Vakantiegeld gaat op aan nieuw systeem. Advies?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kort verhaal:
Na weer eens een flink geirriteerd te hebben aan de traagheid van mijn systeem in combinatie met de programma's die ik draai is het nu eens tijd geworden om up te graden.

Lang verhaal:
Ik heb thuis een linuxserver. Deze dient als fileserver/webserver/downloadserver.
Daarnaast heb ik een workstation, 3 laptops en 2 mediacenters.
De laptops en mediacenters zijn in dit geval niet van belang.

De workstation gebruik ik voor het dagelijkse zware werk en heeft een dual monitor setup (21"+17"tft)
Programmeren (Vooral zend studio. Java dus), (batchgewijs) encoderen van filmpjes, DVD-branden, filmpjes bekijken.
Meestal gebeurt dat allemaal tegelijkertijd. Dus een film kijken op de kleine monitor, terwijl er op de achtergrond andere filmpjes worden omgezet en ik tussendoor ook wat programmeer en surf.
Alle bestanden worden op de fileserver bewaard en zijn daar ook van afkomstig, behalve bij het encoderen. Deze gaat direct naar de lokale HDD. Branden e.d. komen ook direct van de linuxserver.

Nou had ik laatst een 300GB sata-schijf gekocht omdat mijn linuxserver vol begint te raken (was al voorzien van 4IDE schijven).
Bleek nou dat die server helemaal geen SATA aankon (vergeten...)

Dus wat nu? Enige juiste oplossing leek mij om mijn huidige workstation (AMD 2200+, 768MB geheugen, 300GB SATA, 2x IDE-HDD van 120GB, Asus A8N Nforce2) en mijn linuxserver (Celeron 2.4, 1GB RAM, 4x 250GB IDE-HDD) te combineren tot 1 server.
Dus AMD2200, 1,5GB RAM, 4x 250GB + 1(later 2)x300GB HDD. Van de restonderdelen kan dan weer een mediacenter gemaakt worden voor op de wc of zo.

Dan kan ik ook met een gerust hard eindelijk een nieuwe workstation gaan samenstellen.

De workstation en server zijn met 100MBit verbonden. Dit moet 1Gbit worden

na het doorpluizen van reviews, fabrikantenwebsites en de website van mijn normale hardwareleverancier (salland) kom ik tot de volgende configuratie:

Ik ben GEEN upgrader. In de zin van, ik ga tussendoor niet een snellere CPU, mobo kopen ter vervanging. Enkel extra geheugen of HDD dus.

AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Asus A8n-SLI Premium
Cooler Master Cross Flow Fan
Cooler Master 4-in-3 Device Module
Cooler Master Stacker Zwart, Blauw, Zilver, Geen Voeding, 2 X 120 Mm, 1 X 80 Mm
Cooler Master Neon LED Fan 120x120mm TLF-S12-EB
Arctic Freezer 64 Pro Aluminium, Koper
Asus VGA GeForce 7600GT Silent 256 MB
Kingston ValueRam 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3

(de 2 oude 120GB IDE HDD gaat weer in de workstation)

Doel: stille, responsive multitaskingsysteem. Wordt niet op gegamed, behalve als WarCraft 4 uitkomt.

Beredenering:

Een instapmodel CPU. dualcore vanwege mijn gebruik. Veelal multitasking. Maar hoef niet bleeding edge te zijn. Ik kan wel 1 minuut langer wachten voor het encoderen van een filmpje. Als het systeem maar responsive blijft.

Asus A8n Premium. Voor de heatpipe (stil). Maar vooral omdat deze 2x1Gbit LAN heeft (1poort kan direct verbonden worden met de server, ander poort voor normaal internet). Daarnaast Raid 5/JBOD.

Cooler master stacker. Geen specifieke reden. Werd verteld dat het de beste stille kast die ook het makkelijkst uit te breiden is. Alleen heb ik altijd problemen met big towers omdat de kabels ALTIJD te kort zijn....

Freezer 64 Pro. Schijnt de stilste te zijn voor een goede prijs en zeer populair onder tweakers. Is er een betere, laat me dit dan weten.

Kingston ram. Is dualpack, dus 2 reepjes. DualChannel dus. Ben geen gamer, dus snelheid van ram is minder van belang lijkt mij.

Geforce N6600 Silencer. Geen fan, dus stil.

De stacker module heeft al een sleevefan, maar het lijkt me beter deze te vervangen door de neon-fan, daar deze stiller is.

Het enige waar ik heel onzeker over ben is de voeding De kast gaat toch onder het bureau, dus het hoeft echt geen lampjes te hebben. Maar deze moet wel stil en stabiel zijn. Vooral stil.
Qua power hoef het ook niet veel te leveren. Ik ben niet van plan om SLI te gebruiken. Misschien dat ik later nog een silencer(of een andere goedkope fanless kaart) koop zodat ik 2x DVI-heb.

Ik zit daarom te twijfelen tussen Coolermaster RealPower 550 Watt SLI (110 euro), Thermaltake Voeding Silent PurePower TWV480W PFC - Total Watts Viewer Edition 480 Watt, Zwart, Inclusief Display En Fan (100 euro) en Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePF (72 euro). Alledrie op voorraad en stil (17-21db). Prijsverschil is alleen vrij hoog.

Zijn er nog adviezen en/of op en aanmerkingen?

Uiteindelijk, Budget rond de 1300 euro. Liefst onder te verantwoording aan vriendin :)

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 07-06-2006 16:39 . Reden: Verkeerde CPU ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Je zegt dat het 'qua power niet veel hoeft te leveren'. Waarom dan uitkijken naar een loodzwaren 500+ Watt voeding?
Probeer het eens met 350W! Als dat werkt, dan is dat niet alleen voordelig in de zin van zuinig stroomverbruik maar in die categorie zijn veel betaalbare volledig fanloze PSU's te vinden...

d:)b :henk d:)b

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

heb je topic in 1 adem doorgelezen, enige wat ik kan zeggen is dat je absoluut voor een 7600gt moet gaan ipv 6600gt! voor zn prijs dubbel en dwars waard. en vermijd die silencer dingen

Verwijderd

je geeft een 3800+ 2.4 gighz aan, dat is de single core. De dual core is 3800x2 2.0gighz
edit: verder zou ik voor software RAID5 gaan, met een onboard controller is het toch je CPU die het moet uitrekenen, dus dat gaat al geen verschil geven.

Verder zit je met een software raid5 veiliger lijkt me, omdat je veel makkelijker die RAID5 naar een totaal ander systeem (met andere controller) kan overzetten. Handig dus naar de toekomst toe als je 3800 de deur uit moet voor een conroe2 of een am3 ofzo.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 16:00 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De 3800+ X2 is 2x2GHz, de Opteron 165 is 2x1.8GHz

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik zou een losse netwerkkaart nemen van goede kwaliteit die de processor niet teveel belast, bijv. van Intel. Heb hier namelijk een x2 3800+ op een 100Mbit netwerkverbinding en heb een forse processorbelasting wanneer de netwerkverbinding volledig wordt benut.

Daarnaast zou ik zeker overwegen om voor een 7600GT te gaan en dan de silent uitvoering ervan. Hier stond laatst een artikel van op Tweakers.

[ Voor 33% gewijzigd door SnelheidsDuivel op 07-06-2006 16:02 ]

• kmf
  • Niet online
jullie hadden gelijk wat betreft de CPU. Had de verkeerde aangeklikt.

Qua voeding. hoewel het nu niet enorm veel power hoeft te leveren zitten ze allemaal ongeveer op hetzelfde prijsniveau. En in de toekomst zal deze computer waarschijnlijk opschuiven als server, en dan moet ie wel opeens minstens 8 HDDs gaan regelen.

Ik zal in eerste instantie RAID striped gebruiken. Aangezien er geen belangrijke bestanden op de workstation wordt bewaard, alles zit op de fileserver. Enkel programma's en OS komen op de workstation.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

SJ_online schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 15:58:
Ik zou een losse netwerkkaart nemen van goede kwaliteit die de processor niet teveel belast, bijv. van Intel. Heb hier namelijk een x2 3800+ op een 100Mbit netwerkverbinding en heb een forse processorbelasting wanneer de netwerkverbinding volledig wordt benut.
Welke netwerkkaart gebruik jij ?? De ASUS heeft Marvell onboard en die zou minder de CPU moeten belasten als het goed is.

De ASUS schijnt trouwens wat problemen met de RAID te hebben in sommige gevallen : Misschien een idee om een ander merk te nemen ?? GigaByte/MSI of DFI dan kan je ook nog lekker OC'en later ;)

Verder weet ik niet wanneer WarCraft IV uitkomt maar ik gok dat het nog even zal duren dus om daar nou een videokaart voor te zoeken NU al ?? Gewoon een of ander redelijk goedkoop ding uitzoeken die geen RAM afsnoept van je PC.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

athlonkmf schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 15:35:
Ik zit daarom te twijfelen tussen Coolermaster RealPower 550 Watt SLI (110 euro), Thermaltake Voeding Silent PurePower TWV480W PFC - Total Watts Viewer Edition 480 Watt, Zwart, Inclusief Display En Fan (100 euro) en Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePF (72 euro). Alledrie op voorraad en stil (17-21db). Prijsverschil is alleen vrij hoog.
Ik heb een sli pc op een 480 voeding dus 350 is echt genoeg. heb er hier nog 1 over voor een vriendenprijsje ;) zeg maar als je interesse hebt:P

• kmf
  • Niet online
De Asus VGA GeForce 7600GT Silent 256 MB is idd een leuke vervanger van de 6600. Zeker omdat deze 2x DVI heeft. Ik ga daar dan ook maar voor.

Wat betreft de voeding, dan is die thermaltake waarschijnlijk wel goed dan. (de antec is wel lekker goedkoop)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23
Als ik je topictitel zo lees kan ik je maar 1 advies geven: geef de kast een mooie paintjob van een strand met palmbomen en blauwe lucht enz. En af en toe het dvd-laadje open om je drankje er in te zetten. Fijne vakantie!

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
of kies als kast voor een Antec Sonata II voor +/- 90 euro. Dan heb je een goede en stille kast + een goede en stille Antec 450watt voeding.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

MrJayMan schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 15:40:
Je zegt dat het 'qua power niet veel hoeft te leveren'. Waarom dan uitkijken naar een loodzwaren 500+ Watt voeding?
Probeer het eens met 350W! Als dat werkt, dan is dat niet alleen voordelig in de zin van zuinig stroomverbruik maar in die categorie zijn veel betaalbare volledig fanloze PSU's te vinden...
Als je een zwaarder voeding neemt dan gaat je systeem niet meer stroom gebruiken hoor. ;) (misschien wel iets meer als je pc uit staat maar dat zal niet erg veel zijn) Je hebt dan gewoon meer speling.
Pagina: 1