Nee, ik denk niet een jojo. Dat kan namelijk niet, omdat de burger dat niet accepteert. Maar op het moment dát er iets misgaat, kan de overheid dat moeilijker corrigeren. En ik haal de aandelenmarkt erbij omdat dat ook een markt van vraag en aanbod is, en het daar ook nogal hard fout gaat, zo nu en dan. Dat een vrije markt altijd zelfstabiliserend werkt, betwijfel ik dus.Wekkel schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:35:
[knip]
De vergelijking van vraag en aanbod in een vrije markt versus aandelenhandel, gevoed door speculatie op basis van goedkoop en fiat-based geld en krediet vind ik nogal twee verschillende werelden. Bedoel je nu dat de prijs van brood een jojo zou zijn in een vrije markt met een stabiel en gezond monetair stelsel? Zo ja, wat zijn daarvoor je argumenten?
Waarom zou je niet net zoveel invloed hebben op inflatie als op inkomstenbelasting? Namelijk, bijna niet, omdat elke regering meer geld wil uitgeven. En als ze het verminderen, is dat zelden op de goede manier, bijna altijd de kaasschaaf-methode die dus duidelijk niet werkt.Het verschil met belasting en belasting via inflatie heb ik al nader toegelicht. Het ene staat gewoon in wetten waar de wetgever over gaat. Via stemrecht heb je in theorie invloed daarop, en je kan het nazoeken. Inflatie daarentegen valt nauwelijks na te gaan. Je weet immers niet van een prijsstijging of het puur om inflatie gaat of maar gedeeltelijk (en hoeveel dat dan is). Bovendien, welke invloed heb jij daarop (hebben ze jou gevraagd of de geldgroei over de 10% moest gaan afgelopen jaar)? Zo ondoorzichtig is belastingwetgeving overigens niet. Gewoon een kwestie van even interesse in tonen en je hebt 90% al op het netvlies.
Zo had ik hem nog niet bekeken. Even over nadenken.Oneindige groei bestaat niet omdat oneindige schuld niet bestaat. Dat is de theorie en in de praktijk valt het in elkaar op het moment dat er niet genoeg schulden meer aangegaan worden om het systeem te onderhouden. In de VS moet voor elke dollar GDP (Gross Domestic Product) ongeveer 4 dollar geleend worden als schuld (even uit mijn hoofd, heb geen link paraat). Het systeem vindt zijn einde als er heel veel schuld aangegaan moet worden om 1 dollar groei te krijgen. Op een gegeven moment moet je exponentieel lenen voor een miezerige 1 dollar vooruitgang, dat is het nulpunt en dan zakt het in. Tussendoor heb je natuurlijk nog de schokgolven van 'ongelukjes' zoals subprime ook in eerste instantie werd betiteld (en het zou afgeschermd zijn, de rest niet beïnvloeden). Leugens natuurlijk.
Het probleem voor je economie is dat die voor een groot deel internationaal is. Er zijn heel veel producten die alleen maar uit China of de USA komen, en die we niet zelf kunnen/willen maken. Op het moment dat je je munt gigantisch laat stijgen ten opzichte van de rest (bijv door je rente met 1% per jaar te verhogen, lijkt me een mooi begin) wordt importeren van goederen ontzettend goedkoop, en gaat iedereen dus alles in China/USA laten maken. De rest van de wereld wil niks meer bij jouw kopen, dus krijg je een groot probleem voor je eigen economie. Die stort namelijk compleet in, en dat zorgt ervoor dat je munt weer instort.Je schetst een probleem met betrekking tot valutakoersen als je de euro 'harder' zou maken. Ik denk dat het inderdaad een effect kan hebben. Het laat dan zien dat alle munten in een val naar beneden zitten, de een gaat alleen wat harder dan de ander (de dollar gaat thans iets sneller naar de 0 dan anderen). Uiteindelijk is het lot van alle fiat-based geldwaarden het nulpunt. Dan verzin je daarna gewoon weer een nieuwe munt om opnieuw te beginnen nadat de scherven opgepikt zijnHet probleem met valuta koersen is dat het een race naar de bodem wordt. Deze is verhevigd bezig over de wereld. Niemand wil een te sterke munt hebben, dus doet men maar mee met devalueren. Het is echter geen oplossing, alleen een verergering van het probleem. De race naar de bodem. De vraag is wat er gebeurt als je de munt 'hard' houdt. Is het effect een probleem voor je economie, omdat je economie niet gebaseerd is op vrije markt principes, of een probleem voor je economie omdat het in evenwicht is met vraag en aanbod, en daarop is opgebouwd (jij mag het goede antwoord geven
). Echter, begrijpelijkerwijze wil niemand die pijn nemen. We leven in een wereld van onstellende overproductie, en niet dankzij vrije marktmechanismen. Niemand wil dat laten 'corrigeren' omdat het pijn oplevert (net zoals in 1929 toen het toch gebeurde en 'natuurwetten' gewoon wonnen).
Dus als we binnen europa een vrije markt-economie hebben, waar vraag en aanbod in evenwicht is, en we laten de euro te hard stijgen t.o.v. de dollar, dan hebben we alsnog een probleem. Dat zie je overigens nu al in sommige sectoren.
Tja, ten tijde van Clinton kon het wel redelijk goed gaan, dus waarom hij alle principes tijdens Bush overboord heeft gezet? Ik weet het echt niet.Ik denk idd dat Greenspan de korte termijn heeft gekozen. Wilde uitspraken zijn altijd wat scharrig, maar kan je je een voorstelling maken van een FED voorzitter die ineens 'harde' dollar politiek gaan voeren. Veel vrienden, of veel vijanden?