen nemen die iets breder was. De volledige omgeven ken ik niet natuurlijk, maar moest het mogelijk zijn zou het een heel fijn effect geven als de ondergrond en het licht en de vis uit het zwart opdook (zoals nu de cirkel / ovaal waar het licht uitkomt.)
Dit was echt een lucky shot, aangezien mijn geheugenkaart na deze foto vol was, en dit de enige foto van de vis is die ik heb. Het grote probleem is stof in het water waardoor je de vis niet echt kunt isoleren van het water.
Ik zal eens een andere uitnede proberen, zonder de zakpijp (storende ding linksonder).
# 4 het bovenste deel is overbelicht en het onderste deel onderbelicht
onderaan stoort niet echt, maar de felle zitte vlekken bovenaan wel, zeker als je weet dat de vis het centrale ontwerp is en niet de felweerkaatstende oester.
Aangezien ik de interne flits met een diffusor gebruik is de plaatsing van de flitslamp niet erg flexibel. Kan ik dit voorkomen door de flits minder krachtig te zetten, en dan achteraf de vis, die dan natuurlijk een stuk donkerder is, op te halen?
De foto's zijn vierkant, omdat dat de simpelste manier was om in fotoshop te croppen zonder allemaal plaatjes te krijgen met verschillende verhoudingen. En ik heb ook manueel wat met levels gespeeld, maar de resultaten van auto-levels kan ik (nog) niet evenaren.
Dat is het hele idee