De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.022 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167335

Chefbierrr schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:30:
[...]

idd ik bedoelde het gewicht :), de 9500 is eigenlijk al ietsje te zwaar, dus als er dan ook nog een zware northbridge cooler op komt?
Ik ga gewoon voor huidige opstelling.. ( 2x 120 fans staande voorkant moederbord + 1x 120 outtake )
En dan op processor en northbridge waterkoeling.. Zat zelf aan een tt bigwater te denken.. zou dat beter koelen als mijn freezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 22:19
Anoniem: 167335 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:34:
[...]

Ik ga gewoon voor huidige opstelling.. ( 2x 120 fans staande voorkant moederbord + 1x 120 outtake )
En dan op processor en northbridge waterkoeling.. Zat zelf aan een tt bigwater te denken.. zou dat beter koelen als mijn freezer?
wat ik bedoelde met mijn post is dat dat voor de hitte in je kamer niks uitmaakt. Je pompt er nog net zoveel watt in.

@ fritz_spitz: zo duidelijker? :)

Als je temperatuur rond de 50 graden is, heb je nog speelruimte zat dus lijkt met me echt weggegooid geld. Of je moet willen experimenteren met H2O. Ik zou dus alleen naar een betere NB koeler zoeken. Liefst een actieve. Houd er ook rekening mee dat het heel goed mogelijk is dat jou CPU gewoon niet hoger wil dan 3.75GHz.

[ Voor 21% gewijzigd door -ErikE- op 03-07-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p43000 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:45:
[...]

Als je temperatuur rond de 50 graden is, heb je nog speelruimte zat dus lijkt met me echt weggegooid geld. Of je moet willen experimenteren met H2O. Ik zou dus alleen naar een betere NB koeler zoeken. Liefst een actieve. Houd er ook rekening mee dat het heel goed mogelijk is dat jou CPU gewoon niet hoger wil dan 3.75GHz.
Het gaat me meer om mijn nacht rust ( lees: niet in een broeihol slapen ) Dan of ik 250 mhz harder loop.. Ik wil gewoon niet mijn pc als kachel gebruiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Anoniem: 167335 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:53:
[...]

Het gaat me meer om mijn nacht rust ( lees: niet in een broeihol slapen ) Dan of ik 250 mhz harder loop.. Ik wil gewoon niet mijn pc als kachel gebruiken :9
Dat probeer ik je duidelijk te maken!! Met waterkoeling blijft er precies evenveel warmte in je kamer stromen!! De enige manier om dat te beperken is je processor terugklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171576

p43000 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 18:45:
@ fritz_spitz: zo duidelijker? :)

Oke dan had ik je verkeerd begrepen, excuses. Ik had trouwens alvast 2 actieve NB coolers gepost, ik weet niet of dat wat zou zijn. Zou je even voor naar wat benchmarks moeten kijken, maar ze zijn er dus in ieder geval wel.
Die thermaltake extreme spirit II is wel heftig :9
p43000 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 02:04:
Dat probeer ik je duidelijk te maken!! Met waterkoeling blijft er precies evenveel warmte in je kamer stromen!! De enige manier om dat te beperken is je processor terugklokken.
Dat is helemaal waar. De hoeveelheid warmte die water per m3 op kan nemen, is beduidend groter dan de hoeveel warmte die lucht op kan nemen per m3. Het grootste gedeelte van je water zal dus in je koelwater gaan zitten. Natuurlijk geeft dit water zijn warmte weer af aan de omgeving dus de temperatuur in je kamer stijgt totdat de temperatuur stabiel is, dezelfde temperatuur als met je normale koeling. Maar je hebt met water dus een buffer waarin warmte wordt opgevangen. Maar ik geloof niet dat je dat in graden op je kamer gaat merken, daar heb je gelijk in, uiteindelijk wordt de warmte toch afgestraald naar de omgeving. Ik denk juist dat het er warmer van zal worden in je kamer. Je voegt namelijk een pomp toe die zelf ook nog warmte uitstraalt voor het verpompen van je water.
Het enige voordeel van waterkoeling is toch dat de warmte vlugger wordt getransporteerd? Het is dan de bedoeling dat je tijdens dat transport dan het water weer zo veel mogelijk terugkoelt zodat het temperatuursverschil met je processor daarna zo groot mogelijk is. Daarom wordt ook stikstof toegepast, dit heeft een ongelofelijk groot temperatuursVERSCHIL met je processor, dus werkt het meest effectief als koelmiddel. Je zal echter tijdens transport ook moeten zorgen dat dit terug gekoelt wordt. Hiermee neemt de hoeveelheid warmte in je kamer trouwens ook niet af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Great minds think alike ;)

Het grote voordeel van Waterkoeling en brutere methoden als PhaseChange is dat ze inderdaad nog veel sneller de warmte van de core wegnemen.

Jaja mensen, zelfs met PhaseChange wordt je computerkamertje warm, die compressor moet namelijk ook werken en als je weet dat het meestal koelkastcompressoren zijn....../me p43000 zoekt ff op wat een A+ klasse koelkast verbruikt.... :| /me P43000 schrikt :P

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 04-07-2006 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij hebben thuis een transportbedrijfje en rijden veel witgoed, wasmachines / koelkasten / drogers / enz. Laatste tijd ook veel van die Amerikaanse met ijsblokjesfunctie. Die komen een heel eind in de buurt volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke jongens.. jullie hebben gelijk.. misschien ben ik wel een beetje ERG koppig bezig.. Maar jullie hebben wel gelijk.. ( nogmaals:P ) Maar ik heb er misschien al een oplossing voor.. Mijn case ophogen en naar buiten laten blazen... Dan verplaats ik de warmte... naar buiten:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

p43000 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:24:
Jaja mensen, zelfs met PhaseChange wordt je computerkamertje warm, die compressor moet namelijk ook werken en als je weet dat het meestal koelkastcompressoren zijn....../me p43000 zoekt ff op wat een A+ klasse koelkast verbruikt.... :| /me P43000 schrikt :P
Niet alleen de compressor bij koelkasten produceren warmte, het zijn vooral de radiatoren (condensatoren) dewelke ook veel warmte afgeven. Bij pc's: namelijk de energie afgegeven door de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 21:47

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 144949 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 12:03:
[...]

Niet alleen de compressor bij koelkasten produceren warmte, het zijn vooral de radiatoren (condensatoren) dewelke ook veel warmte afgeven. Bij pc's: namelijk de energie afgegeven door de cpu.
Hier klopt geen bal van wat je zegt.

Waarom ? Simpel, de Condensor (radiator zit in je auto en een condensator in ieder willekeurig electrisch apparaat)geeft de warmte af maar produceert het niet, het is de warmte die de compressor genereerd welke afgevoerd wordt naar de condensor. Bovendien komt de warmte van de CPU ook nog eens door de condensor heen, dat betekend als je een 150W cpu hebt en een 300W compressor dat er uit de condensor 450W aan warmte komt, Phase Change is een leuke verwarming voor je kamer !

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offtopic:
Signature: Specs WAAROM IS GOT VER****** MET AL DIE GOOGLE ADS, VOORAL ONDERAAN DE PAGINA VRESELIJK IRRITANT
Omdat ze hier veel geld mee verdienen? met zoveel pageviews krijg je van google een hele aardige vergoeding...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 171576 op 04-07-2006 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:58
Ben sinds ik thuis ben gekomen ff een SP2004 test aan het doen @ 3,8ghz.

Ondanks de warmte wordt die maar 44graden ( wel extra 220volt 12cm fan er voor )

Update :

Tis gelukt, 2uur stressprime !!

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/slc/foto/go@3800k.jpg

Grote foto

[ Voor 39% gewijzigd door Reveltoorn op 04-07-2006 19:45 ]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 20:56
nou, ik ben ook maar aan de 805 begonnen, zodat ik binnenkort naar conroe over kan gaan...
ik klik hem er hier in op een ASUS P5W DH Deluxe en zie meteen in de BIOS dat hij op 50 graden loopt, beetje extreem veel dus... nu loopt ie op 20x166MHz op 1.3v en wordt onder stress net geen 80 graden :S ik snap er niks van, aangezien er een TT Big Typhoon op zit geknald, die zijn werk prima doet... iemand een idee? hij slaat btw niet af op die temperatuur en throttlet niet terug omdat ik dat aan heb gezet... zijn deze temps normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reveltoorn schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:27:
Ben sinds ik thuis ben gekomen ff een SP2004 test aan het doen @ 3,8ghz.

Ondanks de warmte wordt die maar 44graden ( wel extra 220volt 12cm fan er voor )

Update :

Tis gelukt, 2uur stressprime !!

[afbeelding]

Grote foto
is 2 uur stressen voldoende om te zien of ie stabiel is?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:39

Chakotay

Lick here to continue

Jos-T schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:00:
nou, ik ben ook maar aan de 805 begonnen, zodat ik binnenkort naar conroe over kan gaan...
ik klik hem er hier in op een ASUS P5W DH Deluxe en zie meteen in de BIOS dat hij op 50 graden loopt, beetje extreem veel dus... nu loopt ie op 20x166MHz op 1.3v en wordt onder stress net geen 80 graden :S ik snap er niks van, aangezien er een TT Big Typhoon op zit geknald, die zijn werk prima doet... iemand een idee? hij slaat btw niet af op die temperatuur en throttlet niet terug omdat ik dat aan heb gezet... zijn deze temps normaal?
Dat is wel erg warm...

- Wat is de omgevingstemperatuur? (vooral gezien het huidige "koele" weer buiten :p )
- Wat heb je aan airflow in de kast?
- Belangrijkste: trek die typhoon er eens af en controleer de koelpasta eens? Met die temps is er een grote kans dat het ding geen goed contact maakt.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
de omgeving is hier 30 graden, maar dan is 80 onder load nog veel!
de typhoon maakt perfect contact, aangezien de koelvinnen van de koeler echt een graad of 40-50 zijn, ze voelen heel heet aan... iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Jos-T schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:50:
de omgeving is hier 30 graden, maar dan is 80 onder load nog veel!
de typhoon maakt perfect contact, aangezien de koelvinnen van de koeler echt een graad of 40-50 zijn, ze voelen heel heet aan... iemand ideeen?
30 is warm, maar dan nog is 80° inderdaad heel erg heet...

Draait het fannetje van de typhoon wel goed, en wat heb je aan casefans e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
2 120mm intake en nog 2 voor de outtake, ook daar dus geen problemen, ik snap er echt niks van :P
kan het zijn dat mijn mobo eigenlijk egwoon veel te veel voltage naar de core stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Jos-T schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:07:
2 120mm intake en nog 2 voor de outtake, ook daar dus geen problemen, ik snap er echt niks van :P
kan het zijn dat mijn mobo eigenlijk egwoon veel te veel voltage naar de core stuurt?
Klinkt als voldoende airflow. Teveel voltage zou niet zomaar moeten kunnen, maar je weet het nooit natuurlijk. Kijk het eens na met bijv. speedfan of de software die bij je moederbord kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
speedfan geeft 1.24 volt aan... geen problemen daar dus... ik zoek nu even naar de software van het mobo...
asus pc probe geeft ook 1.24 volt aan... raaaaaaar...

[ Voor 21% gewijzigd door joost.van.donge op 04-07-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
bartgrefte schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:42:
[...]

is 2 uur stressen voldoende om te zien of ie stabiel is?
In de meeste OC forum's wordt de 2uur [Go] testen als stabiel gezien ( heb ik dus niet zelf verzonnen ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Jos-T schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:22:
speedfan geeft 1.24 volt aan... geen problemen daar dus... ik zoek nu even naar de software van het mobo...
asus pc probe geeft ook 1.24 volt aan... raaaaaaar...
Toch even de koelen controleren anders? Dat hij heet aanvoelt is meestal een goed teken, maar met de hand temps voelen is iets waar je je makkelijk in kan vergissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of verwissel hem even met de boxed koeler! Weet je gelijk of het aan je tt bigtyphoon licht. }) + dat ding heeft er koelpasta onder zitten.. dus zou het direct goed moeten werken ( de boxed koeler he ) Werkt dat goed.. maar in jou optiek de tt koeler ook.. dan zou ik eens gaan kijken naar koelpasta.. OF stukke temp sensors?

/me denkt.. waarom nam ik nou weer een freezer.. heb er eigelijk best spijt van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
ik heb er net toch maar aan moeten geloven... ik heb de typhoon eraf gehaald, en ben alles opnieuw erin gaan zetten... nu wordt ie wel wat koeler... 3.6gHz met 1.3v en hij primet nu 62 graden... is dat wel een beetje normaal? de temperatuur in de kamer hier is nu 26 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Jos-T schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:23:
ik heb er net toch maar aan moeten geloven... ik heb de typhoon eraf gehaald, en ben alles opnieuw erin gaan zetten... nu wordt ie wel wat koeler... 3.6gHz met 1.3v en hij primet nu 62 graden... is dat wel een beetje normaal? de temperatuur in de kamer hier is nu 26 graden...
62° op die snelheid onder load moet prima kunnen, zeker met de huidige omgevingstemperaturen. Het is in ieder geval al een stuk lager dan 80 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
ja, maar hoe ver kan ik qua temperatuur voordat het schadelijk wordt... ik moet er namelijk wel 3 maanden mee doen totdat ik conroe koop :P
want zodra ik hem naar 1.4v zet (ook nog binnen intel specs) valt ie wel uit, omdat ie gewoon veels te warm wordt <_<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offtopic
Even jullie advies, ik weet dat het niet om een 805 gaat, maar toch... Kan voor 100 euro een nieuwe 940 kopen, verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
Anoniem: 171576 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:23:
Offtopic
Even jullie advies, ik weet dat het niet om een 805 gaat, maar toch... Kan voor 100 euro een nieuwe 940 kopen, verstandig?
lijkt me wel ja, aangezien die vrijwel gegarandeerd de 4ghz haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jos-T schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 16:14:
[...]

lijkt me wel ja, aangezien die vrijwel gegarandeerd de 4ghz haalt...
is de 940 net zo'n goeie overklokbare dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18

Thandor

SilverStreak

De Intel Pentium D 9xx 'Presler' is geen slechte overclocker nee. Het zijn 2 losse die's welke gefabriceerd zijn op 65nm. De Intel Pentium D 8xx 'Smithfield' is één grote 'die' en op 90nm gebakken.
De Intel Pentium 4's en de Intel Celeron D's op 65nm (beide 'Cedar Mill') clocken best goed over. 5GHz met stockcooling is haalbaar. Een 'Prescott' (90nm) doet 'm dat niet na.

De nieuwere, 65nm processoren lijken dus beter op te schalen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St!nG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:48
hee mensen
ik heb um ook overclockt stabiel zo met een zalman 9500 led cooler

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/4637/score9vb.th.jpg

ik heb een Sapphire PC-I7RD400, weet iemand hoe ik de bus hoger krijg dan 165?
misschien een makkelijke vraag maar ik weet het niet 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door St!nG op 05-07-2006 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

St!nG schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:46:
hee mensen

[afbeelding]

Wat mankeerd jou.. 3,1 ghz op 1,7 volt?? Schroef dat eens snel omlaag ( voltage! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:41
Dat dat ding niet uitvalt van de hitte :p damn 1.7v is errug veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St!nG
haha dat is fout joh , anders koelt me zlaman hem zo erg haha 48 graden stresst

en volgens de specs kan dit mobo dat niet eens geven dus uitgesloten.

en me vraag hoe krijg ik de systum bus met dit mobo boven de 165?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 17:27
St!nG schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 18:19:
haha dat is fout joh , anders koelt me zlaman hem zo erg haha 48 graden stresst

en volgens de specs kan dit mobo dat niet eens geven dus uitgesloten.

en me vraag hoe krijg ik de systum bus met dit mobo boven de 165?
1: Hoe hoog is voltage dan wel??

2: kan je in de bios niet hoger gaan of wat gebeurt er ?? boot ie niet iets meer info is waarschijnlijk wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
St!nG schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 17:46:
hee mensen

[afbeelding]

Morgen brengt de TPG mijn I7RD400 dus dan kan ik je volop advies geven ;) Ik ga `m eerst nog met de stock koeler koelen, omdat ik nog niet heb besloten welke koeler ik ga halen.
Anoniem: 171576 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:23:
Offtopic
Waar kan je die halen? Voor m`n AW8 is een 940 wel een aangename boost boven m`n 805 die op dat bord op 170FSB blijft steken :)
Anoniem: 167335 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 09:25:

/me denkt.. waarom nam ik nou weer een freezer.. heb er eigelijk best spijt van :(
Wat is er dan mis mee? Dat je OC niet verder wil hoeft niet aan je proc koeler te liggen hoor. Je NB(koeling) kan hier net zo goed de boosdoener zijn. Als je er toch vanaf wil dan heeft /me P43000 wel intreresse voor een zacht prijsje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St!nG
CodeConnected schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:12:
[...]

1: Hoe hoog is voltage dan wel??

2: kan je in de bios niet hoger gaan of wat gebeurt er ?? boot ie niet iets meer info is waarschijnlijk wel handig
me voltage is nu standaart.
ik kan in de bios niet hoger instellen dan 165. altans dat zijn mijn bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
St!nG schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:16:
[...]

me voltage is nu standaart.
ik kan in de bios niet hoger instellen dan 165. altans dat zijn mijn bevindingen
Ik heb even op de site gekeken maar hij kan een FSB aan van: FSB: 800/1066 MHz
jij draaid nu op een FSB van 660(als je hem op 165 hebt staan) misschien heeft het moederbord door dat die proc normaal op een FSB van 533 en dat hij dan niet hoger mag als 660. Maar dat lijkt me zelf nog wel onwaarschijnlijk. als ik jou was zou ik nog Effe goed zoeken in je bios!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ff vraag (zal morge zelf ff kijke), zijn er al bordjes met de Nforce 590 die geschikt zijn om de 805 lekker te oc'en?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
bartgrefte schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:46:
ff vraag (zal morge zelf ff kijke), zijn er al bordjes met de Nforce 590 die geschikt zijn om de 805 lekker te oc'en?
DFI gaat er eentje maken voor de lanparty series als ik het me goed herinner, dus die zal wel ontiegelijk hard klokken, maar die kun je pas over een maand of 2 verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p43000 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:42:
[...]

Wat is er dan mis mee? Dat je OC niet verder wil hoeft niet aan je proc koeler te liggen hoor. Je NB(koeling) kan hier net zo goed de boosdoener zijn. Als je er toch vanaf wil dan heeft /me P43000 wel intreresse voor een zacht prijsje :P
Om de oc gaat het me niet.. Alleen meer om het geluid/temp.. had liever een tt koelertje gehad.. ALS die stiller zou zijn.. maar mijn temps zijn wel ok hoor.. en aan oc-en computeren op die pc kom ik met dit weer toch niet toe.. zit voor het kachel effect nu maar op laptop ( zie ook de tijd ) Maar even een n00b vraagje.. stel ik haal zon koelkast compressor kan de opstelling dan zo zijn: pomp-compressor->processor koeler..? EVENTUEEL zou ik als koelingsvloeistof iets met alcohol erin willen gebruiken wegens het vries punt van dat spul. Het gaat mij hier dus om cpu temp ( ook voor toekomstige oc's ) Dus niet direct om mijn 805 te oc-en al zou dat ook heel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jos-T schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:48:
[...]

DFI gaat er eentje maken voor de lanparty series als ik het me goed herinner, dus die zal wel ontiegelijk hard klokken, maar die kun je pas over een maand of 2 verwachten...
is nie erg, heb toch nog geen €€ voor nieuwe pc

nieuws: Foto's van DFI nForce 590 SLI Intel-moederbord gespot , deze bedoel je denk ik of niet?? die is niet terug te vinden op DFI site, ook niet bij nieuws berichten

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 06-07-2006 09:34 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar kan je die halen? Voor m`n AW8 is een 940 wel een aangename boost boven m`n 805 die op dat bord op 170FSB blijft steken :)
[...]
Voor mijn AW8 die ik 2 weken geleden nieuw voor 70 euro heb gekocht ook :9
Die dingen koste normaal toch al niks? Ja ik weet het, ik ben een goedkope :P... Alles geritselt en goedkoop ergens vandaan gehaalt

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 171576 op 06-07-2006 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
offtopic:
nelis91, een PhaseChange opstelling 'halen' is wel even wat anders dan een pc`tje in elkaar schroeven. Ik wil je dan ook vragen je vragen in DOC te stellen, maar eerst je in te lezen op het onderwerp. Ja, je kan je CPU rustig rechtstreeks op de evap. zetten, je krijgt dan een CPU temp van rond de -60 ongeveer (zo uit m`n duim). Echter je moet je moederbord wel gaan isoleren tegen condens. Verder denk ik niet dat je ouders het zo leuk gaan vinden vanwege de flinke toename in energie verbruik. Ook zoals DaWan vertelde, een PhCh apparaat verbruikt zelf ook super veel stroom dus wordt ook warm!
bartgrefte schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:46:
Er zijn nog 0.0 moederborden uit met de nForce590 of ATi RD600. Over de prestatie`s en prijzen kunnen we dus weinig zeggen.
Anoniem: 171576 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 09:38:
[...]

Voor mijn AW8 die ik 2 weken geleden nieuw voor 70 euro heb gekocht ook :9
/me P43000 heeft er 180E voor neergeteld :(

[ Voor 21% gewijzigd door -ErikE- op 06-07-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p43000 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:30:
[...]

nelis91, een PhaseChange opstelling 'halen' is wel even wat anders dan een pc`tje in elkaar schroeven. Ik wil je dan ook vragen je vragen in DOC te stellen, maar eerst je in te lezen op het onderwerp. Ja, je kan je CPU rustig rechtstreeks op de evap. zetten, je krijgt dan een CPU temp van rond de -60 ongeveer (zo uit m`n duim). Echter je moet je moederbord wel gaan isoleren tegen condens. Verder denk ik niet dat je ouders het zo leuk gaan vinden vanwege de flinke toename in energie verbruik. Ook zoals DaWan vertelde, een PhCh apparaat verbruikt zelf ook super veel stroom dus wordt ook warm![/offtopic]
Prima.. Zal er mijn bek over houden.. vroeg me alleen even af of het zo simpel was.. en easy as google.. dat is het niet!

Nu ben ik weer bezig met mijn air results.. Nu is hij aan het testen @ 3,9 ( speciale dualcore versie van GO )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p43000 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 10:30:
/me P43000 heeft er 180E voor neergeteld :(
Kijk in mijn specs, systeem ongeveer 5 maanden terug in elkaar gezet voor +- 1000 euro. Ook allemaal onderdelen van marktplaats gehaald, direct van leveranciers, overal wat. Heeft me in die tijd ongeveer 500 euro bespaart ;) .
Ik ga nooit meer het nieuwste van het nieuwste kopen, dat weet ik wel. Als ik iets nieuws wil wacht ik wel 2 maanden ofzo, scheelt aanzienlijk in de prijs. (al is het dan niet nieuw meer).
Offtopic:
Dat AW8 systeempje zal schat ik 400 euro gaan kosten en zal er zo uit gaan zien:
pentium 4 D 940 a 100 euro
Abit AW8 a 70 euro
2 gig (denk corsair) a +- 160 euro
Voeding die ik nog heb liggen
Hdd en nieuw brandertje.
(kast zelf maken)
= dus best goedkoop denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

de 4,6GHz is gehaald!
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2786&p=4
ik quote:
The results on the Asus board were superb and with additional cooling and voltage settings we have booted this combination at 4.6GHz.

maar check die voltages.... beetje hoog of niet?

mobo wat gebruikt is: Asus P5WD2-E Premium & NVIDIA nForce 590 SLI Intel Edition, wanneer komt die trouwens uit? (kan trouwens helemaal geen nvidia bordjes vinden in pricewatch)

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 06-07-2006 13:35 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
bartgrefte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:32:
de 4,6GHz is gehaald!
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2786&p=4
ik quote:
The results on the Asus board were superb and with additional cooling and voltage settings we have booted this combination at 4.6GHz.

maar check die voltages.... beetje hoog of niet?

mobo wat gebruikt is: Asus P5WD2-E Premium & NVIDIA nForce 590 SLI Intel Edition, wanneer komt die trouwens uit? (kan trouwens helemaal geen nvidia bordjes vinden in pricewatch)
Het is waarschijnlijk een SS er staat ook geen cpuz notificatie bij;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CodeConnected schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:13:
[...]

Het is waarschijnlijk een SS er staat ook geen cpuz notificatie bij;)
ss?? :?
cpu-z staat er wel bij hoor, die afbeeldingen, of bedoel je iets anders

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 06-07-2006 15:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
bartgrefte schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:18:
[...]

ss?? :?
cpu-z staat er wel bij hoor, die afbeeldingen, of bedoel je iets anders
SS=suicide shot en er staan afbeldingen van 4.0 ghz maar geen afbeeldingen van 4,6 ghz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Ik had eigenlijk een vraagje...
ik ga binnekort ook een 805 aanschaven met een p5nd2-sli mobo.
maar ik zit met het geheugen. ik ben vanplan om het een Echt overclock systeem van te maken(ik ga eerst air en later misschien watercooling) maar ik zit te twijfelen over het geheugen wat is nou slimmer 800mhz CL5 geheugen kopen(2X512 pc6400 CL5) of kan ik beter 667 mhz CL3(2X512 pc5300 CL3)
want als ik namelijk ga overclocken gaat het geheugen automatisch mee. Ik weet dat het mobo maar 667 aan kan. kan ik nou beter sneller geheugen halen qua MHZ of kan ik beter sneller geheugen halen doormiddel van cas latency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
ik neem aan dat je de SP gelezen hebt? Kun je me tips geven wat ik er aan moet verbeteren dan zodat hij nog duidelijker wordt :)

Verder zou ik uiteraard voor het DDR2 800 gaan omdat het voor de toekomst wellicht fijner is.

edit:
Ik loop met mijn I7RD400 ook tegen de FSB limiet van 165MHz aan. Ik heb het probleem gepost op het Sapphire support forum. Als ik wat nieuws weet laat ik het weten. Ik zit nu dus vast op 3.32GHz...

[ Voor 29% gewijzigd door -ErikE- op 06-07-2006 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p43000 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:45:
[...]
edit:
Ik loop met mijn I7RD400 ook tegen de FSB limiet van 165MHz aan. Ik heb het probleem gepost op het Sapphire support forum. Als ik wat nieuws weet laat ik het weten. Ik zit nu dus vast op 3.32GHz...
p43000 je hebt een neusje voor niet goed oc-ende moederborden?

Ik ben nu @ 4 ghz aan het testen met "GO - Orthos Beta" ( die is speciaal voor dualcore )

Alleen als ik test heb ik het ene moment een multi van 20 en de andere weer van 14.. iemand een idee voor een goeie fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
p43000 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:45:
[...]

ik neem aan dat je de SP gelezen hebt? Kun je me tips geven wat ik er aan moet verbeteren dan zodat hij nog duidelijker wordt :)
Sorrie ik begrijp hem niet??
moet ik je tips geven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 09:13

OcGuru

Giulietta Qv

Anoniem: 167335 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:23:
[...]

p43000 je hebt een neusje voor niet goed oc-ende moederborden?

Ik ben nu @ 4 ghz aan het testen met "GO - Orthos Beta" ( die is speciaal voor dualcore )

Alleen als ik test heb ik het ene moment een multi van 20 en de andere weer van 14.. iemand een idee voor een goeie fix
Beter koelen? Als die te warm wordt gaat die automatisch throttle'en. ;) dus >14 Multiplier

@ p43000 : Werkt clockgen niet met dat bord ? dan kan je hem iig hoger als 165fsb krijgen.

http://www.cpuid.com/download/ClockGen.zip

Als die niet werk moet je ff spelen met een aantal PLL chips. Misschien werkt er eentje van.

[ Voor 27% gewijzigd door OcGuru op 06-07-2006 19:20 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Seagate schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 19:16:
Beter koelen? Als die te warm wordt gaat die automatisch throttle'en. ;) dus >14 Multiplier

@ p43000 : Werkt clockgen niet met dat bord ? dan kan je hem iig hoger als 165fsb krijgen.

http://www.cpuid.com/download/ClockGen.zip

Als die niet werk moet je ff spelen met een aantal PLL chips. Misschien werkt er eentje van.
Ik heb er nu een bèta BIOS in geflashed en hij gaat als de brandweer :) 3.6GHz and clocking ;) Ik weet nog niet of het stabiel is. In windows werkt alles lekker en op GoT posten lukt ook nog wel.

Koeling is inderdaad een goeie. De chipset wordt @ stock gewoon 80 Graden 8)7 Nu @ 3.6GHz is hij dat nog steeds. Beetje vreemd. Ik brand ook echt m`n vingers eraan dus ik denk dat ik maar zo`n zalman chipset koeler ga scoren samen met zo`n waaier CPU koeler. Die intel stock die erop zit koelt goed, maar kan toch wel ruidruchtig zijn. Ik ga nu eerst prime95 voor een half uurtje opzetten. Als dat goed gaat zet ik 2x GO aan. Alles is trouwens op stock voltage omdat dit bord geen VCore aanpassingen duldt :X

clockgen hoeft niet btw, er is een programma genaamd ATi System manager, daarin kan je je CPU en PCIe freq ook overclocken.

[ Voor 6% gewijzigd door -ErikE- op 06-07-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik ben ook met dat bord bezig. Ik ben op het moment ook de nieuwste bios aan het flashen(Beta)
Het is een zeer lekker bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
hmmz, prime95 gaat op z`n spreekwoordelijke mond. Ben nu SuperPi op 32M aan het draaien. Volgens het AMD forum is dat wel een redelijke aanduiding dat het systeem stabiel draait.

@ VCS waar vind ik dat GO wat jij steeds draait?

load of geen load, die NB blijft 80 graden.... /me P43000 haalt morgen een Zalman voor de NB. De proc koeler van intel houd de CPU 60 graden stressed. Hij Throttled NIET (getest met throttlewatch) en de stilte is nog redelijk aanwezig ;) /me P43000 vind 3,6GHz op stock voltage wel redelijk netjes. VDroop is niet aanwezig. De VCore is netjes 1.3V. PC-I7RD400 ownt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 09:13

OcGuru

Giulietta Qv

p43000 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 20:53:
hmmz, prime95 gaat op z`n spreekwoordelijke mond. Ben nu SuperPi op 32M aan het draaien. Volgens het AMD forum is dat wel een redelijke aanduiding dat het systeem stabiel draait.

load of geen load, die NB blijft 80 graden.... /me P43000 haalt morgen een Zalman voor de NB. De proc koeler van intel houd de CPU 60 graden stressed. Hij Throttled NIET (getest met throttlewatch) en de stilte is nog redelijk aanwezig ;) /me P43000 vind 3,6GHz op stock voltage wel redelijk netjes. VDroop is niet aanwezig. De VCore is netjes 1.3V. PC-I7RD400 ownt :9~
http://sp2004.fre3.com/

Dat is dat ene stressprogramma met GO ;) Net zoiets als prime95 oid.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected

misschien kleinte tip. Heb je toevallig nog het volgende liggen?:
artic silver 5(of een andere Goede koelpasta)
een 80mm ventilator(mga ook wel kleiner zijn of wat groter(groter is niet echt handig)

haal de koelvin van de NB af. gooi er wat koelpasta onder(nieuwe)
zet die koelvin er maar op zet hem er GOED strak op!!!!!
en en dan met een beetje gepruts zet je op die koelvin een 80 mm ventialtor. moet je effe kijke hoe je dat vast maakt ik weet niet precies wat er von vrom koelvin op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
@ P43000
Hoe haal jij 3,6 ???

Dat bord gaat maar tot 165 x20 dus 3300 ???

Ik heb nog geen tijd gehad voor de bios flash maar ligt het daar dan aan?

[ Voor 5% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 06-07-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 21:31:
@ P43000
Hoe haal jij 3,6 ???

Dat bord gaat maar tot 165 x20 dus 3300 ???

Ik heb nog geen tijd gehad voor de bios flash maar ligt het daar dan aan?
Door de bios flash kan hij verder clocken nu heeft hij hem op 180 Mhz staan;) door die beta kan dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
dat begrijp ik, het enige probleem is dat de koeler zit vastgelijmd op de chip. Eraf halen is dus eenmalig. Ik kan `m daarna wel met Arctic Adhesive vastmaken, maar dat is vrij permanent. Ik haal dus morgen gewoon een Zalman NB koeler die je gewoon kan vastmaken met schroefjes :)

Ik heb net zonder problemen PI berekend tot 32Miljoen decimalen. Volgens het AMD forum (forums.amd.com). is hij nu officieel stabiel :? Ik gooi er nog even 2x GO op. Als die ook crasht, laat ik `m lekker op 3,4 en ga ik kijken of ik er een VCore mod voor kan vinden.
CodeConnected schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 22:05:
[...]

Door de bios flash kan hij verder clocken nu heeft hij hem op 180 Mhz staan;) door die beta kan dat dus
klopt, met het originele BIOS kwam ik ook niet over de 165 heen. Nu zit ik al op 180 :)

[ Voor 20% gewijzigd door -ErikE- op 06-07-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de beta er ook in staan nu

Ik zie het :P:P
Kan nu tot 199

Ik ben ff lekker aan het kloten nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2479

Kun je snelheid van de stock-cooler ook regelen (ipv automatisch) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
ZIt nu op 3,6 en het gaat soepel. Mijn NB draaid op 1,35 V en koel ik bij met een 80 MM fan :P

Ga dus nog ff verder :P

Wil gewoon op max draaien :p

Op 190 trok mijn mem het denk ik niet meer want ik kreeg een BSoD, Dus daar moet ik ff mee gaan kloten.

Tot nu toe zit ik stabiel op 3,74 Ghz

[ Voor 35% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 06-07-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga je toevallig die Thermaltake Extreme Spirit II halen? Dan zou ik graag van je horen hoe die bevalt. Kost wel 15 pleuro's :(

Edit: las je bericht hierboven later... Welke gaat het worden?
Afbeeldingslocatie: http://www.8080.net/pics/20066/621556270.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ad.max.pl/admax/catalog/images/inne/ZM-NB32K.jpg
Afbeeldingslocatie: http://waifong.com/images/watermark/NB47J.gif

Wel zonde, zou graag iemand vinden die iets te zeggen heeft over die Extreme Spirit 2... Die is echt heftig... Heb ik wel 10 euro meer voor over >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 171576 op 07-07-2006 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171576 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 08:52:
[...]

Ga je toevallig die Thermaltake Extreme Spirit II halen? Dan zou ik graag van je horen hoe die bevalt. Kost wel 15 pleuro's :(

Edit: las je bericht hierboven later... Welke gaat het worden?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wel zonde, zou graag iemand vinden die iets te zeggen heeft over die Extreme Spirit 2... Die is echt heftig... Heb ik wel 10 euro meer voor over >:)
Lezen mijn vriend.. Lezen.. ( sprak een wijsman eens ) Ook dat is nu voor jou van toepasing.. Hij geeft aan een zalman nb koeler te gaan halen.

Edit: Nelis is nog niet helemaal wakker.. Telaat :r

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 167335 op 07-07-2006 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha, ja ik kwam het bericht tegen, en denk, even typen anders vergeet ik het... Toen las ik verder en kwam ik het bericht van 43000 tegen... Maar voor jou hetzelfde dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Best vervelend.. het is nu nog niet heet buiten.. En toch schiet steeds die multi naar 14.. Dan zeggen mensen beter koelen.. Maar ik heb al 2 120mm voor het moederbord staan en 1 120 mm outtake.. dus dat kan ik niet verbeteren.. Dus dan moet ik over op andere koeling begrijp ik?

In elk geval is kornelis wat aan het rond vragen naar een koelkast compressor.. Die hij alleen voor tijdelijke doc gevalletjes wil gebruiken ( alles wat beter als lucht koelt is voor mij doc.. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167335 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 09:20:
Best vervelend.. het is nu nog niet heet buiten.. En toch schiet steeds die multi naar 14.. Dan zeggen mensen beter koelen.. Maar ik heb al 2 120mm voor het moederbord staan en 1 120 mm outtake.. dus dat kan ik niet verbeteren.. Dus dan moet ik over op andere koeling begrijp ik?

In elk geval is kornelis wat aan het rond vragen naar een koelkast compressor.. Die hij alleen voor tijdelijke doc gevalletjes wil gebruiken ( alles wat beter als lucht koelt is voor mij doc.. ;) )
@Nelis91:
Op school hebben wij een project gehad waarbij we zelf een hovercraft moesten maken. Je denkt natuurlijk wat heeft dit met mijn koeling te maken? Nou waarschijnlijk weet je wel hoe het simpelgezegd werkt. Je heb in beide bodemplaten gaten zitten. De bodemplaten zitten op een bepaalde afstand van elkaar. Dan heb je een soort schort die aan de bovenste en onderste plaat zit, die wat groter is. Wanneer nu de ventilator wordt aangezet, en de hovercraft ligt op de grond, wordt eerst de inhoud tussen de platen gevuld met lucht. Daarna zet de schort uit en staat hij als het ware op dit geheel. Onder de hovercraft is dan een lege ruimte, door het volblazen van de schort en deze loopt ook vol met lucht. Wanneer de druk in deze ruimte dan hoog genoeg is, komt het geheel enkele milimeters los van de grond en je zweeft. Easy as that.
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/2170/hovercraft0xt.jpg
Dus eerst vult de blauwe pijl. Dan wordt er bij de rode pijlen een overdruk gecreert waarbij de lucht weg wil, en het geheel wordt omhoog geperst.
Niet iedereen weet alleen dat je hier het best geen propellor voor moet gebruiken, maar een centrifugaal-fan. Zoals deze.
Afbeeldingslocatie: http://www.allproducts.com/ee/camyork/07-wheel.jpg
Wanneer je deze nu rechtsom laat draaien, kan met dit fan de hoogste druk opgebouwt worden. (pin me er niet op vast maar schat zo'n 40% hoger) Het liften gaat hiermee dus een stuk beter.

Je zou dit geheel ook in je computer kunnen maken met zo'n fan. (denk ik?) Wanneer je een airduct hebt voor je cpu koeler, en creert hier een overdruk, wordt de lucht vanzelf beter naar buiten gebracht dan wanneer je een normaal fan gebruikt. Met een normaal fan moet de lucht namelijk aangezogen worden, en deze fan duwt het met geweld naar buiten. Ik denk dat dit geheel stukken beter zal koelen dan de huidige fans die overal worden toegepast. Ik denk alleen dat het niet wordt toegepast omdat zo'n fan best groot is. Zo'n fan kan gerust 40 mm hoog zijn, je kan het dus niet altijd kwijt. Als je een beter resultaat wil, maar niet over wil naar watercooling zou ik hier eens dieper in duiken. Ik denk zeker dat het mogelijk is...

Algemeen: ik vind het sowieso raar dat er geen fabrikanten van dit geheel gebruik proberen te maken. Ik snap dat het moeilijk is je processor in een appart compartiment te maken en hier met geweld de lucht uit te persen, maar toch. Als je dit lukt, scheelt dit aanzienlijk in de temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 171576 op 07-07-2006 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171576 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:02:
[...]

@Nelis91:
Op school hebben wij een project gehad waarbij we zelf een hovercraft moesten maken. Je denkt natuurlijk wat heeft dit met mijn koeling te maken? Nou waarschijnlijk weet je wel hoe het simpelgezegd werkt. Je heb in beide bodemplaten gaten zitten. De bodemplaten zitten op een bepaalde afstand van elkaar. Dan heb je een soort schort die aan de bovenste en onderste plaat zit, die wat groter is. Wanneer nu de ventilator wordt aangezet, en de hovercraft ligt op de grond, wordt eerst de inhoud tussen de platen gevuld met lucht. Daarna zet de schort uit en staat hij als het ware op dit geheel. Onder de hovercraft is dan een lege ruimte, door het volblazen van de schort en deze loopt ook vol met lucht. Wanneer de druk in deze ruimte dan hoog genoeg is, komt het geheel enkele milimeters los van de grond en je zweeft. Easy as that.
[afbeelding]
Dus eerst vult de blauwe pijl. Dan wordt er bij de rode pijlen een overdruk gecreert waarbij de lucht weg wil, en het geheel wordt omhoog geperst.
Niet iedereen weet alleen dat je hier het best geen propellor voor moet gebruiken, maar een centrifugaal-fan. Zoals deze.
[afbeelding]
Wanneer je deze nu rechtsom laat draaien, kan met dit fan de hoogste druk opgebouwt worden. (pin me er niet op vast maar schat zo'n 40% hoger) Het liften gaat hiermee dus een stuk beter.

Je zou dit geheel ook in je computer kunnen maken met zo'n fan. (denk ik?) Wanneer je een airduct hebt voor je cpu koeler, en creert hier een overdruk, wordt de lucht vanzelf beter naar buiten gebracht dan wanneer je een normaal fan gebruikt. Met een normaal fan moet de lucht namelijk aangezogen worden, en deze fan duwt het met geweld naar buiten. Ik denk dat dit geheel stukken beter zal koelen dan de huidige fans die overal worden toegepast. Ik denk alleen dat het niet wordt toegepast omdat zo'n fan best groot is. Zo'n fan kan gerust 40 mm hoog zijn, je kan het dus niet altijd kwijt. Als je een beter resultaat wil, maar niet over wil naar watercooling zou ik hier eens dieper in duiken. Ik denk zeker dat het mogelijk is...

Algemeen: ik vind het sowieso raar dat er geen fabrikanten van dit geheel gebruik proberen te maken. Ik snap dat het moeilijk is je processor in een appart compartiment te maken en hier met geweld de lucht uit te persen, maar toch. Als je dit lukt, scheelt dit aanzienlijk in de temperatuur.
Interesant.. Alleen als je een airduct maakt.. moet je de processor van de rest afscheiden.. en daar is inderdaad geen plek voor + hoe wil je de lucht sturen? dan moet de rest luchtdicht zijn.. en dan moet je dus isolatie materiaal op je moederbord gaan werken.. Dus mooi concept.. maar erg lastig toe te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flasherrr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:34
Anoniem: 171576 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:02:
[...]

@Nelis91:

[afbeelding
Ik weet niet of het hetzelfde principe is maar, in de gigabyte rocket cooler zit er ook zo'n fan, ik heb hem zelf ook gehad. Hier een plaatje:[afbeelding

http://www.gigabyte.com.t...4&ProductName=GH-PCU22-VG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 21:47

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb een coolermaster Aero gehad met zo'n fan maar die fan maakte echt onwijs veel herrie

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
daar is jullie favoriete topicstarter weer met een update. Ik heb nu met GROF geweld de chipsetkoeler verwijderd. Dat pokke ding zit gewoon vast met lijm! Het stinkt echt enorm :X De enige manier om `m te verwijderen was door een doekje op het bord leggen, een mes onder het koelblok en lang leve 'kracht maal arm' :P RATS, chipsetkoelert door de kast :> Nu op een of andere manier die lijmresten verwijderen dan core. Ik denk dat wasbenzine of thinner :X wel zou moeten werken. Foto`s volgen zsm ;)

@ fritz_spitz: ik heb de onderste, de NB47J ofzo, in ieder geval de blauwe die niet waaiervormig is :P

edit:
het is gelukt met good old fashioned nagel krab werk. Ik heb dan nu ook GEEM duim en wijsvinger nagels meer. Ik ga nu even foto`s uploaden :)

de situatie voor het verwijderen:
Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/1256/img001large3ja.th.jpg

de situatie na het verwijderen:
Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/4914/img005large0uk.th.jpg
krassen komen van het schuurpapier dat ik om diezelfde reden toch maar heb weggelegd :>

[ Voor 49% gewijzigd door -ErikE- op 07-07-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Die overclock systemen doen jullie daar gewoon normale dingen op of is dat jullie 2de pc??

als het jullie 2de pc is misschien nog een kleine tip. want ik hoor jullie alleen maar over tempraturen.
wil je nou gewoon goede luchtstroming dan haal je de kast om het moederbord weg. dus stal je de computer gewoon los op een tafel
Afbeelding

en dan zet je er gewoon aan de voorkant en aan de achterkant 80mm fan's neer dan heb je indd Genoeg luchtstroming en dan heb je eigenlijk geen last van de warmte

En misschien kan je dit gewoon doen voor 1 dag ofzo
te kijke hoe hoog je komt(stabiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CodeConnected schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:15:
Die overclock systemen doen jullie daar gewoon normale dingen op of is dat jullie 2de pc??

als het jullie 2de pc is misschien nog een kleine tip. want ik hoor jullie alleen maar over tempraturen.
wil je nou gewoon goede luchtstroming dan haal je de kast om het moederbord weg. dus stal je de computer gewoon los op een tafel
Afbeelding

en dan zet je er gewoon aan de voorkant en aan de achterkant 80mm fan's neer dan heb je indd Genoeg luchtstroming en dan heb je eigenlijk geen last van de warmte

Prima plaatje.. we hebben geen toegang

En ik als 15 jarig jongentje heb deze pc als ENIGE eigen pc

btw: 3d mark downloadend monenteel

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 167335 op 07-07-2006 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-

Afbeelding

Het is mijn tweede pc. Ik woon op kamers dus doordeweeks gebruik ik m`n hoofdsysteem (zie specs) en in het weekend als ik bij m`n ouders ben gebruik ik m`n weekend systeem (zie specs). Omdat het nu vakantie is, en ik weer veel bij m`n ouders ben, heb ik wat onderdeeltjes van het hoofdsysteem overgezet, zodat ik fijn door kan gamen enzo thuis thuis ;)

/me P43000 bedenkt zich: och wat hebben wij studenten toch een zwaar leven.

edit: PICS!!!!!11111
edit2: heu m`n CPU koeler zit op de kop :P
eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img226.imageshack.us/img226/2850/img4873large3em.th.jpg
totaalplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/5005/img4874large5lm.th.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door -ErikE- op 07-07-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167335 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:22:
[...]

Interesant.. Alleen als je een airduct maakt.. moet je de processor van de rest afscheiden.. en daar is inderdaad geen plek voor + hoe wil je de lucht sturen? dan moet de rest luchtdicht zijn.. en dan moet je dus isolatie materiaal op je moederbord gaan werken.. Dus mooi concept.. maar erg lastig toe te passen
Ja dit klopt inderdaad. Het hele geouwehoer is eigenlijk, dat de CPU altijd zo zit, dat hij niet luchtdicht is te maken op het moederbord. Als hij ergens op een hoek van het moederbord had gezeten, was het heel simpel geweest. Namelijk zo:
Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/4467/eigenkoeling1kh.jpg
(sorry voor slechte tekening, ik ben nogal PAINT-fan)

De fan is natuurlijk een centrifugaal-fan. Deze bouwt druk op in de binnenste koker. (beste kun je je CPU koelen met een passive koeler). Door de druk in de binnenste koker, wordt de warme lucht door de gaten de tussen de 2 kokers geperst, en zo weer terug naar buiten gebracht. Ik heb maar 2 gaten getekend, die zitten op de binnenste koker. De luchtstroom is dus als volgt, van de fan naar de CPU (liefste passieve koeler) dan door de gaten van de binnenste koker en tussen de 2 kokers weer naar buiten. (ik hoop dat het duidelijk is zo)
Flasherrr schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 11:07:
[...]
Ik weet niet of het hetzelfde principe is maar, in de gigabyte rocket cooler zit er ook zo'n fan, ik heb hem zelf ook gehad. Hier een plaatje:[afbeelding
http://www.gigabyte.com.t...4&ProductName=GH-PCU22-VG
Heb je toevallig gekeken welke kant deze fan in draait? Zo'n fan geeft namelijk weinig verplaasing aan de lucht, dus weinig debiet, maar bouwt wel een hoge druk op. Hij draait zo dat de schoepen als het ware lucht happen, bij jou waarschijnlijk de andere kant in.

Afbeelding

Ik heb nog weinig aan overclocking gedaan, heb thuis alleen een athlon 3700+. Dat is mijn eerste pc. Ik ben nou een D 940 aan het samenstellen en die is om op te oefen, kijken of het wil gaan lukken. (namelijk ook nog student, als hij crasht en mijn schoolwerk is foetsie: :'( .
En alles uit je kast halen, is eigenlijk wel goed ja, maar het wordt er zo kwetsbaar van... (en het ziet er niet uit :P)
p43000 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 12:47:
[...]
edit: PICS!!!!!11111
edit2: heu m`n CPU koeler zit op de kop :P
eindresultaat:
[afbeelding]
totaalplaatje:
[afbeelding]
Mooie plaatjes... Die NB koeler is best gaaf. Die dingen van zalman verkopen ook goed he. Ook al op je videokaart, wat is dat, een vf700 of een vf900? Ik heb er zelf 1 van de 2 gemod uit mijn kast:
Eigen + Zalman
Kaart Gemod
SLI
Hele Kast
Zijn oude foto's, mijn AC freezer 64 Pro staat er nog niet op...

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 171576 op 07-07-2006 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
@nelis91

Sorrie maar ik kan natuurlijk niet weten hoe oud je bent en hoeveel geld je hebt.
ik snap niet waarom mijn plaatje trouwens niet werkt bij mij werkt hij gewoon goed(ik heb hem gewoon van google af gehaald)

@P43000
Studenten hebben het indd zwaar(ben zelf 17 en ik studeer ook ;))
Trouwens waarom bouw je de watercooling niet op de intel 805 }) :9~

@fritz_spitz
ik ga nu ook een 2de systeem er bij bouwen en die goed overclocken want ik wil ook niet al mijn schoolwerk kwijt rake dat is zo zonde!(school werk doen en daarna nog een keer moeten doen omdat je het kwijt bent geraakt is zonde van je tijd :P)

Die videokaart is best Bruut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
CodeConnected schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:47:

@P43000
Studenten hebben het indd zwaar(ben zelf 17 en ik studeer ook ;))
Trouwens waarom bouw je de watercooling niet op de intel 805 }) :9~
tot 2 dagen geleden werd mijn 805 ook gekoeld door die Asetek waterkoeling die je in m`n specs ziet. Alleen ik heb niet zoveel zin om 2 waterkoel setjes te gaan kopen. M`n weekend pc gebruik ik toch om te gamen en dan heb ik wel m`n geluid luid. M`n pa doet er door de week z`n cursus op, maar die heb ik tot nu toe ook nooit horen klagen over m`n pc (was tot voorkort een Venice 1,8GHz met een arctic 64).
@fritz_spitz
ik ga nu ook een 2de systeem er bij bouwen en die goed overclocken want ik wil ook niet al mijn schoolwerk kwijt rake dat is zo zonde!(school werk doen en daarna nog een keer moeten doen omdat je het kwijt bent geraakt is zonde van je tijd :P)
tsja, daar heb ik dan weer m`n laptop voor O-) die crasht nooit O-)
brute videokaart
Danku (hoewel je vast fritz_spitz bedoelde :P )

AAAAAGH, het houd ook niet op met dit bord hè :P Ik zit hier te proberen hoe hoog hij wil (suicide shot idee zeg maar) en dan vul ik
170FSB in, gaat goed
180FSB in, gaat goed
190FSB in, gaat goed
200FSB in, gaat goed
210FSB in, gaat goed
220FSB in, gaat goed

/me P43000 krabt zich achter de oren en opent CPU-Z........ FSB blijft nu hangen op 186,8MHz..... Als je in het BIOS hoger instelt of in ATi system manager, het wordt steeds weer 186,8MHz.....it`s not fair :'( :'(

38S SuperPi 1M[/url] @ 3733MHz (CPU-Z)
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/8374/superpi1m3aq.th.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door -ErikE- op 07-07-2006 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Helaas, maar toch beter dan de 3,4ghz ;)

Had je ook al [Go] gevonden en gedraaid ( 2x ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Reveltoorn schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 17:56:
Helaas, maar toch beter dan de 3,4ghz ;)

Had je ook al [Go] gevonden en gedraaid ( 2x ) ?
jep. Dat draait tot ende met 3.6GHz stabiel. Alles erboven gaat mis. Ik blijf dus nu lekker op 3,5GHz hangen. Ik blijf me verbazen over die stock cooler trouwens. CPU is 40 graden idle en 60 stressed. Dit met standaard voltage en 3,5GHz. Het geluid is zeer goed te doen, hij blijft ten allen tijde onder de 2000RPM!!
/me P43000 is hiermee tevree tot hij een volt mod gevonden heeft en weer iets relevants te posten heeft.

die temperatuur sensor van het bord is wss defect. Hij geeft nog steeds 79-80 graden aan, ook al is het hier nu een stuk koeler, zit er een zalman koeler op ipv de standaard en blaast er ook nog eens een 80MM fan op :? Naja, nu heb ik tenminste m`n garantie officieel verloren (8>

ik wil in m`n eigen tabel :o

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 07-07-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p43000 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:08:
[...]
ik wil in m`n eigen tabel :o [/small]
offtopic:
Ik ook.. :9

En ik baal ervan dat mijn processor raar doet met die multi.. dat hij te warm word begrijp ik.. zoek nu alleen naar de snelheid waarop hij niet raar doet..

Ook ben ik nu bezig met nadenken over waterkoeling.. Voor alles behalfe mijn cpu :+ ( anders moet ik direct 3x 120 mm rad hebben )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Anoniem: 167335 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:29:
[...]

offtopic:

En ik baal ervan dat mijn processor raar doet met die multi.. dat hij te warm word begrijp ik.. zoek nu alleen naar de snelheid waarop hij niet raar doet..

Ook ben ik nu bezig met nadenken over waterkoeling.. Voor alles behalfe mijn cpu :+ ( anders moet ik direct 3x 120 mm rad hebben )
heb je enig iedee hoe warm die word?? of weet je dat nie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
Anoniem: 167335 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:29:
[...]

offtopic:

ik vind het ook wel zwaar vaag dat je zoveel temperatuur problemen hebt. Volgens mij heb je gewoon die koeler verkeerd gemonteerd of lomp veel te veel koelpasta gebruikt. Mijn processor draait gewoon @ stock voltage @ 3,5GHz al een half uurtje GO op beide core`s te draaien en hij is 60graden. Warmer wordt ie niet. Pleur er dus eens de stock cooler op en bekijk gewoon met asus probe wat de temperaturen zijn. Verder is een 3x120MM radiator natuurlijk dikke onzin. Mijn 805 @ 3.4 + Intel 955X werd met een 1x120MM radiator en een 120MM fan @ 700RPM 36 graden idle en 42 stressed!

even opsommend:
1. Check je temperaturen met asus probe of met Lavalys everest home edition
2. vervang je Arctic eens door de stock cooler
3. check weer je temperaturen

als je hierna nog steeds last van de warmte hebt, dan kan je ook wel voor <100 E een Thermaltake bigwater setje halen. Deze presteren ook ruim voldoende voor de 805.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St!nG
hee.
ik heb ook ff die beta bios erin gegooit.
hij loopt nu stabiel op 3.6 hoger dan dat krijg ik hem niet zonder fouten in windows.
ik ben wel tevreden.
alleen vaag dat je op dit sapphire mobo geen cpu voltage kan instellen.
de 805 is echt een heerlijke proc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De temps zijn nu rond de 58 max.. @ 3900 verspringt de multi ook niet..

Nu alleen voor 2x GO stabiel gaan.. wat al 14 minuten stabiel draait @ 3900mhz met 1,360 volt door het beestje ( bron cpu z ) op deze snelheden geen multipleir van 14 te bekennen..

temp stressed:
Processor: 51
Moederbord: 35

Over mijn northbridge.. Heb hem met mijn koorts termometer eens gemeten.. word niet hoger als 40 graden.. en toch voelt hij heet aan... :9

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 167335 op 08-07-2006 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Anoniem: 167335 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 23:30:

Nu alleen voor 2x GO stabiel gaan.. wat al 14 minuten stabiel draait @ 3900mhz met 1,360 volt door het beestje ( bron cpu z ) op deze snelheden geen multipleir van 14 te bekennen..

temp stressed:

Over mijn northbridge.. Heb hem met mijn koorts termometer eens gemeten.. word niet hoger als 40 graden.. en toch voelt hij heet aan... :9
Dat klinkt Zeeer nice :)
wat heb je nu veranderd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CodeConnected schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:21:
[...]

Dat klinkt Zeeer nice :)
wat heb je nu veranderd dan?
Koelpasta vervangen @ northbridge.. q-fan uitzetten... tis nu ook koeler buiten.. dus weer helpt ook mee.. en een kleine voltage verhoging

Edit: Ik dacht laat ik eens wr van 805 opzoeken.. maar dat is gewoon even 6 ghz 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 167335 op 08-07-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 20:32
Anoniem: 167335 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 23:30:

temp stressed:

Ik denk dat die thermo niet hoger gaat dan 40.. Als je namelijk 40koorts heb ben je zowat dood. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-05 08:17
blup schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:52:
[...]

Ik denk dat die thermo niet hoger gaat dan 40.. Als je namelijk 40koorts heb ben je zowat dood. :+
40 is hoge koorts maar niet dodelijk :) als je op 42 zit ben je ECHT redelijk op je max en in levensgevaar

JEZUS wat offtopic ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Chefbierrr op 08-07-2006 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus volgens jullie kon dit wel eens geen goed beeld geven? Hoe kan ik het dan meten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167410

p43000 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:05:
[...]

tot 2 dagen geleden werd mijn 805 ook gekoeld door die Asetek waterkoeling die je in m`n specs ziet. Alleen ik heb niet zoveel zin om 2 waterkoel setjes te gaan kopen. M`n weekend pc gebruik ik toch om te gamen en dan heb ik wel m`n geluid luid. M`n pa doet er door de week z`n cursus op, maar die heb ik tot nu toe ook nooit horen klagen over m`n pc (was tot voorkort een Venice 1,8GHz met een arctic 64).

[...]

tsja, daar heb ik dan weer m`n laptop voor O-) die crasht nooit O-)

[...]

Danku (hoewel je vast fritz_spitz bedoelde :P )

AAAAAGH, het houd ook niet op met dit bord hè :P Ik zit hier te proberen hoe hoog hij wil (suicide shot idee zeg maar) en dan vul ik
170FSB in, gaat goed
180FSB in, gaat goed
190FSB in, gaat goed
200FSB in, gaat goed
210FSB in, gaat goed
220FSB in, gaat goed

/me P43000 krabt zich achter de oren en opent CPU-Z........ FSB blijft nu hangen op 186,8MHz..... Als je in het BIOS hoger instelt of in ATi system manager, het wordt steeds weer 186,8MHz.....it`s not fair :'( :'(

38S SuperPi 1M[/url] @ 3733MHz (CPU-Z)
[afbeelding]
is dit een goede score voor een d805? mijn socket 478 pentium 4 3.0ghz @ 3.6 20% oc doet het in 40 seconden.... betekend dat dat mijn cpu niet veel slechter is dan een d805?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167410 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 10:12:
is dit een goede score voor een d805? mijn socket 478 pentium 4 3.0ghz @ 3.6 20% oc doet het in 40 seconden.... betekend dat dat mijn cpu niet veel slechter is dan een d805?
Of het een goede score is betwijfel ik.. MAAR.. deze processor is een dualcore.. dus je kunt 2x pifast etc runnen.. En dat doet jou processor niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Offtopic:

Pifast en SuperPi zijn 2 verschillende proggie, dus score kan je niet vergelijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181231

Jaaa. leuk topic. Ben zelf opzoek naar een nieuwe overclocker. Draai nu op een Celly D330 2.66@3.8, maar het blijft celly D natuurlijk.

Alleen, wat voor een voeding moet ik voor de pentium D805 aanschaffen? Ik heb nu een Antec Smartpower 2.0 350watt. Misschien ietwat te ligt?

Verder systeemspecs:

Ati Sapphire x1600pro.
2x Maxtor Diamondmax Plus ( 60gb )
Qtec ( :r ) fancontroller.
Cd-brandertje.
Kingstin Dual channel 512DDR ( 2x256mb )
En nog een paar fans.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reveltoorn schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 12:40:
Offtopic:

Pifast en SuperPi zijn 2 verschillende proggie, dus score kan je niet vergelijken !
typo.. maar geld wel voor bij de programma's toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-05 08:17
laten jullie Super Pi op 1 core draaien of kan dat ook op 2 cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
@nelis91, Ja dat geld voor beide proggies.

Helaas kunnen deze proggies maar op 1 core draaien, welke core is afhankelijk van Windows ( andere taken )

Heb er vandaag toch maar een Zalman 9500 in gezet ipv boxed cooler ( 1e D805 ) ;)
Schilt een hoop herrie en een paar graden....

Ook gelijk een 2e bankie bij geplaast, draai nu @ 266mhz Cas 4.0 4.4.11 DC : Everest 5265

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.