Toon posts:

Noob wil Dapper Drake berijden, niet ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks wat problemen (NVIDIA, etc) klinkt iedereen wel entoesiast over het Pittige Draakje.

Maar deze NOOB wil graag weten of er een boek bestaat met nuttige Linux-commando's voor de Terminal. Ik ben er bijvoorbeeld nog steeds niet achter hoe je een gedownloade driver na het uitpakken kan installeren, hoe je pakketten ophaalt, uitpakt en VOORAL waar je ze neer zet?

Al jullie ict-gepraat maakt mij toch wel een beetje wanhopig over de bruikbaarheid van Ubuntu voor totaal (door de MS-monopolisten) gehersenspoelde desktop-gebruikers.

Wie heeft een suggestie voor een NOOB-boek dat iets beter is dan LINUX voor DUMMIES? O-) _/-\o_

Verwijderd

www.ubuntuguide.org kan je als noob al een hele weg ver brengen ;)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:08
Voor de wat algemenere linux commando's (hoe je moet mounten enzo) zijn genoeg boeken voor te krijgen. Het installeren van paketten verschilt echter sterk van distro tot distro (Gentoo met zijn emerge systeem, fedora met yum, enz.) en ben je idd aangewezen op de howto's en faqs.

Voor de "algemenere" Linux zaken zijn bijvoorbeeld boeken van OReilly aan te raden (heeft naar ik meen ook een Linux boek).

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 09-06-2006 10:24 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://rute.2038bug.com/index.html.gz

aanrader, voor dummies en gevorderde dummies.

"offiële docs"

[ Voor 27% gewijzigd door AlterEgo op 09-06-2006 10:33 ]

• Invisible_man
http://rute.2038bug.com/index.html.gz

aanrader, voor dummies en gevorderde dummies.
Ziet er zeker heel compleet uit :), ze beginnen zelfs over programeren in C.

Verwijderd

Ook leuk en vooral imo redelijk beginners vriendelijk is ook http://www.bartendavid.be/doc/howto (nederlandstalig) of het engelse http://www.linux.ie/newusers/beginners-linux-guide/. De boeken van OReilly zijn idd ook erg raadzaam :)

suc6

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 10:49 ]

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

En als je wilt leren door het te doen:

Dan heb je aan deze commando's genoeg om te beginnen:
  • apropos # zoek in de beschrijving van de manuals naar een woord
  • whatis <onderwerp> # vraag de beschrijving van een onderwerp uit de manuals op
  • man <onderwerp> # vraag de manual op
  • info <onderwerp> # vraag tex-info documentatie op, is vaak uitgebreider dan man-page met howto-s ed.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Zommes
  • Laatst online: 14-04-2025
Ubunttguide is inderdaad wel een relaxte...
Ik ben ook een vrij verse gebruiker en die pleeg ik vaak raad.

Maar waarom gebruik je geen desktop?

• Invisible_man
Daarmee bedoel je waarom GreyTiger de terminal gebruikt ipv alle instellingen in KDE/Gnome enz. doet?

Zo ja, de terminal geeft je nou eenmaal een krachtig hulpmiddel (kan je veel meer mee dan bijvoorbeeld cmd. onder WinXP). Ik zelf heb een Linux server draaien (Gentoo) waarop verder helemaal niets van een desktop op staat. Zelfs voor Bittorrent is er een console client.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had even geprobeerd om ubuntu op de noob-manier te gebruiken en waarempel. Je kon (bijna) alles grafisch doen. Dus als je de commando niet weet, dan maakt het nog niks uit. Doorzoek het startmenu gewoon :)

later komen die rare commando's wel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Zommes
Invisible_man schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:42:
[...]
Daarmee bedoel je waarom GreyTiger de terminal gebruikt ipv alle instellingen in KDE/Gnome enz. doet?

Zo ja, de terminal geeft je nou eenmaal een krachtig hulpmiddel (kan je veel meer mee dan bijvoorbeeld cmd
Ik dacht meer als Noob is het vrij handig. Die nieuwe Kubuntu ziet er sowieso ook best mooi uit.

Maar je hebt wel gelijk dat in de terminal in principe alles mogelijk is. Ik begin ook steeds meer dingen te ontdekken die beter & vooral overzichtelijker zijn via de terminal.

• Invisible_man
Het hangt er natuurlijk net vanaf hoe je met Linux bezig bent wat voor distro je het beste kan kiezen en hoe je dingen configureerd. Fedora is bijvoorbeeld weer heel makkelijk te installeren en te configureren, terwijl je met Gentoo veel dingen nog moet compilen enzo.

En natuurlijk of je het alleen wil gebruiken als Windows alternatief of meer wilt gaan tweaken en dergelijke.

• Zommes
Invisible_man schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:59:
Het hangt er natuurlijk net vanaf hoe je met Linux bezig bent wat voor distro je het beste kan kiezen en hoe je dingen configureerd. Fedora is bijvoorbeeld weer heel makkelijk te installeren en te configureren, terwijl je met Gentoo veel dingen nog moet compilen enzo.
Fedora had ik aanvankelijk voor gekozen, maar het is niet gelukt om die te installeren via FTP. Dus had ik maar die Live cd van Kubuntu 6.06 gedownload.

Maar wat is het verschil tussen die twee dan ongeveer?

• Invisible_man
Fedora zou je wel moeten kunnen installeren via een NFS (Network File Server).

Als ik zo ff naar de kubuntu site kijk, is dit meer één geheel. Bij Fedora heb je van elk type programma wel meerdere uitvoeringen (bijvoorbeeld browsers, stuk of vier verschillende). Bij Kubuntu krijg je alleen KDE, bij Fedora krijg je Gnome, KDE en XFCE. Maar of het aan de eindstreep nu echt uitmaakt?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nog een noob hier :w

In Ubuntu 6.06 LTS kun je een boel informatie en linkjes vinden. Heb er zelf veel aan gehad :)

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 09-06-2006 13:22 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat ik een paar keer heb gezien hier in NOS is dat Ubuntu/Kubuntu gebruikers toch maar zich gaan interesseren in hoe Linux in elkaar zit omdat ze bij errors en configuratie fouten totaal niet eruit komen !! <= Misschien iets om aan te denken ??
Zelf heb ik na een aantal Red Hat / Fedora versies heel kort te hebben gebruikt gewoon voor FreeBSD gekozen en daarmee eerst wat server meuk opgezet en daarna een desktop omgeving :)

Echter zijn sommige dingen Linux only die vooral handig zijn tijdens het surfen/downloaden dat ik over een tijdje maar is een leuke distro zoek en daarmee aan de slag ga.

Kortom : Wen nou maar aan die gekke console hij is je grote vriend ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:15:
Ondanks wat problemen (NVIDIA, etc) klinkt iedereen wel entoesiast over het Pittige Draakje.
[...]
Dapper Drake ;)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zommes schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:30:
Daar kan een stel redenen voor zijn. De voornaamste is dat mensen vaak te ver bij een machine vandaan zitten. Ik heb deze week nachtdienst. 's Nachts verhelp ik storingen en begeleid ik werkzaamheden van monteurs. De machines waar ik op werk staan op 3 plaatsen in Amsterdam en 1 in Hoofddorp. Ik zit gewoon thuis. Een grafische omgeving is traag en onhandig (en vrijwel onbruikbaar bij storingen waarbij ik in moet bellen over een ISDN-lijn) en de command-line is krachtiger voor bepaalde zaken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Burne schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 15:28:
[...]

Daar kan een stel redenen voor zijn. De voornaamste is dat mensen vaak te ver bij een machine vandaan zitten. Ik heb deze week nachtdienst. 's Nachts verhelp ik storingen en begeleid ik werkzaamheden van monteurs. De machines waar ik op werk staan op 3 plaatsen in Amsterdam en 1 in Hoofddorp. Ik zit gewoon thuis. Een grafische omgeving is traag en onhandig (en vrijwel onbruikbaar bij storingen waarbij ik in moet bellen over een ISDN-lijn) en de command-line is krachtiger voor bepaalde zaken.
Maar we hebben over een noobie :)

Ik gebruik een combo van SSH, VNC en webaccess. Als ik even snel wat moet doen SSH. Even de server aanspreken om wat andere dingen te doen VNC, en voor als ik geen SSH of VNC tot m'n beschikking heb, webaccess (torrents starten, newsgroups downloads)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00

RD

focus

Ik heb laatst nog een boekje gekocht. Linux pocket guide, klein, handig en goedkoop. Bijna alle commando's e.d. staan er in. Ik vind het erg handig, te koop bij volgens mij alle grote boekhandels. Ik heb de mijne gekocht in Utrecht bij ... daar op de hoek. Prijs € 9,75 (owja tis van oreilly.com)

• Invisible_man
Ik gebruik op mijn Gentoo vaak bittorrent-curses om te downloaden, deze draai ik in een zogenaamde "screen" sessie waarmee ik het programma kan laten draaien, ook al ben ik niet meer ingelogd met de terminal waarmee ik deze gestart heb. Vervolgens kan ik (bijvoorbeeld vanaf werk) ergens anders deze sessie weer ophalen om te kijken hoever mijn torrent is. In mijn toepassing neemt het downloaden dergelijk veel bandbreedte in dat ik met geen mogelijkheid nog een grafische desktop kan oversturen (kon geloof ik met Xwin ofzo). Zelfs het typen in de console gaat zo nu en dan met een seconde vertraging :).

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 09-06-2006 16:54 ]

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

RD schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:38:
Ik heb laatst nog een boekje gekocht. Linux pocket guide, klein, handig en goedkoop. Bijna alle commando's e.d. staan er in. Ik vind het erg handig, te koop bij volgens mij alle grote boekhandels. Ik heb de mijne gekocht in Utrecht bij Broese Kemink(?) daar op de hoek. Prijs € 9,75 (owja tis van oreilly.com)

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Bij mij ligt nu de "Debian GNU/Linux 3.1 Bible", ISBN 0-7645-7644-5, op het nachtkastje. Weet niet helemaal wat ik ervan vind. Het behandelt heeeel veel onderwerpen, en vaak laat het verschillende programma's de revue passeren die je zou kunnen pakken voor dezelfde taken. Wat ik er minder goed aan vind is dat het nergens echt de diepte in gaat, maar dat is natuurlijk een onvermijdelijk gevolg van het in de breedte gaan :)

Er zit een goed stuk in over command line beginselen, met veel voorbeelden. Er zit ook een goed en uitgebreid stuk in over apt (duh, het is een Debian boek :)) en een aantal gerelateerde tools.

Het probleem is alleen dat Ubuntu zo hard ontwikkelt, dat dit boek, amper een jaar oud, al achterhaald begint te worden...

[ Voor 11% gewijzigd door John_Glenn op 10-06-2006 18:13 ]

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb linux altijd vaag en onduidelijk gevonden. Totdat ik een keer gentoo ben gaan installeren. Daar heb ik echt veel van geleerd. Nu draai ik op me servertje gentoo en op me normale desktop ubuntu.
Ik heb me draai inmiddels aardig gevonden en de belangrijkste commando's ken ik wel uit me hoofd. Voor een gentoo installatie moet je wel even de tijd nemen. Ik was er drie avonden mee bezig :P
Hier kan je de gentoo handbook vinden: http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml Zonder de handbook kan je gentoo niet installeren ;)

Succes!

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

Je kan eventueel via lulu wat docu in boekvorm bestellen: http://www.lulu.com/ubuntu-doc

voor de prijs hoef je het niet te laten :P.

Don't mind Rick

• Invisible_man
En dan kan je bij Gentoo ook nog kiezen uit drie "moeilijkheids niveau's" (stage 1, 2 en 3) voor als je nog meer wilt leren (gebruik zelf stage drie, zit al meer dan genoeg werk).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Invisible_man schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:03:
En dan kan je bij Gentoo ook nog kiezen uit drie "moeilijkheids niveau's" (stage 1, 2 en 3) voor als je nog meer wilt leren (gebruik zelf stage drie, zit al meer dan genoeg werk).
Tegenwoordig wordt alleen Stage 3 nog ondersteund :'(

Overigens was de extra moeilijkheid van stage 1 of 2 bijna nul, je werd stap voor stap aan het handje genomen door de guide. Je moest alleen iets meer doen en *veel* langer wachten terwijl je toolchain gebouwd werd. Sowieso was enige reden (naast pure masochisme) om een stage 1 te pakken om rare dingen met je CHOST uit te halen, wat nou niet bepaald is wat je als beginneling wilt (3x raden waar mijn eerste poging tot Gentoo stage 2 op misliep :o )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
:r Wow, dat zijn ff een paar prima adviezen!

Behalve het boek van 'O'Reilly', de 'Bible' en 'Lulu', zal ik alle links nalopen, om van de tips nog maar te zwijgen.
Zo moet het lukken. Het is ook gewoon leuk om onder de motorkap te kijken van een lekkere machine. Toch?
Heel veel dank allemaal O-)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:55:
:r Wow, dat zijn ff een paar prima adviezen!

Behalve het boek van 'O'Reilly', de 'Bible' en 'Lulu', zal ik alle links nalopen, om van de tips nog maar te zwijgen.
Zo moet het lukken. Het is ook gewoon leuk om onder de motorkap te kijken van een lekkere machine. Toch?
Heel veel dank allemaal O-)
Mis ik iets, of proef ik alleen maar sarcasme? :|

Verwijderd

Topicstarter
Mis ik iets, of proef ik alleen maar sarcasme? :|

:o Ja echt, er is in de verste verte geen sarcasme bedoeld! Teveel NOOB-taal misschien? B) B)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Oh ok, sorry... ik begreep denk ik niet waarom er een barf-smilie vooraan staat? :P

• Invisible_man
Met een beetje fantasie lijkt die op z'n feest-fluitje (z'n uitrol ding)

Verwijderd

Topicstarter
8)7 oeps,.... wat is een grey tiger zonder brilletje?.....! :? over en uit.
Pagina: 1