| My First Casemod | ||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||
| Het Idee | ||||||||||||||||||||
Sinds anderhalf jaar ben ik een dagelijkse bezoeker van Tweakers.net. Ik zoek regelmatig de forums rond om een beetje bij te blijven en om ervaring op te doen. Zo kwam ik ook terecht bij Casemodding&Electronica (nu Casemodding). Toen besloot ik dat ik zelf ook wilde gaan casemodden. Ik vond alleen de “gewone kasten” verbouwen zo standaard en ik besloot om een kast helemaal zelf te gaan maken. Om het nog wel een beetje eenvoudig te houden omdat het mijn eerste mod zou worden, ging een gewone bigtower namaken, maar dan van hout. Dit had als voordeel dat het makkelijker te bewerken was dan staal, en ik had er al een hoop ervaring mee. Dus het idee was geboren om een houten bigtower te gaan maken. | ||||||||||||||||||||
| De Bouw | ||||||||||||||||||||
Aangezien ik niet een held ben in tekeningen maken, had ik alleen wat afmetingen in mijn hoofd en kon er meteen hout gehaald worden. Ik koos voor 18mm MDF vanwege de lage prijs in combinatie met fijne bewerking. Bovendien wilde ik toch schilderen en maakte het niet uit hoe het hout er uit zag. Vervolgens meteen het frame in elkaar gezet en een oude ATX-behuizing uit elkaar gehaald. Even gemeten en meteen de gaten voor de fans en moederbord-tray gemaakt. Toen de 3,5” en 5,25” bays opgehangen en een plaat voor de voeding en de opzet was er. Nu de opzet klaar was moest er aan de opvulling van de kast gedacht worden. Eigenlijk wilde ik mijn pc ook iets stiller hebben en daarvoor moest ik van de veel te lawaaierige NB-fan af. Daar had ik voor bedacht dat ik er een Zalman ZM-NB47J passief koelblokje op zou zetten. Dit is alleen eigenlijk niet voldoende bij een nForce4-chipset, dus plaatste ik een 8cm koeler recht voor het blokje voor de nodige koeling en minder lawaai dan de stock-koeler. De kleur van de binnenkant wilde ik eigenlijk zilver hebben, omdat dit dan mooi zou spiegelen. Na wat geprobeerd te hebben met hoogglans lak en zelfs radiator en auto lak, bleek dit niet het gewenste resultaat te geven. Toen kwam de vriendin van mijn vader met het idee om zilveren “decoratiefolie” te gebruiken voor de binnenkant. Dit bleek inderdaad een leuk effect te geven. Voor de buitenkant heb ik me deels laten inspireren door Dells XPS Renegade systeem. Ik wist wel dat de vlammen nooit zelf zo zou krijgen, maar toch stond het idee me wel aan. Zeker toen de vriendin van mijn vader zei dat ze zoiets wel kon schilderen. Om er dan nog wat diepte in te krijgen, heb ik vlammen en een vlammenman gefiguurzaagd, en die op de kast geplakt. Toen wilde ik nog een window hebben. Hiervoor heb ik een UV-rode window besteld en uit een plaat MDF een vlammenmotief gezaagd, (dat viel trouwens niet mee) en dit alles in elkaar gezet. Natuurlijk ook de deur van binnen nog beplakt met spiegelfolie en dat was ook weer voor elkaar. Nu restte niets anders dan de puntjes op de i zetten, nog een beetje afwerken en de hardware in de kast hangen en kijken naar het resultaat van mijn eerste casemod. En ik moet zeggen dat ik er heel tevreden mee was en nog steeds ben. | ||||||||||||||||||||
| De Harde Waren | ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
| Het Resultaat | ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
| Toekomstplannen | ||||||||||||||||||||
Natuurlijk ben ik al heel tevreden met mijn casemod, maar ik heb nog wel een paar dingen die ik sowieso nog wil uitproberen en testen op deze kast om deze nog mooier te maken. Zo kan ik nog meer ervaring opdoen, en kan ik de kast nog net dat beetje extra meegeven. Ik zat zelf aan de volgende dingen te denken:
Maar natuurlijk zijn ook andere ideeën altijd welkom! | ||||||||||||||||||||
| Eindwoord | ||||||||||||||||||||
Voordat ik mijn verhaal afsluit wil ik nog mijn vader en zijn vriendin bedanken voor de hulp die zij geboden hebben als ik ergens niet uit kwam en voor de ideeën die alles tot een mooi resultaat hebben gebracht. Voor mijn allereerste casemod vind ik zelf dat deze zeer geslaagd is. Ik heb er met veel enthousiasme aan gewerkt en ik weet zeker dat dit niet mijn laatste casemod zal zijn. Het is dus goed mogelijk dat jullie nog meerdere casemods van mij te zien zullen krijgen, maar dat zie je dan wel. Graag jullie reacties en op- en aanmerkingen, Jochem, bouwer van Fiery Temper. | ||||||||||||||||||||
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.