E-mail adres bij nrc niet veilig

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-07 16:58
Ik heb een zogenaamd "catch-all" e-mail adres. Dat betekent dat alle e-mail eindigend op @mijndomein.nl bij mij word afgeleverd. Hierdoor kan ik altijd nieuwe, unieke e-mail adressen kiezen als ik dat ergens moet opgeven. Bij het aanvragen van een nrc.next proefabonnement heb ik dan ook het e-mail adres nrcnext@mijndomein.nl opgegeven. Hierop heb ik ook netjes een bevestiging ontvangen van mijn aanvraag. Dat is inmiddels een paar maanden geleden.

Ik krijg nu ineens spam op het adres nrcnext@mijndomein.nl. Natuurlijk heb ik dit e-mail adres nergens anders voor gebruikt, dus het moet wel door nrc zijn doorgespeeld of bij hun zijn gestolen.
Uiteraard heb ik om opheldering gevraagd bij nrc, maar daar heb ik nog geen antwoord van gehad.

De kleine lettertjes op hun website:
PCM Uitgevers legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de (abonnements)overeenkomst. Ook kan PCM Uitgevers deze gegevens gebruiken om u te informeren over voor u relevante diensten en producten van de titels en werkmaatschappijen van PCM Uitgevers.
Dat is hier niet het geval. De spam is engelstalig en gaat over "buitenkansjes" voor investeringen. Het return e-mail adres van de spam gaat naar sites die niets met de spam te maken (lijken) te hebben. Ook staat in de spam geen mogelijkheid om ergens af te melden.

Het is natuurlijk niet zo moeilijk om e-mail te filteren dat naar nrcnext@mijndomein.nl word verstuurd. Dat is het probleem ook niet.
Waarom ik het hier dan wel meld? Misschien als extra waarschuwing om nergens, ook niet bij gerespecteerde bedrijven, een prive e-mail adres op te geven.

Ik vroeg me ook af of dit eigenlijk wel mag.
Spam versturen is strafbaar, maar doorspelen van een e-mail adres zonder toestemming ook?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het NRC hoeft jouw e-mail adres helemaal niet doorgegeven te hebben. Als voorbeeld neem ik jouw openingspost even. Je hebt tot twee maal aan toe jouw e-mail adres volledig, zonder spaties ingetikt. Spammers schijnen stukjes software te hebben draaien welke sites op e-mail adressen afzoeken. Wanneer nu een dergelijk stuk software deze site (post) scanned heeft hij jouw e-mail adres weer twee maal. Of-te-wel je kunt nog meer spam verwachten. :) Om deze reden zie je ook vaak mensen hun e-mail adres bijvoorbeeld op deze manier in een post zetten: naam (spatie) dot (spatie) @ (spatie) doemein (spatie) dot (spatie) nl. Dus niet volledig zoals jij hier gedaan hebt. ;)

Die iritante spam gasten weten op de meest slingse manier e-mail adressen te genereren welke ook daadwerkelijk bestaan en gebruikt worden... helaas. :r

P.s. In dit geval heb je @domein.nl ingetikt en niet je daadwerkelijk domein, maar als je ergens anders wel je echte e-mail adres hebt ingetikt dan gaat bovenstaande verhaal op.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 08-06-2006 08:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Er staat dat ze je adres kunnen gebruiken om je te (laten) informeren door werkmaatschappijen van PCM. Het lijkt me dat dit legitieme bedrijven zijn die geen valse headers in een mail stoppen; het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat (werkmaatschappijen van) PCM engelstalige mails over investeringen gaat versturen ?

De kans bestaat natuurlijk ook dat zo'n spamrun toevallig die letters achter elkaar heeft gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TheRookie schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 08:47:
De kans bestaat natuurlijk ook dat zo'n spamrun toevallig die letters achter elkaar heeft gezet ;)
Nah, dat is te toevallig. Meestal worden de generieke emailadressen ook geprobeerd. Voor je de conclusie kunt trekken dat de spam inderdaad van NRC Next afkomstig is moet je 100% zeker weten dat het adres "schoon" is, dus dat het absoluut niet mogelijk is geweest dat een derde op de hoogte van het bestaan van dit adres is. Het emailadres heb je nu op dit webforum gepost, dit email adres is nu in ieder geval niet meer "schoon", maar hiervoor?

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 08-06-2006 08:56 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 19:57
Ik heb ook een adres bij GMail geregistreerd staan dat ik echt nog nooit gebruikt hebt en waarvan ook echt niemand weet dat ik die heb. Toch krijg ik hierop flink veel spam, geen idee waar het vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ben al jaren ingeschreven bij PCM-uitgevers als lezer van de Volkskrant, maar heb nog nooit één mailtje tegen mijn zin ontvangen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ramzzz schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:03:
Ik ben al jaren ingeschreven bij PCM-uitgevers als lezer van de Volkskrant, maar heb nog nooit één mailtje tegen mijn zin ontvangen.
Ik heb wel meerdere keren goede doelen aan de lijn gehad die mij meldden dat ze mijn
telefoonnummer en gegevens hadden via mijn proefabbo bij de Volkskrant.
Volkomen schone handen hebben ze IMHO niet.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

zou het ook niet zo kunnen zijn dat de pagina waar jij je gegevens hebt ingevuld niet ecncrypted verzonden wordt/ is en dat het dan gewoon uit de lucht gevist wordt?

soort van klok klepel verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Datafeest schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 08:56:
[...]

Nah, dat is te toevallig. Meestal worden de generieke emailadressen ook geprobeerd.
Ik verbaas me er elke keer weer over welke adressen (nooit ergens gebruikt, behalve voor bijv. registratie bij een krant oid) tóch spam krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vergeet niet dat er ook medewerkers (met toegang tot de klantenbestanden) kunnen zijn, die als 'bijbaantje' lijstjes met emailadressen doorspelen aan spammers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-07 16:58
Het leek me duidelijk dat mijn echte e-mail adres niet *@mijndomein.nl is.
Ik heb ook geen "echt" e-mail adres, want ik ontvang alles op @mijndomein.nl en kies dus regelmatig nieuwe adressen.
Ik ontvang ook spam op webmaster@mijndomein.nl ook al gebruik ik dat e-mail adres nooit en laat het ook nooit ergens achter. webmaster@mijndomein.nl word door spammers gewoon gebruikt omdat word aangenomen dat dit e-mail adres voor elk domein wel bestaat.

Ook ga ik geen nrcnext@mijndomein.nl gebruiken voor iets anders dan een aanvraag bij nrcnext.
Waarom zou ik? Ik heb in principe oneindig veel e-mail adressen waar ik uit kan kiezen.
Als prive adres gebruik ik meestal <naam>@mijndomein.nl.

De website voor de aanvraag is https, dus zomaar uit de lucht vissen gaat niet op.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik denk dat een spammer gewoon ooit nrcnext heeft gescand en voortaan alle domeinen op nrcnext@domein.nl vol spamt ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kermit.de.Kikker
  • Laatst online: 17-07 16:18
nero355 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:15:
Ik denk dat een spammer gewoon ooit nrcnext heeft gescand en voortaan alle domeinen op nrcnext@domein.nl vol spamt ??
Bij mij is het ook gebeurd, maar dan naar nrc.next@domein.nl, dus dat lijkt me niet logisch. Bovendien heb ik meer van dit soort domeinen en daar heb ik ze niet.

Het lijkt er dus op dat er inderdaad iemand van door is gegaan met een lijst van heel actuele werkende e-mail adressen. Erg slechte zaak voor zo'n grote uitgever!

Ik heb hun projectmanager er ook over gemaild, die zou het uitzoeken maar uiteraard niks over teruggehoord (doofpot). Ik zal hem wel eens hiernaar toe verwijzen.
Dit is wat ik van NRC kreeg :
Ik heb de klacht die je stuurde doorgestuurd gekregen en heb direct actie ondernomen.

Onze systeembeheerders zoeken uit of de SPAM
mogelijk bij ons vandaan komt, en wat hier de oorzaak van zou kunnen
zijn. Laat voorop staan dat het nooit onze bedoeling is om ongevraagd
commerciele aanbiedingen van derden door te sturen naar onze klanten,
zie ook onze disclaimer:

nrc.next is een bedrijfsonderdeel van PCM Uitgevers. PCM Uitgevers legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de
(abonnements)overeenkomst. Ook kan PCM Uitgevers deze gegevens gebruiken
om u te informeren over voor u relevante diensten en producten van de
titels en werkmaatschappijen van PCM Uitgevers. Als u geen prijs stelt
op deze informatie kunt u dit schriftelijk melden bij Lezersservice,
Postbus 8530, 3009 AM in Rotterdam.

Wij verstrekken gegevens van onze klanten nooit zonder toestemming
van klanten aan derden. Mocht je onverhoopt vaker dit soort
spam-berichten via ons ontvangen, laat het me dan per e-mail weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Netjes, wellicht een pleister op de wonde. Wel jammer dat er eerst een wonde was :)
Tukk schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:06:
[...]

Ik heb wel meerdere keren goede doelen aan de lijn gehad die mij meldden dat ze mijn
telefoonnummer en gegevens hadden via mijn proefabbo bij de Volkskrant.
Volkomen schone handen hebben ze IMHO niet.
Tja, da's eigenlijk ook spam...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kermit.de.Kikker
  • Laatst online: 17-07 16:18
Krijg nu net een mailtje van NRC, maar dit keer met een dikke disclaimer dat ik niks (meer) mag openbaar maken van wat ze schrijven (zoals het aantal klachten...)

Beetje jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Wat gebeurd er als je het wel post?
Je abbo stop zetten? :>

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Pagina: 1