Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Fiery Temper

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 14:34
My First Casemod

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/3310/fiery2et.jpg

Het Idee

Sinds anderhalf jaar ben ik een dagelijkse bezoeker van Tweakers.net. Ik zoek regelmatig de forums rond om een beetje bij te blijven en om ervaring op te doen. Zo kwam ik ook terecht bij Casemodding&Electronica (nu Casemodding). Toen besloot ik dat ik zelf ook wilde gaan casemodden. Ik vond alleen de “gewone kasten” verbouwen zo standaard en ik besloot om een kast helemaal zelf te gaan maken.

Om het nog wel een beetje eenvoudig te houden omdat het mijn eerste mod zou worden, ging een gewone bigtower namaken, maar dan van hout. Dit had als voordeel dat het makkelijker te bewerken was dan staal, en ik had er al een hoop ervaring mee. Dus het idee was geboren om een houten bigtower te gaan maken.

De Bouw

Aangezien ik niet een held ben in tekeningen maken, had ik alleen wat afmetingen in mijn hoofd en kon er meteen hout gehaald worden. Ik koos voor 18mm MDF vanwege de lage prijs in combinatie met fijne bewerking. Bovendien wilde ik toch schilderen en maakte het niet uit hoe het hout er uit zag. Vervolgens meteen het frame in elkaar gezet en een oude ATX-behuizing uit elkaar gehaald. Even gemeten en meteen de gaten voor de fans en moederbord-tray gemaakt. Toen de 3,5” en 5,25” bays opgehangen en een plaat voor de voeding en de opzet was er.

Nu de opzet klaar was moest er aan de opvulling van de kast gedacht worden. Eigenlijk wilde ik mijn pc ook iets stiller hebben en daarvoor moest ik van de veel te lawaaierige NB-fan af. Daar had ik voor bedacht dat ik er een Zalman ZM-NB47J passief koelblokje op zou zetten. Dit is alleen eigenlijk niet voldoende bij een nForce4-chipset, dus plaatste ik een 8cm koeler recht voor het blokje voor de nodige koeling en minder lawaai dan de stock-koeler.

De kleur van de binnenkant wilde ik eigenlijk zilver hebben, omdat dit dan mooi zou spiegelen. Na wat geprobeerd te hebben met hoogglans lak en zelfs radiator en auto lak, bleek dit niet het gewenste resultaat te geven. Toen kwam de vriendin van mijn vader met het idee om zilveren “decoratiefolie” te gebruiken voor de binnenkant. Dit bleek inderdaad een leuk effect te geven.

Voor de buitenkant heb ik me deels laten inspireren door Dells XPS Renegade systeem. Ik wist wel dat de vlammen nooit zelf zo zou krijgen, maar toch stond het idee me wel aan. Zeker toen de vriendin van mijn vader zei dat ze zoiets wel kon schilderen. Om er dan nog wat diepte in te krijgen, heb ik vlammen en een vlammenman gefiguurzaagd, en die op de kast geplakt.

Toen wilde ik nog een window hebben. Hiervoor heb ik een UV-rode window besteld en uit een plaat MDF een vlammenmotief gezaagd, (dat viel trouwens niet mee) en dit alles in elkaar gezet. Natuurlijk ook de deur van binnen nog beplakt met spiegelfolie en dat was ook weer voor elkaar.

Nu restte niets anders dan de puntjes op de i zetten, nog een beetje afwerken en de hardware in de kast hangen en kijken naar het resultaat van mijn eerste casemod. En ik moet zeggen dat ik er heel tevreden mee was en nog steeds ben.

De Harde Waren

Specificaties Computer
ProcessorAMD 64 3500+ Venice
ProcessorkoelerZalman CNPS7000B-AlCu
MoederbordAsus A8N-SLI
Intern GeheugenTwinMos2x512MB DDR400/PC3200
VideokaartXFX GeForce 6800 GT PCI-e
Harde SchijfMaxtor 250GB 16MB S-ATA
VoedingTagan TG 480-U22 480 Watt
DVD-SpelerLG DVD-ROM 52/16x
DVD-BranderNEC ND 3540 16x

Het Resultaat

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/3817/front062iy.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/6595/back012yd.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/6628/side015ld.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/6044/top013rc.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/7430/total016yw.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/8418/dark017vy.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/6140/inside067lx.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/9265/inside051ow.th.jpg

Toekomstplannen

Natuurlijk ben ik al heel tevreden met mijn casemod, maar ik heb nog wel een paar dingen die ik sowieso nog wil uitproberen en testen op deze kast om deze nog mooier te maken. Zo kan ik nog meer ervaring opdoen, en kan ik de kast nog net dat beetje extra meegeven. Ik zat zelf aan de volgende dingen te denken:

Grafisch-LCDBoven de 5.25-Bays is nog ruimte, en een LCD hoort toch echt bij een Casemod.
BlacklightOm te zorgen dat de window mooi UV oplicht.
LedbarsGeven extra sfeer, vooral als je ze kan sturen met software.
VerlichtingZoals te zien is op de foto’s, is het in de kast nog erg donker, daar moet nog iets aan gedaan worden.

Maar natuurlijk zijn ook andere ideeën altijd welkom!

Eindwoord

Voordat ik mijn verhaal afsluit wil ik nog mijn vader en zijn vriendin bedanken voor de hulp die zij geboden hebben als ik ergens niet uit kwam en voor de ideeën die alles tot een mooi resultaat hebben gebracht.

Voor mijn allereerste casemod vind ik zelf dat deze zeer geslaagd is. Ik heb er met veel enthousiasme aan gewerkt en ik weet zeker dat dit niet mijn laatste casemod zal zijn. Het is dus goed mogelijk dat jullie nog meerdere casemods van mij te zien zullen krijgen, maar dat zie je dan wel.

Graag jullie reacties en op- en aanmerkingen,

Jochem, bouwer van Fiery Temper.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• kemphaas
Editing Space

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind het wel een aardige mod, maar moet zeggen dat hij niet helemaal af lijkt. Ik zou de DVD fikker en speler evenals de fancontroller ook gewoon spuiten zodat het echt 1 geheel lijkt. En de blauwe leds zou ik zeker vervangen door rood, geel of oranje om het af te maken.

• kemphaas
Terw_Dan schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:54:
Ik vind het wel een aardige mod, maar moet zeggen dat hij niet helemaal af lijkt. Ik zou de DVD fikker en speler evenals de fancontroller ook gewoon spuiten zodat het echt 1 geheel lijkt. En de blauwe leds zou ik zeker vervangen door rood, geel of oranje om het af te maken.
Ik heb de Drives zwart gelaten omdat anders de fanfilters wel heel erg afsteken tegen de rest. En die kan ik niet rood krijgen, want dan zit de filter helemaal verstopt met verf. Rode leds wil ik waarschijnlijk nog aan de binnenkant maken voor extra verlichting, alleen met rode fans werd het gewoon net iets te rood, daarom heb ik blauwe gekozen. Maar dat van die drives zal ik zekers nog eens kijken.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
Dan frot je daar een paar grills op en zuig je eens in de 3 weken je kast even uit?

There is no replacement for displacement!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Die fanbfilters zijn makkelijk in een andere kleur te krijgen, haal gewoon de stof eruit, spuit het frame. Volgens mij kan je dat filtermateriaal prima in een andere kleur krijgen.

Ik weet niet of het zo blijft, maar als ik zo dit plaatje bekijk lijkt het window een beetje te rood te zijn, weet niet of dat effect weggaat als er meer verlichting is, maar had er zelf eerder gewoon transparant in gezet en rode verlichting aan de binnenkant.

• kemphaas
SA007 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:24:
Die fanbfilters zijn makkelijk in een andere kleur te krijgen, haal gewoon de stof eruit, spuit het frame. Volgens mij kan je dat filtermateriaal prima in een andere kleur krijgen.

Ik weet niet of het zo blijft, maar als ik zo dit plaatje bekijk lijkt het window een beetje te rood te zijn, weet niet of dat effect weggaat als er meer verlichting is, maar had er zelf eerder gewoon transparant in gezet en rode verlichting aan de binnenkant.
Ik zal inderdaad proberen ze te spuiten, dat moet wel lukken denk ik. Die window wordt meer transparant als er meer verlichting in zit, heb ik al gezien. Dit komt trouwens ook deels door de foto, want ik mocht niet flitsen door de spiegelfolie en de ruit zelf. Moet dus alleen nog even klussen en bestellen en dan komt het voor mekaar.

[ Voor 72% gewijzigd door kemphaas op 12-06-2006 10:30 ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Wat ik mij altijd afvraag bij een houten case, hoe bevestig je het best je sidepanel? (dmv een kliksysteem (zoals elke atx-kast of gewoon met schroeven?)
Verder ben ik het met de comments hierboven roerend eens..

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ScSi_009 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:05:
Wat ik mij altijd afvraag bij een houten case, hoe bevestig je het best je sidepanel? (dmv een kliksysteem (zoals elke atx-kast of gewoon met schroeven?)
ik heb gewoon mijn mobo op een originele backplate geschroeft die ik weer uit een oude kast had gesloopt ;) dan wist ik zeker dat het paste. :P

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• ScSi

ScSi

Belg.

Dat begrijp ik en dat is ook mijn bedoeling, maar ik heb het over je zijpaneel dat je opent als je aan je comp wil prutsen.. Is dat gewoon met schroeven of via een kliksysteem dat je zijpaneel losklikt?

• RealMatteo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-08 21:31
Die zilver decoratie folie geeft een leuk effect zeg! Nice! Waar heb je dat vandaan? Hoe heb je het vastgemaakt?

't ziet er verder strak uit, ik ben benieuwd wat voor een effect een LCD scherm zal hebben.

Het lijkt mij moeilijk om je case zo te verven zonder dat er stofdeeltjes in de verf zichtbaar achterblijven. Dat had ik nl bij 2 Ike@ kasjes (gewone meubels dus ;) ). Maar misschien is mijn huis gewoon wel heel erg stoffig... Had jij hier problemen mee?

Verder, mooi rood is niet lelijk. })

't komt wel goed...

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-10 21:42

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Het resultaat is zeker mooi. Ik heb alleen wel mijn twijfels over die filters aan de voorkant. Ik heb ook een keer van die filters gehad (wel de 80mm versies) en daardoor werd de airflow gereduceerd tot bijna 0 en maakten de fans veel meer lawaai. Is dat bij de 120mm versies ook zo?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 12:46

Krizzie

Progressive Music \o/

Ziet er goed uit voor een 1e keer! :)

Misschien dat je je voeding kabels kunt meshen en de rest van de kabels op kunt ruimen. :)

Geluidswolk

Verwijderd

Filters lozen en een mooi fanguard ervoor die je kunt spuiten.
En dan kun je de rest ook mooi spuiten zodat het allemaal mooi op elkaar aansluit ;)

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ScSi_009 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:14:
Dat begrijp ik en dat is ook mijn bedoeling, maar ik heb het over je zijpaneel dat je opent als je aan je comp wil prutsen.. Is dat gewoon met schroeven of via een kliksysteem dat je zijpaneel losklikt?
sorry voor het slechte lezen die doe ik op de volgende manier, ik heb in mijn kast 2 houtjes die uitsteken naar binnen toe en aan mijn zijpaneel heb ik 2 ijzeren beugeltjes die vallen hier mooi over waardoor het super vast zit. Je haalt hem los door het zijpaneel omhoog te schuiven.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• kemphaas
ScSi_009 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:05:
Ik heb gewoon magneetjes genomen waarmee je ook kasten sluit, gewoon te hal;en bij de doe het zelf zaak. Let alleen wel op dat je ze niet te dicht bij de hd hangt.

• kemphaas
RealMatteo schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:16:
Die zilver decoratie folie geeft een leuk effect zeg! Nice! Waar heb je dat vandaan? Hoe heb je het vastgemaakt?

't ziet er verder strak uit, ik ben benieuwd wat voor een effect een LCD scherm zal hebben.

Het lijkt mij moeilijk om je case zo te verven zonder dat er stofdeeltjes in de verf zichtbaar achterblijven. Dat had ik nl bij 2 Ike@ kasjes (gewone meubels dus ;) ). Maar misschien is mijn huis gewoon wel heel erg stoffig... Had jij hier problemen mee?

Verder, mooi rood is niet lelijk. })
Gewoon bij de doe het zelf zaak. Ligt naast de raamdecoratiefolie die ze ook altijd bij eigen huis en tuin gebruiken om de douche dicht te plakken. Het is zelfklevende folie dus die kan rechtsreeks op het hout.

• kemphaas
Paddixx schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:18:
Het resultaat is zeker mooi. Ik heb alleen wel mijn twijfels over die filters aan de voorkant. Ik heb ook een keer van die filters gehad (wel de 80mm versies) en daardoor werd de airflow gereduceerd tot bijna 0 en maakten de fans veel meer lawaai. Is dat bij de 120mm versies ook zo?
Nee heb ik hier totaal geen last van. Lawaai mnaakt helemaal geen verschil. Airflow neemt denk ik met +/- 10% af, maar dat valt nog wel mee.

• kemphaas
Krizzie schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:22:
Ziet er goed uit voor een 1e keer! :)

Misschien dat je je voeding kabels kunt meshen en de rest van de kabels op kunt ruimen. :)
Ja, moet ik me wel eerst even in verdiepen, maar dat is inderdaad een leuk idee. Zeker omdat de kabels van de voeding eigenlijk aan de verkeerde kant zitten en het zo een beetje rommelig wordt.

• ScSi

ScSi

Belg.

@kemphaas en langezwieper, bedankt voor jullie uitleg iig..

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 19:11

elTigro

Es un Gringo!

En die groene knopjes? Waarom zijn die groen?
Ik denk dat ze beter er bij passen als ze zwart zijn, of blauw (ala je ledjes...)

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• kemphaas
BK1 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:00:
En die groene knopjes? Waarom zijn die groen?
Ik denk dat ze beter er bij passen als ze zwart zijn, of blauw (ala je ledjes...)
Ja, foutje van conrad, hebben me groene gestuurd ipv rode, en ik kon ze wel ruilen, maar dan moest ik de verzendkosten betalen voor het terugsturen, dus ik bestel die blauwe/zwarte/rode wel als ik toch een keer bestel bij conrad.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Tip: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

Magneten bij de hdd maakt trouwens weinig uit, die magneetjes zijn verschikkelijk zwak, in de hdd zelf zitten VEEL sterkere magneten :)

Kabels meshen is inderdaad een goed plan, net als de filters wegmikken en er gewoon fanguards voor doen, ziet er vaak ook beter uit (dat soort filters zitten niet voor niks eigenlijk altijd aan de binnekant ;) )

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
euhm, ooit een leuke pen gehad hier, rolde naar de case toe. Ik denk: Das wel geinig zeg. Pen klikt er tegen pc begint foutmeldingen te geven. Instant dataloss... Boel opnieuw geinstalleerd en een deel van de hdd onbruikbaar

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:36

Oof

Hele mooie kast. Netjes gedaan.

• kemphaas
Miagieek schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:44:
euhm, ooit een leuke pen gehad hier, rolde naar de case toe. Ik denk: Das wel geinig zeg. Pen klikt er tegen pc begint foutmeldingen te geven. Instant dataloss... Boel opnieuw geinstalleerd en een deel van de hdd onbruikbaar
Das wel minder ja. Maar ach, het zit er nu toch al in dus het is goed gegaan dus nu laat ik ze maar zitten.
Oof schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:48:
Hele mooie kast. Netjes gedaan.
Thx

[ Voor 15% gewijzigd door kemphaas op 12-06-2006 18:52 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het eerste wat me opvalt aan deze mod: ROOD.

Net iets teveel van het goede. :P

Verder wel mooi afgewerkt enzo, maar naar mijn mening net iets te overdreven rood.

[ Voor 36% gewijzigd door Tanuki op 13-06-2006 21:25 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• kemphaas
l0c4lh0st schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:24:
Het eerste wat me opvalt aan deze mod: ROOD.

Net iets teveel van het goede. :P

Verder wel mooi afgewerkt enzo, maar naar mijn mening net iets te overdreven rood.
Ja, knalt er wel uit. Als ik nog wat blauwe verlichting binnenin maak, is de window ook minder rood en zal het mooier zijn.

Pagina: 1