Toon posts:

Met Laptop op een Novell schoolnetwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil graag met m'n laptop op het schoolnetwerk kunnen komen. Dit schoolnetwerk is op Novell gebaseerd (100Mb). Het probleem is dat ze me bij IT Services geen inlogclient willen geven. In principe is Internet de enige functionaliteit die ik nodig heb. Ik ben er al wel achter gekomen wat de IP van de Gateway naar het Internet is.
Heeft er iemand enig idee hoe ik toch op het Internet kan komen? Eventuele extra info kan ik misschien uit de bestaande desktops halen die hier op het netwerk zijn aangesloten.
Ik heb ook geen idee hoe ik een eventuele Novell client zou moeten configureren. Is dit te doen zonder dat je speciale IP's moet gaan toewijzen zoals bij TCP/IP?
Alvast bedankt.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je gewoon een ip-adres via dhcp krijgt en je weet de gateway dan denk ik dat je weinig meer nodig hebt, ik weet neit of er een proxy oid draait. (Denk het haast wel) Als die draait zul je toch op een of andere manier je moeten aanmelden, maar is er geen client te downloaden?

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Waarom wilt IT geen inlogclient (:?) aan je geven? En wat bedoel je met inlogclient? Bedoel je de Netware Client of een inlogaccount?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
de Novell Client is een van de slechtste uitvindingen van Novell, wat een rukding is dat. Maar enniewee, wat je voor op je windows computertje dan wel nodig hebt, is de novell client voor novell networks, gewoon van de windows cd installeren ipv die client, want de extra functies die je met die client kan, kan je toch al niet gebruiken omdat je geen admin bent. Verder heb je dat ding (in jouw situatie dan) echt niet nodig. En als bij jullie de internettoegang zo is geregeld dat dat alleen gaat voor mensen die zich bij die Novell server hebben aangemeld, moet je idd een account hebben op die server...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het een stel oude stempel inflexibele Henkies zijn daaro! :(
Ik bedoel dus de Netware Client, maar die willen ze niet geven omdat ze geen privecomputers op het schoolnetwerk willen hebben. Ok, snap ik wel, maar ik zeg dus tegen die vent, "ik hoef alleen maar op het Internet, die persoonlijke netwerkmap kan me echt niet boeien." "Ja, maar daar hebben we geen procedures voor....bla bla zeik zeik :r "
En het gaat echt niet om het voorkomen van grote downloads, want daar installeren ze standaard zipdrive drivers voor op de desktops.
Het enige wat ik dus nu weet is de IP van de gateway, kan ik daar iets mee?
Mzzls

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb natuurlijk wel een account op de server, misschien dat dat wel werkt Osiris. Ik heb nou alleen geen Windows CDROM bij me :(
Je bedoelt trouwens gewoon toevoegen -> protocol -> IPX ODI Protocol?
En dan toevoegen -> client ->Novell Workstation Shell 4.0 en hoger?
Mzzls

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Ik weet niet welke proxy server ze gebruiken, maar ik kan me heel goed voorstellen, dat je via Novell logon validatie pas het internet op kan. Zo niet, dan kun je proberen om in je Internet Options onder LAN settings het ip van proxy server in te voeren. De poort moet je dan maar gokken, maar 80 of 8080 zijn de meest voor de hand liggende.
Natuurlijk moet je ook op je laptop de juisten IP settings gebruiken, want anders kom je nog niet verder. Dus je wilt ook nog een ongebruikt IP adres en het subnetmask van het netwerksegment waar je op zit.

Al met al veel factoren, die moeten kloppen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het je gaat lukken. En het kan sowieso geen kwaad om, zoals teigetjuh zegt, de novell client ff van het internet af te trekken. www.novell.com

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo niet gaat lukken? Ik heb toch een account? Het is toch alleen een kwestie van het opsporen van de goede instellingen? :?

Verwijderd

Hier wordt ik nou wel eens moe van......

Mensen, er komt behoorlijk wat kijken wil je een netwerk goed draaiend houden. Het laatste wat men wil is dat gehobby van al die kleine etterbakjes die met niet goedgekeurde apparatuur toch aan het netwerk willen hangen, om wat voor reden dan ook. De functionaliteit die geboden wordt voldoet voor datgene waarvoor het gebruik dient te worden.

Het zijn juist diegenen die willens en wetens een netwerk saboteren waar tegen opgetreden dient te worden, ipv ze te helpen.
Als we hier dit soort praktijken tegenkomen (en dat gebeurt zo af en toe) nemen we zonder pardon alles in beslag. Pas wanneer ze de opleiding verlaten krijgen ze het weer terug. Dit is blijkbaar de enige manier om een netwerk "schoon" te houden.

Nee is gewoon Nee, en niet een vrijbrief om dan toch maar illegaal van een netwerk gebruik te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het niet dacht: een 80+ netwerkbeheerder I assume? Vervelend he, al die kinders?
Volgens mij heet deze site www.tweakers.net en niet www.ouwechagrijnigenetwerkbeheerders.net :(
Kan aan mij liggen hoor ;)

Iemand die hier wel een uitdaging in ziet?
Mzzls

PS Targa: "word ik" schrijf je zonder "t"....

Verwijderd

Nou dat valt wel mee hoor, in overleg kan natuurlijk best veel maar het moet afgelopen zijn met het idee dat een netwerk ten alle tijden gebruikt (en misbruikt) kan worden door iedereen die toevallig weet hoe een stekkertje in de netwerkkaart gedaan moet worden.

Het idee leeft vaak dat men RECHT heeft om een netwerk op deze manier te gebruiken, en dat is nou eenmaal niet zo.

En maar kankeren als het netwerk traag is.........Want dan ligt het natuurlijk aan de beheerders.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 januari 2001 16:04 schreef TaRgA het volgende:

Mensen, er komt behoorlijk wat kijken wil je een netwerk goed draaiend houden. Het laatste wat men wil is dat gehobby van al die kleine etterbakjes die met niet goedgekeurde apparatuur toch aan het netwerk willen hangen, om wat voor reden dan ook. De functionaliteit die geboden wordt voldoet voor datgene waarvoor het gebruik dient te worden.
Nou dat doen ze ook lekker zeg, dat netwerk draaiende houden. Om 5 minuten bevriest Netschaap, Inlogprocedures werken soms niet of pas na vijf (5!) minuten wachten en laat ik het maar helemaal niet hebben over het beheer van de e-mail functionaliteit......

Ze willen overigens over een half jaar wel eens gaan "kijken" :r of ze laptops op het netwerk gaan toestaan.

Ik zie trouwens het verschil niet tussen het internetten met je eigen laptop of via de desktop van school. Ik bedoel, die desktops zijn allemaal win98 aangesloten op Internet, dus laten we het nou niet over veiligheid gaan hebben.....

Verwijderd

Topicstarter
Het netwerk is overigens niet traag, dat moet ik ze nageven. Het is alleen niet zo stabiel.

Verwijderd

Natuurlijk weet ik niet hoe het netwerk eruit ziet en of deze al dan niet goed beheerd wordt (met "t" ;) ), maar het geeft je alsnog niet het RECHT om dan maar te doen wat je wilt.

Als je bepaalde functionaliteit mist of als het niet werkbaar is kan je het aangeven.

Niet er dan maar aan meewerken dat het nog slechter wordt (met "t";)) .

Verwijderd

Topicstarter
Heb je natuurlijk ook helemaal gelijk in, maar ik ga naar die IT Services en stel een vraag; word ik gelijk als een halve hacker afgeschilderd die het schoolnetwerk plat wil leggen. :( (Ja, dan is het een cracker, weet ik...)
Ik wil gewoon alleen maar Internetten (bestaande functionaliteit) zonder dat ik gelijk met 30 schijfjes aan de gang moet met Windows Backup als ik eens een keer een download maak.
Ik bedoel, toegang tot het netwerk heb ik nu toch ook al? Mijn rechten zijn geregeld en ik heb al een account. Waarom kan ik dan niet ff een client op m'n laptop zouten? Dat vind ik nogal inflexibel.

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tree en server kan je gewoon in het advanced schermpje van de client opzoeken en inloggen maar!

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:16

noshit

Targa: Helemaal mee eens. De vraag alleen al geeft te denken over de figuur die zich het recht wil toe-eigenen van het netwerk gebruik te maken.

Weg met die prutsers. Zijn waarschijnlijk dezelfde figuren die allerlei configuraties om zeep helpen enzo.

Wat betreft de term Tweaker: Als jullie allemaal zulke fantastische tweakers / hackers zouden zijn, dan is het toch niet zo moeilijk ergens een client vandaan te halen ??? Die dingen kan je nota bene gewoon van de site van Novell halen |:(

Verwijderd

bij mij draait er gewoon een DHCP server :) niet eens op MAC gebaseerd (teveel computers gok ik) je krijgt gewoon een lease en een intern IP toegewezen, das dan klaar en internetten maar (transparante proxy's roelen :P)

Verwijderd

[b]. Waarom kan ik dan niet ff een client op m'n laptop zouten? Dat vind ik nogal inflexibel.
Omdat men op deze manier geen controle meer heeft over wat er aan het netwerk zit. Virussen/Trojans/Netwerk games/sniffers/etc etc. Daar wordt een netwerk niet stabieler of sneller van. Je wil niet weten wat wij soms voorbij zien komen. Mensen hebben thuis een netwerkje bv, gebruiken daar de ip adressering van de opleiding voor (want zelf bedenken is natuurlijk wel gelijk heel moeillijk) , komen dan met hun laptop op school en vinden het raar dat ze conflicten krijgen of veroorzaken.

En ook dan is het natuurlijk altijd een kutnetwerk en slechte beheerders. De fout bij zichzelf zoeken gebeurt dus nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja hallo, vraag ik het beleefd aan de beheerder: Blah, blah, hacken zus hacken zo, klote kids dit klote kids dat, geen sprake van.
Stel ik hier een vraag: Neptweaker dit neptweaker dat....
Het lijk hier wel een voorstelling van Hans Teeuwen! :)

En natuurlijk beste netwerkbeheerders jullie rijden nooit door rood als er niemand op de kruising te bekennen is. Ikke wel soms, maar dat is nog een groot verschil met het slopen van het verkeerslicht. ;)

Verwijderd

[b]Ik wil gewoon alleen maar Internetten (bestaande functionaliteit) zonder dat ik gelijk met 30 schijfjes aan de gang moet met Windows Backup als ik eens een keer een download maak.
Dan gebruik je dus de bestaande faciliteit voor prive zaken (want als het nodig is voor schooldoeleinden kun je het kwijt op het netwerk). En doordat jij meent 30 floppy's aan data te moeten dl vertraag jij het voor de rest. Dit wil men dus vermijden. Daarom mag jij niet met je laptopje op het schoolnetwerk. Probeer dat nou eens te begrijpen.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 26 januari 2001 16:50 schreef Tommyboy het volgende:
En natuurlijk beste netwerkbeheerders jullie rijden nooit door rood als er niemand op de kruising te bekennen is. Ikke wel soms, maar dat is nog een groot verschil met het slopen van het verkeerslicht. ;)
Enne nee dat doe ik dus niet:'Roodrijders zijn doodrijders :('
Mare I've got the point...

Heal the internet ...

Verwijderd

Wat loop je toch te zeiken met je lap-top? Wat heeft 't voor zin om een beetje flink te zitten doen met een lap-top op school...

:r

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 januari 2001 16:45 schreef TaRgA het volgende:

[..]
Omdat men op deze manier geen controle meer heeft over wat er aan het netwerk zit. Virussen/Trojans/Netwerk games/sniffers/etc etc. Daar wordt een netwerk niet stabieler of sneller van. Je wil niet weten wat wij soms voorbij zien komen. Mensen hebben thuis een netwerkje bv, gebruiken daar de ip adressering van de opleiding voor (want zelf bedenken is natuurlijk wel gelijk heel moeillijk) , komen dan met hun laptop op school en vinden het raar dat ze conflicten krijgen of veroorzaken.

En ook dan is het natuurlijk altijd een kutnetwerk en slechte beheerders. De fout bij zichzelf zoeken gebeurt dus nooit.
Heb je helemaal gelijk in. Maar stel dan gewoon een client beschikbaar en geef de configuratie eisen op. Dan is er toch niks aan de hand. Ik bedoel; er lopen hier ook leraren rond met laptops met Novell client. Die kunnen ze overal in het gebouw in de muur prikken om verbinding met het netwerk te krijgen.
Op deze manier werken ze natuurlijk in de hand dat studenten zelf gaan lopen kloten. Ze hebben immers ook een account.
En wat betreft die virussen, trojans e.d. Op alle desktops van school draait Windows 98.....Zegt genoeg denk ik zo.

Verwijderd

Ik weet al precies wat van figuur jij bent...

lekker flink doen met 'n lap-top...

pffff

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 januari 2001 16:53 schreef TaRgA het volgende:

[..]
Dan gebruik je dus de bestaande faciliteit voor prive zaken (want als het nodig is voor schooldoeleinden kun je het kwijt op het netwerk). En doordat jij meent 30 floppy's aan data te moeten dl vertraag jij het voor de rest. Dit wil men dus vermijden. Daarom mag jij niet met je laptopje op het schoolnetwerk. Probeer dat nou eens te begrijpen.
Nee niet waar, dit is gewoon toegestaan zoals ik al eerder geschreven heb. Er wordt zelfs ZIPdisk software voor geinstalleerd.

Verwijderd

Nee, je snapt het niet!

je wilt gewoon een beetje flink doen met je lap-top!

ik kan dat heel goed begrijpen als systeembeheerder...

toffe lui!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 januari 2001 16:58 schreef jeroenbeekman het volgende:
Ik weet al precies wat van figuur jij bent...

lekker flink doen met 'n lap-top...

pffff
ja hoor Jeroentje, kijk eens 3 cm onder je reactie naar de beschrijving van je sys specs. Sjonge jonge, een schoolvoorbeeld van de pot verwijt de ketel. Het trouwens maar een simpele laptop hoor, niks speciaals.
Maarja, jij bent zeker ook zo'n figuur die mensen met een GSM haat omdat ie zelf nooit gebeld wordt... :r

Verwijderd

Ja, en jij bent dus ook zo'n figuur dat z'n GSM aan z'n broek hang, trui er niet over. Want dan kan iedereen zien welke dure telefoon jij wel niet hebt...

trouwens die gg over m'n pc staan er omdat ik problemen met de koeling had. Kijk maar op:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/92414

Is makkelijker dan steeds weer opnieuw typen...

• 0siris
een client kun je gewoon neerhengelen via www.novell.com hoor, dus das het probleem niet. Maar ik begrijp eigenlijk nog steeds jouw probleem niet helemaal, het is namelijk heel simpel om hetzij via Novell Client voor novell netwerken of microsoft client voor novell netwerken op die server te komen, zeker als je al een account hebt. Als je dit niet doorhebt, raad ik je aan idd die laptop NIET aan te sluiten, omdat je dan idd wellicht iets fout doet, waardoor de rest van het netwerk in de problemen komt.

Ik snap dus het standpunt van targa, en zou er dit aan toe willen voegen: iedereen die conflicten veroorzaakt door zelf apparatuur aan te sluiten, wordt gepakt door de systeembeheerders, die die apparatuur innemen en voor eigen doeleinden gebruiken :)

wat ik me afvraag: hoe is dit systeembeheerderstechnisch opgelost in een draadloos netwerk waar iedereen met zijn eigen laptop op het netwerk komt? Dat moet een chaos worden van conflicterende IP adressen!

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoor Jeroentje, mijn GSM is bijna 3 jaar oud. Ik ben student weet je nog.
En je hoeft je trouwens niet te gaan verontschuldigen voor je PC'tje hoor, alleen maar voor het feit dat je reacties post waar niemand op zit te wachten. |:(
Dag Jeroentje.

Verwijderd

Nu doe je dus precies 't zelfde...

niemand zit op die reactie van jou te wachten...

Verwijderd

Topicstarter
Ha eindelijk weer een serieuze reactie Osiris.
Ik snap dat hele verhaal met die client nou wel, maar deze thread is eigenlijk een beetje doorgegaan op het beheersaspect van het aansluiten van een laptop op een netwerk.
Die Client ga ik thuis wel ff downen en dan maak ik gebruik van m'n eigen account op het schoolnetwerk.
Het ging gewoon om het feit dat ik niet wist hoe het aanmelden via Novell in de protocollen verloopt. Ik dacht dat het Internetgedeelte apart in ons schoolnetwerk was opgenomen en dat ik hiervoor geen Novell validatie nodig had.
Anyway, het is geregeld denk ik.
Thnx allemaal voor de nuttige reacties (uitzonderingen daargelaten).

Verwijderd

*zucht*

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Okee, sommigen onder ons zijn het er niet mee eens, anderen wel. Nu zou ik ook wel graag willen weten hoe het moet...

Ongeveer zo :?:

* Tree en server opzoeken in het advanced schermpje van de client.

* Toevoegen -> protocol -> IPX ODI Protocol.
En dan toevoegen -> client ->Novell Workstation Shell 4.0 en hoger?

* Client 3.3 installeren.

* Intersnerten maar 8-) :?

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 17:11 schreef 0siris het volgende:
wat ik me afvraag: hoe is dit systeembeheerderstechnisch opgelost in een draadloos netwerk waar iedereen met zijn eigen laptop op het netwerk komt? Dat moet een chaos worden van conflicterende IP adressen!
Nou, niet als je met DHCP werkt. Aangezien de meeste mensen geen draadloos netwerk thuis hebben zullen ze niet de IPeigenschappen van dat kaartje wijzigen. Als ze thuis op hun eigen netwerk willen gebruiken ze doorgaans een doorsnee PCMCIA kaartje. Totop heden nooit problemen gehad :)

Verwijderd

Je gaat naar de novell site en je download de nieuwe client. Dus niet Novell Workstation Shell 4.0 :( :(
Daar draai je setup van. Die vraagt dan zelf of je IPX en/of IP wilt gebruiken. Of je bindery of NDS wilt gebruiken enz.

Verder zul je nog steeds niet op internet komen omdat je een extra programma nodig hebt om je te authentiseren aan de bordermanager (firewall). Zonder dit tooltje laat ie niks door.

Verder wil ik melden dat als een systeembeheerder geen laptops op het netwerk wilt dat je het NIET zelf moet gaan doen. Zo genaamd als beter weten, he.
Ik zit in de detachering en heb een laptop van het werk. Nu zijn er nog steeds bedrijven waar je niet met je laptop op het netwerk mag. Dit om beheer en beveiligingsredenen.

Indien je toch inlogt dan hoop ik dat ze er policies op het netwerk hebben staan. Dan wordt heel je laptop dicht gezet zodat je niet meer bij controlpanel enz kunt. Dit is dan ook nog van toepassing als je uitgelogt bent. Dus je moet het zelf weten. Ik denk dat je gewoon beter achter een pc kunt gaan zitten en daar alles op zip moet zetten.

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 19:28 schreef mozeskriebels het volgende:

Indien je toch inlogt dan hoop ik dat ze er policies op het netwerk hebben staan. Dan wordt heel je laptop dicht gezet zodat je niet meer bij controlpanel enz kunt. Dit is dan ook nog van toepassing als je uitgelogt bent. Dus je moet het zelf weten. Ik denk dat je gewoon beter achter een pc kunt gaan zitten en daar alles op zip moet zetten.
JA, en dat moet je ze eens horen, "Je hebt m'n laptop verneukt!" , wij lachen, zij balen. Tjah, wie niet horen wil moet maar voelen >:)

Verwijderd

Gewoon het netwerk h:9cken, geen probleem bij Novell, gewoon een tooltje zoeken bij astalavista.com

Verwijderd

nie zo zeuren tegen dat jong laptop op school is gewoon leuk en waarom nie leechen? denk je dat ze dat merken bij ons op school heebben we 100Mbit netwerk super snel en 100pc die 50 up/down max hebben dus is toch maar 4.88Mbit ingebruik dus je zelf dan aan bieden om een beetje te gebruiken wrom nie he :)

btw ik krijg een UTserver van de school vonden ze een leuk idee 10Mbit ofzo lekkah

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 26 januari 2001 22:55 schreef MM het volgende:
Gewoon het netwerk h:9cken, geen probleem bij Novell, gewoon een tooltje zoeken bij astalavista.com
Weltrusten... we hebben het hier over Novell, niet over MicroSoft.
Hacken is natuurlijk mogelijk, maar dan moet je wel van redelijk goede huize komen.

Overigens wat de policies aangaat valt wel overheen te komen, maar dan moet je thuis dus weer met een poledit gaan lopen knutselen en eerlijk gezegd denk ik niet, dat je daar vrolijker van wordt...

Heal the internet ...

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 22:55 schreef MM het volgende:
Dat gold voor netware3 met bindery.
Eventueel netware4 als bindery aanstaat maar verder is het niet zo maar te hacken.
De tools die er voor zijn moeten eerst op de server geladen worden. En vergeet maar dat je bij de server komt.

Droom verder.

• 0siris
Hmm...ok...IPconflicts vermijden door DHCP server. Maar wat als een slimmerd toch lekker zelf denkt een ipadres te kunnen instellen? wordt die comp. dan gewoon genegeerd ofzo? Ik bedoel, ik snap dat een DHCP server netjes ipadressen uitdeelt, maar als je je daar niet aan houdt? (want eindgebruikers zijn achterlijk! :) )

Verwijderd

.

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 16:55 schreef jeroenbeekman het volgende:
Wat loop je toch te zeiken met je lap-top? Wat heeft 't voor zin om een beetje flink te zitten doen met een lap-top op school...

:r
Beetje jammer... Als je zelf een laptop hebt en hem weleens inprikt op het schoolnet(surfnet:9) snap je waarom. Daar kan geen ADSL/Kabel tegenop.

Ik zit zelf op de HvA en daar heb je de mogelijkheden om "legaal" op het schoolnet te komen en aan te loggen op de NovellServers. Je moet daarvoor wel allemaal formulieren invullen (zodat ze je kunnen loggen). Dat heb ik dus niet, alleen dhcp aangezet en Proxy geconfigureerd en lekker bytes van het net trekken. Eerst had ik een vast ip toegeeigend maar dat was niet handig ivm mijn huis netwerk.

Waarom zou je dus. Als je op internet kan, ben je er al. Mocht je bij je home schijf willen probeer eens te FTPen (dat kan tenminste bij ons). En anders maak je toch ff een ftptje van een schoolbak :)

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik snap het gezeur niet, als jij zegt: Grote downloads zijn geen probleem, iedere workstation heeft een zipdrive, waarom gebruik je dat ding dan niet? da's toch veel handiger dan je laptop naar school sjouwen, plus dat je geen risico loopt om je laptop kwijt te raken. Ik wou dat de RuG zo relaxt was in het RC...

Ik ben zelf systeembeheerder van een studievereniging (50 pc's) en verbaas me over de rotzooi die sommige mensen aan kunnen richten die totaal geen verstand van compus hebben. Ik wil er niet over nadenken wat er gebeurt als mensen eigen compu's gaan aansluiten en menen dat ze DHCP uit mogen zetten en een random adres pikken. Btw. als je DHCP gebruikt en iemand tikt gewoon hard een IP adres in wat al in gebruik is werkt er 1 pc, als de 2e zich ook aanmeld krijg je een WinNT error "IP conflict, contact met sysadmin etc etc"

• Vm1heA
  • Laatst online: 17-08 17:58
Volgens mij komt ie nog op de kindercreche.
Welke school zit je ? Doe je IT opleidingen ?
Wat weet je van PC's en netwerken ?
Begin daar eerst eens mee.....
dan spreken we verder.....

Verwijderd

Topicstarter
Mensen mensen, maak u niet zo druk.
Ik denk dat het op de volgende manier kan werken zonder dat systeembeheer last van mij heeft. Ik heb met de Policy editor de instellingen van een PC uit een van de projectruimten opgevraagd. Ik neem gewoon de instellingen van die PC over op m'n laptop (ze werken trouwens niet met dhcp).
Ik koppel de desktop los en gebruik de vrijgekomen aansluiting voor m'n laptop. Zo kan er dus geen conflict ontstaan. Vervolgens zet ik weer de bestaande instellingen met de Policy editor terug zodat de PC's niet "open" staan.
Kommentaar hierop is altijd welkom natuurlijk.

P.S. Waar is de knop "bekijk bericht"?

Verwijderd

Als je niet eens weet wat een Novell client is, dan stel ik voor dat je je niet met het schoolnetwerk bemoeit. Als de systeembeheerder zegt nee, dan is het ook nee. Verder zijn niet alle systeembeheerders 80+ , ikzelf zit met nog 2 andere systeembeheerders op een schoolnetwerk en wij zijn 22 en weten ze echt wel hoe ze een netwerk moeten beveiligen. Of met BorderManager voor de Internet toegang en dan kom je echt niet het Internet op als je niet op de NDS bent ingelogd, maar je weet waarschijnlijk ook niet wat een NDS is. Verder zal er wel een pakket zoals ZENworks draaien, dus na het inloggen kun je óf een paar uur met PolEdit aan de gang, óf je mag je laptop opnieuw installeren. Wil je het na bovenstaand tóch nog proberen, dan wens ik je veel suc6.

Verwijderd

De client instellen is een makkie en de tcp/ip instellingen ook
als je wat meer gegevens geeft de gateway en de tree en de context dan kan ik je wel verder helpen

Verwijderd

Lang leven de Backbone die filter op mac-adres. Mac-adres niet ingevoerd op de backbone, no way dat je dan het netwerk op komt. :)

Verwijderd

Ik zit ook op een IT opleiding wij hebben allemaal systemen staan met Win NT 4.0 daar hebben ze via de Bordermanager van Novell de internet toegang dichtgespijkerd, denken ze!! Na het uitvoeren van de wizard internet toegang, zonder proxy, kunnen we gewoon op internet, nu hebben ze op elke pc de wizard er af gehaald, dus ze denken dan we er nu niet meer opkunnen, ha ha gewoon iexplorer.exe veranderen in iexplorer1.exe en de boel rebooten en voila! Internet werkt weer.

Echt een stelletje amateurs de systeembeheerders op school!!! >:)

Verwijderd

Dan hebben ze zeker een belabberde beveiliging opgezet (sorry systeembeheerders). Maar dat mag niet. Ikzelf heb diverse BorderManager systemen geïnstalleerd en onderhouden.

Concl. Jij geen rechten, jij niet internetten. :)

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 18:37 schreef RazorJansen het volgende:
De client instellen is een makkie en de tcp/ip instellingen ook
als je wat meer gegevens geeft de gateway en de tree en de context dan kan ik je wel verder helpen
Waarom zou je dat willen als de school het niet toe staat? |:( Houdt ook ff de policies in de gaten, knappe jongen die daar omheen komt hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ze bij ons op het netwerk niet op Mac adressen filteren en volgens mij draaien ze ook geen pakketten als ZENworks. Ze zijn namelijk ook zo triest om de desktops alleen met Poledit af te schermen. Ik kan gewoon het hele schoolnetwerk over tot aan compleet andere universiteiten en hoge scholen toe! Als ze m'n laptop dichtgooien met een policy; lekker boeien, er staat toch nog niks bijzonders op. Dat komt wel als ik straks met 500K mp3's ga lopen leechtoppen >:)
Als het blijkt dat ze 'm dichttrappen dan zal ik dat hier ook wel melden. Zo sportief ben ik dan ook wel weer nobele systeembeheerdertjes......
No guts no glory zeg ik maar.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 20:42 schreef Tommyboy het volgende:
Zo sportief ben ik dan ook wel weer nobele systeembeheerdertjes......
Tommyboy toevallig BI-student? Dan andries systeembeheerder... :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dat BI? Klinkt te ingewikkeld voor mij denk ik... :?

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 19:02 schreef LiGhTfOrCe het volgende:
Ik zit ook op een IT opleiding wij hebben allemaal systemen staan met Win NT 4.0 daar hebben ze via de Bordermanager van Novell de internet toegang dichtgespijkerd, denken ze!! Na het uitvoeren van de wizard internet toegang, zonder proxy, kunnen we gewoon op internet, nu hebben ze op elke pc de wizard er af gehaald, dus ze denken dan we er nu niet meer opkunnen, ha ha gewoon iexplorer.exe veranderen in iexplorer1.exe en de boel rebooten en voila! Internet werkt weer.

Echt een stelletje amateurs de systeembeheerders op school!!! >:)
Je kunt de bordermanager nog zo goed afschermen. Als je default gateway naar een andere router staat die niet achter de firewall zit dan helpt het niet echt.
En geloof me deze fout wordt vaak gemaakt. Ow, ons internet is traag. Nou dan plaatsen we er toch een router bij voor het "belangrijkste internetverkeer"

Plaats deze verkeerd en je beveiliging is lek.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 20:42 schreef Tommyboy het volgende:
Ik denk dat ze bij ons op het netwerk niet op Mac adressen filteren en volgens mij draaien ze ook geen pakketten als ZENworks. Ze zijn namelijk ook zo triest om de desktops alleen met Poledit af te schermen. Ik kan gewoon het hele schoolnetwerk over tot aan compleet andere universiteiten en hoge scholen toe! Als ze m'n laptop dichtgooien met een policy; lekker boeien, er staat toch nog niks bijzonders op. Dat komt wel als ik straks met 500K mp3's ga lopen leechtoppen >:)
Als het blijkt dat ze 'm dichttrappen dan zal ik dat hier ook wel melden. Zo sportief ben ik dan ook wel weer nobele systeembeheerdertjes......
Als je een automatisch gevuld startmenu hebt, verborgen schijven bv. c:, na het inloggen running scheduled actions for workstations ziet of een nalexplorer ziet net na het inloggen dan draaien ze dus echt wel ZEN.

De meeste scholen hebben dit omdat het gratis bij netware5 zit. Verder kunnen scholen ZEER goedkoop aan licenties komen voor dit soort produkten.

PS. je kunt wel de policies om zeilen maar meestal leer je dat pas nadat je er een keer in gestonken bent.

Verwijderd

Topicstarter
PS. je kunt wel de policies om zeilen maar meestal leer je dat pas nadat je er een keer in gestonken bent.
Wil je het nou voorkomen of aanmoedigen? Dit maakt het toch alleen maar leuker? :)

Verwijderd

Download bij Novell een client.
Installeer deze client met advanced opties en zorg dat de workstation manager niet is aangevinkt! (anders wordt je hele computer door ZEN dicht getimmerd)

Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze ook Novell BorderManager als internet Proxy server. De Poort van BorderManger is 8080.

Krijg je een authentication failure, start dan vanuit de F:\public directory ClientTrust, je bent dan ingelogt op de internet server.

Met alleen de standaard Microsoft client voor Novell zul je op een goed gemanaged Novell Netwerk niet ver komen!!

Verwijderd

Dat van die client trust klopt gedeeltelijk, als standaard rule staat een deny all. Daarboven kun je 'gedeeltelijk' openzetten. Vaak wordt een groep Internet aangemaakt en als je daar lid van bent, kun je internetten, anders niet. Maar vaak staat voor scholen dit gewoon open en worden de pornosites gefiltered. (CyberPatrol als ze een behoorlijk budget hebben) ;)

• mcwoofer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2022
Tommyboy, welke school zit je. Klinkt als mijn oude school. Waar de docenten zo dom waren. Dat ze rconsole wachtwoorden open en bloot lieten zien.

Think, and use the right OS.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 22:27 schreef Tommyboy het volgende:

[..]
Wil je het nou voorkomen of aanmoedigen? Dit maakt het toch alleen maar leuker? :)
Eigenlijk hoop ik dat ie het probeert en vervolgens niet op internet komt omdat bordermanager goed dicht staat en wel de policies overneemt in de poging tot. >:) En dat ie het vervolgense weer moet open gaan breken. Met een hele goeie policy kun je dit ook niet meer open breken omdat maar 1 username met wachtwoord dit mag. Dan kan ie naar de netwerkbeheerder om het te laten doen of windows opnieuw installeren.
Maar het is mogelijk om ze te omzeilen. Ik alleen niet hoe. >:)
Pagina: 1