[MP3/Audio] Audioplayer voor Gnome

Pagina: 1
Acties:

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
Hellooo,

sinds enige tijd gebruik ik SuSE 10.1, met de Gnome 2.12.2
Hier ben ik uiterst tevreden mee, want inclusief Compiz+Xgl combinatie is dit imo de beste eye-candy die Linux te bieden heeft. Maar helaas werkt de enige goede bekende en stabiele Audioplayer die ik ken (XMMS) niet echt mee. Deze is stug en slecht geintegreerd met Gnome.

Mijn vraag is of er nog fijne alternatieven zijn, die ook de geinstalleerde plugin's voor MP3 (en Ogg en Flac etc) willen afspelen? Banshee werkt helaas niet goed met MP3 en Windows Media.. maar misschien dat dit ligt aan mijn instellingen.

Dus ... tips zijn welkom.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik gebruik zelf mpd met gmpc of glurp. Ik vind dit erg fijn werken omdat je bijvoorbeeld ook een terminal (ssh) kan starten met bijvoorbeeld ncmpc of mpc en er ook webbased interfaces (phpMp bijvoorbeeld) te vinden zijn.

• rickiii
sunoke schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:03:
Ik gebruik zelf mpd met gmpc of glurp. Ik vind dit erg fijn werken omdat je bijvoorbeeld ook een terminal (ssh) kan starten met bijvoorbeeld ncmpc of mpc en er ook webbased interfaces (phpMp bijvoorbeeld) te vinden zijn.
Ik heb even de website bekeken, en dit ziet er veel belovend uit...
Helaas is er nog geen installatie instructie specifiek voor SuSE.
http://mpd.wikia.com/wiki/Install#Ubuntu_Install_Procedure

Het compileren van source en handmatig installeren heb ik afgezworen zolang ik geen Linux guru ben en dus ook niet weet hoe ik de boel later zonder brokken weer kan de-installeren. Of dat ik niet meer kan achterhalen wat er allemaal geinstalleerd is.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mahler schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:59:
Mijn vraag is of er nog fijne alternatieven zijn, die ook de geinstalleerde plugin's voor MP3 (en Ogg en Flac etc) willen afspelen? Banshee werkt helaas niet goed met MP3 en Windows Media.. maar misschien dat dit ligt aan mijn instellingen.
Regel die instellingen dan :D . Ik gok erop dat je gewoon de Gstreamer-plugins moet installeren en dat het dan allemaal wel goed zal zijn. Zo werkt het onder Ubuntu in ieder geval wel.

• rickiii
Harm schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:31:
[...]
Regel die instellingen dan :D . Ik gok erop dat je gewoon de Gstreamer-plugins moet installeren en dat het dan allemaal wel goed zal zijn. Zo werkt het onder Ubuntu in ieder geval wel.
In de instellingen kan ik alleen kiezen voor GSteamer 0.10 als Playback engine.
gstreamer010 heb ik ook geinstalleerd via Yast... zou niet weten wat ik nog meer kan doen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/r.steenbergen/Thumbnail.png

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zo te zien heb je niet alle gstreamer-plugins geïnstalleerd. Zorg ervoor dat deze allemaal geïnstalleerd zijn:[list]• gstreamer0.10-ffmpeg
• gstreamer0.10-plugins-bad
• gstreamer0.10-plugins-base
• gstreamer0.10-plugins-good
• gstreamer0.10-plugins-uglyJe zou dan zo goed als alle audio en video moeten kunnen bekijken :) .

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Listen is trouwens ook gepresen als hippe, nieuwe mediaplayer voor Gnome.

[ Voor 6% gewijzigd door GX op 10-06-2006 18:46 ]

• rickiii
GX schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 18:46:
Listen is trouwens ook gepresen als hippe, nieuwe mediaplayer voor Gnome.
Ook zeer veelbelovend!! Helaas ook geen packages voor SuSE.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik weet niet zeker of daar uberhaupt packages van zijn, je kan 'm anders altijd ook nog zelf compilen

• rickiii
GX schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:04:
Ik weet niet zeker of daar uberhaupt packages van zijn, je kan 'm anders altijd ook nog zelf compilen
Er zijn Debian packages.. (voor Ubuntu dus)

En verder...
Mahler schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:10:
[...]
Het compileren van source en handmatig installeren heb ik afgezworen zolang ik geen Linux guru ben en dus ook niet weet hoe ik de boel later zonder brokken weer kan de-installeren of dat ik niet meer kan achterhalen wat er allemaal geinstalleerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door rickiii op 10-06-2006 19:09 ]

Verwijderd

Ik heb in het verleden alleen maar geluisterd via XMMS. Je kan een plugin downloaden > mp123.so die je in /usr/lib/xmms/input moet zetten. Dan kan je wel naar mp3tjes luisteren. In het verleden werkte xmms wel goed binnen gnome maar ik weet niet of dat nu nog zo is.

Ik kan je aanraden amarok die ook onder gnome werkt moet je wel effe de GTK+ pakketten installeren, maar dat is een grote applicatie met veel dingen die je niet gebruikt. Hetzelfde soort idee is gebruikt voor Rhythembox, alleen is dat veel soberder. Hoe je daar mp3 aan de praat krijgt weet ik niet.

Er zijn nog heel veel soorten muziekspelers. En er zijn heel veel mensen die zich afvragen hoe ze mp3 support in hun distro moeten doen. Dus effe googlen...

post scriptum: ze willen mp3 support helemaal uit de distro weg doen. Zo dat je op geen enkele wijze meer out-of-the-box mp3 kan luisteren. Voor fedora bestaat er nog een soort van pakket die je moet installeren en dan heb je mp3 support, hoe dit werkt voor Suse weet ik niet...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2006 12:39 ]

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:47
http://freshmeat.net/projects/beep-player/

dit is de opvolger van XMMS met gtk2 integratie.. en speelt geloof ik ook flac en ogg af :)

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mahler schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:10:
[...]

Ik heb even de website bekeken, en dit ziet er veel belovend uit...
Helaas is er nog geen installatie instructie specifiek voor SuSE.
http://mpd.wikia.com/wiki/Install#Ubuntu_Install_Procedure

Het compileren van source en handmatig installeren heb ik afgezworen zolang ik geen Linux guru ben en dus ook niet weet hoe ik de boel later zonder brokken weer kan de-installeren. Of dat ik niet meer kan achterhalen wat er allemaal geinstalleerd is.
Meestal kun je iets weer verwijderen met 'make uninstall' als root in de directory waar je de source gecompileerd hebt.
Maar SuSE packages zijn wel te vinden, bijvoorbeeld hier.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mahler schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 18:51:
[...]
Ook zeer veelbelovend!! Helaas ook geen packages voor SuSE.
Op dit moment is Listen nog niet perfect. Ik gebruik het wel, maar met een library van 5000+ nummers duurt het laden van de library wel erg lang. Echter zijn ze veelbelovend, en proberen ze de standaard mediaplayer te maken voor Gnome. Op dit moment is Rhythmbox standaard meegeleverd met Ubuntu.
Helaas dat je niet wil compileren (wel begrijpelijk), maar ik zou de naam Listen wel onthouden, voor het geval dat er toch een Suse package voor wordt gemaakt ;)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
ik gebruik gewoon rhythmbox, als je die gstreamer-plugins installeerd, die hierboven ergens staan aangeduid heb je mooi mp3 support, als je dan nog pitfdll installeert, en w32codecs behoort wma ook nog tot je afspeelrepertoire :)

rhythmbox is zeer mooi geintegreerd in gnome, en wordt vaak gezien als de standaard muziekspeler voor gnome (zoals totem is voor video)

• rickiii
Ok als ik het goed heb, hier een opsomming van wat er zoal te krijgen is:

Amarok - site
Komt standaard bij SuSE 10.1, maar is eigenlijk voor KDE.

Rhythmbox - site
De standaard speler van Gnome, helaas ook nog niet stabiel bij grote hoeveelheden nummers.

XMMS - site
Meest stabiele en ondersteunde op dit moment, maar slechte Gnome integratie. Daarnaast lijkt verdere ontwikkeling stil te liggen > Zie BMPx.

Listen - site
Veelbelovende omvangrijke audio-speler. Verkeerd nog in Beta fase.
Geen (SuSE 10.1) RPM beschikbaar

BMPx - site
De opvolger van XMMS als stabiele flexibele Audioplayer met Gnome integratie, maar verkeerd nog in Beta fase. Geen (SuSE 10.1) RPM beschikbaar

gMPC - site
De Gnome client voor MPD, een client-server based audio-jukebox. Geen (SuSE 10.1) RPM beschikbaar.

Banshee - [url=http://]site[/url]
Komt standaard bij SuSE 10.1, maar werkt niet lekker samen met Gstreamer.

Audacious - site
Een fork van BMP classic dat weer van xmms geforked is. GTK 2 uiterlijk, kan Winamp skins aan en speelt ogg, flac, mp3 en wma.

[ Voor 8% gewijzigd door rickiii op 12-06-2006 01:43 . Reden: Audacious toegevoegd ]

Verwijderd

Listen heeft trouwens nog een beetje vervelende bug: het kan niet goed overweg met bestandsnamen of tags waar een trema in zit. Die komen niet in de library te staan (of worden er na verloop van tijd weer uitgegooid). Voor de rest inderdaad een veelbelovend programma. De integratie met last.fm is subliem en op bepaalde punten beter uitgewerkt dan in amaroK (wat ook beter steengoed is).

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Nog een toevoeging aan je lijst, Mahler:

Audacious, een fork van BMP classic dat weer van xmms geforked is. GTK 2 uiterlijk, kan uiteraard Winamp skins aan en speelt ogg, flac, mp3 en wma.

[ Voor 3% gewijzigd door RRR op 11-06-2006 23:59 ]

Verwijderd

Heb je de SuSe non-oss packages toegevoegd in je repositries?
Deze moet je toevoegen, vervolgens installeer je w32codecs-all en alles werkt zoals het moet.
Welke speler je gebruikt moet je zelf weten natuurlijk, maar met die codecs geinstalleerd speelt (zo ongeveer) elke player mp3 af. :9

Zie voor instructies: http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/254/42/

Succes!
Pagina: 1